כיכר השבת

בעקבות גל השנאה

יש כאן כישלון חרוץ, וצריך להודות בו // דעה

השנאה כלפי החרדים מתפשטת כעת בחברה הישראלית כאש בשדה קוצים, אך מנחם נאבת טוען כי אין לשכוח שחלק מהחרדים התגלו לאחרונה "במלוא מערומיהם", כהגדרתו (טור)

135
מנחם נאבת | כיכר השבת | י"א בניסן | 05.04.20
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מגפה פיזית מביאה עמה פעמים רבות מגפה חברתית, והנה, למגינת לבנו, מגפה כזאת מסתמנת בפנינו בצורה אלימה ומכוערת במיוחד. השנאה הפושה כלפי החברה החרדית, שנאה המלוּוָה בארסיות נוטפת ומדממת ובסלוגנים העתיקים ביותר של הארסנל האנטישמי, מתפשטת בחברה הישראלית כאש בשדה קוצים. והאש הזו בוערת יותר מתמיד והיא מאיימת לשסֵע ולהכתים את החברה הישראלית, שגם בימים רגילים מתקשה בעמידה יציבה מבחינה חברתית, בכתם שנתקשה להסיר.

בוודאי, עלינו להילחם בכל כוח בהתפרצויות השנאה האלה, ועם זאת, צריך לומר את האמת. זה הפך להיות קשה. קשה מאוד. הניסיונות להגן מפני התפשטות השנאה הזו באמצעות הסבר, נימוק, כל מיני טצדקי, הפך להיות דבר נלעג, דבר שמזיק הרבה יותר ממה שהוא מועיל.

בשעה הזו צריך לומר את האמת: יש כאן כישלון חרוץ, וצריך להודות בו. חלקים רבים בחברה החרדית התגלו בשבועות האחרונים במלוא מערומיהם. הבוז והזלזול שהופגנו כלפי הרשויות, הקלילות של ה"אויבער חוכעם" שחש שהוא תמיד מנצח את כולם מכיוון שיש לו בכיס טיעונים רדיקליים ואידיאולוגיים שמסובבים את כל המציאות על כף היד, השאננות בפני פיקוח נפש ובפני האחריות כלפי החברה, שאננות שיש בה מצב קטסטרופלי של "חב לאחריני", ההשתעשעות בשאלות הנוגעות לפיקוח נפש כאילו היו אלה שאלות קטנות הנוגעות ל"גזירות שגזרה המדינע", וההנהגה החרדית, שהתגלתה, בחלקים גדולים ממנה, כלא מספיק אחראית ומבינה כדי ליטול על עצמה אחריות על סוגיות חשובות כאלה, הגדישו את הסאה.

רוב החברה החרדית התעוררה בסוף בלית ברירה, אבל זה מאוחר מידיי. בהתחלה התפלפלו ובינתיים המגפה התפשטה. כשכבר התפשטה באופן מופגן הבינו שיש כאן משהו רציני. האיחור הזה אינו מעידה חד פעמית. הוא אופייני. הוא אופייני לצורה החובבנית שבה מתקבלים החלטות, לזלזול בחיי נפש, להטלת מורא של עסקנים זוטרים על הציבור, להתנהלות בסוגיות שונות בצורה בלתי אחראית ולא בוגרת, לראשי ישיבה זוטרים מסוימים שנוטלים על עצמם החלטות פזיזות ומטופשות בשם העקרונות האידיאולוגיים הקשוחים והסגורים שלהם. זה אופייני וחייבים לומר זאת. אי אפשר להסתתר שוב מאחורי וילונות של אפולוגטיקה.

החברה החרדית צריכה לעשות חשבון נפש רציני. פעם אחת, כאשר היא שואלת את עצמה למה ה' עשה כן, עליה להשיב תשובה קשובה יותר מאשר החובה להתחזק בלימוד תורה או להאשים את חילולי השבת במדינה ועוד מן הסוג הזה. חשבון הנפש אמור להיות מופנה פשוט אל הסיבות האמיתיות והמציאותיות שגרמו לכך, אל החברה עצמה ואל צורת ההתנהלות בה. לא תמיד צריכים לשאול מה ה' עשה לנו, אלא עלינו לשאול מה אנו עשינו לעצמנו בנטילת שם ה' לבטלה. על ציות עיוור שרבים חללים הפיל, על עיסוק חובבני בשאלות הרות גורל, על הפיכת כל שאלה משמעותית לדיון הנוגע לבירור החשוב "הלנו אתה אם לצרינו", "אויב או שונא". עלינו, בני החברה החרדית, לחשוב ברצינות האם סגנון התנהלות המפוכח כביכול, שחש את הסכנות האורבות בכל עבר ואת הפיתויים שבכל מקום, לא נפל שדוד במלכודת של עצמו. האם סגנון התנהלות שרואה בכל מקום רק בּוֹרוֹת וגזירות ובשל כך מפתח לעצמו חסינות עדרית, לא טרף את עצמו.

החברה החרדית צריכה להשיב לעצמה למה גם ברגעים קריטיים היא לא מצליחה לחשוב באופן מערכתי. למה מאמץ קולקטיבי של המדינה למגר מגפה אמור לעבור אישור מיוחד של רבנים, וליתר דיוק, של הצגה מצחיקה וילדותית של סוגיות רציניות בפני רבנים שהנושא לא הוברר מספיק בפניהם. מדוע אפילו במקומות כאלה החברה החרדית צריכה להפגין תחושה שהיא מדינה בתוך מדינה ושיש לה פלפולים משלה והיא תחליט על עצמה בכוחות עצמה מה ראוי ומה לא ראוי. מדוע גם כאשר ענייני נפשות עומדים על הפרק, עניינים שהם נר לרגלה של ההלכה שקבעה בפסקנות "וחי בהם – ולא שימות בהם", אנשים נופלים קרבן לאמירות מאגיות בשם "תורה מגנא ומצלא", אמירות שאין להם כל שורש וענף כהכרעה מן הסוג הזה בתורה ובהלכה.

החברה החרדית צריכה לחשוב האם ההתפתלות האינסופית שלה בניסיון להגן על עצמה מפני הסכנות שבחוץ, להגן על ציבור לומדי התורה, היא שכחה את הקשר הראשוני והבסיסי למציאות והפכה להיות תמימה יותר מתמימה, נאיבית ומנותקת בשם פלפולי חכמה כאלה ואחרים. האם הניסיון להגן באופן תמידי על המגזר לא גורם לכך ששוב ושוב הארץ מכסה את דמן של עוולות ושל התנהלויות נפשעות הנסלחות בשל כך ש"אין אלטרנטיבה טובה יותר", ו"מה לעשות, זאת המציאות". האם החברה החרדית שסימנה בעבר את אתוס המלחמה נגד המציאות הבלתי אפשרית הפכה לטרף קל בפני המציאות הבלתי אפשרית שהיא העמידה בפני עצמה.

