כיכר השבת

ביקורת נוקבת וכנה

האדמו"ר זעק: "המצב בציבור החרדי - חרב איש ברעהו"

האדמו"ר מטאלנא בחר לנצל את דרשתו השבוע כדי להעביר ביקורת פנימית ובה מסר נוקב נגד חוסר הפרגון וצרות העין שפשטו במחנה החרדי: "מי שמוציא מרפסת, חייו אינם חיים" • האזינו (חרדים)

57
אבי רבינא | כיכר השבת | ד' באייר | 19.04.18
האזינו לדבריו המלאים של האדמו"ר מטאלנא
האזינו לדבריו המלאים של האדמו"ר מטאלנא (צילום ארכיון: ארי, wikipedia)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

דברי כיבושין וביקורת חריפה נשמעו ביממה האחרונה מפיו של האדמו"ר מטאלנא, הידוע גם כאחד מגדולי ה'מגידים' בירושלים, ששיעוריו ושיחותיו בבית מדרשו שואבים אליהם קהל מאזינים נלהב ומרותק.

בעוד רבים מנצלים ימים אלו לדבר על נושאים אקטואליים, הנוגעים לחרדים, ציונות ומה שביניהם, הרי שהאדמו"ר הידוע בחר להעביר ביקורת פנימית ובה מסר נוקב נגד חוסר הפרגון וצרות העין שפשטו במחנה החרדי.

את שיחתו המדוברת, שהתקיימה ביום הזיכרון, ביסס האדמו"ר על הגמרא במסכת ברכות, המספרת: "כשחלה רבי אליעזר, נכנסו תלמידיו לבקרו. אמרו לו: רבינו, למדנו אורחות חיים ונזכה בהן לחיי העולם הבא. אמר להם: היזהרו בכבוד חבריכם".

ואלו עיקרי דבריו של האדמו"ר, שפתח ואמר: "האם אנחנו חרדים לענין הזה?. אני לא מדבר על המחלוקות שפשו במחנה החרדי שבנויות על אידיאולוגיות. זה, חבל על הזמן, אל תיגע בזה. הן מצווה וקנאות ואי אפשר אחרת. עם ישראל לא היה שורד בלי המחלוקות האלה...".

"אני מדבר על כל מחנה בתוך הציבור שלו, האם אנחנו מקיימים את מה שנאמר 'היזהרו בכבוד חבריכם'? מתפללים באותו בית כנסת, באותה שכונה, ואתם יודעים מה עולה בגורלו של יהודי שעולה בדעתו להוציא מרפסת בבנין חרדי? אם מישהו מכם הוציא פעם מרפסת, יכול להיות שהוא לא כאן היום, כי חייו אינם חיים".

אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

"מי שיודע, יודע: בתי הדין הרבניים - לא בתי המשפט - נמצאים בתפוסה מלאה, בעודף לעוד שנה וחצי, מדיני תורה על עניינים של הוצאות מרפסת וכיוצא בזה. ואיפה, באיזה אזור? בית הדין בירושלים לא דן אף פעם בסכסוך בין אנשים שגרים בדימונה או בעפולה. את מי הם דנים? את תושבי ירושלים ותושבי בני ברק. בתי הדין בבני ברק ובירושלים דנים בתושבי העיר. 120 אחוז מהדיונים הם על הנושאים הללו של תוספות בנייה".

"חרב איש ברעהו, כפשוטו! אם אחד מצליח להוציא אישור לבנות עוד חדר, זה לא בגלל שיש לו 16 נפשות בבית ואין לו איפה להשכיב ילדים, אלא כי התשובה של השכן: אם תחתום לי שאני יוכל לבנות אחד על הגג ואחד במקלט, ותוותר על החלק שלך - יש על מה לדבר".

"מי שלא הולך בשיטה שלך, תקבור אותו חי; תסקול אותו באבנים. פתאום החרדים, כולל אברכים השקועים בהוויות אביי ורבא, מבינים בכיווני אוויר, מבינים במסי בניין, בעלויות, במכירות. מנין?".

