כיכר השבת

על רקע פסיקת בג"ץ

המסמכים חושפים: הכנסת החריגה מהחוק אירועים חרדים

ממסמכים שנחשפים ב'כיכר השבת' עולה תמונה ברורה כי לפי החוק האוסר קיום אירועים בהפרדה, כפי שאושר בכנסת, מותר לקיים הופעות זמר נפרדות לנשים ולגברים חרדים • הפרוטוקולים (בארץ)

21
אבי רבינא וחנני ברייטקופף | כיכר השבת | י"ג באב | 14.08.19
ההופעה הערב בעפולה
ההופעה הערב בעפולה (צילום: ללא קרדיט)

לפני קרוב לעשרים שנה התקיים בוועדת חוק ומשפט של הכנסת דיון בנושא ההפרדה בערבי שירה, כאשר חבר הכנסת הרב אברהם רביץ ז"ל עמד בתוקף על כך שמהחוק יוחרג נושאי ערבי שירה בנפרד, מי שהצטרף בהתלהבות לדעתו הוא נשיא המדינה הנוכחי ראובן ריבלין, שהוסיף כי "לא ייתכן שהבג"צ ינהל לנו את החיים".

חבר הכנסת אורי מקלב, הצליח לאתר דיון שנערך בשנת 2000 בנושא ההפרדה במרחב הציבורי ולפי הדיונים נראה כי הניסיון להפריד את ערבי השירה מהחוק - לא הייתה כוונת המחוקק שהוסיף במפורש גם ערבי שירה.

הדיון התחיל כאשר לשון החוק צוטטה כך: "אין רואים הפליה בקיומן של מסגרות נפרדות לגברים או לנשים, כאשר אי-הפרדה תמנע את הספקת המוצר או השירות הציבורי או תמנע כניסה למקום ציבורי מחלק מן הציבור, מטעמי מסורת דתית או פרטיות, ובלבד שההפרדה היא מוצדקת".

ח"כ אברהם רביץ שאל: מה זה מוצדקת?

מי שהציג את החוק מטעם משרד המשפטים, יהושע שופמן עונה לרביץ: "בהתחשב, בין היתר, באופיו של המוצר, השירות או המקום הציבורי, במידת החיוניות שלהם, בקיומה של חלופה סבירה להם ובצרכי האוכלוסייה העלולה להיפגע מן ההפרדה".

רביץ לא מוותר ושואל שוב: "אם אני מזמין זמר, למשל, את מרדכי בן-דוד, או אפילו זמר חילוני, ומסיבות דתיות אני עושה הפרדה, ואני אומר רק לגברים או רק לנשים?". על כך נענה כי "בשביל זה נועד הסעיף המדובר".

שופמן מסביר את החוק: "הסעיף הזה נועד למצב שהרב רביץ דיבר עליו. הייתה הצעה לא לייחד סעיף להפרדה בין גברים לנשים, ההצעה הייתה למחוק את המילים גברים ונשים ולאפשר הפרדות מסוגים שונים, ובלבד שזה מוצדק מהטעמים האלה".

"אני מציע לוועדה לא להסכים לזה, מפני שאם זה יפתח את הפתח למסגרות נפרדות לאשכנזים, לספרדים, ליהודים, לערבים, ללבנים ולשחורים, פתחנו פתח רחב מדי להפליה. זה, לדעתי, פוגע בלב החוק. רצינו שאותם דברים שלגביהם היה קונצנזוס, לא למנוע, אם, למשל, בהקרנת סרט לציבור החרדי, כשיש הפרדה בין גברים ונשים. אבל בכל זאת יש סייג, ובלבד שזה יוצדק בהתחשב בטעמים האלה, כיוון שיש הבדל בין הופעה של זמר לבין דבר שהוא שירות חיוני אחר, נניח, לצורך העניין, שירות רפואי".

