כיכר השבת

3 הילדים נענו בשלילה

טענות: "החיידר ה'מודרני' נוקט באפליה - בדיוק כמו כולם"

"סיפור מקומם על אי קבלת ילדים לחיידר ממלכתי חרדי" - כך מסכם יהודה אברמצ'יק, לשעבר חסיד גור, את ההתנהלות כלפי שלושת ילדיו מצד הנהלת תלמוד תורה 'מודרני' שהוקם לאחרונה (חרדים)

47
אלי רוטמן | כיכר השבת | ט' בסיון | 12.06.19
יהודה בימיו כחסיד גור - וכיום
יהודה בימיו כחסיד גור - וכיום (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

האם תלמוד תורה ממלכתי-חרדי, שנפתח בין היתר כדי להוות בית למשפחות חרדיות מודרנית, נוקט בשיטות של אפליה כפי שנהוג להטיח בחיידרים הוותיקים? כך לפחות טוען תושב בית שמש, שהנהלת הת"ת סירבה לאחרונה לקבל את ילדיו.

יהודה אברמצ'יק בן ה-30, הוא מה שנהוג לכנות "חרדי חדש". עד לפני ארבע שנים הוא היה חסיד גור מן המנין, בעיר ערד. בשנים האחרונות בחר יהודה בדרך חיים חדשה, שכחלק ממנה הוא מממש את נטיותיו האמנותיות כמוזיקאי.

את שלושת ילדיו שלח יהודה לת"ת תורת שלום, הסמוך למקום מגוריו בבית שמש, ממנו הוא היה מרוצה מאוד, אך בכל זאת הוא החליט לאחרונה להעביר אותם לתלמוד תורה אחר, כי בעיניו היו חסרים להם 'לימודי הליב"ה'.

המוסד החינוכי בו הוא בחר, הוא 'נצח ישראל', תלמוד תורה חדש שהוקם לפני כשנה, ושלקראת שנת הלימודים הבאה הצטרף לרשת הממלכתי-חרדי (ממ"ח) של משרד החינוך.

אלא שכאן הוא הופתע, כפי שהוא מתאר כעת ל'כיכר השבת': "קראו לי לסדרת פגישות עם המנהלים, חלקן יחד עם הילדים, הפגישות היו נעימות וטובות והייתי בטוח שזה מובן מאליו שנתקבל - ואז נדהמתי לקבל במייל תשובה שלילית".

אחד משיריו של יהודה

לדבריו, "כל פשעי וחטאתי, הם שלפרנסתי אני זמר שכותב שירים ישראליים, שלא מתאימים לעולם החרדי. לא למדתי לימודי ליבה, לצערי, ולכן בינתיים זה הדבר היחיד שאני מוכשר בו ויכול לעשות אותו".

"כמובן שפניתי אליהם, ורדפתי אחריהם", ממשיך יהודה, "עד שהם הואילו בטובם להתייחס אלי, רק אחרי שדיברתי עם ראש העיר עליזה בלוך, ואז הם קראו לי שוב לסדרה של פגישות, כולל עם רב המוסד, שנאמר לי שהוא יחליט. כל זה, עם סחבת גדולה מצידם, במשך תקופה של כמה חודשים".

אך גם הפגישה עם הרב לא הועילה: למרות שתחילה הוא אמר, לדבריו, ש"הוא לא רואה שום בעיה להכניס את הילדים לחיידר, ושהוא יורה למנהל להכניס אותנו, לאחר סחבת ואיום בהגשת ערעור למשרד החינוך, הם 'הואילו בטובם' לענות לי בהודעת וואטספ שהרב התחרט, ודעתו כרגע היא לא לקבל את הילדים שלי".

וכאן יהודה אברמצ'יק עובר לטון נזעם: "זה לא סוד שאני מוגדר היום כחרדי מודרני, אבל לא הייתי כזה עד לפני 4 שנים. הייתי מבכירי אברכי השטיבל של חסידי גור בערד. מאז, קרה מה שקרה, והשתניתי".

