כיכר השבת

תעסוקה בעייתית

מה יעשה הבן?! // מאמר מערכת

התמונות המגיעות מהצמתים, כמעט כל ערב, מציפות שוב את המציאות המרה - הייצוג המשמעותי לצעירים שמקומם לא שם; היחידים - הולכים ונעשים רבים, והאתגר מתעצם (מאמר)

64
מאמר מערכת | כיכר השבת | י"ט בטבת | 03.01.21
הפגנה. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה
הפגנה. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

התמונות המגיעות מהצמתים בתקופה האחרונה, כמעט כל ערב, מציפות שוב את המציאות המרה ממנה בחרנו להתעלם פעם אחר פעם. בכל ההפגנות המתרחשות בקרבת ריכוזים חרדיים, בין אם זה צדק לאהוביה סנדק, נגד הרכבת או בעד פוליטיקאי זה או אחר, יש ייצוג משמעותי לצעירים שמקומם לא שם. כאלו שחבשו את ספסלי הישיבות עד לא מזמן ואולי עדיין נמצאים בהן כשאין הפגנות. לפעמים הם רק צופים מהצד ולומדים את מלאכת ההפגנה, חלקם כבר מעזים יותר ומשתתפים באופן פעיל. הוריהם ככל הנראה לא יודעים היכן הם נמצאים, או יודעים ואין לאל ידם למנוע זאת. ייתכן שבאותה שעה בה המוחים הצעירים והנחושים מגלגלים את פחי האשפה הבוערים אל הכביש, יושבים האבות והאימהות עם ספרי תהילים ומתפללים על ילדיהם.

היכלי התורה גדושים, ברוך השם, אפילו עולים על גדותיהם. "אין מקום" היא התשובה השגורה בפיהם של העוסקים במלאכה. מיטב בנינו בוחרים בדרך המאתגרת, שוקדים על תלמודם ומתפללים בכל עת שלא לבוא לידי ניסיון. אלא שהמיעוט שהיה פעם זניח, הולך וגדל, הולך ומתעצם. לא ניתן עוד להתעלם מקיומו, אי אפשר עוד להפטיר כאשתקד.

הגמרא במסכת ברכות מספרת לנו על אותו הבן, שאביו הרחיצו וסכו, האכילו והשקהו, תלה לו כיס על צווארו והושיבו במקום שהניסיונות רבים עד מאוד. מסיימת הגמרא בשאלה רטורית, "מה יעשה אותו הבן שלא יחטא?". הגמרא הזו מצוטטת פעמים רבות כדי להוכיח את חשיבות ההתרחקות ממקומות מסוכנים לנפש, אך המעיין בה יראה עד מהרה שהדגש המרכזי הוא על המצב הנפשי של הבן, על השיעמום וחוסר התעסוקה שלו, ועל מצב השפע בו הוא נתון, שמביא אותו כמעט בוודאות לידי החטא. שיעמום מביא לידי חטא, שיעמום כחוסר תעסוקה ושיעמום כמצב נפשי של בלבול הדעת, כתוצאה ממחסור באתגרים ומטרות.

שאלת "מה יעשה הבן" צריכה להדהד גם באזנינו. אנרגיית הנעורים הרבה המושקעת בכל הפגנה או מחאה, צריכה להיות מתועלת לאפיקים חיוביים, היא לא הבעיה אלא הפיתרון.

המרץ הרב בגילאים האלו הוא טבעי ונורמלי. תלמידי הישיבות אינם יוצאים להפגין משום שהם מזדהים עם הערכים או האידיאולוגיה של מארגני ההפגנה, הם עושים זאת משום שאין להם משהו טוב אחר לעשות, והגמרא כבר נסגרה מאליה. ההפגנה לא מושכת במיוחד ואפילו לא מאוד מעניינת, אבל היא ההצגה היחידה בסביבה אז הם הולכים אליה, ובכך הם מגלים לנו שלא היה להם משהו טוב אחר לעשות.

כל עוד היו אלו מעטים, בחרה מערכת החינוך להתעלם מקיומם. כשעוסקים במציאת דרך לרבים, אין יכולת להתפנות לפתרונות מותאמים למיעוט שאינו מוצא את עצמו. זו הייתה בחירה מובנת, גם אם כואבת, שהעדיפה את טובת הרבים על צורכם של היחידים. אלא שהיחידים הללו הולכים ונעשים רבים ואנו עומדים בפני אתגרים חדשים.

