כיכר השבת

החשיפה, המעקב והפתרון

מאחורי הקלעים: כך הושג הפתרון למאות הבנות בבני ברק

למעלה מ-200 בנות בבני ברק היו עד לפני מספר שבועות ללא סמינר. 'כיכר' חשף את האפליה, עקב אחר המאבק וכעת חושף את מאחורי הקלעים, ההצעות שנדחו, ההוראה והפתרון המלא (אקטואליה)

48
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | ח' בסיון | 11.06.19
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

פרסום ראשון: 37 בנות כיתה ח' בבני ברק, עדיין לא מסודרות במקום לימודים לשנת הלימודים, כך נודע ל'כיכר השבת'. במקביל, מתבררים פרטים נוספים על שיבוצם של כ-160 הבנות, בשבוע שעבר, כפי שנחשף ב'כיכר השבת'.

כזכור, לפני מספר שועת חשף 'כיכר השבת' לראשונה על כך שבעיר בני ברק ישנם כ-200 תלמידות, שמסיימות את שנת הלימודים בבית הספר היסודי מבלי שהן יודעות היכן ילמדו בשנה הבאה לאחר שלא קיבלו תשובה חיובית מהסמינר אליו הן נרשמו.

עוד בנושא >>

מאז פרסום הכתבה ואודות למעקב 'כיכר השבת', התנהלו מאחורי הקלעים מאמצים גדולים של כלל הגורמים המעורבים כדי להביא לפתרון מהיר של הפרשה, אך בסופו של דבר, הוראתו של מרן הגר"ח קנייבסקי, הביא לפתרון כמעט מלא של הבעיה.

בתחילה היה נראה כי מדובר בסיפור ללא מוצא, שכן בניגוד לערים אחרות בהן ישנה בעיה דומה של אפליה, הרי שבבני ברק, היה מדובר במספר שיא שלא זכור כמותו של בנות שנותרו ללא מענה.

כפי שדווח בהרחבה ב'כיכר השבת', עיקר הבעיה היתה כמובן עם בנות ספרדיות, מה שהוגדר כ"משפחות פשוטות", משפחות שלא "זכו" לקשרים במקומות הנכונים וכן בנות ממשפות מודרניות.

מנהלי הסמינרים, מצידם, ניסו להתעלם, העבירו את הכדור מאחד לשני, אך הבינו כי השנה הדבר לא יתאפשר, הן לאור המעקב של 'כיכר השבת' והן לאור המעורבות הישירה של ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין.

בתחילה, עלתה ההצעה להקים סמינר חדש בבני ברק, קצת יותר מודרני מאלו הקיימים. ההצעה נתקלה בהתנגדות נחרצת של אחד ממנהלי הסמינרים הגדולים, שחשש, לפחות באופן רשמי, מ"מתן לגיטימציה למודרנים".

בסופו של דבר, לאחר סדרת כינוסים והתייעצויות במעונו של מרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי, הגיעו בעיריית בני ברק לשורת הסכמות עם מנהלי הסמינרים, שהביאו לקבלתן של למעלה מ-160 תלמידות.

ל'כיכר השבת' נודע כי בכינוס במעונו של הגר"ח קנייבסקי, ברחוב רשב"ם, הציגה הרבנית קולדצקי בפני אביה את המצוקה הגדולה. "שכל אחד יוותר קצת", הורה הגר"ח, כשהוא מכוון בדבריו למנהלי הסמינרים, שהטילו את האחריות איש על רעהו.

בעקבות הוראתו, סוכם כי בכל כיתה בבני ברק ילמדו 46 בנות - במקום 44 כיום, כך שלאור העובדה כי בעיר ישנן עשרות כיתות ט', הרי שמדובר בפתרון מיידי לעשרות בנות.

בנוסף, הוחלט כי הסמינרים לבנות עדות המזרח - גברא, אלקיים ותהילה, יפתחו כיתת ט' נוספת בשנה הבאה, ובכך ניתן מענה לעשרות בנות נוספות.

