כיכר השבת

טור זועם

מי אתם שתדברו נגד 300 אלף איש // הרב ישראל גרובייס

"בשבוע האחרון נראה שהותרו כל הרצועות. מכל עבר קמים להם אנשים ומטיפים - בהוכחות ובראיות הלכתיות - שאין שום עניין לחגוג במירון בל"ג בעומר". הרב ישראל א. גרובייס בטור זועם (דעה)

137
הרב ישראל א' גרובייס | כיכר השבת | י"ז באייר | 11.05.20
מירון בשנה שעברה
מירון בשנה שעברה (צילום: David Cohen/Flash90)

בשבוע האחרון נראה שהותרו כל הרצועות. מכל עבר קמים להם 'ארגונים', 'היסטוריונים', פוליטיקאים ו'עיתונאים', מוכשרים פחות ומוכשרים הרבה פחות, ומטיפים לכלל ישראל - בהוכחות ובראיות כביכול הלכתיות - על כך שאין שום עניין לחגוג במירון בל"ג בעומר. ויש גם כאלו שמוסיפים ביטויים על ההמון הנבער שמכלה את זמנו לחינם בדרכים.

מחותנים, תרדו מהחובות! // הרב ישראל א' גרובייס

אתה מחדד את האוזן, שואל את עצמך האם מדובר באיזה נאום בכיכר רבין נגד 'מנשקי הקמעות', ומתברר שלא - איכשהו בחסות הנגיף הסיני, כל ילד מרשה לעצמו להשתלח ב'ידענות' וב'מומחיות' במאות אלפי יהודים - חסידים, ספרדים ובשנים האחרונות גם ליטאים - שמוסרים נפש, משלמים הון רב ועולים לציון רשב"י במירון.

"רבי שמעון", מטיפים לנו נערים, "נמצא בגמרא"; "הנסיעה למירון", אומרים לנו כאלו שכבר מזמן לא ראו גמרא, "היא ביטול תורה". ואם חסר משהו, נכנסים לויקיפדיה העברית, מעיינים בשטחיות בקטע שבו כתוב על 'התנגדות' של 'רבים מחכמי ישראל להפיכת ל"ג בעומר ליום טוב'. ו...הופ, יש לנו כבר "חשיפה: החתם סופר נגד ל"ג בעומר במירון".

כותב השורות, הרב ישראל א' גרובייס (באדיבות המצלם)

רגע לפני שנמשיך, חשוב לעצור ולהבהיר: נכון, השנה הזו, לא נזכה לעלות למירון. פיקוח נפש דוחה גופי תורה. אבל זה לא מתיר לכל נער או 'ארגון' להוציא לעז על חג שהתקדש בקרב רבבות קדושים וטהורים. מאות אלפי יהודים מוסרים נפש כדי לנסוע למירון, מי אתם שתרהיבו עוז לדבר מולם.

כשמדובר על מנהג ותיקין שהחל עוד לפני זמנו של רבינו האר"י הקדוש - מי הפוליטיקאי או החכמולוג שירהיב עוז לדבר?!

מי לנו גדול מרבינו ה'בני יששכר' מדינוב בספרו (מאמרי חודש אייר, מאמר ג' אות ג') שהעיד: "נתאמת לנו מאנשי אמת - אשר השמחה ביום הזה על ציון רבי שמעון בן יוחאי - היא שלא כטבע", עד כדי כך!

מיד נתייחס ל'מקורות' ש'נחשפו' - גם באתר זה - נגד החגיגות במירון. לפני הכול חשוב להבהיר שאין כאן שום חשיפה מרגשת. מדובר במקורות גלויים וידועים. את דברי החתם סופר הללו, יודעים היטב כל אלפי תלמידי-החכמים שעולים למירון בכל שנה. חלקם אפילו לומדים את הפולמוס ההלכתי הקדוש הזה, בדרך למירון. הכל גלוי וידוע, ואם לדין יש גם תשובות.

אבל לפני הכל, כמו שחסידים עושים, נכון להביט בדברי החתם סופר עצמם - וללמוד מהם, באיזו זהירות עצומה מדבר רבם של ישראל על המנהג הזה, שהוא עצמו מתנגד לו: "כי שמעתי", כותב החת"ס, "שעכשיו אכשיר דרי, וממרחק יבואו ידרושו את ה' בעה"ק צפת ביום ל"ג בעומר בהילולא דרשב"י ז"ל. ואם כי כל כוונתם לשם שמים, שכרם רב בלי ספק". וגם כשהוא שולל את המנהג, הוא עושה זאת במילים לא נחרצות: "לא ידעתי אם רשאים לעשות כן".

ככה מדברים על מנהג קדוש. בסילודין!

המכתב המפורסם של החתם סופר - לגרא"ז מרגליות - כבר נידון באריכות רבה עוד בימים ההם. רבה המפורסם של צפת, הגאון רבי שמואל הלר, חיבר על כך קונטרס מפורסם 'כבוד מלכים', שבו בירר את הצד ההלכתי. כך גם רבה של חברון, בעל ה'שדה חמד' בספרו טרח ללבן את העניין מכל צדדיו. הביא דיבורים והוכחות מרתקות מספרים רבים.

אין ספור קונטרסים ומאמרים מרתקים נכתבו על העניין הזה. כולם מבינים שמדובר בעניין נשגב שחייבים לנהוג בו יותר כבוד ויראה.

ואם כבר היסטוריה וחשיפות, הרבה יותר אקטואלי לשנה זו - שנת מגפה - לצטט סיפור מבהיל שהובא בספר 'שבחי האר"י' שמתעד מקרה שבו אירעה מגפה קטלנית בישוב, ורבינו האר"י תלה זאת בשל התנגדות של 'הרבנים' לחגיגות בציון הרשב"י.

"יום אחד והם (-האר"י ותלמידו רבי חיים ויטאל) לומדים. אמר הרב לחברים: תדעו שהרבנים נתקבצו ... ורוצים לבטל הילולא דרשב"י ... שלא ילכו נשים מקושטות למירון ... ואם ככה יעשו ח"ו, יבוא מגפה גדולה ויכלה רעים וטובים. והשיב הרח"ו (-רבי חיים ויטאל): ולמה מר לא יודיע להם הדבר להציל את ישראל? אמר לו הרב: אינם מאמינים בי. אמר הרח"ו: אני אלך ואודיע להם ...

