כיכר השבת

טור דעה

אנחנו - חרדים; הם - מפחדים // חנני ברייטקופף

הטענות כלפי הציבור החרדי על ההתנהלות שלו בקורונה, אינן הסיבה של השנאה, אלא התוצאה של השנאה המוקדמת, והפחד מכוחו של הציבור; אז מה עושים? טורו של חנני ברייטקופף (מאמרים)

68
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | כ"ג בטבת | 07.01.21
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"אני נבוך", אמר אתמול (רביעי) הסאטריקן החרדי קובי אריאל למגישה-שותפה שלו לתוכנית הרדיו בגל"צ - עירית לינור, שבצדקנות מעושה "הוכיחה", את מרן הגר"ח קנייבסקי, על ההפקרות בה הוא נוקט.

אריאלי, הוא בחור נבון וחכם, המייצג פעמים רבות את הציבור החרדי בנאמנות ואף לעתים מוסיף כבוד למגזר ממנו הוא הגיע ושם הוא צמח.

האמת היא, שאריאלי לא בודד במערכה. אליו מצטרפים עוד חבורה של אנשי תקשורת ומובילי דעת קהל, העסוקים כבר מתחילת הקורונה, בהלקאה עצמית בלתי פוסקת ובבקשה לעשות חשבון נפש. אך הבחירה של אריאלי, להכריז לאוזניי עשרות אלפי המאזינים כי הוא "נבוך" - מקוממת, ולו רק בשל העובדה, שהוא נחשב כ"מייצג החרדים" בציבור החילוני. משכך, חבל שהוא לא הסביר "להם" כמה עובדות נורא פשוטות.

אם לא די בכך, אתמול נפל דבר בישראל. לא רבים התייחסו לתופעה כך, אבל חשוב לשים לב למה שקרה. יהודי, פרסם ברבים תגובה אשר קוראת להחדיר גז קטלני למוסד לימודים חרדי.

מעבר לקונוטציה המצמררת, מעבר לכך שהבחור התנצל וחזר בו, מעבר לעיסוק הקטנוני בפרטי הפרשיה המביכה הזו, דומני שיש כאן צורך לשאול שאלה עמוקה יותר: איך זה בכלל יתכן? איך הגענו למצב שבו תופעה כזו בכלל אפשרית? איך נוצרה תהום עמוקה כל כך של שנאה? מדוע ההתנהלות החרדית מעוררת שיח כל כך קיצוני?

האם נוכל לתלות את הסיבות בהסברה לקויה? על פי גישה זו, אם תהיה הסברה נכונה ונציף ונוכיח את 'רדיפת החרדים', נצביע על 'הצביעות של התקשורת', או שנדבר על כך ש"גם החרדים תורמים" - לא תהיה בעיה.

כך סבורים רבים מחבריי.

אולם נצטרך להודות ביושר, שקו ההסברה החרדי, לא יעיל בלשון המעטה. בימים אלו, הוא איננו רלוונטי, איננו מועיל ודבריו אינם נשמעים. הוא לא עומד בתנאי הלחץ, מול גלי הדף עצומים של כעס, שנאה, וטינות אינסופיות. הוא לא מצליח לייצר לגיטימציה מול החברה הישראלית.

אפשר גם להתעלם, לתת לכלבים לנבוח ולשיירה לעבור. זו גם גישה שנוקטים בה חלקים גדולים מהציבור החרדי. זהו הקו של "ייאוש מדעת". 'הרי בין כה וכה לא תצליח לשכנע אותם, הלכה היא עשיו שונא ליעקב, וגמרנו'...

גישה זו, מתעלמת מן הצורך הבסיסי של אנשים שחיים יחד, זה לצד זה, וחייהם מעורבים בכל שטחי החיים, לתקשר ולהבין זה את זה, ובהעדר הבנה ותקשורת כל הצדדים מפסידים, ללא סיבה של ממש.

ישנה גישה שלישית, שמעודדת את חיצי הביקורת, ומקבלת אותם בברכה. 'הרי יש צדק מסוים במה שהם אומרים, אז אדרבה, אולי בזכות המתקפות מבחוץ, נתקן את הכשלים והליקויים שבאמת נדרשים'... זו בעיני, תפיסה רדיקלית של רפיסות ואיבוד דרך, ומי שמאמץ אותה במלואה, בדרך כלל, אין זה אלא משום שהתייאש מתיקון הליקויים בחברה, והוא מייחל לקריסתה, או לקריסת המבנה הנוכחי שלה.

תקופת קורונה: ילדי חיידר התחילו חומש אצל ראש הישיבה

אני מעדיף להאמין, שיש גם דרך אמצע.

קודם כל, נצטרך להכיר בעובדה, שהכעס והשנאה לא התחילו מהקורונה. אין צורך לנופף בעובדות של נתוני הקורונה, ולחשוב שבלעדיהם הציבור החרדי היה מוצג כחברת מופת ראויה לשבח ולחיקוי, מבחינת הציבור החילוני בארץ. לא ולא.

תובנה זו, למדו על בשרם בדרך הקשה אישים וקהלים שונים בחברה הישראלית, כמו למשל בנימין נתניהו, או החברה הציונות דתית.

הקשר בין שנאת חרדים לנתניהו

הציונות הדתית למדה בדרך הקשה, שהם לא שנואים כי הם ימניים, הם שנואים כי הם ימניים עם כוח.

הם לא שונאים את נתניהו אישית. הם שונאים את זה שיש לו כוח. על חשבונם.

הם לא שונאים חרדים. הם שונאים חרדים עם כוח. ופוחדים מהכוח הזה.

