כיכר השבת

מאמר לי"ב תמוז

הרב ג'ייקובסון משווה: סטלין לעומת שניאורסון

לרגל י"ב תמוז, יום שחרורו של הרבי הריי"ץ מליובאוויטש זצ"ל מהכלא הסובייטי, המשפיע החב"די הנודע הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון, בטור מיוחד ומעורר מחשבה ל'כיכר השבת' (יהדות)

37
הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | כיכר השבת | י"ב בתמוז | 04.07.20
הריי"ץ זצ"ל
הריי"ץ זצ"ל (צילום: בארי גורארי, מתוך wikimedia)

אם אי פעם התנהל קרב שהיה נראה אבוד לחלוטין מראש, הוא ההתמודדות הזו, בין מי שנחשב לאחד הדיקטטורים הגדולים והנוראיים בהיסטוריה, מנהיג ברית המועצות, לבין יריבו הרוחני, איש נעדר כל כח צבאי או פוליטי.

השנה היא 1924. ולדימיר לנין, אבי המהפכה הקומוניסטית, מת. למעלה מ-900,000 איש עוברים על פני ארונו, באותם ארבעת הימים והלילות שגופתו הייתה חשופה לעין כל.

יוזף סטלין, יליד גיאורגיה, מצליח להפוך את עצמו למנהיג החדש, האימתני והבלתי מעורער של ברית המועצות. במהלך שלושים השנים שלאחר מכן הוא רוצח בדם קר לא פחות מ-50 מיליון מבני עמו. יהודים ויהדות יהיו אחד היעדים העיקריים במלחמתו העקובה מדם. הוא יוצר ארגון ממשלתי מיוחד הנקרא "יבסקציה", שתפקידו להבטיח כי יהדות רוסיה האדירה, המונה כמה מיליוני יהודים, תאמץ ללא כחל ושרק, את האתוס החדש של הקומוניזם. וכי כל אותם יהודים יזנחו לחלוטין מאחורי גוום כל שם ושארית של שמירת מצוות, מסורת ולימוד תורה.

סטלין שלט בברית המועצות באגרוף ברזל עד מותו במארס 1953. או אז לא פחות מארבעה מיליון אנשים התאספו בהמוניהם בכיכר האדומה, בכדי להיפרד מהרודן העריץ, שעדיין נשאר נערץ ואהוב על ידי חלק גדול מהאומה הרוסית, כמו גם על ידי מיליונים רבים ברחבי העולם. הפרופגנדה עשתה את שלה: סטלין נחקק בלב מילונים בתור האם האוהבת של האומה הרוסית.

בתקופה ההיא בשנות העשרים, רב יהודי צעיר כבן 44, המתגורר בלנינגרד (היום פטרבורג), מי שהוא יורשם וממשיך דרכם של כמה מגדולי ההוגים היהודים ומנהיגי יהדות רוסיה בדורות שלפניו, מזמן תשעה צעירים יהודיים צעירים אל ביתו. הוא מציע להם הזדמנות, שרוב אנשים היו מסרבים אלי' מיד: להצטרף אליו בלקיחת אחריות על הישרדותה של היהדות בברית המועצות הקומוניסטית. ובכך להבטיח למעשה, כי חיים ואמונה יהודיים ישרדו את חושך הגיהינום של משטר סטלין. במילותיו שלו, הוא רוצה ״שהם ילחמו עד טיפת הדם האחרונה", כדי שלא יכבה נר התורה והמצוה לעולם ועד. זה מה שהוא תובע מהם, לא פחות.

שליט רוסיה יוסיף סטלין (מתוך wikimedia)

הצעירים היהודיים הללו מאמצים את המשימה ההיסטורית שהטיל עליהם רבם הנערץ. הרב לוחץ את ידו של כל אחד מהם, כאות לכך שהם מקבלים על עצמם את שבועת המשימה. זו שתשנה את גורלם לנצח. "אני אהיה העשירי, הוא אומר להם; יחד יש לנו מניין"...

