כיכר השבת

אחוות תורה

סוג א' או סוג א' א' // טור תגובה לעורך 'יתד'

את הגיליון האחרון של יתד נאמן, עיטר מאמר מערכת מקומם במיוחד, כנגד מפעלי "אחוות תורה" • הרב נחמיה היילברון משיב חורפיהם דבר ומוכיח מדוע המאמר שגוי וחצוף (מאמרים)

108
הרב נחמיה היילברון | כיכר השבת | כ"ו בסיון | 09.06.18
כינוס 'אחוות תורה'
כינוס 'אחוות תורה' (צילום: יוסי רוזנבוים ואלי סגל)

את הגיליון האחרון של הביטאון יתד נאמן, פתח מאמר מערכת מקומם במיוחד, כנגד מפעלי "אחוות תורה" והעומד בראשם הרב דוד לייבל.

ישנן לא מעט סיבות המובילות להגדרתו של מאמר זה כשגוי מעיקרו וכחצוף במיוחד. נמנה רק ארבע מהן.

א.

מתקיים כאן וויכוח השקפתי, שהמרחק בין הצדדים השונים איננו גדול, אך משמעותי. האם אברך הלומד כל היום ואיננו עוסק לפרנסתו הוא "סוג א'", ואילו העובד הקובע עיתים לתורה הוא "סוג ב'" (גרסת יתד נאמן); או שהעובד הקובע עיתים לתורה הוא "סוג א'", ואילו האברך הלומד כל היום הוא "סוג א' א'". זהו וויכוח לגיטימי, אלא שהעמדה שבה נוקט יתד נאמן איננה אלא אשליה. התורה והיהדות מעולם לא השפילו את הקובע עיתים לתורה לדרגה פחותה, אלא רוממו את מי שמקדיש כל יומו לתורה לדרגה נשגבה – שזה בדיוק מה שהרב לייבל טוען.

עוד בנושא >>

כאשר הרמב"ם כותב אודות "מעלתו היתרה של שבט לוי", הוא איננו משתמש בטיעונים משפילים כלפי האדם הסטנדרטי, העובד וקובע עיתים לתורה, ואיננו קובע כי עליו לחוש "החמצה", כדעת כותב המאמר ביתד נאמן. הרמב"ם מדייק וכותב כי "כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשהו הא-להים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם - הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים". הוי אומר, הרמב"ם איננו בשיטת יתד נאמן, אלא בשיטת הרב לייבל.

הרב לייבל איננו "מחדש", אלא מביע את ההשקפה התורנית הידועה לכל, מלבד אנשי "שפוף ובוכה" וממשיכיהם-תלמידיהם.

ב.

מבחינה חינוכית-ציבורית: כולם מכירים את התופעה המכאיבה של בוגרי ישיבות היוצאים לשוק העבודה ונוטשים את בית המדרש ואורחותיו. הבעיה גלויה לכל. כיצד אמורים יושבי בית המדרש לנהוג כלפיה?

הנאום המלא של הרב דוד לייבל (צילום: נתי אלבר)

גישה אחת אומרת: נבוא לאדם העובד, נרומם אותו, נגדיל בעיניו את מעלתו כיהודי כשר העושה רצון קונו, נמשוך אותו בעבותות של אהבה אל בית המדרש, נספר לו כי אין כל בעיה או איסור בעובדה שהוא עובד לפרנסתו, ובלבד – שיקבע עיתים לתורה ויקפיד על כל סעיף בשולחן-ערוך.

גישה שנייה אומרת: נספר לאדם העובד כי הוא נושא על גבו חטוטרת של "החמצה", נקטין אותו, נציב אותו בשוליים, נטיף לו כי עליו לחנך את בניו לא להיות "מוחמצים" כמו אביהם. נלמד אותו כי למרות שהוא קובע עיתים לתורה במסירות, אין כל-כך סיבה להעריך אותו.

אין צורך להיות מחנך דגול כדי לקבוע מי מהגישות הללו תצליח להביא את החרדי העובד אל בית המדרש. זוהי גישתו של הרב לייבל שבאה לידי ביטוי בנאומו המדויק "נאום השבטים". המאמר ביתד נאמן, לא זו בלבד שהוא נכתב על ידי אדם שלטענת-עצמו, הוא אדם "מוחמץ", אלא הוא עלול לגרום לעובדים נוספים (ככותב המאמר) להישאר מחוץ לכותלי בית המדרש. והאחריות היכן היא?

