כיכר השבת

התפילות במניין

בג"צ הצדיק את העותרים החרדים אך דחה העתירה

לאחר דיון ארוך, החליטו שופטי בית המשפט העליון, לדחות את העתירה שביקשה לחייב את מדינת ישראל להתיר להתפלל במניין - כפי ההוראות • השופטים הצליחו להפתיע את העותרים (חדשות חרדים)

46
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | כ"ב בניסן | 16.04.20
מימין לשמאל: מזוז, פוגלמן ושטיין
מימין לשמאל: מזוז, פוגלמן ושטיין (צילום: יונתן זינדל ומרים אלסטר - פלאש 90)

לאחר דיון ארוך שנמשך מעל שעתיים, החליטו היום (חמישי) שופטי בית המשפט העליון, לדחות את העתירה של קבוצת שומרי תורה ומצוות, שביקשו להתיר תפילות במניין - על פי הוראות משרד הבריאות.

הבוקר, דנו שופטי בית המשפט העליון; מני מזוז, עוזי פוגלמן ואלכס שטיין, בעתירה שהוגשה - הדורשת לאפשר קיום מנייני תפילה במרחב פתוח תוך שמירת מרחק של שתי מטר לפחות בין אדם לאדם.

כפי הצפוי, שופטי בג"צ דחו את העתירה על הסף. יחד עם זאת, אחד הנוכחים באולם מספר ל'כיכר השבת': "להפתעתנו התקיים דיון מעמיק של יותר משעתיים בנושא, כשהשופטים טוענים במהלך הדיון כי אין ספק שצריך להתאמץ לתת למתפללים אפשרות להתפלל במניין".

"השופטים אף גערו בנציגי הפרקליטות", הוא מוסיף ואומר, "ושאלו למה אי אפשר לעשות אכיפה שתוודה את קיום המניינים במרחב הפתוח לפי הכללים וכך לאפשר את קיום התפילות".

בפרוטקול הדיון מופיע כי במהלך הדיון השופט מזוז הביע תקווה שאחרי הסגר הכואב תחל הקלה הדרגתית גם בתחום התפילות.

השופט אלכס שטיין טען, כאשר העקומה תשתטח ודאי יהיה יותר מקום לטעון ולבקש להתיר את התפילות.

ל'כיכר השבת' נודע, כי בעקבות דברי השופטים על הצורך למצוא פתרון, המאפשר קיום מניינים במרחב הציבורי מתכננים העותרים לפנות בהקדם לשר הבריאות יעקב ליצמן ולנציגי הציבור החרדי בכנסת לפעול בהקדם למציאת פתרון לקיום מנייני תפילה באופן בטוח כל אחד סמוך לבניין מגוריו בכפוף להכוונתם של גדולי ישראל.

כזכור, אמש פורסם לראשונה ב'כיכר השבת' כי קבוצת חרדים הגישו עתירה לבג"ץ, בעתירה נכתב: "החובה להתפלל במניין הוא מהיסודות הכי בסיסיים של כל אדם שומר תורה ומצוות, לא ניתן לומר קדיש ללא מניין, לא ניתן לשמוע קריאת התורה ללא מניין וכן חזרת הש"ץ, ברכו, ברכת כהנים, יזכור וקדושה.

אנשי 'הפלג' מתפללים במניין במודיעין עילית (דוברות המשטרה)

בהמשך העתירה לבג"ץ מבקשים העותרים, כי למדינה לא תהיה זכות לאסור מנייני תפילות - שבהם שומרים על הכללים כנדרש על פי הוראות משרד הבריאות. לא ייתכן שיהיה מותר להפגין במרחק של 2 מטר ורק תפילה - תיאסר.

לטענתם, בדיוק כמו שנכנסים למרכזי הקניות ולאוטובוסים, עשרים איש כל פעם - ואף הם לא שומרים על הכללים, כך לא ייתכן שלא תותר במדינה היהודית ליהודים להתפלל כל אחד סמוך לבניין מגוריו - עם מרחק של שני מטרים אחד מהשני ובאוויר הפתוח.

יתירה מכך, מציינים העותרים, כי לא יתכן שעשרים שכנים יכולים לטייל באותו מאה מטר יחד באותו זמן. ואסור לעשר אנשים לרדת למטה להתפלל תוך מרחקים גדולים זה מזה - שני מטרים.