המהפכה המחתרתית

תשעת הצעירים ברחבי הארץ התפרסו בכל רחבי המדינה. בסיוע של עמיתים ובני קהילה מקומיים, הם יצרו רשת מחתרתית מרשימה של פעילות יהודית ענפה מאוד. לא יאומן שבעמק הבכה הרוסי הוקמו מוסדות יהודיים בעלטה גמורה ותחת עיניהם הבולשים של המשטרה הסובייטית הנוראה. היא כללה בין היתר, ייסוד בתי ספר יהודיים, בתי כנסת, מקוואות, ישיבות, הדפסת ספרי תפילה ולימוד יהודיים. הם סיפקו רבנים לקהילות, מורים לבתי ספר, שוחטים, מוהלים, וכו'. בשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת, לא פחות משש מאות (!) בתי ספר מחתרתיים יהודיים ברחבי ברית המועצות. משך חייהם של רבים מבתי הספר הללו, נמשך לא יותר מאשר מספר שבועות או חודשים בלבד. כאשר גילה הק.ג.ב (המשטרה הרוסית הסודית) בית ספר מהסוג הזה, שולחו הילדים לבתיהם, והמורה נעצר. כמעט מיד לאלתר, הוקם חדר חדש במקום אחר, בדרך כלל במקומות מסתור, בגגות או מרתפים וכיו״ב.

אחד מתשעת הצעירים שנתרם לשליחתו של הרב נשלח לגיאורגיה. עד לתקופה הקומוניסטית, היו במדינה זו עשרות מקוואות כשרות ובתי כנסיות לרוב. יהודי גיאורגיה היו חדורים באמונה פשוטה וביראת שמים טהורה מדורי דורות. אך כל המקואות נסגרו על ידי הקומוניסטים, שסתמו את הבורות בחול וחצץ. הצעיר הזה החליט לעשות מעשה קיצוני. הוא זייף מכתב שנכתב לכאורה במטה הק.ג.ב במוסקבה, אשר הורה כביכול למשרדים המקומיים בגיאורגיה לפתוח שני מקוואות לאלתר, תוך לא יותר מ-24 שעות.

התרגיל הנועז עבד, והפקידים המקומיים ׳נפלו בפח׳. תוך יממה נפתחו שתי מקוואות. מספר חודשים לאחר מכן, נחשפה ההונאה, והמקוואות נסגרו שוב.

וכך המשיכה השיטה לעבוד: מוהל היה נעצר, ואחר נשלח מיד למלא את מקומו. ישיבה נסגרה, ואחרת נפתחה במקום אחר. בית כנסת אחד נהרס, ואחד אחר פתח את שעריו בסודיות. וחוזר חלילה. זהו פרק פלאי בהיסטוריה היהודית, שלא רבים מודעים לו.

אבל עם כל זאת, לאורך זמן, הקרב היה נראה חסר כל סיכוי להצלחה. מה באמת יכול לפעול רב אחד בודד, עם קבוצה קיקיונית של תלמידים, כנגד אימפריה אדירה, מעצמה סובייטית שלה צבא אדיר של מיליוני חיילים, וששאפה להתפשט ולשלוט בעולם כולו? על פניו זה היה נראה כמו ניסיון של נמלים להביס טנק צבאי, כמו ילד קטן שמנסה להכניע את עוג מלך הבשן. בדרך הטבע, המצב היה באמת חסר תקווה.

לבסוף, בשנת 1927 - לפני תשעים ושלוש שנים, איבדו השלטונות הסובייטים את סבלנותם כלפי אותו רב יהודי. מי שעמד מאחורי מלאכת המהפכה הזו, נעצר ונשפט, ונידון למוות על ידי כיתת יורים. לחצים פוליטיים שהופעלו, לצד נס גדול, הצליחו לשכנע את הק.ג.ב. הסובייטי, לחון את הרב היהודי, ולהמתיק את עונשו לעשר שנות גלות. בהמשך זה הופחת לשלוש שנים. אלא שאז – באופן שלא ייאמן במשטר הסובייטי הנוראי, זה שאנשי דת והדיוטות כאחד נרצחו בו כמו זבובים – הוא זוכה לחלוטין! מאז מידי שנה, בתאריכים יב׳ ויג׳ בתמוז, מציינים רבבות יהודים ברחבי העולם, את השחרור הדרמטי והנסי ההוא. היום שבו למעשה שוחרר הרב יהודי, מעונש המוות של יוזף סטלין אי אז בשנת 1927.

