כיכר השבת

במכתב אל הגר"מ גרוס

הראשל"צ: "רוב השיער לפאות מגיע מעובדי העבודה זרה"

במכתב מיוחד, ששיגר אל הגאון רבי מרדכי גרוס, מנמק הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, לאורך 30 עמודים, את עמדתו ההלכתית נגד חבישת הפאות והאיסור שיש בהנאה מעבודה זרה (חרדים, בארץ)

104
ישי כהן | כיכר השבת | ג' בכסלו | 19.11.20
הגר"מ גרוס והראשל"צ הגר"י יוסף
הגר"מ גרוס והראשל"צ הגר"י יוסף (צילום: מוטי גרין, יעקב כהן)

הראשון לציון והרב הראשי, הגאון רבי יצחק יוסף, ממשיך במאבקו של אביו, מרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, נגד חבישת פאה נוכרית והחשש כי מדובר בהנאה מעבודה זרה.

ל"כיכר השבת" נודע כי הראשון לציון שיגר אמש (רביעי) מכתב לגאב"ד חניכי הישיבות, הגאון רבי מרדכי גרוס, והסביר את עמדתו ההלכתית נגד חבישת הפאה, כפי שהורה אביו זצ"ל, והעובדה כי מדובר בהנאה מעבודה זרה.

את המכתב שיגר הראש"ל לאחר שהזכיר בשיעור ב'יזדים' את הרב גרוס שהתיר לחבוש את הפאות ללא חשש מעבודה זרה.

בפתח מכתבו כותב הגר"י יוסף: "שמועה שמעתי שיש איזה אי הבנה בקשר למה שדיברנו בביהכ"נ "היזדים" במוצ"ש אודות הפאות הנכריות המגיעות מהודו. הכל היה לש"ש, לעצור את נגע הפאה משער ע"ז, ואני ממשיך בזה את דרכו של מרן אאמו"ר עט"ר זיע"א שהיה מדבר ביתר חריפות כנגד המקילות בזה".

המכתב המלא:

לחצו כאן

המאמר ההלכתי ששיגר הרב יצחק יוסף לרב גרוס מנומק בלמעלה מארבעים עמודים. בין היתר, כותב הרב הראשי: "הנה בשנת תשס"ד התעוררו לגבי הפאות הנכריות, שרוב השיער מגיע ממקדשים בהודו שבהם מגלחים מאות מליונים של עובדי ע"ז (הינדו) את שער ראשם לע"ז (בודהה), ובשנת תשס"ד יצאה הוראה לאסור ולבערם מן העולם בשריפה. אלא שאח"כ קם גוף כשרות שטען שלקח את החאריות לידיו, ומאז נשכח הענין, ויש גם אפשרות להשיג הכשר על פאות שאין בהם חשש ע"ז.

דברי הראש"ל ב'יזדים'

"אולם הגרי"ש אלישיב התנה שההכשר יהיה צמוד משעת גזיזת השיער ועד הגיעו לידי גמר, ובלא זה אין להתיר. ולכן כמה גופי כשרות מפורסמים משכו את ידיהם. זולת הכשר בשם חניכי הישיבות שתוך זמן קצר העניק הכשר לעשרות חנויות. ורבים טוענים שחקרו ובדקו אודות טיב ההכשר ההוא, ומצאו שאין לו פיקוח בשטח כלל.

"ולטענתם גם הגר"י זילברשטיין והר"ש אליעזר שטרן מחו בכך, שמוכרח השגחה כדין כבר משעת גזיזה, וכמו שהורה הגרי"ש אלישיב. ודלא מי שנתן את ההכשר. וכן אמרו בשם הגרמ"מ קארפ שא"א במציאות לסמוך על ההכשר בזה".

"במציאות", כותב הרב הראשי, "רוב ככל השיער ממש מגיע מעובדי העבודה זרה הנ"ל, שפעם אחת בחייהם מקפידים לגלח את כל השער לכבוד העבודה זרה, הגם שאינם מתגוררים בהודו. ולוקחים מהם, כיון שיש להם שיער ארוך ומגוון בכמה צבעים. וגם השיער הנקרא בשם רוסי או ברזילאי אירופאי, ארגנטינאי וכדו', בא מהודו, ע"י סוחרים שקונים מהודו ומשווקים למדינות הנ"ל.

הגר"מ גרוס ( (באדיבות המצלם))

"ואומרים שיש בסין שוק שיער שמשווק לכל העולם, ומקור השיער שם הכל מהודו. ועוד ששיער שמגיע מכפרים נדחים ולא מהודו, מחירו יקר יותר. ואחרים טענו עוד שבדקו את המציאות, ואכן גם הפאות שנקראים על שם ברזיל ואירופה וכו', מקורן בהודו".

הרב יצחק יוסף התייחס לטענות כי המגלח - הספר - עושה זאת לשם כסף ולא לע"ז וכותב: "הנה את התקרובת לע"ז מביא המקריב, ולא המגלח, ואין זה תלוי בדעתו של המגלח. ובפרט ששם מצוי אמונה זו, ויתכן שגם המגלח מאמין בזה וממילא מתכוין גם לזה, אע"פ שעיקר מטרתו בשביל הריוח הכספי שלו".

