כיכר השבת

המשגיח הליטאי מנתח

רבני 'הפלג'? "לא לכל תלמיד חכם יש דעת"

הגאון רבי פנחס גולדווסר מקטלג את אנשי "הפלג הירושלמי" לכמה קבוצות, בהן משועממים חובבי אקשן ואברכים שלא קיבלו מספיק כבוד, אך מדגיש: "אסור לשנוא אותם" • האזינו (חרדים)

43
אבי רבינא | כיכר השבת | ח' בתמוז | 21.06.18
כינוס מועצת רבני 'הפלג'. ארכיון
כינוס מועצת רבני 'הפלג'. ארכיון (באדיבות המצלם)

משגיח ישיבת אור ישראל הגאון רבי יצחק פנחס גולדווסר, משמיע לא פעם בשיחתו השבועית אמירות מעניינות המתייחסות לנושאים אקטואליים. בדרשה שהוא מסר אתמול (רביעי) בפני שומעי לקחו הרבים, ושהגיעה לידי 'כיכר השבת', ביאר הרב מי הם לדעתו בעלי המחלוקת בדורנו.

בדבריו, תקף המשגיח הנערץ "אברכים בני 50 משועממים, היפראקטיביים, חובבי אקשן, שששים אלי קרב", שלדבריו מלאים בקנאה על שלא מונו לתפקיד תורני, וכשחברו לציבור קטן ("הפלג הירושלמי") קיבלו מקום של כבוד בשולחן המזרח ומצאו להם בית חדש.

תחילה הקדים הגר"פ גולדווסר ואמר: "אגיד לכם את האמת. התלבטתי רבות אם לדבר על הנושא הזה, בקשר למה שקורה אצלנו במחנה. הרבה יותר קל לא לדבר. השתדלתי להכין את הדברים בזהירות ובעדינות. מאוד חשוב להבין את הדברים. זה לא נוגע דווקא למחלוקת שלנו היום; כל הזמן מתעוררות מחלוקות".

Your browser doesn’t support HTML5 audio

המתקפה של משגיח ישיבת אור ישראל נגד "הפלג הירושלמי". האזינו

"חשבתי, אפשר לחלק את הפורשים מהציבור לארבע מחלקות: ברור שלאדם גדול באמת, בסדר גודל של גדולי הדור, מותר לחשוב אחרת. מעולם לא באו בטענות לאדמו"ר ר' יואליש מסאטמר 'איך אתה אוחז ככה, הרי החזו"א ור' אהרון קוטלר חשבו אחרת ממך?'. הוא חשב אחרת, זכותו".

"מאידך גיסא", המשיך המשגיח, "יש ציבור של אנשים פרחחים, היפראקטיביים - משני הצדדים - יש כאלה שששים אלי קרב, רוצים להוציא את המרץ, מוצאים סיבות שזה לשם שמים... עליהם אין לנו מה לדבר".

"יש את הציבור שיש לו את ה'נגיעות', ואליו אני רוצה להתייחס: המציאות היא שלא כל האנשים הצליחו בחיים. יש אנשים בני 50 שלא מחזיקים במשרה תורנית, לא משמשים כרב וכדיין ויש להם קנאה בחברים שלהם, אותם הם רואים. הם אנשים ממורמרים. קל להבין את זה, כי יש בעיות בפרנסה, בשלום בית. יש להם הרגשה: 'מה, אנחנו לא מוצלחים?'. אז באופן טבעי אדם מחפש את הייחודית שלו. 'במה אנחנו טובים?'. נתפסים לסוג דברים שכביכול הציבור החרדי הוא רדוד, שטחי, 'רק אנחנו מבינים עמוק יותר את ההשקפה הטהורה וההשקפה האמיתית, אנחנו שומרי הגחלת ופח השמן הטהור'. אנשים כאלה הם משועממים. קשה להם להתחבר עם תורה".

הרב גולדווסר הוסיף לקטלג את האנשים בעלי ה'נגיעות': "החיים די משעממים אותם, ויש פתאום תוכן לחיים. הם צריכים להקים את הדת על תילה... זה נותן המון אתגר ומרץ, ונותן חיי חברה. לציבור החרדי שלנו, עם המשפחות ברוכות הילדים, אין זמן לחיי חברה. הולכים בערב אחד לשתי חתונות, אין הרבה חיי חברה. כשמתלכד ציבור קטן נגד ציבור גדול, זה נותן לו המון קשרים חברתיים. מוציאים עיתון ומפלגה - יש המון קרבה...".

