כיכר השבת

המחאה נגד חוק הגיוס

רבני 'הפלג' מחזקים את הגר"מ קוטלר: 'אל תירא ואל תחת'

"כל אלו שתמיד היו נגד מרן הרב שך הם אלו שתמיד ימחו במי שמסמל את המשך דרכו", במילים אלו מבקשים רבני 'הפלג' לחזק את הגר"מ קוטלר בעקבות נאום הרבי מנובומינסק נגדו (חדשות, חרדים)

26
שאול כהנא | כיכר השבת | כ"ז בכסלו | 05.12.18
הגר"מ קוטלר והמכתב
הגר"מ קוטלר והמכתב (באדיבות המצלם)

הגאון רבי ברוך שמואל דויטש, ממנהיגי 'הפלג הירושלמי' בישראל, שיגר מכתב חיזוק לראש ישיבת לייקווד בניו ג'רזי, הגאון רבי אריה מלכיאל קוטלר, לאחר הנאום שנשא נגדו כ"ק האדמו"ר מנובומינסק.

כזכור, לפני כשבועיים, בנאום שנשא נשיא מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' בארה"ב, כ"ק האדמו"ר מנובומינסק, בוועידת אגודת ישראל (הקונוושן), הוא תקף את הגר"מ קוטלר שישב לצידו בשולחן המזרח, ואמר: "ר' מלכיאל הזכיר שיש חילוקי דעות בארץ בנושא חוק הגיוס וצריך לתת לכל אחד לנקוט כפי ראות עיניו ואין לנו לחייב שום אדם לסבור כדעה מסוימת.

"נדמה לי שהנקודה היא שאין זה שאלה של חוק הגיוס או לא, אלא יש כאן נידון על הנהגה, יש הנהגה שרוב מניין ובניין של כלל ישראל בארץ ישראל קיבלו עליהם את מרותו של מרן הראש ישיבה הרב שטיינמן זצ"ל בחייו".

הנאום של האדמו"ר מנובומינסק (צילום: Uber Shlecht)

כפי שדווח ב'כיכר השבת' הדברים נאמרו בתגובה לנאום חריף ויוצא דופן של הגר"מ קוטלר בשבת בוועידה זו, בו אמר בין היתר כי "חוק הגיוס המוצע יביא לשמד רוחני על בני הישיבות בארץ ישראל, בארץ ישראל רודפים את מי שחושב אחרת".

תלמידיו של הגר"מ קוטלר בארץ, יזמו מכתב חיזוק מהגרב"ש דויטש אל הגר"מ קוטלר, כאשר אל המכתב הצטרפו כמה ממנהיגי 'הפלג' בישראל.

לידי "כיכר השבת" הגיע המכתב המלא:

"לכבוד מעלת ידידינו הדגול והמפורסם הגאון הגדול מוהר"ר רבי מלכיאל קוטלר שליט"א, ראש ישיבת ליקווד. אחר דרישת שלומו הטוב באהבה רבה

"הננו בזה לחזק את ידיו ולהודות מאד, על אשר יצא ומחה נגד הרדיפות הנוראות כנגד ציבור בני התורה בארה"ק המגיעות עד כדי פיקוח נפש ממש, ההולכים בדרכו של רבנו מרן רה"י הגר"ש אויערבאך זצוק"ל. שכידוע הלך בדרכו המובהקת והסלולה שהנחיל מרן רשכבה"ג רה"י הגרא"מ שך זצוק"ל ואיננו מבינים איך אפשר לצאת נגד ההולכים בדרכם, ולהכחיש את הרדיפות הנראות לעין כל, ולהכחיש את הגזרות הנוראיות המאימות ח"ו להכחיד את עולם התורה, והיו לא תהיה.

מכתב החיזוק

"ובזה הננו לגלות דעתנו לכת"ר שליט"א בביאור העניין. כידוע לפני שלושים שנה בזמן הקמת דגל התורה, שלח מרן הגרא"מ שך מכתב בכדי להקריאו בפני באי הקונוושן, במכתב לא היה שום רמז לאיזה מחלוקת, ובכל זאת לא נתנו אותם אנשים, וכן יו"ר אגודת ישראל דאז להקריא את המכתב, מחשש ממתנגדי מרן הרב שך.