כמו כן, כותב הרב הראשי: "וראיתי מסמך שבו גבו עדות מגוי איטלקי שאחראי על השיער שם, שמביא את השיער ['האטלקי'] מהודו, שמקבל אותו מכהני דת, וכמו שיש נשים עניות שתורמות את שערן לבודהה, והשיער נמכר עבור הבודהה. ובכסף משתמשים לצרכי בית התיפלה. [ושכן סיפר סניור ג'ובאני האיטלקי]. ושגם אחד מרבני לב לאחים ביאר שגדולי הדור הורו שבודהיזם נחשבת לע"ז".

הראשון לציון הוסיף והתייחס לעצם האיסור בחבישת פאה, ללא קשר לחשש עבודה זרה, וכתב: "וברשות הרבים, רוב ככל גדולי רבותינו הספרדים והאשכנזים הרי אוסרים ללבוש פאה נכרית ואיסור חמור הוא, ומכשילים את הרבים בזה, וכמה מכשולים נגרמו בצבור החרדי עקב חבישת הפאה נכרית לצעירות. וכן העלה מרן אאמו"ר שפאה נכרית היא איסור גמור. ולכן אין לסמוך על כמה ראשי ישיבות ספרדים המורים לתלמידיהם הספרדים שישימו נשותיהם פאה נכרית, ומבטלים בזלזול את מנהגי הספרדים".

הראשון לציון הגר"י יוסף (צילום: יעקב כהן)

הגר"י יוסף ציטט את הרבנים שכן התירו בדור הקודם לחבוש פאה, והדגיש: "בדורות הללו שעושים את הפאות הנכריות במומחיות רבה עד שלא ניכר כלל אם האשה הולכת בשערותיה הטבעיות בגילוי ראש, או בפאה נכרית. ורבים מאלו שהתירו פאה נכרית לא היתה כוונתם לפאות המצויות כיום, שגם השחקניות הפרוצות מתקשטות והולכות בפאה. ובפרט בפאות הארוכות, ובודאי שיש בזה פריצות להדמות לחצופות הללו, אשר פרצו כל גדרי המוסר מעליהן, וחלילה ללמוד ממעשיהן המקולקלין.

"גם פוסקי דורינו הורו לאסור לחבוש פאה נכרית ברה"ר [עכ"פ בפאות של זמנינו], ומלבד דעת מרן אאמו"ר כן הוא דעת הגר"ש וואזנר, הגרי"ש אלישיב, הגרב"צ אבא שאול, הגרי"י קנייבסקי, הגר"ש שבדרון, ועוד.

"וראה בהקדמת שו"ת שבט הלוי ח"א (עמ' ט) שכתב, שבאשת איש לית דין ולית דיין שאיסור גמור הוא לילך בסתירת שער, ולא מפני גילוי שערות הראש בלבד אלא עצם ההליכה בשערות מסותרות הוא פריצותא שאין כמוהו, ולקוח מן הירודים שבאנושות, גם כשהולכות בפאה נכרית, שעצם צורת השערות הוא באופן שמהרס דרכי הצניעות, ומה נואלו אלו שמבקשים להם קולות ע"ז תחת מסווה של כיסוי ראש מדומה".

בסיום מכתבו, כותב הרב הראשי: "וידעתי על כמה מקרים שזוגות היו בעת צרה, והתפללו להשי"ת בתפלתם את הברכה הנ"ל שכתב מרן אאמו"ר לאלו שנזהרים לכסות את הראש כדין מבלי פאה נכרית, וזכו לישועה".

תוכן שאסור לפספס
104 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
51
לכל הלמדנים הגדולים שמגיבים כאן באתר! אם אתם כל כך בקיאים בהלכה ויודעים שאסור ללכת עם פאה שנראית כמו שיער, אולי תעיינו קצת יותר ותראו שהרבה מגדולי הפוסקים מתירים פאה שנראית בדיוק כמו שיער למרות שאי אפשר להבחין ביניהם. מקורות: שנות חיים סימן שטז; מגן גבורים סימן עה; תורת שבת סימן שג סק"י; סתרי ומג
משה19.11.20
50
מה לעשות אבל האמת כואבת להרבה אנשים. האמת היא שהפאה זה שקר אחד מוחלט. כל הציבור החרדי שותק לנוכח הפריצות הנוראה של הפאות, כי זה נוח לכולם לשתוק. הנשים מבסוטיות, שכל מכוערת נהפכת להיות שחקנית בהוליווד, הבעלים מבסוטים שכאילו יש להם "אשה יפה", שתוציא את העיניים לשכנים. ורק בודדים שהם אמיתיים עשו מעש
דוד19.11.20
הוא לא אמר שהמלך ערום. הוא רק המחיש מה זה המלך ערום... וד"ל
ממליך מלכים19.11.20
האם כב' בירר היטב אם מותר לכתוב כאלו ביטויים חריפים נגד מי שלא מרגישים וחושבים כמוך?
מחילה מכבודו19.11.20
49
להוי ידוע הרבנית קולודצקי, בתו של הרב קניבסקי, משתמשת בעצמה בפיאה עם הכשרות של הרב גרוס. בעקבות זה בעלה שליט"א בירר לעומק את צורת נתינת הכשרות, אחרי שרבים ניסו לשכנע אותו לא להשתמש בזה, והכריע כי אפשר לכתחילה להשתמש בזה. [ניתן להניח כי הוא גם שאל אל חמיו הרב קניבסקי שליט"א]
ידען19.11.20
זה פשוט שהגר"ח סומך על הכשר הגר"מ גרוס, הרי ההכשר הזה הוא מיסודו של חמיו, הגריש"א, הוא הקים את ההכשר, הוא הורה להם בדיוק מה לעשות (בניגוד למה שאמר הרב יצחק, שהרב אלישיב הצריך השגחה על השיער משעת גזיזה. לא היה ולא נברא). אז למה שלא יסמוך על זה?
שמואל19.11.20
הפרי מגדים באשל אברהם סימן ע"ה ס"ק ה'
ג'פרי 19.11.20

