כיכר השבת

ערב 'זמן אלול'

שוחד, איומים בוטים וסחיטת ראשי ישיבות • שיטת הרשמים

בימים אלו חורצים את גורלם של אלפי תלמידים חרדים צעירים, שמתקבלים לישיבות לקראת ה'זמן' הבא, גם טיפוסים מפוקפקים שמועסקים כ'רשמים' ולא בוחלים באף צעד כדי להצליח • מרגיז (ארץ)

76
ישי כהן | כיכר השבת | כ"ו בתמוז | 09.07.18
אילוסטרציה
אילוסטרציה ( צילום: Zack Wajsgras / Flash90)

בימים אלו, הרישום לישיבות הגדולות בעולם התורה, פועלים ה'רשמים' לאתר את הבחורים המוכשרים לישיבות, בולשים אחר תלמידי הישיבות הקטנות, ממליצים על תלמידים צעירים ומזהירים מפני תלמידים שלשיטתם לא מתאימים לישיבה המבוקשת.

לא מעט אפליה על רקע עדתי יש ברישום המדובר, כידוע וכפי שפורסם אמש ב'כאן', אך כעת נחשף צד אפל נוסף של לא מעט רשמים: מסחיטת ראשי ישיבות ועד שוחד לתלמידים.

לובי בתי המלון בירושלים, שרגיל להכיל 'פגישות שידוכים', מתרגל בימים אלו לפנים חדשות: ראשי ומנהלי ישיבות, הנפגשים עם הרשמים, מנסים לקבל מידע על התלמידים הטובים יותר, לנסות ולשפר את ה'שם' שלהם בקרב הישיבות הקטנות. וכמובן: איש לא עובד בהתנדבות במקצוע זה.

נדגיש: ישנם לא מעט רשמים שעובדים בשיטה הכשרה: באיסוף מידע לגיטימי עבור מנהלי הישיבות, וניווט התלמידים לישיבות אליהם הם מתאימים; השיטה בה פעלו במשך שנים ארוכות. אך תופעת הרשמים שפועלים בשיטות בזויות, תוך לא מעט שחיתות, הולכת והופכת לתופעה רחבה.

סחיטה

הרשמים מרוויחים סכומי עתק בתקופת הרישום, כאלו המגיעים לעשרות אלפי דולרים ל'עונת רישום'. אך מתברר, כי יש רשמים שלא מסתפקים בשכר מהישיבה איתה הם עובדים, אלא מגיעים אף לסחיטת ראשי ישיבות אחרים. השיטה: רוצה שלא נלכלך עליך? תשלם כסף - ולא מעט.

מנהל ישיבה מוכרת בירושלים עבר את הסיוט המדובר בתקופת הרישום הנוכחית. וכך זה אירע: המנהל קיבל שיחת טלפון מרשם מוכר, שסיפר לו כי בחורים רבים מבררים על הישיבה אותה הוא מנהל, כשהוא מדגיש "אני לא עובד עם הישיבה שלכם, אלא עם ישיבה אחרת".

אילוסטרציה (צילום: Yaacov Cohen/Flash90)

אבל בכך השיחה ה"תמימה" לא הסתיימה. בשלב זה הוסיף ה'רשם' משפט בודד, ובכך סחט את המנהל: "אתם לא רוצים שאני ילכלך, חמש אלף דולר ואני ישמור על שתיקה, לא ילכלך". המנהל נדהם, לרגע לא הבין, אבל הרשם חידד: "מה שאתה שומע". ימים לאחר מכן, סיפר המנהל לחבריו שנאלץ לשלם את סכום הכסף הגדול, והכל כדי שהרשם המדובר לא יקלקל את שם השיבה בקרב תלמידי הישיבות הצעירים.

מסע השקרים

שיטה נוספת בה פועלים מספר רשמים, היא 'שיטת השוחד'. הרשמים מדברים על ליבם של התלמידים הצעירים, אלו שנמצאים רגע לפני הישיבה הגדולה שתעצב את חייהם.