"כל התורה כולה על רגל אחת?... בשביל להצר את צעדיו של השני, אני מוכן להיות חכם...".

האזינו להקלטה

תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
35
השכן מתחתי בקומת קרקע רצה לסגור את החצר עם תקרת איסכורית ולכן לא הסכמתי וביקשתי שיעשה תקרה תיקנית כדי שתהיה לי מרפסת מעל וכמובן שאשא בעלויות. אולם הוא לא הסכים וקיבל גיבוי מחבריו בעירייה. ועד שלא הפכתי עולמות עם עורך דין הוא דהר קדימה. מה הוא טען אח"כ? שאני צר עין! אי אפשר לנהוג בהפקרות ולטעון אח"כ
אבישי31.05.18
34
בתור תושב רחוב אברבנאל בבני ברק עברתי יסורים קשים עם השכנים שלי, רק רציתי קצת להרחיב בשביל הילדים, מה שהם עשו לי לא עשה היטלר ליהודים ומדובר באברכים ! הציבור החרדי סקרן קנאי וצר עין וסובל קשות מחוסר פירגון, תמיד אכפת לו מהני תלכו פעם ברחוב חרדי תמיד האנשים ינעצו בכם עיניים תלכו אצל החילוניים אף פעם
עילום שם20.04.18
על שכניו כהיטלר, מה כבר עשו לך, לא נתנו רשות להרחיב.. תעבור דירה. בברכה
א 21.04.18
33
אבל צריך לדעת בלי הכללות יש מקרים שהתוספת זה נזק ממש לשכן או יותר מזה גזל גמור וכמו שכתבו פעמים רבות הבניה היא בחוסר התחשבות ובכפיות טובה גמורה לשכנים המתחשבים שהסכימו העובדות מדברות בעד עצמם!
דן סגל20.04.18

