כיכר השבת

מאמר שני

למה נוטשים את החרדיות? // טור דעה נוקב

למה תלמידים כה רבים עוזבים את הישיבות, למה משפחות רבות עושות שינוי מסלול? התשובה פשוטה, חשקה נפשם בדרך קצת שונה, אך עדיין רצונם עז להיות שומרי תו"צ (דעה)

142
הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | י"ב בתשרי | 21.09.18
הרב אברהם בורודיאנסקי
הרב אברהם בורודיאנסקי (צילום: באדיבות המצלם)

בבמה חשובה זו, בטור לפרשת וילך, תהיתי בנושא הכאוב ביותר בציבור החרדי, על חישוב מסלול מחדש אצל תלמידים ומשפחות בתוככי הציבור החרדי, הצגתי את הבעיה וניתבתי את פתרונה לעבר נקודת חולשה בתוככי הציבור, קיבלתי תגובות רבות ופניות להציף את הנושא עם הסבר יותר כללי ופחות נקודתי.

ראשית, אצטט את הצגת הבעיה כפי שהובא בטור הקודם: בפרשת השבוע (וילך) התורה מתחייבת לנו, "כי לא תשכח מפי זרעו", שגם במצבים הקשים ביותר התורה תישאר ועודנה קיימת במלוא תפארתה. אכן עולם התורה פורח, מאות מאות של ישיבות בארץ ובעולם כפי שלא היה מימות עולם, תלמודי תורה, בתי ספר, קהילות, ארגוני חסד, מפעלי חיים, עולם התשובה פורח אל על, הכל בממדים אדירים גדולים ומרגשים.

מצד שני אנו עדים לתופעה כאובה מאוד של אלפי בני נוער שנושר מהמוסדות הקונבנציונליים, חלקם מפנים עורף ליהדות בכלל, ואין זה נחלתם של יחידים או של פרטיים, התופעה מתרחבת וגדלה. משפחות שלמות משנות כיוון חשיבה ומשנים כיוון, כאשר חלקם מזניחים חיי עולם, וחלקם נשארים מחוברים בחיבור שאינו עומד ברוח מצויה, והצעקה היחידה שנשמעת מכיוון ההנהגה היא הזעקה על אסונות המדיה, על שמירת תיבת נח מחשש לחדירת מים חיצוניים, אבל מענה למציאות לא קיים. נהפוך הוא, אלו שכן מנסים לייצר מסגרות ומקומות הידברות זוכים לנידוי והחרמות, ולאן פנינו מועדות??

זוהי לא צרתם של ציבורים מסוימים, זוהי נחלת הכלל. משפחות שלמות שעושות חישוב מסלול מחדש, בני נוער רבים שעוזבים את עולם הישיבות, ובנות סמינר שנפלטות ממסגרות. בעבר היו שייחסו מצב זה לקהל יעד מגזרי מסוים, אך היום אנו עדים לכך שהתופעה הינה חוצה מגזרים וקהלים ולא ניתן לייחס את המציאות לקהלי יעד מגדריים ומוגדרים.

כאשר אני בא לכתוב דברים אלו הנני מסכן את עצמי (בשמחה), בכך שגם אני יוכל להיות מוגדר "כמתחדש" על ידי מי שדברי לא יתיישבו על ליבו כדבעי, ובכלל עצם ההתעסקות בנושא היא מבחינת אנשים מסוימים איננה נכון וסוג של חתירה תחת ההנהגה ומסורת ההשקפה, ובוודאי שיש למה לחשוש כאשר נוגעים בסוגיות אלו. אך מנגד, לא ניתן להישאר אדישים למול המצב הקיים וטמינת הראש כבת יענה במעמקי האדמה לומר לא עלי המלאכה! ובמקום שאין איש....

ניתן לתלות את המצב המתואר בגורמים שונים, החל מטכנולוגיה חדשנית שתפסה את הציבור החרדי לא מוכן אליה, או מהרשתות החברתיות המגוונות שלא עסקו בסכנותיה בשום מוסד חרדי (ומסופקני אם גם בממ"ד) ובכך נוצר מצב מסוכן של חוסר בטחון במקום מסוכן, ומעל לכל הרגלי השימוש הבעייתיים בכל אותם המדיות השונות ובכלל בעולם הטכנולוגי, הכניס מהדרך האחורית אל תככי הציבור את הדברים הגרועים ובצורה הגרועה.

אין בשורות אלו להוות תחליף לרשות השופטת והנפת אצבע מאשימה כלפי מאן דהו לכל כיוון של טענה, אך הנתונים הם מציאותיים והם הם מציאות החיים בין אם נסכים לכך ובין אם נחסום עינינו כביכול אין לנו ידיעה בכך. המציאות הזו מורכבת מרצון של התבדלות מחד, שזהו המרכיב החיוני בציבור החרד לדבר ה', לבין עולם מודרני שחי וקיים מעבר לגדר שלנו.

לצערנו, כל מסגרת שקמה היום לנוער בציבור החרדי שבחרו שלא ללמוד בישיבה (מסיבות שראויות לחקירה בפני עצמה ולכתבת עומק) עוברת עין בוחנת של כל בר בי רב דחד יומא על טיב סגנון וסוג המסגרת, עד כמה המסגרת היא ראויה או לא ע"פ דרך גדול"י זצ"ל. המצב הוא אבסורדי, הרי החובה לדאוג לכך שכל יהודי יחוש את עצמו מקושר לבורא עולם, גם אם הוא במסלול שונה. הערבות ממתן תורה היא אותה ערבות, והחובה היא אותה חובה, אז כאשר קמה מסגרת כלשהי המעניקה ערבות גמישה לפי תנאיי הלווה, אין דבר מבורך מזה, ולמי יש זכות לדבר בגנותה או לפעול נגדה.

המצב היותר מורכב, כאשר משפחות שלמות מחליטות על שינוי מסלול, ולעתים השינוי הוא קיצוני וכואב מאוד. בשיחות רבות עם משפחות כאלו אתה נתקל בתופעה מעניינת, מצד אחד, רצון להיות מחובר למקור האותנטי של הגרסה היהודית העתיקה, ומצד שני דחף פנימי מוביל אותם לרצון לשנות, גם פה יהיו אשר יהיו שיפנו אצבע מאשימה לרשתות חברתיות וכדומה, יתכן... אך מי שמחובר בקשר אמיתי לדבר חזק לא ירפה את הקשר בגלל פיתוי מזדמן. לכך אין לנו אלא לחפש בציציותינו אנו, מדוע ישנם כאלו שמחפשים משהו חדש?? למה נערים רבים לא חווים את החוויה המיוחלת בתוככי ניחוח עולם הישיבות, ומדוע ישנו סחף, אומנם קטן, אך בהחלט קיים לחיפוש אחר חרדיות/ישראליות חדשה?? עד כאן הועתק.

טרם כתיבת השורות הבאות, ברצוני להדגיש שאין בשורות אלו קריאת תגר על לומדי הישיבות ובתי המדרשות, אשריהם ואשרי חלקם, אך לא ניתן להתעלם מהבעיה הקשה שמתחוללת בנו, ויותר מזה על החוסר לגיטימציה ומלחמות שונות במקימי מסגרות שהינם חבל הצלה.

