כיכר השבת

האסון בנחל

עדויות סותרות: "הנער טבע וכולם נעלמו"; "לא ניסו לברוח"

ה'גארטלים' שלהם שימשו כחבל הצלה לחברם שטבע, אך הם עצמם, החברים והרבנים, נעלמו מזירת האסון בו נספה בן ה-15 • מדוע הם לא היו שם בשבילו, ברגע האמת? אלו ההסברים - הסותרים (ארץ)

50
חיים גולדברג | כיכר השבת | כ"ט בניסן | 11.04.21
העד, הנער שטבע והרב החשוד
העד, הנער שטבע והרב החשוד (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת / ללא קרדיט)

משעריה של תחנת המשטרה במעלה אדומים, יצא בצהרים (ראשון) ש.ו, תלמיד ישיבת 'מרכז הרב', לאחר שסיים למסור עדות שעשויה להיות מכריעה בפרשת החשד לגרימה ברשלנות של מות הנער שמעון הלר ז"ל שטבע בנחל פרת.

כזכור, רבו של הנער, בן 34 ואב לילדים מירושלים, עוכב לחקירה בחשד לרשלנותו בפרשה, ומעצרו אף הוארך פעמיים, כאשר השופט מסביר ששתיקתו המתמשכת בחקירה משפיעה לחומרה על ההחלטות בעניינו.

מי שתומך בחשד זה, הוא דניאל ג'ייקוב, קצין הביטחון של נופי פרת ומהראשונים שהגיעו לזירת האסון, שטענותיו התפרסמו לראשונה בראיון לכתבת 'כאן' כרמל דנגור. אך מנגד, כפי שנחשף כאן כעת, עד ראייה למתרחש, שאינו קשור לישיבה, מסר היום עדות הפוכה, שעשויה לסייע לרב העצור.

החשוד, בהארכת מעצרו (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

תחילה לתיאור המקרה הקשה, אותו משחזר ג'ייקוב בשיחה עם 'כיכר השבת': "לפי מה ששמעתי שם, הבחור נכנס ברגל למים, לאט לאט נכנס למים יותר ויותר, כאשר באיזשהו שהוא שלב הוא נסחף למים יותר עמוקים והגיע למקום שלא היה לו איפה לעמוד, ואז - כך ספרו לי אנשים במקום - הוא התחיל לצעוק 'אני טובע, אני טובע'. אנשים לא הבינו מה הוא אומר, חשבו שהוא צוחק, אך שני מטיילים כן קפצו למים, כשהם קלטו מה קורה, וניסו לחלץ אותו, ללא הצלחה; לא היו להם את היכולות לזה. זה כבר שלב שאחד מאנשי הצוות של הישיבה מזעיק את מד"א וכוחות החילוץ".

"באותו זמן אני מגיע לשם, רבע שעה אחרי שהנער טבע, בעקבות טלפון שקיבלתי מ'מוקד בנימין' על המקרה", ממשיך ג'ייקוב. "אני מגיע בריצה; דרך של חצי שעה הליכה עשיתי בשבע דקות. הגעתי, הורדתי את הבגדים וקפצתי למים".

כוחות החילוץ מחוץ לנחל (צילום: קבוצת 'במת החדשות')

"כשאני יורד למטה, אני רואה את כל הישיבה עולה למעלה. זה היה לי מוזר. אחרי חמש דקות במים מצאתי את הבחור , הוצאנו אותו והתחלנו עיסויים של רבע שעה, עד שהמסוק של 669 הגיע, וכך חצי שעה אחרי הטביעה הוא הועלה למסוק".

מה אתה רוצה, שהקבוצה תישאר לראות את ההחייאה? הרי אמרו להם ללכת

"ברור שצריך להזיז את האנשים, בשביל שלא יפריעו בפעולות חילוץ. אבל אם תלמיד טובע, האחרים צריכים להישאר; איש ה'עזרה ראשונה', המדריכים האחרים, המבוגר האחראי. יש פה ילד שטבע! זה לא מעניין אותם? אין כזה דבר שמישהו טובע וכולם הולכים. אם ילד בן 18 אומר ללכת, בזמן שהתלמיד שלך טובע - אתה הולך? זה לא הגיוני".

"לי היתה תחושה שבאירוע הזה היתה הפקרות! עשיתי הכל בשביל להציל את הילד הזה, ואני רוצה לפגוש את המשפחה, לדבר על הרגעים האחרונים של הילד שלהם, הוא נראה ילד חמוד ומתוק. האסון הזה היה יכול להיחסך, אם היו עושים משהו אחד או שניים לפי הנהלים; לא מכניסים תלמידי ישיבה שלא יודעים לשחות לבריכה כזו. זו לא בריכת שחייה רגילה".

נחיתת מסוק החילוץ ב'הדסה' (צילום: קבוצת בט"ש וחירום)

מנגד, המטייל ש.ו, שמסר היום את עדותו במשטרה, מתאר בשיחה עם 'כיכר השבת': "רבע שעה אחרי שהגעתי לנחל, קבוצה של מטיילים חרדים, משהו כמו 50 אנשים, הגיעו לנחל. החבר'ה שם נכנסו למים, כאלו שלפי דעתי לא יודעים לשחות, ואחרי 10 דקות אני קולט את אחד מהם מתחיל לטבוע; זאת אומרת יורד פנימה למים להרבה זמן, עולה, מנסה לנשום ולא מצליח וצולל שוב".

"ישר אמרתי לחבר שלי שהיה איתי: בוא נקפוץ למים. קפצנו, וניסינו לצלול. מדובר בבריכה בעומק בערך של 5-6 מטר. הצלחנו לצלול, אבל לא להוציא אותו. בזמן הזה המדריכים בעצם לא מבינים שקרה משהו, אז צעקנו להם שיקראו למד"א".

ש. ממשיך: "בינתיים אמרתי לרבנים לפזר את התלמידים, שלא תהיה התקהלות סביב הבריכה. אחרי 7-10 דקות הגיעו שני חובשים, ואז - אחרי רבע שעה מהטביעה - הגיעו שניים שמוכשרים לצלילה, ותוך 5 דקות הוציאו אותו מהמים, כשאנחנו עוזרים להם למשוך אותו, עם חבל ארוך שיצרנו מ'גארטלים' של התלמידים".

"אני לא חושב שהיה שם מישהו שניסה לברוח, אנחנו אלו שמרנו לתלמידים שם שיעלו, בגלל שההמולה שיוצרים אנשים שלא עוזרים, רק גורמת לעוד בלגן", מסיים ש.ו. את עדותו, אותה כאמור השמיע לפני זמן קצר גם בפני חוקרי המשטרה.

מחוץ לזירת האסון (צילום: דוברות איחוד הצלה)
תוכן שאסור לפספס
50 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
אם המדריך לא יודע לשחות ויש לו להעיף 50 בחורים מהשטח, אז מה הוא אמור לעשות אם לא לקחת את כל הבחורים מזירת האירוע ולתת לצוותי ההצלה לעבוד? זה לא שהוא ברח לאילת! הוא היה אחראי להרחיק את כל הילדים! בטח מנע בכך עוד אסון של חברים שהיו קופצים למים להציל וגם טובעים
היגיון12.04.21
24
הרי יש חוק חינוך חובה. ואנחנו יודעים שבפועל זה לא קיים אז לפחות שמשרד החינוך יממן לכלל האוכלוסייה לימוד שחייה. חייבים לעשות משהו בנידון
בני11.04.21
23
אם העד היה שם וראה שהם בורחים למה הוא לא קפץ לתוך המים? להציל???????????אולי הוא אשם???
אר11.04.21
אח שלי היה שם.... והוא אומר שאף לא ברח הוא סתם שקרן הדניאל הזה הוא בכלל הגיע חצי שעה אחרי הכל סתם לעליל ולשקר הוא פשוט הכפיש את כולם אף אחד לא ברח פשוט כשהגיע המסוק אז מד"א אמרו שעד שהבחורים לא עוזבים את המקום המסוק לא יכול לנחות כי הוא מעיף אבנים... אז כולם עלו למעלה וגם אם כולם ברחו אז איך הם נ
נחמן11.04.21