הם לא באמת שונאים את נתניהו. אילו נתניהו היה שר חוץ בממשלת רבין, הוא היה הופך למיתולוגיה. היינו שומעים יום ולילה על כישוריו הדיפלומטיים הנדירים יוצאי הדופן, על רוחב דעתו וראייתו למרחוק, על ניסונו הצבאי המפואר, ועל ניסיונו העשיר והמוצלח בהתמודדויות עם מצבי משבר מסוגים שונים. בכל עיר היינו חולפים על פני כיכר נתניהו ברחוב רבין.

הם שונאים את זה שהוא ראש ממשלה. בעיניהם הוא גזלן ששדד את נכסיהם לאור יום, ועל כך אין סליחה ואין מחילה.

הוא איום שלטוני, לא אידיאולוגי.

לכן לא יעזור לו לעשות שלום, לא יעזור לו להסביר את דרכו, או להצדיק את החלטותיו.

כל עוד הוא מחזיק בשלטון, הוא יישאר באותו מצב. בכל פעם ימצאו משהו אחר.

אולי אם היה מבין, שהטענות כלפיו הן לא הסיבה שבגללן שונאים אותו, אלא להיפך, הן התוצאה של השנאה המוקדמת כלפיו על כך שהוא בשלטון, אולי היה חוסך לעצמו שנים ארוכות של עוגמת נפש ובזבוז אנרגיה בערוצים בלתי יעילים.

כך גם לגבי הציבור הדתי לאומי, שמנסה כל הזמן לעמוד בדרישות כלפיו ו'להיות בסדר', במקום להבין שהוא מהווה איום שלטוני, והחיצים כלפיו הם לא ממניעים אידיאולוגיים אלא שלטוניים.

כך היא גם המידה ביחס לגבי הציבור החרדי.

לאף אחד אין בעיה עם הדת, או עם אנשים דתיים, שמתפללים, או חיים בדרך חיים מסוימת. הראיה לכך היא הסובלנות המופלגת שיש בחברה הישראלית כלפי אנשי דת ואורח חיים של דתות אחרות בארץ, כמו נוצרים, מוסלמים, דרוזים וכד', הם לא נרדפים על רקע דתם, ואפילו לא לועגים להם.

הבעיה שלהם היא מול אנשי הדת שמהווים איום. איום שלטוני או אידיאולוגי שיכול להתגלגל לאיום שלטוני.

הפחד האמיתי "שלהם"

הפחדים האמיתיים שמנהלים את המערכה, הם פחדים מפני שליטה אפשרית של אנשים אלו. לכן לא פלא שאתמול מי שנכשל חלילה והסתכל בכותרות התקשורת החילונית ראה כותרות מסוג, "ראש הממשלה הרב קנייבסקי", ו"השתלטות החרדים על המדינה".

לכולם ברור, שהטענות כלפי הציבור החרדי על ההתנהלות שלו בקורונה, אינן הסיבה של השנאה, אלא הן התוצאה של השנאה המוקדמת, והפחד מכוחו.

הפחד מעורר כמובן כעסים, (על חוסר אחריות. על אי ציות לחוקים. על חוסר צדק חברתי שנוטה לטובת החרדים) קנאה (על הפריווילגיות שיש לחרדים ואין לאחרים. "למה הילדה שלי יושבת בבית תשעה חודשים ולהם הכול רגיל?", על הארגון המוצלח שמצליח להוכיח את עצמו בדברים מסויימים כמענה יותר טוב ממענה אזרחי רגיל. וכן הלאה), ואז נולדת כמובן שנאה שהופכת את כל הרגשות הקשים הללו לאש בוערת שמבקשת לכלות הכול.

החתונה השבוע בתולדות אברהם יצחק (כיכר השבת)

מאידך גיסא, אי אפשר להתעלם מהעובדה שגם בציבור החרדי, היו תגובות בדיוק בסוגיה זו, שמקורם בפחד מפני השלטונות והחשש מפני כוחם, שמא הוא מסוגל בחסות הקורונה לפגוע בקדוש וביקר.

סגירת בתי כנסת, מוסדות לימוד, איסור על התכנסויות שנועדו למטרת התעלות רוחנית, נתפסו לא פעם כהתנכלות מכוונת ליסוד חיי הדת של הציבור החרדי, והתגובות היו בהתאם.

לכן, אולי עדיף שנדבר על המניעים ולא על התוצאות. במקום להתווכח מי צודק, בא נדבר על למה זה חשוב? אני לא רוצה להסביר אם אנחנו צודקים או לא. אני לא בא להגן או לתקוף עמדות כאלה ואחרות. אני לא בא להוכיח משהו, או להוכיח מישהו. קטונתי מכך.

את אחי אנוכי מבקש

אני מאמין שהמפתח הכי חשוב בכל מערכת יחסים – היא ההבנה ההדדית.

אין לי צורך להסביר למה אנחנו צודקים ואחרים טועים. גם בגלל שזה פותח פתח לוויכוחים עד אינסוף, וכל צד נשאר מבוצר בעמדתו, והכל נמשך כרגיל. ובעיקר בגלל הסיבה שלא תמיד אנחנו צודקים... ולא תמיד אחרים טועים...

אינני חושש להודות, שיש לנו דברים שאנחנו צריכים לתקן, ואינני סבור שיש צורך לייצר טענות עקומות להצדיק תופעות פסולות שדינם להשתנות. יותר הגיוני, ויעיל, להסביר את ההיגיון מאחורי עמדתנו.

להסביר לעצמנו ולאחרים, מה באמת מניע אותנו, מה הציפיות שלנו, על מה לא נוכל לוותר ומדוע, מה אנחנו באמת חושבים על מערכות השלטון, על החיים החברתיים, מדוע אנחנו פועלים כפי שאנחנו פועלים, ולהציף את האמת : מי מרוויח מהעמימות ומהעימותים בינינו לשאר חלקי האוכלוסייה.

אנחנו מוכרחים לפחות לנסות להסביר, לעצמנו ולאחרים, את המערכת החברתית שאנו חיים בה.

