כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

המחלוקת בפוניבז' על הניצחון במלחמת 'ששת הימים'

53 שנים לשחרור הר הבית והעיר ירושלים, ישראל שפירא מביא את דעות גדולי הדור: מי גרם לנס הגדול שאירע לעם היהודי במלחמת ששת הימים | אלו כל הדעות שנחלקו • פרק ג' (בארץ)

38
ישראל שפירא | כיכר השבת | א' בסיון | 24.05.20
הכוחות במלחמת ששת הימים
הכוחות במלחמת ששת הימים (צילום: לע"מ)

בימים שלאחר מלחמת ששת הימים, עם ישראל כולו התפעל מהניסים והנפלאות שהקב"ה עשה לבניו, והחסד שהציל את שארית הפליטה מחמשת מעצמות ערב, סוריה, לבנון, עיראק, ירדן ומצרים, שמטרתם הייתה לסיים את חזונו של היטלר, ובסיעתא דשמיא לא עלתה בידם.

אולם לא הייתה "תמימות דעים" אצל כל גדולי ישראל מה גרם לנס?!

מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' פרסמה כרוז בו היא קראה להתחזק ולחזור בתשובה: "הבו גדול לאלוקינו שברחמיו הגדולים הראנו ניסים ונפלאות... הדור שעבר כוס התרעלה, זכה לראות באתערותא דלעילא, יצאנו מאפלה לאורה אך עדיין לא באנו אל המנוחה והנחלה. כגודל הניסים והנפלאות שהראנו ה' יתברך שמו".

חייל ישראלי בעזה (צילום: MILNER MOSHE, לע"מ)

ר"י מיר הגר"ח שמואלביץ התבטא: "אינני נביא... אבל ברור לי שאם היה היום נביא הוא היה מכריז 'נכון כסאך מאז!', חתנו הגר"נ פרצוביץ התבטא ואמר שאף המלחמה של עם ישראל בראשות משה רבינו כשיצאו ממצרים כנגד העמלקים הייתה בכ"ח באייר ועם ישראל ניצחו בה... (מעניין ביותר שהאדמו"ר מסאטמר כשהגיע לארץ ישראל לפני כמה חודשים הוא התבטא ואמר שהוא מגיע כדי ללחום בעמלק).

רבי חיים שמואלביץ זצ"ל (צילום: מתוך ויקיפדיה)

מעל כולם הפליאה דעתו של משגיח ישיבת פונביז' רבי יחזקאל לוינשטיין, שהתבטא דברים גדולים ועצומים על הניסים הגלויים והגאולה המתקרבת "קמעא, קמעא", והוסיף המשגיח זצ"ל שחובה עלינו להודות על נסי מלחמת ששת הימים, כמו על קריעת ים סוף ויציאת מצרים פעמיים ביום!

• • •

בימינו, 'יומני ההשקפה' יתנו פחות ביטוי לניסים שנעשו במלחמת ששת הימים מחמת סיבות שונות. הראשון שזיהה את השינוי, הוא מרן רשכבה"ג רבינו הגדול בעל האבי עזרי זצוק"ל, שבהיכל ישיבת פוניבז' לאחר מלחמת ששת הימים זעק והתריע ששמחת שחרור הכותל לא תתבטא ב'כוחי ועוצם ידי', ולצורך כך אף התבטא ואמר: "הכותל הוא הסטנדר!".

מרן הרב שך זיע"א (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

את הדברים כתב רבי יצחק בראנד בספר "בזאת תדעון כי א-ל חי בקרבכם": "בהגיעי לישיבת פוניבז' אייר תשכ"ח, שנה אחרי מלחמת ששת הימים, שמעתי את המשגיח הגה"צ ר' יחזקאל לוינשטיין זצ"ל שדימה נסים של מלחמת ששת הימים לנסים של יציאת מצרים, ואמר הרבה פעמים שזה מראה לנו איך הקב"ה נמצא בתוכינו ונתן לנו את הארץ הזאת והארץ היא שלנו".