בשלב הזה, יו"ר הכנסת אמנון רובינשטיין מסביר כי זהו רצון הציבור החרדי ואי אפשר למנוע ממנו את הרצונות שלו ולכן זה חייב להיכנס בלשון החוק. רביץ הוסיף ואמר: "אם הציבור החרדי רוצה קורס להכשרה מקצועית לגברים בלבד ולנשים בלבד, אז המדינה תאסור עליו בגלל החוק הזה? איפה אתם חיים?".

בדיון הבא שנערך הצטרף גם חבר הכנסת ראובן ריבלין ששאל בתדהמה את נציג משרד המשפטים: "אני רוצה להבין, הפרדה בין נשים לגברים תהיה עבירה?".

כאן עונה לו הנציג: "כשמדובר בהפרדה מטעמי פרטיות או מטעמי דת זה לא רק מקום של פולחן דתי אלא שבקהילה מסוימת רוצים הפרדה בין גברים לנשים בקונצרט, קונצרט של זמרת רק לנשים. לא רצינו למנוע את הדבר הזה באותן קהילות. לכן הצענו את הסייג הבא: אין רואים אפליה בקיומן של מסגרות נפרדות לגברים או לנשים, כאשר אי הפרדה תמנע את הספקת המוצר או השירות הציבורי, או תמנע כניסה למקום ציבורי מחלק מן הציבור, מטעמי מסורת דתית או פרטיות, ובלבד שההפרדה היא מוצדקת".

ריבלין לא מוותר ובוחר לתקוף את בג"ץ: "היום המצב הוא כזה שיש לא מעט אקטיביזם שיפוטי שיש עליו קריאות הידד, יש עליו ביקורת ודעות לכאן ולכאן. כאשר בענין הזה אנחנו משאירים שיקול דעת כל כך רחב לבית-המשפט אנחנו יכולים גם להימצא במצב שבו אחדות הפסיקה לא תהיה ברורה כי כל שופט יפסוק לפי השקפתו, בסוף זה יגיע לבית-המשפט העליון ואז שוב נגיע לשאלה האם בית-המשפט העליון יכול לקבוע לנו את החיים."

בשורה התחתונה ההצעה התקבלה בעידודו ותמיכתו של רובי ריבלין.

מלשכתו של חבר הכנסת אורי מקלב נמסר ל'כיכר השבת': "ההחרגה של דינה זילבר כפי שמוכח בדיון עם ריבלין ורביץ היא לא נכונה היא פשוט מפרשת את החוק לא נכון, ואנו מוכיחים כי המחוקק התכוון בדיוק לנושאי דת שכוללים הופעה בנפרד".

"אנו מצהירים כי בהסכמים הקואליציוניים נדרוש כפי שביקשנו בהסכם הקודם הסדרה ברורה של נושא הדרת הנשים שיוסדר ע"פ החוק שמדובר בנושאי דת באופן ברור".

פרוטוקול הוועדה: באדיבות: לשכת ח"כ מקלב
פרוטוקול הוועדה: באדיבות: לשכת ח"כ מקלב
פרוטוקול הוועדה: באדיבות: לשכת ח"כ מקלב
פרוטוקול הוועדה: באדיבות: לשכת ח"כ מקלב
תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
שדולה של נשים שמאלניות משועממות וקנאיות. מה כואב לכן? מה מפריע לכן? משהו הפריע לכן, התערב לכן, למה אתן מכניסות את האף שלכן לכל מקום שלא צריך. תפסיקו, תחדלו, נמאסתן!!!!!!!
שרית15.08.19
13
מתקיימים נגד עיננו דברי הגרא מוילנא אודות הערב רב שיסיטו את המון העם בגלות האחרונה. ומרן הרב יעקב ישראל קנייבסקי זצ"ל שברוח הקודש בישר שערב הגאולה תהיה חלוקה ברורה אלה לכאן ואלה לכאן. הבגץ וכל העמותות שנלחמות בעם היהודי אינם אלא זרע עמלק והדברים מתבהרים היטב היום. זה תהליך של גאולה אלו פירפורים אח
חנני15.08.19
12
הציונים החריגו את החרדים מהצבא. הציונים החריגו את החרדים מהעבודה. הציונים החריגו את החרדים מהופעות מעורבות.
דן סגל15.08.19