הצגת כל התגובות

22
הילד ניכנס ברשלות האחראים על הטיול ולפי החוק אים לאזור בריכה או נחל וכדומי צריך לקחת מציל מוסמך שיפקח על התלמידים בזמן הטיול.מיתוך נסיון של 50 שנה בהצלה בבריכות אני אומר יש רשלנות
שמעון ר11.04.21
21
אם העד היה שם וראה שהם בורחים למה הוא לא קפץ לתוך המים להציל אותו?????
אר11.04.21
הוא קפץ אם לא שמת לב שכתוב...
.11.04.21
20
הג'קוב הזה סתם רשע "להרגשתי". הוא גם מתבסס בעצמו על "הרגשתו" כדי להגיד שהייתה פה רשלנות. גועל נפש ככה להפליל בן אדם, אם הוא לא יודע להציל, ומגיעים כוחות הצלה, מה שהוא צריך זה להתרחק עם הנערים שלו שלא יפריעו. אם יגיד להם להתרחק והוא לא ילך איתם- 1. הם לא יתרחקו 2. יגידו שהוא לא שומר עליהם כמו שצריך.
נקי כפים ובר לב11.04.21
סוף סוף תגובה נורמלית.
י11.04.21
צודק במאה אחוז
יהודי חרדי12.04.21
19
הם לא אשמים הם עשו השתדלות
רב12.04.21
18
אין לי מושג מה האמת, מה שברור שאם המדריך הנכד של הרב ברלנד, גם אם הוא זכאי ירדפו אותו, מרחמת עליו, לא מכירה אותו, בטוחני שעשה עבודה טובה והיתה לו מטרה טובה לפנק את הילדים, קל להאשים, שלא נדע..
ירושלמית12.04.21
17
אברום
תנחומים למשפחה! תודה לאל שהיה שם בחור ממ11.04.21
16
אף אחד מהם לא קפץ למים לסייע?? אף אחד מהתלמידים ומהצוות לא ידע לשחות?? עשו חבל גרטליםכל הכבודלקשור סבביבו ושכולם ימשכו מה הקטע לעמוד ולעשות כלום רק אנשים מבחוץ יכלו לעזור..... ממש רשלנות קשה ה' ישמור!!!!!!!! אסור לקחת בחורים לטיול במים אם לא יודעים לשחות!!
ללא שם11.04.21
לא כל מי שיודע שחייה יכול לצלול 5 6 מטרים ולהרים משם מישהו.
שחיין12.04.21
כל הכבוד לחוקר/ת שופט/ת מכמה מילים בכתבה כבר יודע/ת מה צריך לעשות!!!!!!!!! ראית צילומים והסרטות מהאירוע ואת/ה יודע/ת בדיוק מה היה. ומי הרשלן. לדעתך לא רק הרב רשלן אלא כל הבחורים שלא משכו בגרטלים ולא קפצו למים לטבוע יחד!!!!!!!!!
מכאל רבי11.04.21
אי אפשר להיות ניזונים משמועות ולהסיק מסקנות. כן יכול להיות שהסחף היה אדיר ולהיכנס למים זה היה בגדר סכנה לכולם. קצת להפעיל את כפתור הכף זכות. שלא תדע ניסיון.
יהודיה11.04.21
15
זו אינה "עדות מזכה". גם לפי עדות זו, עברו על נהלים ברורים של משרד החינוך: 1. לא מכניסים במים עמוקים ילדים שלא יודעים לשחות 2. גם אם הילדים יודעים לשחות, חייב להיות מציל במקום. 3. גם אם אין מציל במקום חייב להיות מישהו שמשגיח ומסוגל לשחות. 4. חייב להיות בקבוצה מבוגר שמכיר את המקום. גם לפי עדות זו: 4.
אפרים11.04.21
זה לא לשחות- זה לִצְלוֹל!!!!!!
efrat11.04.21
זה לא ילדים, אלא בחורים. לא עברו על אף חוק.
למה סתם?!11.04.21
הם לא בני 18 אז לפי חוק הם ילדים
דוד12.04.21
לפי מה שראיתי הברכה שם בעומק 4-5 מטר, גם מי שיודע לשחות ולא צוללן לא יסתכן במצב כזה לנסות לצלול כדי להוציא מישהו. ד' ירחם ויאמר לצרותינו די.
אני11.04.21
14
זה לא עדות מזכה חד וחלק!!!!!! יש פה זיכוי שהם לא ברחו OK. אבל להכניס נערים שלא יודעים לשחות וללא מציל לעומק 5-6 מטר זה פשוט נס שרק 1 הלך ולא יותר. ומישהו גרם למות בקלות דעת, גרימת מות ברשלנות , צריך לשלם. מצטער האחראי והמדריך שלא מחה בהם שלא יכנסו למים אמורים להיות מואשמים.
111.04.21
13
צריך מציל צמוד לכל ילד חרדי! צריך לימוד שחיה חינם לכל ילד. מי ישלם? הציוני הארור..
דני12.04.21
אולי כדאי שתשתוק , המרכזניק ה"ציוני הארור הוא כמאט הציל אותו אז שששששששששששששששששש
איש יהודי היה12.04.21
12
מאלו שיודעים האמת... הבחור היה שובב ולא הזמינו אותו לטיול. הוא קפץ למים נגד להוראות של המדריכים מגובה ובגלל רשמי היה אסור לו להשתתף בטיול הזה והוא ידע את זה אז הם לא שמו לב עליו בכלל. הסיבה שהמנהל שותק זה בגלל הקהילה הזה מאד שבור כבר מסיבות אחרות והוא לא רוצה לקפוץ על הדם של אחרים ולספר הבעיות של הב
chaya11.04.21
משהו לא מסתדר לי.. אם הוא לא הוזמן לטיול בגלל שהוא שובב ומפחדים עליו- אז לא מעלים אותו לאוטובוס או משאירים אותו באוטובוס ולא מצרפים למסלול..
מימי12.04.21
"נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה.."!!!!!! ועוד בפרט על ניפטר שאין לך כ"כ איך לבקש ממנו סליחה אלא אם כן תעלי לקברו ותבקשי סליחה ..
שירן12.04.21
תודה רבה לך על המידע אבל אם הרב שותק אולי כדאי שגם את תשתקי. עוד לא ניגמרה השבעה והפרטים לא מועילים כרגע לניפטר. רק לחובבי הנייעס.
שרה11.04.21
11
אם הוא לא אשם, אז למה הוא שותק?????
איש יהודי11.04.21
כי הוא התחנך נגד המשטרה שתופרת תיקים לחרדים ולרה"מ שהולך איתם!!!!!!!!! והוא יודע שכבר ידאגו לסדר את המילים שלו נגדו.
צודק11.04.21
ובפרט נגד "צדיק האמת" שהוא במקרה סבו...
היסטוריון12.04.21
איש יהודי יקר, לידיעתך שמול שונאי החרדים כמוך למשל- השתיקה היא הכי טובה. אל תגיד לו מה לעשות, הוא יעשה כהבנתו. מעבר לכך: מה יש לו לומר?! הנער טבע, זה יכול לקרות בכל מקום ולכל אחד, ואין דרך למנוע אסונות. אנשים מחפשים תמיד את מי להפליל כדי להרגיש אשליית שוא כאילו העולם: הם וילדיהם מוגנים. אין חיה
פסיכתרפיסטית MA11.04.21
10
הרב טעה אבל תבינו: הוא אמר לכל הבחורים ללכת כדי שלא יראו איך החבר שלהם מת ויהיה להם טראומה לכל החיים וכל החיים שלהם יהרסו והם לא יוכלו להרדם בלילה. הוא חסך להם את כל זה כי הוא ידע שאין סיכוי שהבחור חי, וגם כי הבחורים היו רק מפריעים. זה הכל.
חיים11.04.21
9
ברור כשמש שאף אחד לא הפקיר את הבחור טובע ונעלם, הגיוני שביקשו מכל הבחורים שיעזבו את האזור כדי שלא יחשפו למצב של חבריהם ויכנסו לטראומה קשה, ועובדה שהרב של הבחור היה בשטח ושם נעצר ללא שניסה להמלט.
צחי הורביץ11.04.21
8
מדינת ישראל אשמה עם כל הכספים של משרד הביטחון הם לא יכולים לשים פקחים שימנעו כניסה למים במקום כל כך מסוכן? או מצילים? בואו, זה לא שלולית בסתף, זה נחל בעומק 6 מטר פשוט פתוח לכולם בלי איזה מחסום! הרי ידוע שכל קבוצת מטיילים מחפשת רק להגיע למים, ובדרך כלל המעיינות ממש לא עמוקים... אז הילד לא יכל לעמו
קחו אחריות כמדינה!!!12.04.21
גם צריך להשים שומרים על הגגות ועל חלונות של בניינים גבוהים....בשביל זה אמור להיות לכל אדם, וכל ראש קבוצה קצת שכל לאן לא להיכנס. בפרט אם לא יודעים שחיה. אך, אם יש אנשים שהם בכת שראשה אינו רוצה שאנשיו יחשבו, מסיבות מובנות וד"ל... אין הרבה מה לצפות מהם. אך, בכ"ז המדינה לא צריכה לשמור על כל חסר שכל. אפו
קהלת12.04.21
מאיפה הם צריכים לדעת שנער בן 15 לא יודע לשחות ? גם מוסדות מאוד אחראים לא שואלים כל אחד האם הוא יודע לשחות.........
שיינברגר פנחס12.04.21
