כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

הפולמוס: מי הוא גדול תלמידיו של הגר"א?

היום, לפני 193 שנים הסתלק המקובל רבי מנחם מנדל משקלוב זיע"א. האם הוא היה גדול תלמידיו של הגאון מווילנא או שמא היה זה הגאון רבי חיים מוולוז'ין? • הפולמוס (היסטוריה)

41
ישראל שפירא | כיכר השבת | ל' בשבט | 25.02.20
אחת התמונות המיוחסות לגאון מווילנה
אחת התמונות המיוחסות לגאון מווילנה (צילום: מתוך ויקיפדיה)

היום, ל' בשבט, לפני 193 שנים (תקפ"ז) הזדעזעה ארץ ישראל ת"ק פרסה על ת"ק פרסה, בהסתלקותו של ראש שיבת ציון השלישית - המקובל רבי מנחם מנדל משקלוב גדול תלמידי הגר"א בארץ ישראל.

קברו של רבי מנחם מנדל משקלוב בהר הזיתים (צילום: מאת מרכז מידע הר הזיתים, ויקיפדיה)

פולמוס מעניין הפך לנחלת הציבור בשאלה - מי 'גדול' תלמידיו של הגר"א? יש האומרים שרבי מנחם מנדל הוא גדול תלמידיו, ויש האומרים שהגאון רבי חיים מוולוז'ין הוא גדול תלמידיו.

בשביל להבין את שורשי מחלוקת זו, עלינו לשוב לשנת 1797, העולם הליטאי בהלם עת הסתלק גאון הגאונים רבי אליהו מוילנא זי"ע. שני תלמידים מובהקים היו לגר"א, המפורסם מביניהם הוא הגר"ח מוולוז'ין שהעיד שראה את רשב"י והאריז"ל יושבים לצידו של הגר"א ולומדים איתו סתרי תורה.

אחת התמונות המיוחסות לגאון מווילנה (צילום: מתוך ויקיפדיה)

לעומתו, רמ"מ משקלוב, שימש את הגר"א בשתי שנותיו האחרונות ולאחר פטירתו רמ"מ העלה על הכתב את דברי תורתו של הגר"א וכתב את פרושו ל'משלי' ואף הוא מעיד על קדושתו של הגר"א.

מחלוקת אחת הייתה ביניהם: רמ"מ הלך בעקבות מורו ורבו הגר"א בשאיפתו העזה לעלות לארץ הקודש, ואף עשה זאת בשנת 1808 בראש שיירה של מאות תלמידי חכמים, שם הקים וביסס את הישוב היהודי עד ימינו אנו.

ואילו הגר"ח הקים את ממלכת עולם התורה, הישיבה הראשונה בהיסטוריה, שעד ימינו צורתה המקורית נשמרת בהיכלי הישיבות הקדושות בארה"ק.

שרידי בימת בית הכנסת הגדול (צילום: יוחנן (ג'ון) זליגמן, רשות העתיקות)
הגדלה
שרידי עמודי בימת בית הכנסת (צילום: יוחנן (ג'ון) זליגמן, רשות העתיקות)

ההיסטוריון, ד"ר אריה מורגשנטרן, טוען שהייתה מחלוקת בין הגר"ח מוולוז'ין לרבי מנחם מנדל משקלוב בדבר העלייה לארץ ישראל, ולמרות שהגר"ח תרם ועזר כספית ליהודי ארץ ישראל, הרי שלתלמידיו הקרובים הוא לא הורה לעלות לארה"ק, אלא להישאר בגולה וללמוד תורה - כי היא הפתרון היחידי לפתרון הגלות!

מורגנשטרן מתבסס על איגרת שכתבו תלמידי הגר"א בצפת, בשנת 1810, שבה הם מאשימים את חבריהם שנשארו בליטא בכך שהם מעכבים את הגאולה! כי הם לא עולים לארץ ישראל! נביא מהדברים החריפים: "הלא תבינו השבוע מימים קדמונים אם אשכחך ירושלים וגו' מדוע היא נשכחת כמת מלב שכחת הארץ הקדושה גורם חס ושלום אריכות הגולה!" .

