כיכר השבת

תוצאות הבחירות; סיקור מיוחד

שיכורי ניצחון: ירושלים 'הליטאית' - בסדרת חגיגות ומסיבות

'דגל', שקצרה הצלחות אדירות, חוגגת ב'קידושים' ומסיבות הודיה עליזות, בעוד אגו"י מתקשה להכיל את ההפסדים הצורבים; שתיהן מבינות שהמנה העיקרית לפניהן: הבחירות הארציות • מיוחד (חרדים)

79
אבי רבינא | כיכר השבת | י' בכסלו | 18.11.18
"המה כרעו": השמחה במוצאי הבחירות למועצה (באדיבות המצלם)

מזה שבועיים עדים שכונות ירושלים החרדיות, לתופעות שלא נראו כמותם זה זמן רב: מן הצד האחד אופוריה ליטאית, במלוא מובן המילה - 'קידושים' עליזים בבתי כנסת וריקודים סוערים במוסדות החינוך - הכוללים תלמידות סמינר, ומן הצד השני תאוות נקמה שמקבלת דגש מסוים בחלק מהחוגים החסידיים, תוך רמזים עבים לכך בביטאונים המפלגתיים.

נראה שאת הנעשה אין להשיב. הגמוניה של שנים ארוכות נשברה והתנפצה לרסיסים, כשציבור בני התורה המשויך לתנועת דגל התורה, שהיה מורגל זה שנים ארוכות ללכת יד ביד עם אגודת ישראל ברוב ההחלטות הפוליטיות החשובות, כשאת הטון מנחים החסידים בראשות נציגי חסידות גור, אמר כידוע את דברו בהוכיחו אחת ולתמיד את גודלו היחסי, לפחות בזירה המוניציפלית.

בשבת האחרונה נדהמו למצוא את עצמם אלפי מתפללים מסיימים את תפילת מוסף, וגולשים לתוך 'קידוש' שארגן העסקן הדגלאי השכונתי בבית הכנסת. מעוזרו של ח"כ משה גפני שחילק מאות מנות קוגל מהבילות בבני ברק ועד איש התקשורת שמעון ברייטקופף שלא הסתיר את שמחתו, וחגג את ניצחונם של גדולי ישראל "לאורך כל הציר"... ב'קידוש' שבתי ומפואר בביתו של הרב נתן פדידה בפאתי שכונת בית וגן. כך גם אירע בשכונות רבות אחרות, כשלרוב המארגנים היו אברכים, בשמחה ספונטנית שמצאה לה כך ביטוי.

כל הטוב הזה בא כמובן במסגרת ניצחון ה-6.3 - ששת המנדטים שהשיגה דגל התורה בירושלים, לעומת השלושה בלבד בהם נאלצה להסתפק אגודת ישראל.

אל ה-6-3 האגדי, הצטרף הניצחון השני, משבוע שעבר, שיתכן ואף מתוק יותר: ניצחונו של משה ליאון, מועמדם של דגל התורה וש"ס, שהביס בפער לא גדול את המועמד החילוני עופר ברקוביץ, נחגג תחת כל במה אפשרית. בעיצומה של 'שירת הבקשות' בבית הכנסת מוסיוף, אף נצפה ראש העיר הטרי משה ליאון, כשהוא 'מפייט' עם ההמונים שהוזמנו למקום.

ליאון לא 'נח', ואף בא לפגוש פנים אל פנים את קהל בוחריו בהזדמנויות נוספות. אם זה בשבת בבוקר בעלותו ללחוץ את ידו של הרב שלום ארוש מנהיג קהילת 'חוט של חסד' ואם זה בביקור במעונו של זקן המשגיחים הגאון רבי אהרן חדש, מנהלה הרוחני של ישיבת מיר.

כזכור, ראשית האופוריה הליטאית החלה במוצאי הבחירות הראשונות. אז אמנם עוד לא שיערו כמה גדול הניצחון, אך כבר התפרצות פתאומית זו של שמחה אדירה, הובילה את קהל המשתתפים בה לרגעים בלתי שגרתיים.

