כיכר השבת

ראש ה'חבורה' בישיבת מיר בביקורת נגד הבחורים

סערה ב"חבורת שפיגל", הנחשבת כקבוצה ייחודית בתוך ישיבת מיר • ראש החבורה הגר"ש שפיגל זועם על התנהלות הבחורים בשנה האחרונה ויוצא בביקורת חריפה ונוקבת (ארץ)

99
אבי רבינא | כיכר השבת | ט' בסיון | 01.06.20
היכל ישיבת מיר. ארכיון
היכל ישיבת מיר. ארכיון (צילום: ברוך אוביץ)

פרסום ראשון • דרמה בישיבת 'מיר': "חבורת שפיגל", הנחשבת כקבוצה ייחודית בתוך ישיבת מיר - סוערת וגועשת. לידי 'כיכר השבת' הגיעה התכתבות פנימית של ראש ומקים החבורה, הגאון רבי שלמה שפיגל, שיצא בביקורת נוקבת וחסרת תקדים נגד בחורי הישיבה.

תלמידים בישיבה סיפרו ל'כיכר השבת' כי הזעם של הרב שפיגל נבע מכך שבליל שבועות האחרון הגיעו בחורים בודדים לסדר הלימוד, זאת מלבד תרעומת שהצטברה במשך השנה האחרונה על הזלזול של הבחורים בהגעה לבית המדרש ולאירועי הישיבה.

"בלב שבור, חבול ופצוע, אכתוב כמה מילים, שמביעות רק מעט מהרגשותיי", פתח הרב שפיגל את דבריו, "זאת לאחר החג שעבר עלי - לא לטובה, לאחר שחיכיתי לבני החבורה שיבואו לישיבה - עד בוש".

תהילים בכניסה ל'מיר', לפני כחודש (צילום: מוטי גרין)

הרב שפיגל סיפר תחילה על ייסוד 'החבורה' המפורסמת: "בימים אלו ימלאו 20 שנה לכניסתי לתפקיד 'ראש-חבורה' בישיבת מיר המעטירה. מאז ועד היום השתדלתי למלאות את תפקידי כראוי, וגם אם לא, היה זה בשוגג או אינו מתכוון, אבל המח, הלב והנפש היו תמיד חדורים במשימה אחת: לעשות הכל".

בשלב זה כבר העביר הרב שפיגל ביקורת נוקבת על בחורים רבים שלא באים למטרת לימוד בישיבה: "בחורים באים לישיבת מיר בכל מיני סיבות, אבל הצד השווה בכולם הוא: 'מפלט עד החתונה', או 'בשביל החתונה' [בכל זאת, ישיבה אשכנזית...]".

הרב שפיגל המשיך ופירט: "הבעיה הנעוצה בישיבה, שקשה ליצור חיים הומוגניים כמו בכל ישיבה, מכיון שישיבת מיר היא הכולל הענק בעולם, שבקמפוס שלה מסתובבים - נכון להיום - כ-9000 בני אדם, ולכן בחור שיגיע לישיבה בלי חברה וקבוצה יאבד מיד, לא ימצא את עצמו, אף אחד לא יכיר אותו, לא יוכלו לברר עליו, הוא יצטרך להתרגל לנורמות לימוד של אברך, ועוד כהנה וכהנה בעיות.

"לכן יזמו ראשי הישיבה את המושג של החבורות, כלומר, קבוצות קטנות שבתוכם אפשר ליצור אוירה כמה שיותר ישיבתית, ובכך להפחית את אוירת ה'ים' השוררת בישיבה. לצורך כך הוקמה החבורה שלנו, שכאמור לפני כ-20 שנה קבלתי את המושכות שלה".

ראשי ישיבת מיר פתחו את 'זמן אלול' האחרון בשירי כיסופים (צילום: דוד מנדלסון)

ראש החבורה המשיך והסביר כי "כדי ליצור כמה שיותר אוירה ישיבתית, השקעתי הרבה מרץ, דם ודמים, לתת את התשובות לבעיות הנ"ל, על ידי יצירת אהבה ואחווה בין הבחורים, יצירת פטריוטיות לקבוצה, לתת סדר בכל הבאלגן של הישיבה, הן על ידי שיעורים וועדים, והן על ידי סדרים מיוחדים.