אם הכשרת השרץ בק"נ טעמים תהפוך להיות שיטה כדי "להגן על החברה", אנו ניתן במו ידינו את הדחיפה האפקטיבית ביותר לגלי השנאה הללו. שוב ושוב נחלצים להגנת החברה החרדית, -פעמים רבות דווקא אלה שהחברה החרדית עצמה רומסת אותם-, אבל יש לשים גם לזה גבול, כי זה כבר מתיש. אם נתאהב באפולוגטיקה, וכל הזמן נזעק חמס נגד האנטישמיות, כאשר בכך נכפר ונעביר את הביקורת הפנימית הדחופה, לא רק שנהרוס במו ידינו את החברה עוד יותר, אלא ניתן בכך עוד כלים למשחית להשחית, ניתן עוד דחיפה לשנאה המכוערת הזו לבעבע.

במאבקים רבים שנעשו כנגד עוולות שפשו בחברה החרדית זכור הציור המוכר הבא: בַּתחילה ישנה ביקורת נוקבת, אבל באיזשהו שלב מתערב גוף סמכותי חיצוני כלשהו (בג"ץ וכדומה) וטורף את הקלפים. מעתה, זו מלחמה על הבית! כל הדיונים האחרים נשכחים ותחת זאת כולנו מגויסים לדרמה החדשה: ההתערבות האלימה של הגופים החיצוניים בתיבת נח הטהורה. המאבק הזה מוקצן לשיאים דרמטיים ביותר, וכאשר הגל עובר שכחנו שהייתה ביקורת נוקבת, בהתחלה.

גל השנאה השוטף את המדינה כיום עלול להחזיר אותנו בדיוק לאותו התסריט. כיבוי הבערה הזו באמצעות הצטופפות בקוצי הקיפוד שלנו כאשר האש בוערת בחוץ, בשם הצדקה ראויה לשמה, עלול לעלות לנו הרבה יותר ביוקר ממה שאנו חושבים.

עלינו להילחם בשנאה ובקריאות האנטישמיות המכערות והמטנפות את פניה של החברה הישראלית, אבל אי אפשר שזה יבוא שוב על חשבון ביקורת קריטית. העשן הזה לא הגיע בלי אש. ההתנהלות החובבנית והרשלנית בסוגיה הזו היא מטרד, והזדוניות שהתלוותה לכך בכמה וכמה מופעים מבישים של זלזול בהוראות תוך כדי הפגנת כוח ואדישות הופכת את אותם מופעים לפשע של ממש. את חשבון הנפש הזה יש לעשות, כמו שצריך, בלי להתפלפל ובלי להפיל את הכל על האמונה בגדולי הדור שהפכה להיות עיקר אמונה המתרץ כל התנהלות צולעת, ויפה שעה אחת קודם.

ועלינו לזכור גם את השאלה הדתית, את השאלה של קידוש השם. החברה החרדית אמורה הייתה לצעוד בראש המחנה, כפי שהיא יודעת לעשות היטב בנוגע לגמילות חסדים ולהשקעה בלימוד תורה וקיום מצוות, היא הייתה אמורה להיות דגם ומודל לחברה הישראלית כחלוצה לפני המחנה בשאלות קריטיות של דיני נפשות, שחס וחלילה לא נגיע למצב של חילול השם, שלפי הגדרת הגמרא מתמצה בכך שהחברה מסתכלת על שומרי המצוות ואומרת: אוי לאביהם שלימדם תורה, כמה מכוערים מעשיהם, כמה מכוערים דרכיהם. החלוציות של החברה החרדית בנוגע לענייני חסד, עזרה וזריזות בתלמוד תורה וקיום מצוות, ייקור חיי הגוף והנפש, חלוציות שהיא לשם דבר גם בחברה הכללית, הייתה אמורה להיות גם כאן מצפן וכיוון דרך לחברה ומקור לקידוש שם שמים.

תוכן שאסור לפספס
135 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
101
דברים נכוחים. צריך לקרוא פעמיים כדי להפנים ולהתבונן בדברים. תודה לנאבת
יונתן07.04.20
100
כולכם חיים בסרט עוד כמה שבועות זה יגמר והכל ישאר אותו דבר מי שינסה לומר ביקורת יגלה שהבנים שלו עפו מהישיבות הבנות מהסמינרים והוא עצמו יהיה בחרם אבל אולי יהיה אפשר לשכנע את יענקי שבעניני בריאות יביאו רופא שיסביר את המצב ולא פשוט לומר לר' חיים המדינע רוצה לסגור את הישיבות
בחור06.04.20
99
מזדהה עם כל מילה.
אלי06.04.20