"ובא (-רבי חיים ויטאל אל הרבנים) ודברו עמו שמה שהם רוצים לעשות כן, לפי שבימים ההם יש שמחות וגילות במאכל ומשתה, ואם מידי עבירה יצאנו - מידי הרהור לא יצאנו, ואין ראוי במקום הקדוש הזה לעשותו. והשיב להם: האמת עמכם ומה נעשה שהרשב"י מרוצה בזה, וכמה שנים שנוהגים כן וח"ו יקפיד עלינו ויבא הנגף בעם ... ואז בשמעם דבריו נמנו וגמרו לבטל הסכמה זו".

כן, הפולמוס סביב מירון איננו חדש. אבל "מה נעשה, שהרשב"י מרוצה בזה" ... ו"חס ושלום יקפיד עלינו".

והדברים מבהילים!.

תיעוד מיוחד: ההדלקה של ר' מיילך בידרמן במירון (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ואם על דברי מרן החתם סופר נשענים המלעיזים, מעניין לצטט את דבריו של הרבי ה'דברי יואל' מסאטמר זי"ע, שדיבר פעם בהשתפכות על חגיגת ההילולא במירון, ש"נשפכים בו חביות של דמעות אהבה". כשמישהו הזכיר את דברי החתם סופר, אמר הרבי: "כמדומני שאם החתם סופר היה שם במירון, וראה את ההילולא במו עינו, לא התנגד כל כך לזה". (זמירות דברי יואל, לל"ג בעומר, סימן שס"ד).

השמחה הזו שנמשכה לאורך כל הדורות, מוזכרת בכתביו של רבינו האור החיים הקדוש ובכתביהם של עוד נוסעים יהודים בכל השנים. זכות ההדלקה נרכשה על ידי מרנא הסבא קדישא מרוז'ין כידוע ועוברת בין צאצאיו מדור דורים.

בני ישראל, נביאים בני נביאים, חסידים בני חסידים, אינם צריכים להצטדק בפני אף אחד. תורת רשב"י מגן להם, מאירה את עיניהם וליבם.

לשנה הבאה במירון הפתוחה ובירושלים הבנויה.

הכותב הינו עורך משנה במגזין 'משפחה', מומחה להיסטוריה של יהדות פולין בין שתי המלחמות.

תוכן שאסור לפספס
137 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
82
מצטער שלא היה לי כח לקרא את הכל אבל אגב, אל תביא ראיות מהאר"י כיון שהוא עלה לציון הרשב"י, ולא להכנסת אורחים ליד וטרף כמה מנות בשר וכדו' אז בבקשה, והרבה מקובלים שינו ממנהגם לעלות בל"ג בעומר עצמו והתחילו לעלות לפני או אחרי ומשום טענות שאני לא רוצה לאמרם כאן כי אני איני כדאי ואיני ראוי לאמרם
נאמנים בודדים12.05.20
אדון מגיב, למדת את תורת האריז"ל לפני שהגבת? האריז"ל היה מעודד מאד את השמחה והחינגה במירון! כן, את שחיטת הכבשים ואכילתם! את שתיית היינות שם.. תלמד היסטורה ותעיין בספרים טוב לפני שאתה מעלה תגובה... הענין בל"ג בעומר במירון הוא השמחה, המשתה והיום טוב שם, לאו דווקא התפילה בציון. זה אפילו לא יום פטירתו של
מני12.05.20
81
לכל המטיפים על "ביטול תורה" כביכול ע"י הנסיעה למירון יש לי שאלה לליטאים בנושא ביטול תורה, כידוע - ורואים את זה בכל ביה"כ הציבוריים כגון: איצקוביץ, ביה"כ הגדול ב"ב, ועוד , כאשר יום יום ישנם ויכוחים בין ציבור החסידים והליטאים בעניין אמירת תחנון בימי יא"צ של צדיקים, יש לי שאלה שעדיין לא קבלתי תשובה מני
מנחם 12.05.20
אצלנו יש 5 דקות לומר קרבנות וא''ז אשרי
#אליה#112.05.20
80
כלב בן יפונה ידע כל הש'ס והפוסקים-אבל ניצל מעצת המרגלים רק כי הלך להשתטח על קברי אבות--בטח הייתם אומרים לו-ביטול תויירה-
יוסף12.05.20
אתה לא כלב בן יפונה
מוטי ברקו12.05.20
אם התורה מספרת לנו את זה, זה אומר שבדבר הזה אנחנו אמורים ללמוד ממנו.. אחרת, תוכל לתרץ כל דבר ש'אתה לא...'.
מני12.05.20