החגיגות במוצאי הבחירות לראשות העיר (צילום: אבי רבינא. תמונה: חיים גולדברג, כיכר השבת)

צ. כהן, תלמיד ישיבה שנכח באחת החגיגות הללו, מנסה להסביר ל'כיכר השבת': "ברגע שהבנו ש-30 שנות הרודנות של חסידות גור הגיעו לסיומם, ומעכשיו נקבל 'בזכות - ולא בחסד', לא יכולנו לעצור את השמחה".

לסיבוב השני הגיעו הליטאים 'חמים' מתמיד, ורגעי הדרמה של ספירת הקולות, בהם היה נראה שהולכים לכישלון בירושלים עם ניצחונו של ברקוביץ - כשיו"ר 'דגל' ח"כ גפני כבר הודה בפה מלא "נראה שהפסדנו הפעם" - רק העצימו את הצהלה, כשבתום כשעתיים וחצי מורטות עצבים התהפך הגלגל, בפעם השניה בתוך שבועיים, והתברר ניצחונו של ליאון על ברקוביץ שכזכור נתמך בידי חסידי גור.

אגודת ישראל, מתוך הרגל של שנים, התנהגה בכל מערכת הבחירות, עד לתוצאות, כמנצחת. ברגעי האופוריה הגדולים של יעקב ליצמן הוא נצפה מנשנש חטיפי 'כיף כיף' בסיור בחירות בפתח תקווה ומבשר לאומה כי מפלגת דגל התורה בירושלים תקבל רק שלושה מנדטים. ייזכר במיוחד נאומו של סגן השר פרוש, המכונה בפי כל "נאום ה'אוי ואבוי'", בו אמר לאנשיו: "אוי ואבוי אם יהיה להם (ל'דגל') יותר משלנו".

התנהגות זו גרמה לציבור של דגל התורה לחוש כי מדובר במלחמה לכל דבר, והיא שהטעינה ביתר שאת את האדרנלין של הפעילים הליטאים.

עוד סימפטום להתנהלות המנצחת של אגודת ישראל כמנצחים הוודאיים, היתה כמובן 'סגירת' בנייני האומה לחגיגות הניצחון שלהם, בעוד שבדגל התורה לא העזו לחלום אפילו על אולמי "שירת ירושלים".

בימים אלו של אחרי הבחירות, אנו עדים להלם של ממש וליצר נקמה בוער אצל חלק מהעסקונה החסידית, מהדרגים הגבוהים ביותר, ועד הודעת הוואטספ ש'שברה את הרשת' בה מבהיר בחור חסידי לחבריו: "יותר לא ניקח אותם בטרמפים, ולא ניתן להם אש לסיגריות". כשהוא מסכם: "הם יאכלו גפילטע פיש מצנצנת, ואנחנו נאכל דג סלומון".

ביטאוני אגודת ישראל, 'המודיע' ו'המבשר', שעד לא מזמן היו יריבים מושבעים, איחדו כוחות במאבק נגד דגל התורה וש"ס. בפתחו של האחרון התפרסמה השבוע מודעה של קופת "חסדי שלום" המזוהה עם 'הפלג' שהוא כידוע 'סדין אדום' בעיני דגל התורה, ולא קרה מעולם בעיתונות החרדית. מדובר בהכרה רשמית במפלגת "עץ", שנואת נפשה של דגל התורה.

ב'המודיע' לעומת זאת בחרו ללכת על ראשו של יו"ר ש"ס אריה דרעי - להסיר משמו את התואר רב ולכנותו "חברו הטוב של ליברמן", מה שמתכתב עם קמפיין הקומבינה של עופר ברקוביץ', ערב הבחירות.

נכון לעכשיו, נראה שנכונו לנו עוד סבבי נקמה רבים, כי אין הקומץ משביע את הארי... מנגד, אנשי המספרים של 'דגל' כבר ממליצים על הליכה נפרדת מ'אגודה' גם בבחירות הארציות.

לא ניתן לקבוע האם האופוריה הליטאית במקומה או שמא מדובר בשמחה מוקדמת? עם תחילתה הצפויה בקרוב של מערכת הבחירות הארצית, תתבהר התמונה, שבוודאי ניתן לכנותה היסטורית.