הצגת כל התגובות

48
הרב גרוס לא צריך גושפנקה מאף אחד, כבר ידוע שהרב אלישיב ביקש ממנו שיתן הכשר על פאות ונתן לו הוראות ברורות מה מותר ומה אסור, קל לדבר אבל בתים נהרסו בשל כך נשים נכנסו לדיכאון בשל כך, לומר תעברי למטפחת שרפה בגהינום זה קל אבל לאישה לוותר על פאה זה משבר עמוק, נראה אם יצאו נגד איפור מטפחות צבעוניות וכו מה
פאה20.11.20
47
האם אשכנזי אחת שאלה אותו ,מדוע קופץ ,אסר פאה והתיר נכרית
אשכנזי19.11.20
46
לצערי אני כותבת את הדברים. אבל אני שמעתי בחורי ישיבה ספרדים שאומרים בשם הרבנים שכשהם נפגשים עם בחורה שרוצה פאה שיאפרו לה ואחרי החתונה ידברו על ליבה להוריד את הפאה ולעבור לכיסוי ראש. לדעתי זו טיפשוט כי אחרי שקונים את הפאה בכמה אלפי שקלים קשה להפרד ממנה. וגם זה יכול לגרום לחוסר שלום בית בין בני הזוג ש
רחל19.11.20
קודם כל, ככה הורה הרב עובדיה, וכך מורה כעת בנו הרב יצחק. להתחתן - ואח"כ לשכנע בדרכי נועם. אבל בכל מקרה אני לא מבין, מה הפסול בבחורי ישיבה שרוצים שהאשה שלהן תהיה יפה, ויסתכלו רק עליה ולא על אחרות? ומה הבעיה ההלכתית, אם יש הרבה גדולים שהם יכולים לסמוך עליהם?
שאלתיאל20.11.20
45
מה הקשר? לרבנית קולדצקי יש פאה סינטטית הלוואי וכולם ילכו עם פאה כמו שלה וודאי שלספרדים אין על מה לסמוך הפאות של ימינו אף רב לא יכול להתיר רק מכשילים את כל הגברים!!!!
אנונימי19.11.20
44
אין אפילו מילה אחת נכונה במכתב הזה. "הגרי"ש אלישיב התנה שההכשר יהיה צמוד משעת גזיזת השיער ועד הגיעו לידי גמר, ובלא זה אין להתיר..." לא, ממש לא. הגר"ח כץ (ממקימי ההכשר) העיד: "הגאון הגדול רבי מרדכי גרוס לא עשה דבר לפני שישב עם הרב אלישיב, הוא היה אצלו כל שבוע ושאל אותו על כל דבר ודבר. הרב אלישיב
חפציאלי19.11.20
43
מידיעה של 100 אחוז , רוב רובו של השיער ממש לא בא ממדינות של עובדי ע"ז . והשיער שמגיע לשם ברובו הולך להארכת שיער ולא לפרוץ. יואיל נא כבוד הרב לבדוק את מקורותיו ואל יפסוק כלאחר יד פסקים שמתאימים לאג'נדה האישית שמתנגדת לפיאות. ישנם אלפי פוסקים לאורך הדורות שפסקו שהמטפחות שמשפחת יוסף מתחרה הם פרועת ראש
סוחר לשעבר19.11.20
בשביל מה "אלפי פוסקים", זה גמרא מפורשת (רק שהיא קראה לזה "קלתה" והרמב"ם קרא לזה מטפחת), וזה טור מפורש, ורמב"ם מפורש, ושולחן ערוך מפורש, שהיוצאת במטפחת צריך לגרשה ואין לה כתובה... ראה שו"ע אבן העזר סימן קט"ו: "יוצאת לשוק או למבוי מפולש או בחצר שהרבים בוקעים בו וראשה פרוע ואין עליה רדיד ככל הנשים, א
שושני19.11.20
42
בספר "לקט שכחת הפאה" להרש"ב וולפא שליט"א. ראש כולל הרמב"ם השלם ביתר עילית
כבר נענה 19.11.20
41
הפאה מגרה, זה מעורר את היצר ומסיח את הדעת.לאומת פאה מתפחת מהודרת בגובה חצי מטר.
ללא שם19.11.20
40
אגב איסור הפאות כדאי גם לאסור את כובעי הבורסלינו בגלל שיש לוותיקאן חלק במניות שלהם והווי כמסייע בידי עוברי עבירה ועובדי ע"ז
בורסלינו19.11.20
39
אולי די! בתו של הרב קנייבסקי הרבנית קולודצקי עם פאה, נשות הרבנים אוירבך וועקנין בטבריה עם פאה, הרבה מהלובשות מטפחת חלק מהראש מגולה, אולי די?! קטניות מותרות לספרדים, בשר כשר לא חלק מותר לאשכנזים, תאפשרו לכל אחד את מנהגיו ורבותיו.
משה בן אברהם19.11.20
רוב נשי הרבנים עם פאות. גם רוב הנשים הצעירות הספרדיות בציבור החרדי, לובשות פאות. רק מעט מזעיר מהנשים המבוגרות הספרדיות עדיין עם מטפחת.
יאיר19.11.20
רב הספרדיות לובשות מטפחת אבל לא על זה הויכוח.........
ספרדיה גאה20.11.20