הצגת כל התגובות

79
חזק!!! אין לי מילה אחרת.
מני12.05.20
78
איתא בשם האריז"ל,יז דמערת רשב"י בפקיעין הוא מערת משה ואליהו, עליה איתא בגמ' בפסחים (נד ע"א) דאחד מעשרה דברים שנבראו בער"ש בין השמשות הוא מערת משה ואליהו. והיינו מה שמפורש בתורה (שמות לג) דאחר מעשה העגל ביקש משה מהקב"ה הראני נא את כבודך, ויאמר ה' אל משה הנה מקום אתי ונצבתי על הצור, והיה בעבור כבודי ו
ישראל12.05.20
77
כל מילה פנינה!!!!!!!!
ר' גרובייס 12.05.20
76
האור החיים הקדוש זחל 3 ימים במעלה הר מירון והיה בחרדת קודש מי שהיה פעם אחת במירום בלג בעומר אף פעם לא יקרה שלא יבוא שוב.פשוט עוצמות של שמחה ודמעות .
עעע11.05.20
זה היה האריז"ל
מני12.05.20
לא זה ולא זה אבל מיוחס לאור החיים על ידי הרב העליר מצפת כסיפור ולא כעובדה .את רוב הארועים סביב עליית אור החיים אנחנו יודעים ממנו ומתלמידיו בעיקר בתקופה בה היו בישיבה בעכו ואין לנו שום עדות או בדיל עדות המאשש את המידע הזה. זה מנוגד לתפיסות של אור החיים למי שמכיר את ההשקפה והקבלה שלו.
צפתי12.05.20
הייתי פעם אחת וזהו
שפוי12.05.20
תפסיק לבלבל את המוח אני עובדה נגדך
אלימלך החכם12.05.20
את האגדה הזו היא המציא של הרב שמואל הלר זצ"ל שנולד 60 שנה אחרי רבנו חיים בן עטר ששמע מקשישי הספרדים בצפת ששמעו מסבותיהם. לא בדיוק משהו לסמוך עליו. לגבי הזחילה זהו סיפור נוצרי בחזקת חוקותיהם למרבה הצער. יהודים לא מגיעים לפולחן או מנהג על הברכיים או הגחון ואינם פוצעים גופם ששייך לאלוקים כמו מוסלמים ש
אבוטבול היסטורי12.05.20
75
נראה לי שעיקר הביקורת היא לא על עצם ההילולא, אלא על המשקל המוגזם שמעניקים לה, כאילו מדובר בעליה לרגל לבית המקדש. המנהג הוא חשוב מאד ללא ספק, אבל צריך להזהר לא להפוך את זה לאחד מעיקרי היהדות.
מנדל11.05.20
אז זהו שזה לאחד מימי החג של היהדות כמו שבועות ופסח כך יש גם לג בעומר ואין מה לעשות ככה זה
עעע11.05.20
74
למישהו שמתחיל באות ר' שידע שהוא מבזה את גדול הדור הקודם ע"ה ואין לו חלק לעולם הבא סתום ת'פה ומהר
מנחם זונדל12.05.20
73
ועם כל זאת רבי שמעון נמצא בגמרא וכל הלוקשים והתבטאויות מכל מיני אדמורים בכל הדורות זה ווערטעלעך יפים אבל בתכלית רבי שמעון לא הפסיק אפילו לתפילה וזו חרפה שמבטלים מלימוד ימים שלמים בשביל שוקו ולחמניה שם
ג'פרי12.05.20
72
ממי עלינו לבקש את רשות הדיבור, ומי אתה שתסתום לנו את הפה? לחינגא במירון אין שום מקור לא בתנ"ך, לא במשנה, ולא בתלמודים. גם לטענה שבל"ג בעומר נפטר רשב"י אין מקור מוסמך והיא ככל הנראה שגויה, וכך גם לגבי ציון קברו, שכנראה שגוי. בעצם, לרוב קברי התנאים והאמוראים בגליל אין מקור מוסמך. המקור הקיים הוא תיא
עזרא12.05.20
יפה ונכון כתבת
#אליה#112.05.20
עזרא צודק לחלוטין. כדאי להוסיף גם שתיאורי הרח"ו הם יותר מסוג "חמישים צעדים מהחרוב הגדול שליד צפת", ופחות תיאורים מעשיים. הרי אותו עץ כבר מזמן איננו, וצפת שונה לחלוטין. לגבי קבר רשב"י, יש מסורת קדומה מהמאה ה-15, אבל רשב"י נפטר אלף שנים לפני כן. נכון הדבר, שכל הרעיון של "קברים קדושים", זה מגיע מהנצרות
חנן. ב.13.05.20
כמות השטויות שזורמת לך מהחלל בראש שאצל אנשים רגילים מלא בשכל מבהילה לא נתפס כמה שטויות אפשר לדחוס לתגובה אחת הזלזול הזה בגדולי העם היהודי שבכל הדורות הוא הזוי לא מבין איך הכניסו כזאת תגובה למשהו שאמור להיות חרדי
איש12.05.20
א. גם אם דברי האר"י ז"ל לא מסתדרים לך כ"כ עם דברים אחרים אין לך זכות לזלזל ולומר שהוא מדבר שטויות אתה יכול לומר שלא הבנת את דברי האר"י ז"ל, כמו שציטטת כאן את הרמב"ם אע"פ שבהרבה מקומות אומר הראב"ד שהוא כתב הפוך מהנאמר בגמרא ובמשנה, בכ"ז ציטטת כאן את דברי הרמב"ם בחרדת קודש. ולגופו של עניין אני לא ראית
נחמיה12.05.20
עזרא . יש בדבריך הרבה מן האמת .למעשה מסורת מקום הקברים בגליל הינה רק של מאות השנים האחרונות .ולא של אלפיים שנה.
בני12.05.20
חה חה אתה גוי עמלקי שמצטרף לחגיגה ומתחפש כמו יהודי שמצטרף לאלו שמתנגדים לעלייה לרשב"י השנה, אבל לא לא, אתה טועה ידידי "השד" "הנחש", אתה כלל לא משלנו ואל תצטרף לחגיגה, אלו שמתנגדים ללכת השנה לרשב"י בגלל המגיפה כלל לא איתך או קשורים לך, אתה כלל לא יהודי ואל לנו ליפול בפח ולהתרגז עליך, מבקשים
לקחת כבר כדורים12.05.20
אם זה מה שיש לכם להגיב מצבכם קשה
חיים12.05.20
תקפצו ותקללו אבל מה שהכותב אמר היא האמת הפשוטה. ואכן ישנם הרבה דברים מתמיהים בסיפוריו של הרח״ו ועוד לא שמעתי מאן דאמר שציטט את הבני יששכר להלכה למעשה מה לעשות שזה המצב..
יוסקה12.05.20
71
