כיכר השבת

מעקב 'כיכר השבת'

'העליון' הכריע: ישיבת מעלות התורה הפסידה למשפחת רייכמן

לאחר מאבק ארוך וממושך, שהגיע עד לבית המשפט העליון, הכריע היום בית המשפט העליון, בעד הרב יוסף רייכמן - והבניין של ישיבת 'מעלות התורה' יחזור לבעלותו כבר בזמן הקרוב (חרדים)

39
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | ט' באב | 30.07.20
רחוב אבן שפרוט, שם שוכנת מעלות התורה
רחוב אבן שפרוט, שם שוכנת מעלות התורה (צילום: גוגל מפות)

מעקב 'כיכר השבת': בית המשפט העליון, פסק היום (חמישי), צום תשעה באב, לטובת הנגיד הרב יוסף רייכמן. ישיבת מעלות התורה בראשותו של ר' יוסף פטרוב תצטרך לפנות את המבנים סופית ב-1 בנובמבר 2020.

לפני כמה חודשים, פסק בית המשפט המחוזי, כי על הנהלת 'מעלות', להפקיד 100,000 ש"ח, עד ה-1 באוגוסט, יהיה על פטרוב לפנות את הבניין, העליון, חיזק היום, את דברי המחוזי והכריע, כי בכל מקרה יהיה על פטרוב לפנות את הבניין כאמור עד ה-1 בנובמבר. עורכי הדין של משפחת רייכמן היו עמית חדד, נועה מילשטיין וליאור מירילאשוילי, ממשרד חדד רוט שנהר.

הסיקור המלא ב'כיכר השבת', סביב פרשיית 'מעלות התורה'>>>

תחילה, מעט רקע: ראשיתה של פרשת 'מעלות התורה', החלה לאחר פטירתו של מנהיג 'הפלג הירושלמי' וראש הישיבה, הגר"ש אויערבך. משפחת רייכמן ביקשה את הנכס של פניימית הישיבה, כי לטענתה זה היה רק בפיקדון בחייו של הגר"ש ומשנפטר הפיקדון צריך לחזור חזרה לבעליו המקוריים - כפי שנחתם בחוזה על הבניין. כדלהלן:

"כל עוד הגאון ר' שמואל אויערבאך שליט"א מכהן כיו"ר העמותה וכראש הישיבה גם יחד, לא חלה חובת פירעון ההלוואה על העמותה. היה והגאון ר' שמואל אויערבאך שליט"א פסק מסיבה כלשהי לכהן באחת משתי המשרות הנ"ל או בשתיהן גם יחד, כי אז - 90 יום לאחר הפסקת הכהונה כאמור, יחול מועד חובת הפירעון של כל סכום ההלוואה, כמפורט וכנקוב לעיל".

הגר"ש אוירבך המשיך והתחייב בהסכם (סעיף 11): "העמותה, על הישיבה וכל הבא במקומה או מכוחה, יהיו חייבים לפנות את הנכס הממושכן, לסלק את ידם ממנו ולמסור אותו לרייכמן, מיד עם דרישה ראשונה, בהתאם לאמור בהסכם זה, כשהנכס הממושכן פנוי וריק לחלוטין מכל אדם וחפץ, מבלי שתהיה מוטלת חובה כלשהי על רייכמן למתן סידור חלוף כלשהו לעמותה".

מכיוון, שפטרוב והבחורים שנשארו ב'מעלות', לא רצו לפנות את הבניין, לפני כעשרה חודשים הורה בית המשפט המחוזי בירושלים, באמצעות ההוצל"פ, כי מבנה הפנימייה של הישיבה אמור לחזור לבעליו המקוריים - משפחת רייכמן.

אלא שגורמים ב'מעלות' החליטו שלא לוותר, והגישו בקשת רשות ערעור לבית המשפט השלום על החלטת ה'רשם' לפנותם ממבנה הפנימייה, על מנת לעכב את הליך ההוצאה לפועל שננקט נגדם. בנוסף, בחורים שהציגו עצמם כתלמידי הישיבה החליטו אף הם להגיש, לכאורה ללא קשר להנהלה, בקשת רשות ערעור על ההחלטה.