המצב שנוצר בכ-300 השנים האחרונות, כאשר הציבור החרדי גדל לממדי ענק, שדברים שבדורות קודמים היו מקובלים וטובים ליהודים יראי שמים, הפכו להיות נוגדי ההשקפה הטהורה ואנטיתזה כביכול להיות שומר תורה ומצוות. המציאות היום יצרה קריטריונים חלקם הגונים וחלקם מופרכים מכל כיוון. כך שכל מי שרוצה לקבל תעודת חרדיות ושילדיו יעברו את כור הקבלה למוסדות החרדים, צריך לעמוד בכל אותם קריטריונים, ואוי לו למי שיימצא חריגה כלשהי באחד מן הסעיפים אחת דתו להיות משולח מהמחנה.

החרדיות גרמה לכך שקבוצות על גבי קבוצות יוצרות אורח חיים שונה ומתבדל, שאת תוצאותיהם אנו פוגשים באלפי נערים ונערות שנושרות ועוזבות את היהדות. בכך שמי שחשקה נפשו בדברים קצת שונים וחריגים ואיננו מקבל את מרות קהילתו שבה חשקה נפשו במלואה, דינו להיות מובדל ונזרק מחברי אותה קהילה/ קבוצה/ ישיבה.

נתאר לעצמנו אברך תלמיד חכם, שמלבד שקידתו בתורה הוא גם מתעניין בלימודי חכמה אחרים, כגון, טבע וגיאוגרפיה, והוא לא סתם קורא בזה לפני השינה, אלא הוא משקיע בזה שעות רבות של לימוד, ללא ספק אברך שכזה לא יקבל תעודת "אברך חשוב" אבל זה הוא כנראה ניסם של רבינו הרמ"א ורבינו חיים ויטאל שלא היו בדורנו. כפי שהעיד על כך החיד"א בספרו שם הגדולים: רבינו הרמ"א ז"ל בעל ההגהה בשו"ע, שהיה בקי בכמה חכמות מלבד חכמת התורה, והנה בודאי החכמות שלמד היה צריך להם זמן הרבה ללמדם, ואפילו חכם גדול לא יוכל לשתותם כשותה קיתון מים מן הנהר. וידעתי נאמנה בבירור גמור שרבינו מוהרח"ו ז"ל היה בקי בחכמות הנזכרות וכו', ובכלל חכמת השיעור היא חכמת צורת הארץ הנקראת גאוגרפיא, ומלבד ספריהם הדפיסו בכמה לשונות צורת ד' חלקי העולם והים".

הרש"ר הירש, בספרו יסודות החינוך, עמ' נא ואילך (גם דברי הרש"ר הירש מתייחסים לפסוק "חנוך לנער על פי דרכו"): "שגיאת חינוך הקרובה לפשע היא להקנות לבנינו את הדעה כאילו כל מדע ואומנות אשר הנושא שלהם איננו דווקא נושא מן התורה, ראוי לבוז. היסוד להשקפה זו בנוי על שקר וחוסר ידיעה, וכל החושב שעל ידי שיטה זו יגן על בניו וישמרם ממגע מזיק עם שאיפותיה המדעיות של האנושות שאינן עולות בקנה אחד עם השקפות התורה, יסבול מן התוצאות של טעותו"

אל לנו לשאול למה תלמידים כה רבים עוזבים את היכלי הישיבות, למה משפחות רבות עושות שינוי מסלול, התשובה לכך היא פשוטה, חשקה נפשם בדרך אולי קצת שונה, אבל עדיין רצונם עז להיות שומרי תורה ומצוות כדת וכדין, אך אנו הדבקנו להם את תווית הנער הנושר או המשפחה המקולקלת. הם היו יכולים להישאר קרובים לתורה לו אנו היינו מכילים אותם יותר, ובעיקר לא היו דנים ולא שופטים אותם, ומפנימים שלא כל מי שלא לומד בישיבה הוא נער נושר, ולא כל מי שלומד מקצוע הוא לא בן תורה, לחשוב בדרך שכזו אומר לנו הרש"ר הירש זו שגיאה שקרובה לפשע, יסוד השקפה זו בנוי על שקר וחוסר ידיעה, ומהתוצאות של זה יסבול הוא בעצמו מסכם הרב הירש.

וכך גם בפירושו לספר בראשית, פרק כ מוסיף לנו הרב הירש הבט מעמיק נוסף:

"הבידוד המוחלט, המונע מן החניך כל מגע עם חיים אחרים, עם מחשבות ושאיפות אחרות, אף הוא אינו אלא שגיאה חינוכית מסוכנת. צעיר שמעודו לא ראה חיים השונים מחיי הוריו, מימיו לא למד לכבד את מוסר אביו בהשוואה עם ערכים זרים ומנוגדים, צעיר כזה ודאי יפול קרבן עם פגישתו הראשונה לכל השפעה קלה, כדרך שהמת ירא מהאוויר ומסתגר בחדר, מובטח לו שילקה בנזלת עם יציאתו הראשונה לאוויר החופש"

לא ניתן לחשוב ובמיוחד בדורנו אנו שניתן לבודד את הילדים, זה בלתי אפשרי וזו שגיאה חינוכית מסוכנת! ומי כמוני יכול להעיד כאלף עדים על דברי הרב הירש כמה הם מדויקים להפליא: "צעיר שמעודו לא ראה חיים השונים מחיי הוריו, מימיו לא למד לכבד את מוסר אביו בהשוואה עם ערכים זרים ומנוגדים, צעיר כזה ודאי יפול קרבן עם פגישתו הראשונה לכל השפעה קלה" לו נדע לבנות מערכת חינוכית מכילה, מוגנת, ובעיקר מותאמת באמת לצרכי כל תלמיד כדברי החכם מכל אדם: חנוך לנער על פי דרכו!! על פי דרכו שלו!! ככל שנחשוב שנוכל לעצב את אישיות הנער על ידי בידוד, וחינוך אחיד וכוללני לעשרות אלפים הרי חיים אנו בטעות חמורה ומסכנים את עתידם הרוחני והבריא של דור העתיד, ודור ההווה.

המחשבה הזו כביכול למאן דהו יש אפוטרופסות על התורה ודרכיה, היא מחשבת פיגול. כל יהודי חייב ורשאי להרגיש שהתורה היא ברת אפשרות ברורה. בכל דבר של התורה יש אמת שהיא חשובה לכל הווייתכם ורצונותיכם וכל יהודי בדרכו שלו. בסוף פרשתנו משה רבינו נפרד מעם ישראל ואומר להם "לא דבר רק הוא ממכם כי הוא חייכם" ועל זה מסביר הרש"ר הירש דברים פרק לב פסוק מז: "כי לא דבר רק הוא מכם": הדרישה להבין ולקיים את התורה איננה דבר חסר ערך לכל הווייתכם ורצונותיכם, אלא כל הווייתכם ורצונותיכם כלולים בדבר זה; או: בכל התורה אין שום דבר שאתם אינכם כלולים בו, שאיננו כולל את כל הווייתכם ורצונותיכם. אין שום דבר של התורה שאפשר להתייחס אליו בשוויון נפש. בכל דבר של התורה יש אמת שהיא חשובה לכל הווייתכם ורצונותיכם. "אין לך דבר ריקם בתורה שאם תדרשנו שאין בו מתן שכר בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא" (ספרי).