"במסגרת זו יצרנו [הראשונים בישיבה] את המושג לעשות שבתות בישיבה, הן בתוך הישיבה, הן בנסיעה למקומות רחוקים. במשך תקופה ארוכה קיימנו 'עונג שבת' כל ליל שבת, שהפיח רוח ישיבתית קצת בשבתות המשמימות בישיבה.

"בכל השנים הבחורים נענו תמיד לקריאתנו לבוא לשבתות אלו, הן בכך שרצו לבוא, והן בזה שהגישו עזרה בהכנת השבת ובשבת עצמה. בחורים העריכו את האפשרות שנותנים להם עוד טעימה של חיי ישיבה, של אוירה מרוממת של חיי-חברה עם חיי הישיבה יחד, מלבד התוכן הרוחני שתמיד התוסף באירועים אלו".

כאן החל לפרט הגר"ש שפיגל את ההידרדרות שהחלה בשנה האחרונה: "בשנה האחרונה חלה נסיגה גדולה מאוד באירועים אלו, במקום שבחורים ישמחו, אני נתקל תמיד בהתנגדות, בקרירות, בעצלות, בתירוצים אין ספור, שמתאימים לילדים בכיתה ג' או לבנות בכיתה ד'.

פתיחת זמן ב'מיר'. ארכיון (באדיבות המצלם)

"אני לא יכול בלי האוכל של אמא, אמא/אבא/סבא/סבתא שלי נורא רוצה שאהיה בבית בשבת, יש יום הולדת לאח שלי, אחי הגדול בא הביתה ולא ראיתי אותו הרבה זמן, חבל שלא התקשרת קודם, וכן הלאה. צריך לשלוח את כל התינוקייה הזו לחודש טירונות, כדי שיעשו מהם גברים. בכל אופן אף פעם לא האמנתי ולא הַאַמין לשום תירוץ, לא של בחור ולא של אברך, ולא של איש צוות".

עוד הוסיף הרב שפיגל לתקוף בחריפות את הבחורים שנעדרו מליל שבועות: "הרושם העולה מכל היחס הקר הזה הוא, שבחורים בלי בושה מראים את פרצופם האמיתי, כלומר, 'לא באנו ללמוד בישיבה כלל, לא מחפשים לגדול במשהו, אפילו הכי קטן, אנחנו רק צריכים כתובת לשידוכים, וזהו'. ואם זה אברכים, 'צריך רק כתובת כיסוי לישיבה, כדי שאוכל לקבל את ה'חלוקה' ועוד כמה מבצעים', ללמוד טיפה יותר, להחכים קצת - אין צורך.

"בכל אופן, אני מצידי רואה שאין צורך להוציא את כל הכוחות בשביל בחורים, אין לי טעם לטרוח בשביל בחורים שמחפשים חניה, אם מישהו מחפש לגדול - שיודיע לי. איפה אותו בחור שרצתי בשבילו למשרד, למשגיח ולראש ישיבה להוציא את הדיחוי שעיכבו לו, ועכשיו הוא לא עונה לי אפילו לטלפון ולא מגיע לבית המדרש? איפה אותו בחור שהתבזיתי להשאיר אותו בחדר שלו, ועכשיו הוא מחפש תירוצים לא לבוא לשבועות, ובקושי דורך בבית המדרש?.

"אין לי שום זמן וחשק להתפתל בלשוני כשמתקשרים לברר עליכם בשידוכים, אני מעדיף להשאר אמיתי, ובבקשה לא לשלוח לי בירורים טלפוניים בתקופה הקרובה. אין לי שום חשק להתחנן לראש הישיבה להעביר אותנו מקום, בשביל שבאותה שעה שבאים ללמוד גם יהיה נוח, וגם תהיה קליטה. בשביל 'לדפוק כרטיס' בישיבה, מספיק את המקלט שיש בו גם כמה מעלות.

"אין לי שום כח לטרוח לכתוב כל יום מבחן בשביל שכמה בחורים יגיעו ל-400 ₪ בחודש, כמה שיהיה – מספיק".

