היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

הסיפור על הגאון הקדוש שהחמיר מאד בחיפושים אחר חרקים המכונים "מילבין" עד שנפלו על שולחנו של החתם סופר, מקבל תפנית בגרסה שלישית - האם כלל לא היו חרקי מילבין בלחם? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרק אחרון: פרסמנו שתי כתבות העוסקות ברמת החשש מהימצאות חרקי ה"מילבין" בדברי מאפה, והגישות השונות של גדולי ישראל מרן החתם סופר, וידידו הגאון רבי דוד דייטש מחבר "אהל דוד" אב"ד פראונקירכן, שהחמיר ביותר בחיפוש החרקים, עד כדי "ניעור בחוזקה רבה" את דברי האוכל שהגישו לפיו.

החתם סופר לעומתו, אומנם ניער את האוכלים שהגישו לפיו מחשש לחרקים, אולם לא בצורה זו של "חוזקה רבה" כמובא על הגרד"ד[1].

הגרצ"מ זילברברג והגה"ק רבינו יואל מסאטמר, הביאו גרסאות שונות למעשה זה, (תוך שהגרצ"מ השמיט את שמו של הגרד"ד).

כפי שפרסמנו, נפגשו השניים בבית החתם סופר, והגרד"ד ניער בחוזקה רבה את דברי המאפה שהגישה אשת החתם סופר, ונפלו חרקים רבים מהאוכל, ונבהלו התלמידים שהחת"ס נכשל ח"ו באכילת "מילבין". למעשה הוברר שהחתם סופר לא נכשל ח"ו, אלא שהחרקים נפלו מידו של הגרד"ד.

מוסר ההשכל הנלמד משתי הגרסאות של הגרצ"מ והרבי מסאטמר ש"אין הקב"ה מביא תקלה לצדיקים", אלא שבגרסה שהובאה משמו של רבינו מסאטמר, נכתב שהחת"ס לבו היה נוקפו שנכשל באכילת מילבין, ולפי גרסת הגרצ"מ רק תלמידיו חששו שטעה רבם ח"ו, והוכח שלא, ונפלו מידיו של הגרד"ד.

גרסה שלישית

ברם. מצינו גרסה שלישית שנכתבה מוקדם משתי הגרסאות של הגרצ"מ והרבי מסאטמר, ולפני שנזכירה נצטט את החתם סופר (נשוא סיפורינו) מתשובה מפורסמת שכתב (שו"ת ח"ו סימן ס"ד), ש"אנו מוזהרים מפי ספרים וסופרים שלא להאמין לעדותם של אנשים המעידים מפיהם של חכמים, כי אינם מדקדקים בדבריהם ומהפכים דברי אלהים חיים".

דברי החתם סופר: "לא להאמין לעדותם של אנשים, כי אינם מדקדקים בדבריהם ומהפכים דברי אלהים חיים" (צילום: אוצר החכמה)

דברי החת"ס הם ממש דפח"ח, ופניתי למעונו של הגאון רבי יצחק ישעיה וויס גאב"ד נוה אחיעזר (שאת חידושיו בסוגית "מהו הנס הגדול של חנוכה: פך השמן או הניצחון על מלכות יון?" זכינו לצטט בבמה זו) צאצא של הגאון מהר"ם א"ש בעל שו"ת אמרי אש, שהיה חתנו של רבי דוד דייטש נשוא סיפורינו.

בנו של הגאב"ד רבי אברהם צבי ווייס הסב את תשומת ליבי, שהמעשה כפי שמקובל אצל צאצאיו, הוא "קצת אחרת", וכיון שהוא הודפס עוד לפני השואה (מוקדם בהרבה מכתבי רבינו יואל מסאטמר, ובהרבה מאד מכתבי הגרצ"מ), הוא אמין יותר, ומה גם שהמסר אחר לגמרי (!) ולהלן נחשוף אותו לציבור הגולשים הצמא לדבר השם.

המעשה סופר על ידי נכדי בעל המעשה, ולפיו אכן נמצא על שולחנו של החתם סופר חרקים מסוג "מילבין" לאחר שהגרד"ד "ניערם בחוזקה", אולם הם לא נשרו מידו של הגרד"ד כפי גירסת הרבי מסאטמר והגרצ"מ.

לפי גירסת הנכדים, החתם סופר "נתבהל ולבו היה נוקפו מי יודע אם נכשל באכילת מילבין ח"ו" (כפי שכתב הרבי מסאטמר), אלא שהוא התבטא שברור לו שהחרקים לא הגיעו מהלחם, שכן הלחם הגיע חם מהתנור ולא יתכנו בו תולעים כלל וכלל.

ומהיכן הגיעו התולעים? הסביר החתם סופר שהתולעים נשלחו משמים, כדי שהגרד"ד יעמוד על מנהגו ולא יאלץ לוותר על הקפדתו לנער בחוזקה מאפה שלא היה נוכח בשעת ניפויו.