הכותב הינו ראש בית המדרש החרדי ברקאי- חיספין

תוכן שאסור לפספס
142 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
85
רוב התגובות פה הם של אנשים מסכנים שלא מצליחים להתגבר על היצר, להתמודד.. לא מצליחים להתנתק מהאייפון.. (אוי מסכנים אילו רק היו מנסים באמת היה נפתח להם פתח.. מנסיון אישי..) הרב הכותב לא בא חלילה להכשיר את השרץ, אלא שיכירו יותר באלה שלא כ"כ הצליחו אבל רוצים.. אבל עדיין זה ברור שבחור ישיבה שכל כולו בת
ללא שם23.09.18
84
כחילוני אני מביט בהערצה לעולם החרדי. תענוג לראות את דרך הארץ של הילדים החרדים, את הרוחניות שמאפיינת את החרדים, את הדבקות, הלמדנות, אהבת הספרים, השלווה שניכרת על פניה של המשפחה החרדית, היעדר הפשיעה, העושר הרוחני, הבוז לחומרנות, הערכיות המפותחת, האותנטיות, העיתונות הנקייה מתועבה, שמירת העיניים ואורח ה
פרדי קרוגר22.09.18
"הלמדנות".. "שמירת הענים" אתה חילוני?! כנראה לא פגשת עדיין חילונים חוץ מהתור לרכבת הקלה
חחח25.09.18
83
הציבור החרדי יכול להמשיך להתלונן על הנערים ''שנשרו'' ועל המשפחות ''שהתקלקלו'' עד מחר, כל עוד הוא לא יחשב מסלול מחדש ויבין סוף סוף את טוב דרכה של הציונות הדתית הוא ימשיך להתפורר לאט לאט.
משה21.09.18
כאחד שמכיר היטב את הציונות הדתית אני רוצה להזכיר לך שחלקים מסוימים אצלכם לא ממש רחוקים מהרפורמים. רוב מוחלט של החוזרים בתשובה הולכים לחרדים, כי חוזר בתשובה מחפש אמת, אצלכם הזיוף ניכר כבר מרחוק.
דודי22.09.18
אל הציבור החרדי כי מחפשים מערכת ערכים פשוטה וברורה. לוקח להם זמן עד שמגלים את הצביעות, אבל אז, כשהילדים נתונים לחסדי מערכת החינוך הדורסנית כבר קשה מאד לעשות שינוי.
רפאל23.09.18

