כיכר השבת

היהדות - על שולחן המו"מ

שבת, גיוס, גיור, נישואין ו'כותל'; קדשי ישראל - ערב הכרעה

היהדות החרדית נמצאת בימים אלו ערב הכרעה גורלית, בנושאים הרגישים ביותר, כשיתכן ונציגיה אף יודרו לבסוף ממוקדי קבלת ההחלטות • ישי כהן משרטט: אלו החוקים העומדים לקראת הכרעה (ארץ)

13
ישי כהן | כיכר השבת | כ"א בחשוון | 19.11.19
הגר"ח קנייבסקי והגר"ש כהן. ההנהגה הרוחנית תכריע
הגר"ח קנייבסקי והגר"ש כהן. ההנהגה הרוחנית תכריע (צילום: יעקב כהן)

ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה בימים האחרונים להשיג עמדה מרוככת של הסיעות החרדיות בנושאי דת ומדינה, אותה יוכל להציג בפני יו"ר 'ישראל ביתנו' ח"כ אביגדור ליברמן, בניסיון להגיע להסכמות על ממשלת אחדות הכוללת את המפלגות החרדיות, ואולי אף על ממשלת ימין-חרדים-ליברמן.

ראשי המפלגות החרדיות, מצידם, הבהירו כי יסכימו לדון בנושאים הללו, אך מי שיקבלו את ההכרעות בהם יהיו מועצות חכמי וגדולי התורה - שספק גדול אם יסכימו לפשרות מרחיקות לכת, כדרישתו של איווט ליברמן.

על שולחן המשא ומתן נמצאים נושאים כבדי משקל, מבחינת עתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ועתידם של חיי החרדים בה; נושאים עדינים ביותר מבחינת הסיעות החרדיות. ציפור נפשן.

חוק הגיוס

ליברמן דורש שחוק הגיוס יעבור ככתבו וכלשונו, ללא שינוי, אף לא של פסיק מהנוסח כפי שאושר בקריאה ראשונה בכנסת, ביולי 2018. מנגד, החרדים כבר הגיעו בנושא זה לפשרות מרחיקות לכת בעיניהם, כאלו שגם נתניהו ואיילת שקד לא האמינו שיצליחו להשיג, כך שלא נראה שנותר להם מרחב תמרון.

אחת מדרישותיו של ליברמן בסוגיה היא שיעדי הגיוס יהיו חלק מחקיקה ראשית, בעוד החרדים מבקשים שהנושא יעבור להחלטת ממשלה. כעת מנסים הצדדים להגיע להסכמה, כחלק מ'מתווה אריאל אטיאס', אך ליברמן מתעקש.

האדמו"ר מגור, נשיא מועצת גדולי התורה של אגו"י (באדיבות המצלם)

באגף החסידי באגודת ישראל, התלוי בהחלטת ה'מועצת' שלו, מעריכים כי גם את 'מתווה אטיאס' יהיה קשה להביא לאישור מועצת גדולי התורה, שמצידה הגיעה בעבר לפשרה דרמטית מבחינתה.

חוק הגיור

שופטי בג"צ ממתינים להרכבת הממשלה החדשה, כדי לקבל החלטה בנושא הליך הגיור בישראל, בעקבות עתירות שהוגשו על שולחנם. בעבר הגיש יו"ר ש"ס השר אריה דרעי את 'חוק הגיור' במסגרת תפקידו כשר הפנים, אך ראש הממשלה נתניהו עצר את קידומו, אחרי לחץ שהופעל עליו מקהילות רפורמיות בארה"ב, והסמיך את שר המשפטים לשעבר משה ניסים להגיש המלצות והצעת חוק חדשה.

ניסים אכן הגיש המלצות והצעת חוק, אך אלו נדחו באופן חד משמעי על ידי הרבנים הראשיים, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף ונשיא בתי הדין הגאון רבי דוד לאו, ואף הסיעות החרדיות הודיעו כי יתנגדו לחוק ניסים, כשדרעי הכריז שאינו מסכים אפילו לדון בו.