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
יסלחו לי כל ה'צדיקים' כאן שהם בעד תפילה במניין... לדעתכם כל גדולי ישראל ואנשי מקצוע שומרי מצוות אינם מכירים את הטענות שאתם טוענים...? אלא מאי? דעתם של גדולי התורה אינה כ'כ חשובה בעינכם כי כל אחד נעשה גדול לעצמו... עכשיו קצת יותר קל להבין על מה הגיע לנו ככה...!
מוחה16.04.20
תקרא/י הכל לפני שאת/ה מגיב/ה... https://www.ki
מוחה במוחה16.04.20
36
יש להקפיד על כל הכללים, כמו מסכה וכפפות, לא רק המרחק. אז באמת אין הצדקה לאיסור.
חני16.04.20
35
יש הבדל מאוד משמעותי בין אנשים שיורדים לטייל לאנשים שיורדים להתפלל, אנשים שיורדים להתפלל הם עשרה אנשים שכל אחד נזקק לשני כדי להשלים מניין ותמיד יהיו אנשים שלא בקיאים בהנחיות, רק נדמיין לעצמינו 10 אנשים שצרים להמתין יחד בין מנחה לערבית הסיכוי שכולם ישמרו על ההנחיות קלוש מאוד וזה רק דוגמה אחת, לעומת ז
אלי16.04.20
אתה ממש כמו המשכילים הכופרים של פעם, ההרגשה היא שאני מסתובב באתר חילוני כל התגובות פה של עמירצים ששונאים תלמידי חכמים (זוכרים את הגמרא אנשכנו כחמור) ושונאים רבנים צדיקים וסתם את החרדים האדוקים, אני מרגיש שהרבה אנשים פה צריכים לעבור גיור וללמוד יהדות מפי איזה רב חבדי שיסביר לו שאנו היהודים מסתכלים על
א16.04.20