אותו ׳רב יהודי׳, היה כמובן האדמו״ר השישי בשלשלת אדמו״ר חב״ד: האדמו"ר מליובאוויטש, רבי יוסף יצחק שניאורסון (תר״מ-תש״י), שהפך לאחר פטירת אביו – האדמו״ר הרש״ב בשנת תר״פ, למנהיגה הגדול של התנועה. אותו תלמיד מאותם תשעה תלמידים שנבחרו למשימה מסירות הנפש ההיסטורית הזו, היה סבי, רבי סימון יעקבשווילי ז״ל (תר״ס-תשי״ג), יליד גיאורגיה, שנשלח על ידי הרבי לגיאורגיה, תוך זיוף מסמכי הק.ג.ב.

הרב ג'ייקובסון בראיון אקטואלי ל'כיכר גלובל' (צילום: כיכר השבת, לייבל שוורץ)

סבי, יחד עם מאות מעמיתיו, חסידים מכל רחבי ברית המועצות, נעצר בשנת 1938, עונה ללא רחמים וקיבל עונש של 25 שנה בגולאג (שמם של מחנות עבודת הכפייה, אשר נועדו בעיקר לכליאת כאלו שנתפסו כמתנגדי המשטר הסובייטי). מרבית משמונת עמיתיו מאותה קבוצה ראשונית של תלמידים שהצטרפו למשימת מסירות הנפש של הרבי הריי״ץ, מעולם לא הצליחו לעשות את דרכם החוצה, מהגיהינום ההוא של סטלין. הם נרצחו מאחורי מסך הברזל הנוראי ההוא.

(סבי, ר׳ סימון, ברוח מרוסיה הסובייטית לאחרי מלחמת העולם השניה בדרכונים מזויפים, ונפטר כמה שנים מאוחר יותר, בגיל 53, בטורונטו. הוא הלך לעולמו בב׳ בתמוז תשי"ג, 1953, והשאיר אחריו שלושה בנים צעירים, גרשון, בצלאל ושלום. אבי ר׳ גרשון בער ג'ייקובסון ז״ל נפטר בשנת תשס״ה, ולפני שבע שנים נפטר דודי ר' בצלאל. אמם פריידה, נפטרה בשנת 1954, שנה לאחר בעלה. היא הייתה בת 44).

השקעה בנצח

יותר מתשעה עשורים עברו מאז תקופת האימה ההיא. פרספקטיבת הזמן הזו, מעניקה לנו את האפשרות לענות על השאלה: מי ניצח? יוזף סטלין או, להבדיל, הרבי הריי״ץ?

לפני מאה שנה הרעיונות הסוציאליסטיים של קרל מרקס והקומוניזם של לנין, בישרו לאנושות על עידן חדש. "עולם ישן עד היסוד נחריבה", הם הכריזו. באכזריות שלא ניתנת לתיאור היא עקרה מהשורש כל מה שעמד בדרכה להפוך את העולם ל"גן עדן של מארקס". הכוח שהם הפעילו על מנת ליישם את רעיונותיהם, עשו אותם לכמעט בלתי מנוצחים.

וכנגד המפלצת האדירה הזו, קם אדם אחד, איש אחד בודד שלא נרתע מול כוחות האימים של 'אימא רוסיה.' הוא ידע בעמקי נשמתו כי "נצח ישראל לא ישקר", ו"דבר אלקינו יקום לעולם". הרוע המוחלט הזה, עשוי אולי לשגשג לתקופת מה, אך בסופו של דבר הוא ילך ויגווע, והרשעה כולה בעשן תכלה. הוא ידע שמשימת חייו היא להקים עוד "חדר", עוד מקוה, למול עוד ילד יהודי ולוודא שהתורה והמצוות יחיו ברוסיה, כי תורה ומצוות, המייצגים את האמת האלקית, הם נחלת הנצח.

הוא בחר להשקיע בנצח!

אני לא בטוח שהאדמו"ר רבי יוסף יצחק ידע איך בדיוק יסתדרו הדברים בסוף. אני גם לא בטוח שהרבי האמין שהוא ישרוד את המאבק המסוכן. אבל מה שכן בטוח הוא שהרבי האמין כי המשימה שלו בחיים היא להמשיך בכל מחיר לגלות את דבר ה' ברוסיה הסובייטית, לזרוע זרעים של יהדות ואור, אפילו אם האילנות נקטעו אחד אחד.