הצגת כל התגובות

32
כמובן שלא מדובר פה כשהאדם ניזוק באמת ויש לו את הזכות להתנגד. או שמדובר בבריון שמנסה לקבוע עובדות בשטח על חשבון אחרים. אלא מדובר על אלו שטוענים כאלו טענות ואין עימם אמת . וכל מטרתם נקמנות סחטנות וצרות עין . והכי חשוב כפי שאמרו חז"ל אם מדובר בזה נהנה וזה לא חסר כופין על מידת סדום . ומי שממציא שהוא חס
זו הבעיה 20.04.18
31
חסימת נוף והיזק ראייה הפכו לנורמה במיוחד בביתר עילית שראש העיר שותף לפושעי הבנייה בשביל בצע כסף וזה פשוט כל דאלים גבר כאילו פרק השותפים ופרק לא יחפור לא קיימות בכלל.
דונלד20.04.18
30
נכנסתי לבניין שאמור להיות בו 12 דיירים היום כבר יש מעל 20 דיירים למה אין בציבור החרדי ערך מינימלי לצורה של הבניין למה בשכונת גילה למשל ניתן לראות דירות שנבנו לפני 40 שנה ולא שונו בכהוא זה יש לך הרבה ילדים תעבור דירה אתה רוצה לעשות ביזנעס תקנה דירה בירוחם למען ה' למה הבניינים שלנו צריכים להראות כמו ש
יוסי20.04.18
יוסי. מה זה נקרא לחשוב רק על עצמי ?
לא גזירה. אלא מ20.04.18
29
מאז ומתמיד אדמו"רים בדרכי החסידות דיברו טוב והרבו זכויות על עם ישראל, גם כשראו להוכיח, דיברו טוב ונמנעו מלקטרג.
שרונה ליבוביץ20.04.18
28
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לצערי19.04.18
כמו אחד שלא ראה חילוני מימיו.
א 21.04.18
27
בניתי, לפי מה שהשכנים אישרו לי. אבל..... ברגע שאני בונה אז יש לי כסף..... ואז מתחיל העליהום עלי בדיני תורה יש לו כסף בואו נתחלק...
ירושלמי19.04.18
26
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תושב רמות ג'19.04.18
בשעת.. היל"ת בברכה ומה אתה חושב שאין ערבי שיכול להיות חבר, ואח שרב, אבל מסיפורים כאלה המציאות לא מורכבת.. בתקווה להבנה אע"פ שקצרתי
א 19.04.18
25
בושה וחרפה מה קורה בציבור החרדי בעניין הזה, כל הכבוד לאדמו"ר שליט"א שמדבר על זה וגם בתי משפט מלאים בתביעות של סיכסוכי שכנים בנוגע לתוספת בניה והעורכי דינים חוגגים, חבל מאוד, הלואי שכל אחד יהיה מרוצה למה שיש לו ומה שריבונו של עולם נתן לו.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנדל19.04.18
אתה כזה צדיק שנותן בעצימת עינים חתימה לשכנים, טבעי שיש חילוקי דעות, הרב אמר שצריך לוותר, ולוותר זה ממש לא קל. אז מה אתה כותב 'בושה'.
א 19.04.18
24
אחד על שני בלי קשר אם מפריע או לו אנשים לא מסוגלים לראות שלשני יש ולי אין!ככ עצוב! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלישמע19.04.18
23
במתמטיקה, כלל הדיונים הם 100%. קטונתי.
אני רק שאלה29.04.18
22
We see it everyday from hating sefaradim. Btween litaim ...sikrikim that hate everyone ..and than you ask where is the masaia ??? well he do not like you. and do not wants to see your face (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Lital19.04.18
אתה מפגר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
האתה20.04.18
21
אנשים בונים דירות שלמות על חשבון השכנים, מצפצפים על דיני תורה, אותם צריכים להוקיע
דבורה19.04.18
מצידך: לא לי ולא להם. מותר לפרגן שישכירו ויתעשרו מה אתה מפסיד????
הללי19.04.18
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טליה20.04.18
19
הכל מתחיל בחינוך. גידלנו דור חדש ולא מחונך. דוחפים. מרעישים. חוסר התחשבות. גזל שינה. נהנתנות. חינגות על חשבון השכנים. לא רואים את השני ממטר. אוי לעין שכך ראתה. מזל שיש את מדינת הציוניסטים עם דינא דמלכותא שמגן עלינו מפני עצמנו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קוגל ירושלמי19.04.18
ולכל שטיותך אין צורך בתגובה. אין אני מתכוון לפגוע רק תבדוק קצת נתונים ולא תגיע לכאלה דברי בלע. בברכה
א 21.04.18
18
ולכל המגיבים שהם כנראה השכנים שלא מורשים לשכן שלהם לבנות… תחשבו טוב לפני שאתם מגיבים ותסתכלו טוב על עצמכם מה היה קורה עם אתם הייתם בונים… (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל19.04.18
17
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה19.04.18
16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה19.04.18
15