מגרסה זו מצינו שאין הוכח שחומרתו של הגרד"ד "לנער בחוזקה" נכונה, כיון שהחרקים נשלחו משמים. כאמור בגרסאות של הרבי מסאטמר והגרצ"מ הובא שהחרקים הגיעו מידיו של הגרד"ד, והמסר היה שהחת"ס לא טעה ח"ו ונכשל באכילת "מילבינים".

גרסה זו "המטהרת" את "שרוולו" של הגרד"ד שכביכול החרקים היו בידיו (ולכן החמיר כ"כ), הובאה בהקדמה לספר 'אהל דוד' על התורה שנדפס בשנים האחרונות, ומקורה מופיע ב'תולדות אנשי שם' שי"ל רחי"ל ברוין לפני השואה.

וכך הובא שם:

"כל ימיו אכל [הגר"ד דייטש] חולין בטהרה, ובזהירות יתירה, לא אכל שום מאפה אם לא נופה הקמח בפניו, מחשש 'מילבען' [חרקים]. ולצורך מאכלו היו טוחנים עבורו בכל יום ויום בריחיים של יד מעט קמח לצורך היום או לכל היותר לב' או ג' ימים, ורק מאותו קמח אפו את לחמו בטהרה. וזה היה מאכלו לאותם ימים. וגם בפסח שהחמיר על עצמו לאכול רק את הכזיתים בשני הלילות הראשונות, לא אכל רק מקמח שנטחן לפניו ב' או ג' ימים שלפני הפסח.

כמה מצדיקי ישראל החמירו כהגרד"ד

"בחומרא זו נהגו כידוע כמה מגדולי הרבנים בהונגריה וביניהם הגה"ק מליסקא שאף הנהיג כן אצל כל הסרים למשמעתו. אך במקום אחר מובא שרבינו [הגרד"ד] נהג גם לאכול כזיתי מצה בהסבו לסעודות השבת והיום טוב בחג הפסח".
מתוך ספר "תולדות אנשי שם", דברי רבי מנחם ווייס הי"ד דומ"צ מונקאטש, אודות זקינו הגרד"ד

ומכאן נכתב הגרסה השלישית "המטהרת" של ידו של הגרד"ד

"ופעם כשביקר אצל החת"ס, הוגש לפניו לחם בעודו חם, והחת"ס הדגיש בפניו ששני בחורים מופלגים ניפו עבורו את הקמח והשגיחו על כל מהלך האפיה, והלחם עדיין חם כך שניתן לאוכלו ללא פקפוק. מפני כבוד החת"ס נענה לו רבינו וויתר על מנהגו, ונטל לידיו אחד מן הלחמים כדי לבודקה לפני סעודתו, והקיש עמה על השולחן [כנהוג בבדיקת לחם ישן], והנה נשרו ממנה שלשה 'מילבען' חיים. כמובן שהמאפה סולק מן השולחן. נענה החת"ס: "ברי לי שהלחמים היו נקיים, אולם מן השמים נשלחו מילבען כדי שלא ייאלץ רבי דוד לשנות מגדרו מפני כבודי".
ספר 'תולדות אנשי מופת' לר' חנניה יום טוב ליפא ברוין, מהדורה ראשונה ( אורדיאה מרה תש"ד) בו הופיעה הגרסה הראשונה (צילום: אוצר החכמה)
תמונת פספורט של הגאון רבי מנחם ווייס ממונקטש, נכד הגר"ד דייטש בעל 'אוהל דוד' שכתב את הגרסה הראשונה של מעשה "מילבין" שאירע עם סבו והחתם סופר (עיבוד תמונה ע"י מיי הריטג')
הגר"ד דייטש נפטר בכ"ב סיון תקצ"א (1831). חתנו היה המהר"ם א"ש מאונגוואר גדול תלמידי החת"ס. חתנו היה רבי צבי הירש ווייס אב"ד דאמבראווא, בן-בנו היה רבי מנחם ווייס ממונקאטש הי"ד, בנו היה רבי אברהם צבי ווייס אב"ד נוה אחיעזר, סבו של גאב"ד נוה אחיעזר שליט"א. מצבת הגאון רבי דוד דייטש מחבר 'אהל דוד' זכר צדיק וקדוש לברכה (צילום: באדיבות צאצאו רבי אברהם צבי ווייס)

[1] מעניין שאביו של מרן החזון איש נהג כמנהג הגרד"ד ולא כהחת"ס, וב'מעשה איש' ח"ה עמוד מג, הביא כהאי לישנא: "אביו, הגאון רבי שמריהו יוסף קרליץ ניער כל פרוסה וכל מה שהכניס לפיו – ממילבין [תולעים קטנות] ע"י דפיקה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר