כיכר השבת

טור נוקב

למה הכוחניים משתלטים על בתי הכנסת / דעה

עם החזרה לבתי הכנסת, התחדדה אצל נתנאל אדוארדס התובנה על האנשים הכוחניים, המטילים את חיתתם על המתפללים - וגורמים כך לריחוק • ויש לו פיתרון • נוקב (דעות)

49
נתנאל אדוארדס | כיכר השבת | י' בסיון | 02.06.20
מתפללים בבתי כנסת בקורונה. אילוסטרציה
מתפללים בבתי כנסת בקורונה. אילוסטרציה (צילום: איתמר קירשבוים)

יצאתי לי מהבית ל"מנחה מעריב". אין זמן אפילו להרהר. בין הגשת ארוחת ערב לילדים ובין הורדת הפח. אני נכנס לבית הכנסת השכונתי, אבל רגע, אין מקום. המקומות צריכים להיות קבועים. ככה לפי ההנחיות החדשות של משרד הבריאות.

אני ניגש לאחד המקומות, ומיד מקבל הנחיה מאחד הגבאים לזוז לעזרת הנשים. "אתה לא מתפלל פה בשבתות". כאן תשב ולא כאן.

ככה זה, חשבתי לעצמי, והתחלתי את תפילתי תוך תחושה חמוצה. ואז, לקראת שלהי התפילה, זה מכה בי.

מה קרה? אז ככה.

כמה אנשים חשובים וגדולים חשבו והרהרו, דיברו וכתבו, למה הוציא אותנו הבורא יתברך מבתי הכנסת. נקודות לחיזוק, עניינים חמורים, קמו ועלו בעקבות חשבון הנפש הציבורי.

קול אחד עדיין לא שמעתי, והוא חסר.

בעיה נוקבת אחת, שמתוך ההכרות העמוקה שלי עם מגוון בתי כנסת- היא בעיה אקוטית, כבר שנים רבות, ואפשר לומר בהחלט בלי להגזים, שהיא אחד מהגורמים המרכזיים להרס ולחורבן פני היהדות בכלל:

הבעיה היא בעיית הכוחנות והשליטה בבתי הכנסת.

ההכרות עם הבעיה מתחילה אצלי מאנשים מבוגרים שהכרתי, אנשים שגדלו על ברכי בית הכנסת ותפילותיו, אבל לצערינו כיום הם מדירים את רגליהם ממנו לחלוטין.

כשתשאל אותם למה, אני לא יודע אם תקבל תשובה. אבל אם תכיר אותם לעומק תוכל לומר בהחלט שאחת הסיבות הגדולות לזה, היא מצב המריבות ויחסי השליטה בבית הכנסת.

במודיעין עילית אימצו את 'מתווה בתי הכנסת' (צילום: איתמר קירשבוים)

פני ניהול בית הכנסת הם פני הדת. ילד, אדם מתקרב, ולמעשה כל מתפלל, שיחווה בבית הכנסת כוחנות, שתלטנות, רגל גסה, ירגיש דחייה לבית הכנסת ולתפילה כל ימי חייו.

למה זה ככה? ובכן, בית הכנסת הוא מקום להתכנסות ציבורית. כשציבור מתכנס, מיד נוצרים מעמדות, היררכיה. מי מחליט, מי קובע.

בית הכנסת הוא מדינה קטנה. עכשיו, עם החזרה לבתי הכנסת, ניתן להרגיש את זה מיד.

ה"כוחניים" נקרא להם, היו מודאגים מההפסקה שכפתה עלינו הקורונה. מודאגים מאבדן ההיררכיה, מהתרופפות היראה מפניהם. עכשיו, כשההוראות מאפשרות התכנסות בבתי הכנסת, זהו זמנם להפגין שליטה, להחליט מה שיש להחליט.

ומה אני מציע? אז האמת, אין למצב זה פתרון קסם. מטבע הדברים, וכמו בממלכות רבות וטובות, הכוחניים מגיעים לשלטון פעמים רבות. הם רודפים אחריו, כדי לספק את טבעם הנרקסיסטי, השתלטן.

בנוסף, וזו בעיה גדולה נוספת, פעמים רבות נח לציבור שהכוחני יחליט. ככה אין פלפולים וחילוקי דעות, אלא הלך רוח אחיד וברור. הקטנת הראש היא אידאלית, במיוחד שלא תמיד מדובר בציבור שבית הכנסת הוא מרכז חייו. העיקר שהעסק יזרום.

