כיכר השבת

"פגעי הטכנולוגיה"

מחקר: כמחצית מהרבנים מחוברים לאינטרנט

מחקר חדש טוען כי "פגעי הטכנולוגיה" משמשים גם לכלי עזר לרבנים מכל המגזרים, כולל החרדים - ש-43% מהם גולשים באינטרנט בתדירות מסוימת, בעיקר לשם לימוד תורה (חרדים)

40
אלי רוטמן | כיכר השבת | כ"ט בסיון | 12.06.18
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לתוכן הידיעה
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לתוכן הידיעה (צילום: Nati Shohat /Flash90)

מחקר חדש: 43 אחוז מהרבנים החרדים, אלו מהם שהשיבו לשאלות החוקרים, גולשים באינטרנט בתדירות כזו או אחרת, רובם לצורך הכנת שיעורי תורה בעזרת נפלאות הטכנולוגיה.

פרופ' יואל כהן, חוקר תקשורת ודת מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, בדק את היחס של רבנים מכל הזרמים למחשבים, לטלפונים סלולריים ולרשתות החברתיות, וכצפוי - ככל שהרב שמרן יותר, הוא פחות נעזר בהם.

מתוצאות המחקר, שהתפרסם ב-ynet, עולה כי ל-71% מהרבנים החרדים ול-98% מהרבנים הדתיים-לאומיים ישנו מחשב, אך בעוד 94% מהרבנים הלא-חרדים אף גולשים באינטרנט, רק 43% מהרבנים החרדים נוהגים כך, בדרך כלל במחשב המותקנת בו תוכנה לסינון תכנים.

רוב מובהק, של יותר מ-70%, מכל קבוצות הרבנים, מכינים שיעורי תורה דרך המחשב. רוב הלא-חרדים גולשים באינטרנט גם בהקשרים דתיים, ואילו 74% מהחרדים השיבו כי הם כלא גולשים לצורך כך.

כמו כן, רוב הרבנים סבורים כי הרשתות החברתיות כרוכות באיסורי לשון הרע, אך רבע מהרבנים הדת"לים ומיעוט זניח מהחרדים משתמשים בהן בכל זאת.

כנס נגד אינטרנט פרוץ לתלמידות הסמינרים (צילום ארכיון: עוזי ברק)

לדברי פרופ' יואל כהן, בראיון ל-ynet, "המחקר התבסס על 330 שאלונים שמילאו הרבנים בעילום שם, בהם גם כאלה מחוגים שמרניים וסגורים במיוחד, ואף כאלה הנחשבים כקיצוניים. הממצאים מוכיחים כי הקמפיין המתמשך במגזר החרדי נגד 'פגעי הטכנולוגיה' נכשל ברובו, כאשר אפילו הרבנים עצמם מחזיקים ברשותם מחשב וגולשים באינטרנט".

"הרבנים כולם, ובמיוחד הזרם החרדי", מדגיש הפרופסור, "לא מנצלים מספיק את האפשרויות הרבות שמאפשרת הניו-מדיה מבחינת השגת מידע וחיבור נוסף לקהילותיהם. הם לא מיצו את מלוא הפוטנציאל הגלום במדיה החדשה כמקור של מידע יהודי בסיסי המוצע כיום לחברה המערבית".

לדבריו, "הדור הצעיר יותר של רבנים חרדיים מפגין כישורים ומודעות מלאים לפוטנציאל של טכנולוגיות המידע - כמו בני הקהילות שלהם. האתגר המתמשך הניצב בפני הרבנים, הוא להתקדם יחד עם קהילותיהם אל המהפכה הטכנולוגית של המאה ה-21, ובאותו זמן להישאר מחויבים לכך שהערכים והמוסר של היהדות והמחויבות לסטנדרטים חברתיים יהודיים יישארו בתוקפם בימינו כפי שהיו בעידן שלפני המחשב".