את אותן שאלות בדיוק אני מקווה שישאלו עוד חברות את עצמן. ויבואו עם מענה. כך נוכל לפתור בעיות רבות, עם רצון משותף לחיים הרמוניים בארצנו. אם לא מדברים על השאלות הללו, יש חוסר בהירות. חוסר הבהירות, מאפשר לאנשי מדון חסרי אחריות לעורר כעס ושנאה בין האנשים, על בסיס שקרים וכזבים. ובאמצעותם, מתעורר הכוח שמנהל בעצם את כל השיח הזה מתחילה ועד סוף .

אפשר לזהות בקלות, מכל המלל והשנאה שמופנים כלפי הציבור החרדי, כוח מרכזי אחד, שמניע הכול; לכוח הזה קוראים: פחד.

כשאדם פוחד, כשהוא מרגיש מותקף - הוא מגיב בהתגוננות. הפחד, הוא זה שמצדיק בעיני המתגונן, להגיב גם בדרך שתהיה הרסנית עבור התוקף.

זו תמיד הייתה הבעיה. מאז היותנו לעם.

הקשר לשעבוד מצרים

השעבוד במצרים, התחיל מפחדים. המצרים פחדו מאיתנו, ויצרו מלכודות לשעבד אותנו, שלא נפגע בהם. זה הצדיק להם כל התנהגות שפלה ואכזרית כלפינו. הם התגוננו מפנינו – ולכן זה מותר. (זה התחיל עוד קודם באותו אופן – במכירת יוסף).

כל ההיסטוריה, סבלנו מפני שפחדו מאיתנו בצורה כזו או אחרת. הגלות, הרדיפות, השנאה, הכל התחיל מפחדים עמוקים שלובו על ידי בעלי עניין שהרוויחו מכך בצורה כזו או אחרת.

הנאצים ימ"ש, הניעו את ה'פתרון הסופי', רק באמצעות פחדים. כך הם הצדיקו את ההתנהגות האכזרית והמזעזעת ביותר עלי אדמות.

אם נדבר בבהירות על הפחדים, שלנו ושלהם, נוכל לחשוב על פתרונות אמיתיים שנותנים להם מענה, או לכל הפחות נוכל להבין מדוע הצד השני מולנו, מגיב בתוקפנות ברגע שעוררנו לו את הפחדים שלו, או מדוע אנחנו מגיבים בתוקפנות ברגע שהתעוררו הפחדים שלנו.

רק בשביל להמחיש, תחשבו לרגע, מה היה קורה, אילו בשעת מעשה, פרעה, במקום להתחכם, היה מזמן אליו את זקני ישראל, ומעלה בפניהם בגילוי לב: 'תראו, אני מאוד מעריך אתכם, אני רואה שאתם גדלים, מתעצמים, הכל טוב ויפה. יחד עם זאת, יש לי בעיה. אתם הרי במקור לא ממש מכאן, ואני ממש פוחד שיום אחד כל זה יכול להתהפך עלי. תבינו, יש לי כאן אחריות, אני חייב לדאוג לאימפריה, אני רוצה להיות מוכן לתרחישים מאיימים בעתיד, ואני רוצה לחשוב אתכם יחד, מה עושים. אני לא רוצה לפגוע בכם, ואני רוצה לדעת איך אני יכול לוודא שאתם לא תפגעו בי – אם תהיה לכם הזדמנות, ואם יהיה לכם את הכוח...'.

ברור לגמרי, שבמצב כזה, הכל משתנה. הם היו יכולים לתת לו ערבויות, או להחליט שהם מוכנים לעזוב, או להסביר לו שהאמונות והערכים שלהם, אוסרים עליהם לנהוג כך, או לחשוב על עוד פתרונות מוסכמים, אבל ברור לגמרי, שזה שיח אחר. שיח גלוי שמדבר על הדברים באמת, ולא מסתתר מאחורי תוקפנות או ערמומיות נכלולית ששמה מלכודות.

זה לא אומר שמיד נמצא את הפתרון המושלם לכל בעיה. אבל זה פותח אינספור אפשרויות. זה מאפשר כנות. אמת. אחווה ושלום אמת.

החברה החרדית, מונעת לא פעם מפחדים עמוקים.

הפחד שלנו הוא שיפגעו באורח החיים הייחודי שלנו. שלא יאפשרו לנו לחיות כפי שאנחנו מאמינים שצריך לחיות. שיפגעו לנו בחינוך, וביכולת לשרוד כיהודים שחיים בדרך אבותינו.

אך יש גם צד שני. וחשוב שנראה את הדברים נכוחה, על מנת שנוכל להגיע להבנה.

ההתנהלות החרדית, כהתנהלות חברתית מאורגנת, המבוססת על קודים מאוד ברורים, של ציות, ארגון יעיל, הנהגה, ונכונות לשלם מחירים, מעוררים ובצדק חששות ופחדים.

הפחדים של החברה הישראלית מפני החברה החרדית מאוד דומים לפחדים שלנו.

הפחד שנגביל אותם, שנשליט עליהם בכוח אורח חיים ורעיונות שהם לא מסכימים להם. (אגב, הפחד הזה כנראה נוצר גם בעקבות השיטות הכוחניות שנקט בעבר השלטון עצמו, כלפי עולים מעדות המזרח, למשל, כשאילץ אותם בכוח ובשיטות בזויות של מניפולציות רגשיות, לנטוש את דרך אבותיהם, את התרבות ואפילו את המראה החיצוני שהיה להם, בגזיזה חגיגית של הפאות).

יש גם פחדים שקשורים בכך שנשפיע בצורה שלילית על הכלכלה, החינוך וההשכלה הגבוהה, ועל תחומים נוספים, ברגע שנגיע לעמדת השפעה שלטונית משמעותית.