ציניקנים לעגו לו. חברים קרובים אמרו לו שהוא טועה באופן טראגי. היו אפילו רבנים לא מעטים, שסברו כי הוא מבזבז את זמנו ומרצו במלחמה בלתי אפשרית חסרת תוחלת. חלקם בחרו להימלט מארץ האימה ההיא, או לחילופין, לשמור על פרופיל נמוך, על כל המשתמע מכך.

אבל 90 שנה לאחר מכן, ענק הרוח ההוא וכל מה שהוא מייצג, יצאו כמנצחים בלתי מעורערים במאבק האידיאולוגי הזה. די אם נביט במה שקורה כיום בשנת תש״פ, ברפובליקה של ברית המועצות לשעבר: מאות קהילות יהודיות שבו לחיים שוקקים, בתי כנסת חזרו וניעורו והאור הוצת בם מחדש. בעשרות ערים ברחבי אחד עשר המדינות של רוסיה לשעבר הוקמו בתי ספר יהודיים, ישיבות, גני ילדים, מחנות קיץ, מרכזיים יהודיים, מסעדות כשרות, מקוואות וכו׳. זהו מפעל אדיר של יהדות, שאין לו אח ורע בעידן המודרני. לאחרי קריסת הקמוניזם בשנת תשמ"ט, הרבי מליובאוויטש (חתנו של הרבי הריי״ץ), שאך לפני ימים ספורים ציינו 26 שנים להסתלקותו, החל לשלוח מאות שלוחים לכל רחבי ברית המועצות לשעבר, ליצור רנסנס יהודי כמעט חסר תקדים. כיום תנועת ההתחדשות היהודית הזו, משתרעת על פני כל אורכן ורוחבן של מדינות חבר העמים. מסיביר ועד טשקנט, מטביליסי עד דנייפרופטרובסק. במהלך 30 השנים האחרונות הקימו החסידים למעלה ממאה בתי ספר יהודיים, שבהם לומדים למעלה ממאה אלף ילדים יהודים, אשר מקבלים חינוך יהודי מובהק. זאת לצד עשרות מחנות קיץ יהודיים הפועלים ברחבי ברית המועצות לשעבר, שבהם משתתפים עשרות אלפי ילדים יהודיים, ואלפי מוסדות צדקה ודת.

יש לי בן דוד, שמו הרב ירחמיאל גורליק. הוא גדל בקרית מלאכי, והיום משמש כשליח חב"ד במערב סיביר. באזור ההוא שבו הוא פועל, נאלצו נשים יהודיות לנסוע לא פחות מכשבע שעות, בכדי שתוכלנה לטבול במקווה. והנה בשעה טובה, הוא זכה בשנה האחרונה לסיים את בניית המקווה המקומי, ובכך להעניק תשועה רוחנית עצומה לאלפי יהודים מאותו אזור. ולא מזמן, השליח של ביראבידזשאן, העיירה הנידחת בגבול רוסיה-סין, אליה שאף סטלין לגלות שלשה מיליון יהודים, פתח מסעדה גדולה כשרה מהדרין מן המהדרין!

אלה הן שתי דוגמאות קטנות, מתוך אלפי דוגמאות. בכל פינה ופינה ברחבי מדינות חבר העמים, אם זה בבלארוס או באוקראינה, בליטא או באוזבקיסטן, בכל אותם מקומות שבהם יוזף סטאלין ימ"ש זמם לכבות לחלוטין את אור היהדות, חוזר האור וניצת. היהדות זוכה לעדנה מחודשת, העצמות היבשות של החיים היהודיים חוזרות ורוקמות מחדש עור וגידים.

בחג החנוכה, מנורה ענקית הודלקה בכיכר הקרמלין, לא רחוק מגופותיהם של לנין וסטלין. ובל"ג בעומר כל שנה צועדים אלפי ילדים יהודיים ברחובות מוסקבה ושואגים "שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד".