דא עקא, שאנשים לא מבינים את המחיר היקר שגובה ההתנהלות הזו. הכוחניות מרחיקה, גורמת לאי נעימות, ומיצרת חילול ה' גדול, וריחוק מתפללים יקרים רבים מבית ה'.

אז המסקנה הראשונה צריכה להיות התעוררות, ולהפסיק להיות שווי נפש כלפי הכוחנות בבית הכנסת.

ומה לאחר מכן?

לפעמים הכוחני הוא הרב, או הגבאי. דמות זו או אחרת.

לא תמיד פשוט להזיז אדם מתפקידו. אבל עלינו לדעת שיש הפסדים גם בהשארת המצב על כנו. השינוי הוא מוכרח, ואין אפשרות אחרת.

לעיתים רבות יש דמויות ידידותיות בצד דמויות כוחניות, ואז הידידותי מרגיש טוב, שהוא מאזן את המצב, ועכשיו התחושה לא כל כך נוראה.

אבל זה לא נכון. אין לנו לפטור את עצמינו בהיותינו מה"נחמדים". עלינו לדעת שאחריות כבדה מוטלת על כל מתפלל, ובודאי על ראשי בית הכנסת, בנוגע לאוירה ולכוחנות המופגנים בו.

אינני בא לקטרג חס ושלום, אלא רק לעורר את הקוראים, ולזעוק את הזעקה שלא נשמעת, ועל מנת למנוע את חילול ה' הכרוך בשתיקה עליה. העיקר הוא לזכור שמדובר בנידון חמור מאין כמותו, והוא צורת פניה של היהדות כולה בעיני המתבונן- ילדינו, אחינו המתקרבים, ואנחנו בעצמינו, ולקום ולעשות מעשה- להזיז את מי שצריך, או לזוז למקום תפילה אחר, נעים יותר.

תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
משהו הבין מה הבעייה בדיוק? לא ברור מה הוא רוצה מאיתנו
אזור ירושלים וה03.06.20
בדיוק הרגשה שלי.
חסיד שפוי03.06.20
30
נתנאל . אולי לא שמעת אבל ישנה מגפה בארץ וזאת הסיבה העיקרית למצב בבתי הכנסת.
משה02.06.20
עם ישראל בכל דבר ודבר צריך למצוא מה הקב"ה רוצה לרמוז הקב"ה רצה שיהיה מגיפה ועלינו לחקור מדוע
עעע02.06.20
29
עצם ההרחקה למתפללים הלא קבועים אל עזרת הנשים,היא דווקא צו השעה ואין לזלזל בה. נכון שצריך לומר את הדברים בעדינות וברגישות וזה כן חסר לחלק מהגבאים והעסקנים. אני אישית מתפלל קבוע במושבי הקבוע ובכל זאת ביוזמתי האישית ומתוך החמרה באמצעי הזהירות-התיישבתי בעזרת הנשים הצמודה ותפילתי הייתה ביישוב הדעת וברוממ
צביקה02.06.20

