כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"תמיכת הבן איש חי בלימודי חול - מתועדת"

סיכום הפולמוס בין המגיד שיעור למחנך על דברי הבן איש חי על לימודי גאוגרפיה; הגר"ש שפיגל נקט כרש"י על התורה ואילו המחנך הרב בניהו טבילה נקט כחז"ל ממסכת שבת (ארץ)

16
ישראל שפירא | כיכר השבת | ו' בחשוון | 24.10.20
הבן איש חי
הבן איש חי (צילום: ללא קרדיט)

אנו עסוקים בהבנת דברי הבן איש חי[1] אודות חובת לימודי גאוגרפיה בתלמודי התורה, והוויכוח המהדהד בין הגר"ש שפיגל ר"מ בישיבת מיר, שטוען שיתכן ש'תלמיד טועה' זייפו בדברי ה"בן איש חי", לבין המחנך הרב בניהו טבילה שסבור ע"פ מקורות חז"ל ראשונים ואחרונים כי יש ללמוד לימודי גאוגרפיה בתלמודי התורה.

בפרק הקודם נעצרנו עם פסיקתו של הגר"ש שפיגל שטען שלא שמענו מ"זקני בגדד" שהבן איש חי הקים בתי ספר עם לימודי חול.

ועל כך המחנך הרב טבילה ענה: "לא יודע עם אלו זקנים דיבר. תמיכת הבן איש חי בלימודי חול ידועה ומתועדת. ראה למשל בספר ישיבות בגדד".

ואכן בספר "ישיבות בגדד" מובא שה'בן איש חי' תמך בשיטתו של הרש"ר הירש בשילוב תורה ומדע, וכידוע שהרש"ר הירש בעצמו למד באוניברסיטה וכמעט השלים תואר דוקטור. כמו כן מובא בספר "ישיבות בגדד" שחכמי בגדד תמכו בפתיחת סניף בית ספר מיסודה של רשת כי"ח שכנגדה חכמי ירושלים יצאו נגדה בחרי אף.

חשוב לציין שחכמי בגדאד התחרטו כהוגן על פתיחת בית ספר זה, לאחר שהם חשבו בתחילה שהמורים יתנהגו כפי הוראותיהם וילמדו לימודי חול ע"פ התורה, מה שלבסוף "עבדו עליהם" הנהלת כי"ח, ולא הנחילו את הלימודים בצורה תורנית כפי שרצה מרן הבן איש חי.

כידוע הספרדים היו תמימים, וכיון שהם לא הכירו את תנועת הרפורמים באירופה, הם לא חלמו שיעבדו עליהם בצורה כה אכזרית, מה שלבסוף הפיל חללים רבים, ולא נשארו יהודים יראים להקב"ה מלימוד בביתי ספר אלו.

חשוב לציין שבימינו רשתות ה'חינוך העצמאי', ו'בני יוסף', לומדים את כל דרישות משרד החינוך בגאוגרפיה ושאר לימודי חול, וברוך ה' רואים פירות, ומרבית הילדים נשלחים לישיבות קדושות, והבוגרים שלהם נמנים מבכירי עולם התורה, כל זה כיון שגדולי ישראל עומדים על המשמר במוסדות אלו, ומנחילים להם את הדרך החינוכית כפי שחפץ הבן איש חי זי"ע.

לסיכום:

דברי חז"ל במסכת שבת שהפסוק : "כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים" (דברים ד' ה') מדבר על גאוות היהודים כלפי הגויים שאינם יודעים חכמת אסטרונומיה, ואילו אנו היהודים יודעים יותר מהגויים. המחנך הרב טבילה הסיק על פי דרשתו של הבן איש חי, שאמרת חז"ל עוסקת הן לחוכמת הגאוגרפיה והן לחוכמת ההיסטוריה.

