כיכר השבת

כנס 'מתמודדים'

רבי ראובן לויכטר: "אדם עלול לצאת משליטה"

הגאון רבי ראובן לויכטר, תלמידו הקרוב של המשגיח המיתולוגי הגה"צ ר"ש וולבה, ריתק הערב (חמישי) את מאות המשתתפים בכנס 'מתמודדים' שהתקיים בירשלים • נאומו המלא (חרדים)

15
אלי רוטמן | כיכר השבת | ז' באב | 19.07.18
רבי ראובן לויכטר: "אדם עלול לצאת משליטה"
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
לחצו כאן

צפו בשידור החי מהכנס

הגאון רבי ראובן לויכטר, מהוגי החשיבה התורנית בימינו, ריתק הערב (חמישי) את מאות המשתתפים בכנס 'מתמודדים' שנערך במלון לאונרדו בירושלים.

במשאו הנרחב פרס הרב לויכטר את דעתו בנושא המהווה את מהות הכנס - התמודדות עם אתגרי האינטרנט. "יש בעיה בעצם השימוש באינטרנט. קודם כל זה, לתת לנו את האופק והפרופורציה הנכונים על איזו בעיה אנחנו מדברים", פתח הרב.

"ר' ישראל (הגר"י סלנטר זי"ע, מייסד שיטת המוסר) מחדש במכתב ג כי 'זה כל פרי מגמתנו, רק על האברים החיצוניים, לשומרם מפגע רע ומחלה, הן במידות והן באיברים".

"אני זוכר שבתור בחור צעיר בלוצרן ניסיתי לתפוס את רמזור ירוק, והצלחתי, אבל בפניה האחרונה הייתה מכונית שכמעט נכנסה בי, וזו היתה הפעם האחרונה שאני עושה את זה... כי אני לא עושה תנועות גדולות כדי להיהרג. התנועה ברגל היא קטנה, ואין מספיק תנועת גוף בפנים כדי לשלוט על המידות".

"האינטרנט הוא מקום שבו אפשר להפעיל את המידות, בלי גוף בכלל. לא צריך שום גוף. הכל עושים בקליק של אצבע, וכל המידות יכולות לפעול - חמדת ממון, התעניינות בספורט או דברים אסורים".

"הנושא הוא שהמידות חשופות בצורה ישירה, בלי תחנת האמצע שנקראת גוף. לא צריך לעשות שום דבר. המצב הזה הוא המסוכן ביותר. לפי ר' ישראל, אי אפשר לשלוט על מידות בצורה כזו, כי האופן שאפשר להתמודד עם מידות של בן אדם הוא על ידי תנועות חיצוניות".

"לכן המידות חשופות בצורה ערטילאית. זה מהדברים המסוכנים ביותר שיש בעולם, והאינטרנט פתח את הדלת הזו. זה הרקע למבול שלנו. זה לא האינטרנט, זה שאנחנו נמצאים חשופים עם כל המידות שלנו ואין לנו אמצעי שיכול לעצור אותנו. המידות זה כוחות אדירים ונוראים, ואנחנו לא יודעים עד כמה הם חזקים. פה הכוחות האלה יוצאים משליטה, וזו האינטראקציה עם האינטרנט".

"ויש את שאלת התוכן: הרבה אנשים חושבים שהבעיה של האינטרנט שיש בו תכנים שהם אסורים על פי דין או משחיתים את הבן אדם. זה לא נכון. ודאי שזו בעיה גדולה, אבל זה רק אופן אחד ולא עצם הבעיה. עצם הבעיה, בתוכן, מוזכר בישעיהו הנביא פרק ב': 'ותמלא ארצו כסף וזהב ואין קץ לאוצרותיו'. ישעיהו הנביא מגלה לנו שמשאבים בלתי מוגבלים הם בעיה ענקית, וזו בעיה כל כך גדולה שהנביא בעצמו אומר לבורא עולם 'אל תוותר להם על זה'".

"הבעיה באינטרנט שיש משאבים בלתי מוגבלים. זה מה שהורג את הבן אדם. יכול להיות משאבים בלתי מוגבלים של מידע לפני הבן אדם, וזה מה שהורס אותו. העולם מבחוץ חושב ברוב טיפשותו, שמשאבים בלתי מוגבלים זה דבר רצוי, אבל זה האסון הגדול ביותר שירד על האנושות אי פעם. זהו דבר שאי אפשר להתקיים איתו. וזה הדבר שהאינטרנט נותן".

"יש בעיה שלישית, שזו כבר תוצאה, תוצאה נוראה מהאינטרנט: הכישורים החברתיים עוברים רידוד. העולם נהיה רדוד ביותר, כי בן אדם שמתקשר עם חברים, העומק של הקשר זה שהוא צריך להתמודד עם זה שהשני לא תמיד מסכים איתו. בעידן היום, יכולים להיות לבן אדם אלפי חברים, וכשיש למישהו מישהו שאומר לו אני לא מסכים איתך, הוא יכול לחתוך אותו".

