כיכר השבת

הסיפור שמאחורי הכיסוי

נשות ה'שאלים': "כדאי שתבינו - יש בינינו הבדלים עצומים"

כולנו שמענו על נשות השאלים, אך לא רבים יודעים מה הם ההבדלים ביניהן • 'כיכר השבת' בפרויקט מיוחד: הפערים בסגנון הלבוש, המחלוקת על נישואי קטינים והתככים הפנימיים בין הקהילות (חרדים)

215
חיים גולדברג | כיכר השבת | ד' באב | 05.08.19
נשות ה'שאלים': "כדאי שתבינו - יש בינינו הבדלים עצומים"
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הידעתם מדוע מתלבשות כך אלו המכונות 'נשות השאלים'? האם הבחנתם אי פעם בהבדלים בין סוגי השאלים השונים? לראשונה, 'כיכר השבת', מעניק הצצה נדירה לנעשה בתוך הקבוצה הסגורה, מסביר את השוני בין הקהילות השונות, ומעניק הצצה לנעשה בעולמן המסוגר.

לצורך כך, שוחח 'כיכר השבת' עם נשים רבות העטויות ב'שאל', שמע מהן על ההבדלים בין התומכות למתנגדות לנישואי קטינים, והאם יש קשר בין דעותיהן על הציונות והמדינה לבין ההקפדה, כפי הבנתן, על הלכות צניעות.

נישואי קטינים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

תחילה הן מצטטות את השולחן ערוך, אבן העזר סימן קטו: "איזו היא דת יהודית, הוא מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל. ואלו הם הדברים שאם עשתה אחת מהם עברה על דת יהודית: יוצאת לשוק או למבוי מפלש או בחצר שהרבים בוקעים בו וראשה פרוע ואין עליה רדיד ככל הנשים, אף על פי ששערה מכסה במטפחת".

לפי ההלכה, העוברת על דת יהודית, "תצא בלא כתובה, אם יש עדים שהתרה בה תחלה ועברה על התראתו. ואם אין עדים, תשבע שהוא כדבריה".

למרות הכינוי המקובל 'כת השאלים', טוענות בתוקף כמה מהנשים ששוחחו איתנו כי מלבד קבוצה אחת באזור מאה שערים שמנהיג הקהילה כופה על הנשים לעטות שאל על גופן, שאר הנשים עושות זאת מרצונן החופשי, לאחר שלמדו את ההלכות הרלוונטיות.

שאל עם שפיץ על הראש

נפתח עם הקבוצה הלבושה בצורה הקיצונית ביותר. מלבד השאל הארוך הנגרר על פני האדמה, מעל לראשן מיתמר השאל עם מעין שפיץ גבוה ומחודד.

מתברר כי כדי למנוע כל הדגשה של חלק מסוים מגופן, הם אף אינן מעוניינות שיידעו היכן מסתיים הראש, ולכן הן מניחות מעל לראשן פומפה, מהסוג שפותחים איתו סתימות, ומעל לפומפה - השאל.

מדובר בקבוצה קטנה ושולית, המונה כחמש משפחות בלבד, המתגוררות בשכונות הוותיקות של ירושלים. הן נמנעות מיציאה מיותרת לרחוב, כך שגם קשה לתעד אותן או להשיג תמונה שלהן.

שאל גם לילדות הקטנות

קבוצה קיצונית אחרת, שאף היא אינה מונה כמות גדולה של משפחות, מכסה אף את הפרצוף כולו בעזרת השאל, כאשר רק בקושי הן מצליחות להציץ מבעד לבד המכסה את עיניהן.

בנוסף, בניגוד לקבוצות אחרות, בקבוצה זו גם הילדות הקטנות הולכות לבושות עם שאל, ואף להן מכסה האמא את הפנים, הפרצוף והעיניים.