מסקנת בית המשפט המחוזי הייתה כי יש לדחות את בקשת המבקשת למתן סעד זמני, ונקבע כי לאחר תקופת התארגנות של שלושה חודשים מיום מתן ההחלטה (היינו ביום 1.8.2020), תכנס ההחלטה לדחות את הבקשה לתוקף. כן נקבע כי אם המבקשת תפקיד סכום של 100,000 ש"ח או תודיע לבית המשפט כי שילמה למשיב סכום זה על חשבון ההלוואה, הדחיה תיכנס לתוקף לאחר שלושה חודשים נוספים – ביום 1.11.2020.

אנשי 'מעלות', החליטו שוב לא לוותר, ופנו ל'עליון', שכאמור היום, דן מחדש בבקשת אנשי 'מעלות' שלא לפנות אותם ממבנה הפניימיה שכאמור שייך למשפחת רייכמן.

מי שייצג את רייכמן, עורך הדין עמית חדד (רפאל מזרחי)

"אשר לסיכויי התביעה", כתבו השופטים, "המבקשת ('מעלות'). שבה על טענותיה לפיהן ממסמכים רבים ובהם הדו"חות הכספיים של העמותה, עולה כי יש לדחות את הטענה לפיה הכספים שנתנו המשיב ואביו לעמותה היו בגדר הלוואה. כן נטען כי המשיב (הרב יוסף רייכמן), בתפקידיו השונים בעמותה, אישר את הדו"חות שבהם נרשם כי הכספים הנדונים ניתנו כתרומה, ויש לראות באישורים אלה "הודאת בעל דין" ולקבוע כי הוא מושתק מלהעלות טענות הסותרות אותם".

"לאחר העיון בבקשה ובתשובה לה הגעתי לכלל מסקנה כי דין הבקשה להידחות", אמרו השופטים ובכך דחו את טענות של אנשי 'מעלות', בראשות יוסף פטרוב.

"לפנים משורת הדין", כתבו השופטים בפסק, "ועל אף השיהוי בהגשת הבקשה (שדי היה בו כדי לדחותה), מאחר שהחלטת בית המשפט המחוזי צפויה להיכנס לתוקפה כבר ביום 1.8.2020, מצאתי להאריך במעט מועד זה, כך שהחלטת בית המשפט המחוזי לדחות את בקשת המבקשת למתן סעד זמני תכנס לתוקפה ביום 11.8.2020".

"כמו כן, ובהתאם לאמור בהחלטת בית המשפט המחוזי, ככל שהמבקשת תפקיד סכום של 100,000 ש"ח עד ליום 11.8.2020, או תודיע לבית המשפט כי שילמה למשיב סכום זה על חשבון ההלוואה, ההחלטה האמורה תיכנס לתוקף ביום 1.11.2020".

"המבקשת תישא בהוצאות המשיב בסך של 5,000 ש"ח".השופטים הוסיפו בסוף הפסק הערה: "טרם חתימת החלטה זו הגישה המבקשת בקשה לצירוף ראיות נוספות. ואולם, אין בבקשה כדי לשנות מן ההחלטה, שכן ראיות אלה לא עמדו לפני הערכאה הדיונית, ואין מקום להגישן לראשונה לפני ערכאת הערעור. מובן מאליו שפתוחה בפני המבקשת הדרך להגיש לערכאה הדיונית בקשה לעיון מחדש בהחלטתה, ככל שקיימת הצדקה לכך, ואיני מביעה דעה בעניין זה".

תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
28
"המבקשת תישא בהוצאות המשיב בסך של 5,000 ש"ח".
זהו?זה מה שעלה הייצוג המשפטי?31.07.20
27
עצוב לראות את הגינויים האישיים במוצאי תשעה באב ולא. אני לא מהפלג, אני מתעב את קיומו, חושב שפטרוס הנל נהג בכפיות טובה מוחלטת וזה לא מפתיע למי שמכיר קצת את שורש הפילוג הליטאי, ככה זה כשבכל מונע מכבוד או כמו שהרב שטיינמן אמר גאווה גאווה גאווה אבל מצד שני לבוא ולבזות אותו פה בצורת הדיבור שאנשים מדברים ע
יעקב 30.07.20
26
אין לי קשר לוויכוח בעד או נגד הפלג, אני בכלל עם כיפה סרוגה, אבל למה קוראים לו "פטרוף" ולא הגר"י פטרוף? גם אם הוא עסק בעסקנות, בכל זאת מדובר בתלמיד חכם גדול שמדובר שיעורים. כדאי שתתקנו
איתן30.07.20
זה ביזוי כבוד התורה לקרוא לאדם הזה רב. אולי כדאי שתעיין בטיעונים שלו בתיק,כדי שתבין להיכן הוא הגיע
נני30.07.20