בסיום דבריו הבהיר הרב שפיגל כי החבורה לא נסגרת בשלב זה, אך ביקש מאותם בחורים שלא רשומים בישיבה שלא להגיע: "בכל אופן, אותם בחורים שלא רשומים בישיבה, וגם קשה להם להתחבר, בבקשה לא לבוא יותר, מי שבא ללמוד ברצינות ניחא [איכשהוא], מי שמחפש 'עלה-תאנה' שלא יבוא אלינו".

גורמים בישיבה מבהירים בשיחה עם 'כיכר השבת' כי אין כוונה חלילה לסגור את ה'חבורה' המהווה מקום של רוחניות עבור עשרות בחורים. "מדובר בביקורת נקודתית על התנהלות חלק מהבחורים בתקופה האחרונה", הם מסבירים.

תוכן שאסור לפספס
99 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
68
מיר ועטרס [הישנה] במצב קשה וכדאי שיקלטו את מצבם ויתחילו לשפרו
תלמיד מובהק02.06.20
67
לחברה האלו חודש טירונות ממש לא מספיק...!!
אהרן01.06.20
66
תודה לך , הרב שפיגל שהוצאת את האמת החוצה .כולם יודעים על החממה של לפני החתונה בכל הישיבות . חבל מאוד שהצבא לא עושה ביקורי פתע אמיתיים . רק כך יגיעו לישיבה . אם לא שילכו לצבא . כמה זמן אפשר לשחק ????
ישראל 01.06.20