רגשות אלו מקבלים עידוד באופן קבוע, במישרין ובעקיפין, בידי אלו שמרוויחים מכך הון פוליטי, כוח, שליטה, או צידוק אידיאולוגי לדרכם. ומאידך, אין לפחדים אלו מענה הסברתי - אמיתי מהצד החרדי. (מי שפוחד משלטון חרדי, לא יעזור לו לשמוע על ארגוני החסד החרדיים, כמה הם תורמים.. אדרבה, זה מפחיד אותו יותר.. וכן הלאה).

לא אוכל בטור קצר, להקיף את הנושא בצורה שלמה, לכן אוכל רק לסכם את התובנות שבטור זה, מתוך תקוה להשלים את החלקים החסרים בטורים הבאים.

הפתרון הסופי...

א' - המפתח להבנה הדדית הוא בשיח שמעלה את הפחדים של הצדדים ונותן להם מענה אמיתי ומובן.

ב' - הפחדים החרדיים והחילוניים דומים, כשהמאפיין העיקרי שלהם הוא פחד מכפיה של אמונות ואורח חיים שהם לא מעוניינים בו. (לגבי פחדים נוספים של שני הצדדים, ולגבי הכעסים כמו למה חרדים לא עובדים ולא הולכים לצבא, נוכל להעלות בטור הבא).

ג' - המענה לפחד מפני שלטון של חרדים, הוא בהבנה שהחברה החרדית לא מעוניינת לשלוט, ונמצאת בשלטון בדיעבד, ומתוך אילוץ של פחד הישרדותי מהתנכלות המערכת השלטונית או גרוע מכך, כפי שקרה בעבר למגזרים חלשים שלא יכלו לתת מענה לכך. הם לא באים לפוליטיקה כדי לצבור כוח שליטה. הם באים כדי לוודא שהמערכת שלהם תישמר ותשרוד.

ד' - המענה לפחד מפני 'מדינה בתוך מדינה', הוא בהבנה שההנהגה החרדית רואה את תפקידה לשמור על מערכת שלטון החוק לא פחות מתפקידה לשמור על הישרדות אורח החיים והחינוך החרדיים. זו הסיבה שלא נוצר מרי אזרחי וכאוס מעולם, וזו גם הסיבה שזה לא יקרה. במידה ויש קונפליקט בין הערכים הבסיסיים שעליהם מושתת החברה החרדית, לבין אזרחים נבחרים שמחוקקים חוק שלא מאפשר לאורח החיים המשקף ערכים אלו להתקיים, אם זה נעשה בכוחניות ומתוך מטרת דורסנות לשמה, אין הצדקה לחקיקה שכזו, גם ביחס לכל מגזר.

מאידך, מערכות התמיכה האזרחיות שהקימו החרדים, משרת את המדינה ואת כלל אוכלוסייה, וממלא פערים וכשלים שונים אשר קיימים במערכות השלטון.

ה' - ההתנהלות החרדית בתקופת הקורונה, משקפת את האיזון הכללי שנוקטים מנהיגי החברה החרדית גם בסוגיות נוספות, איזון בין השמירה על הוראות הבריאות, כפי שקבעה המדינה, לבין אספקת הצרכים ההכרחיים עבור החברה, תוך נתינת מענה רפואי אלטרנטיבי לחולים, שאפשר טיפול יעיל ומקצועי כמעט ללא תלות במערכות הרפואה הממלכתיות.

רק אומר לכם לסיום, אחיי ואחיותיי, גם בתקופה קשה ומורכבת זו, אל תתביישו במי שאתם ומהחברה ממנה הגעתם, היהדות הנאמנה עברה בהצלחה תקופות אפלות וקשות מאלו.

  • תודה מיוחדת לאחי היקר הרב דוד, שסייע לי בהבנת התמונה לעומקה, תוך ירידה לפרטים הקטנים, עד השעות הקטנות של הלילה
תוכן שאסור לפספס
68 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
35
חנני כל הכבוד לך באמת סוף סוף מגיע כתב חרדי בלי לפחד ובלי לעשות חשבונות פוליטיים קטנוניים ומציג את התמונה המלאה. אליטוב -מימרן, טלו קורה מבין עיניכם במקום לקרוץ כל הזמן לחילונים תקראו את המאמר ותבינו את התמונה המלאה
מילה בסלע08.01.21
34
דמגוגיה חרדית כרגיל, החרדים תמיד נגררו להגיב ונכשלו, כך מול ההשכלה, כך מול הציונות, כך מול הטכנולוגיה. לפני 150 שנה כל עם ישראל היו חרדים, היום בקושי 5%, הכשלון הוא בן לוויה קבוע שלכם, כי אתם לא יודעים לקבל ביקורת, לא יודעים לחזות תהליכים, לא מסוגלים לשנות שום דבר. לא הסקתם מסקנות בעקבות הכשלונות ה
דמגוגיה חרדית 07.01.21
חיחיחי.... באמת?! הייתי רוצה שתביא נתונים מדויקים לגבי הציבור היהודי לפני 150 שנה, כי למיטב ידיעתי דווקא תנועת ההשכלה פרחה אז. ותמיד היינו מיעוט. כבר ממצרים יצאו רק חמישית. במבחן שערך גדעון הנביא לחייליו רק 300 חיילים נמצאו יראי השם באמת, מתוך אלפים. ככה זה.
מישה07.01.21
אם היית לומד קצת ליב"ה לא היית כותב את השטויות שכתבת, ולפני תנועת ההשכלה מה היה המצב בעם ישראל?
ליב"ה חמוד07.01.21
לפני תנועת ההשכלה כל היהודים שמרו תורה ומצות קלה כבחמורה! הרבנים שלטו על כל הקהילות מאז יציאתנו לגלות ועד לתנועת ההשכלה. תנועת ההשכלה הביאה לבריחה המונית מהיהדות בגלל הכשלון החרדיהיהודי להתמודד מול העולם החדש. גם טיפ טיפה הסטוריה לא מלמדים אתכם?!
אויש טמבל07.01.21
33
לא מפחדים חרדים כלבת חצבת עגבת לא מפחדים ולא ייראים לצמן מגפה ומכלוך שר הקורונה מופתי בכל בית חרדי לא מפחדים אנו החרדים מוישלה חוגג גפני העלים המבקר מתניהו אנג'למן של שרה אישומי שוחד ומכלוף רק עברת מס קלה קנה אוכל לאביון במתחם התחנה הנעול בשבת קודש .
מכות חזקות 07.01.21