תקרא את התשובה הנל
משה בן אברהם את19.11.20
אם אתה כבר מדבר על הפאות של הרבנית קולדצקי וכו.. הלוואי שאת הפאות האלו הנשים היו שמות ואז היה אפשר לדון על כך..
גדי19.11.20
אין שום סיבה בעולם לכפות על הנשים הצעירות את הפאה של הרבנית המבוגרת שמתלבשת בהתאם לגילה.
דודי20.11.20
אין בעיה! שאשתך תשים פאה כמו של הרבנית קולודצקי גם הרב יצחק יוסף ייתן לזה חותמת כשרות.... וזאת בטוח לא פאה שמגיעה מהודו כי אם מראש של מטאטא....
אני19.11.20
יש הרבה רבניות שהולכות עם מטפחת אז תקחי מהם דוגמא! (וחוץ מזה הרב עובדיה אמר על ביתו שלובשת פאה שגם לה יש מקום בגיהנום..)
י19.11.20
38
מה שמדהים הוא, שהליטאים שמחפשים כל חומרא אפשרית וחוששים לכל פוסק שאוסר , כאן בחשש עבודה זרה הם מקילים
ח19.11.20
37
מרגלא בפומיה של הבבא סאלי זצוקל שמי שלובשת את הפאה הארורה היא מכינה לעצמה חומר הסקה בגיהנם!!! אשריך מורינו ורבינו אוהבים אותך!
אביב19.11.20
צאצאיו כבר הכחישו את זה!!!
אבוחצירא19.11.20
לא פוסקים הלכות לפי מרגלא בפומיה כל דבר צריך מקום מהפוסקים
ג'פרי 19.11.20
נו נו ! דווקא שיער זה דבר שנשרף מהר. אחרי כמה דקות ייגמר כל החומר הסקה. לא נורא ! אשריך הבבא סאלי אוהבים אותך ! ואת ההפחדות שלך .
דודו 19.11.20
שתים מבנותיו של הבאבא סאלי חבשו פאות!
ראובן19.11.20
36
ל2 מה הקשר אין פה חילוקי מנהגים של אשכנזים /ספרדים אם יש בעיה של ע"ז ו/או צניעות זה לכולם!!
אני19.11.20
אכן, אין שום בעיה של ע"ז ואין שום בעיה של צניעות, ולכן אין הבדל בין אשכנזים לספרדים, לכולם הדבר מותר ללא שום פקפוק. כפי שהאריכו להרחיב פוסקי ההלכה, מצד הצניעות יעויין בספרו של הגאון רבי שלום משאש רבה של ירושלים (תבואות שמש, שמש ומגן) ומצד הע"ז בתשובות הפוסקים הגרב"צ וואזנר, החיד"ו וייס, ובספר "הכצעק
מנדי19.11.20
35
זה ממש לא קשור לפסקיו של הרב עובדיה זה עבודה זרה!!!! זה אסור לכוווולם
אנונימי19.11.20
34
מה לגבי ילקוט של דרדס עם מצנפת על הראש? זה מותר? או שבגלל שזה בהכשר היועץ המשפטי לממשלה - שהבהיר למועצת הרבנות הראשית שלושה ימים לפני הבחירות לתפקיד הראשון לציון שבכלל אין לו תעודת רב בתוקף, ושצריך שהם מהר יכתירו אותו כרב כדי שיהיה אפשר למנות אותו - אולי זה לא כשר?
אוי הזוי...19.11.20
אני מוחה על כבוד תלמיד חכם! הזהר בלשונך....
יויו19.11.20
בושה וחרפה כל גבר יודע בעצמו כמה פאה זה לא צנוע !!!!
חרדי שפוי19.11.20
הדיוט גמור איך אתה מעיז לדבר סרה על רבן של ישראל
אחד שאיכפת לו19.11.20
33
הפריצות הנוראה שבפאה היא עבודה זרה בעצמה ! האישה עושה את עצמה לאליל על ידי שרוצה ללכוד מבטים של גברים ברחוב, ושמה פס על רצון השם ! הקקרבנות הם אלו שמסתכלים, שהרי הם ישרפו לעתיד לבוא - כמו קרבן, והיא האלילה החרדית...דרך אגב - איפה המגיב הקבוע שעושה "העתק הדבק" ומביא רשימה ארוכה שכל הפוסקים מתירים את
יהודי של אמת19.11.20
מת מקורונה
ה"י20.11.20
והמברך יתברך בכפל כפליים, אתה ומשפחתך וכל חבריך
המגיב הקבוע22.11.20
32
פאה נכרית אשה נכרית
משה19.11.20
רק בעיה קטנה, עם סיסמאות לא פוסקים הלכה.
נתי19.11.20
31
יש הרבה עובדי כוכבים ומזלות בארץ הן בבניה ועד למטפלים. ויש להם גם כנסיות קהילתיות שהקימו בארץ
גם המטפלים בקשישים עובדי עבודה זרה19.11.20
30
הרב יצחק צודק במליון אחוז. גם אני ראיתי שמגיעות הנשים, תורמות את השיער לבית העבודה זרה, הם לוקחים את זה, מוכרים ובכך ממנים את פעילות בית העבודה זרה. זה עצוב, אבל למרות האיסור, בנות ישראל לא מצליחות לעמוד בזה. ובפרט שהן יודעות שיש כאלה שמתירים ולו פאה כלשהיא. ניסיתי לדבר גם עם רעייתי ואחיותיי, אולם,