שורש הבעיה איננו ההפגנות - אליהם התנגד כל כך אבי הישיבות בדורנו, ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל - או פגעי הטכנולוגיה, אלא שאלתה המהדהדת של הגמרא "מה יעשה הבן". הצעירים הללו מחפשים תעסוקה ואתגר, משמעות וחוויות הצלחה, בישיבות ניתן למצוא את כל אלו, במילים אחרות ובמסגרת מדודה ומדויקת. אלו שלא מצאו זאת שם, מצאו את עצמם משוטטים בחוצות ומחפשים תעסוקה חלופית. עלינו לשאול את עצמנו מהי המסה הקריטית ממנה לא נוכל עוד להתעלם, היחידים נעשו רבים. כששוטטו בחוץ עשרות נערים שלא מצאו את עצמם, היה אפשר להשיב שהמערכת עובדת באופן די מושלם. בשנים האחרונות ובפרט מאז פרוץ הקורונה, המספרים גדלים באופן מבהיל. אין צורך לדבר עם אנשי חינוך כדי להיווכח בכך, די להתבונן בתמונות המגיעות מכל אטרקציה מזדמנת.

האם נוכל להתגונן ולטעון שידינו לא שפכו את הדם הזה? האם לא נדרשת מאיתנו פעולה כלשהי למען אותם תלמידי ישיבה שעדיין לא יודעים באיזו דרך הם פוסעים, אבל אפשר לנחש לאן היא תוביל? אין טעם בטמינת הראש בחול, הם לא חוזרים לישיבה כפי שיצאו ממנה. חלקם לא חוזרים, אחרים חוזרים אבל יוצאים שוב על מנת שלא לחזור.

גם אם לא נוכל להציע פתרון מותאם לכל אותם חסרי בית ומנוח, נוכל לחתור אליו. בהכוונתם של גדולי ישראל, לבטח יהיה ניתן למצוא להם פתרונות, כדי שלא יימשכו לתעסוקה הבעייתית הזו. מרץ הנעורים העצום הזה מחפש אפיק להתגדר בו, וכשאינו מוצא, הוא מופנה לשוטטות לילית בהפגנות. הבו לנו אנשי תבונה ומעש שיפנו, לאורם של גדולי ישראל, את האנרגיות האלו, למקומות חיוביים.

תוכן שאסור לפספס
64 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
אני חושב שכל ההפגנות הטיפשיות האלה הן חילול השם וביטול תורה , עדיף להתיצב שעה ולסדר את העניין כמו שצריך במקום לגרור מאות בחורים להפגנה טיפשית ומיותרת לריב עם שוטרים ושוטרות(!) להסתרח בבואש ועוד מרעין בישין פשוט גועל נפש!! מוציאים שם רע על כל החרדים תתביישו!! ובקשר לחוסר תעסוקה , קצת התנדבות לא תזיק
מישהו04.01.21
32
המצב בהחלט בעייתי כיום יש הרבה ישיבות תכוניות שעושות עבודת קודש של ממש הן בלימודי קודש והן בלימודי חול , ולרוב הבחורים יוצאים משם לישיבות הקדושות בנוים יותר
יהודי פשוט04.01.21
31
1) כאשר שוללים גם טכנולוגיה מסוננת נקיה ותורנית א) גורמים לנער להימשך לחילוניות ששם נראה לו יותר מעניין ומלא צבע, וגורמים לנעול דלת מחילוני לחזור בתשובה כי רגיל בטכנולוגיה. [בנוסף לדברי המשנה כל מה שברא הקב"ה בראו לכבודו שהרבי לומד מזה שהטכנולוגיה נוצרה לחסד ולתורה] ב) רצון ה' שתהיה השבת אבידה, אם י
משה בן אברהם04.01.21
בתקופת הקורונה פתאום קלטנו כמה חברה היא דבר שבונה, למה אתה חושב שזום יעזור? הילד יחפש חברה ברחוב. חוץ מזה בציבור הדת"ל שמחזיק אינטרנט, יש 50% עזיבת דת ונשירה, זה לא אומר שהם לא צודקים בדרכם, אבל זה וודאי מראה שאינטרנט ומקצוע הם לא הפתרון.
צחי04.01.21
זה הגישה של החרד"לים
יהודי04.01.21
גם החרד"לים לפעמים צודקים
ג'פרי 04.01.21
אתה מזרוחניק תמים! כל עוד שלא טעמת את טעם הגמרא באמת תמיד תצטרך תעסוקה ותחלופה תדירה למדוון נושאים. מי שהתחבר פעם אחת לסוגיה בלומדע'ס כמו שצריך לא יחפש תעסוקה אחרת. בהצלחה בבדיקת ארבעת המינים......
יהודי פשוט04.01.21
תסלח לי אדוני, אתה התמים, היום לא כל הבחורים יכולים לשבת מהבוקר עד הערב וללמוד, וגם להם צריך למצוא פתרונות בצורת גוון בלימוד, זו לא עבירה, כמה נערים הלכו לאיבוד בתוך המסגרת רק כי לא מצאו את עצמם? נקודה למחשבה.....
אני04.01.21