רש"י בפרושו על אותו פסוק בחר לכתוב פירוש אחר, והוא סבור שהגאווה של היהודים כלפי אומות העולם, נאמר אך ורק כלפי לימוד התורה הקדושה.

הגר"ש שפיגל נקט כרש"י על התורה (שמקובל מרבותינו זצוק"ל שנכתב ברוח הקודש) וטוען על דברי ה'בן איש חי' שיתכן שזויפו בידי 'תלמיד טועה'.

המחנך הרב טבילה נקט כחז"ל ממסכת שבת, ומה'בן איש חי' (וטען שאכן הדברים מיוחסים אליו, ולא לתלמיד טועה), וכן סבר שהכוונה במסכת שבת, היא הן על לימודי אסטרונומיה, והן על גאוגרפיה והיסטוריה וכו'.

"ואלו ואלו דברי אלוקים חיים".

[1] דבריו המלאים של הבן איש חי, וכך לשונו: "יש צורך לידע האדם קצת מן חכמת הטבע... ועוד יש צורך גדול לאדם בלימוד ידיעת געאגראפייה, כי הלא מצינו בדברי רז"ל בגמרא דחגיגה דף י"ב תניא רבי יוסי אומר אוי להם לבריות שרואות ואינן יודעין מה הם רואות, עומדות ואינן יודעין על מה הם עומדות... נמצא גם ידיעה של תכונת הארץ חייב האדם לידע ולהבין בה.. ועל המשוללים מידיעה זו, קרי עליה רבי יוסי אוי, באומרו "אוי להם לבריות שרואות ואין יודעין מה רואות וכו'" נמצאנו למדין מזה שידיעו האלה וכיוצא בהן צריך האדם לשום לבו עליהם לידע אותם.. גם איך הוא עומד בעיד בגדאד ואינו יודע ארץ ישראל היכן היא, ואינדיא היכן היא ואירופא היכן היא אם לפניו או לאחריו אם לימינו או לשמאלו, ובודאי אדם הוא חסר מידיעות אלו ניכר גנותו וחסרונו גם בעיני עצמו, ואם יהיו כל אישי ישראל שלמים בידיעות אלו יגדל כבודם בעיני כל בריה, והכל יאמרו עליהם עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה" (ספר אמרי בינה, דרוש ב' לחנוך מדרש ת"ת עמוד קי).

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליציה ובווקבינה, מרצה ומדריך טיולים
    להזמנות סיורים והרצאות, נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
כמה שקרים לא יאמן הספרדים היום שכחו את תורת רבותיהם
המלך 25.10.20
13
לפי זה הבא"ח תומך באינטרנט מוגן שאפשר להגיע בו רק לדברים כשרים וראויים.
משה בן אברהם24.10.20
הסקת מסקנות מטופשות, כתוצאה ממאמר באינטרנט שכולו בכלל תלוי בספק, אני לא סומך במילה אחת על כותב המאמר, יכול להיות שהבן איש חי אמר ככה או ככה, זה נושא לעיין בספריו, ולשמוע מגדולי תלמידיו, ועל התקופה ההיא בבגדאד, מה שבטוח שאני לא לוקח מילה אחת ברצינות מכותב המאמר, מי שקורא קצת הכתבות שלו מבין,
כ25.10.20
12
חברים לימודי ליבא שלפיד מציג מרחיק אנשים מהם למה רוצים להרוס תרבות שליהם האם מותר כולם לחזור בתשובה מה תאמרו רשע אתה מה זה להרוס ללפיד לא אכפת מאיתנו חילונים רוצה
איתי וייס25.10.20