"אוצר החכמה זה אסון לכוח החשיבה... זה המקבילה של האינטרנט בעולם החרדי. הם משאבים בלתי מוגבלים שפוגעים ביצירתיות. התורה לא מתה. אפשר לחדש חידושים שאף אחד לא חידש עד היום. משאבים מוגבלים זו ברכה", סיים הרב לויכטר את דבריו.

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
הקישור בין מבול המידע לבין אופן הלימוד הוא בעייתי אבל איך ללמוד זה שורש העניין כשיודעים ללמוד לא נבהלים מכלום גם לא ממבול
צריך עיון וחזרה22.07.18
11
איזה כיף
שכוי20.07.18
10
כ"כ הרבה שטויות בשיחה אחת. ריבוי מידע הוא לא בעיה זה המצאה שאין לו שום מקור לזה. כן הבעיה האמיתית של האינטרנט זה הדברים האסורים בו ולא שום דבר אחר.
מבין20.07.18

הצגת כל התגובות

9
הרי זה אוצר הספרים עצום ומלא ידע, האם הוא נגד ספריה גדולה באוצר הספרים שבישיבה ? מה לזה ולהגבלת החשיבה, לא ברור.
אשר20.07.18
פעם יצא לי לדבר איתו ע''ז,ואין לו בעיה עם ריבוי תורה או ספרים,הרב לויכטר בעצמו הוא עם ידע תורני נרחב,אלא גבי אוצר החכמה בלחיצת כפתור האדם מקבל מאות לינקים ומראי מקומות,וזה הורס את כח ההעמקה והיצירתיות,המס''י מקדים שעבודת ה' היא לברר ולהעמיק בדברים הפשוטים,ולא סקרנת,ואם תרצה להרחיב אתה מוזמן להיכנס ל
חיים20.07.18
8
יש יותר מדי ספרים כל אברך נהיה בעל מחבר כל אחד מביע דעה וכותב שו"ת באיזה קובץ זה גורם לבלבול עצום עשות ספרים אין קץ להג דברים יגיעת בשר צריך לעצור את כל מכונות הדפוס זה נורא אדם נכנס לבית מדרש ורואה עשרות אלפי ספרים זה הופך אותך לנכה אז מה אתה עושה מתעלם מכל השאר ומתמקד בקיצור לא יודע מי זה ה
עומס ידע 20.07.18
7
יש אנשים שגם בלי אינטרנט הם חולים, יש אנשים שנולדים מכורים, תשאלו במרכזי גמילה. ולכל הם לא מבינים מה שהרב אמר. אני מציע לכולם מה שאמר החזו"א שהעדי לחלוק על מישהו, צריך קודם להבין את מה שהוא אומר. או במילים אחרות כדי לבחור צד במטבע אתה צריך לראות קודם את שתי צדדיו.
אני20.07.18
6
איזה שטויית עוד מעט נערוך כנס לשימוש בכירכרה וסוס. זה שאפשר לגמוע מרחקים מפתה ללכת למקמות אסורים. מהירות הנסיעה מונעת מבחורנו למות באוהל תורה. ומהירות הנסיעה מפריעה למחשבה. אם פעם היו מדברים דברי תורה בדרך עכשיו חייבים להתרכז.
מןףוו20.07.18
5
לגבי הנקודה של מידע ללא גבולות מבחינתי עלינו לפרוץ קדימה יחד עם כל המידע, וכך אפשר להגיע הרבה יותר רחוק
א20.07.18
4
את תמיר לאון. נהנתי מאוד
איתי משולם20.07.18
3
הידע הוא עצום לאין שיעור. קשה עד בלתי אפשרי למנוע את השימוש. מקסימום אפשר להימנע ממנו לפרקים וגם זה בלתי נשלט. צריך למצוא דרך האמצע שלא יהיה מאוחר מידי.
יצחק חרדי22.07.18
2
כל מילה זהב .
אברהם 19.07.18
1
כל מילה פצצה הת את הפצצה
איטי19.07.18
הרב בחוכמתו מדבר על השורש שאדם לא מכיל את מה שהוא רואה ומקבל מבחוץ וכך האדם נהיה מדולדל וחסר שליטה והדברים שאדם רואה באיזשהו שלב כבר לא משרתים אותו אלא משתלטים עליו וזה השורש לכל הבעיות וזה ההסבר גם לעניין אוצר החכמה יישר כח!!!
שי20.07.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 10:27

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

כללית לטובת לקוחותיה

זקוקים לשירות רפואי? רובוט חיפוש חכם יסייע לכם

כיכר בשיתוף כללית | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24