הצגת כל התגובות

32
חרדים מול חילונים ...כתבה געוואלטיג רק חייבים להוסיף שהקב"ה ברא את הטבע אצל כל יהודי שאם הוא לא שומר תורה ומצוות תמיד יהיה לו נקיפת מצפון ורגש נחיתות כלפי אלה שכן מדייקים על קלה וחמורה.לדעתי זה מה שהמונח תחת השנאה..(זה בנוי על מקומות בחז"ל)
שמואל 07.01.21
דמגוג קטן וטיפש שכמותך, הרבה יותר חרדים מסתכלים בקנאה על העולם החילוני מאשר להיפך. זה למה אתם "חרדים" ורועדים פחד מוות מכל דבר שמקורו בעולם החילוני לא?
אה באמת?07.01.21
לא הגיע הזמן להתעורר מהסרט שאתם חיים בו? כמה עוד אגדות תספרו לעצמכם ותאמינו בהם? אין לנו שום נקיפות מצפון ובטח שלא רגשי נחיתות מולכם! כשתגיעו לעשירית מההישגים שלנו במדע, ברוח, בקדמה ופיתוח אולי נדבר על רגשי נחיתות וכאלה (שלא נדבר עם לימודי ליבה)
מ07.01.21
טוב, די. חילונים צריכים להבין אחת ולתמיד שאנחנו כאן בשביל להישאר. חרדים זו לא תופעה זמנית ולא טרנד חולף, אלא משהו שנמצא כאן כבר אלפי שנים, ובעז"ה גם יישאר. אז לא, אנחנו לא מתכוונים 'להתעורר מהסרט' ולא לנסות להגיע להישגים שלכם. נהדר לנו איפה שאנחנו ואין לנו שום רצון לדמות אליכם.
אילה07.01.21
אילה סוף סוף אנחנו מסכימים על משהו, צאו לנו מהחיים ואנו נצא משלכם, תנו לי להתחתן עם מי שבא לי, לאכול מה שבא לי ולנסוע בשבת איך ולאן שבא לי טוב? טוב..
בורות בשם הדת07.01.21
אם תשארו כאן או לא - זה אנחנו נחליט. לתשובות עניניות גם ככה אף אחד לא מצפה מצבור מפגר כמוכם.
זה אנחנו נחליט07.01.21
31
מספיק לנו ממך מר נתניהו זרעת יותר מידי שינאה ופילוג בעם ישראל!!! צא לנו מהחיים!!!! לך!!!!
טולי בן טולילה07.01.21
30
ברשות הרה"ג חנני בריטקוף שליט"א זה נשמע לכם טוב כי לי לא לא כל אחד צריך לכתוב את השטויות שלו ובפרט לא לטאי שנלחם בכל מי שלא כמהו אם זה עצניק או חסידים מלכי הארץ ששומרים על קךה כבחומרה גם שביבי דרעי לא מסכימים וסוגרים את המוסדות
השם הוא אלוקים07.01.21
29
אנו חרדים בשלטון שנים ארוכות וארץ הקודש חילולי שבת קודש מתעצמים , בית הגר"ח פרץ עם מכלוף את גדרות אושוויץ צו חולדה . אנו החרדים חזקים ולבנים אין ממשל שלא סוחטים ומרמים הרי שוקדים בתורתו קדושה שלא על מנת לקבל פרס . כוחנו עצום מגור ועד לייקווד ליטא בניכר . אנו החרדים דרכון אדום מכלוף דרעי בכל בית חול
אנו חרדים 07.01.21
לא הבנתי מה ניסית לומר
פנחס07.01.21
28
אז למה אין הסכם עם ערבי ארץ ישראל ? התשובה שגם בהסכם לאחר זמן שאיזשהו צד יקבל כוח חזק , הוא יפר את ההסכם . לדעתי לגבש מטרות ולפעול ללא מה יאמרו . את השנאה לא ניתן למגר ובפרט שיש כאלו שמרוויחים מהגברת שנאה / פחד. רוצים דוגמא = המשגיחים בישיבות
גוחא07.01.21
27
בס"ד, נכון מאד, כל מגמת של השמאלנים הוא : "השילטון". לא מעניין אותם, לא האזרחים, לא המדינה, לא שום דבר, רק לישלוט, לכן כל מאבקם בביבי, זה לא אישית נגדו, אלא רק רצונם לישלוט, אם זה ראש ממשלה שמאלני, אזי ממילא הוא כבר שפוט שלהם.
bgh07.01.21
26
ההדגמה שלך מפרעה מלך מצרים מול עם ישראל ממחישה את עומק השבר. אתה מתייחס ללא שומרי תורה ומצוות כאל גויים… השאיפה לאורח חיים ייחודי לא מחייב בדלנות. החבר'ה החרדית שואפת לבדלנות. ובגללה הגיעה התגובה מס' 1 המבקשת 2 מדינות ל-2 העמים… כאילו החרדים הם עם נפרד…
מרדכי ישורון07.01.21
שיתבדלו ויחיו את חייהם ויטפלו בעצמם ללא שירותיה של החברה הישראלית המודרנית, שירפאו עצמם על פי תרופות מהגמרא, שאברכי הכויללים הגאונים יעשו להם ניתוחים רפואיים, שישאבו מים מהבאר, ירכבו על חמורים ויתקשרו עם יונות דואר. לו החרדים היו עושים כך כי אז החרשנו ואולי היינו אפילו מכבדים אותם, כמו שרבים בעולם
שואפת לבדלנות?07.01.21
כן? אתה חושב שקל לנו? אתה חושב שזה קל להיות שונה, לספוג ביקורת? שזה קל לשמור על שבת, כשרות, צניעות, תפילות ועוד אלף דברים?! שזה קל לוותר על קריירה ודברים דומים?! אז הריני לומר לך שזה לא קל. אבל טוב וכיף לעשות את זה כל עוד אתה עושה את זה בשביל משהו שאתה מאמין בו. אז לכן אני שמחה ומרוצה מהחיים שלי כח