תראה זו טענה צודקת אבל אנחנו סובלים מזה בסוף אנחנו רוצים להכנס ואז חוסמים אותנו וכל מיני הגבלות שבסוף אתה ואני נפגין עליהים הצבא זה דבר של אחריות ומפגינים על זה אז אולי שאנחנו ניקח אחריות
איש יהודי היה12.04.21
7
למה שהם ינסו לברוח? זה חבר שלהם שגדלו איתו! איך יהודי יכול למסור ככה את אחיו לכתבה של חילונים? אני מתפלאת! והוא עוד חובש כיפה? למה שהמשגיח יתן לו לטבוע? איזה שטויות. הם ניסו להציל אותו ולא הצליחו והסכנה היתה גם כלפיהם - מה קשה להבין?
רוע לב.11.04.21
6
לא די שהילד נפטר בגזירת שמים בנסיבות טרגיות עוד מתעללים במשפחתו ובקהילה שלו וברבו השבור
רשעות11.04.21
5
מסכנים כולם
לאה11.04.21
4
יש רצון רע ולא נכון להגן על הרב. ילדים שלא יודעים לשחות לא צריכים להכנס לבריכה בעומק שישה מטר. זה יותר מבריכה רגילה וזה לא שקוף ויתכן שיש צמחייה במים או עכירות מבוץ. זה שיא החובבנות, ההפקרות וחוסר האחריות. זה פרימיטיבי עם מחשבה שקב"ה יציל או שחוקי בטיחות של הציונים והמדינה. באשדוד באים מחיידר ילדי
אשדודי11.04.21
אתה נורמלי?! לפי דבריך אתה נשמע פסיכופת, שחושב שאם לא מענישים אדם, אז הוא לא סובל מכל שתלמידו נפטר...... אמור לי את מחשבותיך ואומר לך מי אתה. אגב, אתה יודע רק להסתכל בתמונות אבל לא לקרוא. בניגוד לתמונה הכוזבת שמנסים ליצור, כדי למשוך עוד גולשים, לא מדובר בילד אלא בבחור בן 16...... אתה רוצה אולי
ודי לחכימא.....11.04.21
3
מה זה חשוב מה קרה אחר כך חשוב מה היה לפני.המדרניך הכניס ילדים שלא יודעים לשחות לבריכה עמוקה נקודה. ב30 שקל יש אפודת הצפה שאם לובשים אותה אי אפשר לטבוע כי היא מחזיקה את הראש מעל המים כל הזמן.
אבא11.04.21
2
"חייב אדם ללמד בנו לשוט במים" רואים מה התוצאות מההתכחשות לזה במגזר
ג'קוזי מבעבע11.04.21
כמעט כולם יודעים לשחות זה לא קשור למגזר
כ11.04.21
1
מדובר בנכד של קדושים. שהמשטרה מתעללת במשפחה הקדושה. ואם נגזר משמים על הנער לעלות לגן עדן, הרב שלו נכד של קדושים לא יכול למנוע.
שיכור11.04.21
כן אתה צודק . ככה זה אמונה ואמונה ואנחנו הברסלבים תלמידי הרב ברלנד דוחים את הגישה של "אמונה ובטחון" ומי זה בכלל החזון אי"ש בהשוואה לרב ברלנד יסוד צדיק עולם.
צדיק יסוד עולם11.04.21
אנחנו לא יודעים חשבונות שמים אבל מה שבטוח שבתורה שלנו כתוב ונשמרתם ויש כללים איך להישמר אי אפשר להיות אדישים ולהאשים את השם יש גם מושג של רצח בתורה שלנו
אני11.04.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24
ש

קוד מנצח: 

הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

התיעוד המלא של הפגישה | צפו

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 08.05.24

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 08.05.24
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

האם רבי עקיבא היה "נושא כליו" של בר כוכבא?

ישראל שפירא | 08.05.24

"שותף לגנץ"

משבר חוק הגיוס | החרדים זועמים על יואב גלנט ומאשימים

ישי כהן | 08.05.24

לקיים בנו חכמי ישראל

זקן המועצת הגר"מ מאיה אושפז; עבר הלילה ניתוח חירום

ישי כהן | 08.05.24

היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24
ש

תעשו לעצמכם טובה ותכנסו

יותר זול ממחיר למשתכן - הכירו את ההזדמנות הנדל"נית

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 07.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24