בניין ישיבת וולוז'ין, כיום (צילום: ישעיהו לוי)
הגדלה

בתגובה לאיגרת חריפה זו מיהודי צפת שהאשימה את הגר"ח ותלמידיו באריכות הגלות, בתאריך א' סליחות 1812 דרש הגר"ח דרשה[1] בה הביא ציטוט מהגר"א שהחשוב ביותר בעולם הזה הוא התורה והמצוות, ולצורך הפרכת סברתם של העולים שהגאולה קרבה, וחייבים לעלות לארץ ישראל, פירש הגר"ח פרוש אנטי משיחי על אמרת יעקב אבינו לרועי הצאן שסובבו את הבאר, והתפלא עליהם מדוע הם סובבים את הבאר, והרי "עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל לֹא עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה הַשְׁקוּ הַצֹּאן וּלְכוּ רְעוּ??"[2]

המקווה בווילנא בו טבל הגר"א (צילום: ג'ון זליגמן, רשות העתיקות)
הגדלה
מקווה הגברים בבית הכנסת הגדול (צילום: יוחנן (ג'ון) זליגמן, רשות העתיקות)
הגדלה

מבאר רבי חיים מוולוז'ין עדיין הגאולה לא באה!! - "עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל!" ועם ישראל אינו צריך להתאסף בארץ ישראל - "לֹא עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה!" ועם ישראל צריך ללמוד תורה שנמשלה למים - "הַשְׁקוּ הַצֹּאן וּלְכוּ רְעוּ!"[3].

למעשה שרידי תלמידי ישיבת וולוז'ין עלו לארה"ק לאחר סגירתה בשנת 1892 טיפין טיפין, והשאר עלו בעליות לארה"ק בשנים שלאחריה. אלא שלא זכו, נרצחו בשואה הנוראה, הי"ד.

  1. הודפסה בנספחות שצורפו לספר נפש החיים שיצא לאור בשנת תשל"ג בירושלים
  2. בראשית כ"ט ז'
  3. גם בזוהר כתוב ש-"בזכות לימוד התורה יאספו מהגלות וישובו לארץ הקדושה.. ואם לא ישובו אז יאמר הקב"ה "עוד היום גדול.. אבל רפואה אחת יש לכם, השקו את הצאן, עסקו בתורה, ותלכו למקום המנוחה" (זוהר ח"ג עמוד רע, פרשת ואתחנן ע"פ פרוש בעל הסולם)
  • ישראל שפירא, הינו מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם המתמחה בהיסטוריה תורנית.
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
41 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
אגב היכן כותב ר"ח מוואלוזין שהוא ראה את רשב"י והאריז"ל יושבים לצידו של הגר"א ולומדים איתו סתרי תורה, לי זה יותר נראה העתק הדבק מכל מה שתלמידי הבעש"ט הקדוש ותלמידו הרבי רבי דובער ממעזריטש מעידים עליהם ועל רבנו הקדוש בעל התניא, והרי זה מהמפורסם שהכל היום רטרואקטיבית היה גם אצל גדולי המתנגדים, אז אולי
ללא שם25.02.20
תשובה לשאלתך מצוי בהקדמת מורנו רבי חיים מוולוזין בהקדמתו לפרוש הגר״א על סיפרא דצניעות וזה לשונו עוד בעניני הגילויים שהיה להגר"א ומהם גילויים בהקיץ ומעשה נורא שהגר"א הוציא את כולם מחדרו וישב ודרש בפרשת האזינו בפני הרשב"י והאר"י א. אמנם מכל ענייניו הנוראים ומעשיו הנפלאים גם מכל אשר מצאתי ראיתי בעיני
אליהו ראש ברזל26.02.20
אתה שם לב שיש פה הרבה מילים וקצת עובדות, והרי הכלל הוא ש"כל יתר כנטול דמי" וד"ל
אדוני אליהו26.02.20
26
היכן ניתן לרכוש בדיוק את התמונה הזו של הגאון מוילנה מאוד יעזור לקבל תשובה אני חייב דחוף כזו תמונה לבית שלי
גבי25.02.20
25
החזון איש זצ"ל היה אומר: שלגאון לא היה תלמידים!!!!
כך שמעתי.26.02.20