ג.

למי הזכות למתוח ביקורת? וכיצד עושים זאת?

הבעיה הקשה שתוארה בסעיף הקודם, צריכה להדיר שינה מעיניו של כל אדם ירא שמים. ואכן, רבים מוטרדים וחרדים מהתופעה שהיציאה מבין כותלי בית המדרש מביאה בוגרי ישיבות רבים (לא כולם!) לזלזול וחוסר הערכה לתורה ואורחותיה.

מה עשה כותב המאמר, ומה עשו העומדים מאחוריו, כדי לפתור בעיה זו? האם הקימו מוסד? ארגון? שיעור אחד? האם נקטו ביוזמה חיובית אחת שניתן לספר עליה? מה תרם יתד נאמן לפתרון תופעה מכאיבה זו?

קם יהודי יקר, תלמיד חכם, ועשה מעשה: הקים רשת של "כוללים לחרדים עובדים", המונה, נכון להיות, כ-2500 לומדים! כן, אלפיים וחמש מאות משפחות שאיכות חייהם הרוחנית עולה לאין-ערוך על פני המצב שהיה מתרחש, חלילה, אם הרב לייבל לא היה מקים את "אחוות תוורה". ומי מממן זאת? האם יתד נאמן יצא בקמפיין הצלה? לא ולא. הרב לייבל, שה' בירך אותו בתורה וגדולה, מזיל מהונו האישי ומחזיק בעצמו את רשת "אחוות תורה", בסכומי עתק של למעלה משני מיליון שקל בשנה.

כיצד היה ראוי שהביטאון האמור לייצג את בני התורה יתייחס לאדם שכזה? ובמידה וקיימת ביקורת השקפתית על דעתו, כיצד היה ראוי לכתוב אותה? מיהודים יראי שמים היה מצופה לעשות את הדבר הבא: לכתוב מאמר המפאר ומהלל את הרב לייבל ומפעליו, ובסופו של המאמר לחדד את נקודת המחלוקת (שכאמור בסעיף א, גם בה הרב לייבל צודק). ומה יתד נאמן יודעים לעשות כמיטב המורשת של אנשי "שפוף ובוכה"? ללכלך, להקטין, להשמיץ, לגדף.

ד.

נניח לשלושת הסעיפים הקודמים ונתמקד בבעיה לא פחות חמורה: השקר.

תארו לעצמכם אדם שמתאר באופן הבא את ישיבת פוניבז': ישיבת פוניבז' צמחה, ברוך ה' והגיעה למאות לומדי תורה. אבל בשוליים של הצמיחה הזו היה אדם, הגרי"ש כהנמן זצ"ל, שניסה "לרכב על גלי התופעה...". עזבו את החוצפה. מדובר בשקר גס ומכוער. מי עשה את הצמיחה? מי נטע את האילן, השקה אותו וטיפח אותו בעמל? מי השקיע את חייו כדי שישיבת פוניבז' תקום לתפארה, אם לא הגרי"ש כהנמן זצ"ל?

"אחוות תורה" רשומה על שמו של הרב לייבל שליט"א, ובעיני כותב המאמר ביתד נאמן - הרב לייבל "מנסה לרכב על גלי התופעה"? יש לכם שקר גס מזה? ראו עד היכן עשוי להידרדר אדם שאין בידו ולו גרם של עשייה, אך מקצועו הוא לגדף את אלו שעושים.

הרב דוד לייבל, איש החזון והמעש, תחזקנה ידיך! עם ישראל – שנים עשר שבטים ובתוכם שבט לוי – עומד מתפעל מול מפעליך הכבירים. אתה האיש שנטל על עצמו את העול הכבד שאין מי שמוכן לשאת אותו. אשריך ואשרי חלקך.

בסוף, כולנו נגיע לבית דין של מעלה. הרב לייבל יבוא עם אלפי משפחות – ודורות – שנשארו בזכותו בני תורה, קובעי עיתים לתורה ומדקדקים בכל סעיף בשולחן-ערוך; וכותב המאמר יבוא עם... המאמר החצוף והנבזי שכתב.

