כיכר השבת

טור אישי

ה'תלמיד חכם' שלא הרכין את ראשו - גם כששרפו את ספרו

ספרו של הגר"נ קמינצקי שנפטר לאחרונה, 'עשייתו של גדול', עורר חרם רבתי וטקסי שריפה המוניים, ויצר סערה אדירה גם בתוך משפחתו; הכל, לטענתו, משום שנגע במונח הרגיש שנקרא 'גדול' (מיוחד)

57
הרב נחמיה היילברון | כיכר השבת | י"ג בסיון | 16.06.19
הרב נתן קמינצקי
הרב נתן קמינצקי (צילום מסך: מתוך יוטיוב)

לפני כשבוע, בשבת שעברה, הסתלק מעמנו הגאון רבי נתן קמינצקי (90), מי שעבורו ראוי לפתוח את ראשי-התיבות המשומשים, ולכתוב: זכר צדיק לברכה.

זכיתי להכיר מקרוב במשך שנים רבות את המנוח, שאף נשא דברי ברכה חמים ולבביים ביום שמחת לבי, לפני כ-30 שנה, באולם שמחות ירושלמי עתיק וצפוף.

למי שפחות הכיר את הביוגרפיה של הרב קמינצקי, חובה לציין תחילה את הפרט המשמעותי ביותר בחייו, זה שהטביע את חותמו באישיותו הייחודית: היותו בנו של מנהיג יהדות ארה"ב, חבר מועצת גדולי התורה וראש ישיבת 'תורה ודעת' מרן הגאון רבי יעקב קמינצקי זצוק"ל.

מעבר למשמעות שישנה כמובן בעצם גידולו של רבי נתן בחממה כה ייחודית, בצל דמותו הנהדרת של האב הגדול, היו לכך שתי השלכות נוספות, שהקרינו על זירת המאבק האישי והמסעיר אליה הוא נקלע לפני כ-15 שנה, כפי שמיד יוסבר.

לקראת שנתו ה-40 עלה הרב לארץ הקודש, אך לא עקר לגמרי מארה"ב, ובמשך עשרות שנים המשיך לנוע רבות על קו תל אביב-ניו יורק. לאחר מעברו לירושלים, הוא התמנה לר"מ בישיבת איתרי, בתקופת 'תור הזהב' שלה תחת הובלתו של הרב מרדכי אליפנט, לצד הגאונים רבי שמואל אוירבך זצ"ל ורבי שלמה פישר שליט"א.

עדרים עדרים של בני תשחורת, יראים ושלמים, עברו תחת ידיו האמונות ואישיותו הכובשת של הגר"נ, שהתמסר רבות לתלמידיו, גם מחוץ לשיעורים התורניים הקבועים.

בשנת תשס"ג הרב הוציא לאור את היצירה עליה עמל במשך זמן רב: 'עשייתו של גדול'. ספר מונומנטלי ומרתק, שמספק הצצה נדירה להפיכתו של אדם מן השורה ל'אדם גדול'; למנהיג יהודי תורני.

ר' נתן מגולל את פרטי הפרשה שהסעירה (מתוך 'ליל שישי אקטואלי')

הסערה האדירה פרצה באופן מיידי. צעירים חמורי סבר יצאו ובאו מבתיהם של גדולי הדור, מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל ורבנים נחשבים נוספים, כשטענה אחידה בפיהם: הספר שחיבר הרב קמינצקי מבזה את מנהיגי הדור הקודם.

התפיסה בה נקט המחבר היתה חדשה בנוף מחברי הביוגרפיות על רבנים חרדים. לא עוד "במעלליו יתנכר נער" ו"כולם ניבאו שעדיו לגדולות", אלא משברים אנושיים הפוקדים את כוווולם, ללא יוצא מן הכלל.

כן כן. גם חייהם של רבנים, גדולים ככל שיהיו, היו רצופים משברים חמורים ונוראים. כל ה'גדולים' חוו נפילות לא פשוטות, שמחלקן אף לקח להם זמן רב להתאושש.