בביקורי ברוסיה לפני שנתיים, פגשתי את הרב הראשי לרוסיה, הרב בערל לאזאר. הוא הזמין אותי לביקור באחד מבתי הספר היהודיים המקומיים, השוכן בתוך מבנה עצום ממדים במרכז מוסקבה. "אתה רואה את המבנה הזה״? הוא אמר לי, ״ממש מכאן שכנו כמה מהמשרדים המרכזיים של הק.ג.ב. מי יודע כמה הוראות לחסל היהדות הגיעו ממש מתוך המבנה הזה"...

משם טיילתי למוזיאון היהודי הענקי שהוקם על ידי הקהילה היהודית במוסקבה. זהו המוזיאונים היותר יפים שראיתי מעודי. הוא מושך אליו רבבות מבקרים מידי שנה, ומספר את סיפורו של עם ישראל ומורשתו. "איך השגת כסף בשביל כל זה"? שאלתי את הרב לאזאר. הוא חייך ואמר: ״המיליון הראשון הגיע מכספו הפרטי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, היתר כבר היה קל יותר״…

משם נכנסתי לבית הכנסת מרינה רושצ'ה. מאות יהודים ישבו והתפללו, ולמדו תורה: זה משניות, זה עין יעקב, זה חומש, וזה מסכת ברכות, או שולחן ערוך.

החבר סטלין מת; הקומוניזם התפוגג, ונעשה לא רלוונטי וחסר משמעות. שמש העמים ההיא נתפסת כיום כחושך גדול. זאת גורלה האידיאולוגי של האימפריה הסובייטית שהכריזה בקול: "לנין לא מת וסטלין לא ימות. הוא נצחי״, כל זה הוא עכשיו ללעג וקלס. סטלין ולנין הכי מתים שרק אפשר. אך לעומתם, המפעל היהודי המופלא ההוא של הרבי הריי״ץ, חזר לחיים ובגדול. הם משגשגים מסיביר ועד למוסקבה, מקיוב ועד לטשקנט.

אני לא יודע כמה ישנם כיום בעולם החוגגים את חזונו של סטלין ואת המפעל הקומוניסטי. אך בשבת זו, וביום ראשון הקרוב, יב׳-יג' תמוז, יציינו ויחגגו עשרות אלפי יהודים וחסידים את שחרורו הפלאי של הרבי הריי״ץ בשנת תרפ"ז. זאת חגיגה המעלה על נס את הנצחון של האיש הקדוש ההוא על אחד מגדולי רוצחי ההמונים בהיסטוריה האנושית, חגיגה שבה מתחייבים תלמידיו לתרום את מיטב כחותיהם מחדש לחזון הנצח של העם היהודי, להמשיך ולהרוות את העולם באור התורה והמצוות, לתקן עולם במלכות שד"י.

שמחת חג הגאולה יב-יג תמוז שייכת היא לכל אשר בשם ישראל יכונה. זהו ניצחון האור על החושך במלוא מובן המילה, ומצדיקה התעוררות והתרוממות הרוח פנימית ואותנטית.

ביום הזה נרים כוס ביחד ונגיד "לחיים"! לחיים לרבי שהעניק השראה למסירות נפש מופתית שכזו. לחיים לכל אותם רבים מתלמידיו שנאלצו לשלם את המחיר האולטימטיבי בקיפוח חייהם ממש. לחיים לרבבות מיהודי רוסיה המופלאים, שבתנאים לא תנאים הצליחו לשמור על גחלת יהדותם, לבעור בתוכם פנימה במשך למעלה משבעה עשורים, ובשלושים השנים האחרונות ניפחו את הגחלת ללהבה בוערת ההולכת ומתלהטת בכל רחבי ברית המועצות לשעבר. ובנימה אישית, לחיים לסבא היקר שלי, ר׳ סימון ז״ל, מי שלצערי מעולם לא זכיתי לפגוש, אך סיפור חייו נחרט עמוק בלבי, ומלווה אותי כל חיי.