הצגת כל התגובות

34
עצוב מאד לעולם לא הבנתי למה אוכפים רק תפילות שהם לפי הזהירות . ולהמתין בתור למכולת אפשר . וכן הפגנות זה נורא חשוב שלא אסרו. זה נשמע לא טוב.
עמיאל16.04.20
33
נא לא להפריע לנו, אנו ישנים, תודה
ליצמן דרעי16.04.20
32
מה הם ענו לטענות? שעוה''ד לא יהיו פתים ויסתפקו שהשופטים מצדיקים אותם. שיבקשו מהשופטים נימוק משפטי מה שונה תפילה מהגנה, מדוע אי אפשר לקיים תפילה כשזה בתוך ה100 מטרים, בדיוק כמו שעשרות אנשים יוצאים ביחד לטייל בסביבות ה100 מטר.
יאיר16.04.20
ההבדל פשוט הפגנה הינה; חד פעמית (מוגבלת ל 10 אנשים). מנין הינו; למליון וחצי איש, כפול 3 ביום, כפול מאה בחודש... נו אז תגידו אתם מה ההבדל. חבל כי במקרה הזה הטיפשות הורגת! אז תפסיקו להיות טפשים!
דני17.04.20
31
אין שופטים בירושלים !!!!! רוסיה זה כאן !!!! אין שום סיבה לא לעשות מניין !!!! [ע"פ הכללים 2מטר ]
אחד העם 16.04.20
30
בר דעת.
העותרים נאיבים, מה הם ציפו???16.04.20
29
עיון במכתבושל ר' אשר דוייטש שהובא כאן תענה ללא התלהמות, על כל השאלות על בג"צ ועל שאר הערות המגיבים כאן.
שלומי16.04.20
28
כואב שהעסקנים החרדים לא מפנימים את זה כמו שאפשר לאכוף דברים שהחברי כנסת רוצים כך אפשר לאכוף גם תפילות בציבור כמובן שאם יתנו פתח לדוגמא מקום מסויים או בעיר חרדית 20 מקומות מסויימים כאלו עם פיקוח ממשלתי לא יהיו טענות לגנוב מניינים במקומות אסורים ולא נרגיש מקופחים. בתקווה להבנה
יהודיה 116.04.20
27
ניכרת טומאה על פניהם של שופטי הערכאות
יענקל16.04.20
26
34 אני מכיר רבנים חריידים שהטומאה על פניהם בולטת הרבה יותר
34 שב בבית תלמד קצת ענוה וצניעןת אתה וכל17.04.20
25
אכן יש ליצנות בירושלים. פעם דיברו על שופטים היו ימים חבר.
אשכנזי מתוסכל.16.04.20
24
אני חושב וגם הג''ר גרשון אדלשטיין שהשופטים צודקים, הרי אני רואה בעינים איך גם אלו הרוצים באמת להקפיד על 2 מטר - בפועל לא מקפידים מידי פעם, בסוף התפילה כשנפרדים מדברים קופקעס בקריאת התורה וכל הזמן מידי פעם, כך אני רואה כל יום במנין שנערך למטה בחצר שלי. אנחנו אלו שצריכים לבקש מהשופטים שישמרו עלינו. נ.
אלי16.04.20
השופטים חשודים ככופרים בד' ית' שמו
השופטים16.04.20
23
מתי יבינו מהוא בג"ץ???
חיים16.04.20
22
מה לעשות הפעם הבגץ צודק. שעון דפוק פעם ב12 שעות נכון. אל תשוו תפילה בציבור לקניות. בשבוע 21 יציאות לאדם בתפילה. הקניות ל5 איש פעמים בשבוע. תעשו חשבון זה 0.3 מול 21 פעמים יציאות לרשות הרבים. זה כמעט פי 60 סיכוי סיכון.
הקב.ה רוצה שנתפלל אליו בצינעה. שבו בבית 17.04.20
21
בשורה התחתונה החיים הם מעל הכל . וכל ההתחכמויות לא תורמות לזה.
משה16.04.20
20
כל שופט נראה כמו שטן, או לפחות אינקויזטור משנות גירוש ספרד זה נראה שהם התחרו מי יעשה פרצוף יותר מפוחלץ וזדוני בתכלס, המשתלטים הנ"ל צקצקו אולי מעט בלשונם, אך לא מסוגלים להגן באמת על זכויות המיעוט, לא כשזה מיעוט חרדי, מי שרצה לקבל סעד היה צריך לשלוח מוסלמים או נוצרים לעתור, מסתמא שהם היו מקבלים סעד מה
יוסי16.04.20
19
בס"ד אם כל הכבוד מה למה מותר 20 איש במרחק 100 מטר אבל אסור מניין עם מרחק של יותר מ 2 מטר אז מה אם מי שמתפלל במניין הוא מקבוצה זאת או אחרת למה לקרוא לו רודף אם הוא שומר על 2 מטר למה הפוליטיקה מטמטמת לנו את המוח ואנשים לא מסתכלים בצורה ענינית על הנעשה
בס"ד16.04.20
18
לעשות מיניין בתור לסופר כי לעמוד בתור 2 מטר מותראז ינצלו את זה עשרה עשרה וכל פעם שהתור מתקדם יוותרו על התור עד שיסיימו את התפילה
יש פתרון16.04.20
17
מה חשבתם??? תגידו לי, הם מאמינים באלוקים????????
מה חשבתם???16.04.20
16
ואחר כך נדבר על מנינים. כל כך הרבה גדולים נהיו פתאום ולכל אחד דיעה והוראות משלו. מישהו יתעורר כאן כבר???
ראשית יש להגדיר מה זה גדול 16.04.20
15
'מפני כבודו של ר' גרשון'
דוד16.04.20
14
צריך אולי הפגנת תפילה. עשרה, ללכת עם שלטים לבושי טלית ותפילין. ולהפגין ולהתפלל
משה16.04.20
13
תמימים כרגיל, אם היו מצרפים לעתירה גם ערבים שיטענו על הצורך בתפילה אין ספק שבג"ץ היה מתיר. רק יש עדיין חרדים תמימים שמאמינים במדינה ומוסדותיה ולא מבינים שהמדינה הכי אנטישמית בתבל זו מדינת ישראל, ולכן צריך להתנהל בתחכום, כמובן הכל לפי החוק, אבל בתחכום.
yaacov16.04.20
הרב באורון אמר שלמוסלמים ולנוצרים מותר להתפלל בחוץ עם מרחק כנדרש, אז למה לנו אסור???????????
א16.04.20
אתה איש טיפש נורא, ממש רחמים