הרשמים ונציגיהם נוסעים ברכבים סמוך להיכלי הישיבות הקטנות, מחכים לתלמידים הצעירים שבדיוק יוצאים למבחנים ו'התרשמויות' מישיבות גדולות. לאחר מכן הם אוספים את הבחורים 'טרמפ', ובמהלך הנסיעה מתחקרים לאיזו ישיבה הם יוצאים להתרשם. במהלך הנסיעה הם מטפטפים להם 'לכלוכים' על הישיבות, אליהם הם מבקשים להירשם, ותוך כדי כך מפארים את הישיבה איתה הם עובדים.

בחורים כמו 'סחורה': השיטות של עסקני הרישום (צילום: באדיבות תאגיד השידור כאן)

"מתייחסים לבחורים כאל חפץ ששוכרים בו", מתאר ל'כיכר השבת' אברך שעבד במשך שנים כרשם: "ממש כך. בשביל להביא את 'הסחורה' הטובה, הרשם ישלם כסף, יפנק, יעשה מה שצריך. תזכור: בסוף הוא מקבל החזר מלא, בלי קשר לשכר המטורף שהוא דורש".

"שוחד הפיתה"

ובנסיעת 'טרמפ השקר' המסע לא תם. הרשמים המדוברים מזמינים את הבחורים ל'שווארמה', מפנקים אותם בדברי מאכל ושתייה, וכל זה כדי לשכנע את התלמיד הצעיר להגיע לישיבה איתה הם עובדים וממנה הם מקבלים את השכר הגבוה על ביצוע רישום איכותי.

"מדובר בשחיתות נוראית", מסכם גורם המכיר את הסיפורים. "סיפור עצוב מאוד. משחדים בחורים בישיבות קטנות ב'פיתה ופלאפל', מחדירים להם למוח שקרים על ישיבה אחרת ותוך כדי זורקים להם דברי שבח על הישיבה איתה הם עובדים. זה מטורף".

אבא לתלמיד ישיבה במרכז הארץ סיפר ל"כיכר השבת": "אני אתן לך דוגמה קטנה: הבן שלי ילד טוב, באמת מתמיד. רצו אותו בכמה ישיבות טובות. תוך כדי שיחה הוא מספר לי שאחד החברים הטובים שלו נרשם לאיזו ישיבה מדוברת. שאלתי אותו למה, והוא הגיב בתמימות: הרשם שכנע אותי שבישיבה הזו יש מקלחת עם 'חמש מצבי מים', ותמיד יש מים חמים. אתה מבין? הילד הזה נפל שדוד, אחרי רשם שהצליח לשכנע אותו דרך 'מצבי המים'".

אילוסטרציה. למצולמים אין כל קשר לתוכן הידיעה (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)

"שוחד של כובע וחליפה"

ויש את שיטת ה'שוחד להורים'. גורם בעולם החינוך מספר ל'כיכר השבת': "ישנם בחורים בישיבות קטנות שאתה מזהה אותם כ'מתמידים', ה'שפיצים' של הישיבה, פשוטו כמשמעו. אבל מה לעשות שהם הגיעו ממשפחות מעוטות יכולת, כאלו שאין להם כסף לשלם שכר לימוד ובטח לא לקנות כובע ומגבעת לבן שמתחיל ישיבה גדולה".

בשלב הזה נכנס הרשם לתמונה. הוא מבטיח להורים כסף, כובע וחליפה. פשוט משחד אותם. כך הם מפעילים לחץ על הילד שלהם להירשם לישיבה בה עובד הרשם. "הנזק הוא, שבמקרים רבים הילד הצדיק הזה לא מתאים בכלל לישיבה שנשלח אליה, אבל הלחץ של הרשם, יחד עם ה'סוכרייה' של שכר הלימוד והכובע והחליפה, הצליחו לשכנע אותם".