שמשם לקוחים ציטוטים "מבהילים" בכתבה, הוא לא מקור מוסמך, ברובו הוא לקט אגדות עם כמיטב הדמיון העממי, ולא ציטוטים מכתבים מאומתים של גדולים
ספר שבחי האר"י 12.05.20
70
שנים שאני זוכה לעלות להילולא המרגשת וזה רק מחזק אותי בקרבת אלוקים. פשוט זולגות עיני דמעות משירי האמונה וההתקרבות להשם. בטוחני שאלפי אנשים יקרים חוץ ממני מרגישים זאת. לב מרגיש ונשמה כמהה לבורא עולם, משתפכת ומפילה תחינה מעומק הלב לדעת את השם. שווה לנסוע שעות בדרכים כדי לזכות לראות זאת. אמר אחד האדמורי
ליטיאי אמיתי12.05.20
69
ועל כגון דא אמר המשורר חוסיד חוסיד לך לשטיבעל
אלימלך החכם12.05.20
בוגר מאד
איש12.05.20
68
גם מצבה ה' אהב, ובעקבות אינפלציה בתחום, הוא התחיל לשנוא. 'המצבה' של היום הם כל מיני אתרים, שגורמים לאנשים ללחוץ על כפתורים אוטומטיים מול אלוקים ולא לעשות עבודה פנימית.
יאיר12.05.20
67
שלש מאות אלף מי יודע.. הזוהר הקדוש אומר שאין כוונה טובה שהולכת לאיבוד ועאכו״כ מעשה שנעשה לשם שמים, אבל היהדות איננה הופעת רוק שהצלחתה נמדדת לפי מספר הכרטיסים שנמכרו. וגם כנגד ״הגרויסער עניין״ של ההילולה עדיין תקפה האימרה העתיקה האומרת כי: אשרי יושבי ביתך חותמת בתהילת השם ידבר פי ואילו מזמור אשרי תמי
מאיר11.05.20
66
יופי, אז קוששת כמה "הוכחות" מן הגורן ומן היקב, ועדיין אין שום מצוות עשה בחגיגה המופרכת הזו שהרבה מאד עסקנים עושים בה קופה יפה ותו לא.
נו שויין11.05.20
65
ראשית, כל הכבוד לכותב על כך שהתייחס באופן ברור וענה תשובות לעניין - בכלל לא מובן מאליו בציבור החרדי. ציפיתי לכתיבה מתיימרת, שחצנית וחסרת ידע מינימלי - אבל הופתעתי: הוא ציטט את הדיון ההלכתי והתמודד איתו היטב. ישר כוח! אבל בנוגע למסקנה, אינני מסכים. המנהג של העלייה למירון הוא מוזר (בלשון המעטה), ואני
חנן. ב.13.05.20
64
כל מילה פנינה, חזק וברור,
יהודה12.05.20
63
אדון המומחה היכן רכשת את המומחיות שלך
גל12.05.20
62
אם היה החתם סופר חי בזמנינו היה לא רק אוסר אלא מוקיעה כל זמן שהיתה השמחה של הציבור החרדי זה אולי היה נכון היום שזה משרד לעניני דת זה לא יותר טוב מהכותל לשיטת סטמר לכן טוב שיש מה לאסור את הגישה למקום
רחמים12.05.20
61
אם בא להגן על מנהג הרי שאפילו חלק ממקורות אותם מציין כבודו מעידים על קושי לתרץ ואם מתלונן על הסגנון הרי שאלו עניינים של טעם וכמוהו יש מי שסובר שהיה אפשר בלשון יותר עדינה .
זעם מופרך12.05.20
60
ההוכחות והראיות ההלכתיות "כביכול" כתובות בספרי ההלכה, וידועות. גם רוב דמוקרטי שיצביע בעד לא יעזור. מנהג העליה החאלקה וההדלקה וכו' הוא רק מנהג ותו לא! ובוודאי שלא "גופי תורה" ר"ל. אני מעדיף להניח שזו בורות מאשר עקירת התורה בכוונה... הסיפור על האר"י לא מופיע בספר "שבחי האר"י" המקורי אלא בגרסה מכתב יד
דוד12.05.20
59
אכן בחסידות גור שמים בעיקר דגש על הריחוק בין איש לאשתו. לימוד התורה זה לא הבייבי של גור. אבל כ"ק האדמו"ר מצאנז-קלויזענבורג רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם זצוקלל"ה, בעל ה"שפע חיים"- שהתורה זרמה בדמו, טען שרבי שמעון נמצא בגמרא ושלימוד התורה עדיף מנסיעה למירון. אז א. אם אותו כינית "הנערים" אתה ראוי בהחלט ל
גור והגמרא11.05.20
58
אם כבר ירושלים בנויה רשב"י יהי בן החיים ולא נחגוג במירון כי אם בבית המקדש....
חסיד אחד11.05.20
שיהיה הגאולה לא יהיה אף חג מלבד פורים מה הקשר .עכשיו עדיין גלות
עעע11.05.20
הקשר הוא שהחת"ס כותב עצמו "מטעם זה בעצמו הייתי אני מן הפרושים כבן דרותאי שלא אצטרך להיות יושב שם ומשנה מנהגם בפניהם ושלא ארצה להתחבר עמהם בזה כי כבר כמה כרכורי' כרכר בפר"ח א"ח סי' תצ"ו בקונטרס מנהגי איסור שלו אות י"ד על המקומות שעושים י"ט ביום שנעשה להם נס מהא דאמרי' פ"ק דר"ה קמייתא בטיל אחרינייתא מ
פפפ12.05.20
אין קשר בין תחחית המתים לביאת המשיח, שני אירועים נפרדים שהמלמד בחיידר קישר ביניהם בטעות..
מני12.05.20
57
צודק ופשוט
אבא 11.05.20
56
אני שמעתי ממשגיח אחד חכם שביום ל''ג בעומר ר' שמעון בורח משם מהציון
#אליה#112.05.20
זה גם באותו תשובה בחת"ס
בור12.05.20
55
הכל שטויות כאילו מישהו השנה היה כ"כ עצוב מזה שהוא לא הלך למירון חוץ מזה אף אחד לא במדרגה של ה"בני יששכר" וגם מרן ע"ה אמר שזה ביטול תורה אז שלא יחרטט לנו בבקשה ל"ג לעומר שמח
מנחם זונדל12.05.20
עם כל הכבוד למרן שלך, הכתב מדבר לאשכנזים ודעת גדולי ישראל שלהם כמו הבני יששכר והמנחת אלעזר ועוד, אכן עם המרן שלך אמר שזה ביטול תורה וחג המימונא לא אז שיערב לך אל תעלה
ר12.05.20
54