אלי19.11.20
כן? אתה ראית? רק לידיעתך, תרומת שיער לא אוסרת את השיער ולא הופכת אותו לתקרובת, כי "אין הקדש לע"ז"... ולפי הסיפורי סבתא שלך, אין מקום לאסור את השיער הזה. ספר את זה לרעייתך ואחיותיך.
לוי יצחק20.11.20
29
האם הוא בדק ממה עשוי הבד שלו. הכל נוכרי, אוטובוסים, מטוסים אפילו עטיפות לאוכל. בואו ניפרד מהכל.
וממה עשוי20.11.20
28
תגובה ל-2 אם הרב/אשת הרב טועים (לשיטת הרה"ג יצחק יוסף) אז זה מתיר גם לנשים אחרות? תגובה ל-4 אוליי כבודו יסביר לנו קצת על נושא הקטניות בפסח? הפתרון היחיד הוא שיצאו הגברים שנשותיהם הולכות עם מטפחת לרחוב ויחמיאו לנשים עם הפאות ע"י בעליהם ואז הגבר אוליי יתעורר ויבין שבבית אשתו נראית כמו "יאכנה" ולעומת ז
משה לוי19.11.20
הסיבה לאיסור בקהילות באירופה שאכול קטניות בפסח היא שבזמנו היו שולחים ממקום למקום שקים של קטניות או שקים של חיטה/שעורה. נהגו למחזר את השקים ואז כמובן שבשקים שבהם היו קטניות, נשארו גם שאריות של גרעיני חיטה. ואז נוצר חשש שמי שצורך בפסח קטניות, עלול בטעות לצרוך כמות זעירה של חיטה שהיא חמץ. וזו הסיבה שנת
קטניות בפסח.19.11.20
27
אין שום חידוש בכך שהרה"ר אמר שכל השער בעולם מקורו מהודו, ואם יש מעט שאינו משם, הוא לא מגיע לשיווק המסחרי, כי הוא מעט מזעיר. כל זה ידוע לכל נותני ההכשרים. כל זה ידוע. הויכוח הוא הלכתי ולא מציאותי - האם השערות נאסרות מצד תקרובת ע"ז. הרב אלישיב והרב שטרנבוך ועוד, אסרו על פי עדותו של השליחים שלהם. מנג
אסביר מה הדיון19.11.20
יענו לו אחרים, הגר"מ גרוס בכלל לא צריך לענות על המכתב ההזוי הזה.
הרב הראשי19.11.20
26
מספיק בר סמכא.
הרב גרוס19.11.20
25
שכל אחד יעשה מה שרבותיו אומרים לו ולא יגיד לשני מה לעשות,,, אם מישהו רוצה אני יכול להסביר לכל הספרדים למה אסור לאכול קטניות בפסח...
אבי19.11.20
קודם כל קטניות בפסח מר"ן בב"י כתב שזה מנהג בלא טעם וזהמנהג לא נכון... אז אן לך מה להסביר ובמיוח היום. וכאן זה לא שיש מחלוקת בראשונים או באחרונים וכול אחד תופס שיטה. אלא יש שיטה אחת וכול מה שהתירו הרבנים זה לא הפאות שיש היום.
טיפש19.11.20
כל הרבנים השכנזים אסרו, הרב קנייבסקי עוד רבנים צועקים על זה וכולם מטאטאים את זה מתחת לשטיח כי זה מה שבא לכם לעשות.. ואחרי זה עוד תגידו שזה יותר מכסה ממטפחת. בושה!
י19.11.20
הגר"ח קניבסקי סובר שפאה עדיפה ממטפחת. ובספר "מאיר עוז" (סי' ע"ה סעיף ב' אות ב') כתב, "וכן הורה לי הגר"ח קניבסקי שליט"א, כששאלתיו אם ראוי לי להחמיר בזה, ונקט לשון המשנה ברורה, ושבמקומותינו המנהג ללכת עם פאה, והוסיף שאשתו של החזון איש הלכה עם פאה, וכן אמו אשת הקהילות יעקב, וסבתו, וכל נשות ליטא, הלכו
אליהו19.11.20
שכל אחד יפעיל את ההגין שלו ולא של רבותיו. התוצאה תהיה הרבה יותר הגיונית ויותר טוב. לגבי קטניות: זה פטנט מפולין ולא אחזור על הסיבה.
רבותיו אמרו19.11.20
לא מדובר במחלוקת בין אשכנזים לספרדים, כפי שהציבור התמים חושב. לבישת הפאה החלה מהקהילה הספרדית באיטליה לפני חמש מאות שנה (המתיר הראשון הוא בעל השלטי גיבורים שהיה רב הקהילה שם) ובימינו רוב גדולי הספרדים התירו פאה. הרבנים הגאונים: הרב שלום משאש, הרב יוסף משאש, הרב קאפח, הרב בן ציון אבא שאול, הרב אליהו
משה19.11.20
בדיוק!!!!!!
אני19.11.20
אהבתי
חיים19.11.20
24