הצגת כל התגובות

98
סוף סוף צדיק אחד!!
שלמה06.04.20
97
כמי שחי בעולם החילוני ומתקרב לדת (שיעורים בבני ברק והשתלבות קלה בקהילה), אני חייב לומר שכואב לי על המצב ועל ההזדמנות לקידוש ה' גדול שהוחמצה. בתחילת ההתפשטות מעט מאוד רבנים (כולל הרב שלי) קראו להקפיד על קיום ההוראות. מרן הרב קנייבסקי שהוא מנהיג ומוביל הוטעה והקורונה התפשטה ביתר שאת כיוון שרוב האוכלוס
חילוני מתחזק06.04.20
96
כל הכבוד מנחם! עשרות שנים של הנהגה ע"י אותם עוסקים בציבור שהוזכרו הביאו אותנו למצב הנוכחי. אפשר ללעוג לכולם ולסתום את הפיות: האמת לא תשתנה. העולם החרדי זקוק לחשבון נפש יותר עמוק ולא לחזור על אותן הסיסמאות: "לא מכבסים את הכביסה המלוכלכלת ברבים". פעם אחת ולתמיד שאנשים יתחילו לחשוב בעד עצמם. אמונה זה
שבתי דבש06.04.20
95
יפה כתב! תמיהה גדולה: איך רבנים חשובים, שבמחלתם מעדיפים את טובי הרופאים ומדקדקים כראוי בפק"נ של עצמם, זילזלו בפק"נ של ציבור ולא כינסו בי"ד של 23 לדון בדיני נפשות של הציבור? עכ"פ, הודות למדינה ולצבא מעבירים חולים ומאשפזים אותם, ומספקים מזון בב"ב, ובעז"ה יתחילו לומר שם "מי שבירך" לחיילי צה"ל (כנראה בנ
יהודי ישראלי06.04.20
94
המגפה הנוכחית מגלה את הבעייתיות הנוצרת לא אחת, כאשר ההלכה מתנגשת (לכאורה) עם מקרים של פקוח נפש, שהם תדירים ברובד הנפשי, אלא שמשום שמדובר במקרים אישיים, בהם אנשים חווים משברים נפשיים או נסיונות פרטיים הדורשים הבנה פסיכולוגית לא יכולים לקבל מענה מספק, משום חוסר ההבנה של ההנהגה הפוסקת, שאינה מקבלת די א
גם זו לטובה?05.04.20
93
קיבלנו בתקופה הזאת שיקוי קסם פלאי- שיקוי מגלה אמת. אמנם מזעזע ומסוכן אבל כדאי לנצל אותו לחשבון נפש שיוביל לשינוי מבורך. כולם יכירו וידעו בסופו של דבר שגם זה היה לטובה. צריך להתגבר על הדחף להאשים, צריך להפנות את האנרגייה האדירה הזאת להסקת מסקנות וחשבון נפש כל אחד כלפי עצמו ולחתור למצב בריא יותר (תרתי
לטובה05.04.20
92
מחריביך ומהרסיך ממך יצאו. למה תולים את הכביסה המלוכלכת בפרהסיה. כל אחד חושב גם בימים אלו כי אם הוא "האגו" לא יגיב יפלו השמים והוא רק בהבל פיו או קולמוסו. יציל את העולם. מי שיש לו הצעות ייעול לניהול העולם ימצא את הטלפון של העוסקים בצרכי ציבור ויתן להם את הערותיו פנים אל פנים. למה אנחנו מתפלאים על המק
בנימין רבינוביץ05.04.20
אין זמן אחר, בכל זמן הדברים לא יתפסו, יש להכות על הברזל בעודנו חם, כדי שיתיישר. לצערנו ההנהגה החרדית כשלה כשלון חרוץ, זו פשיטת רגל טוטאלית, כמה בני אדם מתו מחמת הכישלון הנורא הזה, כמה משפחות הפכו אומללות מהחלטורה הזו. כותב המאמר צודק בכל מילה, העמיקו והפנימו.
רון גילרון06.04.20
ספר לי על הטלפון הזה אף פעם לא שמעתי עליו. כתב יפה למה להתעצבן הראייה תספור כמה תגובות מסכימות איתו נמאס להיות טיפשים ה יעזור שנעשה בדק בית ונתקרב אליו הכי שאפשר בצורה נומלית בלי לוותר על הוחי בהם
יחיאל06.04.20
91
חזק ואמץ על האומץ לפרסם את הדברים. לא דבר מובן מאליו אם כי אני משער שיבואו איתך חשבון. בכל אופן אותי עודדת. אני שכבר חשבתי שהציבור שאני חי בו משוגע לגמרי, נראה שיש בו עדיין איים של שפיות.
חרדי05.04.20
90
לאלי הגיב מספר 4. גם אתה שטוף שנאה שהסיתו אותך בדיוק אלו שדרדרו את בציבור למקום שבו הוא נמצא עכשיו. לא קראת את הטור בשימת לב לעדינותו של הכותב שלא פירט את מופע הליצנות של הנכד יענקי אצל מרן שר התורה, וכפי שנראה לא באמת עדכן את מרן במצב לאשורו ורק התבטא המדינע וכו'. קרא שוב את הקטע. ואנא לפחות אתה נס
יענקי05.04.20
89
מאמר אמיתי ונכון מאוד אנשים מהציבור שלנו עדיין לא מסוגלים לקבל ביקורת חיצונית . וההתעלמות של החרדים מההנחיות שפורסמו מעל כל במה אפשרית כתובה ואלקטרונית ומודדעות רחוב ואנשים פילבלו עיניים ועשו לומדס כאילו זה סוגיה שהם יכולים לדון בה לעומק ויש להם כתפיים לעסוק בה.... 6הכי חמור זה ההנהגה העסוקנאית /הגי
פינקי05.04.20
88
תפסיקו לזרוק את כל האחריות על הנכד. "שר התורה", מותר לו להתנהג כמו שר בממשלה לפחות, וברגע שהוא שומע שאומרים שיש מגפה (מגפה!!! שומו שמים!), לבקש מיד עוד פרטים, לבקש לזמן אליו את שר הבריאות, ואז להוציא פסק הלכה הנוגע לפיקוח פש של רבים! מחריד לחשוב שאם השאלה היתה על אדם בודד (אומרים שהוא בסכנה) אז היה
אריאל06.04.20
87
נכון מאד
שלמה06.04.20
86
כל הכבוד על המאמר, מקווה שתמשיכו כך. כחרדי הבנתי את נקודת התורפה של המגזר כבר לפני שנים. התחלתי להקשיב, כן להקשיב, לא בהכרח לקבל, אבל התחלתי לכבד כל דעה תהא אשר תהא גם אם אינני מסכים לה לעת עתה, ובמיוחד של אנשי מקצוע, החכמתי ושיניתי כמה מדעותיי. האדישות של המגזר בעת הזאת לא הפתיע אותי כלל מתוך ההכרו
מיק06.04.20
85
מאמר מטלטל.החשבון נפש הנוסף שצריך לעשות הוא אופן הצגת השאלות הרות הגורל בפני גדולי הדור שהם ממש דיני נפשות !!!כמו חכם ששאל את מרן ''אומרים שיש מגפה'' בשעה שרוב המדינה בהגבלות ובתי כנסת בערים נסגרות.ואז בהעדר נתונים מגיע החכם למסקנה שאם מרן אמר שאינו יודע סימן ש''המגיפה לא קיימת''.ככה גם היה שואל אות