הצגת כל התגובות

30
כל ענין הלימודים החילוניים לא שייכים לנושא פה יש בעיה שאין להם הנהגה נורמלית על פי התורה
חיים04.01.21
29
בחורי הפלג כבר מזמן ירדו מהפסים, הם עדר בלי רועה, אבל יש להם הורים וההורים אחראים שנותנים להם להשתולל ברחובות ולהבאיש רחינו, מה הם רוצים ומה הם השיגו, מה הם חושבים שהמדינה תיבהל מההפגנות הפרועות שלהם, לא כך משנים חוגים, היהדות החרדית מעולם לא התנהגה כך, והחוצפה שהם מתיימרים להמשיך את דרך הרב שך, או
יואל04.01.21
ב"ה הכלל הוא המרחם על האכזרים מתאכזר על הרחמנים... מי שלא הולך להפגין על הדברים שצריכים להפגין עליהם לבסוף הוא ובניו הולכים להפגין בבשאט נפש במקום שחרדי לא צריך להיות מעורב כלל ועיקר. ב"ה אשריהם לאנשי הפלג כמו כמו שקוראים להם החרדים כמו פעם שמוחים בדרך שמחו בזמן מרן הגראמ"מ ש"ך שחלילה יהודי חרדי לא
חרדי04.01.21
ועל כל ההורים שנותנים גב לזה... מי שנורמלי לא תומך בזה שהבן שלו כל שני וחמישי בהפגנות עם שוטרות, ונעצר כל יומיים על קידוש ד'. "השקפה" עקומה כזאת לא ראינו מזמן.... עדיף להעצר ל-50 יום מאשר להתייצב לחצי שעה בבקו"ם... הגיון אין פה זה בטוח, מה כן יש??? כמה אנשים שעל מזבח ה"השקפה" מקריבים את הבחורים שלהם
אני04.01.21
כשאתה חושב על עצמך ורק על הבן שלך אולי הנך צודק אבל מה עם הבחור שוועד הישיבות לא מסכים לתת לו הדיחוי בגלל שהוא עובד בלילה להביא פרנסה להוריו ומה עם הבחור שאינו יכול כלל לשבת וללמוד מה איתו הוא אמור להיזרק תחת גלגלי הצבא המגנה לישראל? על קם הויצעקו אנחנו לא מסכימים להיות משעובדים לידי הצהלניקרס אנחנו
חרדי04.01.21
28
לדעתי לא צריך להגיע ללימודי חול כדי לעניין את הילד, גם אם יהיה שיעור אחד בשבוע וכש"כ ביום כמו "טיול עם המפרשים מדוע דן נחש ונפתלי אילה" או "בחיי כלי יקר ואלשיך על הפרשה" הילדים יתרתקו לתורתינו. [בתגובתי הקודמת כאן התכוונתי גגלו ונכתב - ע"י המקלדת החכמה - גדלו]
משה בן אברהם04.01.21
שוב פעם אתה! שור שנגח וארבעה אבות מעניינים לא פחות ואף יותר מהדוגמאות שהבאת. לא צריכים לחפש אטרקציות בלימוד. מי שמשקיע ומונח בלימוד הסוגיות כדבעי - נהנה ומתענג כל רגע - בדוק ומנוסה! הא! אל תשכח לספר לנו איך היה בטיול... אחחח התמימות של המזרוחניקע'ס
יהודי פשוט04.01.21
אולי חלאס, האיש מצביע על דברים נכונים, אתה לא חייב להסכים איתו בהכל אבל זה בטוח שאם כוווווווווווווולם היו כל כך נהנים משור שנגח את הפרה בלבד הכוללים היו מלאים,,,, עובדה שבכוללים יש עוד מסלולים ולא רק גמרא, צריך לתת גיוון לבחורים שלא מסוגלים ללמוד מהבוקר עד הערב רק גמרא, ולא להגיד להם תסתדרו עם המס
אני04.01.21
27
נתוני הנשירה נמצאים בכלל המגזרים, 40% בציבור החרדי. 50% מהנוער הדת"ל נושר או עזב את הדת. ו40% נשירה בנוער החילוני!!! הקורונה הפכה נשירה סמויה לגלויה, וכל אותם נערים שבקושי תפקדו במוסדות, פשוט יצאו לרחובות. אז תצאו החוצה תתנדבו ותעזרו להם, ובעיקר תתפללו!!!!