האגדה מספרת על אביו: פעם נסע ברכב והקו היה מטושטש. אז ענה לשואל: בדרבנן - ספיקא לקולא, ובדאורייתא - לחומרא. ופאה נכרית תמיד אסור.
אגדתא19.11.20
אוי ואבוי לך תגובה מרושעת ה' לא יסלח לכם כלל
בושהההההההההההה22.11.20
23
הוא לא מדבר עם איסור פאה אלא אפילו אם מותר בכל זאת הפאה אסורה כי היא תקרובת עבודה זרה מה קשה להבין ???? ז"א שאם תמצאו פאה שהיא לא מעבודה זרה אז גם הוא מסכים שלמי שרבותיו מסכימים לו שמותר...
למה לא מבינים19.11.20
22
ל6 הרבי היה גאון עולם אבל זה עדיין לא הרוב! ובוודאי שלא התיר פאות שלובשות היום ( שיער טבעי עם פס לבן שזז לפי הרוח.... ) והפסיקו עם הקטניות והבשר כשר אין פה מחלוקת מנהגים זה עניין של ע"ז וצניעות! !!
אני 19.11.20
מי אמר לך שאין היתר לפאות שלובשות היום??? למדת בכלל את הסוגיא? בפוסקים מפורש שהתירו גם פאה שאי אפשר להכיר בה שהיא פאה בכלל! הגר"ש קלוגר, המגן גבורים, התורת שבת, האגרות משה, ועוד כותבים בפירוש שמותר ללבוש פאה שלא ניכר שהיא פאה, בגלל שאם רואים שלושה כחרדיה מבינים שהיא מכסה את ראשה ואין בעיה לא של מראי
יעקב19.11.20
21
הרב יצחק העתיק מכל ספרי התעמולה שיצאו עד כה בנושא הזה, ורוב הדברים אינם נכונים במציאות. גם בנוגע לחשש עבודה זרה, וגם בנוגע לחשש צניעות. זו ירידת הדורות... ביביע אומר יש מספר דברים שאינם מדוייקים (כגון שכתב שה'פני יצחק' התיר רק בחצר, ובפועל התיר ברה"ר, או שהזכיר כמה פוסקים מתירים כאוסרים) אבל תשובת ב
דניאל19.11.20
20
אשרינו שזכינו לשמוע דברים נחרצים נגד הפאות, למרות שיש רבנים שמתירים, אבל בטח שלא את הפאות שיש היום, אולי את של המורה שלי של הסמינר, קש כזאת... אני שמחה ומאושרת להיות עם מטפחת למרות שזה קשה בטירוף!
כ19.11.20
אשרייך! גם אני שמחה ומאושרת עם הפאה, למרות שזה קשה בטירוף. אצלנו אין כזה דבר מטפחת, כי זה לא נחשב כיסוי בכלל. כל רגע זה מחליק מהראש, ולא שווה כלום. שמעתי שיש כאלה מתירים 'שתי אצבעות'... אבל תכלס זה 5 אצבעות.
יהודית19.11.20
אם השיער הוא הערוה אז מה את עושה בזה שאת מכסה אותו בשיער אחר? ברור שפאה זה לא כיסוי ואם מפריע לך את יכולה לקנות סרט למניעת החלקה..... אני פשוט בשוק לראות משהו שלובש פאה ואומר שהיא מותרת ולא רק זאת אלא שהיא יותר טובה ממטפחת??????????!!!!!!!! לאיפה הגעתם?! אחת שמחכה להתחתן כדי לשים מטפחת בגאוה.
יהודית20.11.20
תודי שמטפחת זה יותר צנוע... ולא, אין לי 2 אצבעות... מטפחת לא נחשבת כיסוי? מישהו פה התחרפן...
כ20.11.20
19
ובזה ראוי לנו ללמוד מהמיזרוחניות ובנות ישמעאל מה היא צניעות ומה היא כבודה של בת מלך
כיפת זכוכית19.11.20
18
וואס פארדרייט ער א קאפ. אף אחד מהפוסקים האשכנזים לא מערער על הפיאות.
מיקי19.11.20
17
לאחר בירור יסודי ומקיף הרב אליישיב כבר הכריע להיתר וכך מילה נוספת מיותרת
אהרן 19.11.20
16
בתור שוחט שביקר בברזיל ובאירופה, לא נעים להגיד אבל הוא מקשקש. רוב הפאות בכלל לא מהודו. א. וגם רוב הפאות מהודו לא מעבודה זרה. ב. לפי הספרדים מתירים מטפחת בגלל שאפר ב' אצבעות, בשונה מהאשכנזים שמחמירים ובגלל זה מעודדים פאות. ג. פאות ארוכות מדי ופרוצות אכן פחות צנועות, אבל עדיפות על מטפחת שלא נשלטת ומ
דוד19.11.20
15
איך אסור? אין איסור חל איסור..:)
ספרדי19.11.20
14
בתור גבר לכל הנשים שהולכות עם פאות ארוכות תדעו לכן שזה לא צנוע ומכשיל את הרבים . את לובשת פאה תדעי שאת מכשילה !!
גבר ציוני19.11.20
13
וכשאברך עוזב הישיבה לעבוד בהיי טק, זו איננה עבודה זרה??? הוא הורס את כל משפחתו. למה לא מנדים אותו?