כאמור, כרגע, נותרו 37 בנות ללא מקום לימודים בשנה הבאה, לאור סירובן לקבל את ההצעות שקיבלו לפי ההסכמות שהושגו. לטענת חלק מהבנות, הציעו להן סמינרים מחוץ לעיר, במודיעין עילית, בתל אביב ובפתח תקווה ולאור זאת הן מסרבות להצעה.

"כיכר השבת" ימשיך לעקוב ולסייע - עד לפתרון המלא של הסוגיה הכאובה, שמדירה שינה מעיניהם של משפחות רבות.

תוכן שאסור לפספס
48 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
גויים-שונאים יהודים חילונים-שונאים חרדים אשכנזים-שונאים ספרדים
א. רובין12.06.19
ואת כולםםם!! כל יהודי באשר הוא!! אשרינו שזכינו..
כ25.06.19
26
לפני שאתם מכניסים לסמינר תחשבו פעמים ולא פעמים אלא עשר פעמים הסמינר הזה סמינר תהילה אינו סמינר רגיל זה סמינר שאם נכנסת לשם את לא תיצאי משם !ואם תיצאי משם תמצאי את עצמך ברחוב כי ידאגו שם שלא יקבלו אותך בשום סמינר בארץ ובעולם וכל הלעז שבעולם יאמר על בנות ישראל ללא פחד אין שם אמונה בבורא עולם הבנות אומ
יוסי לוי12.06.19
צודק ממש
בני ברק12.06.19
לכל המקנאים והמזלזלים למניהם אז כל מה שאמרתם אינו נכון מכירה את הסמינר מקרוב והלוואי שאזכה שכל משפחתי יהיו שם והתקבלו סמינר שמשקיעה בבנות סמינר שאם נכנסים לשם רוצים להשאר רק שם ולכן לא יוצאים משם...
שושנה12.06.19
25
כיתה של 46 תלמידים, וגם 44 ואפילו 34, זה פשוט יותר מדי. זה כמו הרצאות באוניברסיטות ולא מסירת דרכי התורה לבנות ישראל, אמהות של דור המחר.
א11.06.19