צחי04.01.21
26
הישיבות צריכות לקבל רק מלאכים מהשמיים.... הם ללא שום חסרונות אין להם קורונה או חשש מגיוס והפגנות... וילמדו ללא הפסקה .כי בני האדם נבראו שונים אחד מהשני...האחד חכם השני טיפש. האחד עצלן והשני חרוץ. האחד בריא והשני חולה גם מחלת חוסר קשב. ובני אדם יש להם חסרונות....עייפות,שיעמום אי הבנה,בעיות אישיות ומ
אבא04.01.21
25
לימודי חול - אין ברירה
גיימס הטפילד03.01.21
24
בתור מורה שמתעסק בחינוך החרדי אני רואה את זה בתור תוצאה ישירה של החינוך המרובע והמשעמם והאפרורי ששורר בחינוך של ילדינו והעיקר שזה יהיה כמו שהיה לאבותינו במדבר..35 ילדים צפופים בכיתה אחת שיעורים חד גוונים בהם 7 ילדים לומדים וכל השאר משתעממים או לא מבינים בלי שום חוגים בלי שום פעילויות נוספות והעיקר ש
ראובן03.01.21
אם אתה באמת מורה, אז בא נראה אותך, קח את הכפפה לידיים ותתחיל לשנות מה שצריך.
למורה הנכבד04.01.21
במשך שנים תקפו את הציבור החרדי שההוראה היא ישירה ולא עקיפה בשיתוף התלמידים. וכמובן שמנהלי המוסדות נאלצו לומר, תראו אנחנו לא ממש פרמטיביים וכן הלאה. לפני שנה יצא מחקר שבהוראה ישירה נקלט אצל התלמיד 59% לעומת הוראת מחקר 31% והוראת משחק 19%. ואז נזכר משרד החינוך בהוראה הישירה. לא תמיד צריך רק ישיר, אבל
צחי04.01.21
23
כבחור ישיבה אני יכול להעיד שיש הזדהות עם רצח אהוביה ולכן התופעה של בחורי ישיבה בהפגנות אלו נפוצה יותר אבל יש הרבה צדק בדברים וצריך לדאוג לבחורים אלה להתנדבות באיזה ארגון לדוגמא לנוער החילוני יכול להתנדב בכבאות והצלה למה אין כזאת תכנית לחרדים עם תדאגו להם למשהו איכותי וממלא חוץ מתרה כי לא כולם מרגיש
א04.01.21
22
נכנסתי לתגובות ונבהלתי כמה שהאמת נעדרת והשקר שולט
א03.01.21
21
החינוך החרדי זה אילוף. זה לא באמת חינוך.
אברך נושר03.01.21
20
כיצד ניתן לעזור לנערים הללו ועדיין לשמור על המסגרת הישיבתית?
ישי03.01.21
המסגרת הישיבתית היא בעיה. מעבירים שנים ולא לומדים מקצוע. יש מספיק רבנים/שוחטים/מוהלים/משגי לעומת זאת בישיבות של הדתיים הלאומיים, המצב יותר טוב. צריך לדעת לשלב תורה ועבודה. לא סתם נאמר: "אם אין קמח - אין תורה". ההמצאה החדשה יחסית הנקראת "ישיבות" פוגעת בסופו של דבר במגזר החרדי ובמיוחד בבני הנוער ש
מישהו03.01.21
יותר טוב? כמה מהדתיים לאומיים נשארים דתיים בכלל?
מישהי04.01.21
כן כמה בחורי ישיבות יש לדתיים כמה בהסדר כמה אברכים אנחנו גאים ב95000 אברכים מהמגזר מימיהם של אבותינו לא פסקה ישיבה מהם האומר מאי אהנו להו רבנן להם קראו להם שנו הרי הוא אפיקורס ולעצם הענין אני יודע על הרבה חברה שמסתובבים שהם לא רוצים ללמוד מקצוע
דווס03.01.21
