כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

ה'תלמיד חכם' החשוב שהתגלגל ב... טלה

בעקבות העדות המבהילה מספר 'קב הישר' על יהודי שהתגלגל בכלב רח"ל עקב שעבר איסור יחוד, היום נספר על 'טלה' שזכה ונתגלגל בו תלמיד חכם חשוב, מחכמי טורקיה (היסטוריה)

12
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"א בחשוון | 08.11.20
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Anat Hermony/Flash90)

במסגרת עיסוקנו ב"גלגולי נשמות" אמש סיפרנו עדות מבהילה מספר 'קב הישר' על יהודי שהתגלגל בכלב רח"ל עקב שעבר איסור יחוד עם שכנתו. היום נספר על 'טלה' שזכה ונתגלגל בו תלמיד חכם חשוב, מחכמי טורקיה.

והסיפור המרגש, כפי שסיפר הרב בנימין חותה והובא בעלון 'טוב להודות בה'' הוא כך: היה 'טלה' שנקנה בידי הרב יצחק קשני מביתר עילית לאחר שהתבטא ואמר: "התעורר בליבי רצון עז לגדלו, מתוך אהבה ומסירות עצומה".

ה'טלה' כונה על ידי המשפחה בשם 'עזיז' שבשפה הפרסית הוא לשון 'חביבי ואהובי'. לאחר חצי שנה הוחלט לשוחטו ואכן עשו זאת בכולל תוך כדי לימוד הלכות שחיטה "אליבא דהלכתא".

דע עקא שטקס השחיטה מעט השתבש, כיון שהטלה 'עזיז' ברח החוצה ואח"כ חזר וחיבק את בעליו, ורק לאחר התפילה הטלה 'עזיז' נשחט לא לפני שנאבק על חייו ונצמד לרגלו של הרב קשני וממאן לעוזבו [!].

ברגע זה קלט הרב קשני שיש פה סודות גבוהים, ולכן הוא ניגש אל הטלה 'עזיז', ליטפו ואמר לו בהאי לישנא: "עזיז היקר, אתה יודע כמה נקשרתי אליך, כמה אני אוהב אותך, וכמה קשה לי הרגעים הללו שאתה צריך לעלות לשחיטה. אך זה רצון ה', וכעת הסתיים התיקון שלך, אז אנא ממך, אל תוסיף לי מכאוב על מכאובי, והסכם להישחט בקדושה ובטהרה".[1] בו במקום התרחש נס [!] ור' עזיז הסכים שישחטו אותו, ויהי לפלא! (בהמשך נבין ש'עזיז' הנ"ל אינו רק ר', אלא גאון גדול וצדיק).

סופו של המעשה המופלא שהטלה הוברר כטרף לאכילה, ובלילה חלם חלום הרב קשני שהתגלו בפניו עשרות צדיקים חכמי טורקיה וסלוניקי, וניגש אליו אחד החכמים היותר זקנים ואומר לו: "אני גדלתי אצליך! אני עזיז הטלה! באתי להודות לך, הושלם התיקון שלי ואני כעת בגן עדן!" – התברר שאותו צדיק חטא בחטא פעוט ולא אכל את סעודות השבת לשם שמים, והוחלט ברור קולות בבית הדין של מעלה, שעליו לרדת בגלגול של טלה.

ואם מבין הקוראים היקרים ישנם "קטני אמונה" רח"ל שמגחכים על סיפור פלא זה, הרינו לציין שהחכם הטורקי הלבוש בהדר אמר בחלומו לרב קשני סימנים שאכן החלום הינו אמת, וכך לשונו: "מחר בבית הדין שהינך כותב גיטין בירושלים, יגיע אדם ששמו כשם שנתתי לי - 'עזיז', והוא יהיה העד כי כל דבריי אמת וצדק!" וכך הוה!

עורכי עלון 'טוב לחסות בה', ממנו קראתי את המעשה המבהיל, מביאים מסר רוחני הנלמד מסיפור זה: "זהו סיפור מצמרר ונורא של קידוש ה' אדיר שאירע בשבועות האחרונים, וכי יש בו זכות עצומה לפרסם את האמונה בה' גם בדורנו, ולראות את מעלת לומדי התורה היקרים וחשובים בשמיים, ואת הזכות הגדולה של מאכלי שבת קודש המכניסים לעולמות עליונים!".

יהי רצון שנזכה לאור הגנוז, אור הגאולה, אור הקבלה ובהתגלות משיח צדקינו!