הצגת כל התגובות

11
לכתוב "הספרדים תמימים" כאשר מדברים על יהדות בבל, זו פשוט בדיחה. הבבלים כלל לא היו תמימים. היתה כאן אולי טעות ספציפית, אבל ההגדרה היא פשוט מטומטמת.
יוסי24.10.20
10
כבוד ׳ההסטוריון׳, נא לדייק! הרב הירש נכנס לאוניברסיטה בבון בשנת 1829, ולמד שם פחות משנה. הוא לא השלים שום תואר, שלא לדבר על תואר דוקטור.
ארי24.10.20
9
עיינתי היטב בדרוש באמרי בינה,הבן איש חי לא טעה אדם קדוש לא טועה,הוא דרש בפתיחת תלמוד תורה,ובהחלט צידד גם במעט לימודי מדע כמו חשבון דיקדוק,גאוגרפיה והביא המון ראיות יצוקות מחז"ל לכך. גדול שבישראל - מרן הבן איש חי.
אליהו25.10.20
8
מדוע הניסוח של ה"כתבה" הוא כל כך תינוקי? מה זה הקשקוש הזה? זו סקירה לגבי לימוד חוכמות חיצוניות? זה רציני, נו באמת? מה עם דעת הרמב"ם? הרפואה של הרמב"ן ? וכו וכו
בני21.08.22
7
רשת החינוך העצמאי ובני יוסף הולכים לפי הרב עובדיה ולא לפי הבן איש חי אם אתם רוצים לדעת מה באמת דעתו של הבן איש חי לגבי לימודי חול לכו לתלמידיו המקוריים בעדה החרדית הספרדית בירושלים (אגב כל מי שקצת הוא לא עם הארץ מבין שהבן איש חי התכוון ללימוד בסיס של חשבון ושפת המדינה(ערבית) ולא למה שעושים היום לצער
המלך 224.10.20
6
הכותב תמיד מחפש משהו נגד הדרך החרדית המסורה, אם יש 100 גדולי ישראל שאסרו משהו, ויש רק אחד שהתיר, אז שפירא תמיד יביא רק את דעת האחד, ויבליט את זה ויעשה רעש, כשהוא מתעלם מ100 גדולי ישראל שאסרו, תמיד זה לחפש מתחת האדמה נגד הדרך החרדית, כמה כסף אתה מקבל, בעד לשנות את ההשקפה החרדית? ולמה אתה לא מביא למ
ע24.10.20
5
בניהו יוסף וזאב
אליה גבאי24.10.20
4
'המחנך הרב' בניהו טבילה, למדתי עם 'המחנך הרב' הנ"ל בישיבה ואין בינו לבין 'המחנך הרב' שי פירון מיש עתיד ולא כלום , ביקש לעקור את הכול .
רינה24.10.20
שטויות הבינו ידוע מה רצונם של החילונים נהיה כמותם מבקש עזבו צדיקים שיתמכו בהם
איתי וייס25.10.20
3
נא לדייק בבקשה. בספר ישיבות בגדד, לא כתב שחכמי בגדד תמכו בשיטת הרש"ר הירש (לא בטוח שהם הכירוהו), הוא כתב "מעין שיטת הרש"ר הירש", כלומר הם לא התנגדו שילדי העיר ילמדו חכמות נוספות, אולם בתנאי שיהיה כפוף להנהגת גדולי התורה בעיר. מה שכתב כי יהודי ספרד היו תמימים, זהו מונח ישן ומתנשא, וחבל מאד על הביטויי
שמואל25.10.20
2
מעשה שהיה בבגדד: פעם אחת הגיע לבבל נציג של ׳אליאנס׳, בתקופה שכבר הבן איש חי זיע״א גילה את תרמיתם. הלה הגיע לבית המדרש של הבן איש חי, כשהוא לבוש כמו הצרפתים המשכילים: חליפה שחורה מחוייטת וכובע. רצה אותו נציג להיכנס לדבר עם הבן איש חי שיתן ׳הסכמה׳ לבית ספרם. אך הבן איש חי סימן לו שילך. אחרי שהלה יצא,
על נהרות בבל25.10.20
1
יאלה הגיע הזמן. מנהלים תתעוררו יש דרישה
חיים25.10.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24