"כמדומנו שהתשובה לכל הדברים היא אחת. מרן הרב שך זצוק"ל מינה להדיא את מעכ"ג שליט"א להיות ראש וראשון בישיבת ליקווד, וכן הקים את תנועת דגל התורה, ומרן הגר"ש אויערבאך זצוק"ל הקים את "בני תורה" על מנת להמשיך את המסורת שקיבל, וכל אלו שתמיד היו נגד מרן הרב שך הם אלו שתמיד ימחו במי שמסמל את המשך דרכו. ולכן רק חזק ואמץ.

"מינאי מוקירו כערכו ברוך שמואל הכהן דויטש".

הגר"צ פרידמן הוסיף וכתב: "הנני מצטרף להנ"ל, בהערכה מרובה לכב' הגאון הגדול ראש ישיבה דלייקווד, ובברכה שאל תירא ואל תחת. והקב"ה יפעל בעזרתכם לקדש שם שמים".

כמו כן הגר"ע אוירבך, הגר"א דויטש והגר"א דינר צירפו את חתימתם למכתב.

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
תפסיקו לומר בכל הזדמנות שאתם ממשיכי דרכו של הרב שך כי אתם כופרים בדרכו הרב שך היה נגד הפגנות! בזמנו היו הרבה הפגנות על כל מיני נושאים חמורים והוא תמיד היה נגד, עוד דבר, הרב שך היה נגד גיוס תלמידי ישיבות שלומדים אבל מי שלא לומד הוא כתב שייתגייס! כמו כן בעוד הרבה דברים. נוסף על כך רוב רובו של הציבור ה
אבי05.12.18
קראת מכתבים ומאמרים? אתה מבלבל שטויות בלי סוף. תתחיל ללמוד את משנתו, ספריו, ולבסוף שאל גם את כל תלמידיו ואחר כך תכתוב
דני05.12.18
13
המכתב שלא הקריא ר' משה שרר היה במכתב משמעות נגד הרבי מחב"ד. ואם עסקינן בדעת הרב שך זצ"ל - הוא הורה לרבני חו"ל לא להתעסק במחלוקת של אגודה ודגל התורה, כי זה עניין פנימי ששייך לארץ ישראל בלבד - ושימשיכו בתמיכת אגודת ישראל המקומית.
מכתב רב שך05.12.18
12
ננתוני משרד הבטחון מגלים: 6,000 תלמידי ישיבות נוספים חדלו בשנה שעברה מלהתייצב בלשכות גיוס השמד והזימה. נתוני הגיוס שנחשפו אתמול מגלים כי מלבד האלפים שבס"ד מתנגדים לפרוק עול תורה ומצות, כבר מספר שנים להתייצבות בלשכות הגיוס, הרי שמעבר לגידול הטבעי שלהם נוספו 6,000 תלמידי ישיבות נוספים שנמנעו מלהתייצב
חדשות05.12.18