הצגת כל התגובות

82
שיווק חזק של לימוד תורה מחד אבל אי שלילת דרכים אחרות
james21.09.18
81
אזניים ערלות. לצערי הציבור החרדי או ליתר דיוק "מנהיגיו" מעניין אותם שכולם ילכו כמו עדר יהיה אשר יהיה (לא משנה שעל הדרך עוזבים את העדר מלא אנשים)
*סטלנית*21.09.18
80
כל מילה בסלע תודה רבה שאתה "מסתכן בשבילנו בזכותך העתיד שלנו יהיה טוב יותר
ישראל21.09.18
79
היהפוך כושי עורו? החרדים לא ישנו כוון אפילו אם ישארו להם שני בניינים ושלש בתי כנסת בלבד, הם רובוטים שמפחדים מהצל של עצמם, כי מה יגידו וכו׳
מכיר02.10.18
78
א. 300 שנים? עובדה לא נכונה. אולי 80 שנים. כל החובה רק ללמוד החלה לאחר השואה. ב. לפרסם את זה כאן לא ייתן מאומה. אלו שצריכים לקרוא לא נמצאים פה אלא בבית המדרש 😉.
אורנה23.09.18
77
"התורה נתנה לישראל, כדי ששערי אורה יותר בהירים, יותר רחבים, יותר קדושים, מכל שערי האורה של הבינה הטבעית ושל רוח המוסר הטבעי אשר לאדם, יפתחו לנו, ועל ידינו לכל העולם כולו. ואם אנחנו אוטמים את אזנינו משמע לקול ד' הפשוט הקורא בכח על ידי כל שערי האורה הטבעיים, שהיא נחלת כל האדם, מפני שאנו חושבים, שנמצא
נתן22.09.18
76
"החרדיות" בכללותה היא לא רק זרם דתי. היא זרם פוליטי (אנטי ציוני) וזרם סוציולוגי (לבוש, התנהלות ואורחות חיים). האדם הדתי (החרדי) מסתכל לצדדים ורואה את האדם הדתי לאומי, שמקיים גם אורח חיים דתי, עובד לפרנסתו, חי ברמת חיים הרבה יותר גבוהה מהחרדי הממוצע, לומד באוניברסיטה רפואה, רוקחות, משפטים, הנדסה ומחש
יעקב21.09.18
75
כל מה שלא גמרא זה מקצוע חול. בעודי אברך צעיר התבקשתי למלא מקום שעור אחד בחיידר מאד נחשב בירושלים שלא מקבל כל אחד וכל השמות שם הם מפוצצים..... חשבתי לתומי שעור אחד אין טעם שאמשיך איפה שאוחזים אני גם לא מכיר את שיטת הלימוד ולא קציתי לשנות. הכנתי שעור בודד להבנת המילים בבריך שמיה..... איך שהתחלתי כמה ה
Avraham21.09.18
74
למעשה צודק הכותב וכמעט כל המגיבים.התהוותו של עם ישראל לאורך אלפיים שנה ויותר כמו צונאמי אחד גדול.קהילות שונות ומגוונות נוצרות נבנות ומאידך נהרסות ונפלטות.בכל דור דור היו קבוצות קיצוניות יותר וגם פחות.בכל דור ודור ענפים עזבו את היהדות מרצון ומאונס.בכל דור ודור קמו גדולים שסחפו ציבורים ובני בניהם התגג
שהם21.09.18
73
אתה לא יכול להשוות את לימודי החכמות בזמננו ללימודי החכמות בזמנם. הכל שונה בתכלית. היום לימוד החכמות זרות פירושו חשיפה לכל הגיעול והתועבה. בדיוק לשם כך נוצרה החרדיות. היא נוצרה מחוסר ברירה.
אבי21.09.18
החיים בחברה המערבית פירושם חשיפה לכל הגיעול והתועבה. מי שחי באפגניסטן או באוגנדה למשל מצבו טוב בהרבה מהבחינה הזו. אם כן למה כל החרדים לא עולה על דעתם לחיות במדינה לא מערבית? השאלה מטרידה אותי זמן רב. אשמח עד מאוד לתשובה כנה...
משה22.09.18
72
הכל תחרות וכבוד אנשין לומדים בשביל פראק והלשם שמים ירד פלאיים בפיו ושפתיו כיבדוני אפשר לראות שאצל הספרדים יש ירידה גדולה יותר אבל ההתנתקות היא לא מוחלטת כי שם הרגש מדבר שלבחור קשה בישיבה מייד זורקים אותו במקום לחבק אותו שבחורה נופלת קצת מייד גורמין לה לקרוס כמארסייך ממך יצאו להיותחרדי זה לא רק תורה
חרדוואי21.09.18
71
היום הרת עולם בעודי נער שתי בנות למשפחה חרדית ספרדית ,בנות כיתה א ,נמנעו מלבוא בשערי בית הספר בהיותם חרדים ספרדים,ננטשו בנפשם ובגופם...שאתה רואה דבר כזה אתה אומר זו חברה שעתידה להתפרק מיסודה ועוד תתפרק ומתפרקת ,וזה עונשם בשם ה ,עושים מעשה זימרי ומבקשים שכר פינס מי יתן ה פוקח עיוורים...........לצערי
מוטי21.09.18
70
כאשר עסקנים מנהלים את הרבנים כך התחילו המזרחי והדרדר ברובו צריך לדוק חזק בדרך התורה המסורה לנו מדור דור ולא ללכת בפשרות כך כל פעם נעלמים לנו יהודים מכרם ישראל
משה ריינר21.09.18
את המזרחי הקימו גדולי התורה. למשה ריינר ההיסטוריה ידועה. שמא מדובר בזייפן ? ואינו משה ואינו ריינר...
משה ריינר ?21.09.18
69
הדת כבייכול ושבסופו של דבר יותר מתאים לתורת הגזע כמין ערבוב של טומאה וטהרה כמה פעמים שומעים שההוא לא מתאים למנטליות כמין איזו מחלה שלא נדבק בה וזה יוצר שנאת האחר והשונה לא צריך להזכיר יותר למה זה ומהכן זה לקוח
בני21.09.18
68
כן זאת המלחמה על הבית .זה ברור . אני קוראת את התגובות וצובטת את עצמי האם באתר חרדי..מי היה מאמין שזו דעתם של כאלה המתיימרים להיות כאלה . אני בן אדם פשוט .לא בשביל דיונים כבדים .אבל מה שאני יודעת זה שאנו נמצאים במלחמה רוחנית עקובה מדם .ורק מי שיתעקש וילחם יצליח. החברה החרדית היא לא מושלמת כמו כל חברה
רחלי06.10.19
67
כידוע הציבור משתנה, ומה שהתאים ללםני כמה מאות שנה לא מתאים להיום, אך גם מה שהיה לפני כמה מאות שנה שונה לגמרי והרבה פחות קיצוני משהיום וזאת משום שלדוג בעבר תפקיד הגבר במשפחה היה פירנוס הבית, ניתן לראות את הרבי מסלנט החפץ חיים וכ" כמבון אלא שיכולים לשבת וללמוד הערכתי אליהם גדולה, אך הציבור הפך את מה ש
עובד ה'26.09.18
66
במקום להוביל את העולם, הפכה החרדיות לכת שולית זניחה ולחלוטין לא רלוונטית בעולם. חבל שמהדת שהביאה את המהפכה הגדולה בעולם של אמונה בא-ל אחד לא נותר כמעט דבר בעל ערך עבור העולם המודרני. ככה זה כשהפחד קובע את השקפת העולם. כלל בסיסי - מי שעסוק רק במגננה והגבהת חומות לא יצליח לשרוד. ההתפקרות ההמונית בת
עצוב22.09.18
65
כל מה שבדקתי בעבודתי היכן מתחיל הקצה חוט שבו הכל מתחיל בדחייה חברתית. כלומר יש חוויה חזקה של דחייה חברתית.ומשם מתחילה העזיבה של תורה ומצוות.מסקנה: חברה שפגעה בי. אני לא חוזר אליה משום שאני לא רוצה לשהות בחווית הדחייה שהיא הרסנית ומסוכיסטית לאישיות באופן הרסני.לכן הנטישה לעולם חדש היא ההגנה הטובה ביו
חסידה 21.09.18
ותשאלו את קמצא או את בר
מאז ומתמיד 23.09.18
64
הרב זרח וורהפטיג זצ"ל סיפר בספרו על השואה שהוא רצה להציל את תלמידי הישיבות וראשי הישיבות רצו להציל את הישיבות. לצערינו כל הישיבות בליטא הוכחשו על תלמידיהם מלבד במאות שניצלו על ידי זרח וורהפטיג . גם היום ראשי הישיבות נלחמים על הישיבות ובכל הורסים את חייהם של הרבה מהם וזאת התוצאה של אטימות ופחד מפני ה