"אבל אשתי לא כמוני. היא נשארה עד היום חרדית חזקה מאוד, לכל דבר ועניין: יש לה רק טלפון כשר, היא לא מוכנה ללמוד נהיגה והיא לבושה לפי הכללים הקפדניים של ה'הארדקור' החרדי. והעיקר: הבית שלנו הוא בית חרדי לחלוטין. אין לילדים גישה לאינטרנט, אין רדיו ואין עיתונים - חוץ מ'המודיע' עליו אנחנו מנויים".

"סעודות השבת אצלנו הן עם דברי תורה וזמירות", מתאר יהודה, "אנחנו עושים מבצעים לילדים על לימוד תורה, נטילת ידיים וכדומה, החינוך שלנו מצוין, אנחנו משקיעים בילדים. הם עדינים ויראי שמים, חלקם גם עם פאות ארוכות של חסידים".

אברמצ'יק, במראהו הנוכחי (צילום: אולפני אביץ, פני קדם)

המסקנה שלו ברורה: "מתברר, שתלמוד התורה של הממ"ח, הכביכול 'פתוח', לא עשה שינוי מבורך. זהו חיידר ככל החיידרים, עם אגו עד השמיים. זה כנראה עושה להם טוב לאגו, כשהם עושים אפליה ואומרים 'אנחנו לא מקבלים אנשים פשוטים'...".

יצוין, כי מבירור שערך 'כיכר השבת' עולה, כי בחיידר בו הילדים לומדים כיום, 'תורת שלום', מרוצים מאוד משלושת ילדי משפחת אברמצ'יק. אחד מאנשי הצוות החינוכי אף התבטא כלפיהם: "אני גאה שהם אצלנו. אני רואה רק את טובת הילד, והילדים האלו ממש מועילים ומצוינים".

"הכאב שלי גדול ועצום, והלב שלנו נשבר מהמצב הזה", מסכם החסיד לשעבר את דבריו.

יצוין, כי גורם המעורה בהליך קבלת ההחלטות בתלמוד תורה 'נצח ישראל' - שמצידה סירבה להגיב - מדגיש באשר לטענות המפורטות, כי "מבלי להתייחס למקרה המדובר, מסיבות של צנעת הפרט; כמו כל מוסד חינוכי, גם לת"ת הזה ישנו תקנון שמשפיע על שיקולי הקבלה".

"בפני מי שאינו מרוצה מהחלטות תלמוד התורה, תמיד פתוחה הדרך להגשת ערעור למשרד החינוך. בהכירי את הנפשות הפועלות, ברור לי שהן יכבדו כל הכרעה שתיפול במשרד", הוא מבטיח.

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
הוא חרדי מודרני ולא חוזר בשאלה.
נתנאל13.06.19
32
ותראו שיש גם צד שני למטבע
דודי12.06.19
31
יכול להיות שחסידות גור פעלה מאחורי הקלעים לסכל את קבלת הילדים כנקמה. מכל מקום, כדאי למשפחה להיעזר בשירותי עו"ד להגשת ערר למשרד החינוך, ורצוי גם להורות לעוה"ד לפעול בכל האמצעים המשפטיים והציבוריים כדי להביא לסילוקו של מנהל המוסד, למען יראו ויראו.
דוד12.06.19