איך יכול להיות רבה חסדי 20 ילדים לא מוכן ללמד מחשש להדבקה ובחגיגות מירון שזה 399 אלף אין לכם בעיה לחסידים ואתם לא חוששים?!
אא12.05.20
53
לאחר שקראתי מאמרים של חוקרים ליטאים למיניהם שהופיעו בעבר בירחון ישורון ובהמשך בעוד קבצים כמו "האוצר" (בבעלות ליטאית משום מה..) המנסים להפריך את חשיבות העלייה למירון ומכחישים של"ג בעומר הוא הילולא דרשב"י באמצעות טיעונים המבוססים מחד על היסטוריונים (רבים מהם חילוניים משום מה...) וראיות שונות ומשונות,
על הליטאים ולעגם לדברים שבקדושה12.05.20
אכן אתה צודק 1000000 אחוז זה כל הנקודה פה כמו שכל תינוק מבין ורואה, זה שקוף
ר12.05.20
52
הרב הגאון
אלימלך החכם12.05.20
51
ראיה מהדברי יואל? לא רוצה לדבר עליו, אבל בשבילו מירון היא כל ארץ ישראל. ואם יאסרו מירון כאילו סגרת בעדו את כל ארץ ישראל.
אהרון11.05.20
אין שום קשר, הוא היה מגיע גם לירושלים גם אחרי הכיבוש הציוני ולכן אין קשר, וסתם כתבתך בלי לחשוב והכנסת דברים אחרים שלא קשורים לנושא של לג בעומר
ד12.05.20
50
לא אמרת כלום לעניין .אתה לא דן בנושא עצמו ... וחבל על כך
מה11.05.20
49
כל מילה בסלע!!!
מנחם11.05.20
48
כל בר בי רב יודע שלפני כמה עשורים העלייה למירון הייתה בעיקר למסורתיים. החרדים היו מיעוט שולי. אפשר לראות את זה בתמונות. שלא לדבר שהריקודים היו יחד עם בדואים. זה גם הסיבה שהרבי מגור לא הירשה לעלות. כי המראות לא היו מתאימות לבחור או אברך חסידי אולי המקובלים גם עלו. בציבור האשכנזי ממש מיעוט היה עולה למ
מומחה עלק13.05.20
47
הכל נכון... לסיכום כל אחד עם העיקר הטפל של הדת,שלו... כל אחד תופס נקודות בדת שבזה הוא מתחבר אליה וזה בסדר... אבל חברים-חמירא סכנתא מאיסורא... אולי גם התקטס זה תלוי מאוד באיזה צד בדת עומדים...
דוד12.05.20
46
ואם שלש מאות אלף נוסעים לים בשבת, דרכם צודקת? אין ויכוח שהחג לא מוזכר במקרא או בדברי חז"ל. אין מקור תלמודי ליום פטירת רשב"י, אין מקור תלמודי לקיום חגיגות ביום פטירה של מי שיהיה או לעליה לקבר כלשהו ביום מסויים. החגיגה מוזכרת לכל המוקדם בדברי חכמים מלפני כחמש מאות שנה. מי שמקבל את כוחם של חכמי הדור לק
אריה12.05.20
קודם כל יש הרבה מקורות לגבי מנהגי ל"ג בעומר, מה צריך יותר מהמקור של רבי חיים וויטאל עדות מהאריזל??? שנית אם על מקורות עסקינן, אז אין מקור הלכתי לגדל פיאות, זה מנהג יפה, ("ומנהג ישראל תורה") אין מקור לחג המימונא של המורוקאים, אין מקור לגלימה של הרשלצי"ם, אין מקור ללבוש הפראק של הראשי ישיבות, אין מ
שאג12.05.20
45
בושה וחרפה לכל המגיבים הסתומים למיניהם כגון הליטאים הנעבעכים שאין להם מושגים בשמחה בעבודת ה' וד"ל וסוף סוף מעלים פה לאתר בעל דעה נורמלי שיודע להגיד הכל בצורה הצודקת....
מאנשי מירון12.05.20
44
בחייך אדון גרובייס. אצל 90 אחוז מעם ישראל היום הזה הוא יום המנגלים ויום המפגשים המשפחתיים. יש קבוצה של כמה עשרות או מאות אלפים שנוסעים למירון והמכנה המשותף שכולם כמעט חסידים או בעלי אינטרסים אחרים. אפילו גרערס לא מגיעים לשם בהמוניהם. אז בוא. תשתה כוס מים ותירגע.
יהודי12.05.20
43
שתדבר על 500000 איש ליטאים וספרדים שנגד עליה למרון עפ גדולי ישראל
מי אתה 11.05.20
ספרדים? חשבתי שספרדים בכלל לא בדיון...
יהודי12.05.20
42
תשאלו אותו אם הוא מוכן לקחת אחריות אם ח"ו עוד שבועים נשמע על התפרצות מחודשת של המגיפה ועל מתים נוספים.
משה11.05.20
הוא כתב שהשנה אסור לעלות הוא מדבר על הפוסלים את כל השנים
חיים12.05.20
41
גרובייס אתה כתב תותח גם בעיתון משפחה אבל הפעם אכזבת היהדות מורה שהערך העליון זה תורה וכן ללמוד את תורת ר' שמעון חשובה יותר מהעלייה לציונו
שרוליק12.05.20
"היהדות מורה"? היכן? אולי היהדות הליטאית של הדורות האחרונים.. היהדות המקורית מורה שהערך העליון היא עבודת ה'. תורה היא אחת מן הדרכים אליה.
מני12.05.20
אדון מגיב, למדת את תורת האריז"ל לפני שהגבת? האריז"ל היה מעודד מאד את השמחה והחינגה במירון! כן, את שחיטת הכבשים ואכילתם! את שתיית היינות שם..
ט12.05.20
40
תודה
YAEL BRONS12.05.20
39
מה אזעום לא זעם אל?
צ'למער12.05.20
38
גם לימוד גמרא זה לא יותר מבזבוז זמן משווע
משה12.05.20
אם לא אכפת לך נשמח אם תצרף תמונה שלך לתגובה מעניין אם אתה הולך עם כיפה
איש12.05.20
מה??? הגמ' זה אחד היסודות שלנו
#אליה#112.05.20
אני לא מבין מה אפיקורוס שכמוך עושה כאן
יעקב12.05.20
37