מטוסים מצריים שהופצצו על-ידי ישראל (צילום: לע"מ)

ממשיך הרב ברנד: "לאחר פטירתו של המשגיח, בשנת תשל"ד, החליטו הבחורים שהרב שך זצ"ל יאמר שיעור מוסר, ואז נשתנו כל המהלך הזה, והכחיש כל התייחסות של הקב"ה למלחמה הזו, והחשיב מלחמה זו רק חטא ופשע ולקיחת הארץ בכוחות עצמו, והתגרות באומות.. וכבר קיבלנו מאבותינו שא"י יכולים לקחת רק ע"י אליהו הנביא ולא בכוחות עצמנו.. ואז נשתכח כל מה שהמשגיח דיבר וכל השקפה של פוניבז' נתהפך מן הקצה של הקצה. ולכן גם מי שהעתיק הדרשות של הרב יחזקאל לווינשטיין זצ"ל כמו הרב נחמן גלינסקי זצ"ל 'אור יחזקאל', השמיט כל עניינים אלו, כי הרי היו שורפים או גונזים את הספר אילו היה מעתיק את זה, ומי שהוא מתחשב עם מה יאמרו הבריות, לא כותב דברים שגורם שרפה או גניזה".

עוד כותב הרב ברנד בשמו של הרב שך: "וכן אסר על כל אדם לחוות דעה בענין זה אם זה מתנגד לדעה שלו. כי חוות דעת בנושא זה שייך רק לגדולי ישראל, והוא זה שעמדה שלו כולל דעת כל הגדולים, וכל החולק עליו, נקרא שחולק על כל הגדולים".

הרב בראנד בכותל (צילום: באדיבות מכון בריתי יצחק)

• • •

עדותו של הרב בראנד שמרן הרב שך למד את גישתו לניסי מלחמת ישראל משיטת סאטמר, הינה חלקית, הרב שך אשר היה תלמיד מובהק לרבן של ישראל מרנא הגרי"ז סולובייצ'יק מבריסק זי"ע, למד גם ממנו את יחסו למלחמת העצמאות, שכמובן לא סבר כמו מרן רבי יחזקאל לוינשטיין שמדובר בניסים גלויים.

וכשהגיעו לגרי"ז וספרו לו בפליאה על הניסים שנעשו למדינת ישראל, נענה ופסק שכל הניסים היו בזכות לומדי התורה, וח"ו לומר שהיה זה בגלל צה"ל.

חייל ישראלי מתפלל בעזה (צילום: MILNER MOSHE, לע"מ)

מסופר על נודניק שהתעקש ושאלו: "א"כ שהניסים היו מפני לימוד התורה, מדוע היה במלחמת העצמאות מעל 6000 הרוגים?!

נענה מרן זלה"ה במתק לשונו ואמר: בבריסק, דוד שלי, בנו של הבית הלוי, התארס, ובתור בן של הבית הלוי הוא קיבל נדוניה נאה, והוא הסתובב שמח ומלא גאוה. סבי הבית הלוי גער בו על גאותו ואמר לו: "כל מה שקיבלת, הוא לא בגללך, אלא בגלל שאתה בן שלי!" שאל החתן: "נו, א"כ הייתי צריך לקבל הרבה יותר נדוניה?!" ענה הבית הלוי: "נו מה לעשות שאתה החתן...". הסביר הגרי"ז לנודניק ההוא, שמבחינת עם ישראל היה מגיע להם ניסים הרבה יותר ממה שארע במלחמת העצמאות, אבל מה לעשות שהצבא התערב באמצע...

• • •

נספח: כותב השורות התעניין האם ארע שנפגשו מרנן הגרי"ז מבריסק והמשגיח הרב לוינשטיין ויישבו ביניהם את חילוקי ההשקפות?!

ואכן ראיתי בספר: 'ר' ועלוול דער אייד מאן' מזכרונות של הרב זאב אידלמן שכתב בשמו של הגרי"ז, שניסי מלחמת העצמאות הם לא מפאת שהקב"ה תומך במדינת ישראל, אלא משל על שאבא שהולך עם בנו והבן נפל לביצה, כמובן שהאב ירים את בנו, אבל ברור שהאב לא שמח שבנו נכנס לביצה...

עשן עולה בתעלת סואץ לאחר הפגזה ישראלית (צילום: HAN MICHA, לע"מ)

ממשיך הרב אידלמן וכותב שארע שהרב לווינשטיין נכנס לבית הגרי"ז ואמר לו על גודל הנס וההשגחה הפרטית שנעשו לעם ישראל. נענה הגרי"ז ואמר לו: "גם לשיטתך, מי יודע אם לא פרענו את הצ'ק האחרון, שהרי שנעשה לו נס מנכין לו מזכויותיו...".