ירון06.04.20
84
תודה לכותב על מאמר נוקב ואמיתי. אני גם שמח שרוב הגולשים קיבלו את דבריו ולא תקפו אותו כמי שרוצה להגן על התקשורת ועל החילונים. אך לאלה שטוענים שליצמן אשם בגלל שהוא לא הסביר מספיק לרבנים, אני בכלל לא חסיד גור או חסיד ליצמן, אך כאן זו לא אשמתו בכלל. במחילת כבוד תורתם, זו אשמתם של מנהיגי היהדות החרדית. א
אריה05.04.20
83
תודה רבה, נקודת מבט כה חשובה וכנה. ישר כוח!
חני05.04.20
82
סוף סוף יש מי שצועק המלך הוא ערום סוף סוף כתבה ראויה ואובייקטיבית זאת האמת גם אם זה לא נוח להודות בה אבל אי אפשר להתעלם מהאנטישמיות שגילו כלפי החברה החרדית שזה רישעות והסתה
אבי05.04.20
81
מנחם; אתה נאיבי ? על אף שיש נכונות בחלק מדבריך, מדוע בקראי את הטור שלך אני מרגיש בנסיונך הציני להשחיל השקפה והחדרת צורת חשיבה חילונית...
רוטוויילר05.04.20
במקום לזרוק רפש בצורת קלישאות החוזרות על עצמם כשיטה ידועה של לזרוק את הביקורת הצידה, בפעם הבאה אדון רוטוויילר הנכבד תנמק את טענותיך בכדי שלא תדמה ''לכלב השב על קיאו''
דוגו ארגנטינו 05.04.20
80
מעולה!!
שירה05.04.20
79
צריך להוקיע את המזלזלים בדיני נפשות. יחד עם זאת קצת פרופורציה עדיין ישראל במצב מעולה ביחס לשאר מדינות העולם......
יוחנן05.04.20
ישראל מקום 17 בעולם במספר הנדבקים למרות שיש יותר מ-100 מדינות בעולם עם יותר תושבים מישראל. נכון לעכשיו התמותה נמוכה מאוד ב"ה, אבל זה נובע בעיקר מכך שהמבוגרים בארץ נזהרו מאוד ואחוז החולים מעל גיל 70 מאוד נמוך. בנוסף - המגפה הגיעה לארץ חודש אחרי איטליה ולוקח זמן למחלה להחמיר. יש כרגע 107 מונשמים ולמרב
רון06.04.20
78
לו רצו שהחברה החרדית תתייחס ברצינות להוראה, היה על משרד הבריאות לשלוח רופאי צמרת אל הרב קנייבסקי וכן אל גדולי הרב'ס בתחילה, ואני בטוח שהרבנים היו מורים לסגור את הישיבות, כפי שאכן הורו לבסוף. החברה החרדית מתראה בבתי הכנסת- כשעוד היה מותר לעשות זאת. זוהי חברה שחיה בצפיפות רבה, ולא ניתן למנוע את הדבקתה
ישי ליפשיץ05.04.20
אם לא הבנת, אז הכותב לא דיבר על אנשי הבליעל המטורפים, אלא על המיינסטרים של החברה החרדית. במדינה נורמלית, כשרוצים להודיע הודעות מחייבות לבריאות הציבור, לא שולחים מומחי צמרת לגר"ח קנייבסקי. הרבה רבנים מלכתחילה אמרו שחייבים לשמוע בקול הוראות משרד הבריאות. קטונתי מלהבין את הגר"ח קנייבסקי, אבל אני באמת ל
דניאל05.04.20
77
הדרך היחידה לצאת מן המשבר הוא להודות בכישלון, להרחיק את ההנהגה הכושלת ולבחור הנהגה חדשה המסוגלת להתמודד עם בעיות הזמן.
רפאל05.04.20
76
כל הכבוד לבעל הכתבה גם לנו כבר נמאס מהסלידה החרדית מכל מה שהוא לא חרדי שנכשלה היום בגדול כדי להראות שטעו בזה טעות גדולה בחינוך והשתבש להם קצת המושג "בן תורה" ה' ירחם, וכמו שאומר הרמב"ם בהל' דעות שקיצוניות זו לא הדרך, אלא הממוצעת, החכמה, שנמנעת מלהתחבר אבל מתפללת על שלומה של מלכות ומוקירה ומכבדת ומאמ
אברהמל'ה מאי 07.04.20
75
למי שמחה על הכביסה המלוכלכת בחוץ ועל דלק ללהבות השנאה - ההפך הוא הנכון. מטבע הדברים שכאשר הציבור הכללי רואה חשבון נפש, יכולת ורצון לתיקון, נפתח בו הרצון להזדהות ולסיוע. מאידך, כאשר רואים ציבור מתבצר בטעותו ומגבה אותה והוד, כל טענה בקש - אזי מתגברת הטינה והאיבה.
על הכביסה בחוץ06.04.20
74
בחיי בכל המאמרים שלך בצריך עיון לא הסכמתי איתך פעם ראשונה שאני מסכים איתך לחלוטין!!
צריך עיון05.04.20
73
הכי טוב שראיתי, תודה.
יעקב05.04.20
72
כל הכבוד על הכתבה!
שלי05.04.20
71
כל הישראלים חכמים כל האמרקאים חכמים כל האיטלקים הספרדים וכ"ו ועוד ועוד אף אחד לא אוהב שמפסיקים לו את הגלידה שנוזל לו מי שהיה בצפוף אכל יותר, לא היה לנו סייעתא דשמיא ועל זה צריך לבכות כמובן התנהגות ברברים וזה לא רק בזה מביש, אבל הוגבל גדול הם הם אנשי דור המבול שהביאו עלינו צרה זאת הם יתנו לנו מוסר?
אהרן 05.04.20
70
זה ממש לא משנה מה קרה בכל העולם.... משנה מה אנחנו כציבור חרדי הבינו צריכים לעשות... זה מה שהוא כותב... חטאנו ל נפשותינו וזה לא היה מקרה... יש פה בעיה מערכתית
למספר 105.04.20
69
נכון לגמרי, רק אני לא מבינה למה אנחנו כל פעם צריכים להתנצל בשם הסוררים שבינינו?? אני יושבת כבר 3 שבועות בבית ולא מבינה למה אנחנו מנסים כל פעם לרצות את כולם ולהסביר שאנחנו עדיין נורמלים ושומרים על הכללים ומשלמים מיסים וכו באמת נמאס
שירה05.04.20
כי הסוררים הם כבר לא מיעוט והרוב צפצפו. זו האמת.
עא05.04.20
כאשר הסוררים פועלים במצוות רבותיהם שהם גם רבותינו, זה מחייב אותנו או להתנתק מאותם רבנים או לתת הסבר מניח את הדעת, אם יש כזה, מדוע אנחנו לא מתנתקים מאותם רבנים.
רפאל 05.04.20
68
הביקורת נגדנו מוצדקת. זלזלנו. לא נשמענו. ועד היום אצלנו מתחכמים בניגוד להוראות עם מנינים בחצרות בתים וכולי. ואת שר הבריאות התשקורת תופשת במערומיו מתפלל במנין נגד ההוראות. אז אנחנו אשמים וצריך להודות בזה. הם מחכים לנו בסיבוב וזה מחייב אותנו לנהוג כשורה בלי חכמות.