שבע שכבות של שאל

הקבוצה הבאה של נשות השאלים, מכסות את גופן עם לא פחות משבע! שכבות שונות של שאל. מדוע דווקא שבע? לא ברור, אך הרעיון הוא לעוות את צורת הגוף.

בדרך כלל, מלבד כמות השכבות, הן גם תלבשנה שאלים רחבים יותר ופזורים יותר, שאף יגררו במעט על פני האדמה.

שאל כפול, ונישואי קטינים

קבוצה זו של נשות השאלים, יעטו על גופן שתי שכבות, שכמובן מסתירות את כל הגוף ואת הפרצוף והעיניים. למרות שיש כאלה שאולי לבושות עם יותר שכבות, קבוצה זו נחשבת לקיצונית ביותר - בשל דעותיהן.

נשים אלו, תומכות בנישואי קטינים, כאשר במקרים רבים מדובר גם על ילדות שמחתנים אותם בסמיכות לגיל בת מצווה. תמונה זו לדוגמה, צולמה בכניסה לבית משפט השלום בירושלים, בדרך לדיון בנושא זה.

נשים אחרות החובשות שאלים, טוענות בשיחה עם 'כיכר השבת' כי הכללתן יחד בקבוצה אחת, גורמת להן עוול, שכן הן מתנגדות לנישואי קטינים, וכי מדובר בקבוצה קטנה שאינה זוכה לתמיכה רבנית.

שאל שלא נמרח עד הרצפה

קבוצה פחות קיצונית מקרב 'נשות השאלים', היא הקבוצה, שרובה משתייכת לקבוצת 'שובו בנים' מחסידות ברסלב, שאף הן לבושות עם שאל, אך רק שכבה אחת ובלי שהוא יכסה אותן עד הסוף.

בניגוד למרבית הקבוצות האחרות, השאל שהן אינו נגרר על הרצפה, וניתן לראות את הנעל המציצה, כאשר כמובן תהיה זו נעל שחורה, ולא נעלי עקב או נעל צבעונית חלילה.

שאל שלא מכסה את הפנים

הקבוצה האחרונה, היא כנראה הכי פחות קיצונית, וזוכה ללעג מטעם הנשים בקבוצות האחרות: נשים אלו, אינן מכסות את פניהן עם ה'שאל'.

לטענת הנשים האחרות, אין לנשים אלו, שא מכסות את הפנים עם ה'שאל' או הרדיד המיוחד, מספיק אומץ כדי לנהוג כפי שהן מסבירות את ההלכה, ומלבישות את השאל רק כדי לצאת ידי חובה.

התככים בקהילה: דוברות האידיש נגד דוברות השפה העברית

כמו בכל מקום, גם בקרב נשות השאלים אין תמימות דעים, לא רק בנוגע ללבוש, אלא גם בכל הקשור לאידיאולוגיה.

בעוד מרבית הנשים משתייכות למשפחות ירושלמיות שורשיות, הדוברות את שפת האידיש כשפת האם וכשפה היחידה שלהן, יש בין נשות השאלים גם בעלות תשובה, הדוברות את שפת העברית.

עובדה זו, שלעיתים אף גולשת לשאלת היחס למדינה ולציונות, גוררת לא מעט מאבקים וחילוקי דעות בין הקבוצות השונות, שלעין הציבור הרחב, נראות כגוש אחד.

אחרי שנים של סירוב לכל התייחסות תקשורתית, הרצון לנסות לשנות את תדמיתן הקיצונית הביאה כמה מהנשים להסביר בהרחבה ל'כיכר השבת' על ההבדלים ביניהן ולחשוף מהנעשה בקבוצות הסגורות, מתוך בקשה: הבינו, יש בינינו הבדלים משמעותיים. לא כולנו כה קיצונים.