כיום עדיין יש לנו הרבה קרבות להילחם, והרבה חושך לכבוש. בימים אלו של תקופת הקורונה, אנו מתמודדים עם מאבקים מסוג אחר, אבל גם הם מאתגרים. קל להיות ציני, או ליפול חלילה לדיכאון ונמיכות הרוח. אבל כשאנחנו נושאים עינינו אל ההרים-ההורים, אל אותם מנהיגים שמזהירים עלינו באמונתם וטוהר ליבם, נוכל לראות בהם איך תמיד הם ידעו להתעלות, ולא לתת לפסימיות ולייאוש לשכתב את הנרטיב היהודי. אדרבה, הם לקחו אחריות ועשו מעשה, גם כשלעיתים זה היה נראה חסר כל סיכוי. מעולם לא אפשרו למסכת הרשע להגדיר את סיפור ההיסטוריה של העם היהודי. הם המחישו לנו כיצד סיפור אחר, אופטימי, נצחי, אמיתי, רצוף באור ובתקווה, הוא זה שישלוט בנו, במחשבה, דיבור, ומעשה.

כי אם ישנה קריאה העולה מסיפורו המופלא הזה של הרבי הריי״ץ, בעל הגאולה, היא כי: כן, גם אנחנו יכולים!

לחיים ולברכה!

תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
נפלא ביותר
שלום05.07.20
15
חסידות חב"ד היא היחידה ששמרה על ה DNA החסידי, לכן הם היחידים שעדיין הליטאים שונאים אותם. שאר החסידויות התיישרו לפי הבדלנות והניכור המאפיינים את הליטאים והפכו לסוג של מועדון חברים סגור המנותק לחלוטין מעם ישראל. ברוסיה חסידי חב"ד מסרו את נפשם כדי לשמור את הגחלת היהודית, רבים רבים סיימו את חייהם בסיביר
ממשיכי הבעש"ט05.07.20
14
מקסים. תמיד הרשימה אוצי הדמות הגדולה הזו של האדמור הרייץ. יהי רון שזכותות תגן עלינו ועל כל עם ישראל
יהודי04.07.20