מכה על האמת05.04.20
67
טוב שיש מי שאומר את האמת. זה לא חילול השם, להיפך. לא התגלה כאן שום סוד שמישהו לא ידע, רק סוף סוף יש נכונות לומר אמת ולא סתם דמגוגיה. אולי הכותב כאן יתנגד, אבל אוסיף משלי קושט דברי אמת, שמי שמאמין שרבינו שר התורה מנהל בעצמו את מה שרואים בשמו בתקשורת החרדית, הוא מבזה אותו כת"ח גדול הדור. כל ההתרמות
צודק לגמרי06.04.20
66
כל מילה בסלע!!1
שירה06.04.20
65
הרעיון הוא נכון וכל הכבוד על האומץ לומר זאת. אבל אני חושב שחסר כאן הבנה לגורמים להתנהגות הזו. א' האמונה תופס מקום גדול בספרים בשיחות בניגוד לפיקוח נפש. מה ששם את מצוות האמונה ביחס לא פורפוציונלי למצוות פיקוח נפש. ב' אין הערכה לרופאים ולמדע כמו בציבור הכללי. (אף אחד לא שואף להיות רופא) ג' העיוות
סטודנט לפסיכולו05.04.20
64
כתבה מאוד יפה וגם אני חושב בדיוק מה שכתבת אבל אם נדייק במקרה הספצפי הזה אל תשכח שהספרדים כמו הרב דוד יוסף כבר בהתחלה אמר לאברכים בכולל שלו ללכת הביתה אפי' לא ללמוד במרחקים כהוראות משרד הבריאות. ואולי גם כל זה נכון להיום אבל אל תשכח שלפני כמה שבועות לא ידעו שזה ככ' חמור נגיד בפורים עדיין התירו אירועי
ישראל05.04.20
63
המסקנה המתבקשת היא להעיף את כל העסקנים הבנים והנכדים של מי שמנסים לקדם אותו כנביא או משיח וכמבטיח ברכות וישועות ושלא יחלה בקורונה, ופשוט להשמע להוראות ולאנשי המקצוע די ... נמאס מהפטרונות העסקנית רבנית
אבי05.04.20
62
במקרה זה שתיקה בתרי - אלו שקפצו בראש לקבל החלטות ולהציגם בפני גדולי ישראל מוטב היו ששותקים מאשר מזיקים. אין להם את הכלים הבסיסיים ביותר להבין את המצב ולהציג את השאלה.
מילה בסלע05.04.20
61
החרדים צריכים להפסיק לרקוד על כל החתונות. או שהם מחוץ לעסק ואז שירדו לברוקלין ויצרפו לסאטמר או שיהיו חלק ממה שקורה פה באופן מלא
יישר כח05.04.20
60
מילים כדורבנות!!! כתבת את מה שהרוב השפוי חושב... הגיעה הזמן לשיפור העסקנות והפיכתה ליותר שקופה לציבור. לא יתכן שכל עסקן או נכד של... יכתיב את ׳ההשקפה׳ ויחליט מהי ׳דעת תורה׳ תחזירו את המושכות למנהיגים האמיתיים
נועה05.04.20
הייתי שמח לדעת מי הם ה"מנהיגים האמיתיים" שאת מתחכוונת אליהם. הגראי"ל שטיינמן היה האחרון שהיה מוכן לסבול שיקראו לו "פשרן" ו"משכיל" כדי לומר דעת ישרה. מישהו מכיר היום רב שמוכן לסבול ובלבד שלא ליישר קו עם הקנאים?
רפאל 05.04.20
59
תודה לכותב . אמנם בא משוליים מודרנים אבל עדיף מכאן מאשר משום מקום. האין אונים שלנו והקריסה פנימה באה מכל מה שתיארת בתוספת ההכרעה לפרוש בחסות המדינה משוק העבודה ולימודי חול ברמה הגורמת למצב בו לימוד תורה בכולל אינו בחירה אלא מלכוד. אנחנו עניים ובפסח הזה נקבל עשרות אלפי מנות מזון ממדינה חילונית . זה
הפכנו קבצנים05.04.20
כל כך נכון
ע05.04.20
אל תדאג אדוני, מקבלים הרבה גם ממני חרדית ממש לא מודרנית שמשלמת עשרות אלפי שקלים מס הכנסה ויש כמוני עוד. את העזרה בבני ברק מביאים ממני. לא מהחילונים... תודה
חרדית ממש06.04.20
58
אני ממש מציע דברים שלך - אומנם לא קראתיו עד הסוף ... אבל דבר אחד אני כן שואל : אם ההעניין היה ידוע מראש ככזה רציני למה ראשי הממשל לא טרחו להגיע או לשלוח שליחים רציניים לראשי העדה הקדושה ולהסביר גודל השעה ??? הרי יש המון מבני הציבור הקדוש שלא מחוברים וממש לא מעניין אותם כל הגה שמוציא השליט בלשון
יהודי פשוט06.04.20
57
האם זה חכם להכות על חטא ברבים כשהשנאה נגד חרדים משתוללת בכל עוז?! מדוע לתת חרב ביד אויבינו שיבוא ויגידו, הנה גם אחד משלהם אומר כמו רינה מצליח?! את חשבון הנפש שלנו צריך להשאיר לאחר עבור זעם ולערוך אותו בצנעה הראויה, ולא לכתוב אותו בריש גלי רק בגלל שלכותב קרץ הרעיון של ההאשמה העצמית והתאווה לרייטינג
אידישאי05.04.20
חן חן מה גם שלא ידבר בשם החרדים
ישיביש 06.04.20
כי אם לא עכשיו אז לעולם לא. תתעלם מההתקפות ותחתור לשיפור עצמי.
א.ב.06.04.20
עליך ואליך הוא כתב, מספיק להסתתר בואו נתקן!!!
ידיד06.04.20
צודק
חי06.04.20
56
סופסוף דברי טעם. צודק לגמרי. הנהגה רופסת מצד אחד ומאפיונרית מצד שני.
נתן05.04.20
55
אין בכוונתי להתערב בחשבון הנפש שלכם. ברצוני רק לחדד את הדברים בפשטות. נסיבות החיים של רוב הציבור החילוני השתנו דרסטית לאחרונה. אין עבודה, אין משכורת וכולם תקועים בבית ללא חופש תנועה. וכמובן, כולם חוששים לחייהם ולחיי היקרים להם. זה לא רק מרגיש כמלחמה על החיים, זו אכן מלחמה על החיים, פשוטו כמשמעו. כל
חילונית פותחת חלון05.04.20
54
חוזר על עצמו מספר פעמים. אך לכל טיעון משקל זהב
אי05.04.20
53
הצורך של בית הרב קנייבסקי להשתעשע עם הרעיון שיש להם מערכת שליטה נפרדת מהרשויות המדינה, ושהם חייבים להיות המילה האחרונה בכל מחיר, אכן גבתה ותגבה מחיר יקר. אין לזה קשר לחשיפה תקשורתית כלל וגם לא לפלג או לקומץ כזה או אחר. זו היתה ההתנהלות של המיינסטרים החרדי ממש.
תגובה למגיבים05.04.20
52
מילים כדורבנות. מעטים הם הארגונים/חברות המסוגלים להסתכל על עצמם בביקורתיות ע"מ להפיק לקחים, ובודדים עד ספורים הם הארגונים שמבינים שהפקת לקחים, מטרתה להשתפר ולא לתלות אשמים.
