כיכר השבת

הנגיד והגט

התפתחות: המעגן טוען - "הגט מוכן בבית הדין"

הרשי פריד, נגיד מוכר בחסידות וי'זניץ, החליט לפני תקופה להפקיד גט עבור רעייתו, סוזן ויזל - לאחר שש שנים בהן הוחרם, ותוהה בשיחה עם 'כיכר' לאן היא נעלמה (אקטואליה)

9
כיכר השבת | ג' באייר | 08.05.19
התפתחות: המעגן טוען - "הגט מוכן בבית הדין"
(צילומים: באדיבות המצלם)

התפתחות בסאגה: הרשי פריד, שהוכתר בשנים האחרונות כבעל המעגן את אשתו והוחרם בשל כך, הפקיד את הגט המבוקש בבית דין בניו יורק - אך תוהה מדוע היא אינה באה לקחתו.

כזכור, הרשי (הרמן) פריד (68), דמות מוכרת כנגיד בחסידות ויז'ניץ ומקורב לאדמו"ר הקודם, בעל ה'ישועות משה' זצ"ל, היה נשוי לסוזן (מלכה) ויזל (66) במשך למעלה מעשרים שנה, עד שזו ביקשה להיפרד ממנו, אלא שהוא סירב לתת גט.

לטענתו של פריד, שכאמור יצאה עליו הודעת חרם מצד בית הדין הרבני הגדול, הסיבה לסירוב לתת גט היא סוגיות כספיות שבינו ובין רעייתו - הממאנת לדון עמו בדבר ודורשת לקבל גט ללא תנאים ודיונים מוקדמים.

כך או כך, פריד שעבר מאז לגור בארה"ב החליט לפני מספר חודשים להפקיד את הגט בבית דין בברוקלין שבניו יורק, בשם 'בית יוסף'. דייני בית הדין קבעו כי יש להסיר את החרם ואת הסנקציות מעל הבעל, וכי הגט יימסר לסוזן אם היא תגיע לבית הדין לדיון משותף עם בעלה.

לטענתו של פריד, עתה סוף סוף נעשה צדק כאשר עד עתה פעל בית הדין הרבני הגדול תחת לחץ מצד ארגונים פמיניסטיים. לטענתו זו הוא מצרף פסקי הלכה, ביניהם של הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל, שלפיהם אין להגדירו כבעל מעגן אם האשה אינה רוצה לבוא ולדון עמו בבית דין על פי הלכה בענייניהם הכספיים.

בבית הדין 'בית יוסף' שבו הפקיד פריד את הגט, פסקו: "הרינו להודיע בזאת להאשה מרת מלכה / סוזי תחיה, שבאם רצונה לקבל את הגט, עליה להתקשר לבית דיננו לסדר זמן לחתום שטרי בירורין, ולעמוד בדין עם בעלה, ולקבל הגט אחר קיום פסק הדין, או כפי ראות בית הדין על פי דין תורה.

פריד עם ה'ישועות משה' מויזניץ זצ"ל (צילום: באדיבות המצלם)

"עוד הננו להודיע בזאת שמאחר שהבעל השליש גט עבור אשתו בבית הדין, אין עוד שום מקום לאשמת עיגון נגד הבעל מו"ה צבי / הערשי פריד נ"י, ועל כן איסור חמור הוא לרדפו, לצערו ולהזיק לו בכל דרך, וכל-שכן שאסור להחרימו רח"ל, ואין שום מקום ל'הרחקות דרבינו תם'".

על הפסיקה חתמו שלושת הדיינים הרב ראובן פנחס אלט, הרב שמואל חיים גורביץ והרב אשר ברוך לנדא.

בשיחה עם 'כיכר השבת', מסביר הרשי פריד כי 'בית יוסף' דן דין תורה לאמיתה, ובהיותו פרטי - אינו כפוף לחוק חילוני ועל כן מדובר כעת בהעמדת ההלכה על תילה.

פריד תוהה בשיחה, כיצד יתכן כי הגט עומד מוכן בבית הדין כבר חודשיים - ואשתו לא באה לקחתו. לדבריו, "כל שנותר כעת הוא שה'עגונה' תגיע לבית הדין לקבל את הגט, אך כעת, לאחר שהושמצתי והוכפשתי במשך שנים, מסתבר שפתאום הגט לא חשוב לה מספיק".