[1] (הובא בעלון טוב לחסות בה' 708)

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
לכל הכופרים פה בגלגול נשמות בתגובות, רבי סעדיה גאון כתב בעניין גלגול נשמות, בגלל שבימיו הצדוקים וכת שמשך הרבה מכלל ישראל דברו הרבה מזה והם כן האמינו בזה, וכמובן הורידו משמירת כל התורה, ולכן רבי סעדיה גאון כביכול כתב נגד גלגול נשמות, כדי להרחיק את היהודים אז מאותו כת, בסופו של דבר, הזוהר והאריז"ל ש
א09.11.20
10
לכל אלו שלא מאמנים לסיפור תקראו את הסיפור המלא בעלון או תראו את הרב חותה שליט"א מספר את זה אני מכיר את הסיפור מקרוב וראש הכולל ששחטו שם את הכבש זה הר' מאיר קדוש שליט"א שמוכר מאוד בעולם בנושא השחיטה אז בבקשה לפני שאתם מזלזלים, תבדקו!
י09.11.20
9
שפירא סוף סוף כתבה, שזה לא פוליטיקה ודעות של עצמיך?... כל הכבוד שאתה מתקדם!
ע08.11.20

הצגת כל התגובות

8
המשותף בין בני דודינו המוסלמים ואחינו הספרדים הוא אמונה בסיפורי בדיות וחלומות שווא מיותרים
יעקב 08.11.20
אחינו האשכנזים שיח הכניסו זלזלו בכבוד התורה ותלמידי חכמים ולכן מיליונים שלהם התבוללו והתרחקו ואחינו הספרדים שהאמינו נשהרו רובם ככולם יהודים שומרי תורה ומצוות ונוחלי עולם הבא
שמואל08.11.20
7
עם שטויות כאלה איך נתמודד עם המדע, הטכנלוגיה וחמור יותר ההשקפות החילוניות. ההשקפה הטהורה יכולה להתמודד עם אתגר המודרניות בקרב עז, אפשר להצדיק חסידות בערכים רגשיים אבל משהו כל כך פרימטיבי ותמים מרחיק ומטמא צעירים. אם זו חלק מן היהדות מה נאמר לבת שלומדת בסמינר על מחשבים שמסוגלים לחשב את כל התנועה של
שאלת תם08.11.20
6
אחרי קריאת תגובות של הכופרים פה, עכשיו אני מבין עד כמה גדולי ישראל צדקו, שאינטרנט לא רק מקלקלת את שמירת העיניים, אלא הרבה יותר גרוע, זה מקלקל גם את האמונה הפשוטה של כל יהודי בכל דברי חז"ל, עכשיו אני מבין למה יש כל כך הרבה חרדים, שירדו מהדרך בזכות האינטרנט, לאו דווקא בגלל ראיות אסורות, אלא בעיקר בגל
יהודי פשוט!!!!!08.11.20
5
אנו כאן כדי להזכיר כי האמונה בגלגול נשמות נכנסה ליהדות רק במאות האחרונות. רבינו סעדיה גאון לא האמין בכך. ולא הוזכרה אמונה זו בדברי חז"ל ולא בראשונים. ( במסגרת נפרדת ייאמר כי בדת ההינדוהיזם אמונה זו רווחת כבר אלפי שנים. )
דודו08.11.20
4
בסיפור זה יש תמיהה עצומה, כי הגמרא מספרת: רבי יהודה הנשיא, מחבר המשניות, הולך לו ברחוב בדרכו, שכנראה הייתה לכיוון בית המדרש. מהעבר השני של הרחוב צועד לכיוונו אדם סוחר בהמות שמוליך עדר עגלים לכיוון בית המטבחיים המקומי למוכרם לשחיטה. לפתע, אחד העגלים עוזב את העדר, רץ לכיוונו של רבי יהודה ומצטנף בבגדיו
דני08.11.20
3
ישראל, אתה מאמין בגלגולים? זה לא מתאים למדור שמתיימר לעסוק בהיסטוריה. פתח פינה לבובע-מייסעס, אול יש לזה ביקוש שם.
יצחק 08.11.20
2
התלמיד חכם החשוב שהפך לשווארמה טורקית...
חיים08.11.20
1
גלגול נשמות מקובל אצל הגויים: דרוזים, הינדים וכו'' מה לזה ולאתר מכובד כ"כיכר השבת"? אומנם יש עם הארץ וגם "רבנים" של עם הארץ שנהנים מזה אבל למה לחרוג מהמשותף לכולנו? לא כל דבר צריך להתפרסם!
חא31.03.24
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

ללא הלוואה או גמ"ח: כך יישאר לכם כסף לפינוקים בכל חודש

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

"מיהרו לנכס לעצמם פעילות"

אבידן: "לא להעסיק בשום דרך את זק"א ת"א, הדליפו פרטים"

שאול כהנא | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

והאיש משה עניו

כך הגיב הגר"מ שטרנבוך למי שבירך עליו 'ברוך שחלק' | צפו

חיים רוזנבוים | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24