את המאבק ניהלו שניים מנכדיו של הגאון רבי אהרן קוטלר זצוק"ל, שחשו כי גם סבם הגדול נפגע. כמה קטעים בספר לא מצאו חן בעיניהם, הבולט שבהם היה זה שתיאר כי הוא ברח לזמן מה מישיבת סלבודקא בליטא, בכעס, כשגילה ש'הסבא מסלבודקא' הסתיר ממנו מכתבים ששיגרה עבורו אחותו הקומוניסטית, משום שבהם היא ניסתה לשכנע אותו שיעזוב את הישיבה לטובת לימודי חול באוניברסיטה.

הענין הוא, שלרבי נתן, בנו של מרן הגר"י, היו כאמור שני נכסים, בהם הוא השתמש בספרו. קרבתו לרבנים הנחשבים, חבריו של אביו, שהיו מנהיגי היהדות התורנית בימים ההם, ביניהם הגר"א קוטלר, והיותו של אביו חלק מהאצולה הסלבודקאית בליטא, ערש גידוליהם של רבים מגדולי הדור, לא רק כתלמיד הישיבה אלא גם כחתנו של הגה"צ רבי דב צבי הלר משגיח הישיבה (וכגיסו של המנהל הרוחני הגה"צ רבי אברהם גרודז'ינסקי הי"ד).

ככזה, כמי שחי לצד ובצל מנהיגים תורניים כבירים, השכיל רבי נתן לאסוף במשך 15 שנה את המידע המרתק הפרוס בספרו, ובעיקר להבין את הגרסה הראשונית של 'כאחד האדם'; את העובדה הברורה כי חייהם של כל בני האדם אינם סוגים בשושנים.

הגר"ש קמינצקי, אחיו של המנוח, בביתו של גדול הדור הגראי"ל שטיינמן זצ"ל. ארכיון (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

לטעמו של בעל-מחבר ספר 'עשייתו של גדול', הסיפורים שחשף ביצירתו הם לא רכילות זולה, אלא מידע מחויב ומועיל, שהבנתו תגלה לצעירי הצאן כי ימי ה'משבר' אינם מנת חלקם בלבד; שגדולים מהם, מושאי הערצתם, דווקא צמחו מנפילות שכאלה או דומות להן, כשהיו בגילם.

לצערו הרב של רבי נתן, נמנעה ממנו, לטענתו, הכניסה לבתיהם של גדולי הדור, וכך הצליח מסע השכנוע שהחל בלייקווד ועבר לישראל, וחתימותיהם של ה'גדולים' התנוססו מתחת למכתב חרם חריף ביותר על ספרו.

בחוצות הקהילה הליטאית שבפרבר הניו ג'רזי אף הוצתו קבצי הספר והועלו בלהבות בטקסים זועמים, ולמשך זמן ממושך הפך האיש החביב וירא השמים לדמות משוקצת ברחוב החרדי ה'מיינסטרימי'.

אך הרב קמינצקי לא הרכין את ראשו בפני הגל העכור. למרות כאבו העצום, שגדל שבעתיים בעקבות הרחבת מכתב החרם עם הצטרפותם אליו של בני דודו - המשגיח המיתולוגי הגר"ש וולבה וראש ישיבת סלבודקה הגר"ב רוזנברג - הוא החל בעבודה סיזיפית של צנזור ועריכה מחודשת של יצירתו הספרותית המרתקת.

מכתב החרם, כפי שהופץ ברחובות ופורסם ביומונים (ארכיון כיכר השבת)

אלא שלמרבה הצער, גם זה לא הועיל לו, והחרם המוצלח נותר בעינו. מוצלח - על שום שאף מו"ל לא העז לתרגם את ספרו לעברית ולהפיצו בישראל, וגם את גרסתו היחידנית בשפה האנגלית, קשה להשיג כיום במלואה תמורת תשלום כספי סביר.

וכאן באה לידי ביטוי גדלותו של האיש. במקום לשקוע ב'מרה שחורה', התאושש רבי נתן - שהחרם לא היה נגדו אישית, אלא רק נגד ספרו - והמשיך בחייו התורניים הפוריים, כשכל מוקיריו הרבים ממשיכים ליהנות מתבונתו וצדקותו האמיתית.