למעשה עיקר הנקודה שזה כנגד 300 אלף ? אני אזכיר לך את הפסוק לא מרובכם... כי אתם המעט ... וכי זה הוכחה ? אני באמת לא מתכוון להשוות ח"ו אני רק בא להראות כמה הטיעון שלך אינו נכון (וזה לא נוגע לעצם הדיון על חגיגת ל"ג בעומר) וכי אנו מודדים דברים לפי הרוב ? אם כך יש רוב נוצרי ושוב אדגיש דבריי מכוונים לטיעו
שפוי12.05.20
זה בדיוק מה שנטורי קרתא טוענים לא מרובכם, והעיקר זה המקורות של צדיקים קדמונים מלפני השואה על הציונות, ואדרבא כמה שלדיעה שלך מצטרפים הכי מעט סימן ששם זה האמת, כי רוב העולם חילוני וגויים ונוצרים ורשעים או סתם רדודי שכל, ויש בירור אחר בירור עד לאמת, כמו למשל יש חילוני שמתחיל להבין שיש אלוקים, אז הו
ע12.05.20
36
ראשית לעצם הכותרת ממתי מספר הינו פונקציה לרעיון/חשיבה ומה תאמר על מיליארד סינים שאוכלים מכל הבא ליד אז זה גם בסדר כי הם מיליארד? ולגופם של דברים איני מתיימר להכניס ראשי בין הרים (גם השואל ומשיב לא בדיוק נחה דעתו מעצם השמחה ביום זה וכבר כתב שיום הילולת הצדיקים אינו יום שמחה דהם הלכו למנוחות ואותנו עז
נו באמת12.05.20
35
מי אתה שתדבר נגד ההיסטוריון הדגול הרב ישראל שפירא!! בלום פיך חצוף!! ותן כבוד!!
יוסי כהן12.05.20
34
עבודת אלילים
לאחר העיון11.05.20
33
אף אחד לא יצא נגד המנהג לעלות למירון להשתטח על קבר הרשב״י זיע״א אבל בהחלט כן!!! יוצאים נגד המנהג להפוך את רשב״י לאלוקים להביא ציטוט מהגמ׳ כדאי הוא ר׳ שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק שנאמר על זה שרוצה לקרוא קריאת שמע של ערבית אחר עלות השחר ולהחליט שר׳ שמעון מביא את הישועות ובלי להתפלל על קברו אוי ווי ו
נטע11.05.20
32
לפני 40 שנה לא הייתה ישיבה רצינית אחת בארץ ישראל, שמעת? ישיבה אחת לא הייתה שביום ל"ג לא היו בה סדרים כרגיל כל היום. לא חסידית ולא ליטאית. לא גור ולא בעלז ולא טשעבין וכמובן לא פוניבז' וסלבודקה וחברון אז נא לא לספר לי שכל הדורות "נהרו" כל עם ישראל למירון בזמנו זה היה בעיקר חד לצ'למרים ותו לא
נער הייתי13.05.20
31
חבר'ה בואו נרגע נוריד ת'טונים בימים טרופים כאלה הדבר הכי חשוב זה שמחה ואחדות לפחות בתוך הציבור שלנו לא מתים עכשיו אשכנזים ספרדים ומה שבינהם עוד שניה המשיח פה כולנו עם אחד איש כרבותיו ינהג ועל כולם תבא הברכה . רק בשורות טובות
הדובר12.05.20
30
את האצבע המאשימה תפנה לפוליטקאים שבזכותם הקרונה נמצאת רק במירון בבתי כנסת ובישיבות ולא בקניונים בחדר כושר
דוד12.05.20
29
מי אתם שתדברו על 5000000 שלא עולים?
יהודה12.05.20
28
ואין מחילה למי שהשאיר אותנו הפשוטים בבית, ונתן לכל מיני מקורבים, שמה להם ולרבי שמעון, לעלות לציון
מילה בסלע12.05.20
27
ישראל שפירא תמיד צודק אז תפסיק לבלבל את המוח
נחמן12.05.20
חצי חצי, לפעמים שפירא צודק ולפעמים זה זיוף או סתם סילוף
א12.05.20
26
הנקודה כאן מה המשקל שנותנים למנהג. אם בן אדם מסוגל להשוות את זה לאכילת מצה בפסח (כפי שאחד כתב), אז אנחנו בבעיה. אנחנו כעת במצב של ספק פיקוח נפש. כאשר מחליטים האם לאשר עליה או לא, זה לא אותו משקל של האם לאכול מצה בליל פסח. אז יש מנהג, אבל חשיבותו בסקלה, פחות מדינים אחרים. ורבנים פסקו להתפלל ביחיד ולא
אני11.05.20
25
יפה דיבור לענין כל גדולי ישראל דיברו בחרדת קודש על מירון אבל יש ליטאים שחייבים להרוס את השמחה כל פעם מחדש מה לעשות (ולא התכוונתי לחתם סופר אבל דעת רוב גדולי ישראל היו שמחים מאוד מלג בעומר ומירון וציון רשבי כך שדעת החתם סופר בזה היא דעת יחיד וכן כבר כתוב שרבי יואל מסאטמאר אמר שאם היה רואה לא היה מתנג
עעע11.05.20
מה לעשות שליטאים הולכים עם שכל ואתם עדר עם משכוכית עיוורת
"נזר הבריאה"12.05.20
24
אז השמחה מעל הטבע אפשר לחשוב אני לא יודע איך היה בימי הדברי יואל אבל היום לא נשפכות ''דמעות של אהבה'' וד''ל וגם אז המקסימום שאמר הדברי יואל זה כמדומני שלא היה מתנגד כ''כ וזה בגדר ''אולי'' צריך לשים את זה בפורפורציות מנהג יפה אולי לעומת ת''ת שזה דאוריתא ועוד אפשר ללמוד את תורתו של רשב''י אין ספק מה ע
בחור11.05.20
אתה לא מבין בצדיקים ביום אחד של לג בעומר יש נחת רוח בשמים יותר משנה שלימה של לימוד תורה לא לשמה של הישיבות הליטאיות היום(גאווה כסף כבוד וכו'לא כולם אבל ככה מדברים ומעשים בכל יום)
עעע11.05.20
הבעיה שלכם שאתם לא מבינים שתורה לא הולכת לפי ''הרגישים'' אין דבר שהוא מעל מצוות ואין דבר שהוא מעל תוררה שהיא כנגד כולם ואף שיש בחורים שבימי הישיבה לומדים גם לא לשמה הרי כתב התנא לעולם ילמד אדם תורה לשמה שמתוך כך יבוא ללשמה והדלקה במירון זה לא דאוריתא לא דרבנן לא מנהג הלכתי זה הנהגה ספק ראויה כל מי ש
בחור12.05.20