"הישיבות פוגעות במגזר החרדי"?! מה זה 'מגזר' החרדי ללא ישיבה? מה שוה 'מגזר' חרדי ללא לימוד תורה? אמנם, לא חסרים בעיות, ואכן צריכים פתרונות. אבל האחרונים שמהם אפשר ללמוד זה הבחורים שהם בקושי דתיים או האחרים שעוסקים בלטפס על הגבעות.. אל תטיפו לנו בזמן שאתם במצב גרוע.
תגובה04.01.21
19
הלוואי והדברים יפלו על אזניים קשובות. הנושא כל כך כואב! ומישהו חייב - חייב להתעורר. אנחנו מאבדים את מיטב בנינו. מישהו חייב להתעורר!! משהן צריך שיקרה. אנא ה׳ הושיעא נא!!!!
יוסי03.01.21
18
ל"יהודי הפשוט" שהגיב לי (2) אתה חושב שבגן עדן יושבים רק חרדים ובגיהנם יושבים רק מזרוחניקים? דע לך שבאחד מחדרי גן עדן יושב מזרוחניק שהיה תמים עם ה' והאיר פנים לכל יהודי ואמר חק לישראל תהלים ומעמדות למרות שאכל רבנות, ובגיהנם יושב באחד החדרים יהודי לבוש כחרדי שהתגאה בלמדנותו ובז לטועים בלימוד והכאיב לא
משה בן אברהם04.01.21
17
ההפגנות על אהוביה הם לא חסרות תוכן ואסור לשום יהודי לשתוק על זה
מד03.01.21
16
ההפגנות של הפלג באות בגלל שאין להם הנהגה תורנית, הם מתעקשים על השגעון של לא מתייצבים שגרם לכל ההפגנות ולא הביא ושם תועלת, ובזה אשמים שהרבנים שלהם שלא נותנים הוראות תורניות כפי שהיהדות החרדית התנהגה במשך כל השנים, זו הצרה
צבי03.01.21
15
נשירה בגלל הפגנות ?! אין לימודים בישיבות בצורה סדירה כבר כמעט שנה ! ושיעמום הוא אם כל חטאת. במיוחד כשיש אינטרנט נגיש !!! ובנוסף יש כל הזמן נסיון של המדינה לשלב את הבחורים האלו בכור ההיתוך של הצבא/של העבודה. ולצערינו הם מצליחים במזימתם. ולכל 'החכמים' למיניהם כדאי דברי הסטייפלער בספר ברכת פר
נער הייתי03.01.21
תמשיך לטמון הראש באדמה.
בת יענה03.01.21
המציאות הוכיחה שבחורים שיצאו לשוק העבודה לא נשארו חרדים !!!! צא ותראה. כדאי הוא הסטייפלער זצל לסמוך עליו.
נער הייתי03.01.21
לא נשארו חרדים? לא נסחפת בכלל, ואם בשבילך מי שקובע עיתים הוא לא חרדי אז כל ההשקפה שלך עקומה.. אם יש לך אחת כזו בכלל... ולסיום נברכך ברפואת הנפש והגוף במהרה.
אני04.01.21
כאשר יוצאים לשוק העבודה ללא שום הכשרה , אכן הסכנה גדולה, כפי שכתבת. על כן גדול החייוב להקים מסגרות אשר יכינו את הנער הן בהיבט התורני והן בהיבט המקצועי למציאות שבשוק העבודה. ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות.
רפאל03.01.21
14
אני מסכים עם כל מילה - ואף עם מילים שלא נכתבו כאן; אבל אתם רציניים? למה אתם מצנזרים את הגמרא? לאן הגענו, אם אנחנו צריכים לצנזר את דברי חכמינו ז"ל?!
חנן. ב.04.01.21
13
אני כל כך מודה לכם ש. העלתם את הנושאאנחנו כל כך מתביישים והכרית שלי רטובה מדמעות ותפילות. אבל כשעוד היתה האפשרות להציל את הבן היקר שלנו, לא מצאנו מסגרות שאינם מיועדות לנוער שכבר נשר. ובנינו שרצה לשמור על עצמו, וגם שפחד שתדבק בו תדמית ה״נושר״, נשאר אבוד. אני זועקת את נשמתי ! יש לנו ילדים נוספים. ילד