תוכן שאסור לפספס
215 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
85
גם שפויות לא
...06.08.19
84
למה אני צריכה להיבהל מהם????
רבקה12.08.19
83
הנשים משובו בנים פחות קיצוניות? במה? בסוג הרדיד? אבל גם הן מחתנות קטינות עם מבוגרים ולהרבה מהן יש הנהגות מוזרות וקיצוניות בתוך הבית.
שרה פישר מתקנת 21.08.19

הצגת כל התגובות

82
בסך הכל מחלות נפש שונות ,זה הסיפור
דביר09.08.19
81
נזם זהב בקע משקלו ושני צמידים על ידיה עשרה זהב משקלם". ידוע שלרבקה אמנו היה נזם, נו? ולכן מותר ונהוג היום לשים נזם? ממש לא. צריך להבין שדברים משתנים בעולם, רבקה אמנו שמה שאל ונזם ואנחנו-לא!! ולמה לחתן את הבת בגיל 12? אולי בגיל 3 כמו שוב- רבקה? העולם היה שונה האדם היה שונה ואי אפשר להקביל מהאמהות
אליהו12.08.19
80
נזם זהב בקע משקלו ושני צמידים על ידיה עשרה זהב משקלם". ידוע שלרבקה אמנו היה נזם, נו? ולכן מותר ונהוג היום לשים נזם? ממש לא. צריך להבין שדברים משתנים בעולם דור דור ומנהגם,אולי אני אקים קהילה של אנוסי ספרד נצניע את יהדותנו נלך לכנסיה ונתלבש כמותם, ואולי אתחיל לשווק כובע כמו של הרמבם שהרי ראוי שנתלבש
אליהו12.08.19
אתה מצחיק ... בוקר טוב אליהו! רבי נחמן התחתן בגיל בר מצווה וככה עשו לפני רק 200 שנה. אז מה הקשר לצוטט את תקופת התנ"ך? היו גם מעדות תימן וספרד שהתחתנו בר ובת מצווה רק לפני 100 שנה. אז... בוקר טוב אליהו!
שרה21.08.19
79
למה אני צריכה ללכת ברחוב ולהיבהל??? מה חטאתי???
רבקה12.08.19
78
צניעות באה מבפנים...כלומר יש אין ספור של דרגות הצניעות. אלא שיש מה שמקובל ונהוג .ויש מי שיוספה ומחמירה לפי הצורך הפנימי שלה .ולדעתי זה בסדר ...אבל לא לעשות כן לילדות הקטנות .אלא כל אחת תנהג כרצונה
מלי 08.08.19
77
הלואי שכל בנות ישראל היו הולכות עם שאל
דוד חיים08.08.19
76
וניראות ערביות
גיימס בונד07.08.19
75
בתגובות ,,מה קרה אינטרנט מותר?????
צחי07.08.19
74
שלא לדבר איך הם יתחברו ליהדות ....
משה זלמן07.08.19
73
7 זה מספר חשוב ביהדות, היום ה7, 7 עולמות תיקון... לכן הן שמות עליהן 7 בגדים. בבקשה לעשות תחקיר אמיתי בפעם הבאה
לא אשת שאל אבל יודעת משהו על העולם הזה07.08.19
72
ברשת בגדול. זה כנראה כן מותר
מאיר06.08.19
71
"מנהיג הקבוצה כופה על הנשים" "האמא מכסה לילדות את העיניים" "לא נעל צבעונית חלילה" חבל שלא יודעים לכתוב מקצועי, מכובד ונקי. אנחנו רוצים לדעת על נשות השאלים, לא על דעות הכותב הנכבד.
קוראת מקצועית06.08.19
70
בעצם זה םתיחה ללשון הרע בדיוק עכשיו בתשעת הימים...אשריכם. לפחות הייתם ניכנסים לפרטים, להלכות וכו'. מה עשיתם? דרגות באורך השאל? קשקוש ורואים שלא חקרתם לעומק.
