כיכר השבת

הפילוג מ'אגודה'

מקלב: "כדי לעשות שלום ואחדות - יש זמן שצריך לפזר"

במהלך כינוס בחירות לקהילה הרוסית בירושלים שטח ח"כ אורי מקלב את משנתו באשר לפילוג מ'אגודת ישראל' וקרא לציבור להתעלם מרעשי הרקע ומהאיומים במחלוקת. צפו (אקטואליה)

20
אבי רבינא | כיכר השבת | ח' בחשוון | 17.10.18
הנאום של מקלב (באדיבות המצלם)

הפילוג החרדי בין החסידים לליטאים בירושלים הוא עובדה מוגמרת, אך בימים אלו - בבליץ כינוסי בחירות של המפלגות השונות, מנסים חברי הכנסת ורבני 'דגל התורה' להסביר מה הוביל לפילוג.

בכנס בחירות לקהילה הרוסית בירושלים, הנמנית על מצביעי 'דגל התורה', יצא ח"כ אורי מקלב בנאום מפורט בו הסביר את המניעים שהובילו להליכה הנפרדת, דבר שנעשה לדבריו "בהוראה ישירה של גדולי ישראל".

"הדברים מחזירים אותנו לכינוס היסוד של דגל התורה", פתח ח"כ מקלב את דבריו. "אי אפשר להסביר את העול שהרב שך לקח על עצמו, זה היה חסר סיכוי, באופן טבעי זה לא היה קורה, אחריות מאוד גדולה, קמו על הרב שך הרבה מתנגדים איזה טענות לא היה, מחלוקת ועוד דברים, והרב שך ידע את הדברים אבל היה חשוב לו ההבדלי ההשקפה כמו שאנחנו רואים".

מקלב חזר לנאומו ההיסטורי של מרן הרב שך זצ"ל בעת הפילוג מאגודת ישראל, אז זעק הרב שך את הגמרא הידועה בבנייני האומה: "תניא הלל הזקן אומר בשעת המכנסים פזר, בשעת המפזרים כנס, אם ראית דור שהתורה חביבה עליו פזר, שנאמר יש מפזר ונוסף עוד, ואם ראית דור שאין התורה חביבה עליו כנס שנאמר עת לעשות לה' הפרו תורתך".

"מה שהרב שך אמר הייתה הוראה אז, הוראה שקיימת גם כיום לאחר שלושים שנה", קבע מקלב. "בשעת המכנסים פזר, לא רק העסקנים אלא מנהיגי הדור שיש צריכים 'פזר'. להודיע שאנחנו מפזרים. וזה לא משנה אם כולם אומרים שיש מחלוקת ויש טענות, זה האחדות, זה השלום, זה האחריות שלנו.

"כדי לעשות שלום ואחדות יש זמן שצריך לפזר, יכול להיות שאחר כך יהיה זמן שיצטרכו להתכנס שוב יחד, בזמן הזה אנו יודעים שלא סתם גדולי ישראל קבעו שבחירות זה מצווה, זה דבר של קודש. שהחליטו ללכת לבד בירושלים זה הרבה מעבר לכך, ראו את ההתנהלות ואת המצוקות. יש ציבור ענק של בני תורה שגרים בירושלים ואין להם! שוללים מהם את הזכויות, נלחמים נגד ההתיישבות. את הזכות הזו של בני התורה בעיר הקודש אנחנו חייבים לקיים וזה צו השעה ובזה נבחן אם נוכל להמשיך בזה או שלא".

ח"כ מקלב תקף את פעילות הארגונים השונים להביא מצביעים חילונים מבחוץ: "איפה נשמע דבר כזה? מבאים ציבור מחוץ לירושלים רק כדי שלא יהיה ציבור חרדי, זה לא פוליטיקה - על זה דיברו גדולי התורה".

"אנחנו לא הולכים למחלוקת", אמר מקלב בנימה של פיוס, "אנחנו לא מבקשים מאף אחד שהורו לו רבותיו להצביע למפלגה אחרת להצביע לנו, אנחנו מבקשים שקט ושלווה, לא יהיה מחלוקת ולא היה מחלוקת, רוצים לשקף את הדברים שמגיעים לנו, אנחנו מוכנים לעשות מסרים משותפים של כל המפלגות יחד".

בסיום דבריו אמר: "אני מבקש ממכם להתעלם מרעשי הרקע, כל מיני אמירות למה צריך את זה, עשו את זה גדולי תורה ורבנים שישבו וחשבו ועשו זאת מתוך אחריות מאוד גדולה, האם אפשר להגיד על הרב שך שעשה מחלוקת? שעשה דבר כזה? מהרב שך, אחריו הרב אלישיב והרב שטיינמן יחד כך כל גדולי ישראל היום, שאמרו לנו ללכת בשלום אז הלכנו גם כאשר הפסדנו. אבל כעת זה הצורך שלנו".

תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
באמת? גם בבחירות הקודמות נהגתם כך?
ללא שם18.10.18
11
הרסתם את היהדות בשביל כמה ג׳ובים למקורבים אוי לכם מיום הדין.......
משה17.10.18
10
לא מובן למה היו צריכים את הפילוג, במו"מ סוכם על שוויון מלא, וכן מה אתה מערבבים כל העת שאברכים סבלו בשכונות המעורבות, מה זה שייך לפילוג. האם כל הסיעה כולה לא התייצבה נגד העיריה, מה אתם מכניסים את מרן רבנו הקדוש הרב שך זי"ע במחלוקת מיותרת וחסרת אחריות זו, הוא נלחם על עקרונות הדת ואתם על ג'ובים, ןכ
אהרן17.10.18

הצגת כל התגובות

9
אינו מקובל על הליטאים מהפלג הירושלמי, אבל זה לא מפריע לאנשי דגל לנצל את ענוות ותמימות הספרדים והחסידים ולהדגיש להם שהרב קנייבסקי הוא שר התורה היחידי בדור (ולא רבותיהם של הספרדים הרב מאזוז יצחק יוסף ועוד ורבותיהם של החסידים המועצת החסידית ועוד) והוא מחייב את כולם.
משה בן אברהם17.10.18
8
יושר, כבוד לשותפים לדרך ולציבור החרדי בירושלים שרוצה מועמד חרדי מעולה, זה א' ב' ביהדות
דודי18.10.18
7
וזה מספיק כדי ללכת לבד. מה הם עשו כשהצביעו לברקת ופעלו 10 שנים בניגוד לאינטרס של מצביעי דגל. כל בר דעת מבין שיש סוף לכל עושק
יקותיאל17.10.18
בפרט בן תורה
קידוש השם או 17.10.18
6
הרב שך עצמו ניהל את ענייני הציבור, וכל מהלך שעשה הסביר ונימק, היום נכדים פחות מגיל 30 מנהלים את העדר, הרב שך לא הרשה לנכדים שלו להתערב, ובעצמו היה בודק הכל, עושה טלפונים, שולח שליחים, מחליט הכל בלי נכדים.
יוני17.10.18
5
גילית פנים חדשות. כולנו חשבנו אותך לבורח ממחלוקות והנה אתה בשיא המחלוקת וברעש גדול.
אני17.10.18
4
ולא שמע לכל רב, כמו שהחלטת שמאי אינה מחייבת את תלמיד הלל (לדוגמא), כך החלטת הרב קנייבסקי אינה מחייבת את תלמיד הרב מאזוז (לדוגמא) אלא שהליטאים שרוצים להשתלט על כל היהדות החרדית מפציצים בכתבות ובתארים "שר התורה" בשביל להצניח את מועמדיהם ולנצח בבחירות.
משה בן אברהם17.10.18
3
ולמה פלגת את טלז סטון מר מקלב? למה פילגת את אלעד? למה פילגת בכל מקום שהיה משתלם לך? קרעת משפחות, בתי כנסת, ידידים בושה. מקלב, זקנותו מביישת את נערותו
נחמד מואד17.10.18
2
הליטאים, היה אגודה כל החרדים בתוכה, עכשיו יתכן אב ששלושת בניו מתפלגים לאגודה דגל עץ ולוחצים על האבא והאחיות כל אחד לכיוונו עם לשון הרע לגדולי ישראל כמה קרע יש במשפחה הזו? וזו דוגמא קטנה.
משה בן אברהם17.10.18
1
חברה - לפתוח עינים מיד!!! אחרי מה שנעשה בשבוע זו בחברת המועצות לחזק גיוס השמד בפועל ויצא העגל הזהב –זה 100% הסכמתם "בשתיקה" על "חוק השמד והזימה" בפועל. ועכשיו שהגיע הדקה 99 אין עצה אחרת רק להתנתק לגמרי, מן… 1. כל מיני תקציבים ממשלתיים לחינוך. 2. מתקציבים מקומיים של העיריות, כגון מגרשים, וכדומה. 2
שוב?17.10.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

גלה איך לחסוך מאות שקלים בחודש עם כלי ניהול חכם!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 16.05.24

"הצורך בא מהשטח"

כשחסיד בעלזא חובש כובע של ד"ר לפסיכולוגיה | יהדות ארה"ב ובריאות הנפש

ישראל גראדווהל | 16.05.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 16.05.24

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 16.05.24

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

הטור השבועי

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 16.05.24
ש

עוברים את הקיץ בלי דאגות

כך תקבלו הלוואה מהירה עד 250,000 ש"ח לכל מטרה

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

בצל הירי הכבד מלבנון

3 הדלקות, 30 משתתפים | 'מתווה ל"ג בעומר' במירון נחשף

ישי כהן | 16.05.24

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 16.05.24