הצגת כל התגובות

24
מה עם הבנות של ירושלים, כ-300 בנות בירושלים עדיין מחכות לשיבוץ, מי להם עוזר????????? היו 520 בנות עם בעית שיבוץ פתרו לחלק את הבעיה אך מה עם השאר??????????
חנה12.06.19
לא שובצו בשום מקום-(בירושלים)
בדוי12.06.19
23
צריך לדאוג שהסמינרים האילו לא יקבלו פרוטה מהמדינה ואז ילמדו לקח, צריך לעשות למנהלים שיימינג עם התמונות שלהם ובני משפחתם שייתביישו לצאת לרחוב, וגם לנדות אותם שלא יוכלו להתפלל בשום מניין ובית כנסת, עד שילמדו לקח החוצפנים האלו
מאיר12.06.19
22
לדעתי סתם מיותר כל הסמינר הזה... שיצאו לעבוד ולחסוך ולהתקדם.. לומדים מקצוע ... תחומי עבודה שהם בתפיסה מלאה בשוק.. ואם זכית ומצאת... אז אל תצפי יותר משכר מינימום... הכל זה מילויי מקום... עדיף מכללה מסודרת.. או תחביב.. ולעבוד ישירות בכל דבר.. העיר לא לבזבז כסף סתם... במעטה של שמירת רוחניות...
סתם מיותר12.06.19
מדובר על נערות בנות 14.
חיה12.06.19
21
יום הדין קרב ובא
ללא שם12.06.19
20
אחר מתפלאים למה יש נושרים, ועוזבים את החברה המחליאה הזו, מה שבטוח זה לא יחזיק מעמד, קרוב יומו של החינוך העצמאי להתפרק, ואחר כך יתחילו לבכות למה? למה?. יוצאים נגד אייפונים ודומיהם ולא יוצאים נגד שנאת חינם. צריך להקים אתר שיצא במתקפה חזיתית נגד התופעה הזו עד שתמוגר.
ספרדי גאה12.06.19
19
כמישהו שישב לפני ולפנים עם מנהלי סמינרים למיניהם ועם שאר "מקבלי ההחלטות" אין כל הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא הזה וכולם מפלים . זהו הכלי האפקטיבי ביותר לסתימת פיות ולהכפפת כלל הציבור לדעתורעיונושגיונותיו של עסקן זה או אחר. יום יבוא והסיפורים המלאים יצאו החוצה ... לא תישאר עין יבשה וכל או
א .אדרעי12.06.19
18
נורא לשמוע שקבלתי הבנות מהווה "ויתור" לסמינר. פשוט עצוב.
יעל12.06.19
17
שקר וכזב הבת שלי עוד לא מוסדרת ויש יותר מ37 בנות רק במחזור של הבת שלי 17 בנות לא מסודרות
אסתי11.06.19
16
ההרס אינו רק לבנות הללו, אלא לכל המשפחה שלהן!!! למה להרחיק אותם מציבור יראי ה'????
דמם זועק!11.06.19
15
מעניין כל הבני דודים/ות שלי הספרדים מהציבור הדתי לאומי החזק - 99% נשואים עם אשכנזים, ואילו אני שאני חצי אשכנזייה אין לי מקום אפילו בסמינר קלאסי חרדי... (האשכנזים אצלנו במשפחה לעומת זאת כולם כבר נשואים עם גויים רח"ל)
אני חצי חצי12.06.19
אין לי מושג מי הוא הכותב/ת, הגזענות נושבת מכל מילה שלך, איזה שמחה הבני דודים שלי הספרדים מהציבור הדת"ל נשואים עם אשכנזים... איך הם הצליחו בחיים... ובקשר לסיפא של דבריך לא אתייחס לכך שזה תלוש לגמרי מהמציאות, מה לעשות... אבל לשיטת הכותב האם כוונתו שדת"ל זה גויים?
שם12.06.19
נישואין בין ספרדים לאשכנזים בציבור החרדי לא קיים. בציבור הדת"ל- קיים. היא חצי אשכנזייה ולא קיבלו אותה לסמינר. יש לה בני דודים שנשואים לגויים. אם זה נראה לך תלוש מהמציאות אתה לא יודע מה קורה בעולם החילוני. ובקשר לסיפא של דבריך- לא צריך לכל דבר פירושי רד"ק אפשר להבין דברים כפשוטם.
שמחה12.06.19
14
מדובר במערכת מושחתת עד היסוד.. אני חרד מהעובדה שהחרדים יהיו פה רוב במדינה כי זה הולך ישירות לאסון !!
james12.06.19
13
ללא עכובים, עם תלמידי חכמים ויבנו בתים לתפארת...
ברכה11.06.19
של דבר הדבר הכי חשוב לאשה זה לבנות בית עם בעל וילדים תלמידי חכמים וזה לא משנה מאיזה סמינר באו העיקר שזה יהיה מקום עם יראת שמים וילמדו שם איך להיות אשת חיל אמיתית!!!!!!אז בעז"ה הברכה שלך תתקבל ושכולם (כולל את אלה שהתקבלו ואת אלה שלא) יזכו לבנות בית נאמן בישראל בעיתו ובזמנו אמן!!!!!!!!
שרה12.06.19
12
תמשיכו כך
ד. צ.11.06.19
11