הצגת כל התגובות

24
המצאות ודיוקים של הבל מ"מלומדים" שכמעט לא קרו ולא שנו, ומייצרים מחלקות יש מאין, היה וויכוח דק מאוד בזה ולא "מחלוקת" אדרבא רבי חיים מוולוזין אסף כסף רב ועמל בכל כוחו לסייע יישוב ארץ ישראל, אולם רוב העם ישב באירופה והייתה לו אחריות עליהם. מקרה דומה היה עם החפץ חיים
חיים25.02.20
23
הכל עורבא פרח מעולם לא היתה מחלוקת מי גדול יותר, הם לא עסקו בזה ומעולם לא היתה מחלוקת האם לעלות לארץ - פשוט דמיונות
גור ארי הלוי25.02.20
22
החיי אדם, מחותנו ותלמידו.
אליהו26.02.20
21
מכל תלמידי הגר"א לא נשאר זכר ושארית, אין להם כיום שום צאצאים שומרי מצוות. היחיד שנשאר ממנו זכר הוא ר"ח מוואלוזין. אולי כי הוא היחידי שלא חתם על החרם נגד החסידים. נקודה למחשבה
זייציק25.02.20
כל העולם הליטאי צמח בעקבות השפעתו של הגאון מוילנא, כל עולם התורה לומד בשיטה הליטאית שהצמיחה את למדני הדורות האחרונים...! צא ולמד!!
הגר"ח סולוביציק25.02.20
לצערנו השיטה הליטאית היא לא שיטתו של הגר"א הגר"א סבר שצריך ללמוד אליבא דהלכתא השיטה הליטאית היא שיטתו של ר' חיים בריסקר
א03.10.21
המצאות שונות ומשונות מאנשים המאמינים באדם מת כאילו הוא עדיין חי ורובם עם אייפונים ואינטרנט
חיים25.02.20
מאיפה בלבלת את השכל משפחת ר' ישראל משיקלוב מפוארת בתלמידי חכמים רבים ומפורסמים צאצאי ר' סעדיה תלמיד הגר"א רבים וטובים שומרי מצוות וכך עוד רבים פשוט המצאת
אורי25.02.20
עוד בדותה חסידית. ר' חיים לא חתם במקום שחתם רבו, כמובן מאליו. ואדרבה, יש סימוכין לכך שר' חיים עצמו ניסח את החרם!
קיצייז26.02.20
ר' חיים לא חתם כי הוא לא היה מרבני וילנא והחרם היה של רבני וילנא
א03.10.21
חצוף רשע מושחת ושקרן. שם רשעים ירקב. כל עולם התורה עומד היום על תלמידי הגר"א. וכל הספרים בלומדעס (אם אתה בכלל יודע מה זה) הם מתלמידי הגר"א. הגאון הגדול ר' משה שטרנבוך שליט"א חותם במכתביו שהוא נין ונכד להגר"א. וכן ר' אהרן קוטלר זצוק"ל גדול הדור של אמריקה הליטאית. שהעמיד את עולם התורה באמריקה. ועוד רב
יוסי25.02.20
ישנם משפחות רבות של תלמידי הגר"א שהם יראים ושלמים כמו משפחת חשין לדותיה או משפחת שטרנבוך וכו וישנם עוד רבים. אנא אל תבוא חשבון בענינים אלו כי ידך תהיה על התחתונה
חיים ברוך25.02.20
לכתוב שמכל תלמידי הבעש"ט נשאר רק חב"ד ושטעפנעשט, השאר נהיו מתנגדים או חילוניים, ואצל המדומיין הנ"ל זה היינו הך...
שקר מוחלט כמו25.02.20
20
הישיבה הראשונה בהיסטוריה????? נהרדעא פומבדיתא סורא..
עמי25.02.20
19
ל11 ידוע ונכון במאה אחוז וכיום צאצאי הגר׳׳א הם או חילונים או חסידים
חסיד25.02.20
18
20 שנה היה הגבאי של וילנא גונב 50 אחוז מהמשכורת של הגרא ואף אחד לא ידע מזה ... ועכשיו פתאום כל לטאי מוכר לנו תותים שהוא נוהג מנהג הגרא איפה הייתם אז כשגנבו לגרא זצל את הכסף (או שגניבה זלא איסור אצלכם.. ע"ע ביבי..)
סיפורי סבתא25.02.20
17
רדוד. מדובר הגדולים עולם ואתם עושים את זה כאילו מחלוקת בין ארץ ישראל לבין ראש ישיבה ליטאי בן ימינו .
ללא שם25.02.20
16
הרבה טעויות בכתבה ואין לי כרגע כוח לכתוב באריכות
משה25.02.20
15
כל הכבוד
מדור כ״כ נחוץ 25.02.20
14
לרבינו הגר"א ז"ל לא היה ממש 'תלמידים'. הוא יושב סגור בביתו ולמד בהתמדה נוראה ולא לימד תלמידים. מידי פעם היה נכנס מישהו לשאול שאלה והגר"א ענה מיד.