"לא יודע מה איתכם", מסכם איש החינוך, "אותי זה זעזע - וראוי שכולנו נזדעזע מהתנהגות מבישה של רשמים מפוקפקים אלו, שלא מהווים את רוב העוסקים בתחום אבל השפעתם ניכרת ומזיקה".

תוכן שאסור לפספס
76 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
45
כשהגדולים מתעסקים בהשכלה בפאות סמארטפונים בצניעות הנשים כל מה שקשור לחיצוניות האדם צצות תופעות של רשמים ויוקרה של ישיבות שזה רק חיצוניות ותוכן אין הגיע הזמן שהגדולים יתעסקו בתוכן שבין אדם לחבירו עוד לא ראיתי ושמעתי גדול דור שמוחה על האפליות ושנאת האחר ואחר כך טוענים שלא שומעים להם ונניח שלא שומעים ל
בני19.07.18
44
רק במכללות משלמים "שמי רישום" כך שיש ממה לשלם. לא פעם יועצי לימודים מקבלים כסף ממכלוול על כל סטודנטי שמפנים לו...
חי10.07.18
43
מה חשבו להם אותם ראשי ישיבות? אותם אלה שבמשך שנים היו מסננים בחורים טובים ואיכותיים על רקע עדתי.. מה קרה אז לטובת הישיבה? להתאמה נכונה של הבחור.. אז מי ששיחק מלוכלך על חשבון בחור מעידה מסוימת, שלא יתפלא שמחזירים לו משחק מלוכלך! כי לא לעולם חוסן..
אני רק שאלה10.07.18