מקומו הקבוע בירכתי בית הכנסת 'בצל החכמה', הסמוך למקום מגוריו בשכונת מטרסדורף הירושלמית, היה לסמל של צניעות, ענווה, רוך וחמימות יהודית אותנטית.

את דבר פטירתו של הגר"נ, לאחר שבפסח האחרון התגלה כי חלה בסרטן, גילו המתפללים כשבאורח חריג הוא לא פקד את מקומו בבית המדרש בתפילת ערבית של ליל חג השבועות. בתוך זמן קצר התברר כי שעות ספורות קודם לכן, במהלך השבת, הוא נפטר.

ובמוצאי החג השחירו רחובותיה של השכונה, פנים מאירות וסורוצקין, מאלפי בני אדם, רובם חרדים, שבאו להיפרד מדמות יקרה ונדירה, שמימשה הלכה למעשה את המסר שביקשה להעביר בחייה: ממשברים - גדלים.

תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
אשרי האיש שהשמיע דברי טעם בימים שהעומק והאמת נעדרת?
מים רדודים17.06.19
30
מהטור הזה על מה שקורה בבתי הגדולים ואיך מתקבלות החלטות פפפפפפ מרגיז
יעל16.06.19
29
הרב זצ"ל, בספרו כתב את האמת, כל אדם עובר כל מיני דברים בחיים, אבל גדול זה שיודע למנף את עצמו ולא שוקע בגלל משבר, וכל גדולי ישראל בדור הזה ובדורות שעברו אמרו שצריך ללמד את הילדים שמי שלא חובה נפילה זה סימן שהוא לא בעליה.
yoel16.06.19
חווה, לא חובה
יהודה23.06.19

הצגת כל התגובות

28
. . . היה שזקנו היה מסודר
אמיתי26.06.19
27
ראיתי את הראיון הנפלא. ממש אדם גדול עצום ואמיתי. ממש תודה. רק ברצוני לומר כי ההבדל הוא אולי הסגנון האמריקאי. כמו שהוא אמר כאן הכניסו אותנו לכמין גטו אסור לדעת מה קורה בחוץ. ולכן כשרק פותחים עיניים מתקלקלים. אלו שגדלים בערים חילוניות גודלים יותר בריא ופחות מתקלקלים. האמת שכולנו (בני החמישים)גדלנו כך
אבנר17.06.19
26
לכתוב על "החולשות" "והפאדיחות" של הגדוילים????????????
מה הקטע????16.06.19
בער לו מה שבער למרן הרב וואזנער זצ"ל שאמר שצריך לספר את הקשיים שעברו גדולי ישראל כדי שצעירי הצאן יידעו שהם לא נולדו עם כפית של זהב בפה והם עמלו קשה בשביל לצמוח
יצחק17.06.19
להסביר ברבים שרואים רק את גדו"י בתפארתם ומתייאשים ונופלים, אגב אני לא כל כך מבין מה רוצים ממנו הרה"ג ר' יצחק הוטנר בספרו "פחד יצחק" כותב על הנושא מילים חריפות כגון "צריך להוציא סיפורים על צדיקים לפני שהם נהיו צדיקים..." לדעת להבין מבלי לזלזל בדרגתם כלל, כן בגמרא ג"כ מסופר על גדולי עולם תנאים אמוראי
אמת17.06.19
25
יש לי אותו ואיני יכול לקרא בו .הלואי שיתורגם ויהיה לע"נ הרב המחבר שגם הכרתי והראה לי פנים שוחקות . אחד החיבורים ההיסטוריים החשובים ביותר על עולם הישיבות וגדוליו
שלמה26.06.19
24
כמה פעמים אנו רואים פשקווילים ברחובות העיר נגד פלוני שסרח, שצריך להציאו מכלל ישראל וכו וכו' תזכרו שאותו אדם יתכן והוא אחד מגדולי הדור ולאחר פטירתו נכיר בכך כווולם
שיעור לכולם17.06.19
23
לדבריך שעבדו על כולם האם עבדו גם על הרב וולבה? הגב לתגובה 17
גבר17.06.19
22
גם רבינו יונה הורה לשרוף את ספריו של הרמב"ם כך שהרב זצ"ל נמצא בחברה טובה.
מאיר17.06.19
חבל לפתוב כך על החסיד רבינו יונה שגם לפי השמוע שהוא הורה לשרוף את ספרי הרמבם. הוא חזר בו, ויתכן שהכל גם הנשריפה וגם החזרה עורבא פרח.
איש מבית לוי21.06.19
21
אינני רוצה לכתוב על אדם אחרי פטירתו בפרט שהוא ודאי כוון לש"ש ופעל בהתאם לאופיו אך מנימת הכתבה נשמע כאילו כל החרם והמאבק בספר היו "סתם" בגלל צעירים שעבדו על גדו"י ובגלל שלא נתנו לו להיכנס לגדו"י היילברון עצמו מזכיר את חתימת בן משפחתו הרב וולבה שכידוע לא היה חותם על מכתבים בענייני ציבור וודאי לא היה
איש משבט הכהונה16.06.19
הרב קמינצקי כתב תגובה ארוכה על כל הטענות שכתבתה כן בקובץ תורני "המעין" מומלץ לקרוא!!
משהו19.06.19
דבריך מלאים נופת וצופים כמה שאתה מעריך אבל... מעריץ אבל... הגרוע מכל שעל כל מה שציטטת הוא דיבר והסביר בטוב טעם כמה שהכל סילוף אהה ואגב קראתי גם את הספר וניכר ששכחת מה הוא כתב... ואיך הוא כתב... נראה שאתה נגוע, היזהר בדבריך שנשיכתן ועקיצתן וד"ל
אמת17.06.19
נראה שהוא נגוע בכך שבשביל להגן על מחבר הספר א"א לעשות את כל גדולי ישראל ילדים קטנים ולכן בצורה מכבדת הוא כותב בעד המחבר אך תוקף את הספר
ציון17.06.19
בפרט שיש פה את הבע"ד עצמו שמפריך את כל טענותיו! אהה ולמה מרגיש לי שאתה כותב התגובה הראשונה...
אמת17.06.19
20
שכל הגדוילים לא קראו את ספרו??? סתם יצאו נגדו???
נו באמת16.06.19
הספר באנגלית, מי מבין החותמים קורא אנגלית?
שלוימי17.06.19
הגר"נ קרליץ?
בני01.05.23
19
עכשיו שאני קוראת את זה חבל לי שלא הכרתי
יעלי16.06.19
18
מיוחד מיוחד מיוחד. כמה מתיקות יש באדם זה. חבל שלא זכיתי להכירו בחייו. ת.נצ.ב.ה
שם משמואל16.06.19
17
בענינים כאלה הוא כמובן לא התיישב לקרוא את כל הספר וכן בהרבה ענינים דומים אלא היו לו אנשים שהוא סמך עליהם והביע דעתו לפי חוות דעתם
דוד 19.06.19
16