הצגת כל התגובות

65
הרב שפיגל אדם מיוחד וצדיק .בנה מאות בחורים.. הוא מדבר באמת בכאב וצער.
יהודה 01.06.20
64
מרגישים את הכאב שלו.. מי שהשקיע את דמו ונפשו בזה, גם אם מדובר בקומץ, זה משמעותי עבורו מאוד!!!
שיראל01.06.20
63
לסגור את החבורה כמה שיותר מהר
ישיבת מיר01.06.20
62
מעכשיו מי שמאחר לסדר , מביא קולה ובורקסים לכל החבורה.
צביקה גוטליב01.06.20
61
הרב שפיגל אדם צדיק וישר שכנראה כשל בלשונו
נירנברג01.06.20
60
תכלעס מי היורש אחרי שהרב פורש ?
המשגיח01.06.20
59
למי שלא מכיר את הרב שפיגל היקר...בתור בוגר של החבורה היקרה ואוהב ענק של הרב שפיגל אפשר לומר שהרב שפיגל אוהב/מתייחס לכל בחור כאילו הוא בנו וגם כל מי שנכח בחבורה הזאת בזמני אהד ואהב את הרב חזרה
מ.י בוגר החבורה המושלמת01.06.20
58
כל אחד מגיב לפי תאוות לבו מי שאוהב ומעריך תורה אומר חבל שזה כך מי ששונא אומר לכו לעבוד
גהינם01.06.20
אני אוהב תורה, אבל אינני מתעלם מן העובדה שיש מיעוט בחורים שאין ליבם חפץ לעסוק בתורה. אילו היו מאפשרים לאותם בחורים לעסוק בישובו של עולם, רובם היו גדלים להיות בעלי בתים יראי שמים. כאשר כופים עליהם את בית המדרש, זה רק מרחיק אותם מן התורה. ושוב ראיתי שכעין דברים אלה כתה רבי שמשון רפאל הירש בפירושו על ה
רפאל01.06.20
57
אוהבים את הרב שפיגל ומחזיקים לו אצבעות
שולי 01.06.20
56
האמת היא שחלק מהבחורים נמצאים בישיבה מפני לחץ חברתי ושידוכים. לפני השואה הייתה תפישה אחרת .הממשלה הפולנית או הליטאית לא תיקצבה את אחזקת בחורי הישיבות והדרישה הייתה לבחור שמביא פרנסה ולא בטלן.
משה01.06.20
אתה לא מבין אז כמעט לא היו ישיבות לטאיות (כי הלכו לציונות ולחילונים)והישיבות החסידיות היו אוכלות אצל חסידים ומי שלאומד תורה הוא לא בטלן
עעע01.06.20
55
למה ברשות הרבים??? ברור לי מעל לכל ספק שהרב שפיגל הצדיק לא כיוון את דבריו בכדי שיפורסמו באתרים, הוא הוכיח בלב שותת דם וכאב את תלמידיו האהובים לו כל כך. מי שפירסם את זה עשה טעות כי זה מסוג דברי תוכחה שנאמרים בשביל לשנות מצב תקופתי חולף, והכל נאמר כי הוא מאמין בתלמידיו שיחזרו לתלמודם באופן מידי כמו שה
מוטי01.06.20
צודק בכל מילה
יאיר03.06.20
54
הטענות רק על הבחורים האברכים עושים שטייגען במסירות נפש
חיים פיגה01.06.20
53
יכול להיות שראש החבורה פשוט לא מעניין
לימור01.06.20
52
עזבו אתכם מכל הבלגן בואו לעשות מבחנים
משה פורת האמיתי01.06.20
51
בזמני דברים כאלו לא קרו.. בושה וחרפה לגרום צער כזה לתלמיד חכם גדול כזה, ולצוות האברכים המצוינים שמשקיעים שם בבחורים
אחד שהיה שם01.06.20
50
כדי שאדם באמת יהיה יכול ללכת לעבוד הוא צריך יראת שמיים כי בלי זה הוא יפול מכל המדריגות וזה לטאים קשה להם להביא רק חסידים זו האמת לפי דעתי .ומישהו פה אמר לימודי ליבה אף אחד בכל ההסטוריה היהודית התיר לימוד ליבה לבחורים כל מה שהתירו זה דווקא עבודה פיזית לא חכמה כמו חשבון אנגלית מדעים וכל מיני כאלה שהם
עעע01.06.20
49
בחורים בימינו לא מחפשים יותר מידי שיחות מוסר ושבתות גיבוש (בפרט לא כשזה באווירה של לחץ וכפייה ליטול בזה חלק), בס"ה רוצים ללמוד דף גמרא וללכת לעניינם. זכותו (ואולי גם בתודעה שלו מחובתו) של הרב לנסות לייצר ציפיות (שכנראה לא תואמות את המציאות משום שזמנים השתנו מאז שהקים את קבוצתו לפני 20 שנה) וזכותו גם