מעניין ביותר שבשיחה שערכתי עם אחד ממקורבי רבי יצחק בראנד נאמר לי: "הנה לנו, ב"ה חששו של הגרי"ז סולובייצ'ק היה לחינם, ועם ישראל זכה לניסים גם במלחמת ששת הימים (הגרי"ז נפטר בתש"ך-1960 ולא חי בזמן מלחמת ששת הימים) ואמרתו של הגרי"ז שניסי מלחמת העצמאות הינם "צ'ק אחרון", היו לחינם, וזכינו לעמוד על רגלינו במלחמה נגד 'צבאות ערב' בשנת תשכ"ז תוך כדי ניסים רצופים מאת מלך מלכי המלכים הקב"ה, יתן ה' שיבוא הגואל, ונזכה לגאולה השלמה".

  • ישראל שפירא, הינו מדריך טיולים בעלים של חברת הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
דבר אחד בטוח ,אם היו נשמעים לדעת הרב שך ,בכלל לא הייתה מדינה ,ולא היו משחררים את הכותל. ולא היינו זוכים לשבת בטח בארצנו הקדושה ,גם שטרם בא משיח.
אליהו25.05.20
26
היו פה נסים בששת הימים ולא פחות ביום הכיפורים במלחמת המפרץ וכעת עם האיראנים ועוד את השטויות אנחנו עשינו עם נסיגות והסכמים מסוכנים שלא שוים את הנייר השם נתן לנו מתנה ואנחנו עדיין לומדים להעריך ולשמור
נסים כל הזמן 24.05.20
25
סבר שהיה כאן ניסים אלא שהניצחון היה בזכות לומדי התורה וזה לא מתאים לשיטת הרב שך שטען כפי שכתבת שזה היה התגרות באומות ולא היה כאן ניסים וא"כ יוצא שהגרי"ז חולק על הרב שך וסובר כמו ר' יחזקל לוינשטיין וגם הרבי מחב"ד סובר שהיה כאן ניסים גדולים כמו שאמרו בגמ' וחנותי את אשר אחון אע
יוני25.05.20