בעברית דחוף!!!!
צדק17.06.19
15
הוא היה 'אדם' גם צדיק ועובד ה' גדול, אבל לפני הכל היה 'אדם'
יוסי16.06.19
14
הייתי שמח מאד לקרוא, גם בצורתו המצונזרת. זה לא ניכתב ע"י מישהו שגדל בעולם התורני ואח"כ בעט. אלא מישהו אוהב ויודע מתוך המחנה - "כל מן דין סמוכו לנא". כניראה היה צריך להגייש לביקורת לפני פירסום. כידוע הרבה משפיעים על גדולי ישראל היום משב"קים למיניהם. וכי היה זמן לגר"י אלישיב זצ"ל לקרוא הספר? אלא ודאי
צבר ארם19.06.19
13
כאחד שלמד באיתרי והכרתי את הרב מקרוב מדובר ביהודי ת"ח. ומעל הכל גדול במידות הקירבה שלו בחיוך והבנה לצורכי הבחור יהי זכרו ברוך.
יובי17.06.19
12
שרבי משה שטרנבוך הסכים לספר
אתם מאמינים?16.06.19
11
כל הכבוד לרב היילברון! תודה על הכתבה על האיש הנהדר הזה, הרב נתן קמנצקי זצ"ל
בן יעקב סנדר16.06.19
10
הספר היה תחת ידי והוא בן שני כרכים סה"כ יותר מ1000 עמודים ולא 465...
לתגובה 2019.06.19
9
מי מבין כל הגדוילים שיצאו נגדו קרא את הספר בעל 1000 עמודים ויותר באנגלית ברמה אוקספורדית... ומי שלא פעל הנקיון כפיים מוחלט לגמרי ראוי לו להשתטח על קברו ולבקש את סליחתו....
אחד העם17.06.19
קוראים אנגלית אוקספורדית היטב... ונראה לי שיותר משניים
שש17.06.19
וגם לא אנגלית אוקספורדית אלא אנגלית אמריקאית מדוברת הספר מצוי ברשת בפורמט של PDF וקראתי אותו!!
חיים גולדין17.06.19
ואיפה האיסור לשמוע רק' צד אחד????
ניב18.06.19
וכאן יש ספר שקראו אותו וסברו שאינו ראוי לציבור החרדי. מה צריך לשמוע צד שני ???? מבלי להיכנס לעצם הנידון, אני לכשלעצמי לא מבין מה הבעיה בספר בכלל.
דוד 19.06.19
גדולי ישראל לא פחות זהירים ממך בפגיעה בזולת והדברים ברורים, ואם הם בכ"ז החליטו לכתוב, זה לא בגלל פחד ממישהו אלא בגלל שלמדו את הנושא לא פחות מכבודך
נח אידלשטיין30.04.23
8
שפת הגוף של מרן הגריש"א זצ"ל בדקה 36 37
חחח16.06.19
7
השתלשלות העניינים היא לא פחות ממדהימה. בשלב הראשון - מספרים לרבנים שיש ספר איום ונורא, הרבנים חותמים (או שלא). בשלב השני - הרב אלישיב מקים וועדה במטרה לבדוק את תכני הספר, שכנגדו הוא חתם (כביכול). בשלב השלישי - מתפרסמים פשקווילים אנונימיים ברבים (ומדובר במכתב ש"נגנב" כביכול), הוועדה מבינה שאין מה
דניאל20.06.19
6
הסבא מסלבודקא היה חכם צדיק ומחנך יותר ממה שאתה מבין בשכלך הדל
אבנר17.06.19
5
הוא נראה ספרדי?!
?16.06.19
4
כאחד שיודע...
ר שמואל קמנצקי20.06.19
3
ראיתי את הראיון הנפלא. ממש אדם גדול עצום ואמיתי. ממש תודה. רק ברצוני לומר כי ההבדל הוא אולי הסגנון האמריקאי. כמו שהוא אמר כאן הכניסו אותנו לכמין גטו אסור לדעת מה קורה בחוץ. ולכן כשרק פותחים עיניים מתקלקלים. אלו שגדלים בערים חילוניות גודלים יותר בריא ופחות מתקלקלים. האמת שכולנו (בני החמישים)גדלנו כך
אבנר17.06.19
2
נקודה למחשבה: האם אכן החבאת המכתבים ע"י הסבא מסלבודקה הייתה מעשה ראוי?
דוד מן17.06.19
ממש משעשע שאתה נכבד את עצמך לדון את הסבא מסלבודקא (אם באמת היה כזה סיפור) ולא נוהג בקצת ענווה
נח אידלשטיין30.04.23
1
ברכה גדולה נתנה לנו הרשת. אי אפשר לצנזר את האמת. המכתב הנ"ל נראה כל כך תלוש ומוזר. על זה להחרים ? ההיפך הוא הנכון, גם הגדולים הם בעלי בחירה וגם להם יש נסיונות. הגדולה היא לעמוד בהם ולגדול מהם. על ר' נחמן מברסלב מובא שבצעירותו היו לו כמה וכמה נפילות.
בני01.05.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

דיגיטלי, חכם ויעיל 

רכב חדש? חתונה בלי חובות? זה לא חלום רחוק! לחץ כאן >>

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24