שחרית בגימל למעלה01.06.20
48
דברי בלא..... הכותב המכתב צריך להתבייש במיוחד שהוא כתב. אולי אותו כותב ליכול לתקן ולומר שהוא לא כתב. אך בינתיים זה מביא בושה להישבה וחלול השם
חי01.06.20
העיקר לא למדת לכתוב אבל זה לא מפריע לך לקשקש ולפלוט שטויות בקצב
שמעלקע 01.06.20
לפעמים האמת כואבת מה לעשות
בני 01.06.20
47
הוא צודק..מניסיון (לא אישי) אבל במכתב נראה שהוא מפנה את זה לבחורים ספרדים ''[בכל זאת, ישיבה אשכנזית..) וחבל, כי דווקא הספרדים בישיבות אשכנזיות הם הפצצות
ד01.06.20
לא נכון
תלמיד מובהק02.06.20
46
רק אני שמתי לב שהוא הישווה מבחינה שכלית בין ילדים בכיתה ג' לנערות בכיתה ד'? קצת מעליב..
איש אמת01.06.20
שים לב, ילדים ב'חיידר בכיתה ג' הם בגילאי בנות בכיתה ד' מי שלא יודע זאת שייעלב...
נחם02.06.20
חחחחחח
שיראל01.06.20
45
ניכרים שהם דברי אמת, היוצאים מלב כאוב. שובו בנים שובבים, שובו, אני כבר בן 53 וכל כך מתחרט על הימים ההם, שלא נוצלו כראוי.
משה01.06.20
44
הם עושים טובה לעצמם ההפסד שלהם במקום להעביר תזמן בדירות לפחות תשמרו על מסגרת של לימוד כמה שעות ביום,קצת מסירות נפש
מבין את הרב01.06.20
43
צא לשדה תצעק לטאטע, תגיד תיקון הכללי ואל תחזור עד שבחורים יתחננו שרוצים שתעשה להם כיף
מצוה גדולה להיות בשמחה01.06.20
42
הרב שפיגל הוא אדם משכמו ומעלה, צדיק אמיתי שמשקיע מעצמו לכלל הבחורים.
רפי01.06.20
41
אולי לא באו בגלל הקורונה?
פיני01.06.20
40
לסגור את מיר לטובת תושבי השכונה המסכנים שמה... ובא לציון גואל!!! יותר מידי סיפורים לא נעימים מכסים שם... זהו אפילו לא קצה הקרחון ממה שהולך בחממה הזו... הקב"ה לא צריך את התורה שלכם שאינה לשם שמים והולכת לסיטרא אחרא...
יודע02.06.20
39
צביקה גוטליב השולט. מפנק את החבר'ה עם עוגיות וקולה
פלוני אלמוני01.06.20
וואי וואי איזה כיף...
מוטי01.06.20
38
כל אחד מגיב לפי תאוות לבו מי שאוהב תורה אומר חבל וכד' מי ששונא אומר לכו לעבוד
גהינם01.06.20
37
מה אתם רוצים מהבחורים המסכנים הם לא אשמים.השיטה אשמה מפחדים להאשים את ראשי הציבור? אני אבא לילד מתוק בשיעור ב ישיבה קטנה "ליטאית ומכובדת" הילד לא מתחבר בשום אופן . הוא לא התקלקל הוא ככה מכתה א הולך לתפילות מכבד ומתנהג יפה. הוא רוצה לעזוב כול הזמן. אני עושה שקר בעצמי שהוא ממשיך שם אבל איזה ב
אבא לתלמיד01.06.20
36
הכולל ניפתח הישיבה ניפתחה במיקרה הטוב רק חצי רשמית על מה הכעס לא הבנתי ולמה להוציא החוצה 3 בחורי ישיבות הרבה מיהם לא אוהבים לאכול בישיבה זה לא תירוץ זה עובדות על מה הכעס
דוד01.06.20
35
"ישיבה של בחורים עובדים" ? בתור אחד שמכיר את החבורה והרב היה לי בן שלמד שם. יש שם בני עליה, בני הוא אברך בן עליה שלומד כל היום וכמוהו ישנם רבים וטובים שיצאו משם אברכים תלמידי חכמים. הרב שפיגל אכן מוסר את כל כולו למען הבחורים ועושה חסד גם עם בחורים שעובדים ומקרבם מה שלא נעשה בחבורות אחרות נא לדייק.
יוסי01.06.20
34
סוף סוף מישהו מבפנים בעד צבא וטירונות. חלק מבחורי הישיבה מבזבזים את זמנם . הרבה מהם מפוספסים העיקר רק תורה ושלא יתקלקלו נעלמו האידאליים של בני הישיבןת לפני 100 שנה ל50 %בערך ולא רק במיר של העובדים הישיבה משמשת עלה תאנה וכסת"ח . תנו לבחורים לימודי ליבה בגיל 10 ובגיל 16 . תנו לבנים אופציות