תוכן שאסור לפספס
79 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
גם אם יהיו להם 100 מנדטים עצם הדבר שתלמידי אור שבעת הימים רבי שמואל אויערבאך זצ"ל גדול לוחמי מלחמות ה' בדור האחרון הפכו ללגיטימים אינו שווה להם כמו לזה שנתן את "דת" המלך אחשורוש שאמר וכל זה איננו שווה לי
שפוי18.11.18
29
קיר שבין גן עדן לגהנום קרס במשפט אנשי הגיהינום נצחו הסיבה שרוב הגיהינום היו עורכי דין ודי למבין
יוסי18.11.18
28
כל החסידויות הקטנות מרגישות כבר שנים את שטלתנות גור ואין להם פתחון פה ולא מילה פשוט לא סופרים אותם באגודה. עכשיו הם ככ שמחים יחד עם דגל, אני רואה כאלו בלי סוף.. שאומרים שהצביעו דת והם לגמרי מרגישים חלק מדגל, וכל כך שמחים בנפול גור. צריך לאחד איתם שורות עם החסידים השפויים ולתת להם יצוג בדגל, ככה יהיה
שמחת מצווה19.11.18

הצגת כל התגובות

27
אגודה לא פראירים הם עוד ינקמו היכן שהם יכולים
שוקי18.11.18
יש למשהו מושג איפה הם יכולים?????????????????? בבורו פארק
הגבר19.11.18
26
מה שאומר שעם כמה דגים קוגעל וויסקי טוב אפשר לפתור את כל הבעיות של הציבור החרדי . אגב הקידוש היה באדיבותו של שמעון ברייטקוף ויישר כח להרב פדידה ולמניין שמתקיים אצלו בבית על האירוח הנדיב ומכל הלב .
משה 18.11.18
25
דגל בעלי... הבית....... נקודה
אהרן18.11.18
24
ושהפוליטיקאים ימשיכו לריב ולקבל משכורת
שרי18.11.18
23
לא ברור מה כל הזעזוע על כמה ריקודים ושמחה שגם אם הם מיותרים זה כאין וכאפס למה שקורה אצל אחרים ואסביר לא לשכוח מדובר פה בבחורי ישיבות קדושות ששקועים בלימוד כל השנה ובטבע יש הרגשה מידי פעם שצריך קצת להשתחרר אז ''העבירה'' הכי גדולה שהם עשו לצורך השחרור זה לרקוד קצת וגם לשיר המה כרעו אבל התגובות והבקורת
סורוצקין18.11.18
22
בס"ד צריך ללכת בנפרד מליצמן ופרוש, להכניס חסיד ניטרלי לרשימת דגל לחפש עסקן חסידי שפועל באמת למען הציבור הכללי במצב כזה חלק גדול מהחסידים לא יצביעו למפלגת ליצמן
חסיד18.11.18
ממליץ על יוסי רוזנבוים לתפקיד הוא תותח!!!
ח"כ19.11.18
21
אני בטוח שאין יותר שנאה ממה שכתבו פה
יוני18.11.18
20
דגל תצעד בגאון לבד בבחירות הארציות. ושאגודה תחפש לה את החברים שלה.
מוטי18.11.18
30 שנה אנו מחכים להיפרד מדגל
ירושלמי בנשמה18.11.18
19
בטור חבדניק אני מתפלא ליראות את החסידים שהצביעו לרשע והנמנעים שבשבת שרים שבת שבת שבת של וויזניץ ובאותו נשימה מצביעים לברקוביץ זה הזויי אבל ממש מצדיק את הליטאים שעושים קידוש של דידו נצח למה אצלינו בחבד על כזה דבר לא היו שרים דידין נצח ברור שכן.אז מה רוצים מהם היש לך שימחה גדולה מזו שירושלים לא נפלה ב
מנחם מנדל 19.11.18
כולם עם דת ושס? זה כבר שאלה לא משנה ניצחנו כל הכבוד לדת
יוסי19.11.18
18