הצגת כל התגובות

30
השאלה אם מה שהאבא עושה אמור להשפיע לא ברור....
יואל12.06.19
29
ככה התגובות שלכם ענייניות לענין השינוי שלו ולא מפילים הכל על העדתיות
מרוקאית12.06.19
ספרדי שהיה עושה כזה תהליך בחיים שלו הוא היה ניחשב למוקצה מחמת מיאוס בעוד איתו עשו איתו סידרת מפגשים...
אליהו13.06.19
28
תקשיבו לשיר שלו ותבינו הכל... זה לא "שירים ישראלים" סתם כך... זה פשוט המון רמיזות וחוסר צניעות.... אם הוא היה סתם שר שירים לא מאמינה שהיו עושים בעיות ....בקיצור בהצלחה לילדים שהם כמובן לא אשמים בכלום ובחסכים שאבא שלהם משלים.
עינב12.06.19
27
חבל עליו. עצוב לו, לא מוצא מקומו. מזל שלו שיש לו אשה גדולה שממשיכה בדרכה הבטוחה אבל לא נוטשת אותו. שר מקסים, נוגע ללב, מדייק. מאחל לו ולמשפחתו שלא "יגלו" אותו אנשי במה נלוזים, ויסיטו אותו עד זרה. נשמה תועה.
נשמה תועה. בת'.12.07.19
26
אז שיראה קצת התאמצות מצידו...
אהרוני13.06.19
25
לא הבנתי מה הוא רוצה. ללכלך על נצח ישראל כאלו? הרי יש מלא חיידרים תלמודי תורה בבית שמש שיכולים להתאים למה שרוצה..מה נפל דווקא על נצח ישראל זה בכלל מקום חדש רק שנתיים מה בוער לו לשים שם תילדים .וסתם לצאת לתקשורת כאלו למה כי אתה כועס אבל שוב לא באמת הבנתי מה הזיפור שלהם למי בא בטענות בחרת דרך לא מקבלי
ציפי12.06.19
24
אבא שרץ לתקשורת להשמיץ בית ספר, לא ראוי שילדים יתקבלו. הם כנראה ידעו למה הם לא מקבלים אותם...
איש יהודי12.06.19
האב משתמש פה בילדים ובמוסד החינכי בכדי לעשות לעצמו פרסומת!
לאה13.06.19
23
נשמע זוג מעניין, כל הכבוד לאישה שממשיכה לשמור אורח חיים חסידי ולא מתערבת לבעל ברוחניות שלו... נשמע מעניין וראוי לשבח, בהצלחה רבה בכל אשר תפנה!
חיותה07.07.19
22
צריך לראות את הפנימיות שבאדם המוכשר הזה ואני מפרגן לו. תפסיקו לשפוט אנשים במראה החיצוני
משכיל12.06.19
21
דבר אחד אתם מתבלבלים הביהס הזה הוא פרטי ונדין לא רשום תחת הממח.. זו אותה שיטה חרדית קלאסית
יהודי מבית שמש12.06.19
20
הרוב זה נגדו ועל זה שהוא חוזר בשאלה
יוסי12.06.19
19
עכשיו כבר יודעים שכל מי שלא נעים לו שלא מקבלים את ילדיו בגלל שיקולים מה שלא יהיה תמיד המנהלים יואשמו באפליה אז תגידו אתם מתי יהיה סוף גם לאפליה וגם לדבר שכל שמנדירק חושב עצמו כמאן דהו ומי שלא רוצה אותו או ילדיו אין לו שום מילה להגיד ואין להאשים את עצמו באחריות על מעשיו ... יש לו רק המילה אפליה... ס
שמויגר12.06.19
18
מה גילתם את אמריקה?? בכול מקום מסננים אנחנו גזענים ספרדים אשכנזים חסידים ליטאים תת תת אל תתבכינו באולפנות יותר גרוע לא גילנו את אמריקה?!!!!!
חיה12.06.19
17
חרדי חדש, ירד מהדרך אף אחד לא יודע עד איפה ירד, כותב שירים עבריים, לבוש יותר מודרני ממודרני, אז איך הוא רוצה שיקבלו אותו לבי"ס חרדי יש גבול!