הצגת כל התגובות

28
חזק אהבתי את הטור, אני חושב שהוא צודק בכל מילה ובהחלט כל אחד צריך לעשות חשבון הנפש אפו הוא בתמונה. אני בחשיבה שלי חושב שאולי ההתרחקות שלי מבית כנסת הוא מבחינתי הסיבה הזאת של הכוחניות והמעמדות. אני ספק שניכנס לבית כנסת אם תחושת שייכות ולשמור על להיות חלק מהמקום הקדוש לעולם לא נרצה לעזוב אותה.
יהודי02.06.20
27
להד"מ!!!!! כנראה מדובר בבן אדם שחסר לו קצת יחס בחיים והוא בוכה שהוא לא מקבל כבוד ושליטה בבית הכנסת. איזה כוחניות?? כי ביקשו ממנו לזוז? כן כי אלו ההוראות! תשלם ותחזיק את בית הכנסת ואז הכל יהיה בסדר!!
אלי03.06.20
אני מבין שאתה כנראה גבאי ונפגעת. לא מדובר על בקשה לזוז, מדובר באנשים תאבי כח שליטה אשר מנצלים את כוחם בשביל להטיל על הציבור את דעתם מבלי לשאול את הציבור מה דעתו (כשאפשר), אם אתה כזה- לך תקן את מידותך, ואם לא, שתה כוס מים ואל תפגע!!
יוסי03.06.20
26
לכו לחב"ד בחב"ד קדימות לכאלה או כאלה לפעמים יש רישום מראש לפעמים מי שמגיע מגיע וכד'. וגם 98% מצייתים לכללים ומי שלא...
ע02.06.20
אכן, הלכתי לחב"ד, אחלה אנשים
שלמה02.06.20
25
צודק במאה אחוז אני כבר למעלה משנתיים מתפלל בבית בגלל אנשים כאלו
יהודי02.06.20
אני לא דן אותך כיון שלא הייתי במקומך, אבל אני מבין ללבך, ומבקש - למען השם- שתמחל להם ותשתדל לחפש מקום למנין.
יוסי03.06.20
אין שום הצדקה להתפלל שלא במנין בגלל שתלטנות או כוחנות של אנשים כאלה ואחרים... אולי תפסיק לשמור שבת???
מוטי02.06.20
בודאי שיש הצדקה כתוב בפוסקים שאם במנין פחות נח לך להתפלל ולהתרכז עדיף שתתפלל בבית עד שהט"ז אמר שבבית כנסת שמדברים דיבורי חול יכול להתפלל בבית ואין בעיה כל שכן כוחניות וכו
עעע02.06.20
24
אל מתפללי בית הכנסת הנכבדים והיקרים לי מאוד פונה אני אליכם בבקשה אישית להקפיד על כל ההוראות של משרד הבריאות שנקבעו בתקנות. תקנות אלו מצילות חיים. מאז תחילת המגפה השתדלתי בכל כוחי למנוע מצב של הדבקות נוספות בתוך בית הכנסת כאשר בשכונה שלנו היו 16 משפחות = 34 אנשים שב"ה נרפאו מהמחלה והוזהרתי ע"י
מכתב הגבאי02.06.20
וואו כמה שאתה מנותק מהמציאות. האם פעם ניסית לארגן מסיבה משפחתית? או לאסוף כסף לגננת בסוף שנה? בדר"כ אנשים כמוך מחכים שיבוא החברמן או "הכוחני" כמו שקראת לזה. והם יעשו לך את העבודה. זה מאוד נח וכייף לדעת שיש מי שעושה בשבילך את העבודה. אז בא אני אספר לך איך זה נראה מהצד של הכוחניים... ב"ה זכיתי להיות
שמחה03.06.20
איפה אתה חי? תתפלל באיצקוביץ למה צריך ללכת הבייתה? חסר מקומות ללא ויכוחים? כנס להתפלל סיים ולך מי מפריע לך?
ורש03.06.20
23
אני מתפלל שלוש פעמים ביום בבית הכנסת ולא מצאתי כוחניות
ירחמיאל03.06.20
22
השבוע ביום שני, הייתי עם מסיכה ומולי עבר אדם חרדי ללא מסיכה ושאל אותי-״מדוע אתה שם על הפנים את הטיטול הזה,אתה פוחד מהציונים ?״ זה קרה בבני ברק.התעלמתי ממנו.אבל יש לצערי עוד רבים שמזלזלים בהתעלמותם מחובת הזהירות.
צביקה02.06.20
תענה לו אני חושש מוירוס כוביד 19. כשתקבל אותו בריאות תדע מה זה. תענה לו בומבה שיפרפר על המקום. מבינים רק כך
הם ערב רב03.06.20
21
הכותב מתלונן על כוחניות והפתרון שלו הוא כוחניות "לקום ולעשות מעשה להזיז את מי שצריך"... כותב נכבד! בית כנסת כמו כל מקום נורמלי צריך להתנהל וכאחד שמתפלל בבתי כנסת רוב הגבאים מנהלים את בית הכנסת במסירות ולמען הציבור ואם ישנם החלטות שאינם תואמים את דעתך או דעתי אין זה נקרא כוחניות אלא ניהול תחת מאה דעו