מכין נמה לדגל בבית שמש. הוא שבר את הגוש החרדי, והולך לקושש לו ולמשפחתו ג'ובים אצל עליזה. ולעזאזל כל תושבי העיר. צריך שהחסידים יעיפו את ההנהגה הקלוקלת שלהם, ובעיקר את פרוש שעסוק באיסוף ג'ובים למשפחתו בכל מקום ואתר, ואינו מועיל לציבור כלל. וגם את ליצמן הכוחני. תעיפו את שני אלה, תשחתררו, ותוכלו לצאת ל
תושב בית שמש18.11.18
כל כוחם של אלו בשנאת החסידים, אין שום דבר אחר בראשם.
חסיד18.11.18
בצירוף חינוך על סיפורי בדיות
mnl18.11.18
17
ושהפוליטיקאים ימשיכו לריב
שרי18.11.18
16
רוב החסידים מבינים ומצדיקים את הליטאים ומודים שעשקו אותם והשמחה שלהם מוצדקת. . מוזס הודה ברדיו שהליטאים צדקו ואין כאן פגיעה. יש אולי כמה עסקנים ששיש להם רצון לנקום, אבל הרוב מבין היטב כי מי שפוגע בחסידים זה רק ליצמן.
מצדיק18.11.18
15
יחתמו על הסכם שמונע חילול שבת ביום חול! ״עץ״ ככל הנראה ירוצו עם ״עלה ירוק״ בתמיכת ארגוני מגדלי הבננות.
לאחר העיון18.11.18
14
אין פלא. הנביא הושע חזה את התוצאות בירושלם מקדמא דנא, "צדיקים ילכו בם וחסידים יכשלו בם" (נודע ביהודה)
יצחק רפאל הכהן18.11.18
וזה חזון על הריקודים בחיפה והריקודים במטה ליאון: "בית ועד יהיה ל****" וגו'.....
איש יהודי18.11.18
13
אפ אתם חושבים שיכולים ללכת ברחוב ולצעוק לכל חסיד גור ולהשפילו. שתדעו שיש ציבור גדול שנראה לכם גוראי לחלוטין אך סובל נוראות מהממשל הדיקטטורי יותר ממה שדגל סבלה. השמחה איננה רק של דגל אלא שמחה גדולה אצל רבים בתוך החסידות.
חסיד גור18.11.18
הגרערס היו שמחים להשתחרר מהדיקטטורה של עסקני גער.
מאיר19.11.18
12
חגיגות כאילו קיבלנו את פני המשיח... השאלה ממה הם יותר שמחים שהם הצליחו או שאגודה לא..??! כשאין אחדות... בארצי הם יפלו חזק
יע18.11.18
11
ואגודת ישראל ניצחה בגדול מישהו חשב לעשות קידוש? כנראה שהניצחון הזה לא כל כך ניצחון ואולי גם לא נצחון כל כך חלק, ולכן צריך לחזק את זה עם קידושים שאת זה הם למדו מהחסידים.
אני18.11.18
חילוניים (לפי מיקום הקלפיות)
כן18.11.18
זה לא שאתה לא זוכר, אלא כנראה פשוט עוד לא נולדת כנראה אז. עשו גם עשו וגם רקדו ברחובות (ולא בתוך אולם סגור) דידן נצח. והבדיחה מאותם ימים שהתוצאה לכנסת הייתה 5-2 כמובן לטובת האגודה: ביקש האדמו"ר (מספרים מטולנא, אבל אני לא יודע) שיביאו 5 קוגלאך כנגד 5 המנדטים ושאלוהו ומה עם 2 (של הדגל)? עונה: ושני חמוצ
מי18.11.18
10
איי קיו שואף לאפס מעניין עם על סוגעא בגמרא גם רוקדים כך
ליטאי18.11.18
הלוואי על כולם שה"כדור רגל" שלהם יהיה אידיאלים.
אנונימי19.11.18
9
שיכור - בהגדרה, זה אדם שמתנודד מצד לצד ללא תוחלת, ובינתו נטולה ממנו, זה אכן הגדרה קולעת למצבם של אנשי הדת החדשה, מפזזים ומרימים רגלים מצד לצד ללא מטרה, ומתנהגים באמת כאנשים נטולי בינה מינימלית. ללא שום מחשבה על העתיד וללא שום רציונליות, רק מכים כף אל כף כמשוגעים.
משה18.11.18
8