ד"ל05.04.20
51
אבל אשמים אנחנו שהמנהיגים והעסקנים והעתונים החרדיים פחדו לפתוח את הפה, ולא גינו את האלימות של הקבוצות הקיצוניות במאה שערים ובכביש גהה, מה שאנחנו משלמים עכשיו זה כאין וכאפס מה שעוד נשלם כשהרבה בחורים צעירים יזרקו את האידישקייט שלהם לפח, כבר עכשיו הם אומרים אין רבנים אין אדמורים הכל שקרים, אנחנו מתביי
אוי05.04.20
50
מאוד קל להאשים את האחרים. אבל למה אנחנו לא צעקנו. פניתי לכל מי שיכולתי. תצאו בבני ברק עם סרטונים מאיראן על מסכים על גבי מכוניות תעירו אותם. הם לא מבינים מה קורה. תציפו אותם בהודעות מפחידות על מה שקורה בארצות הברית. רק בסוף שבוע שעבר נזכרו הארגונים להסתובב עם רמקולים. אחרנו את המועד. אולי כמעט.
דדו06.04.20
49
נשכח כאן עיקר חשוב שעליו מבוסס הכל החילוניות לצערינו כבר מאירופה יחסה לדת ענין לאומי בלבד לא משהו מעבר ובזה נלחמה החרדיות במאבק קשה מאז ועד עתה ולצערינו הצד שלהם יותר חזק במלחמה הם יותר סוחפים וגוררים ואם לא נחזיק במלחמה קשה יש כאן אבדון גדול לדור הבא ולזה הוקמו המסגרות מהגנים כמעט גיל אפס אם זה בית
דוידי06.04.20
48
בפיות אילמות
תודה ששמת מילים 05.04.20
47
במקום להכות על החטא, תתחילו להתייחס אל הגמרא בצורה רציונלית. לא כל מימרא היא הבטחה מן השמיים, לא כל אגדה היא מתכון להצלחה.
שי05.04.20
46
יפה מאוד.. מילים כדורבנות
יעקב05.04.20
45
צודק בכל מילה, ההנהגה החרדית, גם הרוחנית וגם הפוליטית צריכה לעשות חשבון נפש רציני, הכי קל להאשים את הממשלה שלא עשתה מספיק... האשמים למצב הזה נמצאים בתוכנו
ישראל05.04.20
44
זהו בדיוק הסיפור של ההנהגה הכושלת שלא ידעת את החומרה, וגם העסקנים התייחסו בצורה חובבנית לעניין הזה... באיזו קלות הולכים לגדול הדור ומשמיעים לו מידע חובבני והוא פוסק מה שפוסק וכל הציבור נוהר אחרי זה לאבדון.....
ל 7 הבית שמשניק05.04.20
43
צודק , אנטישמיות ושנאת חרדים לא ביקורת עצמית וחשבון נפש - כןןןןןןןן
חיים05.04.20
42
מן הסתם יקומו כעת חכמולוגים בין אנ"ש ויתקיפו אותך בקש ובגבבא.. אבל יישר כוח על מאמר זה ויישר כוח על המערכת של כיכר השבת שנאותה לפרסם מאמר זה.
יהודה05.04.20
41
אתה חוטא לאמת וחבל שכך! הסבר קטן למה שאתה מתעלם ממנו, העולם שמעודכן מאוד וצמוד למסך, ראה מה קורה בסין, וזה לא בדיוק גרם לו לשנות התנהגות, כך גם שזה הגיע לאירופה, מדינות שלא נפגעו המשיכו כרגיל, כך גם ארה"ב וכך גם הציבור החילוני בישראל, למרות התרעות הממשלה והסגר, שרק חטף ביקורת מהשמאל על 'חוסר הדמוקר
שירה05.04.20
אפילו לשיטתך (שאני לא מסכים איתה) אה"נ, צריך שיהיו כמה חרדים ספורים (ואני בטוח שתמצא כמה כאלה שישמחו להתנדב...) שיהיו קשובים למה שקורה בעולם..
איש אמת05.04.20
היה זמן תגובה פשוט לא כולם הגיבו חרדים מעודכנים היטב במה שקורה אני לא יודע מה איתך אני שכנים שלי מכרים שלי נייעסנו על זל זה שבועות לפני שזה בא לכאן לא חכמה להגיד לא ידענו.
יחיאל06.04.20
אבל שר הבריאות חרדי. את מי אתה מאשים שלא הנגיש את המידע לציבור החרדי? מי אשם?
דורון05.04.20
צודק
איציק05.04.20
הטור בא לומר : לא לטמון את הראש בחול. ולהתחבא מאחורי : לא ידעתי . לא התארגתני מספיק , דעת התורה שלי לא הייתה בבית. פשוט לצאת לרגע מאזור הנוחות הממכר והמוכר.
בני05.04.20
הרב חיים קנייבסקי, הורה להמשיך ללמוד חודשיים וחצי אחרי שהקורונה התפרצה בסין. כולם ידעו על הקורונה, די עם ההתממות הזו. חבל לי שכל כך הרבה חרדים ימותו בסבל רב, בגלל הפסקים חסרי האחריות של הגדוילים.
ירון05.04.20
40
חכם בלילה. החרדים אינם היחידים שחשבו כך. בכל העולם הסתובבו כאלו שחשבו כך. ואגב, כן אנחנו מדינה בתוך מדינה, עם כל הכאב, אין השלטון יכול להבין את מהותה של תפילה, של לימוד תורה, בעיניהם דבר זה חסר ערך או לכל היותר בעל ערך תרבותי כזה של הצגות וכדו', אין שום הבדל בין מה שהלך בסופרים לבין מה שהלך בישיבות
בבל"ת06.04.20
39
חזק ומעורר לחשבון נפש!
חיים05.04.20
38
אבל אשמים אנחנו. הפכנו לשאלת רב שאלה שאינה הלכתית.
יעקב05.04.20
37
חזק ונכון
שמעון05.04.20
36
הנהגה פשטה את הרגל היה צריך להביא את הצבא של הציונים שיציל אתנו לאן הגענו לא לשכוח שאמרו שמי שיצביע ג לא יקבל קרונה
יהודה05.04.20
זה עמוק יותר. המחשבה כאילו על ידי "דעת תורה" אפשר להנהיג בתוך הציבור שילטון חליפי לשילטון של המדינה היא שפשטה את הרגל. רבנים יש להם הכשרה להכריע בשאלות איסור והיתר. כאשר באים להכריע בשאלות של מגפות כאשר הם אפילו לא יודעים לקרוא את המילה "פנדמיה" בלי ניקוד, אז אין פלא שהכרעותיהם כושלות.
רפאל05.04.20
צודק במאתיים אחוז
איש06.04.20
35
חזק וברוך. החרדי וכתושב בני אני מחזק את דבריך העבודה ועוד לקרוא ממש מנחם משיב נפש בשעה שהחרדים מצאו את האשם הגדול בכל התנהלותם: רינה מצליח.....
תושב בני ברק05.04.20
34
הדברים נכונים אבל המסקנא טעות טראגית, אם יש מישהו שאשם בכך שרוב היהדות החרדית לא נותנת אמון במערכות השלטון, זה רק השלטון בעצמו שלא מפספס הזדמנות לפגוע ביהדות, האם בשואה מישהו היה נותן אמון בסיפורי הגסטאפו על חשש מחלות???