חנית07.01.21
לא מסוגלת להגיב לעניין אהבלית? מי שואל אותך אם את מרוצה? אכפת למישהו אם קל או קשה לך?! טיפה לחשוב, לא צריך יותר...
לעניין אהבלה07.01.21
מבלי להכנס לדיון האם זה טוב לכלכלה הישראלית או לא, הסיבה שאין חרדים אקדמיים נעוצה במדינת ישראל, עובדה שבחו''ל יש,. אם תהיה מדינה חרדית החרדים יוכלו ללכת ללמוד באוניברסיטה כי היא תתאים לאורח חייהם, וכך גם עם הצבא, כמו''כ מי שלא ילך לצבא (כי זה לא יהיה כור היתוך, אז זה יהיה צבא מקצועי ולא יבזבזו סתם מ
אחד10.01.21
25
ראשית, אקדים ואומר שאני חילוני. אנסה לתאר מהצד שלי את ה"פחד" שאתה מתאר. נכון, לא מדובר במשהו שהתחיל עם הקורונה, מדובר בעוד לבנה בחומה, החומה שבנויה מאי שוויון בנטל, לבנה שבנויה מהרגשה (אשר הולכת יד ביד עם העובדות) על חוסר הצדק המשווע בכך שאמא חילונית לא ישנה בלילות כשבניה בקו הגבול לעומת בניך שלומ
ללא שם03.02.21
24
כתבה מאוד יפה עם תובנות חשובות מאוד לאיחוי הקרע בין המגזרים. שאלה אחת שאני מתקשה להבין. ואני שואל כאדם חרדי ומאמין בעמדה חרדית. אם אנחנו סוברים שחמירא סכנתא מאיסורא היא כלל הלכתי שאין לוותר עליו כמו שאר כללים הלכתיים איך כל כך הרבה אנשים חרדים מקבילים בזה?
אלון ישראל07.01.21
אתם החרדים לא מסוגלים לאחות את הקרעים ביניכם, אתם מפנטזים על איחוי הקרעים עם שאר העם? צאו צאו מהסרט...
איחוי קרעים?07.01.21
מה זה קשור? אם יש קרעים בינינו לבין עצמנו זה אומר שאי אפשר גם לנסות לתקן את הקרעים בינינו לבין השאר??
מלי08.01.21
מי שרב כל הזמן עם סביבתו הקרובה בגלל הבדלים ושונויות מזעריים, זו שאמורה להיות באופן טבעי קרובה אליו, יכול לעשות שלם עם אנשים השונים ממנו לחלוטין? קצת שכל לא יזיק לך.
אנשי ריב ומדון10.01.21
23
להדפיס וליתלות כל מילה פנינה
ישראל מחיפה07.01.21
22
לא צריך להגיע ליציאת מצרים. ההסבר נורא פשוט. המדינה בצדק או שלא בצדק נכנסת לסגר פעם אחר פעם כשהתחלואה במגזר החרדי גבוה אולי לא באשמתם לעומת הציבור הכללי. הציבור החרדי באופן מוצהר לא מציית לחוקי המדינה. הפתרון היה פשוט לעשות סגר דיפרנציאלי אבל גם את זה העסקנים מנעו.
משה רבינו07.01.21
21
אמר רבי עקיבא כשהייתי עם הארץ אמרתי מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור
מרקו08.01.21
20
זה כמו שהחרדים תמיד אומרים ``עשיו שונא ליעקוב`` ללא שום סיבה. כי החרדים מתעלמים מהסיבות...יעקוב סחט את הבכורה מעשיו שהיה רעב מי לא היה נותן צלחת מזון לאחיו ללא תמורה... לאחר מכן בעורמה גנב גם את הברכה. אז הוא שונא את יעקוב עם סיבה.כך אתם שמתנהגים מעל החוק אפילו הורגים בני אדם ומזלזלים בפומבי במגפה..
גגג07.01.21
19
כחילוני, ההסבר יותר פשוט: הכעס המצטבר מהנזק הכלכלי האיום והמגבלות הקשות על החירות ואופי המדינה שגורמים החרדים, הוחלף באימה ממש מהזלזול בחיים עצמם של החרדים, צוותי הרפואה, ושכניהם החילונים של החרדים. כסף זה לא נעים, הפצת מחלות ומוות זה כבר ממש נורא.
נו07.01.21
18
כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים למען לא ישלחו הצדיקים בעולתה ידיהם כל הנוטל עצה מהזקנים אין תקלה באה תחת ידיו ועשית ככל אשר יורוך אפילו מעל ימין שהוא שמאל
מרקו08.01.21
17
-תמיד מפליא שיש חרדים שבוכים על השנאה החילונית (שבהחלט קיימת). כל מי שגדל בציבור החרדי יודע שהשנאה של החילונים אפילו לא מתקרבת לרמת השנאה ההפוכה. מצד החרדים. - והפעם הביקורת על החרדים הכי מוצדקת שיש. ציבור שעשה הכל כדי להביא את כולנו לסגר נוסף.והצליח (נכון, זה לא כולם וכו')
2 הערות07.01.21
אני חרדית מלידה, ומעולם לא חינכו אותי לחשוב משהו רע על החילונים! אולי דברו על הפסד העיקר או המהות או משהו כזה, אבל מעולם לא דברו עליהם כאנשים. אם אותך דפקו עם השקפה עקומה, בעיה שלך, אל תכליל,