הצגת כל התגובות

13
א למגיב שלפני: מה הבעיה באתיופים, דרוזים ואוקראינים? אתה סתם גזען ב למגיב 12: לנין לא היה יהודי
אקסיוז מי05.07.20
12
ההסטוריה של רוסיה מוכיחה שהם לא היו גזענים נגד הגזע היהודי כגזע אלא נגד היהודים כדת, ובזה הרוסים הם חידוש כלפי רוב אירופה שהיו גזענים כמו היטלר, אצל הרוסים הנה קווקזי אחד כמו סטאלין שלט עליהם עשרות שנים, והם העריצו אותו על אף שהוא לא היה רוסי טהור מגזע הסלאבי, וגם לנין היה יהודי, וגם טרוצקי ובכל זא
יהודי רוסי05.07.20
11
חג הגאולה של כלל ישראל !!!
אלי גלבוע04.07.20
10
למה הוא מדבר ברבים המראיין
חושב05.07.20
9
הרבי הריי''צ פעל למס''נ וחיזוק היהדות לא רק בבריה''מ, אלא אף כשהגיע לארצות החופש, ארה''ב, ששם היהדות הייתה בשפל, אנשים חשבו שאפשר לנוח, ולאט לאט נהיו מודרנים וירדו מהדרך, הגיע אדמו''ר הריי''צ ואמר: אמריקה איז ניט אנדערש, אמריקה אינה שונה, גם כאן יש להפיץ יהדות ולשמור על קלה כבחמורה, לא רק בפולין. הו
ביטול04.07.20
8
מיוחד! יישר כח
ליפא05.07.20
7
או שזה לחלק סופגניות לחיילים האוקראינים אתיופים ודרוזים של שלטון הרשע. יש חסידות מחוץ לגבולותיה האפורים של חבד. שם היא רק מתחילה!
'אתה יודע מה זה חסידות?' - חושבים שחסידו05.07.20
מה זה חסידות אצלכם "טישים"? מה נשאר אצל החסידים האחרים מדרכו של הבעל שם טוב? אתה מלגלג על סופגניות? להזכירך חלק מדרכו של הבעל שם טוב היתה גם לקרב יהודים. שכחתם הא? החסידים האחרים הפכו להיות מנותקים ומנוכרים מעם ישראל הרבה יותר מהליטאים. אם כבר מכירים אתכם אז בדרך כלל גם שונאים אתכם, "כמים המים לפנים
אח, הקנאה!05.07.20
חב''ד: ר''ת חכמה בינה דעת, חב''ד זה לא חילוק סופגניות במחסומים חב''ד זה חסידות, תפתח את ספריו של הרבי מליובאויטש, מלאים בעניינים נעלים שלא שמעתם אוזן. בלי ללמוד חסידות כמו שצריך אף אחד לא יכול לקרוא לעצמו ליובאוויטשער
ע05.07.20
ברור שחסידות מתחילה בלימוד עיוני מעמיק בתורת חסידות חב''ד ובלי תורת חב''ד אי אפשר לתפוס כלל את ענין החסידות, אלא שכשלומדים חסידות כראוי אכן מבינים את חשיבות ומשמעות מעשי המצוות ואז הולכים בשמחה ליזכות ולזכות יהודים אחרים בקיום המצוות וזה מתבטא גם במבצע תפילין ומבצע חנוכה(שבו גם מחלקים סופגניות) ובש
נחמן05.07.20
6
נולדתי ב' ב תמוז תשי"ג
אבצבי05.07.20
5
WOW!
זונדל04.07.20
4
חזק ביותר מרגש!
יואל05.07.20
3
הרבי הריי׳׳ץ היה מהקנאים הגדולים לציונות עפר לפיך
ל104.07.20
דוקא הרב קוק והרב זוננפלד הכריזו לחגוג ימי י"ב - י"ג בתמוז לכלל ישראל כחג הגאולה לכל ישראל!
מעניין05.07.20
שמוחלפת השיטה ומה שהיה נכון לזמן הרייצ לא נכון לזמננו
יוני05.07.20
הרבי לא השינה כלום!
שקר05.07.20
השקרים יוצאים ללא הבחנה ונובעים מחוסר הבנה משום שדעת הרבי היא: משל למה הדבר דומה - לאיש שרוצה לקפוץ מבניין אז כולם צועקים לא אל תקפוץ אל תקפוץ, אבל אחרי שהוא קפץ, לא לעזור לו בגלל שלפני זה צעקת לו לא לקפוץ?? ובענייננו: הרבי הריי"ץ היה בתקופה שזה קרם עור וגידים ואז כמובן להילחם בכל התוקף! אבל לאחר שכ
אלי גלבוע05.07.20
2
חבד מתגייסים לצבא, השליחים שלהם זה שירות לאומי, לא משתתפים בשום קמפיין חרדי אבל נזעקים למול החזרת שטחים, ראשי המדינה הם חבריהם הכי טובים. בונים חופשיים למהדרין, חלק בלתי נפרד מהסדר העולמי החדש.
יגידו שהם לא ציונים, אבל במבחן המציאות:05.07.20
קשקשן, יש חבדניקים בצבא אבל לא כקולקטיב, תסתכל בגדודים החרדים בצה''ל ותראה הרבה סגנונות מהמגזר החרדי ובמיוחד שסניקי''ם, ההבדל הוא שהחבדניקים גם כשהם בצבא הם לא מוכנים להיות מזוהים עם המערכת כציונים ולכן לא ישתתפו בשירים וכנסים רשמיים(כמו הדלקת המשואה) משא''כ חרדים אחרים שהם לוקחים תפקידים בכירים בממ
יוני05.07.20