ישראל02.06.20
20
למאוכזב/למפריע מ"כוחניות" אני רוצה לומר לך ידידי, מטבע של הדברים אף אחד אינו מוכן לקחת על עצמו את התפקיד הקשה של ניהול בית"כ (כן קשה), להזיז ספסלים, לשלם החשמל אפילו שאין מספיק בקופה, לדאוג לסידור הספרים בארונות, לסדר ולמכור המקומות לימים הנוראים,לחלק העליות כפי סדר-+, מי יגש לעמוד, לא פעם אין אף אח
יואל03.06.20
19
אני לא גבאי ולא אבא שלי גבאי ולא רוצה להיות גבאי אבל באם יש לכם טענות בואו לבית הכנסת ותשקיע כל יום שעתיים שלוש ללא תמורה ואז תוכל לפתוח את הפה אין זכויות ללא חובות מענין אותם הנרגנים בוכים תמיד ותמיד יש להם טענות כשאני הולך ברחוב פעם דורכים לי על הרגל פעם לאשתי פעם לשכן אבל מענין שתמיד דורכים לנרגן
אלעזר09.06.20
התנדבות לא מצדיקה כוחניות ושתלטנות. אני מבטיח לך שברגע שתפסיק להתנדב יהיו עוד 10 שיעשו זאת בשמחה במקומך. אתה פשוט לא מסכים לתת להם לתרום, כדי שלא תהיה להם זכות דיבור.
איש10.06.20
18
כל מילה נכונה, גם אצלינו בנווה יעקב יש בית כנסת (ציבורי גדול) שדורש טיפול זהה, במסווה של קיום הוראות משרד הבריאות דרשו הגבאים שמי שאין לו הוראת קבע יחדש אותה, כדי שיוכל להחשב מתפלל קבוע ולעמוד בתקן של משרד הבריאות... לא להאמין! אנשים לא מתביישים.
יוסי03.06.20
17
בסופו של דבר בית כנסת מתקיים על ידי הנהלה רוחנית וגשמית ועל ידי דמי חבר/ תרומות שממנים את ההוצאות השוטפות של בית הכנסת. ייתכן שאת המבנה בנתה העירייה וכד', אבל הנטל העיקרי בהחזקת המקום ביום יום היא על המתפללים. בתקופת הקורונה יש חשיבות שיש קבוצת מתפללים קבועה, ולא שכל יום מגיעים אנשים מזדמנים, שכך מג
האברך דוד11.06.20
16
אוי אוי אוי שתה כוס מים ותירגע אתה עושה מעצמך צחוק
יהודי02.06.20
לצערי הרב זה לא צחוק, הנני אדם מבוגר, ואני מכיר הרבה הרבה בגילי וגם צעירים, שעזבו את בית הכנסת מתפללים ביחידות, מפני שלא יכולים לסבול את הערות המשפילות של כוחנים אלה, ואת הצעקות והערות השליליות. -- יש שעם כניסתם לבית הכנסת מחפשים את מי להקניט או לצער, אם לא מבוגר את ילד העיקר שיהיה את מי להקניט, הם
ברוך02.06.20
15
אכן ביכנס שהוא רכוש ציבורי מנוהל על ידי בעלי שליטה חסרי יראת שמיים שמשתמשים בו כאילו היה נכס שמטרתו הוספת כוחניות אישית. בזיון וחרפה בלתי נתפסים. לא ברור מדוע אין בחירות מדי שנה לגבאי. אני אישית משתדל כמה שפחות להיכנס למה שמכונה בית כנסת בטעות אצלי באזור חרדי
משה02.06.20
14
יש הרבה שלא סופרים אותם בבתי כנסת לעליות וכדו או שנותנים להם יחס פחות.. כח הוא לא בברנזה.. אבל ברור שהם יתנו את הדין בשמים אם יש איפה ואיפה ואדם נפגע מזה. זה אש.. זה תפקיד עם המון ראש ואחריות לתשומת לבכם הגבאים
חד משמעית10.06.20
13
כָל מִי שֶׁעוֹסְקִים בְּצָרְכֵי צִבּוּר בֶּאֱמוּנָה. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יְשַׁלֵּם שְׂכָרָם וְיָסִיר מֵהֶם כָּל מַחֲלָה וְיִרְפָּא לְכָל גּוּפָם וְיִסְלַח לְכָל עֲווֹנָם. וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם עִם כָּל יִשְׂרָאֵל אֲחֵיהֶם. וְנֹאמַר אָמֵן: ובסדר פרקי אבות פרק
תתפלל על הגבאי02.06.20