הצגת כל התגובות

24
לא מפתיע.
שעמום והטיה ידועה מראש של הכותב המגמתי25.05.20
23
למה "גדולי הדור" הם רק אשכנזים? מה עם דעת הבבא מאיר? הרב אלפנדרי?
אני25.05.20
הבאבא מאיר, והסבא קדישא הרב אלפנדרי, והבאבא סאלי, זכותם תגן עלינו, כל אלו התנגדו לציונות באופן הכי חריף, והבאבא סאלי אף למד ויואל משה ולא הלך לבחירות, ומסתירים את זה מהצבור הספרדי התמים, גם הרב בן ציון אבא שאול, הרב יהודה צדקה, הרב צדקה חוצין, הרב סלאמאן מוצפי, הרב יעקב מוצפי, זכותם תגן עלינו
ספרדי שאומר אמת25.05.20
22
ר׳ חצקל סבר שזה ניסים וכן הגרי״ז כמו שכתבת שניהם סברו שהניסים הם רק בגלל התהילים של החרדים עיין באור יחזקאל שכותב שלהסתכל על מטוסי הקרב החוגגים ביום העצמאות זה עבודה זרה של כחי ועוצם ידי המחלוקת אם היה בין רב שך והמשגיח (בין הגרי״ז והמשגיח לא היה מחלוקת זה הבריסקר רב היה נחשב גדול הדור לפני המלחמה)
נוי יורק25.05.20
21
מרן המגיח רבי יחזקאל זצוק"ל התבטא חמורות מאוד ואמר שאסור להשתתף בצרמוניה שהם עושים כי הכל מהכפירה של כחי ועוצם ידי כל חונכנו בקטנותינו מפי המשגיח
מרן המשגיח24.05.20
מה שמשגיח טען נגד האומרים כוחי ועוצם ידי זה לא סותר מה שאמר שהקב"ה עשה הכל, אלא זה משלים זה את זה , הוא התנגד לומר שכוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה אלא הקב"ה עזר לנו, וצריך להודות להקב"ה על זה, וזה לא כדעות שאומרים שזה לא בא מכח הקב"ה אלא מכח הסטרא אחרא או מדינה של כוחי ועוצם ידי , כאילו ח"ו מודי
יצחק ברנד25.05.20
20
הרבי מליובאוויטש הבטיח בל"ג בעומר תשכ"ז - שבוע וחצי לפני המלחמה שיהיו ניסים ונפלאות לעם ישראל. הרבי הורה לאמריקאים שילדיהם למדו בארץ לא להחזיר אותם. זה התפרסם אז גם בכל העיתונות בארץ וכולם הודו בזה.
מה הקשר?24.05.20
הרבי גם הורה לחייל אמריקאי לא לקחת אתו מגילת אסתר כי מלחמת המפרץ תסתיים עד פורים. ובסוף החייל נשאר ללא מגילה כי כך הורו לו. די עם הנבואות הללו.
רבנו26.05.20
19
בצהל יש נפטרים אבל לא אצל לומדי תורה.אז גם לחיילים נגיד תודה.
אבאתו26.05.20
18
ומי שלא מכיר בניסים שבורא עולם מביא על הארץ הוא כפוי טובה מחלל ה׳
ההמום25.05.20
ברברת חדשה של המבולבלים הכרת הטוב...
אבא 25.05.20
17
הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה מעולם
נסים ונפלאות 24.05.20
16
אין שום חילוקי דעות בין הרב שך לר' חצקל, יש שיחות של ר' חצקל על הציונות שהגדירם בדיוק כמו הרב שך, כשנודע לו שבחורים מהישיבה השתתפו במצעד צבאי ביום העצמאות, ר' חצקל דיבר על הכוחי ועוצם ידי, הגדיר את צה"ל ככפירה, ואמר שמי שהשתתף במצעד הרי הוא מחלל השם ואין לו יכולת לעשות תשובה. ר' חצקל זצ"ל רק דיבר ע
פונוביצער25.05.20
15
הנס הגדול בזכות הציונים באירופה, שלא שמעו בקול הרבנים להישאר באירופה ולא לעלות לארץ כי זה נגד רצון ה'. ומאז שעלו והקימו מדינה. כל אשר הציונים עושים, ה' מצליח דרכם. ומי ששמע בקול הרבנים להישאר באירופה...ה' ישמור.
רבינו25.05.20
אתה אפיקורוס כך פסק החזון איש... תלך לארגון של חוזרים בתשובה.
אבא 25.05.20
החזון איש בעצמו עלה לארץ ואכן רוב רובם של הרבנים הורו להישאר באירופה והעיקר לא לעלות עם הציונים וכולנו יודעים מה עלה בגורלם... ממליץ לך בחום על הספר "אם הבנים שמחה" של הרב ישכר שלמה טייכטל.
מזמשנה25.05.20
מי שסובר כך לא יודע הסטוריה פשוטה. 1. לעלות לארץ לא היה ניתן ללא סטפריקטים שהוחזקו בידי הסוכנות. רק 6% ניתנו לחרדים. מה זה קשור לרבנים? 2. מי אמר שבארץ לא תהיה שואה, כמה השואה היתה קרובה לארץ, עניין של ימים, 3.מאידך בארץ היתה עניות נוראה, וידוע על רבים שחזרו משום כך לאירופה. ובארץ היתה שואה רוחנית
טייכטל26.05.20
14
כשמעלעלים בעיתונים והפרסומים שהיו באותה תקופה, נוכחים בעליל שהדמות הבולטת ביותר של גדולי ישראל שהשמיעו דעתם ברמה ובפירסום - היה הגה"ק מליואבביץ זצוק"ל. אבל "ההיסטוריון" בגרוש דנן, לא הבחין בזה...