שרה03.01.21
הצעקה שלך היא צעקה של רבים ! נושא כאוב ורגיש
יוסף03.01.21
הערך העליון העומד לנגד עיני ראשי העדה הוא מה שהם מכנים "שמירת צורת הישיבה" כאילו בפולין ובליטא לפני השואה כולם למדו בישיבות. אם יש יחידים שצורת הישיבה אינה מתאימה להם זו לא סיבה לעשות שינויים. לנו, ההורים, אכפת שכל ילד ימצא את מקומו במסגרת שמתאימה לו.
רפאל03.01.21
'אם יש יחידים שצורת הישיבה אינה מתאימה להם' ? יש יחידים שצורת הישיבה 'כן' מתאימה להם ! הגיע הזמן להפסיק לטמון את הראש בחול.
מאיר04.01.21
יש מסגרות מצוינות לילד שרוצה דוגמאת דעת תבונות בבית וגן מומלץ בחום מקום ישבתי פלוס בגרויות
יהודי פשוט04.01.21
12
כל מילה נכונה!! עברתי במוצ"ש באזור הפגנה בהר חוצבים עם הרכב, זה היה מזעזע לראות בחורי ישיבה , ובחורות כן בחורות הפגינו שם גם!
מזועזעתת04.01.21
11
מה כותב הטור מנסה לומר? זה שיש הרבה בחורים כאלה אנו יודעים כבר עידן ועידנים.
מחוכם03.01.21
10
זעזוע בציבור החרדי, חבר הכנסת ממפלגת דגל יצחק פינדרוס, השתתף במחאת נוער הגבעות בהר חוצבים, הוא שיבח את המתנחלים על תרומתם למפעל הציוני ולכיבוש. חבר הכנסת פינדרוס ידוע כמתנגד תקיף למחאות עולם התורה ואף קרא למשטרה לפעול ביד קשה כנגד בני הישיבות.
יוני04.01.21
סוף סוף לחבר כנסת אמיתי שכולן אמת וצדק.ושיודע במי לתמוך ובמי לא לתמוך.
דב04.01.21
9
לפני כ 8 שנים בני היה בישיבה קטנה. היחס היה מזלזל. ביקורתי. מחפש את הרע שבילד..הבנתי שהמקום שלנו לא שם. הם רק מחפשים כבוד!!!! התקרבנו לחבד רשמנו את כל הילדים למוסדות חב"ד ההבדל הוא שמים וארץ..... איזה יחס איזה פשטות וענווה הרב מדבר כמו חבר לתלמיד. מבין אותו ואת קושיותיו וקשיו.... והם לומדים ברמה גבו
ספרדיה03.01.21
רחמים על אם ספרדיה שנפלה ברשת שטוו לה החבדניקי"ם בוודאי שהם יהיו נחמדים כי להם שום דרישה רוחנית. בהצלחה לבנים שלך בקניונים ובחופי הים....
זהירות מסיון!!!04.01.21
ממש לא... אח שלי (בוגר חינוך חב"ד כמובן) כשהיה חוזר מישיבה קטנה לאן היה הולך? לחוף? לקניון? הוא הלך להניח תפילין ליהודים שלא זכו לקבל חינוך דתי.
חב"דניקית04.01.21
8
לצחי שהגיב לי: יש הבדל, הדת"ל משתמשים גם באינטרנט פרוץ, אני מדבר על אינטרנט מסונן ובנוסף לסינון המכשיר של אתרוג (לדוגמא) גם הנער בהשגחת הרב (מוסר השיעור בזום ורואה התלמידים) ובנוסף לזה בהשגחת ההורים (שהילד נמצא בביתם).
משה בן אברהם04.01.21
7
הרי אומרת הגמרא: "רבים עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידם כרבי שמעון בן יוחי ולא עלתה בידם". חידשו חכמי דורנו שכווולם חייבים ללמוד בישיבות. התוצאה היא שבמקום להצמיח בעלי בתים יראי שמים אנו מצמיחים בחורי ישיבות שמחפשים לעצמם תעסוקה בהפגנות. עיין מה שכתב רבי שמשון רפאל הירש על החינוך של יעקב ועשו.