בירושלים היו אומרים: וכָל מִי שֶׁעוֹסְקִים בְּצָרְכֵי צִבּוּר בֶּאֱמוּנָה. אוֹי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יְשַׁלֵּם שְׂכָרָם! לצערנו יש הרבה גבאים מושחתים
ירושלמי02.06.20
12
אני ממש מרחם על הבכיין המתוסכל!! תהיה גבאי חודש אחד ותבין שבלי להיות תקיף הבלגן יחגוג בבית הכנסת, ואתה בעצמך תדיר עצמך מבית הכנסת. אין לך שמץ של מושג פשוט.
יוסי03.06.20
11
הרבה גבאים עושים כאילו הבית כנסת שייך להם זה לא נכון צריך שהבית כנסת יהיה של כולם
עעע02.06.20
10
ולכן אני מתפלל בישיבה לא מחפש כיבודים למרות שראש הישיבה נותן לי את זה בלי לחפש אין את כל השטויות האלו יש רק ראש הישיבה והצוות החינוכי בחורים הולכים בחורים באים אין קבועים אין מי שברך בעליות שמושך את התפילה כמו מסטיק ואין גם מכירת עליות כשיש לי יארצייט [ב"ה רק פעם בשנה] אני מקבל מפטיר ללא מכירות אני
ג'פרי02.06.20
9
אני כל כך מסכים עם המאמר. כפי שנאמר במאמר זו לא רק בעייה של בתי כנסת אלא בכל מקום ציבורי שיוצר היררכיות. זה נכון שהגבאים תורמים מזמנם, אבל הם מתעקשים לתרום ושרק הם יתרמו ולא אף אחד אחר... זה לא משיגעון לדבר כפי שנאמר פה בתגובות אלא פשוט מרצון לשלוט ושאף אחד אחר לא ישלוט. הרבה מאוד אנשים היו רוצים לה
איש10.06.20
8
ב.כ שהוקם בחצרות בגינות ללא רשיון עיריה כל תפילה שם תפילה לבטלה. זה בית תפלה שם לא תפילה
אל תדרכו בב.כ כאלה של בריונים וערב רב02.06.20
מה הקשר עיריה דווקא ההפך שם יותר רגוע
עעע02.06.20
7
מי שבא על מנת למלא כרטיס אז מתעסק הוא גם בענינים אחרים איפה לשבת מי יעלה לתורה ועוד ועוד איך הבית כנסת צריך להראות ואיך ככה וכו אבל מי שבא כדי להתלל באמת כמ"ש בספרים ובעיקר בספרי חסידות אז אצלו לא חשוב כל זה ולכן בבתי כנסת החסידים אתם תראו (ומי שממתפלל שם יעיד)שאין שם את אותו מצב רוח של כובד ראש כמו
עעע02.06.20
6
לצערי אני גם סובל מהתנכלות אנשים כוחניים בבית כנסת בשל היותי בין היחידים העוטים את המסכה בזמן התפילה. "פורים שמח, אבאל'ה" וציקצוקים הופכים להיות דבר שבשגרה. שוקל לעבור לבית כנסת אחר.
נתי02.06.20
אני מאמין שעוד תמצא ביכ"נ של קהילת עוטי המסכה. בהצלחה :-)
תלמיד הבעש"ט02.06.20
5
כתבת נכון גם על הבעיה וגם על הפתרון כתהליך מתמשך. לכל השוללים, ההיררכיה נמצאת בכל מקום ובכל מקום שאין לה איזונים היא משתלטת בעקביות. זה שיש אנשים שמוכנים לדאוג מלתחזוקה זה מקסים אבל רק בתנאי שהם לא גובים על כך תשלום בדמות שליטה נרקסיסטית כי אם כן אז זה באמת תשלום יקר מידי
המעוררים03.06.20
4
קשקוש בגרוש כל ה''אורחים'' בבתי הכנסת חושבים שחייבים ללקק אותם. יש מתפללים קבועים ואף אחד לא עושה להם בעיות! כל מיני אורחים שבאים רק כי יש קידוש או כדי לשמוע חזן או לשמחות וכו', הם אלו שיוצרים בלאגן, ותודה למי שהחליט לחנך אותך ולהעמיד אותם על מקומם!!
יוסי02.06.20
על החתום- גבאי ביהכנ"ס דק"ק סדום ועמורה
הסופר03.06.20
נו טוב, על אנשים כוחנים מסוגך דיברו כאן.
יוסי03.06.20
לא נכון
עעע02.06.20
3
נו באמת.
גם אנשי משרד הבריאות שהורו על בידוד 14 י02.06.20
2
לא הבנתי מילה. מה הבעיה, מה התובנות...
איש פשוט02.06.20
1
ל"מתנס השכונתי" שגורמים מושחתים השתלטו עליו ללא בחירות במסווה של "תרומה לציבור". ממש לא מכנה אותו בית כנסת.
אני וילדיי כמעט ולא נכנסים02.06.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24