המשגיח הגר"פ גולדווסר (צילום: יוסי, מתוך ויקיפדיה)

"עוד נקודה", המשיך המשגיח לנתח: "יש הרבה אנשים שבציבור גדול הם נבלעים, לא תופסים מקום. אבל בציבור קטן, כל אחד נהיה 'מאן דאמר'. מזמינים אותו לשבת ב'מזרח', ולדבר... הם תלמידי חכמים וצדיקים. אז מה קרה כאן? יש מציאות של תלמיד חכם שאין לו דעת. איך יכול להיות? זה מציאות! לא כל מי שיודע תורה, יש לו דעת. לפעמים אין לו דעת".

"דבר נוסף: חוש הביקורת שלנו מאוד מפותח. אנחנו היינו הרבה שנים ציבור קטן. שנואים, מלגלגים, צוחקים ומבזים אותנו. היינו צריכים לשמור על עצמנו לא רק מחילונים וחרדילונים. חוש הביקורת מאוד מתפתח. כל פגם קטם זיהינו אותו והתרענו עליו. מי שקרא 'יתד' בשנים שלפני.. כל הזמן היה שם נגד. לא היה שם אף פעם בעד. וזה משפיע, לראות פגמים מאוד בקלות".

לדברי הגר"פ גולדווסר, "גם צורת הלימוד שלנו היא כזו. היום הרבה בחורים לא לומדים את ה'קצות החושן' כדי לדעת מה הוא אומר, אלא איפה אפשר לתפוס אותו, איפה הנקודה שאפשר להגיד אחרת. זה פיתח חשיבה שרואה את הפגמים, מאשר את כל המסביב. התרגלנו לראות את השחור, וזה מאוד הרסני".

"נקודה נוספת, קשה להאריך בה: אין התבטלות של צעירים למבוגרים כמו שהיה בדורות קודמים. זה נובע משינוי צורת הלימוד ומההתפתחות הטכנולוגית, שהמבוגרים 'מפגרים' במה שנוגע לצעירים".

המשגיח הוסיף לתקוף את אנשי "הפלג הירושלמי": "אנשים נתפסים לשמרנות, וככה נראה להם שהם יותר קנאים, יותר צדיקים, כדי להחזיק מעמד. הרוב לא מוטרד מזה שמיעוט חולק עליו. תעמולה היא חזקה, ואנשים תמימים שומעים כביכול ביסוסים וריאליות. הצד השני, שהוא הרוב, לא מרבה בציטוטים וראיות. הוא לא מוטרד שאתה חושב אחרת".

לסיום סיכם הגאון רבי פנחס גולדווסא את הניתוח המרתק: "הרבה מהם מתכוונים לשם שמים. אסור לשנוא אותם. זה דבר פשוט, אבל אתה שומע לא פעם שנאה. פיתחנו עין רעה לצד השני. יש פה הרבה חומר למחשבה. גם אם מישהו השתכנע, שלא ילך לנסות לשכנע לעבור לצד שלנו. אי אפשר לשכנע אנשים שכבר בפנים, אבל לנו, בשביל להבין את הדברים, נקווה שזה יצליח".

תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
כל אדם נוטה להשליך על אחרים את מערכת השיקולים שמדריכה ומפעילה אותו, ולחשוב שכולם פועלים כמותו.
תלמיד ותיק22.06.18
17
רוב השבבניקים עם אייפונים מגיעים מהצד שלו
ישי22.06.18
16
על דאטפת-אטפוך! מי שכל הזמן היה רק נגד שלא יצפה שלא יהיו נגדו.נו המועצגדוה"ת השלישית בדרך..
זמן להתעורר הבית מתפורר22.06.18