לשאלתנו, מה גרם להתפתחות זו ומדוע רק עתה בחר להפקיד את הגט, משיב הרשי: "בעצת דייני 'בית יוסף' הסכמתי להשליש את הגט עבור אשתו אצלם, ועל ידי כך לבוא לקראתה. ביה"ד 'בית יוסף' הוא הראשון שהיה מוכן להקשיב לרצון הלגיטימי שלי שיתקיים דיון בין שנינו על פי תורה על ענייני הממון".

בית הדין הרבני, מנגד, אינו מכיר בפסיקה של דייני 'בית יוסף'. הוא טוען כי הוראתו בעינה עומדת וכי הרשי פריד הוא עדיין בגדר מעגן.

"אין כל תוקף לכל חוות דעת, פסק דין, החלטה או מכתב הקשורים לענייני הנישואין והגירושין של מר הרמן פריד וגב' סוזן פריד - ובפרט להרחקות דרבנו תם שהוטלו עליו, אלא אם כן ניתנו על ידי ביה"ד הרבני בישראל", נכתב בפסיקה של בית הדין הרבני בערב חג הפסח.

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר: "בית הדין נלחם וימשיך להילחם למען העגונות בארץ ובעולם. הרשי פריד הוא אחד מסרבני הגט הקשים ביותר עמם מתמודדת מערכת בתי הדין הרבניים. מדובר בבעל המעגן את האישה שנים רבות ומסרב להוראת בית הדין לשחררה באמצעות תרגילים ואמתלות שונות במקום לשחררה מעגינותה באופן פשוט ומיידי. אנו קוראים להרשי פריד לשחרר את אשתו ללא דיחוי ולתת לה גט באופן מיידי וללא הצבת תנאים ודרישת עם התניות שונות".

תגובת בא כוח האשה, תתפרסם כאן אם וכאשר תתקבל.

תוכן שאסור לפספס
9 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
זה גט על תנאי עם תקבל את תנאיו עוד תרגיל מסריח שלו שיתן גט בלי תנאים וגמרנו
משה08.05.19
7
ממסד שהזיק בכי הרבה ליהדות ולשומרי התורה בפרט
יהודי שומר תורה08.05.19
6
זכותו להשליש גט בארץ אחרת ויכולה האישה לשלוח שליח לקבלה בנוכחות הבעל שיהיה שם אם לא נוח לה ללכת לשם ומועיל למנותו בכתב מינוי מהבית דין בישראל ופסקו שאף מותר לשלוח את הכתב מינוי בדואר בית הדין נוטל סמכות שאינה שלו כלל.
דוד08.05.19

הצגת כל התגובות

5
בתי הדיו בארץ חושבים שהם יכולים לשחק עם כולם ,לא נורא הם ילמדו לחקים !!! עוד חזון למועד!!! זה הכול כסף וכומבינות אין אמת לצערינו הרב.
ללא שם08.05.19
4
אלוהים לקח אותה בזעם!!!
גם לי קרה08.05.19
3
היא גרה כבר שנים כאן באוסטריה, ולפי הכתוב בכתבה הוא גר בארה"ב, אז מנין לרבנות בארץ הסמכות הבלעדית להחליט שרק אצלם יינתן הגט ?? ואם הרבנות מעוניינת לפתור את הפרשה עליה לשמוח שהוא נתן פתח ולעודד את האישה לפנות לביה"ד שאצלו הופקד הגט ובמקום זה היא עושה את ההיפך. משהו פה ממש תמוה .
יהודה, וינה08.05.19
2
מה זה החוצפה לבקש מהבעל תן גט, בלי תנאים ותן לה לחנוק אותך נגד ההלכה בבית המשפט. זה נגד ההלכה. אם היא רוצה שביל משפט יחליט על הכספים, ולא תורה, שגם ייתנו לה שם גט. ככה זה ברבנות. אנשים נחנקים ונכנסים לכלא ועוד הרבנות פוסקת גם בכספיים לא כהלכה, עם כל מיני תירוצים מדוע, ואז הבעל נכפה לתת גט, שהוא גט
עובר אותו דבר08.05.19
1
המעגן זאת המצאה של שונאי הדת והתשוקרת, וכי משהו חושב שגברים רשעים יותר מנשים.. גם נשים עושות צורות הנושא של המזונות הוא סוג של עיגון של בעל להתגרש.. ועוד דברים, ותמיד יש שני צדדים, ולפעמים זה צודק, ולפעמים השני.. ומעולם לא ראוי לשפוט את אלו שעושים טעיות, אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו.
אבא 08.05.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 10:27

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

אין מה לדאוג

השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח >>

כיכר בשיתוף ספרייט | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24