כיכר השבת

השיטה המסוכנת

רבנים חושפים: דיינים חרדים מגיירים ללא קבלת עול מצוות

דיינים חרדים מוכרים מישראל, מבצעים גיורים מזורזים לגויים גמורים באירופה - ללא קבלת עול מצוות, כך טוענת שורה של רבנים אירופאים בכירים. רבה של מרסיי בראיון: "תוצאות ההליך - אסון" (חדשות)

34
ישי כהן, מונקו | כיכר השבת | י' בכסלו | 28.11.17
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר (צילום: אמיר לוי / פלאש 90)

תעשיית גיורים באירופה: בזמן שבישראל לא חודלים מלעסוק מההכרה ברפורמים והבעיות שנובעות מכך, נראה כי רבני העולם החרדים דואגים לא פחות מדיינים, חלקם בכירים במגזר החרדי, שמגיירים גויים שנפסלו לגיור על די דייני בתי דין במדינות בהן הם מתגוררים.

בשיחות סגורות, מספרים הרבנים על דיינים בעלי שם ברחוב החרדי, שמגיירים בהליך קצר מועמדי גיור שמצהירים כי הם לא מוכנים לקבל עליהם עול תורה ומצוות, מה שאוסר - על פי ההלכה - לגיירם. החמור מכל, כך מספרים רבני המדינות, הוא שהגיורים הפרטיים זוכים להכרה בבית הדין הרבני של הרבנות הראשית לישראל.

"חלק מהדיינים הם בעלי שם בארץ ישראל", אומר אחד מרבני המדינות שמעדיף שלא להיות מצוטט בשמו: "מבכירי הדיינים, הם אלו שמגיירים את הגויים שאנחנו - על פי ההלכה - פסלנו. אחרי שלושה חודשים הגויים מגיעים עם אישור גיור, הגיור לא שווה כלום, והרבנות הראשית מכירה בגיור. למה? כי הדיין הבכיר מפעיל את קשריו".

רבה של מרסיי בראיון ל"כיכר השבת" (צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

רוב הרבנים הבכירים, אותם פגשנו בוועידת רבני אירופה שהתכנסה לאחרונה במונקו, סירבו כאמור לדבר למצלמה על הנושא, חלקם חוששים. אך הגאון רבי ראובן אוחנה, רבה הראשי של מרסיי - העיר בעלת הריכוז היהודי הגדול בצרפת, הסכים לשבת מול מצלמת "כיכר השבת" ולחשוף טפח מהמתרחש מאחורי הקלעים של תעשיית הגיורים הפרטיים.

בפתח הראיון מסביר הרב אוחנה: "הבעיה המרכזית היא תהליכי גיור שאינם מוכרים על ידי הרבנות בצרפת, כמו כן אינם מוכרים על ידי רבנויות אחרות וכמובן גם על ידי הרבנות הראשית לישראל. המגיירים הללו משלים את המתגיירים בהבטחה שהם יהיו יהודים גמורים, ולפעמים גם מחתנים אותם, נולדים ילדים והם גדלים כשיש להם זהות יהודית חזקה. כשהילד מגיע לבר מצווה או לחתונה, הוא מגלה שאולי הגיור של אמא שלו לא מתקבל בכל מיני בתי דין, וזה יוצר בעיות משפחתיות חמורות. הבעיה המרכזית" תוקף הרב אוחנה: "היא שעוקפים בית דין מקומי קבוע, ומקימים בית דין פרטי".

שמעתי את הטענה שבאים רבנים מהארץ ומקימים 'מתחת לאף' שלכם בית דין פרטי שמגייר את אותם אנשים שאתם סירבתם לגייר

"זה לא ממש מתחת לאף, הם מגיריים בערים אחרות, מקבלים את אותם גרים שלא התקבלו בבית דין קבוע". הוא מוסיף שיש גם מקרים בהם "המתגיירים חושבים שהתהליך ארוך עבורם, והם מחפשים תהליך מקוצר, יותר מהיר. זו הבעייה".

רבה של מרסיי בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן

יכול להיות מצב שמגיעים בני זוג להתגייר, אתם מחליטים שלא לקבל אותם כי הם לא מתאימים לכללי ההלכה, והם הולכים לאותם בתי דין פרטיים בכדי להתגייר?

"כמובן. קודם כל, בית דין קבוע לא מסרב בכל מקרה של 'לשם אישות'. מי שלא מתקבל - מטעמים שיודעים שאין קבלת מצוות בכלל, ואז הגיור הוא לא גיור על פי ההלכה. כשבית דין אחר מגייר אותם - קודם כל מכניסים לכלל ישראל אנשים שהם לא גרים, שהם לא יהודים. שנית, התוצאות הן אסון, הדור שקם אחר כך מגלה לתדהמתו שהם לא יהודים".