הצגת כל התגובות

15
מאמתי משגיח נעשה דעת תורה דעת תורה היא מסורה לגדולי תורה באמת. לא שמענו מהמשגיח רבי יחזקאל לונישטיין, ולא מרב דסלר ולא מהרב אליה לופיאן דעות ציבוריות לעמוד בשער ולהוכיח תלמידי חכמים שלא הולכים בדרך שלו. האם ר' ירוחם דמיר עמד בשער לדבר על ענינים ציבוריים. האם יש מסורת מר' שמחה זיסל זיו על כך. כמובן ה
כואב22.06.18
14
אבל באמת - בלי שנאה.
סעדיה21.06.18
13
בדוק ומנוסה , תאספו את כל החבילה של הרבנים ותראו שלכל אחד יש מרמור וטענותמהעבר על אי מינוי , אותשומתלב כזו או אחרת.תבדקו טוב ותווכחו ששורש הדברים הם כמו קרח נתקנא על נשיאות אליצפן.
צודק 100%22.06.18
12
גאון הבן אדם הזה מנתח אנליטי מדהים כישרון
יוסי22.06.18
11
הפלג יסודו לשנוא ולמחלוקת ולמריבות ולסכן את כל בני הישיבות
הפלס.טין21.06.18
הכביש כשאתה עייף אחרי יום עבודה/לימודים/סתם יציאה וגוזל את זמנך בישביל הגחמות שלו אחרי פעמיים שתקעו אותי שעות עכשיו אני יכול לומר שאני סולח לכם רק משום שאני מרחם עליכם אבל מה תענו ביום הדין???? חילול ה' בשחדור חי . לראות בן תורה מתפלש בבואש וקופץ למול זרנוקי מכתזית חובב אקשן כאחרון המשועממים ת
לא מהמתלהמים.22.06.18
10
יש אנשים שלא מבינים שיש אנשים שמוכנים להפסיד פרנסה כבוד ולקבל רדיפות זה מזכיר את המזרחי של פעם תבדקו במאמרים של רבני המזרחי במקלות לא מגרשים את החושך ועוד פנינים על דרך זה
יפה21.06.18
אימרה ידועה בשם החזו"א
אברך אמיריקאי22.06.18
9
אפשר לומר אותם תיאורים על ציר ה׳הנהגה׳ בדגל התורה, וכבר אמרו בבריסק לפני המחלוקת דברים דומים על מרן הגר״ח וכדומה, מגעיל
שומע23.06.18
8
צודק בכל היבט אפשרי
השקופה טהורה24.06.18
7
תלמידי חכמים שאין בהם דעת תראה רק בפלג היריב.
רפאל21.06.18
6
המציאות היא שמי שעסק במשך שנים בביקורת, או שעסק במשך שבועות באלימות בכבישים - פיתח אצל נפשו מידות של ביקורת ואלימות מילולית או פיזית. וכעת הם קולטים את גודל הנזק שזה הותיר על האנשים ובפרט הנוער שלהם
מצוה לפרסם21.06.18
5
אין שלמות בשום מקום צריך רק לקחת את הטוב ביותר מכל מקום מכל מלמדי השכלתי
חיקין22.06.18
4
שיש אנשים שמוכנים להתבזות, לסבול רדיפות איומות ממש מסרקות של ברזל, והכל למען שמו ית', כראשוני הרטשונים במסעות הצלב, כמקדשי ה' שבכל הדורות הוא מדבר כל כך חומרני, בצורה כזו של רווח והפסד, פשוט גדול עליו להבין שיש אנשים שהם ברמה רוחנית שונה לחלוטין ממנו!!!!
משה21.06.18
אין אפילו מוסד אחד של עץ שלא לוקח כסף מהממשלה.
יעיוט22.06.18
הוא מדבר על שלב קודם. משהו שאתה בכלל לא מבין. כל בניית ההשקפה ומסירת השמירה לפלג העציצים- מה מקורה. מה הם יעשו עם זה? שיתבזו, שיתחככו, שיתאסלמו. מה שבא להם.
יהודי22.06.18
יקירי, תקרא את 'האדם מחפש משמעות' של וויקטור פרנקל, ותבין מדוע שווה לכם להתבזות וכו'.
שימי22.06.18
3
הם תלמידים של ר' שמואל זצ"ל אז מה אסור להיות תלמיד שלו ? כולם חייבים להיות צד אחד ? איפה אנחנו מה קורה לנו ?
ami22.06.18
לא היה ולא נברא. כמעט כל מועצת הפלג הסאטמרי המודרני אינם תלמידי הגרש"א זצ"ל
מכירם22.06.18
2
כמי שמכיר היטב את הנפשות הפועלות, כלומר את ציבור יראי ד' הנלחמים בגופם ובנפשם ובמאודם כנגד הגזירות, יבין שדיבורים כאלוהם מנותקים ותלושים מהמציאות לגמרי, מדובר באנשים עדינים שבאמת ובתמים האקשן שמקובל בחוגי הפלג הבני ברקי מהם והלאה, וההפגנות והמחאות [הבלתי אלימות בעליל] אינם לפי טבעם כלל וכלל, כל מי ש
מאיר21.06.18
נראה אתכם מפסיקים לקבל כסף מהמדינה ולשלם שכ"ל כפול. לצאת להפגנות ולהשתגע- זה ביטול תורה. לא מסירות נפש.
אברך22.06.18
1
והיינו שולחים את בנינו להיות רופאים, מהנדסים, חיילים ומדענים, ורק את המתאימים ביותר היינו שולחים לכולל לשנים ארוכות, אז היו הרבה פחות אברכים משועממים והרבה יותר תלמידי חכמים אמיתיים; ואותם ת"ח היו מוצאים בקלות משרות מתאימות (שבהן נוכל לכבד אותם כראוי להם), ואותם אברכים משועממים היו מוצאים סיפוק ומשמ
חנן .ב.22.06.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24