שרה06.08.19
69
נשות השאלים עם הרעלה רעלה לשון רעל וכמה הן מזכירות נשים מוסלמיות?זו לא צניעות צניעות זה עניין מוצנע ופנימי שיש לכל אשה מכאן המושג צניעות (מוצנע) ומה בדיוק מוצנע אצלן? הפומפה?? זו לא דרכה של תורה עיין ערך נזיר התורה מעידה שהוא חוטא כל הקצנה ויציאה מהדרך הממוצעת או התנזרות מעבר למה שההלכה מכוונת זה
ג06.08.19
לך תלמד הלכות ותלמד גם שיש עוד רבנים מלבד הרבנים שלך. לא, אין לי שאל, אבל אני יודעת לכבד, ומתחשק לי לבקש זאת גם ממך. כך נבנה יחד חברה מכובדת ומכבדת. תראה גם את השני, תגדיל ראש, אל תשאר מצומצם.
אני06.08.19
68
אני כאשה חרדית רגילה הולכת ברחוב לידי הולכת אישה מנשות השלים על מי מסתכלים ???? אלי או על אשת השאל ?? היא זו שמושכת את העין איפה הצניעות??,?
איטי06.08.19
כן? זה מה שנראה לך חוסר צניעות? שגבר רואה שאל? מאחלת לך להתחתן בקרוב, ואם את נשואה- מאחלת לך שלום בית בקרוב. לא יודעת מה מן השניים חסר לך שם...
אשה06.08.19
67
העוואנטות של ה'אלק' חרדיות
פאה=גיהינם06.08.19
66
יש לי חבר שהיה ממש חרדי ואמא שלו לובשת את הבגדים האלה ותמיד היית מחמירה גם עם הילדים שלה וכולם פשוט כולם חזרו בשאלה ממש כולם אף אחד לא נשאר דתי ממש משפחה שלמה מעזור הצפון נערסה
ממש עצוב 06.08.19
65
יש ביניהן נשים מאוד משכילות ויודעות מה שהן רוצות, כשהן בחברת חברותיהן הן מאוד פתוחות ונעים לשמוע אותן. יש את הכבוד לכל אחד ואחת וכפי רצונו ולא להמעיט בערכן.
מכירה חלק מהן06.08.19
64
במסגרת עבודתי טיפלתי במשפחות כאלה. לצערי רוב ככל הנשים עברו טראומות ילדות קשות שלא אוכל לפרטן במסגרת זו. בין אם הם נפגעו או בן משפחתן. כל התנהגות מוגזמת שכזאת באה לחפות על פצע עמוק וקשה בלב. אין קשר בין זה להלכה. ואשה שהולכת כך, לא הוכח שהיא יותר צדיקה או יראת שמים ולפעמים ההיפך הגמור רחמנא ליצלן וד
אלכס08.08.19
אה אז גם כל הנשים בתולדות אהרן כולל אמא של רב ברנדסדורפר הן עברו טראומות בחיים? תוציא את הראש שלך כבר מספרי המשכילים ותתחיל להיות יהודי אלכס.
שרי21.08.19
63
שמוצאות להם מקום "במטריה" של יהדות ,לדוגמא "עצניקים" ,"שאלים" ,"משיחיסטים" ולא צריך להמשיך הלאה ,לכל אלו שיש להם תישמרו את זה לעצמכם ולא צריך ולעשות חילול השם ולהסביר לאנשים שזה "היהדות" ,,אם יש לכם בעיה תיפנו לפסיכיאטר
יצחק07.08.19
62
לא היתה בהר סיני אלא עם בנות מדין
יואב 07.08.19
61
בדרך כלל הלבוש הזה מגיע עם עוד תופעות לא בריאות של יחסי אנוש.
שרה06.08.19
60
צדיקות הדור
שמואל טובי06.08.19
59
אם זה באמת הכוונה בשולחן ערוך אז מה קיצוני בזה זה כמו שתכתבו שמי שלובש מלבדו מיוחד לתפילה הוא קיצוני ???!!!!! הרי כך כתוב השו"ע ומה אתם חושבים השתנה