תוכן שאסור לפספס
108 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
57
ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את יי והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו
יוסף10.06.18
56
מי שיכול לקנות אתרוג סוג א' א' בקצת [או הרבה...] מאמץ, ובגלל נסיבות אמיתיות [ופעמים לא אמיתיות...] קנה רק סוג א' זו לא החמצה???!!!
החמצנו לפי שעה.10.06.18
והוציא ממון רב בקניית אתרוג סוג א' א' עתיד לתת על כך את הדין. (ואין להתחשב ב"סיפורי הצדיקים" שמפיצים סוחרי האתרוגים להנאת עצמם.)
רפאל10.06.18
אם בגלל שהחליט לצאת לטיול בחו"ל [להיות חלק מהסטייל... ] או סתם בזבז כספו על מותרות, כי לא מתאים לו לחיות חיי "אברך" חיי "בן תורה" בהצנע לכת ולבזבז רק על מה שבאמת צריך, זה לא "החמצה" וביננו זה לא המסלול הטבעי של "חרדים עובדים"?! על פי רוב [בלי הכללות!!!]
ועוד איזה החמצה10.06.18
ולא משנה מאיזו סיבה אז צריך לפרוע אותן.
רפאל11.06.18
הגב לענין!!!!!!!!!!!
ועוד איזה החמצה11.06.18
55
כותב המאמר ביתד הוא מהמרגלים הם גם רצו שעם ישראל ישאר במדבר בו הרוחניות קובעת כנגד רצון הקב"ה להכניס את עם ישראל לארץ ישראל בו השילוב מנצח
שלמה10.06.18
הפרשיה הצמודה לחטא המרגלים זה חטא המעפילים שחשבו כמוך! ולא הבינו שרצון ה' זה אך ורק "על פי ה' יסעו ועל פי ה' יחנו". חטא המעפילים בדיוק מוכיח שרצון ה' זה לא להכניס את עם ישראל לארץ ישראל אלא דווקא רצון ה' הוא אך ורק שיעשו את רצון ה' בין אם יכנסו לארץ ישראל ובין אם לאו! הרוחניות זה רק להיצמד לה' רק ל
טעות מהשורש!10.06.18