יעקב21.09.18
צודק
צודק03.10.18
63
זה הכל קשור לכל אחד באופן אישי מה הכי מתאים לו..זה הכי טוב בשבילו. העיקר שבכל מצב אשאר גבר אמיתי של שומר תורה ומצוות.
אשר21.09.18
62
זה קורה אצל כולם, גם במשפחות הכי "טובות" (לשיטתך). ואתה כל כך שקוע בסטריאוטיפים ודעות קדומות (לדוג' "מכון לב" שמורידים בו את הכיפה לדעתך..היית שם פעם בכלל?) שקשה לך להסתכל למציאות בעיניים. הבורות והעוני הם שני אלמנטים אופיינים למשפחות שדברת עליהם והם אלו שדוחפים אנשים החוצה, ולא המודרניזציה או הסמ
ללא שם21.09.18
61
חרדות היא דרך חיים,ללא קשר ליהדות ולמסורת היהודית. אלפי שנים היהודים היו בעלי בתים נקודה. העילויים בלבד עסקו בתורה בכל זמנם,השאר עבדו ולמדו בזמנם הפנוי. עתה דורשים מכולם ללמוד כל הזמן אפילו שאין להם את הכלים לכך. כאשר מכריחים אדם לעסוק במשהו שהוא לא רוצה או לא יכול...הוא ימאס בזה במוקדם או מאוחר.
mike27.09.18
60
בכל הכתבה הזאת לא ראיתי פעם אחת איזו דעת תורה. יש עימנו בדורינו ב"ה גדולי ישראל ענקיים, מה דעתם על הדברים הנ"ל?. הבעיה המרכזית של דורנו היא, שדעת בעלי בתים יותר חשובה מדעת תורה.
ארז23.09.18
היא שמצפים מ"גדולי ישראל" להכריע בעניינים שאינם מבינים בהם מאומה, ושמסתמכים על התורה כדי להכריע בעניינים שאינם של תורה כלל וכלל. כדוגמת פוליטיקה. מיהם גדולי ישראל? תוכל לתת הגדרה? מה מבדיל בין "גדול דור" לבין ת"ח סתם? מדוע ת"ח פלוני נמצא ברשימתך ות"ח אלמוני לא? מי בכלל מעניק את התואר "גדול דור"? את
חנן .ב.23.09.18
בתוכה ממתמטיקה ועד אסטרונומיה גאוגרפיה ורפואה,הכל בכל מכל. אז נראה לך שחינוך ילדים היא לא כוללת? וכן,גם פוליטיקה היא כוללת,כמובן לא זולה ורדודה ופייק ניוזית כמו של היום,אבל עדיין פוליטיקה.
יאיר25.09.18
שהומצאו על ידי גדולי התורה או תלמידי החכמים. למיטב ידיעתי מי שיש לו מחלה הולך לרופאים קונבנציונאליים, לא לתלמידי חכמים שיתנו מענה על פי התרופות הכתובות בתלמוד. לא נראה לי שהפתרוןלמשוואות לוגריתמיות נמצא בתורה כמו שגם לא נראה לי שהלווין הבא יבוסס על דברי חז"ל בגמרא. בגלל אנשים תמימים וטפשים כמוך
עוד ילדון25.09.18
59
ברוך השם, איך הרבנית שלי אמרה? שהדתיים הם האחרונים שיחזרו בתשובה לפני שיגיע המשיח
חנה22.09.18
58
סליחה לכותב הנכבד אך הבעיה היא הרבה יותר פשוטה: הזרם החרדי עבר אבולוציה ושינה את ערכי היהדות המסורה מדור דור. הגמ' קובעת הרבה עשו כרשב"י ולא עלתה בידם הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידם. המציאות שבה היהדות החרדית עיוותה את הדברים הנל ומצאה לעצמה היתרים גורפים שלו לקיימם, היא שגרמה וגורמת לכל הצר
פלוני 22.09.18
57
כבחורה שגדלה בסמינר חרדים ואמא לילדים במוסדות חרדים מעולים ובוחרת בזרם הזה כל יום מחדש, אך מאידך, גם מתבוננת מהצד עלי איך שחונכתי אני, על חינוך ילדי-איך אני רוצה שהם יתחנכו והחברה שלנו... (כולם ב'ה הולכים בדרך ה' ובדרך התורה), אבל אין ספק שמשהו אצלנו הציבור, קצת מנותק, קצת לא אמיתי, קצת 'עובד את הח
חרדית חושבת21.09.18
יישר כוח
רותי25.09.18
56
יש משפחות שראשי המוסדות החליטו שזה לא מכובד לקבל את ילדיהם למוסדות ודוחים את אותם נשמות, ומוסד אחד לא מקבל ואז השני גם לא מקבל כי למה שיכניס את אותם נשמות שלא התקבלו מקודם במוסד ההוא והכל נהיה מסחר על ראשם של אותם נשמות והכל על מלחמות יוקרה.
צביעות במיטבה21.09.18
55
כל כך התפעלתי מהמאמר עד שראיתי שהכותב הוא ראש בית מדרש ברקאי חסיפין הבנתי שהכל אינטרס. פשוט, הוא צריך תלמידים אז הוא מעקם הכל. לגופם של דברים ידע הכותב פעם היו הרבה יותר נושרים נשארו שומרי תורה ומצוות אחד מעיר שניים ממשפחה. היום ברוך השם הציבור גדול אבל באופן טבעי הפיתויים גדולים יותר ויש נשירה של 1
מעורר השראההה21.09.18
אם זה אמת זה אמת לא משנה אם יש לו אינטרסים אז אם התפעלת מה זה משנה מה הרקע של הכותב
יוני21.09.18
54
אין כמו מערכת הבחירות המקומיות הנוכחית בשביל להעלות הרהורים נוגים על "הדרך והשיטה". לראות בעצב איך שיקולים אישיים לחלוטין גורמים לקבל החלטות ש"גופי תורה תלויין בהן"
רוני21.09.18
53
אבל כשאפשר להפוך נמלה לפיל ואגב כך להפיל את הממסד החרדי המעיק לחפצים לשבת על הגדר מזה ומזה גם יחד אז כותבים מאמר "דעה"....
שלומי21.09.18
בולשיט אם אתה לומד בישיבה כיום אל תשקר את עצמך ואם אתה לא לומד אל תתן לאחרים לשקר אלא תלך לחמש דקות לראות ולשמוע בחורים מה הם עושים בישיבה [בעיקר מחוץ לישיבה...]
אני21.09.18
52
ורבי חיים ויטאל זה שהם למדו זאת אחרי שלמדו הרבה יותר תורה מאיתנו, והיו יותר שמורים מאיתנו מבחינה סכנה רוחנית, כנראה גם למדו זאת מהתורה (כן, כן, כל חכמה כתובה בתורה) ולצורך הבנת התורה, ואילו בדורינו בחור ישיבה שרוצה ללמוד מקצוע וכדו' זה בא מתוך אי רצון ללמוד תורה (אני מדגיש בחור ישיבה, לא נשוי שעובד
חיים02.10.18
שם הרבה פחות מסוכן מבחינה רוחנית? מה לצדיקים כמוך ולסכנות הרוחניות שישנם בארץ ישראל בפרט ובעולם המערבי בכלל? לחיות בחברה מערבית, לא לתרום למאמציה וליעדיה מאומה, ליהנות באדיקות ממנעמיה ולהתלונן על הסכנות הרוחניות שבה - לזה יקרא צביעות. שים לב שהחרדים בכל העולם מעדיפים לחיות בחברות מערביות חילוניות ו
שלום02.10.18
עבור המדינה, אבל לבחור בגיל 18 אין תירוץ לעזוב את הגמרא ולצאת לעבוד, ולא התלוננתי על הסכנות הרוחניות המערביות, אלא על זה שמנסים לדחוף לכל בחור ישיבה שאם יהיה קשה לך מיד תעבור לבית המדרש החרדי ברקאי- חיספין בראשות הרב אברהם בורודיאנסקי, שאמנם עושה עבודת קודש בעניין הנושרים אבל לא צריך להסביר ב-10 מא
חיים02.10.18
51
והחלטתי לעשות שינוי גמור בחיי אני הולך לישיבה תיכונית בקרוב ויש לי כוונות קצת שונות ואנטי ממסדיות כן כן, הגיע הזמן שהעסקונה החרדית תבין שחרדי יכול להיות גם שומר תורה ומצוות וגם ישראלי בנשמתו אני לא מסוגל לחיים המסוגרים הללו
