כיכר השבת

דעה

לא שחור ולא לבן: זה האחר שהחילונים מסכימים לקבל

הרצון להפוך את כל החרדים למקשה אחת זהה ושווה, וליצור חברה חדגונית שמתאימה את קו מחשבתה לפתיחות הנושבת ברחוב החילוני, מוכיח כי "קבלת האחר" שמציע הרחוב החילוני מלא באותיות קטנות וט.ל.ח. לרוב (דעות)

33
נח טוניק | כיכר השבת | ט' בסיון | 23.05.18
הפגנה חילונית. ארכיון
הפגנה חילונית. ארכיון (צילום: Miriam Alster/ FLASH90)

במוצאי שבת לפני שבועיים, חלקים נרחבים מאזרחי ישראל נשארו עם עיניים פקוחות ולב ערני במיוחד עד לשעות הקטנות של הלילה, לילה ששימח ישראלים רבים עם זכיית ישראל באירוויזיון. "תבין, זה לא ניצחון של שירה, זה ניצחון של קבלת האחר למרות שהוא שונה" הסבירו רבים.

המנטרה החילונית הזו, של קבלת האחר "באשר הוא שם", לכאורה מציגה דרך חיים מופלאה של אנשים שונים החיים באידיליה מופלאה ומקיימים בכל מאדם את אמירתו המפורסמת של רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך".

נו, אז מה הבעיה?

כמה ימים לפני פרויקט הגמר, נכנס המרצה לכיתה ונשם בכבדות כאומר "קשה עליי פרידתכם". זהו, "זה נגמר" הוא אמר, ודמעה נוצצת התבררה כזווית תאורה, "אבקש מכל אחד שיקום ויאמר כמה מילים על הקורס או על אחד מהמשתתפים".

שם בדוי קם בביטחון שאפיין אותו בכל שלבי הקורס, גם כשהגיש עבודות פחות מוצלחות, והתחיל לדבר. בתחילה הוא פתח איך לא, בכבוד אכסניה, המשיך בהצגת חלומותיו בתחום הפרסום, עבר על כמה פרצופים וסיפר כמה המפגש איתם היה חשוב עבורו, ורגע לפני שהתיישב הסתכל לכיווני ואמר "ואם כל החרדים היו כמוך המצב היה טוב". חייכתי כלפי חוץ, ורתחתי כלפיי פנים.

לכל חילוני יש את החרדי שאם כל החרדים היו כמוהו המצב היה טוב, וכמעט כל חרדי שמע את המשפט הזה מחילוני כזה או אחר שרצה להוכיח שאין לו בעיה עם חרדים, ועל הדרך להחמיא לו.

הוא ניסה להחמיא, אבל אותי זה הכעיס.

מעל ראשו של הציבור החרדי מתנוסס אות קין אותו הוא קיבל על חוסר סובלנותו כביכול, והיכולת הרפויה שלו לקבל את האחר. קוד לבוש, קוד דיבור, ואפילו קוד מחשבה, גרמו לדעה הרווחת להביע מורת רוח מהמבנה המבוצר של אותה חברה.

מנגד, חי לו הציבור החילוני שהופך אט אט למכיל יותר ולמקבל יותר. נישואי תערובת, נישואי תועבה, ושאר קליפות חמורות מתקבלות במחיאות כפיים ובחמלה רבה שמתקשה להבין איך ניתן שלא להעניק לבן אדם לחיות כפי רצונו ותאוותיו.

בעיניים שטחיות נראה כאילו הציבור החילוני בורך ביכולת קבלת האחר יותר מכל מגזר אחר, אבל "אם כל החרדים היו כמוך" מסביר את השקר הגדול, ומגלה כי יכולת ההכלה שלהם מוגבלת, מוגבלת מדי.

הרצון להפוך את כל החרדים למקשה אחת זהה ושווה, וליצור חברה חדגונית שמתאימה את קו מחשבתה לפתיחות הנושבת ברחוב החילוני, מוכיח כי "קבלת האחר" שמציע הרחוב החילוני מלא באותיות קטנות וט.ל.ח.ים לרוב.

ארכיון (צילום: Abir Sultan/Flash90)

אחת השאלות היותר נפוצות במפגשי "חרדי - חילוני" היא "למה כולכם לבושים אותו הדבר". שאלה במקומה. שאלה שצריכה להישאל. אך בעוד השאלה באוויר, כבר יוצא המשפט "אם כל החרדים היו כמוך" שמבקש להלביש את כולם באותו הלבוש.

אדם שחי את חייו בתחושת 'אכול ושתה כי מחר ח"ו' ומחפש את החופש המוחלט בו הוא יחיה את חייו, לא ראוי להערכה על יכולת קבלת האחר שלו, כשהאחר שובר עבורו כל ערך ומאפשר לו לחיות חיים שרק הוא קובע מה יהיה בהם. הוא משחק לידיו ומאפשר לו חיי נהנתנות חסרת גבולות והוא ברוב חמלתו "מקבל את האחר".