חרדית10.01.21
בחיים לא היית בהפגנות? בחיים לא פתחת יתד נאמן או המודיע? על מי את מנסה לשקר פה, על עצמך?
שקט טפשה10.01.21
16
אנו חרדים פחדנים רעבים לבצע שוחד ומרמה אבותנא נכחדו בשואה ואנו חרדים לנפשנו מאוד , לא גונבים רק שרינו ורבנינו המשוחדים משרדי פנים והגליל.
אנו חרדים 07.01.21
ברגע שמקבילים את השואה להכול לא להתפלא שיש גישה כזו אצל חילונים. בלי להצדיק את אותו אדם בשום אופן.
מחוכם07.01.21
15
חזק ביותר. מדוייק.
בחור ישיבה12.01.21
14
על הטענה שגם ללא מה שקשור לקורונה תהיה שנאה לארחות חיים חרדיים התשובה היא ששנאה מעטה יש תמיד בין קבוצות אוכלוסיה. שנאה יכולה להיות מעטה או רבה. על הראשונות אנו מצטערים וצריך להמנע מלהוסיף עליהם.
ואל תתחכם יותר07.01.21
13
הבאתם את השינאה עליכם, תתמודדו עם ההחלטות וההתנהגות שלכם, לא תכבדו את החילונים - לא תקבלו כבוד אתם נזעקים שחילוני אחד אומר משהו עם קונוטציה נאצית, אבל אתם באלפים צועקים כל הפגנה על השוטרים שלנו נאצים - וזה בסדר..
יאנק07.01.21
12
2 מדינות ל2 עמים! מי יתן ושבר הקורונה יוביל להיפרדות מוחלטת של החברה החרדית מהחברה החילונית!
מ07.01.21
ישנה הפרדה גם כיום אך אם מדובר ב2 מדינות .מניין הכסף? עם גמרא בלבד אי אפשר לקנות במכולת ועל אחת כמה וכמה לתחזק ישיבות וכוללים.
משה07.01.21
אז צאו לעבוד! למה שאני אלמד ואעבוד ואשלם על לימודי הגמרא שלך? שילמת לי על התואר באוניברסיטה? לא נכון? יופי, לא מעוניין לממן את ההשכלה שלך! וזה רק העניין הכספי, גם חיים על חשבונננו וגם אומרים לנו מה ואיך לאכול, מה פתוח ולא בשבת, איך להתחתו, איך להיקבר ואיך להתלבש.. אין גבול לאטימות ולחוצפה!
משה בתיבה07.01.21
11
כשהחרדים יתנהגו החרדים. לא יהיה שנאת חילונים. קודם כל נטפל בשנאה בתוך המחנה, ולאחר מכן נדאג לשנאה מחוץ למחנה. קודם כל נדאג. שהון ושלטון של עסקיננו יפסיק את השחיתות שלו, ואז נבא בקריאה לצד השני. בקיצור. כשנתנהג כמו חרדים. הכל כבר יסתדר מעצמו
שלמה07.01.21
10
איזה יופי. אנחנו חברה מעולה במידות אולי קצת בשוליים כמה בעיות שוליות לגמרי "שדינן להיעלם" מעצמן. מדהים כמה המאמר הזחוח הזה לא יהודי. מצבנו הכי גרוע, במונחים חרדיים גרידא, אי פעם והמחבר סבור שמאזן כולל טוב. חרדי נאמן ההשקפה הטהורה תמיד יודע שאנחנו חייבים לתקן. כל הזמן . עשו את זה בימים בהם באמת היינו
הכל דבש07.01.21
9
עצוב שהמסר הנסתר הוא שהציונות הדתית שונאת חרדים, נקודה. אם זה לא דעה קדומה, אז מה זה דעה קדומה??
ציוני דתי07.01.21
זה בסדר, החרדים שונאים שנאת מוות אחד את השני, גזענות, אפליות, רדיפות, חרמות, נידויים... ואתה מלין על כך שהם שונאים אותך? פרופורציות אחי...
זה בסדר07.01.21
הייתי רוצה לדעת מאיפה אתה יודע מה החרדים מרגישים... אני אישית דווקא אוהבת את זולתי ואני לא חושבת שיש מישהו שיש לו משהו נגדי. לא יצא לי לחוות גזענות, אפליות, רדיפות, חרמות, נידויים וכל שאר מרעין בישין. פשוט מעניין מאיפה אתה יודע, אתה חרדי?
מלכה07.01.21
מלכה מלכה...או שאת חיה במאדים או שמסלפת...נתחיל בגור מכות פריצות חרמות על הפורשים...סאדיגורה, סאטמר ריסקו עצמות אחד לשני בבית הכנסת ...מחבלים ושונאים הם ממש אוהבים אחד את השני, האשכנזים אוהבים את הספרדים מכל הלב חה חה .
ליטל07.01.21
אני חרדי כן, ואת מאיפה נחתת גברת, מהמאדים?!
חרדי כן07.01.21
זה כמו שהחרדים תמיד אומרים ``עשיו שונא ליעקוב`` ללא שום סיבה. כי החרדים מתעלמים מהסיבות...יעקוב סחט את הבכורה מעשיו שהיה רעב מי לא היה נותן צלחת מזון לאחיו ללא תמורה... לאחר מכן בעורמה גנב גם את הברכה. אז הוא שונא את יעקוב עם סיבה.כך אתם שמתנהגים מעל החוק אפילו הורגים בני אדם ומזלזלים בפומבי במגפה..
גגג07.01.21
8