הצגת כל התגובות

42
הם רק יודעים לאסור על רכישת השכלה?
שמיל10.07.18
41
תתפלאו אבל זה אמיתי וקיים בכל מקום כל הכבוד ליסודות שעבדו השנה בלי רשם בכלל!!! למתענייינים הרישום היה פצצה
ב09.07.18
40
ראשי ישיבות גם לא מתנהגים כמו שצריך לתלמידים
אהרן09.07.18
הם מפרסמים את החנפים.
רפאל10.07.18
39
רשם אינו יכול לעשות כלום ללא אישורו של בורא עולם.
יפת.09.07.18
הדן דין אמת וכן המכלה קוצים בכרם נעשה שותף למעשה בראשית.
רפאל10.07.18
38
שגדולי ישראל שמדברים בשמם בכלל לא קיימים.הם עסוקים בסוגיות הגיוס...והגדויילים של עם ישראל המדוברים הם מנהלי הסמינרים של הבנות שמחליטים דרך עורכות דין"חילוניות"של מנהלי הסמינרים(ראיתי אותן בבית המשפט בירושלים בזמן דיון)חוצפות מרקיעות שחקים!!!!!! ושואלים????? המשיח לא מגיע??תתביישו!!!
משה חיים09.07.18
ישנן סוגיות הרות גורל לא פחות מסוגיית הגיוס. אסל אתה צודק גבי מנהלי הסמינרים שהנם חלאות מזוהמות וכדי להכריח את התלמידות להירשם למסלולים הם נוקטים בשיטות של סילוק, הפחדה ואיומים, כשכל מטרתם רק לעשות קופה על גבן של אותן תלמידות מסכנות.
אבי09.07.18
37
לפני שנים היו משחדים אותם באיזה קוגל טוב והסיפור נסגר כעת יש בחורים שגם שוורמה לא מספיק להם רוצים סושי ועוד
רפאל09.07.18
36
כבת טובה ואיכותית (ואת זה לא רק אני אומרת על עצמי) שלא התקבלה לסמינר חרדי בגלל שיש לי אחות שלא מסתדרת עם הסמינר בלשון המעטה אני חושבת שצריך לעשות את זה כדי שהצדק יצא לאור. הרי יש בתיכונים החרדיים בנות מקולקלות שהתקבלו ובנות מעולות שנשארו בחוץ. אני חושבת שחובה להוקיע את המעקבים האלו אחרי בנות הרי ע
תהילה15.07.18
35
יש להגיע לרשויות ההון ולהעביר את סוגיית הרשמים אליהם ולידעם. על מליוני השקלים שמתגלגלים בשוק זה . את ממציא השיטה א.ז. שהוריד את סוגיית הרישום לישיבות הגדולות. לרמות שלא ידענו כמותן תוך השחתת המידות. ובצע כסף האם יש למשהו מושג כמה כסף משלמת ישיבת מיר ברכפלד לממציא שיטת הרשמים . שהשנה עושה
ספרדי משתכנז10.07.18
34
מתי תעשו תחקיר על המחדלים, רשת הריגול, והאפליות בקבלה לתיכונים???
מרים10.07.18
33
אל תדון אדם עד שתגיע למקומו...
יוחאי10.07.18
שאלה מאתגרת: אם כתוב אל תדון את חבירך עד שתגיע למקומו, איך תסביר את מצוות התוכחה, הרי אינך במקומו ? אתה בחור חכם אתה יכול להגיע לתשובה בקלות...
העגלון של פראג11.07.18
לימוד רק תורה תוך כדי שוחד, אפליה על רקע עדתי ורמאות או שמא לימוד תורה יחד עם מקצוע בנקייות כפיים? מה חשוב יותר, לימודד התורה או קייומה?
רפאל10.07.18
32
כל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטלה וגוררת עוון. יש מצב שטעינו...
אליהו10.07.18
31
כל שאינו מלמד את בנו אומנות מלמדו ליסטות ..... וכאן זה כפשוטו
איציק10.07.18
30
זה כבר לא רשום לישיבה אלה זריקת הבחורים מישיבותתמורת בצע כסף על הרבנים לנסות לעצור את השחיתה ורצוי כמה שיותר מהר
אזרח09.07.18
29
צריכים להמציא מקצועות ...רשמים ..סחטים... ושאר מרעין בישין
אליהו09.07.18
28
לכם בפרצוף רק ישיבות תיכוניות עם עתיד של לימודים גבוהים . לעניין הרשמים . זה כיוון שהרשמים עצמם בנו ע"מ ליצור הכנסה עונתית והמון . בושה בושה בושה וחרפה . זו צורה ליטאית מרושעת ואכזרית .
טוביה09.07.18
27
יש אייפון ובבית יש אינטרנט והבן שלך לא כל כך חרדי כפי שאתה מציג
יונה מצאה בו מנוח09.07.18
26