החכמה היא לקבל ולכבד את דעת האחר, גם כשהוא חי חיי מחשבה מדודים, כאלה שמחייבים מחשבה לפני כל צעד, ומגבילים בחכמה את הנפש הבהמית המתאווה לחיים משולחי רסן.

יש מקום של ביקורת כלפי הציבור החרדי ועל הקושי שלו בקבלת האחר (ובקבלת ביקורת) אך ביקורת צריכה להיות אמיתית, ולא מזויפת מתוכה. הביקורת שצריכה להישמע כנגד הציבור החרדי היא אי יכולת קבלת האחר - זה שאינו יודע להגות את קריאת שמע בהגה הישיבתית, אך כוונותיו ב'וכל מאודך' אינן נופלות מכוונותיו של בחור הישיבה שכל חייו בין הדפים.

אך בכל הנוגע לאי קבלת האחר, שבטיעונים שטוחים ורדודים ובסיסמאות חלולות של "אהבה זאת אהבה" מנסים לשוות לשומרי תומ"צ תדמית של אנשים מיושנים? תשתחררו מזה, הציבור החרדי כבר לא הצעצוע שלכם.

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
מתרנגולת מפוטמת... מקרקרת.. טוי טוי טוי... חיחיחיחיחיחי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עירוב בזיון28.05.18
22
אני עגלה ריקה ותינוק שנשבה + מנסה לחלן חרדים , לא ?? אז למה שנקבל אתכם ?גם אתה הסתכלת על כולנו כמקשה אחת (דרך אגב גם דרך הכתיבה שלך אפשר לראות את הזלזול ,ממש כמו אצל חברך החילוני מהקורס ). האחר אינו רק מי "שאינו יודע להגות את קריאת שמע בהגה הישיבתית, אך כוונותיו ב'וכל מאודך' אינן נופלות מכוונותיו
שם24.05.18
21
אמנם הרעיון נכון אך הכותב מתייחס אל כל החילונים כמקשה אחת גם כן ״אדם שחי בתחושה אכול ושתה כי מחר תמות״ מה כל החילונים חיים כך ? אל תתיימר להטיף על משהו שכולנו נופלים בו בלי קשר לאם אתה דתי או חילוני (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סמי24.05.18