הצגת כל התגובות

54
כמדומני שגם הם עובדים, השאלה כמה שעות (או דקות) הם לומדים!?
עובד ולומד10.06.18
53
איני יודע מי כתב זאת אבל בהחלט כתבה מדוייקת להפליא
בונה עולמות10.06.18
52
כל העיסוק בנושא הוא סכנה... לשני הצדדים אין חולק על כך שבעלי בתים מצויים בסיכון רוחני גדול יותר-לאו דווקא ביחס לעצמם רק ביחס לבית שהם מגדלים. יש לעומת זאת בעלי בתים שמגדלים בתים מושלמים. אבל זהירות.........
יוסי11.06.18
51
אבל, שבט לוי הוא השבט שעליו נאמר "אשריכם שנבחרתם להיות שמשים למקום". זה לא מפחית ממעמדם של עמלי היום יום לפרנסתם, ואלו שמקדישים עתותיהם לתורה. אולם, הבחנה אחת היא הטמונה בנקודה הפנימית, מה מבינים הצאצאים של עמלי היום יום; האם שאיפתם להיות עמלי תורה, האם שאיפתם לחיות חיי תורה והשקפת התורה, או שהם מב
פנחס10.06.18
או חרדים לייט. אלה כבר מחליפים לחולצה צבעונית ואמונת חכמים שלהם יותר קרירה עם זיופים בשמיעה להלכה מדי פעם והנשים הולכות עם פאות מסוג של חילונית מוגבלת. אבל יש חרדים שהגם שהם עובדים עדיין מלאכתם ארעי והם מדברים רק על השעות שהם לומדים ומתעלמים מהחלק ביום של העבודה כשם שמתעלמים מזמן הביקור בבית הכסא. ו
ממש מקומם!10.06.18
צודק!!!!!!
צודק!!!!!!!11.06.18
שפכה דמעות שבנה יצא "ערלאכער ייד" וזכתה ליותר מזה. אנו שואפים שילדינו יהיו כולם גדולי תורה. התוצאה המרה היא שמתרבים אלה שאפילו למדרגה של "ערלאכער ייד" לא הגיעו. יש לעשות בדק בית יסודי!
רפאל10.06.18
50
יום יבוא והגישה המזלזלת של יתד תחזור אליהם כבומרנג לפנים. ועד שהם יבינו את זה עדיף פשוט להתעלם מהם. ולעשות את מה שראוי ונכון. להמשיך ללמוד ולהמשיך להתפרנס בכבוד ולא להתייחס אליהם
עובד השם10.06.18
49
חרדים עצמאיים כלכלית מפחידים אותם.
חרדי עובד10.06.18
48
...טרח בנאומו להסביר שדווקא הבעלי בתים מקיימים את השולחן ערוך (והאברכים לא), ודווקא הבעלי בתים לומדים תורה לשמה (והאברכים לא)? זה נקרא שאנחנו א' והאברכים א'-א', או שאנחנו א' והאברכים ב' או פחות?
זלמן10.06.18
כי אדם שעובד מקיים הלכות דרך ארץ שהובאו בשולחן ערוך לפני הלכות תלמוד תורה.
sha10.06.18
כל לומדי הכוללניקים שווים יותר???? גם אלה שנאלצו להשאר מסיבות שונות? גם אלה שלומדים למחצה שליש ורביע?
חרדי10.06.18
התגובות האלו מראות כמה היתד צודק, הנה הצועקים שהאברכים הם סוג ב', וזו תוצאה של פעולות כמו של לייבל, או הרב לייבל אם תרצו.
אברך10.06.18
כדואגים לאברכים הם אלה אשר דאגו שהאברכים ישארו עניים וחסרי זכויות כדי שיוכלו למשול בם כרצונם.
רפאל10.06.18
47
להתייחס לכזה בור ונהנה מעולם הזה . לא ראוי לתלמידי חכמים להתייחס לעורך ,עורך ממש בור.
דני10.06.18
46
ופועל מאז ועד היום בדרך של להרבות מחלוקות בישראל.
דוד11.06.18
45
אני כעובד יודע את מה שכל העובדים יודעים שיתד לא רק צודק אלא צודק מאד, מה שהרב ליבל עושה זו השגיאה הישנה של פא"י- חד משמעית! הדבר הטוב שהוא עושה בהקמת מסגרות לימוד, הדבר הנוראי שהוא עושה זה יצירת חייץ בין האברכים ועולם התורה לבין העובדים, אני לא מוכן לזה, וכמוני חושבים עוד אלפי עובדים שיצאו לעבוד כדי