ידען25.02.20
13
בפרספקטיבה של היום ברור שתלמידי הגר"א שעלו לארץ ישראל במסירות נפש הם אלו שצדקו וקרבו את הגאולה.
דן25.02.20
12
כמה שטויות במשפט אחד עולםהתורה לא קיים בזכות תלמידי הגר׳׳א והיהדות באמריקה לא עשה ההוא גברא דקטלינא וד׳׳ל
ליוסי25.02.20
11
התבלבלתם בין רבי ישראל משקלוב... לבין רבי מנדל משקלוב....
חחחח25.02.20
10
סערה בכוס מים. שניהם היו תלמידיו. גם תורת ישראל וגם ארץ ישראל היו מתורתו של הגר"א והינן מתורתנו של כולנו. מדוע ליצור פולמוס במקום שאין פולמוס? לא שמענו מעולם על פולמוס בתוך תלמידי הגר"א, ואין להמציא אותו היום סתם כך לשם העניין. וכי חסרי פולמוסים אנחנו??? האם רק באמצעות פולמוסים ניתן לפרסם ולהתפרסם??
מרים25.02.20
התגובה הכי ראויה ומדויקת שקראתי עד כה ישר כח
אליהו ראש ברזל26.02.20
9
זי"ע
זי"ע25.02.20
8
יש מכתב שר"ח מוואלאזין כותב שהוא לא תלמידו של הגר"א וסתם אנשים "הדביקו" את זה עליו, מי שיוכל להעלות את זה יבורך.
כך שמעתי.26.02.20
7
כמה בדותות בכתבה
הזוי 25.02.20
6
קשקוש מוחלט! רבי חיים מוולוז'ין היה היוזם והמנהיג של עליית תלמידי הגר"א בכל מה שקשור לעצם היוזמה וליצירת התשתית הכלכלית של "כולל הפרושים". מה גם שכמה מתלמידיו מקורביו וממשפחתו עלו אף הם לאר"י בעליית תלמידי הגר"א. מורגנשטרן ידוע כמומחה בהמצאת מחלוקות שלא היו ולא נבראו.
סתם אחד25.02.20
5
ל11 פעם לא ידעתי מה זה מתנגדיםץ אפילו שאני לטאי בנ ברקי לגמרי! עד שפגשתי אנשים מסכנים כמוך שמשמרים בכח את המחלוקת. הציבור הלטאי עכבר מזמן עזב את המחלוקת הזו. רק חסידים ללא רבי ממשיכים לעשות מחלות לחינם
חסיד25.02.20
4
אפשר מקורות ?
ללא שם25.02.20
3
ברור שהגרח מולוזין תלמידו הנאמן של הגר"א- אומנם גם רמ"מ היה מקורב אליו - אבל הכי חשוב זה התורה (היינו 10 דפים הראשונים של נשים נזיקין שלומדים בישיבות הק' אליבא דפלפול) ולא השקפות לאומיות ושיבת ציון ושאר ירקות..
תפסיקו לפמפם לנו השקפות של מיזרוחניקים!!25.02.20
תפסיק לפמפם סיסמאות ותתחיל לדבר לגופו של עניין
סיסמא24.08.21
2
עורבא פרח. הספרים של מורגנשטרן (קראתי חמש או שש מתוכם) שימושיים ועשירים במקורות אבל ברגע שזה מגיע להיפותזות ולפרשנויות שלו עצמו מפרי רעיונו (דבר שאינו מתאמץ להסתיר) כל בר דעת מחייך בביטול. המזרוחניק לא מבין כלום. לפרשנויות שלו משקל כקליפת השום. כל הכתבה הזאת מבוססת על קשקושים צדדיים של מורגנשטרן, בח
שמשון26.02.20
1
דבר ידוע הוא אך מצונזר אצל המתנגדים, שגדול תלמידיו היה הרה''ק רבי אברהם מקאליסק זיע''א שפרש והיה לאדמו''ר קדוש וטהור.
גדול תלמידיו היה הרה''ק מקאליסק!25.02.20
חחסידים
א03.10.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 07.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24
ש

ללא ידע קודם • מחזור ג'

ההרשמה לתוכנית החרדית להכשרת מתכנתים יצאה לדרך!

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

״משנים את ההנהגה, חוזרים בתשובה״

לאחר הסערה: הרב אייל עמרמי הכריז בשיעורו של הראשל"צ: "יהיו שירים, אבל בלי כלים"

ישי כהן | 04.05.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24