הצגת כל התגובות

20
שחילוני טוב , זה חילוני שאחיו או אביו או בנו חזרו בתשובה ......אז אין לו כבר שאלות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אריק 24.05.18
19
אתם מונעים מאיתנו לקנות דירות באיזורים "שלכם"[להזכירכם אברהם אבינו היה מעדות המזרח, כורדי] מה שאומר שבטח לא הייתם מקבלים אותו או את בנו יצחק למוסדות החינוך הלבנים שלכם. תעשו טובה לעצמכם לפחות לעולם הבא שלכם שאני לא רוצה חלק בו כי הוא הפוך מהאופי הקר שלכם והוא חם חם מאוד ותפסיקו לבקר את החילונים, כי
פרע'נק24.05.18
18
אני מכיר נכד של אדמור שההורים שעשו כריעת אבלות כי הבן התחתן עם בת של רב ספרדי... ואת השכן שלי מבוגר שחיפש מניין במיאה שערים היה עשירי בבית כנסת אחד ואמרו לו שהוא לא יכול להצטרף למניין...תחשבו למה... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חוצפה23.05.18
17
כל מה שתגיד לא ירגיע לא אותם ובטח שלא אותך....פשוט להתרחק מזה כמטחווי קשת ולא לחשוב או להתעניין במה שהרשעים חושבים או אומרים.................כ באיה לא ישובון בר מינן....אין במחשבות או באמירות שלהם שום תוכן חכמה רגש או הבנה בינה כלשהי רק רעעעעע..................
ש23.05.18
16
בגדול בגלל מלחמות דת החרדים חילונים עוינים. והאמירה הזאת באה להגיד אני לא רואה בך אויב כמו שאני רואה בחרדים אויב אידאולוגי. זה בערך כמו שאומרים לערבי אם כל הערבים היו כמוך היה שלום. האם זה אומר שכל הערבים מחבלים? לא. נכון שזה פוגע הדמיון בין ערבים לחרדים אבל אני חושב שזה בגדול הכיוון
לא משנה23.05.18
15
אתה מתעסק בשטויות, אני חרדי גאה ולא אכפת לי מה החילונים חושבים עלי, העיקר זה לשמור מרחק ולהתבדל מהם ולא ללמוד ממעשיהם הרעים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני24.05.18
14
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שומר מצוות 27.05.18
13
חוצפה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טול קורה מבין עיניך...23.05.18
12
הפתוחים והלברלים שמתעבים כל מי שקצת או הרבה יותר פרומער מהם!!!! (סליחה על השימוש במילה המגונה פרומער!!) (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישי23.05.18
זה דפוס התנהגות ידוע שקשה לבן אדם לקבל את מי שיותר טוב ממנו גם בעבודה תשנא את המוצלחים ממך ותעזור ותקרב את אלו שפחות ממך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמת23.05.18
11
הם פשוט חיים חיים ללא עקרונות חוץ מ"חיה ותן לחיות" לכן לא אכפת להם לקבל כל דבר כל עוד זה לא נוגע בחופש שלהם. אבל את החרדים שעי עקרונותיהם מצטמצם החופש שלהם (אם מבחינה מעשית ואם בהשפעה על מצפונם), הם שונאים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי23.05.18
10
החילונים כולם מהפשוט ביותר ועד ה"חשובים" שלהם אינם מאן דאמר ולא מעניין אותנו מה הם חושבים או אומרים הרצון להוכיח להם נובע מהתחושה החרדקית שהם חלק מאיתנו... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך23.05.18
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עמית24.05.18
9
אינני חושב שמסובך כל כך להסביר את הנושא. החילוני הממוצע מוכן לקבל כל אדם או תרבות, ובלבד שיאפשרו לו לחיות את חייו בשקט. במילים פשוטות: תאמין במה שתרצה, ותן לי להאמין במה שאני רוצה; אבל החרדי לא מוכן לקבל תרבות אחרת, והחילוני מרגיש (בצדק או שלא) שהוא מנסה לכפות עליו את תרבותו שלו. פלא שהוא לא מוכן לק
חנן .ב.24.05.18
רק שתדע (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי30.05.18
שלימד אותו להסתכל על כולם מלמעלה , באופן אישי אף פעם לא הבנתי איך תורה שמחנכת לצניעות מוציא מקרבה גאוותנים כאלה .
שם25.05.18
8
הגיע הזמן שיש יהודים עבדי אלוקים ולפחות יודעים שיש טוב ורע וצריכים לבחור בטוב שזו התורה ויש צאצאי היהודים שהם עזבו את התורה ובחרו ברע אינכם יהודים שאינכם עובדי השם רק צאצאי יהודים וכמו שלא איכפת מה שחושב עלי טורקי כך לא מעניין מה שחושב עלי מחלל שבת דרך אגב מי שלא שירת בצהל. אסור שיהיה לו זכות לבחי
יוסףזזהזז28.05.18
7
אתה מדהים אותי כל פעם מחדש!! כתיבה מדהימה ורעיונות יפים! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שירה23.05.18
6
חרדים יש נחמדים ולא נחמדים. חכמים וטפשים, ישרים ונוכלים (כמו כל אוכלוסיה). אבל כל החרדים מאוחדים כאיש אחד על רדיפת אורח החיים החילוני. כל החרדים יאסרו (אם רק יוכלו) תחבורה בשבת, זכויות נישואין שלא לפי ההלכה, וכל החרדים (אם רק יוכלו) יפעילו את מנגנוני ההדרה לגבי נשים וגויים. לכן, הכתבה המתחסדת והמי
ירושלמי24.05.18
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם23.05.18
4
הדברים מכאיבים בדיוקם, נהנה מאוד לקרוא את מאמרך. תודה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנחם24.05.18
3
בעצם שיא הצביעות: הם לכאורה מדברים נגד כפייה - אבל הם בעד כפייה אנטי דתית - ואם רק תנסו לשאול אותם איך זה יכול להיות - ישר יצטדקו , יתפלספו ויאשימו את החרדים - ואל תכתבו שלא ידעתם!!!!!!!!!!!
אוראור23.05.18
מה זה כפייה "אנטי דתית"? משהו מכריח אותך לאכול חזיר? משהו מכריח אותך ללכת לקניות ביום שבת? לא. לא היה, וגם לא יהיה. בסך הכול אומרים לך - אל תגביל אנשים אחרים. לא רוצה? לא צריך. הניסיון שלך לעשות את שני הצדדים אותו הדבר, הוא פשוט קשקוש.
דויד27.05.18
א. מישהו מנסה יותר ויותר, לכפות עליך אי הפרדה בין גברים ונשים ב. וכן מנסה לכפות עליך הכלה ולגיטימציה של דברים שהתורה הגדירה אותם תועבה. [מדובר על הדברים עצמם ולא רק על האנשים העושים אותם] ג .ועוד מנסה שתודה כבר סוף סוף חתיכת עקשן, שאין אמת מוחלטת, שכל אחד והאמת שלו וממילא ליברליזם ודמוקרטיה הם ה
אלעד28.05.18
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שחר24.05.18
1
השאלה במה זה מתבטא
יהודי מושבניק27.05.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 19:09
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 11:29

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 10:41
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 08:18

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

הרב זמיר כהן:

"הטענה של אחיכם יצאו למלחמה לא נאמרה על בני תורה"

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

"בני הישיבות שומרים עלינו"

הראש"ל: "איזה ניסים, בזכות מה זה? בזכות הרמטכ"ל?" | צפו

ישי כהן | 27.04.24