ממש "היסטוריון"25.05.20
13
רבני האשכנזים מבולבלים. חושבים שהקב"ה עובד אצלם. מה זה משנה בזכות מי נעשה הנס? האם בזכות החיילים או בזכות לומדי התורה? סוף כל סוף יש כאן נס עצום וצריך להודות להקב"ה ולא לחשוב שאנחנו יודעים נסתרות. אבל הגאווה של ההשקופע מנעה מהם את הזכות להודות להקב"ה, וקילקלו את הספרדים בהשקפותיהם ועתידים ליתן את הד
יהודה24.05.20
מי אתה בכלל שתדבר על רבני אשכנז וכל אחד יכול לדעת מאיזה ציבור הגעת אתה מטנף את כל הציבור שלך תתביש
עעע25.05.20
עזוב לא מדברים בכלל אליך, ולא מנסים לשכנע אותך, אתה רחוק מלהבין בענינים דקים אלו, אתה קודם צריך לחזור בתשובה, ולשמוע מהרב זמיר כהן שיש מושג של ניסים לרשעים והצלחה להם בשביל הנסיון בעולם הזה, לא שמעת על המושג: רשע וטוב לו, צדיק ורע לו, חסר לך ביסודות הכי בסיסים של אמונה בהשם, מה שכולם למדו כבר בגן
חרדי25.05.20
12
בספר זכריה כתוב במפורש נגד דברי מרן הגרי"ז זצ"ל בעניין.
יהודי27.05.20
11
קשקוש אין שום מחולקת, אם לא היה את הסיפור של כוחי ועוצם ידי, כולם היו מדברים על הנסים, רק ראו את כל הסירחון של הציונות.. ולא היה שייך לעשות מי זה עסק. [ובשביל שלא ימשכו למינים לצדוקים וכו', חז"ל עשו בלי סוף גזירות... והם היו פי אלף יותר טובים מחלאות הציונים, ]
אבא 25.05.20
10
ברוך הוא וברוך שמו על מליוני ניסים ונפלאות גלוים ונסתרים שעשה ויעשה למדינת היהודים ולא ימיש עמוד הענן ממנה לעד ולעולמי עולמים, ותוספת התגברות אתחלתא דגאולה לעיני כל בבחינת התגלות לעיני העמים התחילה בניסים בימי מלחמת ששת הימים מסרת גבורים ששה מדינות במליוני חיילים ביד כמה אלפי חיילי צה"ל אהוביך וכו'
יהודי לא סיקריק25.05.20
9
הקב`ה עשה את הניסים למי שנילחם כך תמיד תמיד נקודה. לא עשה ניסים למי שהובל כצון לטבח. עשה זאת למשה,יהושע,דוד,למכבים... כאן כוחי ועוצם ידי כי תמיד הלוחמים האלו היו מעטים נגד רבים...ותמיד עם הגוו לקיר. עובדה עם עזה שאנו חזקים מהם לא מצליחים...וכך גם חיזבאללה.
פילפולים לטאיים25.05.20
8
זה ידוע שחוץ מהחזו"א הגרי"ז והרב שך- כולם היו מיזרוחניקעס!
ליטאי כועס25.05.20
7
בדיוק כמו עם החונטה השמאלית אחרי שנים של שליטה בדעות של האנשים פתאום מוציאים מהבוידעם דעות אחרות של אנשים חשובים גדולים וצדיקים לא פחות רק מוחצנים ומיוחצנים פחות . זה קורה, אמנם באיטיות מידי, אבל זה קורה .
נתי גרוסמן25.05.20
6
החרדים התנגדו לציונות ולחמו בה. עכשו הם מנסים לזקוף את הישגי הציונות לזכותם? כמה נמוך אפשר לרדת?!!!
לא מבין24.05.20
5
אני מצטט מהמאמר: "לאחר פטירתו של המשגיח, בשנת תשל"ד, החליטו הבחורים שהרב שך זצ"ל יאמר שיעור מוסר, ואז נשתנו כל המהלך הזה, והכחיש כל התייחסות של הקב"ה למלחמה הזו, והחשיב מלחמה זו רק חטא ופשע ולקיחת הארץ בכוחות עצמו, והתגרות באומות.. וכבר קיבלנו מאבותינו שא"י יכולים לקחת רק ע"י אליהו הנביא ולא בכוחות
יהודי ישראלי25.05.20
4
אשכנזים מתוסבכים. אנחנו יודעים להגיד תודה לה' על המתנות הגדולות בלי לחפור במוח
איתן25.05.20
א-ש-כ-נזים, זה הטיעון הכי חזק....
אבא 25.05.20
3
אתה נשמע היסטוריון מקורי. תכתוב על בעל העיניים למשפט ע"ה
אריאלי25.05.20
2
מרתק. נכתב באופן מכבד. כולם קבלו תארים חשובים
כתבה מכבדת את כל החוגים25.05.20
1
אתה כותב מאוד יפה אבל תשדל לא להבליט את המגמתיות והחד צדדיות שלך, למשל תואר מרן לרבי חצקל לונישטיין ולא למרן הגרי"ז אתה כביכול נאור ומתקדם אבל מתנהג כמו כתב ביתד . תשתדל לכתוב בכבוד גם על הרב שך אפילו שאתה לא כ"כ מתחבר אליו , אתה חייב לו הרבה מרמתך הדתית. ועוד משהו - אם היית נכנס לסוגיות אחרות שהיו
אלי24.05.20
הוצאת לי את המילים. כל מילה מדויקת
וואוו25.05.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24