הצגת כל התגובות

11
בטייבה, עראבה, מושאריפה וכן באום אל פחם מתקיימים אירועים שונים הממומנים ע"י העיריות, ומתקיימים בהפרדה מגדרית מלאה. החובה עלייך להגן על ציבור הנשים המקומיות ולדאוג לשוויון מלא, ללא הפלייה בין נשים וגברים. השופטים בבג"ץ יהיו איתך, גם את הליצן רוקנבי, ואהוד איווט ברח, תצרפי איתך כך גם את היהיר הנודע. ל
חוה15.08.19
10
כאשה חרדית אני שואלת למה אתם הגברים החרדים והכוונה למקבלי ההחלטות וראש העיר וכו למה אתם מדירים אותי ואני לא יכולה לבוא בהפרדה כמובן לשמוע את הזמר ? זה נשמע לכם נורמלי ?
ציפי15.08.19
אם את חרדית אז את יודעת טוב טוב שאין פה ענין של הדרה אלא של צניעות וגם בהופעה עם הפרדה זה לא הכי צנוע ועובדה שיש הרבה יותר אירועי תרבות לנשים ובפרט סרטים ההופעות לגברים הם ממש נדירים ביחס לכל אירועי הנשים
קובי15.08.19
9
מה שחששנו. בא הערב בגץ וביטל את חוק בנושא ההפרדה , הפרחים לאדון עוד מש"ס לא יודע את שמו , וכמובן הפרחים לכל הפוליטיקאים שניסו לגרוף הון פוליטי מהמצבבב
טוביה 15.08.19
8
אנחנו תושבי טבריה בגלל רון קובי נבחר רק מפלגה דתית לא משנה מפלגה רק מפלגה דתית צריך לבחור שעם ישראל ידע שאנחנו סובלים וסבאלנו בגלל שאנחנו יהודים
ורון קובי ליצן שישב בבית יום לבן לטבריה 15.08.19
7
החוק היחיד שיכול לעזור, זה ביטולו המוחלט של המוסד השקרני הזה, ברגע שיש בידו את הכח, הוא יעשה הכל בכל דרך שהיא על מנת לקבוע את סדר היום הציבורי על פי דעתו, לא רק כאשר כוונת המחוקק לא ברורה אלא גם כאשר היא ברורה לגמרי ומפורשת כפי שנחשף כאן, למעשה מה שנעשה כאן נראה כמחטף לילי מהסוג הגרוע ביותר, ביטול פ
חיש גז15.08.19
6
למה נזכרו רק כעת ולא הציגו זאת במשפט כי שופט באין פרשנות על פי לשון החוק לפרשנות התכליתית ובסוף לפרוטוקולים כפי שהבאתם כעת. זה היה סותם את הגולל על הפרשה והיו נמנעים מילים רבות וכולי
אסתר15.08.19
5
ה ימלוך לעולם ועד. לא נשתוק לערב רב שבתוכינו
שרי 01.09.19
4
רק תוציא תעודת עורך דין והעולם החרדי ינצל
???? ????15.08.19
3
הרי הטענה שלהם היא שלא יתכן שבמרחב הציבורי ובמימון כספי ציבור יהיה אירועים שעל ידי ההפרדה הם לא יוכלו להגיע הרי האירועים שלהם גם כן ממומנים מכספי ציבור והחרדיות לא יכולות להשתתף בו אתמההה????
יוס15.08.19
2
בגץ זה כלי השמדת היהדות של הנאו מהזן היהודי
אא15.08.19
1
הידד לרב מקלב. החכי"ם החרדים עובדים יומם ולילה לבטל כל מיני גזירות שונות ומשונות, מגיע להם יישר כח גדול.
גבר15.08.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24