עודד26.09.18
50
החברה החרדית - אמריקאית ותוצאות מערכת החינוך סותרת את את המאמר. חינוך פתוח לרבות לימודי חול ותוצאות החינוך כישלון מוחלט. האינטרנט וחולאיו אחראים לנשירה לרבות הנשירה של אברהם בורדיאנסקי
יצחק23.09.18
49
התורה כוללת בתורה את כל החכמות גם מתמטיקה וגם מדע, בזמן שבית המקדש היה קיים, הסנהדרין היו חייבים לדעת שבעים שפות ולהבין לעומק נושאים שקשורים במתן פסקי הלכה, האם יעלה על הדעת לפסוק בתחומי רפואה או עבודה זרה ללא ידע בתחום? האם הציבור החרדי מקיים את דברי רבותינו בפרקי אבות?! "תורה שאין עימה מלאכה סו
יהודי21.09.18
48
אבל הוא אומר אמת ואתם אוטמים אוזניים וסופכם נופלים לבורות שהוא מזהיר מפניהם.
אף אחד לא ממש התייחס לדבריו21.09.18
47
כי רק רפה שכל טיפש יחשוב שהחרד לדבר ה' הוא אותו אחד שמגדיר את עצמו או שהגדירו אותו "חרדי", כמובן על פי הגדרות של בורים חסרי דעת וצרי מחשבה, חלקם גם נחשבים לרבנים בעיני חסידהם השוטים שנוהרים אחריהם כבהמות אחר כלבי רועים. החרד לדבר ה' יוגדר ככזה, רק על ידי הבורא בעצמו. שהוא יודע כליות ולב של אדם. רק
ללא שם21.09.18
46
הנושר המצוי לא מודע לכל המחקרים וההיסטוריה וכו' גם בדרך כלל הוא נוטש לפני שהוא מבין בכלל למה דבר אחד הוא יודע שהוא פגוע ואלו הם המאסה הקריטית של הנושרים . יש נשירה אחרת מפוקחת אידאלוגית מאוחרת זו נקראת נטישה איכותית נגדה אי אפשר לעשות כמעט כלום כי הנוטש עושה זאת בלב שלם ומתוך מודעות גבוהה וני
לא מודע 21.09.18
הדוגמה של חוכמות אחריות זה הרעיון זה הגדרה לכל דבר שהוא שונה מעט מהקהילה
מוז21.09.18
45
עיין פיתוחי חותם פרשת השבוע האזינו על הפסוק צור ילדך תשי
yaacov21.09.18
44
נסו בבקשה להתיייס לגופם של ציטוטים מגדולי רבותינו שהובאו במאמר, ברור שזו הרעה האמיתית שמרחיקה את טובי בנינו ובד״כ את המוכשרים מתוכם.. בעיות נוספות ואחרות קיימות גם קיימות ואף אחד לא מצדיק הנהגה פסולה, אך עד שהציבור שלנו יהיה כזה המהווה מודל אמיתי לחיקוי המוכיח עצמו לאורך זמן, עוד רבה הדרך!
חייל חרדי21.09.18
43
כי אתם חברה צבועה ושקרנית. הכל כלפי חוץ כאילו אתם הטובים ביותר. והאחרים הם בהמות אבל הצצה קטנה מראה שאתם לא הטובים והאחרים לא בהמות. דרך ארץ לא תזיק ולכבד את הדיעה של השני אף אחד לא קבע שדעתכם היא הנכונה בלבד זה משהו שאתם לא מסוגלים לקבל. דרך ארץ בכביש סכות קדימה ועוד.
חיים21.09.18
42
והבעיה העיקרית היא שגפני, דרעי פרוש ועוד מייציגים את הציבור החרדי ולקחו בעלות על החרדים והם רק מרחיקים את הציבור ומקרבים את קידום האישי ועשקו את הקופה הציבורית וזאת על חשבום העם ששלח אותם לייצג נאמנה
דוד ואזנה 22.09.18
41
תפסיקו עם הסמארטפון והאניטרנט בכלל.
יצחק21.09.18
40
יתכן שהנוער מבקש להרגיש שהוא מתפתח ומתקדם.לימודי קבלה יכולים לענות על הצורך הזה
אור21.09.18
39
לא כל אחד בנוי ללמוד גמרא מהבוקר עד הערב . באלפיים השנים האחרונות לא היו כל כך הרבה ישיבות כבדורינו(ואין עיני צרה ). מסגרות מתאימות המשלבות גם לימוד תורה יוכלו לעצור את המפולת.
משה21.09.18
38
תודה שבוף-סוף מדברים על זה בגלוי בעיתונות החרדית
מ21.09.18
37
החרדיות כבר אינה מספקת "מוצר" רוחני איכותי. הסוכנים שלה מספקים גיבוב של סיסמאות חבוטות בהשקפה, "תורה" ו"לימוד" טכניים ומכניסטיים עם מעט נשמה, ללא עומק מושגי אינטלקטואלי ורוחני משמעותי, ועם ערמות של מוסכמות חברתיות שהפכו בארבעים השנה האחרונות מאריזה לליבת הענין. החרדיות לא ידעה לבנות וליישם את התורה
יצ21.09.18
וכולם הופכים מיד לדוקטורים ופרופסורים, ולא יושבי ברזלים חלילה
עובדה21.09.18
תגובה מאוד חכמה אומנם היא לא מקיפה את את כל שורש הבעיה אבל בהחלט מתקרבת לשורש . ועוד עניין מי שבאמת איכותי אז הוא מוצא את עצמו מחוץ לחברה חרדית אם זה בגלוי ואם זה בסתר
מהי איכות?21.09.18
36
הגאון מוילנא, שבכה בערב יום כיפור עבור כמה שעות בודדות של ביטול תורה במשך שנה שלימה, הורה חד-משמעית לתלמידיו ללמוד לימודי חול: כמו מטמטיקה, פיזיקה, רפואה, מקצועות שתורמות ליישוב העולם(לא סתם פילוסופיה וכו׳). זאת גם כדי לקיים ״אם אין קמח, אין תורה״, וגם כדי שלא יגידו על תלמידי חכמים(או אם תרצו חרדים)
גבריאל21.09.18
מניח שמדובר בערימת כזבים. אשמח למקורות......
מהנדס חרדי21.09.18
או שזה הדבר היחיד????!!!!!!!
יוסי21.09.18
35
כולם הולכים כמו כבשים בעדר אף דור לא היה כל כך מסוגר ולא מסוגל להיפתח הזה אשמת דגל שלא מסוגלים לקבל אחרים לא משנה יותר חרדים או פחות הכל שר התורה ושמרן ראש הישיבה והם יתנו להם את הביטחון להמשך
טוביה21.09.18
34
אני בעבר מוגדר נוער נושר , וכך גם חברי הקרובים עזבנו את הישיבות עוד בשנות תמש''ז 1987 וכו' שוחחנו עם עסקנים בלי סוף , תפתחו מסגרות שיתאימו לבחורים שלא מסוגלים ללמוד גמ' 15 שעות ביום , ואין עם מי לדבר , לא רצו לשמוע מכלום . לצערי הגדול , החברה לא קיבלה אותנו , אבל נשארנו חרדים לכל דבר, הכרנו בחו
יוקי 21.09.18
33
הסיבה היחידה שעוזבים תדת זה לעשות מה שבא לך אם היה נכון מה שהכאילו רב כותב איך זה ששליש מהציבור הדתי לאומי עוזב תדת
ט21.09.18
גם סגנון התגובה שלך מלמד כי ראוי שתכתוב אך ורק בשם עצמך. לא כולם מונעים מתאוות, חוש האמת והצדק עדיין משחקים תפקיד אצל לא מעט אנשים. כשתכנס עמוק לחברה החרדית אולי תבין את זה, אם עד אז שטיפת המוח האינטנסיבית לא תסרס אצלך את החושים האלה.
אודי22.09.18
האמת לחרדים מי שמחפש לשקר תעצמו הולך החוצה
ט23.09.18
32
הזלזול בעולם החרדי כלפי מי שלא חושב בדיוק כמוך הוא מזעזע.לדוגמא יש עולם תורני עצום בציבור הדתי לאומי עם אלפי אברכים יראי שמיים ותלמידים רבים והזלזול כלפיהם הוא פשע.
זאב י21.09.18
31
אני מקווה שמאמר זה הוא בבחינת קול קורא במדבר וסוג של נחשוניות בעולם החרדי לנסות באמת להתמודד עם המציאות המשתנה ולא לברוח לקיצוניות שיש בה הכל חוץ מאשר יהדות.
יוסי אברהם21.09.18
30
חזק ואמץ על הכל.