מאמר יפה! אבל הוא מתאים לימות המשיח, עד אז העולם מתנהל בצורה אחרת, כפי שציינת על פרעה ושאר הגלויות, מאז בריאת העולם (קין גם פחד שהבל יהיה יותר טוב ממנו ולכן הרג אותו). אין הרבה מה לעשות. אבל כן חשוב שנדע מה העמדות שלנו ונהיה גאים בהם ולא לפחד משום דבר רק מהקב"ה.
שמילץ07.01.21
7
גם אם זה נכון, זה רק חלק קטן מהסיפור. אין פחד מהציבור החרדי כמו שיש כעס אמיתי עליו. כעס, לא שנאה. הראשון מוצדק, השנייה לא. והחרדים עשו הכל כדי שיכעסו עליהם: הם מתנהלים כציבור עצמאי, אומרים בצורה ברורה שהם לא חלק ממדינת ישראל (זהו הנקרא "ציונות"), אבל חיים מתקציבים, הגנה ועמל של יהודים אחרים. שונאים
חנן. ב.07.01.21
ובכן הריני להצהיר שאני כחרדית לומדת באוניברסיטה ומעולם לא עלה לי הרעיון לבקש הקלות בגלל שאני חרדית - יש דבר כזה? אם כן דווקא אשמח לנצל את זה... בכל אופן, אף פעם לא שמעתי על זה ואני מאמינה שגם רוב ככל שאר החרדים כמוני.
יהודית08.01.21
אתם קרואים אדם ולא אומות העולם, ההבדל הוא בין מה שאתה קורה אדם לבין מה שהחרדי קורה אדם, החרדי טוען שהוא זה שמתנהג כאדם, ואתה טוען הפוך, בעצם אתה טוען אן תתנהג כמוני אחשוב שאתה אדם, אין מה למור חשיבה פתוחה ומבוססת על ערכי הפלוריזם...
אאא10.01.21
6
כתב המחבר: "ההתנהלות החרדית ב..קורונה, משקפת את האיזון ...בין השמירה על הוראות הבריאות ... לבין אספקת הצרכים"- , כאשר אספקת הצרכים היא פסיק רישא של הרג חרדים וחלונים והחלשת הצבא מול האויב, הרי טענתו משכנעת כטענת ראש שבט קניבלים על זכות בני שבטו לספק את צרכיהם.
פקו"נ07.01.21
5
קשקוש בחצי גרוש - אתה מתעלם מפשיטת הרגל והשבר הגדול של החינוך החרדי ומנסה לצבוע את המציאות הטראגית בצבעים שלא קיימים, קם דור חדש שחוץ מלקבוצה שלו אין לו שום מחוייבות לזולת, בחור ישיבה סטנדרתי אין לו שום מחוייבות לכלום וההורים והמשגיחים מפחדים ממנו וכך גדל לנו בתוך תוכינו דור לא מחונך אגואיסטי שלא מע
*07.01.21
דדדיייייייייייייי נמאס כבר צריך לחוקק חוק שכל ה'פלג' יפסיקו ללכת עם לבוש חרדי! שיפסיקו כבר לייצג אותנו!!! אנחנו לא כאלה, אנחנו לא קשורים אליהם!!!
פנחס07.01.21
4
או שזה פשוט בגלל האמת הפשוטה: שאתם עושים אירועים המוניים, שמים פס על כולם, מייצרים תחלואה מטורפת בהנהגת רבנים ואדמו"רים שאומרים לכם לסמוך על הקב"ה בעוד שהם סומכים על רופאים חילונים ,וכשאתם חולים אתם ממלאים את החדרי מיון שלנו ומנסים להשיג קומבינות שיטפלו בכם על חשבון קשישים חילונים, חצי מהמאושפזים בב
מסיבות וחתונות07.01.21
3
כשאתה פוטר חלקים מהציבור החרדי מהסברה כיוון שגם כך "עשיו שונא ליעקב".... אתה הופך ללא רלוונטי מבחנתי ומבחינת המון חרדים ודתיים שנמאס להם לקרוא לחילונים "רשעים, שונאים, נאצים,עשיו" צריך להיות גברים לפתוח את קופת השרצים ולהודות טעינו הסברה דפוקה, אמונה בתאוריות קונספירציה, יחס טפשי לשלטון החוק, כאילו
יהושע07.01.21
2
מסיבות חנוכה , וחתונות המוניות בארץ ובדובאי, זה מאוד חיוני.
חרדים מטורפים07.01.21
כן, גם הפגנות בבלפור וחגיגות כריסמס
חנית07.01.21
כמה חרדים נקברו בשנה האחרונה מקורונה? מה גודל החברה החרדית ביחס לחברה החילונית? כמה אנשים חולים מתחת לראדר וכבוד הרב אינו מרשה להם להיבדק? חברה חולה! ולא רק בקורונה..
אבל הים! ההפגנו07.01.21
ברוכים הבאים לגן חנה ורבקה! לא משנה שאת המחיר משלמים בעיקר אתם והמבוגרים שלכם, הגיון מפגר של ילדים בארגז חול יש לכם. אתם עוד מפנטזים שאתם העם הנבחר...!
גן וחנה ורבקה?07.01.21
1
למה העלתם את תגובה 2. אחרי כזה מאמר אפשר להרשות לעצמכם להגיד - לא ! את זה אנחנו לא מפרסמים !!!! תודה
למערכת 07.01.21
אתה לגמרי צודק
איילת07.01.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

והאיש משה עניו

כך הגיב הגר"מ שטרנבוך למי שבירך עליו 'ברוך שחלק' | צפו

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24