חבל אם היית לומד היית מביין עד כמה אתם החסידים המנוולים מדברים על תורה לשמה והקוגל והקאדילק של הרבה הדעבע זה לשם שמיים עם כל הכוונות בוש והכלם לעולם ילמד אדם תורה שלא לשמה ,....................תלמ תדע
מוטי ברקו12.05.20
יפה!!! אם כבר להמציא אז תגיד שבשכטה אחת מהטבק ה"קדוש" של הרעבעס, לאחר ק"ש שלא בזמנה,יש יותר מלימוד תורה אמיתי ע"י הליטאים
מייק12.05.20
אולי הי' נכון אבל היכן אתה רואה "לימוד תורה אמיתי" ע"י הליטאים ללא כוונת גאוה, כבוד, התנשאות, קבלת נדן - 3 מפתחות, וכו'
מנחם 12.05.20
23
ישראל אם לא נביאים הם - בני נביאים הם (הלל - בפסחים ס"ו.). עם ישראל "הצביע" ברכבו וברגליו בעד עליה לציון, כשם שעם ישראל "הצביע" בעד ספר הלכה כזה או אחר ואימץ אותו כספר ההלכה המקובל. מי שלא נוהג לעלות למירון וכך לימדוהו רבותיו - אין בעיה, אבל ח"ו לזלזל (גם כדי שלא יינזק).
יהודי ישראלי פשוט13.05.20
22
בנוסף לכך שאתה מזלזל ולועג לאר"י ולרח"ו ומי אתה בכלל שתעיז לפעור פיך על קדושי עליון, הרי שאתה טועה היסטורית. כבר במדרש מצוינת מירון כמקום קבורתם של רשב"י ואלעזר בנו. מדרש רבה קהלת פרשה יא, ב.
לעזרא הכופר12.05.20
21
מי יתן ונזכה לראות כאלו כתבות על קדושת התורה על הוד מעלת יקר הוגיה ולומדיה, על ערך רגע בחיים, ושאין לו לקב"ה בעולמו אלא ד אמות של הלכה בלבד
חיים קליין12.05.20
טיפש, הדברים שציינת זה לא חידוש ולא צריך מאמר בכלל, זה כמו לכתוב מאמר שיש אלוקים, זה לא לעניין ולא נכנס, רק בדברים שנויים במחלוקת כמו ציונות, או ללמוד בכולל או לצאת ולעבוד, או כמו הנושא הזה של לג בעומר שיש חתם סופר ויש צדיקים אחרים, או כל מיני נושאים כאלו, אז זה לעניין לכתוב מאמר ולהסביר את אלו שחש
דוד גרוס12.05.20
20
לכל הליטאים החמודים שיש להם כישרון כתיבה מהמם אין עליכים......... אבל בא נדבר לעניין להוא שכותב על הספרדים מי אתה בכלל שמדבר על ספרדים האור החיים הקדוש היה עולה בל"ג בעומר על בירכיו מתחילת ההר אז תירגע ותפסיק לדבר בשם הספרדים... ולליטאים חחח ממתי בכלל אתם מכירים תמושג גדולי ישראל אלף גדולי ישראל מחב
חיים12.05.20
תירגע זה כלל לא ליטאים מן השורה, כל אלו שכותבים פה נגד זה סתם כופרים למחצה ששקועים עמוק בעולם החילוני באינטרנט וד"ל, כמובן שדמוגרפית רובם מגדירים את עצמם לא חסידים אבל זה לא קשור לליטאים וחסידים, תוציא את זה מהראש שלך, זה חרדי לייט
ר12.05.20
19
מתוך 300 אלף כמה עולים כמו הקדמונים? וכמה עולים בשביל פסטיבל?כמה חוזרים משם בדרגות גבהות יותר ממה שהם הגיעו? האם זה שווה בדורינו מאשר להתכונן למתן תורה בשטייגען רצוף? תחושתי שכותב השורות משלה את עצמו במקרה הטוב, ובמקרה הגרוע מפריע לו שיש הגיון בדברי הליטאים
ששון12.05.20
חה חה כותב באינרטנט על שטייגען?? כאילו ביטול תורה זה הוויכוח פה? נו באמת על מי אתה עובד? צריך לחזור עם דרגות גבוהות? היהדות זה איזה דבר שאתה חייב למשש ולראות? כשאתה מתפלל שמונה עשרה הליטאי הצבוע שלך וחושב על כל העולם רק לא על פירוש המילות, כשאתה פוסע 3 פסיעות לאחור ואתה חוזר מעולם הדמיון לעולם של
ע12.05.20
18
אם כל הכבוד לרב גרובייס הנקודה היא שאין באמת שום זלזול ח"ו בעלייה למירון, רק הבעיה היא שרוב האנשים שעולים לשם אין להם מושג למה הם עולים לרשב"י ולכן עדיף שישארו בבית וילמדו עוד איזה חצי שעה לזכות רשב"י ודאי שהוא יעדיף את זה
שימי12.05.20
חולה נפש לא כולם לומדים רוב הדור לא לומד ועדיף חוויה רוחנית בחצר הרשב"י מאשר לגלוש באתרים ולהגיב נגד העלייה לרשב"י...
ד12.05.20
17
מנהג חשוב.. אבל פורפורציות זה חשוב בחיים
יהודה11.05.20
16
כיף לקרוא את הכותב! לא בטוח שאני חסיד גדול של העליה למירון. אבל אני חסיד גדול של כותב השורות. פשוט תענוג לקרוא
יחיאל11.05.20
אז הוא באמת "הרב" אם יש לו כבר חסיד אחד.
רבנות שרוליק11.05.20
15
יפה. יפה מאוד אפילו. אני בעיקרון ממשפחה ליטאית ולומד בישיבה ליטאית מפורסמת. אבל יש כאלה שהם : רק אנחנו עובדים את השם. רק אנחנו יודעים. רק אנחנו מבינים. והכי גרוע כל השאר הם סוג ב' . די נמאס. מנהגי ישראל יסודם בהררי קודש. ושומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו. וז
אלמוני.12.05.20
14
מי אתם? מי שמרגיש קדושה - מה טוב. מי שלא - שימצא איך להרגיש. מי שפועל קדושה - מה יקר מי שלא פועל קדושה - מה חסר? זאת לא שאלה של מעשה זו שאלה של רצון. מי שרוצה מוצא.
יונה12.05.20
13
אמרו שמי שמפגע אתמול בשמחת רבי שמעון בר יוחאי נקם יינקם רבי שמעון יפגע בו ובכל אשר לו
גדולי הרבנים12.05.20
12