מה שהכי לא ברור בכל הסוגיא כאן, זה מדוע ועל מה תחושות הנקם? על מה הכעס? על כך שהמספרים לא תואמים את הדמיון או את השקר?? על כך שהמרו על הסוס הלא נכון?? ממש לא ברור. אבל היות והשאלות והתמיהות זועקות, מצאו כמה מהם "סיבות" לכעס, שירת הנערים "המה כרעו"! ולא רק זה, אלא אף צעקו שש שלוש!! אני מבין שזה קצת ל
גבי19.11.18
7
אברך נכנס ביום שיש למעדניה ומבקש מהמוכר להביא לו 9 הרינגים לקידוש שיערך בבית הכנסת לרגל הנצחונות הגדולים. המוכר שואל אותו ״איך לארוז לך״? האברך מבקש ממנו לארוז בשתי אריזות נפרדות בקופסה הראשונה 6 הרינגים ובשניה 3... שואל אותו המוכר, אתה יודע זה לא פרופרציונאלי! עונה לו האברך ״זה בסדר גם הניצחון לא פ
לאחר העיון18.11.18
ליצמן
גבר19.11.18
6
חאאאאאאאאאאאאאאלס עצקעלך וגררררררררררררררס צאו לנו מהוורידים נמממממממממממממממממממממאס
חכם18.11.18
5
כולם התפוצצו ויקנאו 8 מנדטים בראשות יעקב ליצמן , ודגל לא תעבור את אחוז החסימה ואז יהיו ריקודים 8-0 המה כרעו .....
יצחק18.11.18
זה החשבון הנכון. זה מה שראו ליצמן ופרוש כשקישקשו שלדגל יהיו שלושה מנדטים בירושלים ויוסי דייטש יהיה ראש העיר. החשבון הנכון כדי להתחיל לקחת את התרופות פסיכיאטריות נגד הזיות. אגב, הן עוזרות גם נגד דיכאון וגם נגד פוביות ונגד מאניות, כמו שגעון גדלות למשל.
מי 18.11.18
לא אגודה ולא ישי ומרזל מעלים על דעתם חיבור הזוי כזה.
משה18.11.18
וכל מיני תכנונים לאחרי הבחירות, רק המציאות תוכיח...
אפרת18.11.18
4
זה בני תורה? משולהבים מנצחון בבחירות? פשוט בושה. האם אתה יכולים לתאר שבחורי אגודת ישראל היו ככה צוהלים? בושו והכלמו
ללא שם18.11.18
אולי תזכר תשמ"ט
דגלני'ק18.11.18
3
שקרנים בכל הארץ אגודה מובילה ורק בירושלים הם הצליחו
ספיר נחושת 18.11.18
שמענו כבר את הקישקוש הזה. נכון באשדוד הציבור הליטאי מפולג(שם בעצם התחיל הפילוג לפני כעשרים שנה) ולא כ"כ קיים. זהו. אז מודיעין עלית יכולה להוות משקל נגד כמות החסידים של אשדוד. וכאן הסתיימה הרשימה של יישובים בלעדיים של חסידים. חצור הגלילית וערד? שתי קהילות זניחות,קטנות וכושלות של גור. אופקים לבדה שמה
מי 18.11.18
ביתר רחובות נתניה באלעד אגודה קיבלה יותר מדגה"ת קרית אתא טבריה בעפולה שהזכרת ישנם גם הרבה חסידים עמנואל ושרשרת של מושבים קטנים שביחד מצטרפים לכמות יפה לדעתי באמת אי אפשר לדעת מי יותר גדול אגודה ודגל צריכים לדאוג שיורידו את אחוז החסימה וללכת בנפרד מתוך כבוד הדדי.
אבי19.11.18
2
חיי טומאה
משה רוזנפלד18.11.18
אתה נראה ממש פגוי מכל העסק בזמן האחרון אז בוא אני ארגיע אותך..תצא קצת ברחובות בלילה ותראה מי מסתובב שם האם ליטאים??? וגם מזמין אותך להסתכל על כל הכתבות של החוזרים בשאלה[כי אני רואה שאתה ממש אוהב אינטרנט] ותסתכל מי הם... וזה מאד ירגיע אותך
משה18.11.18
1
הציבור החרדי לא רוצה חיבור עם דגל ושס בגלל שהם מזרוחניקים שתומכים בגיוס לאחר שנכנסה בהם אש זרה עמלקית של קרירות וקנאות לפשרנות.
ישראל18.11.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24