אריאל10.06.18
עוד אחד שאוכל רוגלך בכולל במקום לשבת ללמוד
אברך עצמאי11.06.18
בין היהודים העובדים לבין עולם התורה הם מנהלי מוסדות החינוך אשר דוחים ילדים ב"עוון" שאבותיהם עובדים.
רפאל10.06.18
44
על החוצפה והעזות של הכותב שחש עצמו מרומם יותר מגדולי ישראל שעזבו הכל וטרחו לבוא לכנס ועוד ועוד. כנראה אין מה לעשות נגד כל דבר טוב הסיטרא אחרא נלחמת אפילו עם תחפושת של חרדי וכו' כי זה פשוט שהרב לייבל עשה תיקון היסטורי למצב נורא ואיום שנוצר בישראל בשונה מחו"ל שיש שם בעלי בתים לומדים ואפילו תלמידי חכמ
חזק ביותר10.06.18
43
ראוי ונכון להפיץ תגובה זו בכל דרך אפשרית ולו כדי להראות לעורך יתד שממשיך להשתמש בעיתונו כפשקוויל זול. ברור לכל, כי מרן הגראי"ל לא היה נותן למאמר שלו להתפרסם.
רוני10.06.18
42
נו אז אחד שבעצמו עובד ומתפרנס יפה, עם גישה למקלדת ועיתון כתב מאמר מגוחך בעליל. לא שווה התייחסות, מאחר וכל התייחסות רק תרומם את קרנו כמאן דאמר, ואת קובעי העיתים כיהודים סוג ג' כמתחננים לקצת הכרה, ורגשי נחיתות.
אליהו10.06.18
41
עיתוני יתד נאמן והפלס זקוקים בדחיפות לחיזוק בנושא אהבת ישראל.במקום זה עיתוניהם נוטפים שנאה לכל מי שאינו כמותם.
משה12.06.18
40
ה. אפשר לחשוב שכותבי מערכת יתד נאמן יושבים ולמדים בכולל כל היום.. הרי הם עסוקים בלשה"ר והשמצות (עדיף היה שיעבדו במקצוע נורמאלי) הם עצמם, לשיטתם, אמורים לסגור את העיתון וללכת ללמוד
איש אמת10.06.18
39
כאילו ישראל פרידמן מחליט ביתד החצוף הזה קרא לרבני יתד וגדולי ישראל מחוצפים עפרא לפומיה
יהושע10.06.18
אתה באמת מאמין שמה שנכתב ביתד זו גירסה מדויקת של ר' חיים קנייבסקי?? אולי בימי הגראי"ל שטיינמן עוד הייתה להם וועדת רבנים עם שיניים, אבל מאז הכל מתפורר, כמו תמיד אחרי שמנהיג נפטר, גם העיתון מאבד דרך... עיין מה שקרה עם נתי גרוסמן.... ותהיה בטוח שכל המאמר המנומק וה"מאלף" הזה נכתב על דעת העורך בלבד.
חרדי10.06.18
צדקת
צדקת11.06.18
38
אני מזמן ביטלתי את המינוי ליתד נאמן בגלל מאמרים מעוותים כביכול השקפתיים. שבאמת התורה אין בינם ובין ההלכה והתורה טיפת אמת. עבודת ה' נעשית גם בשוק העבודה, ניהול משא ומתן באמונה ובכל דרכיך דעהו. אבל לכת הליטאית של יתד נאמן ברית חדשה משלהם. ורחוק הנכתב במאמרים אלו מרוח אמת היהדות.
ישראל 10.06.18
37
בכל השנים האחרונות לא קיבנו ולו אגורה שחוקה. שנית חבל שאנשים רדודים שלא יודעים לקרוא כתבה לעומק או אנשים עם אינטרסים נוספים מוצאים עכשיו את ההזדמנות להפרע.. וד"ל.
יהודי פשוט10.06.18
הר אש כולל מקבל מלגה של כ 2000 שקלים. הוא לא בא בהתנדבות. מותר לו. הוא בשעות היום אברך . תעשה חשבון: קרוב ל 70 כוללים כבר ברחבי הארץ. ז"א 70 ראשי כוללים .140,000 שקלים בחודש. כפול 12 חודשים= 1,680,000 בשנה עוד כמה מאות אלפי שקלים בשנה על אירוע כזה כמו שהיה (שנה שעברה היו 2 אירועים יותר קטנים
יוסי10.06.18
36
דת הליטאיות קמה אחרי השואה, ומה שמניע אותה במקור הוא חיובי לעשות את התורה קבע, וזאת הייתה שאיפתם של גדולי ישראל שיהודים ישקיעו את עצמם באוהלה של תורה, גם גדולי ישראל ידעו שאין במציאות כזה דבר שכולם יישבו וילמדו כל היום זה מעולם לא היה וגם לעולם לא יהיה, מה שקרה אחר כך זה כבר סיפור אחר לגמרי בא הדור