הצגת כל התגובות

11
הרב קוטלר מדקלם מה שמספר לו טומבק הוא זה שהביא מחלוקת שלא שייכת ליהודים בארהב לאמריקה
מבקש05.12.18
10
כשמשפחת קוטלר היו זקוקים להיתר מאה רבנים הסתמכו על חוות דעת של ראשי הישיבה ורבנים בארץ ישראל - בו בזמן שבריסק והעדה חרדית התנגדו להם מאד ולחמו בהם. מותר למשפחת קוטלר קצת להוריד את הגאווה - במיוחד שאין להם במה להתגאות חוץ מהשם שירשתם מאבותיכם. האם הגאון רבי אהרן זצ"ל תמך בהפגנות או העדיף בשיטת שתדל
Family KOTLER05.12.18
9
שיקלוט בלייקווד את בחורי הפלג שגזרת הגיוס רודפת אותם כי קשה להם לחתום בלשכת הגיוס, ויחיו שם בשלום ובהשקט וישקדו על תורתם באין מפריע, ולא יצטרכו לבטל תורה בהפגנות ובחסימת כבישים כדי לצער את הבריות.
מוישי05.12.18
8
יש לי בן בישיבת לייקווד שנמצא שם כבר קרוב לשנה... ועדיין לא זכה לראות את ר קוטלער, ואמר לי בני יקירי שגם לא אחד מחבריו לא ראו אותו, לי בתור תושב העיר לייקווד לא ידוע לי שהוא המנהיג של העיר אלא שהוא אחד מראשי ישיבה ולאו דווקא מהפעילים שבהם... וד"ל
חיים שכטמן05.12.18
7
יש רדיפות או אין רדיפות? רודפים את הפלג בכך שרוצים לסגור לו בתי כנסת שלו, או שלא? רודפים את המורות בבתי הספר וסמינרים אם הם מהפלג או שלא? רודפים את הרמי"ם של הפלג ואת האברכים בכוללים, או שלא? רודפים משפחות בני תורה באשר הם שייכים לפלג, או שלא? אם התשובה היא כן, אני עם הפלג, והאלוקים יבקש את נרדף..
אברך צעצוע05.12.18
כנראה שלושתם, כמו רוב חבריך. אילו ציבור דגל התורה הענק, אפילו אם רק 10 אחוז ממנו היה תוקף או רודף אתכם, הייתם אכן רדופים מאוד, הענין הוא שב''ה אנחנו לא עצניקים, איכפת לנו מחינוך ילדינו, יודעים שיש דין ויש דיין, ומתנהגים כבני תורה!
גבי05.12.18
6
הייתי בארה"ב כולם יודעים ודואגים מגזירת הגיוס בארץ הקודש ודגל רודפת את בני התורה מהארץ הקודש ובמחילה מהאדמור שדיבר לאדמור מספיקה דונולו יש יותר חסידים מימנו מי שהיה פעם בליקווד מבין מה זה עוצמה מיר בארץ זה גמד ליד ליקווד
דודוש05.12.18
מי שנגדו שיבין שהוא יוצא נגד גדול הדור ולא כדאי שיראה את טיפשותו ברבים.
שלמה05.12.18
כנראה שהכותב מעולם לא היה באמריקה. כל מי שקצת מתמצא יודע שהשפעת הנובומיסקער היא אפסית, ואילו הרב קוטלר השפעתו על לא רק על ליקווד אלא על כל יהדות הגולה. אין בכלל השוואה ביניהם.
מנחם שפירא05.12.18
5
ר חיים אמר שרק מי שקשור לדגל התורה הוא רב ורק לו מחוייבים כל שאר החוגים אין להתייחס לרבנים שלהם
דעת תורה06.12.18
4
הם תוספים את כל הכותרות בציבור החרדי, כל אחד יודע בתוך תוכו, שהם, ורק הם, צודקים !!!!!
22,000 מול 6 05.12.18
3
בכיף!
לאחר העיון05.12.18
2
איזה חוצפה לומר כח מרנן שה"ת שליט"א ומרן רה"י שליט"א הם מתנגדי מרן הרב שך זצ"ל, אנו רואים ברור כי אין להם שום פחד ואין אלקים במקום הזה אנא חוסו על נפשיכם ותחזרו בתשובה שלימה ונקבל אתכם בשמחה
אליעזר05.12.18
1
אוי להם שהרב דויטש מנהיגם! מאין לו תלמידים להרב קוטלר?. לבית מדרש גבוה לייקווד באים בגיל 23 + אחרי שכבר סיימו לימודים בבריסק וכדו' = ואין להגר"מ שום שיעורים קבועים שאפשר לומר "תלמידים". מה הקשר לזה שמינוהו לר"מ בישיבה להנהגת כלל ישראל ובארץ ישראל?.
תלמידי הגר"מ05.12.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24