הרבנים הראשיים (צילום: יעקב כהן)

בינתיים, לתמונה נכנס איווט לברמן, שכעת דורש להעביר את חוק ניסים כ"פשרה". במקביל, ח"כ איילת שקד מנסה לקדם מתווה אחר, לפיו רבני ערים יוכלו לגייר בפיקוח המועצות הדתיות ובאישור מועצת הרבנות.

בשלב זה, ברבנות הראשית מתנגדים לכל פשרה בנושא הרגיש, וספק גדול אם ליברמן כלל יקבל את הצעתה של ח"כ שקד.

מתווה הכותל

לפני יותר משלוש שנים אישרה הממשלה את 'מתווה הכותל', שהכיר הלכה למעשה ברפורמים ובדריסת רגלם במקום הקדוש ביותר לעם היהודי. החרדים הצביעו אז נגד המתווה, אך אפשרו את העברתו.

לאחר ביקורת פנים-חרדית קשה שנמתחה על המתווה, הוא הובא בפני מועצות חכמי וגדולי התורה, שהורו לדרוש את 'הקפאתו' או ביטולו - וכך אכן נעשה.

חגיגות רפורמיות ב'כותל הדרומי'. ארכיון (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

המפלגות החילוניות מצידן, לבקשת הרפורמים, לא פסקו מאז מדרישתן ליישם בכל זאת את המתווה המפוקפק, אליו כאמור מתנגדים החרדים בתוקף. גם נושא זה מונח על שולחנם של שופטי בג"ץ.

כחלק מתנאיו לכניסה לממשלה, דורש כעת אביגדור ליברמן לאשר את מתווה הכותל המקורי, זה שנפסל על ידי ה'מועצות'.

תחבורה ציבורית בשבת

השבת למרמס: יו"ר 'ישראל ביתנו' דורש לאשר - באופן חסר תקדים - הפעלת תחבורה ציבורית בשבת קודש, בשכונות חילוניות ברחבי ארץ הקודש. החרדים, מטבע הדברים, מתנגדים.

דווקא בנושא זה נראה כי הסיכוי להגיע לפשרות גדול יותר, שכן לכלל הסיעות החרדיות ישנם כבר כיום נציגים ברשויות המקומיות החברים בקואליציות שמפעילות תח"צ בשבת.

ח"כ מיקי זהר, יו"ר סיעת 'הליכוד', הציג פשרה לפיה תחבורה זו תופעל על ידי גויים, וכרטיסי הנסיעה ירכשו מערב שבת.

חוק המרכולים

שר הפנים אריה דרעי רואה ב'חוק המרכולים' הישג אישי גדול, אליו הגיע בקדנציה האחרונה שלו במשרד הפנים. חוק זה מסמיך למעשה את שר הפנים למנוע אישור פתיחת מרכולים בשבת קודש.

מדובר בחוק מרוכך, לעומת החוק המקורי. על פי החוק, לשר הפנים תהיה סמכות לבטל חוק עזר עירוני שיאפשר פתיחת מרכולים בשבתות, אך הוא לא חל על העיר תל אביב - שם המרכולים ימשיכו להיות פתוחים, זאת בעקבות פסיקת בג"ץ.

לאחר אישור החוק הבהיר דרעי: "‏אישור חוק המרכולים איננו 'ניצחון חרדי', אלא שמירה על הסטטוס קוו, וניצחון של הרוב הדומם במדינת ישראל הרוצה בהמשך צביונה היהודי של המדינה ומעוניין לנוח ביום המנוחה. 'כי היא מקור הברכה'".

כעת מבקש איווט ליברמן לבטל את החוק באופן מוחלט, כך שכל מועצה מקומית תוכל לקבל החלטה עצמאית האם לאפשר את פתיחת המרכולים בשבתות וחגי ישראל.

ברית הזוגיות

'ישראל ביתנו' דורשת להעביר את חוק 'ברית הזוגיות', שיאפשר לכל זוג יוכל להתחתן "על פי השקפת עולמו", במסגרת 'נישואים אזרחיים'., מה שכמובן נוגד באופן חד משמעי את העמדה החרדית, בהנחיית הרבנות הראשית לישראל.

בנושא זה נראה כי הצדדים לא יצליחו להגיע להסכמה, בוודאי לאור פסיקתו המפורשת של מרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל לנציגי ש"ס, ששללה זאת מכל וכל.