טיפש מטופש שכמותך, צאו כבר מהטראומה של הציונות, זה ממזמן לא רלוונטי! אתם דפוקים כמו הפלסטינים שעוד לא השתחררו מה"נכבה". הציונות היא חלק מהעולם המערבי חילוני, אנחנו בחרנו לחיות בעולם המערבי חילוני ובמסגרתו עלינו לפעול כדי לחזק את היהדות. הציונות אינה הבעיה טיפש, ההשכלה החילונית המערבית היא האתגר שנכ
תתקדם דביל!05.07.20
השליחים שלהם שירות לאומי?!? מאיפה את/ה מביא/ה את השטויות האלה?
..05.07.20
חב''ד זו לא תנועה חב''ד זה דרך עבודת האדם, תפתח ספר התניא, תפתח מאמרים של הרביים, ותבין, אתה יודע מה זה חסידות?
חח05.07.20
1
מסירות נפש שהובילה לאטימות וגאוה שאין לה תקוה
לא שמעו לסטאלין אבל נפלו כמו זבובים לציו04.07.20
אתה צריך לקרוא את המכתבים של האדמור שהיה לפני הרבי הריי''ץ:הרבי הרש''ב וגם של הרבי הריי''ץ עצמו ותראה באיזה חריפות הם מדברים על הציונות כל מה שהרבי הנוכחי פעל ואמר וכו' זה בא מההשקפה שאחרי שזה כבר קיים :אין מה לעשות המדינה הציונית תקום אז הוא עשה כל מה שהוא יכול בשביל היהדות בארץ ישראל!
חבדניק גאה05.07.20
אל תדבר שטויות ואף רבי לא הסכים עם הציונות, שהרי עניינה להוריד את קיום המצוות מהיהודים, אלא מאי? מכיוון שקמה מדינה ואין מה לעשות, אז צריך לפחות לנסות לקרב את אותם יהודים
א04.07.20
טול קורה מבין עיניך הגויים נבראו כדי להעניש אותנו בעת שלא נעשה את רצון ה'.הם המקל של הק'בה אז אנא אל תעשה אותם כאילו יש בהם טוב וצריך להוקיר אותם וזה שהשם עשה אותם המקל שלו לא מעיד עליהם שהם טובים ההפיך.
ירושלמית א05.07.20
הרבי הריי''צ הלך עם אקדח כי הציונים רצו ''להרוג'' ח''ו רח''ל. יש סיפור שנסע ברכבת והגיע מישהו מתנועה ציונית עם אקדח והרבי לקח את האקדח וזרק, הייתה תנועה ציונית שעשתה פוגרום בישיבה בליובאויטש
ע05.07.20
כפיות טובה! המדינה הזאת שאתם כל הזמן יורקים עליה, היא זו שמאפשרת את לימוד התורה ותומכת בזה, יש מערכת כשרות מעולה, מקוואות בכל םינה , בתע מדרש ובתי כנסת, אפשר ללמטד בשקט ובנחת בלי לפחד מאיזה פוגרום. יש מערכת בריאות וביטחון וכלכלכה עצומה. נכון, הם חוטאים בכוחי ועוצם ידי, אבל פיקח עיניו בראשו! וכי אינ
קוצי מוצי05.07.20
לפני שמקניטים מבררים עובדות. הרבי עצמו אמר שמבחינה הלכתית היו חייבים להקים את המדינה מדין פיקוח נפש, אלא שאין שום קשר לגאולה וכו'. אז פשוט אל תתחיל עם "אהבת ישראל" כשכפי הנראה המניע לתגובתך היא שנאת חנם (במקרה ששתית מסם המוות של אותו האיש בבני ברק שר"י) אם לא בורות ועם-הארצוּת. להוי ידוע שמעולם ל
כפיות טובה?!05.07.20
לגבי הקמת המדינה שזה כביכול מתר בגלל פיקוח נפש, זה בולשיט ושטויות כי בהסטוריה של 2000 שנות גלות היו זמנים ודורות שלמים (מסעות הצלב, אינקווזיציה, גזירות תח תט וכו') שהיה הרבה יותר פיקוח נפש להקים מדינה יהודית מאשר בזמננו, ובכל זאת כל גדולי ישראל מעולם לא עלה על דעתם לייסד צבא להקים מדינה בגלל איסור
א05.07.20
איזה טפשות, בורות היסטורית, וחשיבה מצומצמת וחד ממדית יש לך והמצחיק שאתה חושב שאתה חריף.חחח
אברהם06.07.20
הגויים שממציאים לנו מחשבים, מכוניות, ומכשירים, וכלים שונים, וכל מיני דברים טובים לחיות מהרגע שנולדנו הם אלו שמאפשרים לנו ללמוד, הם אלו שמאפשרים לנו בתי כנסת מדהימים ובתים נוחים וכל טוב עולם הזה, אם לא הגויים היינו צריכים לשאוב מים מהבאר ולכבס כביסה בידיים וכו', הציונים ממציאים בקושי אחוזים בודדים
אמת05.07.20
בוא תספר עוד כמה שטויות
..05.07.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

הטיל האיראני שהפך לאטרקציה למטיילים | צפו בתמונות

מישאל לוי | 07:33

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 30.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

אילן במה אברכך 

גאב"ד העיירה רקד עם הילדים בחורשת עצי הפרי | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24