909010.06.18
35
אברך שיש לו אשה המוגדרת "פרוצה" קרי: חובשת פאה נכרית )מכל סוג אורך וצורה(, או לובשת חצאית שאינה ארוכה עד לקרסול, או הולכת בצמוד, צבעוני, תכשיטים, עקבים, איפור וכו'... לא רק שאיננו אברך, אלא הינו נציג בכיר של הלוחמים להחרבת אוהלה של תורה ופוצע אנושות את נפש לומדיה, ולא משנה כמה דברי תורה הוא מפיק מפ
אמתי11.06.18
אתה לא אמיתי
אמת11.06.18
34
אבל אי אפשר להעיר אדם המעמיד פני ישן, כך לא יצליחו, כל המאמרים שבעולם, כולל המאמר המכובד הזה, שאני מקבל כל מלה ממנו, לשכנע אדם צבוע, שבעצמו לא מאמין למילה אחת ממה שכתב. כמקובל זה כמה דורות בקהילות הקדושות של החרדים, רוב הציבור קובע את ארחות חייו בנגלה, על פי מה שיאמרו שכניו עליהן, ואותו כנ"ל אומלל,
זלמן10.06.18
33
שאנו חסידים תלמידי דרך הבעש״ט... איי איי... מה נעים גורלנו... לפיכך אנחנו חייבים להודות לך ולשבחך ולפארך....וליתן שבח והודיה לשמך...
בערל נעוולער10.06.18
אמת
משה רוזנפלד11.06.18
32
העיתון מראה על פילוג ומבדיל בין יהודים. אז אם אני רוצה לחזור בתשובה אני מבין שמראש פוסלים אותי עיתון שיש לו השפעה.
ישראלי10.06.18
31
יש לי אח שלומד בכולל הזה , איש תורה ויראת שמיים , אדם מדהים וערכי ותורני ועובד לפרנסתו. הכולל הזה הוא ברכה גדולה. עלו והצליחו
שם בדוי10.06.18
30
ונהירים אחרי כל הבלבול והתוהו שנוצר, אכן, זוהי האמת לאמיתה, והמאמר הזה ביתד ראוי לכל גינוי!!!!! גם אם יש ביקורת או חילוקי דעות, יש דרך איך לומר זאת, ולא מטיחים ביקורת בזלזול מתנשא.
מישהו10.06.18
29
וזה לא להצביע לדגל שמבזה את העושים פרנסה וחלקם תומך תומך בלומדיי התורה ליסמוך רק על 800 שקל לחודש עם אשה ו10 ילדים זה מצחיק בלי התומכים הפרטים אין קיום לתורה
אמיתי10.06.18
28
הרב היילברון כותב נכון מאוד. ברור מאוד. מסודר מאוד.
אברך10.06.18
27
חזק ביותר כל מילה בטעם,תחזקנה ידיכם עלו והצליחו הסט''א מנסה לחבל בכל דבר טוב
שימי10.06.18
26
הבעיה בדור הזה שכשמחנכים שכל מי שלא לומד הוא סוג ב' חינכנו את מי שלומד לגאווה לראיה שטחית לזלזול בצלם אלוקים וכן הלאה וכידוע הכלי שמחזיק תורה זה מידות טובות ! כאן בארץ הקודש הסלקציה הזאת כואבת כי יש אברכים שכולנו יודעים את האמת שטוב יעשו לצאת מהמקום בו הם נמצאים כדי לבייש את המושג אברך ושחוץ מלעשן ו
חני10.06.18
25
לפירסום מרב לייבל - אז הוא מכפיש אותו? זה הסיפור פה? העסקנים של כל מיני רבנים לא קיבלו כבוד וכסף? זה הקטע?
אחד10.06.18
24
כל אדם חותם בכתובה אני אזון ואפרנס. אז אדם שנאלץ לצאת לפרנסו זה לא דבר פסול כלל לפי התורה. ודאי שדעת הגראיל שטיינמן ולהבדיל הגרג אדלשיין שיבדל לחיים ארוכים אינה נוחה מהעמדה שהוצגה ב'יתד'. הכתבים ביתד חלקם לבלרים שכותבים דברים על דעת עצמם ולא על דעת התורה ולא על דעת גדולי ישראל. פשוט שאין דעת המקום נ
תותח על 10.06.18
23
על יהודים או על ארגונים בעיתונים. למעט על אפיקורסים וארגונים הפועלים להשמדת ישראל- אין לדבר גנאי על אף יהודי. הלכות לשה"ר לא לשכוח. הגם שיש בזה גם דיבורים המביאים לנזק. אפילו הם ללא גנאי הם לשה"ר. להרבות אחווה ורעות בין כולם!!.