רפאל03.01.21
צריך ליהיות עם כתפיים מאוד רחבות לומר שפירוש הגמרא "עשו ר ישמעאל" הכוונה לא ללכת לישיבה.. יאמרו לך רבנים ות"ח גדולים מאוד שהישיבות של היום זה רבי ישמעאל רשב"י הכוונה להתעלם לחלוטין מעולם הזה כפשוטו מה שהישיבות לא מלמדות לעשות. צריך גם להבין שבדור עני כל כך בלי לימוד התורה לא היה לנו סיכוי… נכון יש
יהודי03.01.21
צריך כתפיים עוד יותר רחבות כדי להשאיר על כנו מצב שהאפשרות היחידה שיש לנער שנולד במשפחה חרדית זה ישיבה. נתוני שנשירה בישיבות הם גבוהים בצורה מבהילה, ואליהם יש להוסיף את אלה שאומנם נמצאים רשמית בישיבה, אך אינם מרגישים כל טעם וכל עניין בלימוד ורק מחפשים הזדמנויות לפרוק עול.
רפאל03.01.21
6
הגדול שהוזכר הוא לא חילק אלא איחד עם הקב"ה
ללא שם04.01.21
5
ועדיין יש רבנים (וגם "גדולים") שלא מוחים בצעירים אלו, אלא מאשימים את המשטרה כ"ברוטלים". בושה שיש "מנהיגים" כאלו.
שמריהו03.01.21
4
ל"יהודי פשוט" שהגיב לי; 1) מדברים על נשירה ואתה מדבר על לומדות? 2) מה כבוד מעלתו עושה בכיכר השבת למה אתה לא באמצע "לומדות"?
משה בן אברהם04.01.21
3
מצאתי לאחרונה את שיעורי הרב אשר וייס, (גדלו, גם בקול הלשון) הוא לוקח נושא מקיף איתו כ10 סוגיות בש"ס בסגנון בהיר, בטוחני שאם הנערים יקשיבו לו הם יאהבו ללמוד. [אם כל המגידי שיעור היו כאלה לדעתי לא היו נושרים]
משה בן אברהם03.01.21
2
למה בכתבה שאמורה להיות מופנית לכלל הציבור החרדי, גדול התורה היחיד שמוזכר, הוא מי ש(לכל הפחות בימי חייו) היה מוכר כמי שכמחצית מהציבור החרדי נמצא איתו במצב לא מאוחד? אי אפשר להביא מהגרש"ז אויערבאך? מהגר"ב זילבר? מהגרי"ש אלישיב? מהגראי"ל שטינמן? מטרת הכתבה, היא הרי ליצור הסכמה ציבורית למה שכתוב בה.
דמות מוסכמת????04.01.21
1
יישר כוח לכיכר השבת שהציפו שוב את הנושא הזה. אני הקטן לא יכול להבין כיצד זה לא הנושא הבוער ביותר. הרי אין בית אשר אין בו מת./בחור ישיבה או נערת סמינר שמתמודדים עם קשיים אדירים. למה ההנהגה שלנו לא יושבת על המדוכה ימים ולילות??
אברהם יעקב03.01.21
כי אף אחד לא מוכן להודות בכך במיוחד בציבור הליטאי והחסידי.
ליטאי03.01.21
טעות, בציבור החסידי בעיקר בחסידויות יש פתרונות לכאלה בחורים, אולי לא מושלמים, אבל מכירים בזה שלא כולם יכולים לשבת ללמוד מהבוקר עד הערב, ודואגים להם לתעסוקה, בציבור הליטאי לעומת זאת יקח זמן עד שיסכימו להודות בכך בפומבי, למרות שכל מי שמתעסק בחינוך ועיניים בראשו רואה את המצב, נקווה שזה לא יהיה מאוחר מי
אני04.01.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 20:39

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

כללית לטובת לקוחותיה

זקוקים לשירות רפואי? רובוט חיפוש חכם יסייע לכם

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24