איש16.04.20
כל מילה בסלע, אכן אם היו מצרפים מוסלמים וערבים הכל היה אחרת
א16.04.20
12
חבל על הזמן שלכם, הכלבים שיושבים ושופטים שם עם שנאת יהדות ועל פי האמונה שהם צאצאי הקוף (אני לא חולק על זה כשמדובר עליהם בעצמם...) הם "לעולם" לא יפסקו לטובת חרדים גם במקרה שכולם מודים שהחרדים צודקים בעתירה
א16.04.20
11
יופי ליטפו להם ת׳ראש ושלחו אותם הביתה.. אבל מה שמעניין הם הנימוקים ועוד יותר מעניינים הם המוטיבים של העסקנים מאחורי העתירה וההסתה נגד הסגר. אגב. פה מייבבים אצלנו על ״שנאת החרדים״ ומהתגובות לסיפור נדמה לי שאצלנו יודעים לשנוא ועוד איך לשנוא את כל מי שלא מתיישר עם הפוליטיקה שלהם..
מנחם16.04.20
10
אני מאז פורים מתפלל ולומד בביתי .לא מחפש כל מיני קולות וגם בעתיד אעשה זאת.
בני16.04.20
9
חבל שלא ציינתם מה הנימוקים לדחיית העתירה
אלי16.04.20
8
מי שמתפלל לקיים מצות ולעבדו בכל לבבכם אינו מחפש טצדקי להתפלל במנין כשיש חשש כל שהוא לסכנת נפשות. כל העותרים וכל המסכנים נפשות עבור תפילה במנין בעת הזאת מוכיחים שאין שום קשר בין ה"תפילות" שלהם ומצוות התורה ולא קיום מצוות הם מבקשים... עצוב מאד לראות כמה נדבקים יש במחלת ה"יהדות המזוייפת".
משה 16.04.20
קשקוש בלבוש
א16.04.20
7
הם "קיימו דיון מעמיק", איזו בדיחה טובה. חלאות אלו, שופטי הבג"ץ הארור, פסק הדין במקרה זה דחיית העתירה על הסף, היתה כתובה מראש, כמו במקרה של אדלשטיין, אך הם היו חייבים להראות ולו למראית עין שהם דנים "בכובד ראש" בטענות. סתם רשעים ארורים, שמן הדין והצדק לפטרם ויפה שעה אחת קודם.
אבי 16.04.20
6
הצחקתם אותי מה חשבתם שבג"צ יתן לכם משהו ? תפנימו אתם במדינה אנטישמית
ש16.04.20
5
אתה אדם הזוי ועוד משתמש בתורה כדי להצדיק את החילול ה' שאתה עושה, אמנם מבואר בגמ' שכאשר יש עשרה בבית הכנסת אז הדבר לא נכנס, אבל כמו כן מבואר בגמ' שעל חילול ה' אין כפרה, ואתם מחללים שם שמים בשם התורה רחמנא לצלן, קשה להאמין שאדם שמחלל שם ה' בפרהסיה יחולו עליו דברי הגמ' שכאשר יש עשרה בבית הכנסת אין הדבר
איש16.04.20
4
רון קובי מטבריה בג׳צ בזמנו הסכים איתו ששר דרעי חרדי לא יכול לדון בענינו של רון קובי חילוני, אז איך בג׳צ חילוני וכופר בתורה יכול לדון בעניינם של חרדים? הרי יש כאן שתי בעיות בהרכב בג׳צ חילוני כזה. גם בורות טוטאלית בתורת ישראל !! וגם שנאה טוטאלית לחרדים !!
שמיל16.04.20
3
בואו נעשה חושבים, אם הבג"ץ היה מתיר, אז רחובות ירושלים ובני ברק היו מתמלאים במניינים על פי הכללים ובשמירה הדוקה של מרחק אחד מהשני, ואף אחד לא היה נחשב "רודף" או "רוצח", למה? כי הבג"ץ התיר.... אבל עכשיו אם מישהו יעשה את אותו הדבר, הוא "רודף" "רוצח" מותר להלשין עליו, למה????????????? כי הבג"ץ "אסר" נו
שפוי אחרון16.04.20
אכן אנחנו בגלות... מה חידשת? רק במקום להתרעם ולזעוק מרה כל היום, אתה יכול פשוט להתפלל על זה באמת, ואולי יושיע ה'...
שפוי לפניך16.04.20
2
אם הרכב השופטים היה מתייחס לערך התפילה בציבור כמו שהוא מתייחס לערך הפרטיות ואם הפגיעה החמורה בקיום מצוות הייתה שווה בעיניו לפגיעה בכבוד האדם וחירותו הכל היה נראה אחרת!! כמובן שעצם קיום הדיון בהתכנסות בתוך מבנה סגור חשוב לדעתם פי כמה מהתכנסות עשרה אנשים במרחב הפתוח לצורך תפילה.
משפטים בל ידעום16.04.20
1
כסילים הם העותרים שבמקום לפנות בצר להם לבורא עולם ולזעוק זעקות גדולות ומרות, בוחרים לפנות לחבורת אוכלי נבלות וטרפות שקצים ורמשים שכל מגמתם הרס התורה והיהדות, באיצטלה של התחשבות כביכול ברגשות הדתיים. מתי תפקחו עיניים ותבינו שכל מה שקורה סביב נועד למטרה אחת ויחידה, שנתפוס אמנות אבותינו ונצעק לה' - ממש
מרדכי היהודי16.04.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 16.05.24

"הצורך בא מהשטח"

כשחסיד בעלזא חובש כובע של ד"ר לפסיכולוגיה | יהדות ארה"ב ובריאות הנפש

ישראל גראדווהל | 16.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 16.05.24

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 16.05.24

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

הטור השבועי

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 16.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

בצל הירי הכבד מלבנון

3 הדלקות, 30 משתתפים | 'מתווה ל"ג בעומר' במירון נחשף

ישי כהן | 16.05.24

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 16.05.24