יוסי13.06.19
16
דוקא אני מכיר כמה שיש להם ילדים שם גם ספרדים וגם אשכנזים וההורים עובדים
יהודי מאמין12.06.19
15
בעמוד הפייסבוק של האב יש תמונות בהן הוא מחובק עם נשים. חרדים מודרנים שומרים נגיעה. בתקנון אוסרים על שמיעת מוזיקה לא חרדית. האב יוצר מוזיקה כזו כך שאין ספק שהיא נכנסת הביתה. בטוחני שזה לא מסתכם באי שמירת נגיעה ובמוזיקה לא דתית. גם אם ילדיך יתקבלו לבית הספר בסופו של דבר הם לא יהיו רצויים. לא על ידי
חרדי12.06.19
14
תפסיקו להיות שיפוטיים! שיהיה לו לבריאות! מי אמר ששינוי הלבוש מוריד מערכו הרוחני? אתם הרי כל היום מדברים על חסידי גור, אז אולי לכן הוא החלטי "לברוח מהם" כי הוא שמע יותר סיפורים ממה שאתם שמעתם...כך שזו זכותו לעבור חסידות או לעזוב חסידות, אינני מכירה אותו, לצד זה שצריך לכבד את האחר גם אם הוא לא כמוני..
חיותה07.07.19
13
תשימו את השם לתפילה
חחח13.06.19
12
אין לו מה להגיב ....
בני12.06.19
11
מצדיע לו.
לטאי12.06.19
10
מסכן ממש, פושט נבלה בשוק כי לא למד ליבה טוב שניקדת את הבעיה שלך בשלוש מילים
פ.ס10.07.19
9
זו הדרך הנכונה כאשר נתקלים באטימות וברשעות. המציאות מוכיחה שזה עובד.
מיקי12.06.19
8
כי למדו בחדר ויהיה להם קשה לעבור ללמוד בתנאים של בית ספר. תשובה שלילית גם נחשבת לתשובה ואולי זה לטובת הילדים להישאר במסגרת המוכרת להם. אין כל סיבה לערבב בעניין אפליה. אפליה נגד מי?
יצחק12.06.19
7
שמענו את שירך המיוחד והתרגשנו עד דמעות.... רואים שיש לך נשמה גבוהה וקדושה.. המשך לעשות טוב לך ולסובבים אותך ולהוכיח לכולם שגם חסיד גור שבחר בדרך אחרת לא מוכרח לצאת בשאלה, אלא נשאר עם ערכיו ועובד את קונו באמת.
יהודים13.06.19
6
לקח! אבות יקרים!! אין לי מושג ומטבעי איני כזה סקרן לדעת בדיוק מה קורה כאן ואיני באיזו עמדה שאוכל לעזור בענין הבית הספר. ולכן יש לי את אפשרות להסתכל יותר על התמונה הכוללת. אני וכל אחד ואחד מאיתנו צריך ללמוד מזה דבר אחד, וזהו: להתחזק בי'הדות! להעמיק את הקשר עם הקב"ה. לקבוע שיעורי תורה. ללמוד עני
מישהו כואב13.06.19
5
שינה את אורחות חייו ומשגע את המשפחה אחריו לטובת הילדים לא לעבור בית ספר ולא להתבלבל אחרי אבא שלהם שיתן להם מעט יציבות אחרי שיתחתנו שיחשוב להשלים חסכים .
ח12.06.19
4
הוא נמצא אצל כולם.
Donald12.06.19
3
ולמי אתם?
יעלי12.06.19
2
אנשים לא מבינים שהחיידרים המודרניים לפעמים קשים יותר, כי הם מחפשים כל הזמן לגיטימציה מהמיין סטרים. דווקא החיידרים שיותר בטוחים בעצמם, מקילים ומעלימים עין הרבה יותר, כל עוד שאתה לא משת..ן מהמקפצה.
יוסי12.06.19
1
אני עובד בנצח ישראל ואני מאמין שאם לא קיבלו אותו היו סיבות מוצדקות
אנונימי15.10.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24