מפעילים עליכם לחץ לגייר אנשים שאינם ראויים לדעתכם?

"זה בכל בית דין, יש לחצים. על הרבנים לעמוד בפרץ ולדעת איך להגיב, לפעמים מקבלים הרבה ביקורת על כך. מי שהשולחן ערוך נגד עיניו, מי שאוחז בדרך ההלכה הפסוקה, יודע איפה לעצור את הלחצים ואיפה להגמיש את העמדה. ההלכה לא סגורה לגמרי, יש הרבה נושאים שתלויים בשיקול דעת, לפעמים מדברים עם גדולי ישראל".

מה המניע של הדיינים הפרטיים? אינטרס כספי?

"אני לא רוצה, חס ושלום, להוציא לעז. לפעמים זה קשרים עם רבנים מסוימים. לפעמים אותם גורמים שפונים אליהם מכאן, מבקשים מאותם רבנים מהארץ שיבואו, ויתכן שהרבנים המקומיים עושים את זה בשביל אינטרס. אני רוצה לחשוב שזה לשם שמיים, אבל גם בלשם שמיים יש גבול. ברור שלא ניתן לגייר אנשים שאין ברצונם, אין שום רצון להיכנס תחת עול המצוות, וזה דבר שקיים כיום, לצערי".

בשלב הזה חושף הרב אוחנה נתון דרמטי. לדבריו, אותם מתגיירים שהתגיירו בצורה פיראטית ולא מוכרת, מצליחים לקבל הכרה בבית הדין הרבני בישראל: "אותם דיינים מצליחים, היות הם דיינים מוכרים, הם מצליחים להכניס את אותם מתגיירים במסלול של הגיורים המאושרים".

מה שגורם לכם נזק אדיר

"כמובן. כמובן".

מה הפתרון?

"הפתרון הוא שהרבנות הראשית וכל בתי הדין בעולם יגבשו עמדה שהמועמדים לגיור מתגיירים רק במקומותיהם, רק בבית הדין הקבוע שלהם. והיה, אם יש בית דין שמחליט שלא לגייר, ויש רבנים שחושבים שכן אפשר לגייר - אפשר להביא את ההחלטה לגדולי ישראל וגדולי הדיינים. אבל לא לקבל החלטות בצורה מאוד קלה של גיור קל ומהיר".

תוכן שאסור לפספס
34 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
ממש לא הבנתי על מה רועש הרב אוחנה.. גם אם נניח שאותם גויים כאשר באו לבית דינו והוא סירב להכניסם תחת כנפי השכינה מטעמים שהיו לו... ואותם גרים פנו לבית דין אחר שהם אותם הדיינים המוכרים ויש להם שם גדול בציבור החרדי בארץ.. והם קיבלו אותם והכניסות תחת כנפי השכינה.. הרי שהם פנו לבית הגדול מבית דינו במניין
גבריאל ממרסיי30.11.17
18
בסד החרדים תקפו את הגיור של הרבנות. והם עצמם מגיירים גיור בעייתי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם28.11.17
17
דיינים יוצאים לגייר כי חלק מהרבנים ״ראבייס״ באירופה בורים ותאבי ממון. הרב של מרסיי מעביר ביקורת על דיינים והרבנות בארץ חצוף מחוצף!
יעקב28.11.17