מב שקורה במירון כל שנה זה תעודת עניות לציבור!!! זה מראה שלאנשים אין מה לעשות בחיים,תראו לי עוד ציבור אחד בעולם עם כ"כ הרבה משועממים{אני לא מדבר על הצדיקים והחסידים,אלא על רוב המשתתפים שהם משועממים המחפשים "אקשן"}
חיים12.05.20
אין עוד צבור כזה כי רוב העולם גויים או חילונים, ולמה שיאמינו בצדיקים וקברי צדיקים ובקשות לישועות בקבר עתיק יומין?? יש משועממים? מה אכפת לך? עדיף שיילכו למועדונים או דברים אחרים וד"ל? מפגר מה אכפת לך שהם נהנים ממעמד רוחני שרק עושה טוב לגשמיות והרוחניות שלהם? גם חוויות רוחניות אתה רוצה לאסור ולש
רוסי12.05.20
11
לך תוציא סרטים מצויירים גרובייס
מלכיאלוביץ12.05.20
התגובה הזאת מאד בוגרת וחכמה....
איש12.05.20
10
בטוח שאפילו בזמן האריז"ל לא היה לג בעומר חגיגה גדולה שהרי ב"סדר היום" שהיה גר בצפת והיה מקובל וכתב על כל מעגל השנה והוא היה חי בזמן האריז"ל ואצלו בספרו כלל לא מופיע יום זה כלל. ולקרוא לזה "חג" ג"כ ר"ל. ולעלות ולזלול ולאכול ח"י רוטל של אוכל ושוקו וכו' וכו' פשוט שכשרבי שמעון היה יוצא מהמערה כהיום היה
רב בישראל12.05.20
9
אם זה כל כך חשוב, למה במשך מאות שנים אסרו האדמו"רים על חסידיהם לרדת לארץ ישראל, כדי שיקיימו מצוות יהרג ואל יעבור לבוא למירון בל"ג בעומר.
רבינו12.05.20
8
עם המרן שלך מה זה הביזוי ת"ח הזה תתבייש ואל תשתיק את מצפונך חצוף מחוצף אולי תקים מפלגה חילונית שמבזה ת"ח וגדולי דור
מנחם זונדל12.05.20
7
סיפור זה נמצא בכתב יד של החיד"א וצילומו פורסם בירחון ישורון כרך טו. כך שיש לו מקור אמין.
הסיפור משבחי האר"י 12.05.20
6
איזה מאמר מוזר א. הכותרת "מי אתם שתדברו נגד שלוש מאות אלף" כאילו אם שלוש מאות אלף עושים שטות אי אפשר לדבר עליהם, אני גם מדבר נגד מליוני נוצרים ומוסלמים ב. איש לא אמר שאין בזה כל עניין ולפחות כמו הילולת כל צדיק אלא שהעסק שעשו בחוגים מסויימים הגיע למקומות הזויים ולא נורמלים ג. אתה מביא את המקורות בעד
דוד12.05.20
5
האם היו בוחרים ביובל המבולבל להנחות את אירועי יום הזיכרון בהר הרצל? אז מדוע מנחם טוקר מתאים לאירועי ההדלקה במירון?
יענקי 12.05.20
4
בושה וכלימה הרב ??? הרב הגאון
אלימלך החכם12.05.20
3
בתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו.
מיכאל11.05.20
2
מליון דולר מה שנכון נכון ושמר גפני יחזור בו מהר לא בשביל זה הלכנו שלוש פעמים ושמנו גימל בקלפי יכול להיות שעדיף לשים מחל ושגפני ילך יחד עם לפיד הם מדברים בדיוק אותו דבר
מני11.05.20
או עוד איזה חוסיד
ציפורה12.05.20
ממתי התחלנו להתרגש מנאומים של פוליטיקאי , גפני כמו כל פוליטיקאי צריך מפעם לפעם להופיע על במת התקשורת ולהוכיח שהוא חי ובועט ואין בכך כל קשר לתוכן הנאום העכשוי אינני בטוח שהוא נגד העלי' למירון שאפי' הליטאים בני זמננו התחילו לקדש עלי' לקברי גדולים ראו אמירת יו"כ קטן בכל ער"ח אצל קברו של הרב שך שמלווה ב
מנחם 12.05.20
1
עם כל גדלותו בתורה של "כותב השורות נדמה לי שזו מחלוקת אחרונים לגבי העניין כך ש"מי אתם שתדברו " עולה לעינין נאים הדברים למי שאמרם החתם סופר יכול להתמודד גם עם כל הדור כך שהטיעון לא לעניין בלי לפגוע
מוטי ברקו11.05.20
אולי הכותרת לא כתובה נכון אבל הענין הוא שרוב גדולי ישראל נחרדו בחרדת קודש לעליה למירון
עעע11.05.20
אני תלמיד של ר' אברהם גונוחובסקי זצ"ל זה מעונין שהרב הזה במחילת כבודו לא מצא בר פלוגתא להח"ס יותר מהאב"ד של הבד"ץ. אני עוד זוכר שהבית ישראל ליטף וגער על בחור מטשעבין שנסע על ל"ג בעומר "מה אתה מחפש שמה". הרב יכול להסביר רק "איש על מחנהו וגומר" ודי. זה לא ענין שצריך מחאה. והשתיקה יפה יותר.
אברהם 12.05.20
נביאים בני נביאים, חסידים בני חסידים?????? אם ראשונים כמלאכים אנו כבני אדם ועכשיו כחמורים
בן אדם12.05.20
הרשב"י היה במערה ולא מסר נפשו לצאת ולא היה 'פייפער' (באידיש). ועכשיו באתחלתא דגאולה יש הרבה מסירות נפש וגרויסע 'פייפערס'. הנביאים בעקבתא דמשיחא המה שוטים לפ חז"ל.
וחי בהם12.05.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 19:09
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 11:29

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 10:41
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 08:18

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

הרב זמיר כהן:

"הטענה של אחיכם יצאו למלחמה לא נאמרה על בני תורה"

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

"בני הישיבות שומרים עלינו"

הראש"ל: "איזה ניסים, בזכות מה זה? בזכות הרמטכ"ל?" | צפו

ישי כהן | 27.04.24