הצגת כל התגובות

25
כשכסף ונדלן הם "מקום פטור"-בימ"ש עושה סדר
ללא שם31.07.20
24
מה "הרב" פטרוב חשב? יש הסכם, רבי שמואל זצ"ל חתם עליו, תתכבד ותפנה את הבנין, מה לא מובן??? נורא משונה...
ליטאי פשוט31.07.20
23
פטרוב או פטרוס ?
שמליק31.07.20
22
בית משפט חילוני!!! כשר וישר!!!
ההשקופע הטהורה30.07.20
21
מה?????????????????????? אנשי הפלג פנו לבית משפט של מדינת ישראל???????????????? אה עכשיו הכל ברור. הכל כסף. הכל כסף. ואם בית משפט יכול לעזור בעניין - הכל סבבה הבנתם???
שירה30.07.20
20
אני מתגורר בניו יורק ומארח משולחים מעת לעת, גם כאלו שקשורים לפלג. האם עלי לחשוש שאחד המשולחים יטען שבעצם נתתי לו את הבית במתנה וזה בכלל בית שלו ועלי להתפנות מביתי??
עמרם31.07.20
ככה עשו לבית כנסת שלי במודיעין עילית אני מחכה שישלמו לי ולמשפחה שלי עשרות אלפי שקלים, בהחלט צריך להיזהר.
יעקב31.07.20
19
היועצים של פטרוב: ישראל ויזל, אליהו אידלמן, אלעד לוינשטיין, ודודי בידרמן. היתמחותם היא: טריקת דלתות, ונשיפה בעורפם של תלמידי הגר"ש. ואותם העמיד מול עמית חדד? נו אז הוא רוצה?
דוד וגוליית31.07.20
18
מישהו כאן זוכר שאנחנו במוצאי תשעה באב, יהודים יקרים עד מתי, תראו איך אנחנו נראים, שכל אחד יתחזק טיפה פשוט טיפה, קצת איפוק, דור שלא נבנה בחייו כאילו נחרב בימיו, שריפת בית המקדש עדיין בעיצומה, ריח השריפה מגיע לכל בית, כל זה על שנאת חינם, ומה איתנו, כלום, ממשיכים לשנוא, אח"כ שואלים על מה עשה ה' כך לנו,
דוד30.07.20
אולי פשוט תשלם על הבניין , ואז נצליח להימנע משנאת חינם.
יעקב31.07.20
17
טעות !!! זה לא מעלות זה ישיבה של יוסי פטרוף, לא קשור למעלות המקורי!
שולי 30.07.20
16
כשהצבור החרדי ינהג באמונה ויושר כולל בנדלן...-לא יתנכלו לו.
ללא שם31.07.20
15
אוי ואבוי לפטרוב, שנתיים עומד בחזית ומנהיג כנופית הפלג ע"מ להשתלט על הבנין ולשדודו מבעליו
הפלס.טין30.07.20
14
זה לא בג"ץ אלא ערעור בעליון. בג"ץ זה לא ערכאת ערעור אלא ערכאה דיונית ובה דנים שופטי העליון בהחלטות הנוגעות לרשות המינהלית. במקרה הזה מדובר על ערעור על החלטת המחוזי ולכן זה סתם ערעור לעליון ולא דיון בבג"ץ.
משפטן בדימוס30.07.20
13
הכל בכוח.... ואם לא הולך בכוח אז עוד יותר כוח וכמובן בית משפט חילוני מותר לכתחילה..! במסגרת ההשקופה הטהורה.
שקרנותם אומנותם30.07.20
12
אני מקוה שישלמו את השכירות של כשנתיים על הבניין ואת שכר הטרחה של עורכי הדין.
משה31.07.20
11
יכול להיות שזאת שיטה להלבנת כספים? מה הסיבה לתרום לצדקה ואחרי זה לרוץ לבימ"ש?
ללא שם30.07.20
ממש לא נכון.כדאי שתעיין בעובדות.
צ31.07.20
10
ולרשת אורחות תורה = 2000 תלמידים
תורה בתפארתה31.07.20
9
נהדר, שלפטרוב הלז תהיה מפלה אחר מפלה כמו לכל המחבלים ובא לציון גואל
אבי 30.07.20
8
אולי תתחילו לכתוב כתבות בלי טעויות. כבר בכותרת כתוב בג''ץ. אין קשר לבג''ץ כמובן. מדובר בבית המשפט העליון
חרדי מודאג30.07.20
זה אוו הדבר לידיעתך
יוסי30.07.20
לצערנו זה אותו זבל, בית המשפח העליון יושב לפעמים כבג"ץ (ולא שיש צדק בפסקי הדין שלו, בדרך כלל להיפך) ולעיתים כבית משפט עליון היינו שדן בעריורים על ערכאות נמוכות יותר
אבי 30.07.20
7
בושה שפונים לחילונים רודפי דת , שיפסקו בין שומרי תו"מ. אין בתי דין בישראל ??? איסור ערכאות חמור ביותר !
משה30.07.20
6
הפכו את רייכמן לרב רק כי הוא יצא נגד הפלג. שווה לצאת נגד הפלג. גם חצי חילוני מיד הופך לרב.
ערר30.07.20
תגובה לא ראוייה משפחת רייכמן תמכה ותומכת בלומדי תורה, אברכים וגמ"חים רבים. אפשר לא לאהוב אותם אבל הכרת הטוב והמנעות מחטא של כפיות טובה מחוייב כל אדם שיש לו מידות. הכינוי חצי חילוני לא מכבד .
כפיות טובה30.07.20
אם פטרוב רב כולם רבנים
m31.07.20
יחסית לפלג כל חילוני ואפילו מלא עדיף למומר היודע את קונו ומתכוין למרוד בו
אבי מנקקסס30.07.20
5
שיקימו להם ישיבה על קברו של ר' שמואל בהר המנוחות. אוהל גדול עם מאווררים.
שלמה30.07.20
ממילא גם 10 תלמידים לא יגיעו כי הם עסוקים ב"ישיבות" שלהם, היינו מועדונים ובילויים באילת וסביבתה
יוסי30.07.20
4
הם לא "הפסידו" הם "הרויחו" עוד זמן בבניין שלא שייך להם, נראה לי שזה כל מה שרצו , לגנוב עוד קצת שכירות בחינם.
משה30.07.20
3
כל הכבוד למשפחת ריכמאן שתרמו/השאילו בניין שלם בירושלים עבור ישיבה לכל כך הרבה שנים. פלא שלא אמרו תודה ויצאו מיד
יעקב30.07.20
2
פטרוב הגיע הזמן שתקפל את הזנב לבין הרגליים ותשוב למנזר השתקנים ותפנים שאתה כבר לא רלוונטי גם בקרב מחנה המחבלים
משפטן בכיר30.07.20
פטרוף השתגע לגמרי... כל דרדק שקרא את החומר בתיק ראה מיד שהאדם הזה הוא מסכן הנאחז בקרנות המזבח ללא צידוק. מחר אני יםתח ישיבה בבית שלו,וכשהוא יגרש אותי אני יתחיל לצעוק על הריסת מקום תורה..
איכה היתה ל..30.07.20
1
הההלך הכסף... בסנוקר
שושי30.07.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 14:22

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24