נתנאל שכנא הליטוואק 06.08.19
58
יש המון במה לקנא, נשים צנועות עם אומץ שהלוואי על כל אחת. מקדשות שם שמיים, תפסיקו לטעון טענות שקריות כי הן לא יכולות להכשיל את הרבים, מי שמסתכל בהן לא יכול להיכשל. צדיקות שעומדות בניסיון כה קשה של צניעות. בנוסף לזאת אל תתימרו להגיד שאצלם חוזרים בשאלה, כי עובדה שעד כה לא נשמע על גל ענק של חוזרים בשאלה
אביגיל06.08.19
זה עוון חמור כמו תועבה גמורה
אתי08.08.19
57
מנסים להפוך את היהדות לכת
הס05.08.19
56
לא יודעת אם ככה , לא יודעת אם דעת גדולי הדור נוחה עם זה לא יודעת אם זה מה שהשם רוצה ולא יודעת אם לשם צריך לשאוף אין ספק שכל השתדלות בצניעות היא מבורכת אני לא חושבת שהן חולות נפש , ולא צריכות אשפוז הכוונה שלהן טהורה , אשריהן , אם זו הדרך ? לא בטוח בכל אופן יהי רצון שנזכה כל בנות ישראל לעשות נחת רוח
להלה05.08.19
55
בתאכלס זה שיבוש שבא נטו מגאוה . זה אותו הדבר כמו הגאוותן שמחפש כל הזמן מה חעשות כדי שבסוף ידברו עליו ויגידו שהוא הכי חכם והכי טוב, יש לו את המידות הכי טובות ולבסוף גם הוא הכי "צדיק" . מי צריך להיות "הכי" בהכל. אדם צריך להיות פשוט בבגדיו במעשיו שזהו שורש הענווה וזהו שורש כל המידות כולם . זה פשוט שכשא
ללא שם05.08.19
אמת אמת הן נותנות קו כביכול גילינו את הצניעות האמיתית מה שאף אחת לא מבצעת זה לא נכון כמה גירושין יש שם כמה חוסר שלום בית בבתים האלה על מי הן עובדות צריך להתלבש נורמלי ויש הלכות הלבוש הזה נובע מחוסר התייחסות של הבעלים לנשותיהן וכך הן גורפות יחס חדש.. ה' ירחם הבעלים לא בסדר וכמה בעיות נפשיות זה יו
נחום06.08.19
54
חכו לעוד הזיות בהמשך
זרביב05.08.19
53
לא כולם יודעים, אבל הגרוק הייתה הריאשונה ללכת עם שאל (מלא!!) ועד היום היא נחשבת האם המייסדת של הזרם הזה.
אביהוא05.08.19
52
הילדים שלכם כבר נראה מה יהיה איתם
שימי05.08.19
51
טראומה לילדים!! איזה מן חיים עלובים ושחורים. כיצד אותה אמא יוצאת עם ילדיה למקום הכי פשוט- גינת שעשועים.... בלי שיזכו ממנה למבט חם, להתפעלות מפעלוליהם וכו'. קשה להאמין שילדיהם לא יפרקו עול... כמה שהעולם מבילבל. העיקר זה תמימות ופשיטות בלי כל החומרות המטורפות האלו.
חני05.08.19
למקרה שלא ניסית עד היום עם הילדים, אלא עשית את זה משום מה רק בגינה. על כל מנהג של כל חברה בעולם, גם אתאיסטית, ניתן לשאול "איך זה אפשרי", אבל כן, זוהי החברה האנושית, שבגלל ערכים עושה כל מיני דברים, ואין לזר לשאול מה זה ועל מה זה. טיפטיפה בסובלנות בבקשה
טיפטיפה סובלנות06.08.19
50
הקב"ה לא דורש מאיתנו להיות קצוניות!! אין שום הלכה של צניעות שמחייבת ללכת עם שאל שחור. חוץ מכך שזו לא דעת הרבנים שכך צריך ללכת בסוף הרבה מהבנות הללו יורדות מהדרך מהקצוניות הזו