רק באחדות ניגאל10.06.18
22
סיבה חמישית לנשירה היום חוץ מהקודמות שהוזכרו
משה10.06.18
21
כל מילה בסלע חזק וברוך ,הגיע הזמן לסגור את ביטאון השנאה שכידוע כל יסודו מלכתחילה זה רוע ושינאת חינם
נוקאוט10.06.18
20
יש מטרה למאמר, לחזק אלפי רבבות אברכים הנאנקים תחת עול הפרנסה מי שעובר קצת יותר קל לו, וכמוני הם מתיסרים בלב, חבל שאני לא עובד, המעמד של הרב לייבל חזק מאד מבחינת בעלי הבתים אבל אני הייתי צריך את המאמר הזה כדי להתאזן, כדי להתאזר בכחות, צריך כחות להיות אברך והגישה של יתד, גם אם היא מתבטאת בסך הכל במאמר
ah10.06.18
בצדקת דרכך, ולא משלילת דרכם של אחרים. ברור, כן?....בהצלחה בדרכך ואל תדרוס אחרים בדרך הזו.
אברכית כמוך...11.06.18
19
כל הכבוד!!! כל מילה בסלע!! כל מילה מעבירה את רגשותי ורגשות בני משפחתנו המוקירים ומעריכים מי שמנסה ככל יכולתו להאדיר תורה גם בקרב אלו העומלים לפרנסתם. ישר כוח!!
אמא 10.06.18
18
יש מספיק בוגרי ישיבות שיצאו לעבודה ואין צורך להקים להם מסגרות. הם נשארו בני תורה אמיתיים העובדים לפרנסתם. הם לא קמו ביום שיצאו לעבוד והחליפו את החולצה לצבעונית, המכנסיים לדגמ"ש והנעליים למוקסינים. הם נשארו עם תלבושת של בן ישיבה, לומדים בשיעורים רגילים ומנהלים בתים למופת. הנשים שלהם לא קיצרו והצרו את
אחת10.06.18
לליטאים עובדים כן חסרה מסגרת קהילתית תורנית.
ליטאית11.06.18
17
עיתון יתד נאמן לא מייצג את היהדות האמיתית אפילו לא במקצת!!! לא מבין למה ומדוע יהודים נורמליים צריכים להתייחס למשהו כזה??? אני מחנך את ילדי שכל מה שכתוב ביתד שיעשו ההפך וברוך השם זכיתי לבנים וחתנים לומדי תודה אברכי כוילל עובדי השם באמת !!! יש לנו כבוד גדול מאוד לאלו שעומדים בפיתוי וקובעים עיתים לתורה
נחמן 10.06.18
16
גם אם כתבת השקפה שונה לא משתלחים בצורה כזאת אישית זה יעורר מחלוקת גדולה ושנאה חבל..
הגזמת10.06.18
15
And the men's to drink coffee and talks to his friends at the yeshiva .. and the woman nee d to cook clean the house take care if the kids ..and we will only merry her if she bring a house
Yated10.06.18
14
האם הוא קיבל את הכסף מחמיו או מאבא שלו או שהוא עשה קצת שנורר כדי לממן את האתרוג?
דוקטור10.06.18
13
מה שנכתב ביתד זה קרוב להיות ההפך. חבל שביתד לא מעבירים מאמרים כאלה רגישים ונפיצים ועם פוטנציאל כל כך גדול לחילול ה' לביקורת אצל גדולי ישראל. דבר אחד צריך ללמוד מאותו מאמר אומלל ביתד: יתד לא מייצג את התורה ולא מייצג את הרבנים ואפילו לא מייצג את המפלגה.
יישר כח10.06.18
12
יתד נאמן זה חרטא כמו כל העיתונות החרדית קשקוש של אנשים שנפלטו מהישיבה כי לא היו מספיק חכמים או יראי שמים והפכו להודיע דיעות
james10.06.18
11
יתד נאמתן בסך הכל מנסה לשרוד במאבק על לב הג'יהאד מול התחרהו הקיצוני יותר - "הפלס". יכה יתד את הפלס - אנחנו, בני ה"סוג ב'" נביט מהצד ונחייך
רוני10.06.18
10