אינני מבין איך שנה אחרי שנה חוזר על עצמו שוב הבעיה שאין לבנות ספרדיות סמינר האם אי פעם שמעתם על בעיה הזו אצל בחורי ישיבות? האם אי פעם בחור ישיבה לא מצא היכן ללמוד ? או אצל בנות בבית הספר היסודי? או בגני הילדים? התשובה לאפליה היא מאוד פשוטה כל הבעיה מתחילה מכך שבנות ספרדיות מתחילות ללמוד ביחד עם
דודו18.06.19
אני אשכנזית שהזדעזע, מה ההפליה בין ספרדים מה הם פחות ? "כל הכבוד על שיתוף הפעולה עם מנהלי הסמינרים ה....."
רותי10.07.19
10
כי לא הסכימו לפתוח סמינר חדש
אסתר12.06.19
9
מה אכפת למנהלים שיפתחו סמינר קצת מודרני ויתנו ל-100% מהבנות מקום ללמוד???
גדי12.06.19
8
ספרדי
דוד11.06.19
7
הציבור החרדי חייב לקחת את עצמו בידיים ולצאת למלחמת חורמה נגד התופעה המבישה הזו עד שתשונה, להשתמש בכל הכלים החוקיים מתביעות אישיות הלשנות על מנהלי הסימינרים, חייבים להחזיר את הכח לציבור ולא למנהלי הסימינרים, לדרוש מהממשלה שינו מהותי, הפגנות יומיומיות בלי פחד, עד שיבוא שינוי אמיתי, למען הילדים שלנו.
לוחם12.06.19
לסבך את כול הגזענים במס הכנסה ולהגיש נגדם תלונות במשטרה בלי סוף ופשוט להיות יצירתיים ולנקום בחולירות האלה שיסתבכו.
משכיל12.06.19
6
אז יקימו סמינרים ספרדים איכותיים יותר מהאשכנזים ובזה תיפתר הבעיה. לוקחים לנו את כל הספרדיות הטובות. ומה שנשאר אומרים לנו תקימו סמינר, זה אבסורד בוודאי שאף אחד לא מוכן, והבעיה לעולם לא תיפתר
הסבר12.06.19
5
אם לא היה את השחצנות הזו של האשכנזים, זה לא היה קורה!! זכרו מה שאמרתי!! איך ייתכן ש37 בנות תהיינה ללא סמינר שנה הבאה?! בושה וחרפה! איך זה הולך? פרוטקציות?! מסכנות הבנות האלה, הן לא אשמות שהן ספרדיות ואבוי למי שחושב ככה!
אריה דרעי11.06.19
זה לא חדש מאז ומעולם ולא יעזור לכל יפה הנפש להצטדק כולל כל גדולי הרבנים שלהם ועתידים לתת את הדין לפני השם יתברך ולמה דווקא החילונים האשכנזים שלא למדו תורה וחומרת העונש של השנאה הזאת דווקא הם מתחתנים עם הספרדים
מרדכי 11.06.19
למה? זו אשמה???? גם אם דבריך כוונו אחרת - זה עדיין נשמע רע. להיות יהודי זו גאווה. ספרדי אשכנזי ומה שבאמצע. גם לדבר על האשכנזים כהכללה זה לא לענין. ה ירחם עלינו. איך יבנה ככה בית המקדש?
שרה אמנו ספרדיה היתה....11.06.19
4
סמינר ברמה עם צוות מאלף תוכניות מדהימות יודעים במה לשים דגש ובמה לא... ממליצה בחוםםםםםםםםםםם..... יצא לי לעשות השוואה והתוצאה של ההצלחה בסמינר הזה יחסית לסמינר אחרים בבני ברק הכי טוב .... (בכל סמינר יש את הבנות הפחות טובות והיותר טובות וסמינר תהילה אחוז הבנות הלא טובות נמוך ממש יחסית לסמינרים אחרים
ציפורה12.06.19
3
מקום יש מספיק רק ההורים לא מוכנים לשלוח להיכן שיש מקום הם רוצים דווקא את המבוקשים ביותר, אפה שאין כסא פנוי שום אפליה ושום בטיח הספרדים לא מסכימים לסמינר ספרדי.
ללא שם12.06.19
את הבנות הספרדיות המוצלחות מנהלי הסמינרים האשכנזים "הטובים" יודעים לקבל ואת המשפחות הפחות מוכרות לא מקבלים. בצורה זו הסמינרים הספרדים לא מצליחים להעלות את השם הטוב שלהם. תשאירו לנו את כל הבנות הספרדיות המוצלחות והפחות ואז נראה מי הטובים יותר
נתיב12.06.19
2
כל הכבוד לכם, בעז"ה כל שנה ושנה לעקוב ולוודא שלכל בת יש מסגרת! ולהעלים את התופעה הזו וגם את האחראיים לה.
משה12.06.19
1
הכל שקר לי יש בת ולא סידרו ולא דיברו הכל זה כותרות
איציק11.06.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 18:58

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 15:37

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 14:41

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 14:22

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00
ש

להילחם בשדה הקרב הדיגיטלי

מהפכת הסייבר של המגזר החרדי

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24