ציפי01.06.20
הציבור החרדי מאוים ונאלץ לחיות שלא כפי רצונו.
לצערינו01.06.20
אכן ראיתי דוגמא מדוע נשים (לפחות חלקן) מקומן במטבח..... כן, גם אני לא למדתי ליבה, לא בגיל 10 ולא בגיל 16. כשהחלתי להפוך למהנדס - הרגלי הלמידה הנפלאים עליהם גדלנו בישיבה הפכו את השגת התואר למשימה קלה למדי. אז, נא לא לבלבל במוח.
מהנדס חרדי01.06.20
אילו מהנדס היית, ידעת שאין מביאים ראיה ממקרה בודד. אמנם בעבר,כאשר בישיבות למדו רק "עילויים", מי שהיה יוצא מן הישיבה אל האוניברסיטה היה מצליח בקלות. היום המצב השתנה מן הקצה אל הקצה. עם כל "הרגלי הלמידה הנפלאים עליהם גדלנו בישיבות" אחוזי ההצלחה בלימודים אקדמיים של בוגרי הישיבות נמוכים ביותר. על בן
רפאל01.06.20
כן כי היום בד''כ בן ישיבה שהולך לאקדמיה הוא לא השפיץ בוחער של חברון הוא מאיזו ישיבת ביניים כזאת ששם כמובן לא הלך לו- והוא חושב שהוא יצליח באוניברסיטה. אם תיקח את העפרונות המחודדים של עולם הישיבות ולא חסר ב'ה- תהיה בטוח שהם שמים בכיס את כל הסטודנטים
יאיר01.06.20
כל האומר מאי אהנו לי רבנן ...
גהינם01.06.20
הוא לא אמר צבא אלא בתור בדיחה
עעע01.06.20
כמה נכון ,מתי כבר יפסיקו עם השטיפות מוח בסמינרים,מסכנים בחורים מכלים את זמנם בישיבות בלי ללמוד בחוסר מעש בתחושת חוסר מימוש הכל בשביל לשמר את הסטטוס של בן ישיבה בשביל שבנות יסכימו לצאת איתם, עצוב :(
תפוצ'יפ01.06.20
משום מה נדמה לי שאתה בחור מתוסבך רק שאת ההשקפות הקרירות שלך לא לפרסם ברבים
חח01.06.20
איזה מילים חזקות "השקפות קרירות". הן עושות דלגיטמציה מיידית לדברי בן השיח מבלי לטרוח אפילו להתמודד עם טענותיו. אדם שיש לו מה לומר מתמודד עם הטענות של בן השיח. רק אנשים כוחניים כלפי חוץ אך חלשים מבפנים מסתפקים בלזרוק בוץ.
רפאל01.06.20
את כל כך מסכנה. הריקנות שלך זועקת מכל מילה.
נורמלי01.06.20
מה לעשות, אני רוצה בעל תלמיד חכם, שיהיה שקוע בלימוד כמו אבא שלי וכמו האחים שלי. כן כן, רק תיירה ורק תיירה.
מיכלי01.06.20
העולם החרדי לאן
אני01.06.20
הערך העליון ביתר זה לימוד תורה
מישהו01.06.20
33
הוא אמר "לא האמין" או "לא אאמין"? חשוב לדעת
זונדל פעטשגעבער14.07.20
32
שתיקתו של צביקה גוטליב מאד מחשידה
דונה01.06.20
מה הקשר בכלל ? הרב גוטליב פועל ללא לאות למען הישיבה והחבורה הקד'
אחי01.06.20
31
חבר'ה חייבים להתחזק. מי שלא מגיע בזמן לסדר שלא יצפה ליחס טוב. (אגב לכל השואלים אני משתמש רק באינטרנט כשר)
צביקה גוטליב01.06.20
חלאס עם ההתחזות הזו לרב גוטליב. תצפה לתביעה
אחי01.06.20
30
כפרה עליך כבוד הרב, למה ככה חזק?!?
יואב01.06.20
29
ברגע שיוציאו פטור לכל בני הישיבות כל החברה מתנדפים משם...
עע01.06.20
28
כל הכבוד כזה ראה וקדש לא חסר בנות מודרניות ורקובות בשבילכם
המאשר01.06.20
27
נשמע כמו הר'מ שלי בשיעור א' יש'ק
יאיר01.06.20
26
מרינו ורבינו הרב שפיגל צדיק גדול יש דין הכרת הטוב לרב בגלל הקרונה לא באו כולם ואני תלמיד של הרב שפיגל הוא נותן את הלב והנשמה ויש לו יראת שמים ולתלמידים אוהבים את הרב מאוד וגוטליב חברותא שלי החותם לכבוד התורה ולומדיה אני הקטן בני צוובנר המגיד הירושלמי העולמי והשריף העולמי והרב הראשי האשכנזי והספרדי