מזל שאני חרדי בזכות עצמי ולא בזכות עולם התירה והגדולים, שאל"כ הייתי חילוני.
עצוב09.07.18
25
שוכחים רק להגיד שיש תלמידים שמקבלים בגלל שההורים שלהם נותנים שוחד למנהל הישיבה ולריה אינם בחורים שמתאים אם כי לא דורכים בבית המדרש או שפשוט יש להם שכירות בזול בירושלים הכל חרטא בעולם הישיבות והרבנים האלה לא כאלו תמימים
אנונימי09.07.18
24
"הגולם קם על יוצרו"
אלי09.07.18
23
לעזאזל הכסף שהישיבות משלמים לרשמים מסתבר שזה לא כסף קטן מאיפה זה מגיע
יהודי אמיתי09.07.18
אם אתה רוצה להרוויח אתה צריך קודם להשקיע. ו יש כאן לא מעט רווחים: אחוזים מתרומות, השתלטות חוקית על קרקעות ציבור, חדרי אוכל שהופכים לאולמות שמחות ומי יודע עוד כמה קומבינות שתמים כמוני אפילו לא מעלה על דעתו.
רפאל09.07.18
22
המרכז לחברה ולמשפט במגזר החרדי נראה אם יוכלו לומר או לסייע בנושאים האלו המרכז מפרסם נושאים כאלו לדוגמא לשינוי שצריך להיות במגזר בכלל
מרתק15.07.18
21
נורא ואיום. זה לא קשור לתורה. קשור רק לאגו ויוקרה. תודה כקרדום לחפור בה. כמי שלמד 10 שנים בישיבה אני בוש ונכלם ובעיקר עצוב. רק הצגות בכניסה וכמובן גם בפנים
תורה לשמה????? אוי לנו09.07.18
20
נשמע לא אמין, איזה ישיבה מזמנה בחור לשוווארמה כדי לשכנע אותו לבוא?? בזה התגלה שהכל לא נכון
nav09.07.18
19
בתחילת שנות האלפיים היה בחור תימני כישרוני ביותר סוג של עילוי אבל הוריו היו מעוטי יכולת או קמצנים ... ועל כל פנים לא שילמו שכר לימוד אף פעם ... ובמשך שנים הוא היה נחשב למתנחל עד שהתחתן . אני יודע על עשרות בחורים ממשפחות ליטאיות חשובות שלא שילמו שכר לימוד והיה להם מקום רגיל בפנימיה וכו'
כסף זה עניין של צבע09.07.18
18
ללמוד בישיבה גבוהה ציונית. אין שם כזאת זוהמה. יש לימוד תורה אמיתי וטהור עם אמונה עמוקה
עויבד09.07.18
17
אני רוצה להבהיר שהמחיר שמקבל רשם בגין כל ראש שנכנס לישיבה . נע בין 500 ל 2000 $ בלבד!! ולא כמו שסתם מעלילים את הכסף משלמת הישיבה ואם מדובר על שינוי בתדמית הישיבה כדוגמת מיר ברכפלד שמעוניין להתנער מהדימוי של להתחקות אחר חברון ולהוביל מהלך של סטייל וולפסון הרי שמדובר בסכומים של כמה מאות אלפי שקלים ב
אורי זלזניק 11.07.18
16
מיד לפתוח בחקירה של מס הכנסה ומשטרה. אין לפחד מאף אחד. הגיע הזמן לעשות חשבון עם כל המושחתים והסחטנים. אין פה שום חדש של דין מוסר ויפה שעה אחת קודם.
פלוני09.07.18
15
העולם השייבתי פושט את הרגל
יוני09.07.18
14
נשמע יותר שיטות עבודה עם ישיבות ספרדיות לא שבישיבות אשכנזיות אין שחיתות, אבל היא שונה, ובמקום שווארמה יש שיטות לא פחות בזויות...
זלוטשער09.07.18
13
להכריח את הישיבות לקבל את כולם - לפתוח את השער ולקבל את כל מי שרוצה - ואז הצפיפות והתנאים בסוף יכריעו מי ילך לאיזו ישיבה. בחור יצטרך להחליט אם ללכת לחברון איפה שאין מקום בבית המדרש ובלי פנימיה או לבחור ישיבה אחרת לא צפופה עם תנאי מחיה יותר נורמלים.
קוגל ירושלמי10.07.18
12
אנחנו לא צריכים כל יום הוכחה חדשה שהציבור שלנו (ה"חרדים") הם פושעים ברמה מטורפת. כן גידלנו פושעים בהשגחת הבד"ץ. תקראו היטב את הכתבה ותנסו להבין, האם דבר כזה יכול להיות בבית ספר תיכון חילוני? האם באיזו אוניברסיטה בעולם יכול להיות פשע כזה? ממש לא!!! רק אצלינו מאפשרים הרבנים ותלמידי החכמים לבצע פשעים נ
אלי09.07.18
11
יש לי בן בחור טוב ועדין שעולה לישיבה גדולה שלא רוצים לקבל אותו בגלל לכלוכים של רשמים חצופים ושולחים אותי לישיבות מתחזקות של קירוב.גועל נפש!!