נועה05.08.19
49
תצליחו
אחמד05.08.19
48
שהולכות עם שעל בעלי תשובה ועוד חמש שיודעות אידיש...
אבא 05.08.19
47
בעלות תשובה
קשים כספחת05.08.19
46
זו לא צניעות כשה רואים כזה דבר זה האי אפשר להגיד שזה לא מנומס להיסתכל כי זה מושך יותר מידי צומת לב מיותרת אז אלו סתם מכשפות
מישהי09.08.19
45
אלא זה להיות נורמלי ,ולעשות חסדים ,,ולא צריך להיות חולים בנפש ,ואח"כ שלילדים יהיו צלקות
עומר07.08.19
44
ואין ראוי הוא מן הדין לשטוף את הפומפה לאחר השימוש לו יועד טרם חבישתו על הראש שעי כך לא יתקרבו הגברים כלל וכלל וכל המחמיר תבוא עליו הברכה
אמא מניו יורק06.08.19
43
פה
נועה הראל05.08.19
42
ככה אמא שלי ,והתוצאות לא טובות
נחמן05.08.19
41
ואם כזאתי צדיקות העולם היה נחרב ,ובגלל חומרא מטופשת לפרק בית ,,השם זורק את זה ולא מקבל
אברך07.08.19
40
בקרוב בכל חופי הים .
נעיקר צנועה06.08.19
39
במקרה הזה מלא עמהארצות וחוסר חיבור למסורת.
כמו הפלג 06.08.19
38
וזה בעיות קשות אח"כ
אח"כ05.08.19
37
לא לבוושת מספיק צנוע חובה לשים 100 שכבות שאל לפחות כדי לצאת ידי חובה והפומפה צריכה להיות הרבה יותר גבוהה זה מגרה מדי
בנ05.08.19
חחחחח 😂😂😂😂😂😂😂
ר05.08.19
חחחחחחחחחחחח
מירי06.08.19
36
בישראל
טיבי05.08.19
35
החשובות שרגשותיהן חשובות מההלכה הצרופה. ופתאום הן באות עם השולחן ערוך, כאילו הן הולכות אחר פסקיו... לא לחינם בד"צ העדה החרדית הוציא חרם עליהן וכפה על בעל לגרש את אישתו אחרי שהחליטה על דעתה להטיל עליה הלבוש כדרך הנזירות. כל הפוסקים בדורות האחרונים יצאו נגדן בחריפות רבה. אשרי הנשים ההולכות ע"פ התורה ו
דרך התורה וההלכה05.08.19
34
זה נקרא ,מחלות נפש שונות
קובי05.08.19
ממש אבל ממש!
מירי06.08.19
33
זה נראה נוצרי😩😩😩
לאה05.08.19
32
זה לא כבוד גדול להיות במאה שערים ובמיוחד שאתה ,,חס ושולם באינטרנט
מתי07.08.19
31
למה הבאת רק את הקיצוניים וסיימת בזה? למה השתלחת בהן? הן בסך הכול מביאות ציטוט הלכתי ממקור מקובל ביותר, וכמובן שיש בהן הרבה שהולכות עם שאל נורמלי, איפה החבאת אותן?
מאוכזבת06.08.19
30
אין שום בעיה לגרום לגבר להסתכל על משהו מעניין גם אם יש מתחת אישה יכול להיות שאפשר להתווכח על זה שלבושן תופס את העין אבל אין בהסתכלות כזאת שום עבירה והיא אינה מביאה לידי חטא.
נעמי06.08.19
29
הצעד הבא זה להתאבד כדי לא להחטיא חלילה מישהו בהרהור עבירה.
זבולון06.08.19
28
אבל האמת נראה שהן מוציאות לעז על מנהג בנות ישראל מאז ומעולם וכמובן חסר גם מסורת לזה. רק כתוב שיהודיות שחיו תחת שלטון ערבי(שכופה את האיסלם) יצאו עם רעלה. אבל כל שאר היהודיות שלא חיו תחת כפיה איסלמית לא. ואפילו רעלה זה פחות משאלים. ולמה לא יותר טוב להחמיר באמונת חכמים שכל הדת היהודית תלויה באמונת חכמ