שפוי אחרון05.04.20
אתה לא שפוי אחרון אלא דביל ראשון. תגיד לי, אתה משווה את השלטון בארץ לגסטאפו?
דודו05.04.20
עפרא לפומיא - אתה לא מתבייש להשוות את השלטון בארץ לגסטפו? אתה בכלל יודע מה עשו הגסטפו או שאתה אידיוט מוחלט? במשך 4 שנים הגסטפו רצחו 6 מיליון יהודים. כמה חרדים רצחו השלטונות בארץ המשך 70 שנה? בגלל אנשים כמוך נשלחות מגפות לעולם
רון06.04.20
33
מתי אנחנו, הציבור החרדי נשב (עם גדולי הדור) ונעשה חשבון נפש, מדוע לא החרמנו את חבורת הזבל ממאה שערים כמו שהחרמנו את הרפורמים. מדוע נתנו לכנופיית ה"פלג" השונאים והמחבלים להרוס את שמה הטוב של היהדות הנאמנה? כמו שידענו לעצור את הרפורמים והקונסרבטיבים. מדוע גדולי התורה אפשרו לחיות אדם בדמות חרדים לגרם ל
אלי05.04.20
התגובה שלך כל כך טיפשית. זו בדיוק הנקודה העקומה. אם במקום להתנשא ולהשמיץ ולהכליל קהילות שלמות של יראי שמים, המונות רבבות יהודים יקרים, אם במקום להחרים אותם, היית יושב איתם, היית רואה את העובדות, היית מזהה נקודות כאב, היית מנתח הבדלי גישות, ובעיקר, היית מגיע להבנות ושיתופי פעולה. אבל אם אתה מ
נורמלי05.04.20
היחידים שחושבים לבד, הם אנשי הפלג, הם עושים דברים נוראים. אבל לא הולכים בראש מורכן אחרי ההנהגה של המיינסטרים, כך שהביקורת דווקא לא עליהם.
מצחיק06.04.20
אכן כן.
גם זו לטובה?05.04.20
32
הכתב כותב את מה שכולם חושבים ולא מעיזים להוציא מהפה ולכל אלה המגיבים נגד הכותב, דעו לכם, ההתנהגות של הציבור החרדי במשבר הזה כולל גם המנהיגים, ולא משנה מי אשם ואם יש בכלל מי שאשם. ההתנהגות הזאת עלולה להביא לחיסרון אמונה בכוח התורה ובכוחם של חכמי ישראל. זה יהיה נסיון גדול להישאר באותה אמונה כמו לפני ה
עמית07.04.20
31
מאמר אמיץ.
דוד06.04.20
30
כמוכר בחנות נעליים, בעיר חרדית, ראיתי עד לרגע האחרון שהוחלט סופית על סגירת חנויות לא חיוניות זלזול מרוב מוחלט של הלקוחות הן על שמירת 2 מטר, וגם כניסה של כלל המשפחה לחנות למרות שרק חלק קטן מהמשפחה קונה, והצוות היה צריך להתחנן ולבקש שמי שלא קונה שיצא, על מנת לא לחטוף קנס.
יוסקה05.04.20
29
במחילה מכבודך אתה צודק!!!!!!!!!!!!!!!!!!! שכל הישראלים כולם! ללא יוצא מן הכלל התנהגו כך! לציבור החרדי עם התקשורת שלו לכך רק "זמן עדכון" ולא יותר אפשר לעבור לפי ימים ולראות אלא שזו תופעה ידועה לקבל סטירה ולומר אתם צודקים להזכירך בנצרות יש אמרה להגיש את הלחי השניה, שם זה נחשב לאבירות , אצלינ
תרביצו לי05.04.20
לא כל הישראלים התנהגו אותו דבר. היו בכל ציבור אנשים פרטיים שהתעלמו מהכללים, אבל בציבור החרדי זאת הייתה המערכת הציבורית - מוסדות חינוך, בתי כנסת, מקוואות , חתונות וטישים. אדם פרטי שמפר כללים יוצר סכנה מועטה. כאשר כלל הציבור מפרים כללים בחומה הסכנה עצומה. יש מימרה שהחכם לומד מהטעויות של אחרים והטיפש
רון06.04.20
28
אמת
שמעון05.04.20
27
לא מספיק שליצמן הוא שר בריאות. הוא ידע כל מה שקורה עם המחלה הארורה הזו. הוא עצר את הסגירה של בתי הכנסת והמקוואות.
יצחק05.04.20
26
גם אם יש אמת בדבריך מצופה היה ממנהיגי החרדים להיות הרבה יותר זריזים בתגובתם. בדצ העדה החרדית פירסם רק ביום ראשון שעבר שיש להישמע להוראות משרד הבריאות . היכן הם היו עד אז?? וזו רק דוגמא קטנה. כל פילוגי הפלגנות ורבני ואדמורי לכל אחד היתה דעה משלו וזמן תגובה אחר. למה??? את המחיר של חוסר מנהיגות אחידה ש
ל 105.04.20
מנהיג אשר מרצון מנתק את עצמו מן האינטרנט יצטרך להסתמך על המידע שמספקים לו בני החצר, ובני החצר יוכלו לסנן את המידע כך שיהיה תואם את האינטרסים שלהם.
רפאל 05.04.20
25
מסתבר שהציבור היותר נורמלי שבין שומרי תורה ומצוות הוא הציבור הדתי לאומי.
בני05.04.20
24
יש במאמר חוסר הבנה בסיסי. הכישלון היה בהחדרת הסכנה לתודעה. וזהו. הפיכת רוב הציבור כמי שאינו נשמע לתקנות בגלל פלפולים זהו היפך המציאות החרדים הרבה יותר ממושמעים באשר לציבור החילוני. במוצ"ש בערוץ 12 עם רינת מצליח (כן, ההיא) היא שאלה מה קורה עם השמיעה להנחיות אמרו לה שבשבת שמרו על ההנחיות בבני ברק ובח
דדו06.04.20
23
ישר כוח. העלית על הכתב את הצריך להאמר.
שימי06.04.20
22
כל מילה נכונה.....
מסכים !!!!!!!!!05.04.20
21
נכון מאוד, חייבים לעשות משהו , איך אנחנו משנים?
צודק! לגמרי.05.04.20
20
מילים חזקות ונכונות
שמעון05.04.20
19
מנחם היקר, אני מאחל לך רפואה שלימה!!! כנראה, שנדבקת במחלה הגרועה יותר מן הקורונה!!! ושיהיה לך לבריאות!!!
ידיד05.04.20
18
רבי מנחם, אדם אינטלגנט משכמו ומעלה, זכיתי להכיר מקרוב.. עדיין אני מאמין שלא היה כשל מהותי בציבור שלנו במיוחד. הרי ברוב הערים החרדיות אין התפרצות גדולה מאוד וגם מה שקרה בבני ברק בסך הכל די מובן בהתחשב בזה שזו אחת הערים הכי צפופות בעולם פלוס אורח החיים החרדי שמעצים את המגע בתוך האוכלוסייה. כמובן שהמצב
ארי05.04.20
17
אמרנו לך כמה פעמים תתעסק במוזיקה,זה התחום שאתה מבין בו