אך ילד שיש לו אבא אברך שלא יכול לקחת אותו לחופשה בחו"ל, לעומתו חבירו שאביו לומד באחוות תורה כן נוסע לחו"ל, כמו מי ירצה הבן האברך להיות? כמו אביו או כמו אברך של אחוות תורה??? עזבו דמגוגיה היום אברך כבר מסתובב בכפיפת ראש בעיני הרבה מהציבור החרדי!!! ומי יודע אם זה לא בגלל הר' לייבל?
ששון10.06.18
בגלל שהוא לא בחר אלא נאלץ להיות אברך כי חסמו לפניו את כל שאר דרכי הפרנסה. אברך מסתובב בכפיפת ראש בגלל שריבוי האברכים גרם להקטנת המלגה למימדים בלתי נסבלים. חלק נכבד מזמנו הוא מקדיש בדרכו מבעל גמ"ח לבעל גמ"ח ומערב לערב כאשר בלבו מקננת הדאגה שרק בדרך נס יוכל להנצל מלהיות "לווה רשע ולא ישלם". אברך הול
רפאל10.06.18
9
שלושת הנקודות הראשונות נכונות מאוד. לגבי הנקודה הרביעית, אולי כוונת הכותב ב"יתד נאמן" איננה על הרב דוד לייבל, אלא שהוא סבור שישנם אחרים המבקשים לרכב על התופעה ש"אחוות תורה". זהו הלימוד זכות שחשבתי.
בצלאל כהן10.06.18
8
מי עדיין חושב שיתד זה עיתון לאברכים עיתון שמפוצץ כל השנה במודעות והסתה לנופש בחול במלונות מפוקפקים, וכמובן המערכת לא אחראית, הפסיק מזמן לשקף געת תורה ויכול לכתוב מה שהוא רוצה
הרב שך בוכה11.06.18
7
יתד יכול לקרוא לנו סוג ב', הפלס יכול לומר שטויות אחרות, אבל אני קורא בזאת לכל הלומדים - הרבה דרכים לו ליצר הרע למשוך אותנו מדף הגמרא אל החולין. פגיעות אישיות, הסחות דעת, 'השקופה', ועוד כהנה. אנחנו לא ניתן לו! אנחנו נבוא שוב ושוב לבית המדרש, נלמד עוד דף גמרא ועוד מהרש"א, ולא נתייחס לכל המלעיגים מימין
לומד10.06.18
תגלה שאם יתד קרא לך סוג ב' זה לא ענין של מה בכך.
רפאל10.06.18
אז בחיים לא הייתי מכניס לשם את הבת שלי. גם אם ישלמו לי.
יהודי11.06.18
6
כזה וויכוח קיים רק בישראל הפרימיטיבית. בחול אין את השאלה הזה..
בלגי10.06.18
רחמנא ליצלן לדבר על ארץ ישראל אנחנו נאמר טובה הארץ מאוד מאוד
חיים10.06.18
5
הבטלנים למיניהם הפכו פתאום לבקיאים בהלכות שמיטה ויובל ומצטטים את ההלכה האחרונה. כידוע, הרמב"ם נהג להוסיף בסיום רוב ספריו דברי מוסר ואגדתא וכך גם הסעיף על "שבט לוי". אבל, אפילו לשיטתם - הרמב"ם כתב שמי שחבר לשבט לוי ובוטח בקב"ה, יזמנו לו מן השמים. אבל לא עלה על דעתו שמי שמחליט שהוא "שבט לוי" זכאי לדרו
עזרא10.06.18
4
מרגלא בפומייהו דרבנן דיבנה: אני בריה וחברי בריה, אני מלאכתי בעיר והוא מלאכתו בשדה. אני משכים למלאכתי והוא משכים למלאכתו. כשם שהוא אינו מתגדר במלאכתי כך אני איני מתגדר במלאכתו. שמא תאמר, אני מרבה והוא ממעיט? שנינו: אחד המרבה ואחד הממעיט, ובלבד שיכוין את ליבו לשמים (ברכות יז ע"א).
חכמי יבנה10.06.18
3
משול הדבר לאחד הרואה קבוצה של אנשים טובעת ומטיף על דרך ההצלה שהיא לא המיטבית במקום לנסות להציל בדרכו... ( גם אם נקבל את דעתם שאין זו הדרך הטובה ביותר.. ) החשש שאולי אברך יחשוב שהוא לא אא וישםיע עליו .. ( אם ישפיע עליו. אולי לא כדאי שישב וילמד אם הוא לא מבין למה הוא את זה..) ובנתיים לנסות לבטל מהלך ש
אבי י 10.06.18
2
טוב שאתם מגיבים לדברי ההבל של י"פ ומשלחיו.
חנן10.06.18
1
אהבתי. הרב היילברון, יישר כוחך.
יצחק 18.06.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24