תוכן שאסור לפספס
40 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
שגור בפי: לו היינו מחונכים ומחנכים את הבאים אחרנו באמונה איתנה ומה חובת האדם בעולמו אז בנינו בנין שיכול לעמוד ברוח מצויה. סוכ״ס האינטרנט וכיו״ב זה רוח מצויה (הכל לפי המקום והזמן). ובכן, כאשר הבנין קורס ברו״מ, הוא לאות ולמופת ולנו סימן מובהק שאין כאן בנין כלל. הראב״ע בפרשת יתרו בדבור אנכי ה״א כותב כ
נחמן12.06.18
16
כזה מסך קטן לנו יש טלויזיה
הגזמה 12.06.18
לך לישון.....
אריאל13.06.18
15
תספר לנו איך נבחרו ה-330 רבנים (זה א-ב בתורת הסטטיטיקה)? קרוב לודאי שאופן בחירתם הוא זה שהיטה את הסטיסטיקה לצד מסויים. בתוך עמי אנכי יושבת. זה נכון שהרבה חרדים משתמשים באינטרנט אבל לרוב רבנים לא הגענו.
סטטיסטיקאי12.06.18

הצגת כל התגובות

14
מה חשבתם ? שואבים מים מהבאר ?
מה שנכון נכון12.06.18
13
כמה שימושים במחשב[ומן הסתם גם באינטרנט] נעשו כדי להרים ערב כמו זה שבכתבה, ערב נגד האינטרנט?
גדי12.06.18
12
אז זה סתם לשון הרע ואם זה עם אז הם לא רואים כלום
אחשוורוש12.06.18
סינון איננו דבר פשוט. יש כמה סוגי סינון, ובסוגים היותר מחמירים אתה למעשה כאילו "שופך את התינוק עם מי האמבטיה". יש הרבה באמצע בין "לא רואים כלום" לבין בלי סינון כלל, וכל אחד בוחר ברע במיעוטו, לפי מה שהוא צריך לפרנסתו או למטרת לימודיו והפצת התורה שלו. ההכרעה בנושאים כאלו אינה פשוטה כלל ועיקר.
Novartza12.06.18
11
מענין איזה חברה שילמה על הסקר
אלחנן12.06.18
שהיא עצמאית ולא ממומנת. המחקר גם בדק אצל רבנים משאר זרמי היהדות
חיים 12.06.18
10
זהו האינטרנט הנורא שמרוב שאנו נסחפנו לזה שכחנו את דברי גאוני ישראל כמו השבט הלוי זיע
אינטרנט=סם המוות12.06.18
אם אין רוב הצבור מקיים אותה, הרי היא בטלה מאליה.
רפאל13.06.18
9
אז גזירת האינטרנט היא גזרה שאפילו רוב הרבנים אינו יכול לעמוד בה וקל וחומר בן בנו של קל וחומר שאין רוב הציבור יכול לעמוד בה. כבר היו בישראל גזירות שרוב הציבור לא היה יכול לעמוד בהן כגון תקנת עזרא ואיסור פת פלטר של נכרים והן בטלו מאליהן.
רפאל12.06.18
8
אז מי התיר לרבנים? הא בעצם הם רבנים והכל מותר אין חשש למכשול
RAFI12.06.18
7
ולא לרבנים מסוג הרב קנייבסקי או הרב אויערבאך ולא לרבנים מהסוג שמלמדים בפנוביז' ותפרח
ד13.06.18
6
לימד אותנו על פי המשנה ''כל מה שברא הקב''ה בעולמו בראו לכבודו'' שהרדיו נברא להפצת תורה, וכן כל בריאת הטכנולוגיה נבראה לכבוד ה'. ואולי אפשר להסביר דבריו הקדושים: אש זה דבר מסוכן, אף אדם בכל הדורות לא נמנע משימוש באש לבישול ולחימום הבית אלא שהשימוש צריך להיות בזהירות מקסימלית, לא נותנים לילדים ללא השג
משה בן אברהם12.06.18
זה נכון שהקב"ה ברא הכל לכבודו. גם המאכלות האסורים ושאר האיסורים נבראו לכבוד ה'. הכיצד? ע"י פרישה מהם מתקיים כבוד ה'. ויש גם דברים שמותרים מהתורה ובאו חכמים ואסרו אותם משום סייג. ולמה? הרי הדברים המותרים מן התורה זה לכבודו של ה'?אז לא! כבוד ה' כולל שמיעה לחכמים ואם הם אסרו אז כבוד זה דווקא הפרישה מאו
זו לא המשמעות13.06.18
5