דן סגל19.11.20
12
סבבה, נוריד כיסוי ראש וזהו...אמן
ללא שם19.11.20
חלילה, אין צורך להתייחס לכאלה שכל היום יש להם רק פאה בראש ורק זה מעסיק אותם. אצל הרב עובדיה היה תא קולי בטלפון, הכל מותר חוץ מפאה נוכרית... וגם הבן שלו יצא כמוהו.
אחד19.11.20
11
לצערי כבוד הרב לא חקר לעומק אלא הסתמך על שמועות וכו . היום שוק הפאות בישראל ובארצות הברית מסתמך על שיער ברזילאי דרום אמריקאי ושיער רוסי . דרום אמריקאים ורוסים אוקראינים הם לא עובדי עבודה זרה . הטענה שמוכרים שיער הודי ומוכרים אותו בתור שיער רוסי או ברזילאי לא ברית מציאות והתשובה לכך פשוטה כל סוחר
סוחר שיער19.11.20
לא מדוייק השער ההודי הוא בהחלט רוב השיער של הפאות בעולם 1. המחיר לשיער הודי יותר זול מכל מקום אחר ואת זה כל סוחר פאות יודע (להגדיל את הריווח מקנייה זולה במיוחד) 2. השיער ההודי עדיף על מרבית השיער ממדינות אחרות בגלל חוזק השיער ועיבודו. 3. צבעים לא שייכים כאן כי הצבע בלונד או ג'ינג'י נעשה גם משער שחור
...20.11.20
הנייר (וק"ו דף האינטרנט) סובל הכל... 1. לפי דברי כל המומחים, השיער ההודי לא יותר מ30 אחוז מהשיער בעולם, וכך עולה חד משמעית מנתוני היבוא והיצוא של האו"ם, וכך גם משתמע מדבריו של שר המסחר ההודי בראיון לעיתון בינלאומי. 2. המחיר של השיער ההודי הוא בינוני, לא זול כמו שיער סיני, ולא יקר כמו שיער אירופאי.
מאן דהו22.11.20
10
אם כבוד הרב שליט"א מבסס את הפסיקה שלו נגד על כך שמדובר על פיאות עבודה זרה, ידוע לי על פאניות שקונות שיער מנשים יהודיות שהן מכירות (ממני קנתה אחת מהן), אחת מהן לדוגמא הפאנית אסתי טיגרמן מביתר - מה הבעיה בעצם בעניין? פאה צנועה וכשרה משיער יהודי, האם לספרדיה שהולכת לפי הרב יש בעיה לחבוש פאה כזאת? אני
שאלה לי19.11.20
פאה צנועה או לא צנועה, זה לא נמדד לפי אורכים וסנטימטרים, כמו שגם את טועה (ואת לא אשמה, ככה השרישו בציבור) אלא לפי המנהג. אם במקום מסויים כולן הולכות עם פאות ארוכות וזה כבר נדוש, אין בזה שום בעיה של צניעות. כי כל דבר שאינו מושך תשומת לב מיוחדת, הוא צנוע.
ירמיהו19.11.20
9
להוי ידוע בתו של הרב קניבסקי, הרבנית קולודצקי, משתמשת בפיאה עם הכשרות של הרב גרוס. בעלה שליט"א, בירר ובדק את יסודות נתינת הכשרות של הרב גרוס, והחליט כי אפשר לכתחילה לסמוך על ההכשר.
ידען19.11.20
8
רק לא כתוב כאן שנשים ספרדיות חובשות מטפחת כאשר חצי מהשיער עצמו מציץ בשיעורים שונים. אצלנו האשכנזים זה מה שנחשב לאיסור גמור.
אלימלכה19.11.20
לא התווכחו פה אם ספרדיות צודקות או שכנזיות, התווכחו פה אם פאה אסורה גם בגלל ע''ז או רק בגלל צניעות אדברא , אם אצליכם אסור להוציא שיער אז אל תוציאו אבל מה הקשר להגיד על אחריות שמוציאות?
מ20.11.20
7
מרנו ורבנו איש אמת לא פוחד לצעוק בקול את מה שכולם פוחדים אשריך מורי ורבי אוהבים אותך לא סתם אבא שלל בחר בך להיות לנו למנהיג..אחריך עד 120
עטרת ראשנו19.11.20
6
הרב מדבר לאלו שהולכים לפי פסקי הרב עובדיה. ולא לחבדניקים וכאלה שהם נוהגים על פי רבותיהם וגם שם צריך שתהייה הפאה על פי כללי הצניעות וההלכה
חשוב לציין19.11.20
אני לא מסכים זה לא ענין רבני שאז אם אחד מתיר אז שיעשה כמנהג רבותיו אלא זה ענין תורני ולא בגדר הצניעות
דוד19.11.20
אני חושב שהוא מנסה להגיד שכולם ישימו מטפחות גם לאלה שרבותיהם הורו להם בדווקא פאה כמי הרבי מה שהוא אומר ומנסה להוכיח זה איסורי תורה ר"ל אבל לא כולם יסכימו איתו
חבדניק19.11.20