בני צוובנר 01.06.20
25
יש מישהו שלא הזכיר את השם שלו ? חבל זה ההזדמנות
צביקה גוטליב01.06.20
ימותו הקנאים!!
דוד23.09.20
24
מישהו יודע למה גוטליב לא מגיב כאן? מה יש לו לומר בנידון?
דונה01.06.20
הוא הגיב למטה
יאיר01.06.20
23
אני לא מתפלא. הישיבות נועדו למי שנשאו לבו והבינו מדעו לעסוק במצוה זו (של תלמוד תורה) כראוי. כאשר נחסמות בפני הבחורים כל האפשרויות האחרות ולא נותרה להם ברירה אלא להיות רשומים בישיבה עד לחתונה, מה הפלא שהם לא בדיוק מתלהבים להשתתף בארועים. במקום להתרעם על הבחורים מוטב לקרוא את הכתובת שעל הקיר.
רפאל01.06.20
22
הרב שפיגל אדם יקר עוזר לכולם ממש כואב וחבל שיסגר י.ח.א. תתחיל ללמוד
עדני 1101.06.20
21
מצער מאוד! הרב ומשפחתו מוסרים את נפשם ממש במשך 20 שנה לקבוצה. הלוואי ויראו ברכה בעמלם.
ללא שם01.06.20
20
הרב שפיגל מצדיקי הדור , כבר שנים רבות שהוא משקע את כל נשמתו בבחור החבורה ימים כלילות , כל מה שהוא צעק זה מנהמת ליבו , כואב לו על הבחורים שלא זוכים להגיע ולהתחזק , צריך לתת לחבורה הזאת את הבית מדרש הכי טוב בישיבת מיר
צדיק הדור07.06.20
19
צריך להסתובב חמש דקות במיר כדי להתפעם מהברען והשטייגען המופלא והמאד מאד מיוחד. ביקרתי שם לפני כחודשיים לחצי שעה ופשוט דמעתי מהצפיפות והשטייגען, השקיעות בלימוד וזה שאלפי בחורים ואברכים ממלאים בלימוד כל מסדרון וכל כוך אפשרי. הביקורת הזאת הובאה כנראה ל'חבורה' אחת מיני עשרות במיר, וחבל שכל המשמיצים הקטנ
יהודי רגיל01.06.20
18
אני ברחתי בזמן
תמים01.06.20
17
פעם היו "חבורות של עויבדים", היום יש חבורות של עובדים!
שפוי01.06.20
16
לא מבין מה הוא רוצה. כבר שנים אמרתי לו שהדבר היחיד שטוב בקבוצה הזאת שאחרי שמתחתנים מתפקסים. אז מה הוא בוכה עכשיו
אבי01.06.20
15
יצא לו פולנייה, שיבוא לצ'ייסר ערק ויתחיל לשמוח
הפתיליה01.06.20
14
לצערי בתור אחד עם נסיון דומה - כל מי שמתעסק בתחום הזה, יודע שיש בעיקר אכזבות. אנשים שאתה משקיע בהם המון אנרגיה כח ומאמץ, עושים בסוף רק מה שנח להם. הם מעדיפים לשכוח את כל מה שעשית עבורם.
יונתן01.06.20
13
עולם הישיבות חייב לעבור שינוי דרסטי יחד עם ההנהגה החרדית צריך מהפכן חדש שישנה את המבנה הנוכחי של החרדים כל עולם הישיבות הכולל הגדוייילים למיניהם הסתאב צריכים לקום תלמידי חכמים בעלי שיעור קומה רוחנית ולתפוס את ההנהגה מחדש לשנות את המערכת מן המסד עד הטפחות לעם ישראל היו הרבה תקופות של ריקבון שקמו ענקי
ג'פרי01.06.20
נראה לי שאתה מתאים להיות המנהיג החדש של כל החרדים, ואולי אפילו להיות המשיח. לך תדע.
בועז01.06.20
12
הרי כבר אמרו חז"ל 1000 נכנסים למקרא, מתוכם 100 למשנה 10 לגמרא ואחד להוראה. עם מה שחז"ל אמרו אי אפשר להתווכח. מה שכן אפשר לעשות זה, את המוכשרים והרציניים ביותר לשלוח לישיבות שילמדו תורה לאורך ימים ושנים, ואת הרוב המוחלט לשלוח לישיבה לשנה שנתיים שיכשירו אותם בדרך החרדית לחיים מחוץ לעולם הישיבה, לאחר מ
האברך דוד01.06.20
11
כל מילה פנינה. ניכרים דברים היוצאים מן הלב .
מעריך01.06.20
10
אני מכיר את הרב שפיגל כבר למעלה מעשרים שנה אדם אמיתי וישר צודק הרב בכל מילה כמה הוא משקיע כדי שיהיה לבחורים צורה של בן תורה , לא לסגור בשום פנים את החבורה שהצילה רבים מעוון .