מני05.04.20
16
ישר כח על השפיות
ללא שם05.04.20
15
אכן היכולת לראות דברים נכוחה, לקבל בהכנעה ובכובד ראש ביקורת עניינית תוך דחיית הסטה פרוע ושנאה, ויכולת ההבחנה ביניהם, תפתור את הבעיה (והפינה) שהחברה החרדית הכניסה את עצמה אליה. ואכן הנושא מורכב ביותר, מחד יש את התנאים האובייקטיביים שקיימים נכון להיום בחברה החרדית, העניה והצפופה והמנותקת מהמדיה הכלל
אוהב חרדים06.04.20
14
זה מתחיל בזלזול של מידות טובות ודרך ארץ. ולכן: השינוי הוא בידינו!! כשאנו רואים בחור מניח הרגל עם הסוליה על ספסל - נעיר לו ונגער בו. כשאנו רואים שהוא מניח את הטישו המשומש על השולחן - נגער בו. כשאנו רואים אותו נכנס לטבול בלי להתקלח היטב בסבון ובשמפו - נעיר לו. הדור הצעיר צריך לראות שהדור הבוגר ממנו הו
הרב משה פרידמן05.04.20
13
ישר כח קול אמיץ אמיתי וכל כך כואב. במילים עדינות הציבור הופקר והוזנח!! גם מוציאים בורים ועמי ארצות שלא יכולים לפרנס משפחה אלא צריכים את הצינור של התמיכה. ציבור קדוש תתעוררו
יש כח -שר הכלום05.04.20
12
בעת הזאת עלינו לקבל את הזעם החילוני בהכנעה. להרכין ראש ולעשות חשבון נפש. את עבודת החינוך של הציבור החילוני, עלינו להשאיר לאישי ציבור חילוניים. הגל העכור הזה יעבור בסופו של דבר. בעזרת השם.
שלמה05.04.20
11
אור השמש מחטא ... יישר כוח . אין הנהגה אמיתית ומפוקחת לצערינו וזה הפועל היוצא . אבל מה האלטרנטיבה ? וועדת רבנים צעירים יותר ומעודכנים שתחליט ?... ומי ימנה אותה ... אבל אכן תחילת החשבון נפש נכון . היום פורסם מכתב רבנים תמוה נגד ההגבלות .. מזעזע .
הדברים נוקבים 05.04.20
לחשוב גם לבד! מצוות האמונה וההתבוננות מוטלת גם עלינו לא כל מה שהמדינה אומרת הוא נגדנו צריך גם להפעיל שכל..
צודק05.04.20
10
צודק לגמרי , אך יאוש בשוך המגפה , העסקנים ובעלי השקפה יחזרו לשלוט יתרצו תרוצי אמונה מופרכים והכל יחזור למה שהיה. או לנו כי חטאנו
חרדי05.04.20
9
כל הכבוד!! אבל זה לא יעזור הכל ימשיך כרגיל לצערנו
מישהו05.04.20
8
ההנהגה החרדית ידעה על המגיפה והעלימה עין. לא חושב שיש פה הסתה.
אסף05.04.20
7
צודק וטוב
איש05.04.20
6
במשך שנים היו שטענו שהעסקנים מציגים מצגת שווא לגדולי ישראל כפי האינטרסים שלהם. קולות אלו תמיד הושתקו בטענת כפירה וח"ו לערער על "ככל אשר יורוך". והנה באה השעה וחשפה קצת את פרצופה האמיתי של העסקונה. בשעה שהציגו לגר"ח נתונים מוטעים, שגרמו לו לפסוק להשאיר את המצב על כנו. היו רבנים ואנשי מקצוע חרדים שחי
אברהם05.04.20
5
היחיד שצריך לשלם את המחיר הוא יעקב ליצמן שמכיר את הציבור החרדי ולא הצליח להביא את המידע הנכון לבתי גדולי ישראל . את הציבור החרדי לא מעניין מה ראש הממשלה ומשרד הבריאות אומרים אלא מה הרבנים אומרים ומר ליצמן יודע זאת היטב . במקום לדבר עם הרבנים הוא הלך לשבת עם ראש הממשלה במסיבות עיתונאים . בפעם הבאה של
כואב את המצב אבל....05.04.20
אולי במקום לנסות להאשים את כל העולם ואשתו, תתחילו לבדוק בציציות של עצמכם. כן אתה, אתה שקורא את התגובה שלי. איך אתה יכול לשפר את המצב הקיים? ובטח כולם יקפצו עלי פה רק מעצם זה שהעזתי להעלות כזה רעיון, אבל אולי אתם צריכים להשתחרר מהסלידה המובנית שלכם למדינה. נכון, לה לא שהמדינה אוהבת חרדים גדולה, אבל א
דתי לאומי06.04.20
זה לא נכון הוא דיבר עם מלא רבנים. אני זוכר שהוא היה אצל אדמו"ר מקרלין חצי שעה ולאחר שיצא אמר בסיפוק ובתסכול גם יחד לצערי רק האדמורים מגור וקרלין מבינים אתגודל הסכנה. הוא היה חסר אונים מול חוסר ההבנ השל הרבנים
משה05.04.20
4
מסכים על כל מילה. ישרות ואמיתיות.
שחר05.04.20
3
טור נוקב ומעניין.
אלעד05.04.20
2
הגאוה מוציאה את האדם מן העולם ביקורת נוקבת וחשובה, החרדים הם חלק מעם ישראל . אם עד כה היה ברור שיש להתבדל היום אפשר להבין שההחלטה ההיא גורמת לפיקוח נפש חמור ביותר ובושה גדולה מאין כמותה. בישראל ישבו בבתים שבועיים תמימים לפני החרדים ובזה הפסד זמן יקר.
אס05.04.20
1
הייתה לי הבוקר שיחה עם חבר מהמגזר הדתי לאומי תורני והוא שאל אותי האם כל ההתנגדות היא בגלל שזו מדינה של ה"ציוניים" ? עניתי לו והוא הסכים איתי שבזמן שצרכני התקשורת הרשתית והכללית ידעו על מאות אם לא אלפי מתים בסין, מי שניזון רק מקווי הנייעס, לא ידע על כך והיה עסוק במצוות הפורים. וכאשר בארץ הקורונה פרצה
בית שמשניק05.04.20
אחי, שר הבריאות שלנו חרדי, הדיבור עם הקהילה החרדית התחיל באותו יום שגילו את הקורונה. החרדים פשוט התעלמו וזלזלו. כשיש לוויה של רב ב2 בלילה יודעים טוב מאוד להודיע לכולם לבא, אבל פה היה נח לחברה החרדית להתעלם.
ירון05.04.20
נכון שלא ראו מה קורה בסין ובאיטליה בשיא הצבעוניות כמו אצל מי שיש לו וואצאפ, אבל זו היתממות לומר שלא ידעו את המצב, לא ידעו את ההנחיות וכאילו חיו בבועה מנותקת. שטויות. ידעו ועוד איך. סגרו את בתי הספר, קבעו תקנות וצריך רק להיות עם נפש חפצה. יש הרבה רבנים (אביא דוגמא את ר' אשר וויס, שאותו אני מכיר ושמעת
יהושע05.04.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24