יש הבדלים בבית?05.08.19
אז הן הביאו ציטוט מהשולחן ערוך שגם אתה, יש לקוות, מקיים אותו. מה הזלזול בזה? נכון שמי שאמה לא הלכה כך והיא עוברת לזה- לדעתי האישית, והאישית בלבד, זה נובע וגם מביא לבעיות נפשיות, אבל צריך להבדיל בין אלו שזו המסורת אצלן ועושים את זה מתוך מקום נורמלי ואין בזה שום בעיה.
פסיכולוגית06.08.19
27
הנשים שלובשות ככה גורמות תשומת לב יתרה ברחובות אז איזה צניעות זו?? אי אפשר להיות צנועה עם בגד יותר מכובד??
לא מבינה אותם05.08.19
26
מאה שערים
חמנאי05.08.19
25
בל"ד תע"ל איתכם
אחמד05.08.19
24
אח"כ יש חזרה בשאלה
חלי הירט05.08.19
23
הרהורי עבירה קשים מעבירה
אסור לחשוב על זה והם גורמים לחשוב 07.08.19
22
אולי זה קצת מוגזם איך שהן הולכות אבל הפיאות הארוכות לא מוגזם? צריך איזון בכל דבר. עדיף להיות צנועה יותר. הלוואי שאני אזכה
ללא שם06.08.19
21
לתשומת ליבה של המערכת! כתבתן עובדות המספרות על 'מנהגים' שונים בקרב נשות השאלים אני מציע שתעלו גם את הסיבות הקשורות להיבט הנפשי המעוות שהביא את הנשים הללו להתלבש כך או אחרת! חשיבה מעמיקה קצת עם אנשי המקצוע לבריאות הנפש תפתיע אתכם שתגלו איזה סיבות מביאות למצבי קיצון אלו המלצה: תחקרו קצת גם את מאחור
מישל06.08.19
אוי מישל כמה שאת מסכנה. שופטת יהודים וחושבת שאת יודעת הכל על כולן... מסכנה. אני באמת מרחמת עלייך. אנשים כמוך מוציאים את החשק לקרוא כתבות מעניינות. אל תדין את האדם עד שתגיע למקומו. מעניין מה את עברת בחיים שיש לך כזו שנאת חינם וגאווה.
לאה21.08.19
נשות האלים..כמו שכתבת רב הנסתר על הנגלה...עצוב ורחמנות
הילה08.08.19
20
אתן קיצוניות. אבל מה אכפת לי, זו מדינה דמוקרטית.
חיה05.08.19
19
שכל הפוסקים אסרו אותה...
יהודי של אמת06.08.19
18
העיקר שלא ידעו היכן הראש מסתיים
ללא שם06.08.19
17
יכולים ליתגרש כי הבעלים לא מסכימים לזה
יקי05.08.19
16
לפני שהכרתי את כת 'השאלים' והייתי במערת המכפלה וראיתי אישה לבושה כולה שחורים חששתי שזו ערביה... איזו מין צניעות זו להתלבש כך ולהתבלט הרבה יותר?!
...05.08.19
אמאלה'.
bOrderline06.08.19
15
אבל להם מגיע הערכה רבה ,ובזכות נשים צדקניות ניגאל
מיכל05.08.19
הן חוד החנית ממש, מי שרוצה יסתכל בספר "חוקי הנשים" (פרק יז') שכתב רבינו אור העולם הבן איש חי זיע"א, שם הוא כותב מפורש שכך נראות נשות בגדד, זה היה הנורמה. לא איזו קבוצה בשוליים.
יוספי05.08.19
14
גם בבני ברק יש מלא שאלים. בעיקר ספרדיות. הם גם עוברות בבתים לשכנע לעבור לשאל.
מישהו05.08.19
13