בוגר הישיבה 01.06.20
9
אני דיברתי בליל שבועות בסעודה ובשיעור של הרב שפיגל רב צדיק שכולו לעזור
בני צוובנר 01.06.20
בני המלךךךךךךךךךךךךךךך
י01.06.20
8
אני מוסיף לשאול האם אותו כותב המכתב שאל את הראש הישיבה או האם הוא היתעץ איתו, האם לכתוב ומה לכתוב..... בלי להתיחס לגופם של הדברים או לאיש הכותב או רצונו הטוב לעזור לאותם הבחורים, סיגנונו הוא שפל ומשפיל. ובסופו של דבר הוא כתב על עצמו שהוא לא הצליח והתיל אשמה על אותם בחורים. הגיע הזמן להפסיק מלבזות
חי01.06.20
7
תמיד סברתי שבחור שלא לומד רציני צריך לקבוע כמה שעות בודדות לפי כוחו ובשאר היום לעבוד. ושזה יהיה לכתחילה עם הרבה הערכה ואהבה, במקום לשחק מתמיד מזוייף.
מתי01.06.20
6
הוציא שם רע לחבורה שלו עצמו. נשגב מבינתי מה הרוויח בכל זה. מי ירצה כעת להיכנס למקום הנחשל הזה? וכי שפיגל לא יודע לכבס את הכביסה בצנעה?
אלחי01.06.20
5
אבל על משפט אחד שלו אני חותם בכל מקרה. "צריך לשלוח את כל התינוקייה הזו לחודש טירונות".
לא מכיר פרטים.01.06.20
הוא אמר בתור בדיחה ודאי לא ברצינות כל גדולי הדור אמרו שהצבא הוא כור היתוך ו90 אחוז חרדים שהתגיסו לצבא לא חזרו כמו שנכנסו שלא יעבדו עליכם
עעע01.06.20
לא אמר ללכת לצבא רק חודש טירונות לראות את התנאים
סתם01.06.20
הבעיה שבחודש טירונות עושים עוד כמה עבירות חמורות על הדרך.... הרב שפיגל מתייחס לקבוצה הספציפית שלו וד"ל. האשכנזים והלמדנים הם לא הרוב שם, למי שמבין....
חרדי פשוט ושמח01.06.20
4
אפשר להבין אותו. לבחורי ישיבה באופן כללי אין מודעות מה זה דרך ארץ, אבל לפחות יושבים ולומדים ולכן זה לא כ"כ ניכר, אבל לבחורים שלא אוהבים ללמוד וגם דרך ארץ אין להם כמו לרוב האחרים, הם ממש בלתי נסבלים.
אריק01.06.20
3
זה כבר לא בחורים עובדים זה החבורה הכי טובה במיר (אם כי פרענקיאדה)
צביקה גוטליב01.06.20
2
ועל זה יתד נאמן אמר: פירות הביאושים של.. בצבא זה אף פעם לא קורה
דב פולק01.06.20
1
הרב שפיגל נשחק במהלך השנים כמו רבים וטובים שקדמו לו. ההתעסקות עם סוג הבחורים הזה תובעני ושוחק. כפיות הטובה והבוגדנות של הבחורים האלו גבוהה מאד, וקשה לשרוד איתם. על עצם העובדה שהוא הצליח לשרוד כעשרים שנה מגיע לרב שפיגל שאפו גדול.
קובי01.06.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פרשת קדושים | שיעורו השבועי של הרב שי פרי • צפו

כיכר השבת | 21:15

היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 17:17

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 16:20

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 11:48

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 11:31
ש

חובה בכל בית

"יצאנו בנס בריאים ושלמים": סוד הקמיע של ר' ישעיה מקרסטיר

כיכר בשיתוף, ברכת ישעיה | מקודם

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 11:09

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 10:24

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

״משנים את ההנהגה, חוזרים בתשובה״

לאחר הסערה: הרב אייל עמרמי הכריז בשיעורו של הראשל"צ: "יהיו שירים, אבל בלי כלים"

ישי כהן | 04.05.24