משה לורינצי21.09.18
29
במקום לקרב, לחזק, לתמוך, לעודד, הם פועלים בדרך ההפוכה וההרסנית ולא רוצים להתמודד עם האתגר של תלמידים שיש להם קשיים בלימוד גמרא או שאמונתם רופפת. להיות מחנך, מג"ש, מנהלת סמינר, ראש ישיבה היא אחריות גדולה. זו התעסקות בדיני נפשות.
משה21.09.18
28
תגיד הרב ברודיאנסקי ... בדקת פעם כמה נערים ונערות בציבור הממ"ד מחפשים לפתוח "דרך חדשה"? בדקת פעם איפה יש יותר קלקול במשפחות "בניברקיות" אמיתיות, או במשפחות שבחרו דרך חרדית קצת שונה? אם בדקת אז בטח שמת לב, שככל שאתה יותר "פתוח" אחוזי הקלקול יותר גדולים... וזה כנראה אומר דרשני בשונה ממה שאתה אומר, עוד
אברך21.09.18
במכון לב לא מורידים כיפה כי אם הוא מוריד הוא הולך לאוניברסיטה
אני 21.09.18
הסגירות, הנוקשות והגבלת הסקרנות הטבעית, הן שמובילות לפריצת המסגרות. העוסקים בנוער נושר מציינים שדווקא בערים חילוניות כמו חיפה יש במובהק פחות נוער נושר באופן יחסי מאשר בערים חרדיות.
נפתלי21.09.18
לך לכל ישיבה למתקשים (נושרים) ותראה שהחלק הגדול מגיע ממשפחות שראות את עצמם 'פתוחות'. זה נכון שבעיות קשב וריכוז לא פוסח על משפחות האברכים אבל קילקול לשם קילקול מגיע ברובו ממשפחות שפתוחות להצעות כמו שהעלה הכתב
יוסי21.09.18
27
יצירת מסגרות כשלך אשר אינם מקפידות לקחת תלמידים שכבר נטשו את עולם הישיבות, אלא לוקחים תלמידים מתוך הישיבות הקדושות, דבר זה יוצר פיתוי לתלמידים שקצת קשה להם. ואכמ"ל.
שלמה21.09.18
אדרבה, יש לאפשר לכל משפחה לבחור לאיזה סוג מוסד תשלח את ילדיה. כאשר מאלצים את כולם ללכת אך ורק לישיבות פלא שיש נשירה?
רפאל23.09.18
26
לאט לאט החרדים הצליחו לנתק את התורה מעולם המעשה. עולם המעשה הפך בעיניהם לדבר בזוי וחסר רלוונטיות והם עושים הכל בכדי לנתק את החרדים ממנו. העולם הזה הפך למשהו מאוס והעולם הבא הפך לחזות הכל. אם זה לא סוג של נזירות נוצרית, אני לא יודע מה זה כן.
אבי02.10.18
25
מי שמתנהג באליטסיות מובהגת יוצר מצב שריב"ז ותלמידח החכמים ביבנה רצו לתקן ולשנות. שנאת חינם שהיא בצם התנהות והתבדלות וד"ל!
שמעון22.09.18
24
ברגע שהמדינה הפכה להיות לגיטימית במשרה רבנית דיינית בפוליטיקה בתעסוקה בשירות הציבורי זה חלחל וחילחל עד למטה החרדים אינן שומרים את הצביון שלהם מספיק להביט בכל העוזרים של החכים הדתיים ולבין לאן החרדיות נעלמה חרדי היום מושג שאול שאין כל אחיזה חרדי צריך להיות בבית מדרש ספון בגמרא ללא רצון להנות מ
א21.09.18
23
כתבת,שבכ-300 שנה האחרונות הציבור החרדי גדל. לידעתך:החרדיות קיימת 150/200 שנה גג. תלמד קצת היסטוריה
דוד30.09.18
22
אני יודע שבמשך שנים למדתם שחילונים הם תינוקות שנשבו, ואולי אף מקור כל הרע בעולם. מוזמנים לאתגר את העמדה הזו. אנחנו לא יוצאים בהצהרות גדולות. אצלנו לא "תראו את האור" ולא יגיע מזור לכל מכאוביכם. אנחנו גם לא מציעים לכם חיי נצח, או ישועה בעולם הבא. דבר אחד אנחנו יכולים לומר: תבחרו כל דרך שנראית לכם - ו
אלי26.09.18
אני יודע שבמשך שנים למדתם שהדתיים הם "מפחדים להתמודד" ו"מתעקשים לא להבין את המציאות". אני יודע שמעולם לא חשבתם שיש אצל הדתיים הבנה מעמיקה ואנשים חכמים. האמת היא, שיש בזה משהו; יש בנו אשמה, שחששנו להתמודד עם העולם המודרני והעדפנו להסתגר. יש בנו אשמה (גדולה), שלא טרחנו לתת תשובות טובות, ואפשרנו לאנשים
חנן .ב.27.09.18
מה שלומך ? ראשית- תודה על תגובתך המושקעת. אשמח להתייחס לחלק מטיעוניך: הדת היהודית מחזיקה מעמד אלפי שנים, בדיוק כמו דתות מונותאיסטיות אחרות, משום שהיא מספקת מסגרת נוחה לחיים. אחד הדברים שאין לחילונים הוא תבנית אחידה לכל ההיבטים בחייהם. יש בזה אלמנטים חיוביים, אבל גם סוג של גול עצמי בהשוואה לחיים בח
אלי29.09.18
כתיבה נבונה ולא מתלהמת נדירה למדי באתר זה. נהניתי לקרוא, ואני מקווה שייהנו לקרוא את תגובתי באותה צורה. כמובן שאני מייצג את עצמי בלבד. כאשר בני אדם נמצאים כציבור גדול, ניתן לדבר על "חכמת ההמונים"; אך אנשים בודדים הם טיפשים למדי. קשה למצוא את הטיפוס המחפש תדיר את אמונתו, ודורש כל דבר לעומק (חשיבה ביק
חנן .ב.30.09.18
21
מישם מתחיל הדרדור כי מה מבין הילד?! ואיזה דוג' קיבל ממנהל בית ספר חרדי שקרן ועלוב! ואז קל מאוד להדרדר לכל מה שקורה בחוץ! וחוויתי את זה על בשרי עד לפני הכל היה טוב עש שמנהל 1 שהדת בחיצוניות שלו בלבד מחליט החלטות והורס נוער שלם.
ת21.09.18
20
מסכים עם כל מילה
ראובן21.09.18
19
בגלל שכל הזמן מחפשים להשגיח ולבקר את כל מה שזז לידנו לכן לאנשים נמאס ללבוש את השחור המסריח הזה ועוברים לחיות כדתי במקום מטופח וליברלי ללא המוני ילדים מלכלכים ומפריעים, ומבוגרים שתוקעים עיניים בכל מה שלא בדיוק כמוהם
מגזר המשגיחים21.09.18
18
יש כאלה שמתפרנסים ממי שלומדים טוב ויש כאלה שמתפרנסים ממי שנושרים טוב ואידך... כשיבוא מישהו שהוא ללא אינטרס אז אולי נתחיל להקשיב ובלי שום קשר יותר קל להיות חרדי פחות אחריות לחיים (בסוף יש מי שידאג גמחי"ם עסקנים וקומבינות במיוחד אם אתה מהמקורבים ) פחות לימודים ( תחשבו שצריך להוסיף ללימוד התורה עוד
אין מה למכור 21.09.18
17
הכותב כתב הרבה על "הכלה", ובזה הוא בודאי צודק, רק שלא ברור כלל עד כמה יש בציבור חוסר "הכלה", הבעיה נמצאת במקומות אחרים לגמרי. אני לא אומר שזה לא קיים, אך כגורם, זה אפילו לא גורם שולי. הכותב מצא עבודה - ככה''נ - במדרשה אקדמית, והוא מרגיש צורך להצדיק את קיומה, מה שמפריע לו לראות דברים פשוטים בעיניים
גבי21.09.18
עם כל הכבוד, אתה מגיע וקובע כאן דברים כאילו אתה זה שמשמים ניתנו לו מלוא השכל ההבנה והניסיון ואילו הרב בורודיאנסקי הוא ילד שזה עתה מתחיל את דרכו. אתה "קובע" שכל מה שכתב הרש"ר הירש נאמר רק לזמנו וכל דבריו בטלים ומבוטלים כיום. עפר לפיך! באותה מידה, אתה יכול לקבוע שכל דברי השולחן ערוך בטלים ומבוטלים ב
תשובה לאדון גבי21.09.18
16