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
חה... כחרדי אני לא מתפלא בכללללללללללל מה שחשוב למפלגות החרדיות זה קומבינות ג'ובים ושאר ירקות ! מי שהביא את המצב הזה לתחתיות זה אנחנו בידים שלנו ! באופוזיציה נקבל יותר , נקבל התיחסות נכונה ועניינית , ולא יעבירו כספים דרך צנרת לא נכונה , לא יעניקו הון עתק לעסקנים שרק בגלל הציבור החרדי סובל !!! הגי
דודי19.11.19
11
ניתן להתפשר רק בענייניי גיוס של מכסות וכו וכו ולימודי ליבה-השאר זה דאורייתא ואסור להתפשר בשום מחיר.
יעקב 20.11.19
10
אחיזת עיניים וויתרתם כבר על ההההההההכל
חיים19.11.19

הצגת כל התגובות

9
א ו פ ו ז י צ י ה ! ! !
דוד19.11.19
צודק!!!!!!! בנסוח חוק הגיוס השתתף הרב יגאל רוזן
איצ20.11.19
8
איראן תנצח את ישראל ! הארץ תקיא את היהודים .
היהדות בסכנה20.11.19
7
איווט, מה איתך, שכחת את החוק שאוסר על ברית מילה (הדרת גויים) ואת החוק שאוסר ללמוד תורה ואת החוק שאוסר על לוח שנה עברי (הדרת לועזיים) אתה רואה איווט, אפילו אנטיוכוס היה יותר מתקדם ממך, ואפילו סטאלין!
שכחתם כמה דברים20.11.19
6
למה כל כך חשוב להיות חלק מהממשלה? בדיוק כדי לעצור את הדברים האלה. זה המחיר שהם אמורים לשלם לנו כדי שנצטרף אליהם. אבל הנה התהפכו היוצרות והמטרה הראשית היא להיות בממשלה, ופתאום העניינים האלה הפכו למטבע הסחיר... שאותו אנחנו משלמים להם על התענוג המפוקפק. עם נציגים חרדים שכאלה - כבר אין לנו מה לחשוש מ
חיים20.11.19
5
ימשיכו למכור לנו שלפיד הוא הכי גרוע כי הוא פגע בכסף ואילו ליברמן "רק" נלחם בעיקרי הדת סתם, כך שאיתו ודאי שאפשר לשבת
איש19.11.19
4
תורת ישראל עומדת לדין אצל הערב רב ועמי הארץ ריקי השכל והדעת, כל אלה אינם יודעים שהם חיים וקיימים בזכות לומדי התורה ושומריה כנאמר-'אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי' אצל הגויים יהודי שומר מצוות היה מכובד, ואילו בין יהודים כביכול הוא צריך להתנצל על שמירת יהדותו כך נראית גלות בין יהודים..
מוחה19.11.19
3
לדעתי הפתרון האמתי לכל המצב הוא כזה. החרדים צריכים להתפשר בנושאים שלא נוגעים אליהם באמת, ולהלחם על מה שממש נוגע להם. באם החרדים יחליטו שהם הולכים על פי מתווה חיה ותן לחיות הפתרון פשוט. חוק הגיוס הוא חוק שלדעתי אין מה להתפשר בו, החרדים לא באמת רוצים שיתערבו להם בחיים ויכריחו אותם להתגייס או לעמוד ביע
הבורר19.11.19
2
לקרוא ופשוט לבכות באיזה מצב עם ישראל נמצא. פשוט צער איום ונורא שנושאים כאלה עולים בכלל על שולחן הדיונים במדינה יהודית שכל בסיס קיומה זה התורה והמצוות.
דוד19.11.19
1
כוחות חיצוניים מפעילים את ליברמן ודורשים את הדה יהודיזציה של מדינת ישראל. נישואין אזרחיים יביאו לאזרוח רבים מן התושבים הלא יהודים של מדינת ישראל והפיכתה למדינה אנטי יהודית. יביאו לתעשיית פונדקאות לא מוסרית כי כל גבר יוכל לשכור פונדקאית במקום אמא לילדיו. נישואין אזרחיים ידללו את האוכלוסיה היהודית ב
.מה זה אומר19.11.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 14:23

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24