ואסור לעשות כך ,וזה לא בריא לחנך כך את הילדים
יוני05.08.19
12
עולם הבא לא מובטח לאף אחד. כבר כתוב במסילת ישרים "עד שנמצאת המלחמה פנים ואחור". מי שחושב שהחמרה היא פתרון קסם אינו אלא טועה. אדרבה, את המכשולים הגדולים ביותר עושות ההחמרות שאין להן בסיס.
רפאל06.08.19
כתוב באבות ,,מה אתה כופר???
יוסי06.08.19
11
רק שהן שכחו שיש פרק שלם במסכת שבת ובשו"ע עם איזה תכשיטים אשה יכולה לצאת בשבת.. וחוץ מזה שלא כתוב באף מקום שאשה אמורה להראות ככה, אשה צריכה להראות אשה רק צנועה ומכובדת זה הכל.
ט06.08.19
10
למה המיקוד רק בירושלים? בב"ב יש גם ריכוז של נשות שאלים, הרבה מהן באזור שיכון ו'. שם הבנות אינן לובשות שאל אלא שמלת כפלים עצומת מימדים. כל הבנות עם 2 צמות בלבד וזה סימן ההיכר שלהן.
יעל05.08.19
רואה אותן כל ליל שישי ושבת מהמרפסת ומהגינות. אני בעד חלק מהן ( רק לנשים) שהולכות סולידי ,עם שאל קצר וצבעוני עדין,אשריהן. זה לא נראה כמו סמרטוט ענק . לגבי הילדות הן לא עם שאלים אבל הבגדים נראים כמו על קולב ...חבל מאוד . אפשר להיות צנועה ומכובדת ויפה לא צריך להיראות כמו משהו מסכן..
אורית05.08.19
9
שולחן ערוך, אבן העזר סימן קטו: "איזו היא דת יהודית, הוא מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל......
משה לזונבסקי06.08.19
8
ולצדקניות. תכלית בזמנינו זה לא דוגמה של צניעות, כי לא הולכים כך זה לבוש חורג שכל הרבנים גם מדורות קודמים אסרו ללבוש לנשים בצורה חריגה. צדקניות? כמה מבטים הם מושכים בלבושם...(תראו בתמונות כשמצלמים אותם) היפך צדקניות.
מורשת גם לבעלים06.08.19
הן מושכות מבטים ומה רואים? כלום!
סנגורן של ישראל06.08.19
זה כמו לראות אוהל.
עדי בר06.08.19
7
כמו שלכן מותר להיות פרוצות
פייגי05.08.19
6
אני עובר לידם הם הדלק של היצר הרע הם חושבים כל היום זהות וכדו ומתנהגים בהתאם
אלי כהן06.08.19
5
עוד צורה של פמיניזם וחוסר התבטלות
ללא שם06.08.19
4
היא נולדה בחברה שהמצווה היחידה שמעניינת אותה זו "צניעות". אנשים מיושבים בדעתם ידעו לסנן ולקחת מתוך דברי ה"מעוררים" רק מה שראוי. נשות השאלים הן קריקטורה עצובה של מה עלול לקרות אם לוקחים את דברי ה"מעוררים" יותר מדי ברצינות.
רפאל05.08.19
3
נשות חולות נפש בחבלות
מיכל05.08.19
2
יש לכם הרבה מסכנות.... ולא צדיקות. אומללות של ממש. הן עצמן לא מודעות לטרוף מצב נפשי עגום. רפואה שלמה לך ולכולם שם
ליבלה05.08.19
1
מותר לנו להיות צדיקות ,כמו שלכן מותר פריצות
פייגי05.08.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"הוא בעצמו קופץ"

"חיקוי של הרפורמים" | הראשון לציון נגד הרב אייל עמרמי

ישי כהן | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24