מאיר ישראל09.07.18
הוא יפיק הרבה יותר תועלת מלהתבטל בישיבה שאינה מתאימה לו רק בגלל גחמות של רשם ארור וראש ישיבה נסחט.
אבי09.07.18
אתה בדיוק מנציח את הבעיה...
למאיר ישראל09.07.18
10
למי אכפת אם הוא אשכנזי, ספרדי, רוסי או אתיופי או מזרחי, בא מפולין או מהונגריה, בהיר או כהה, שמן, רזה, נמוך, גבוה, יש לו 10 אחים או 2 אחים, אבא שלו כבאי או סבתא שלו רופאה, סבא שלו לוליין או אמא שלו גננת? למי אכפת?!! תגידו לי, התורה שייכת לאנשים ספציפיים?! או שהתורה שייכת לכולם בתור יהודיים? מה זה הסי
אני 10.07.18
9
מיכסת ספרדים לישיבה זו מילה מכובסת לגזענות
ללא שם09.07.18
שראשי העדה בבואם לחפש מקום חיזוק אומרים לקבל שבת עשר דקות קודם, אבל גזענות ושנאת חינם במקומה עומדת וכל ראשי העדה עושים עצמם כלא רואים.
רפאל09.07.18
8
על שפת הים ובחיק הטבע, כבר עדיף כך.
משה בן אברהם09.07.18
7
ככל שאני גודל אני מגלה ששיקרו אותנו גועל נפש ריקבון מתחיל מחצרות ה״גדויילים״ הון ושילטון ״אמת תיהיה נעדרת״ . לפחות אני יודע כמה חשוב שהבנים ילמדו מקצוע לפני חתונה שלא יהיו משועממים ונגדל דור של מאפיה חרדית
בן ישיבה10.07.18
6
כדי לעצור מעשים מבישים אלה?
רפאל09.07.18
5
המסכנים האלה עובדים את הנורמות החברתיות של החברה החרדית, לא את הקב"ה. בסופו של דבר הם יוצאים קרחים מכאן ומכאן, גם עולם הזה אין להם וגם עולם הבא לא יהיה להם. זה מה שקורה כשהופכים את תורת ה' לתענוג אינטלקטואלי, אקדמיה לתלמוד...
כאב לב09.07.18
4
בושה וחרפה לכל ראשי הישיבות שמחזיקים את הרשמים צריך להרחיק אותם ולנזוף בהם
צבי11.07.18
3
צומח "עולם תחתון".
רפאל09.07.18
2
ראיתי עליונים למטה ותחתונים למעלה
ליאור11.07.18
1
כיווון שהם לא רצו לשלם בשום אופן (נו תימנים) אמא של הבחור משמשת כעוזרת בית אצל אחד מהרבנים של הישיבה המדוברת פעמיים בשבוע בחינם
חיים09.07.18
על תימנים על הדרך??עליך נאמר"ארורים רשעים שאין טובתם שלימה"חד משמעית!תתבייש חצוף!! כבר מדבר בטובה של מישהו אבל פוער את פיו בלשון הרע.ואני לא תימני ולא מתקרב! ואם כבר שכנה שלנו בבניין מרוקאית אבל קמצנית ברמות שאי אפשר לתפוס.ומרוקאית!!תתבייש!!
מנשה ישראל09.07.18
גם ממציא סיפורים וגם מלכלך על עדה מישראל.
שיר10.07.18
דירה לחתונה במקום לארח שכמותך ולהאכיל את כספי לגזען שכמוך נמשיך לדאוג לילדינו ותמשיך לאכול את כספך ביעילות בעום הזה שכן עולם הבא לא בדיוק שיך לגזענים שכמוך
שלום11.07.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פעוטה בת שנה וחצי נכוותה משתיה רותחת; מצבה בינוני

קובי רוזן | 10.05.24

היסטוריה ואקטואליה

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 10.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 10.05.24

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 10.05.24

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

שוטרים ימנעו את הכניסה | הפרטים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

קידוש השם

הפרס היוקרתי של אירופה הוענק לגר"פ גולדשמידט

חנני ברייטקופף | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם
ש

הזדמנות להשפעה ולהובלת שינוי

להשפיע: תוכנית הצוערים לשלטון המקומי מגייסת מועמדים

כיכר בשיתוף עתודות לישראל | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24