הצגת כל התגובות

16
לצערי הרב פתאום כולם יודעים הלכה יותר טוב מהחבר את השולחן ערוך תסלח לי אוחנה אתה מוכן לפרסם מה היא תוכנית הגיור שלך ומה אתה מלמד? האם אתה מוכן להעמיד מתגיירים שלך עם מתגיירים אחרים מאירופה למבחן ?ושאתה אומר שהמתגיירים לא מקבלים מצוות לפני בית הדין אתה סתם מוציא לעז ותזהר לא לענות את הגר האבא של הגר
זלמן29.11.17
15
מה הסיבה ש׳זלמן׳ נסעק אם הכל בסדר אצלו!? חושש ממשהו!? אפשר להציע לך כוס מים!? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק29.11.17
14
אתה מוכן להתעמת באופן ישיר על גלי האתר ??????? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה יצחק29.11.17
13
הבעיה היא, שיש בית דין מסויים, חשוב מאד, של חרדים, שנחשב אחד מבתי הדין החרדים הגדולים ביותר בעולם, שלא עושה בדיקות למתגייסים, אלא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דיין באמריקה29.11.17
12
בצרפת יש גיורים מידי יום על ידי הקונסיסטואר. בחלק גדול מהם אין שום קבלת עול מצוות. הרב הראשי לצרפת היום אינו יהודי אורתודכסי, והגיורים שהוא מבצע אינם כשרים.
יהודי מצרפת29.11.17
11
בתור תושב אירופה זה שטויות ועצם שהרב הנל מדבר בצורה לא ראויה זה אומר דרשני הגיור באירופה הוא מאוד מחמיר ועל פי ההלכה אז לא כך היא דרכו של (דיין) (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה29.11.17
כי הוא מדבר על גיורים פרטיים ולהפך, קורא לגייר בבתי הדין המסודרים - שאכן מחמירים - ולא לקבל גיורים פרטיים, פיראטיים. אבל אם היית קורא, היית יודע.
.29.11.17
10
קודם שלא נתבלבל המתלונן לא עושה לשם שמים הוא פשוט רוצה בלעדיות על הגיור כך יהיה יותר חזק יותר על ויותר כסף. אכן דיינים מהארץ לגייר בחו"ל כמו דוד גרוזמן נסע לגרמניה בחסות הרב לאו וגייר גויים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד28.11.17
הרב דוד גרוזמן שליט"א איש ישר וכשר. בית הדין של גרמניה מגייר בזהירות רבה ובתשומת לב מלאה לכלל פרטי ההלכה.אני מכיר דתיים שלא היו עומדים בתנאי הקבלה של הרב גרוזמן ועמיתיו הדיינים לגיור.
ב.ב28.11.17
מאחר ואני מכיר את אותו רב אוחנה המדובר בכתבה.. אני יכול להעיד נאמנה שדבריך אמת דיברו.. ויש עוד לדעת שכל הרבנות המקומית במרסיי מקטנם ועד גדולם אינם אלא מאפיה אחת גדולה.. וכל מגמתם ומעיינם אינו כי אם בצע כסף וכבוד... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גבריאל29.11.17
9
הבחירה לצטט בשמו שבכך הוא מקווה שיצא ידי שמים שהרי ידוע לו שהוא חייב גמור לפרסם כל שידוע לו. ועשה צעד ופתח את הדבר והוא זקוק לעזרה ונתן לכם את האפשרות להפציר בו בכך שלא שלל כל אפשרות לפרסם בשמו אלא אמר מעדיף אני אך אם תעדיפו אתם אחרת לא אמחה על כך ואשתף פעולה עם כל הגורמים אך כאנוס לדבר בידי מלכות.
ללא שם28.11.17
8
כל נושא הגיור הוא בעיה הלכתית אחת גדולה לכן אני לא מתפלא בארץ הענין הפוליטי גורם לחריידים להחמיר (אגב כך גם בענין השבת) (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james28.11.17
7
למה אין את שמות הרבנים המגיירים? כך כולם חשודים. בתור מומחה בנושא אשמח לקבל שמות.
שלמה. ב28.11.17
6
ואחר כך חלילה אותם גויים יכולים להתחתן עם יהודים וההמשך ידוע ישמור אותנו השם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כהן 28.11.17
5
הם גויים גמורים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רק28.11.17
יש דיון בפוסקים אם בכלל מותר לקבל גרים בגרמניה. שהרי עמלק זה גרמניה. אבל יותר חמור זה שמאות גוים בגרמניה רוצים להשתייך לעם היהודי מכל מיני סיבות אבל לבטח לא בכדי לקיים חיי שמירת מצוות . שהרי אין בגרמניה קהילה של שומרי תורה ומצוות (מלבד קהילה אחת בברלין בשם ישורון לאודר). כל הקהילות האחרות מלאות יהוד
הכהן29.11.17
4
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ברהם סובס28.11.17
לא מדובר על חומרות. הבסיס הכי בסיסי של גיור זה קבלת עול מצוות. רות המואביה אמרה "עמך עמי אלוהיך אלוהי". האנשים האלה מצהירים שלא מתכוונים לקבל מצוות. הדיינים שעושים זאת פושעים.
אשת הדיין28.11.17
3
זה אפשר לתקן. מה שאי אפשר לתקן זה הראש המעות של אנשים כלפי גרים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהו28.11.17
2
הכל כסף כל רב פוסל רב אחר די להצדיק את הפשע העינין הוא תחרות כספית אל תשימו לב לכל הסיפורי סבתה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דויד29.11.17
1
אין חדש תחת השמש, אחרי העליה הגדולה מרוסיה, הקימו כמה רבנים חרדים בארץ גיור מואץ, במקום שנתיים חודשיים. המחיר עשרות אלפי ש"ח, אחד הרבנים האלה נשאל במצלמה נסתרת מדוע כל כך יקר? וענה כי אנחנו לא פראיירים של אלוקים.
דן סגל28.11.17
אני עובד באירגון קירוב גדול ואנחנו מחפסים לגייר בעלי תשובה שומרי תורה ומצוות שיש להם בעיות של חוסר מסמכים שרבנות תקבל אותם או שאין להם תעודות לידה מקוריות וכו' ואין שום בית דין שבכסף היה מוכן לגייר אותם לחומרה. למרות שהם ( אותם בעלי תשובה ) מנהלים חיים חרדיים לגמרי.
גוי רוסי28.11.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24