יש לי בת יחידה, מצד אשתי יש לבת דודות חילוניות, אני נותן לילדה אינטרנט מסונן ברמה גבוהה, סיפורי צדיקים, מוזיקה חסידית, הידברות, צפייה ברבי, מנשואין קודמים ברור לי שאם לא זה היא היתה רובצת אצל הדודות ורואה אתה יודע מה..... חכמה לאסור???
משה בן אברהם13.06.18
פשוט תעבור לעיר או יישוב שרחוק מהדודות... או שהפתרון הוא יותר מדי פשוט עבורך? אין את גורם החשש קילקול בסיכון גבוה אז לא צריך את "הבייבי סיטר" המסוכן הזה הלכאורה מסונן(שאגב גם אפשר לפרוץ אותו). אם אין חיידקים וזיהום לא צריך לבלוע אנטיביוטיקה סתם! אנטיביוטיקה זה לא ויטמינים זה דבר רע לגוף. כשם שמי שיש
פשוט13.06.18
4
ואת השקרים שתנסו להגיב לי, אם החרדים לא ישכילו לעצור את נגע האינטרנט ובפרט את האייפונים הם לא צריכים להלחם על לפיד ועל גיוס ועל רפורמים כי בדור הבא או בעוד שני דורות לא ישארו חרדים, רק הקיצונים שמתבדלים לגמרי מהאינטרנט ינצלו כל השאר ימשיכו ללכת בלבוש חרדי ולחיות בשני עולמות עד שזה יתפוצץ או שזה יהיה
ללא שם12.06.18
תשקיעו בסינון ראוי אייפון שיש בו רק קדושה כדוגמת פלאפון עסקן במקום בחרמות, כי אי אפשר להושיב ילד עם שור שנגח את הפרה וביצה שנולדה ביום טוב כשכל הילדים בשכונה בגילו הולכים עם אייפונים המלאים משחקים תמונות סרטים סדרות ועוד ועוד. שימעו לרבי מליובאוויטש שדאג ואהב כל יהודי וראה למרחוק (עיין תגובתי במספר
משה בן אברהם12.06.18
בקדושה. אם כל הילדים מסביבו לא יהיה להם אייפון אז תוכל בקלי קלות "להושיב את הילד עם שור שנגח את הפרה". נתת בדיוק את הסיבות למה אי אפשר לגור בכל שכונה ובפרט לחבדניקים שמתערבבים בסביבה. מהתגובה שלך גם למדתי למה אחוז החוזרים בשאלה במגזר החבדי הוא הכי גבוה בהשוואה לכל יתר המגזרים. תראה למשל את הדוגמא הה
למשה שטועה13.06.18
3
לרבנים מותר כי הם בוגרים ומתגברים על יצרם, אבל לתלמידיהם אסור,
דן סגל12.06.18
הרי הרב מזכה הרבים יכול לנהל שיחה עם אישה ולא להתרגש ואנו הילדים ניפול בזה ברגע בלי היסוס. לרב יש כוחות שלנו אין (אעפ שיצרו גדול מיצרנו).
ל12.06.18
2
שיהיה רב ללפני 200 שנה. ושהם ז"ל ישלמו את משכורתו.
בוריס' כרשינא.12.06.18
1
לא פשוט אשתי קשורה לאחיותיה, מורכב מאד ומסובך מאד, על כל פנים תודה על הדאגה והרצון הטוב. 2) כמו שלא כל מי שקורא לעצמו חרדי עושה את רצון ה' כך חבדניק לא תמיד מבין ומבצע את כוונתו של הרבי. 3) הרבי דאג לכל יהודי: גם מי שלא הניח היום תפילין, ולפי הבנתי את שיטת הרבי רצונו שלכל יהודי יהיה אינטרנט מסונן וי
משה בן אברהם13.06.18
אז או שתדבר איתן בטלפון או שתיסע אליהן לבד(!!!)כמה פעמים בשבוע או בחודש ותגבה אותה אם צריך בקצת עזרה באוכל ועזרה קלה בבית. העיקר שזה יהיה ממקום מספיק רחוק עבור הילדה להגיע לדודותיה. תחשוב על לגור בבית אחד עם אריה שנמצא בכלוב שכל הזמן מנסה לפרוץ את המנעול של הכלוב ככה הנמשל זה לגור על יד דודות שעלולו
עדיין אפשר לפשט13.06.18
שבחבדניקים יש יותר נושרים מגור וויזניץ ועל זה הגבתי שאם היו מדייקים בכוונת הרבי לא היו נושרים גם שם.
משה בן אברהם13.06.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

להילחם בשדה הקרב הדיגיטלי

מהפכת הסייבר של המגזר החרדי

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24