חבל שהגדולים בעולם הישיבות לא אומרים אמת ומאשימים רק את אחרים. מספיק להאשים את העולם החיצוני ואת הטכנולוגיה, אם בישיבות היה מענה מספיק לנער לא היה מחפש משהו אחר, גדולי ישיבות, מה אתם עשיתם בשביל שהנער יאהב להגיע לישיבה, לא חשבתם שבגלל שהעולם בחוץ פרוץ צריך להאהיב את הישיבה על התלמיד????
אפריים21.09.18
15
אני שומע הרבה תגובות חיוביות למאמר מדוע לא להקים משהו חדש שיעשה הרבה קידוש השם בעולם?
ראובן29.10.18
14
זה ניכר מסגנון הכתיבה הדומה והטיעונים שחוזרים על עצמם בכמה וכמה תגובות. וגם תגובות שמאופיינות ברווחים זהים.
דן21.09.18
ו.......
יוסי23.09.18
13
אנחנו כל כך הרבה שטוב לנו להיות חרדים ולא מחפשים שום שינויים, את כל המרמור שלכם תוציאו על עצמכם ואל תמשכו גם אותנו לבור שחפרתם לעצמכם.
לוליק21.09.18
אתה הולך לרופא שלמד במערכות הרפואה המודרניות או ברופאים שמרפאים על פי ספרי הרמב"ם? אתה משתמש בטלפונים? נוסע ברכב או בתחבורה צבורית? טס מדי פעם? נהנה ממים זורמים בברזים ובאסלה? משתמש בתרופות? אתה נגד שינויים הא?!! לו היית אכן נגד שינויים למה אתה ודומיך נהנים מפירות המדע המודרני הכפרני? זו בדיוק
אתהמאמין לעצמך?22.09.18
12
....דיי דיי לניאומים של כל מאן דאמר..הסיבה היא ברורה..בציבור החרדי יש את השנאת חינם הכי גדולה..והחילול השם הכי גדול..וכו וכו וכו..ואפשר לקבל על כך...שיעור כללי מקיף בפונוביז"...
חצקל21.09.18
11
איש אמת,מי שמכיר את האיש ופועלו יודע עד כמה הוא מדבר מתוך הלב, אני לא מכיר עוד אנשים שלא ישנים לילות או מקבלים לחץ בחזה כשבחור מספר לו על מצוקה וירודה ברוחניות, תשאלו את התלמידים שלו יש להם סיפורים מטורפים עליו, אני כחבר שלו לא ידעתי להעריך מיהו עד שפגשתי קבוצת תלמידים שלו, מדובר באדם קדוש! שמסווה א
תלמיד חבר21.09.18
10
כל כך נכון אשריך הרב תמישך להפיץ את הדעות שלך ברבים כל מילה נכונה
שי21.09.18
9
לדעתי חובה להדגיש שהדמות האידיאלית היאהדמות שנשארה במסגרת ומקדישה את חייה לתורה ולדביקות מוחלטת בבורא אם הדבר יותר יודגש יבינו כל המגיבים פה שלא היה במאמר לתת לגיטימציה למבקרי ושונאי החרדיות ולבעלי תאוות למיניהם אלא רק קריאה לקרב ולהכיר גם באלו שלא ממש במסגרת הקלאסית
אורי02.10.18
8
בשעה שמלך המשיח בא, עומד על גג בית המקדש משמיע לישראל ואומר..הגיע זמן גאולתכם. וכיצד יתכן שהמשיח יעמוד על גג בית המקדש ועדיין יהיו יהודים שלא יאמינו שהגיע הגאולה? תשאל את החרדי המצוי. ברור לכולם שבסוף לאט לאט ובהדרגה הציבור הדתי לאומי יהפוך להיות יותר שמרן והציבור החרדי יוריד את חומותיו ויקבל את הד
יוכי23.09.18
הן בשל עלייה ביציאה בשאלה (כן גם שם) והן בשל הקיצוניות שעולה שם בחוגים מאוד מסוימים. עדיין, הם הרבה הרבה יותר פתוחים מהמגזר החרדי.
אסף02.10.18
7
והתורה לא תואמת את המציאות אפשר לתת תירוצים לילד בכיתה ג' איך העולם קיים 6 אלפים ומשהו שנה או למה אישה מופלת אבל אדם חושב בן ארבעים לא יכולים להאמין לסיפור עם כ"כ הרבה חורים ועיוותים.
רוני21.09.18
6
ב"ה שיותר ויותר מחפשי דרך ד באמת, ולא השתיכות חברתית נטו, שאין מאחוריה ולא כלום.
מנחם21.09.18
5
החרדיות גדלה ומסתעפת. בעשר שנים האחרונות היא הכפילה ושילשה את עצמה לממידים מדהימים. לא ידוע לי על צימצום בכיתות החיידר והבית ספר, ההפך עוד עוד בתי ספר מוקמים. אם כן נטישה המונית אין. מה כן יש? גיוון הגוונים החרדיים גדלו והתעצמו השוני בין קבוצות גדל אף הוא והיחס לנושאי טאבו כבר לא אחיד כבעבר. וזו לא
מישהי21.09.18
4
רק דבר אחד לא הבנתי מעודי... מדוע אתה שכמותך (ומבלי לזלזל בהגיגכם) מתעקשים התעקשות יתרה להשתשמש בשורש ח.ר.ד. (חרדים/חרדיות וכו) עשו מה שאתה רוצים אולם חרדים, היינו חרדים לדבר ה'. מי שנקודת מוצאו אינה נובעת מחרדה לדבר ה', יחפש לו כינוי אחר
יצחק21.09.18
ההלם של החוזרים בתשובה הוא לגלות שחלק גדול מהחרדים חרדים בכלל מהחברה ולא מדבר ה' ופה מתחילה הנפילה שלהם. מי שמחפש אמת כמו החוזרים בתשובה מתקשה לחיות עם כמויות השקר שיש בחברה החרדית. צא מהקונכיה שלך ילד, לא כל חרדי חרד לדבר ה' בדיוק כמו שלא כל אחד שאינו מוגדר כחלק מהמועדון החרדי אינו חרד מדבר ה'. הע
עוד לץ22.09.18
3
יישר כח. סוף סוף יש למישהו אומץ לשים לנו מראה פנים.
טליה21.09.18
2
יש נסיונות גדולים בדור זה אבל לא כתוצאה מעודף לימוד תורה ושמרנות. בחברות ליברליות יותר חווים לא פחות נטישה של הנוער. הבאת גדולי תורה שהיו בקיאים בחוכמות כלליות כראייה לכך שלפני שלילדים יש קצת טעם בלימוד תורה אפשר וצריך לדחוף להם לימודי חול בגרויות אזרחות היא לא במקום. הרב קוק כותב שעל עירוב לימודי
אריה21.09.18
1
כאשר באים לדבר על החברה החרדית, חובה להבין כמה דברים חשובים: ראשית, החברה החרדית נוסדה לפני כמאתיים שנה, כאנטיתזה לציונות המדינית של הרצל; היא איננה "מסורת אבותינו הקדומה", ובהחלט איננה "דרכו של העם היהודי מאז ומעולם". שנית, ההשתייכות לחברה החרדית היא השתייכות סוציולוגית נטו. לא תורתך ומעשיך הם שקוב
חנן .ב.21.09.18
השינוי שחל בחברה החרדית בעשור האחרון לא הייתה איטית אלא דרסטית, ואני תולה את הסיבה העיקרית לכך באינטרנט שנכנס בסערה לציבור החרדי והפיל את החומות שסגרו עליו. האתרים החרדים חשפו עוולות בתוך החברה החרדית, שחטו פרות קדושות ואיפשרו שיח חופשי ופתוח. הציבור התחיל להתייחס לעיתונות הממוסדת בכבדהו וחשדהו ומע
יוסף21.09.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

"לא נתן שישפיע עליו"

עדות מצמררת: החסיד שלא ראה מעולם את הבת שלו

ישכר זלמנוביץ | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24
ש

שדה הקרב הדיגיטלי

פרויקט מיוחד! זהו דור העתיד של לוחמי הסייבר החרדיים

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

״משנים את ההנהגה, חוזרים בתשובה״

לאחר הסערה: הרב אייל עמרמי הכריז בשיעורו של הראשל"צ: "יהיו שירים, אבל בלי כלים"

ישי כהן | 04.05.24
ש

"בני חיי ומזוני"

בריאות? זיווג? זש"ק? פרנסה? זה מה שיושיע אתכם השנה

כיכר בשיתוף ברכת ישעיה | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24