הרב אולי "מדבר" אליהם... בכתבה הקודמת על הדברים שהרב אמר יש המון מחלוקות, ריבים וכעסים על הרב. למה? הוא לא התחיל ב:"שלום לכולם, כעת נדבר על פסיקת ההלכה לקהל הספרדי על דעת הרב עובדיה" או משהו דומה. הוא פשוט הודיע שכל מי שלובשת פאה עובדת עבודה זרה!!! איזו עזות!!! מרתיח את כולם ואני בינהם!!!!!!!!!!!!!
מישהי19.11.20
כבוד הרב מנסה לכפות את דעתו, וזה טבעי - כך נהג גם אביו ז"ל... אין אשכנזים ואין ספרדים, יש יביע אומר וכולם חייבים לעשות מה שכתוב שם.
זיו19.11.20
ה' ירחם לומר "איזו עזות" בר מינן מוחה בך מחאה נמרצת חייבת לחזור בתשובה וכבר ידוע מה שאמרו חז"ל על המבזה ת"ח ברחמים. וכולי תקוה שלא יקרה חלילה לשום יהודי, ועל עצם דבריך בוודאי שהתורה מחייבת אותו לומר את המציאות שהוא בדק גם אם זה כואב לך
אני מוחה בך19.11.20
5
מרן הראש"ל קודש קודשים
יהודי19.11.20
4
הרב פוגע בפרנסתם של יבואני הפאות. כל הסיפור של הפאות ממש מיותר. מספיק מטפחת על הראש. אבל, היה איזה רב לפני כ - 200 שנים ששאלו אותו לגבי שיער נשים והוא המציא את הפטנט של גילוח הראש ומטפחת. עם הזמן נעשה שידרוג ורב אחר התיר פאה נוכרית. ועכשיו יש כאלה שחושבים ששרה אימנו גם גילחה את הראש ובכלל זה ציווי מ
לא נורא. 19.11.20
כמה בלבול מוח (נ.ב. אף אחד מיבואני הפאות לא יפגע מהשטויות האלה)
זלמן19.11.20
3
עצוב לי שלא הצלחתם להבין אפילו את דברי הרב יצחק יוסף.. הרב יצחק יוסף שם לרגע בצד את האיסור שיש בו משום צניעות והתרכז בעיקר באיסור הנאה מעבודה זרה שיש בשיער הנל של הפאה שכמעת כולה מגיע מהודו. שבאיסור הנאה מעבודה זרה אין הדבר אם אתה אשכנזי ספרדי חסיד חבדניק או אפילו מי הרב שלך. חבל שאדם ששומע דבר כזה
אמת תחקור19.11.20
2
אין אפילו מילה אחת נכונה במכתב הזה. "מגלחים מאות מליונים של עובדי ע"ז (הינדו) את שער ראשם לע"ז (בודהה)"... לא, זה לא בודהה. זה אליל אחר לגמרי. בודהה בכלל לא קשור. אני מתפלא שהוא לא עשה שיעורי בית הכי בסיסיים.
חפציאלי19.11.20
1
"רוב ככל גדולי רבותינו" רוב= זה הרוב שאתם החלטתם שהם רוב ואתם אלו שהחלטתם שהם גדולים. אבל יש רוב גדול יותר שמתיר פאה נוכרית. משפחתי כמובן נוהגת לשים מטפחת אבל מי אני שיעז לומר לאחרים שמסתמכים על גאוני עולם אחרים מה לעשות? הרבי מלובביץ' התיר!
רם19.11.20
יש כמאה ושלושים פוסקים שהתירו פאה, ועוד עשרות שהעדיפו פאה על מטפחת, ביניהם החזון איש, הרב משאש, הגר"ח קניבסקי, הגר"ח גריינמן, הרב בן ציון אבא שאול, הרב לפקוביץ, מוהרא"ש, הרבי מליובאוויטש, רבי יוסף קאפח, ממש מדגם מייצג מכל העדות והחוגים.
אפרים19.11.20
המשנה ברורה בסימן ע''ה כותב שפאה מותרת אפילו משיער עצמה וגם כף החיים בסימן ע''ה, בנוסף לכך יש רשימה של 150 פוסקים שמתירים ואף מעדיפים פאה.
משה בן אברהם19.11.20
א- הפאות של פעם לא כמו היום- בתוך תוכך אתה יודע שזה לא צנוע הפאות הארוכות אל תיתמם. ב- זה משיער מעבודה זרה ומה שהתיר הרב זה בשיער שהוא לא ע"ז.
ץ19.11.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 12:36

באישור הנציגים החרדים?

"בתוך מספר שבועות" | המדינה השיבה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 12:18

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 12:05
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 10:04
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 08:03

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 30.04.24