מה באמת הסיבה להתנהגות כזו, שלא נמצאת כדוגמתו בחברה החילונית? התשובה היא שהעוני גורם את זה, ולא בחנם הפליגו חז"ל במקומות רבים בגנות העוני כדבר שמקלקל את האדם אף מבחינה רוחנית.
קצת שכל19.04.18
מה שחילוני לא חושב בחיים שלו לוותר. וזה כבר וויכוח במציאות לך לאזורים חרדים תבדוק כמה אלפי יחידות של דיור נבנות.. לא הכל חלק, ועל זה הרב בא לומר לוותר ולוותר. אצל חילוני הוא מתקשר למשטרה ונגמר הסיפור... בברכה
א 19.04.18
14
יש כאן תגובות שמייחסים לדתיים גרתי עם שכנים חילונים בתל אביב בית של חדר על גג היה שם מחסן מוזנח נולד לי תינוק ולא היה מקום עשיתי מהמחסן חדר הם רדפו אותי 7 שנים בבתי משפט עד שנאלצתי להחזיר את המחסן לקדמותו והכל היה בברכת רבנים למהלך של לקיחת המחסן והמפלה במשפט שופט כל הארץ ישפוט בצדק
מנחם20.04.18
13
אלו עובדי עבודה זרה ואצלנו השינאת חינם... השם ישמור ויציל.....מי יודע אם זה לא חמור שבעתיים מה שקורה אצלנו...
ש19.04.18
אהבת חינם מאות קופות צדקה שמגלגלים מאות מליונים בלי גוזמה מאות ארגוני חסד ואלפי הגמ"חים, שאין בשום אומה ולשון, מראים שיש הרבה אהבת חינם.
א 19.04.18
12
בתור בעל תשובה. בעולם החרדי יש הרבה ליקויים שצריך לשפר. אסור להסתיר את הכביסה אלא לטפל בה. יש רבנים שהם כבולים בידי עסקנים חרדים שפועלים לפי אינטרסים אישיים ואת זה צריך למגר. מקווה שעוד רבנים יצטרפו לאדמו"ר היקר הזה ויעשו יד אחת לשפר את החברה החרדית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ליאור21.04.18
11
השכונות החרדיות נראות כמו שכונות בעזה עם כל תוספות הבניה וסגירת מרפסות וכו'
דוד19.04.18
10
לא אכפת לאנשים לבנות באופן שמסכן את השכנים, פולש לפרטיות, מכער את הבניין, גונב זכויות של הכלל, פולש למעברים של הרבים, כל הכבוד למי שנלחם בזה! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נפתלי19.04.18
ראיתי בניה שאחד היה צריך חדר לילדים ועשה 3 דירות לזוגות על חשבון השכנים יש עין גדולה לבונים כמו שיש צרות עין לשכנים
חיה פריד20.04.18
זאת לא עיין גדולה זה פראייריות. כמובן שתלוי במקרה הספיציפי.
אהממ20.04.18
9
מאז פטירת אמו הוא מוסר פעם בחודש שיחה בלשון הקודש - הרבה שנים הוא נמנע מלמסור שיעורים בלשה"ק.
דוד19.04.18
8
יש לי ילד מיוחד .היה צריך קומה מיוחדת שיעסיק את עצמו. השכנים שלי אישרו לי לבנות בעין טובה . יבורכו מן השמים.
משה19.04.18
7
שמעתי שניגש אברך לר שלמה זלמן להתייעץ האם לקנות דירה במקום מסוים שהאברך מאוד רצה, שאל אותו ר' שלמה זלמן איך הבניה שם? האם יש מרפסות בחוץ חריגות?, ענה לו האברך ב"ה אין הכל תקין ואחיד, אמר לאברך שלא כדאי לו לקנות שם, תמה האברך מדוע הכל טוב למה לא... ענה לו ר' שלמה זלמן לפי מה שאתה אומר שהכל אחיד וכו'
אבי20.04.18
6
אם זה היה כתוב על קמע- אין לי ספק שזה היה עובד. הרי אדם בוחר לגור במקום שיש בו אוירה. אז אולי דווקא במקרה הזה עדיף אח רחוק?... (מקווה שהבנתם שגרעין תורני זה לא גרעין אטומי). (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יחזקאל22.04.18
5
אלה שגרים בערים מעורבות ובין שכנים חילונים זוכים ליותר התחשבות משכניהם החילונים מאשר אלה שגרים עם שומרי תורה ומצוות המקפידים על קלה כבחמורה. בדידי הווה עובדה ואני מדבר כתושב חיפה שמתגורר ברח' יוסף ומכיר חברים רבים בשכונת הדר שהוציאו כמוני מרפסות ובנו חדרים וזכו לקבל לכך את הסכמת שכניהם החילונים ואפ
משה19.04.18
דיור יבנו בצבור החרדי בלי הסכמות. בברכה
א 19.04.18
4
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם20.04.18
3
ממזגנים שפועלים ללא הפסקה !!דיבורים בטלפון באמצע הלילה !!צרחות בחדר מדרגות !!!גזל שאין אפשרות להחזיר !! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גזל שינה דבר נורא 19.04.18
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי20.04.18
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי 20.04.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

'ווסט פארק' בירושלים

הזדמנות חסרת תקדים למשפרי דיור בפארק מגורי היוקרה החדש

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

חדש

בוט תרופות לפסח מאושר על ידי בד"צ העדה החרדית

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24