כיכר השבת

וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת

האם מותר ללבוש פאות? • הפסק של מרן הגר"ח קנייבסקי

בסרטון וידאו נדיר שמתפרסם לראשונה ב'כיכר השבת' נראה מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, מסביר את הצדדים ומכריע להלכה - האם מותר ללבוש פאה ומה הדין לאישה ספרדיה? • צפו (חרדים)

140
כיכר השבת | כ"ה בסיון | 05.06.21
(צילום: באדיבות המצלם)

בסרטון וידאו נדיר, שמתפרסם לראשונה ב 'כיכר השבת', נראה מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי, מסביר את כל הצדדים והשיטות - האם מותר ללבוש פאה ואן כן - איזו פאה מותר, וישנה גם התייחסות מיוחדת לספרדים, האם מותר לאישה ספרדיה ללבוש פאה.

התיעודים הנדירים האחרונים >>

בסרטון המיוחד נראה מרן שר התורה משוחח אם תלמידו ומקורבו הרה"ג רבי אורי טיגר ששואל אותו, בנושא הפאות ומרן משיב באריכות ופוסק בדקדוק את ההלכות.

השיחה המלאה

א

הרב טיגר: "רציתי לשאול את הרב, פרסמו בירושלים שהרב אלישיב אמר שהפאות של היום אסורות בגלל שכל ההיתר שפעם היה ניכר ההבדל ביניהם, היום הכל אסור".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "כל הטעם שהמתירים התירו אמרו שאפשר להכיר, אבל אם אי אפשר להכיר שמעתי את זה ממנו לפני חמשים שנה, זה נכון מאד שאם לא ניכר בכלל אז הם צודקים".

הרב טיגר: "אבל למעשה כמעט כולם היום זה לא ניכר, השאלה אם מותר או אסור".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "הם טוענים שזה כן ניכר, מי שבקי יכול לדעת".

הרב טיגר: "אז זה תלוי, צריך להיות דווקא בבקי?".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "כן".

הרב טיגר: "אבל אם סתם איש לא?".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "סתם איש תלמיד חכם בוודאי לא מכיר, אבל המון העם מכירים אז יש מקום להתיר, אם אף אחד לא מזהה כדאי להחמיר".

ב

הרב טיגר: "אישה שרוצה ללבוש פאה, והיא שואלת אם יש בזה בעיה".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "אנחנו רגילים להתיר".

הרב טיגר: "כי יש כאלה מפרסמים שה'הפלאה' עשה חרם על זה, ויש אחרונים שמאד מאד מחמירים בזה".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "יש כאלה שהשיער שלהם ניכר שזה שיער, זה באמת בעיה... אם זה נראה ממש כמו שערות שלא יהיה אפשר בכלל להכיר זה לא ראוי".

הרב טיגר: "אפילו אם זה לא מאה אחוז טבעי כל זמן שזה נראה?".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "אם אפשר להכיר אז רוב האחרונים מתירים, המשנה ברורה מתיר, הרמ"א מתיר, רק כתוב שאלה שנהגו להחמיר שלא ישנו את מנהגם, הספרדים".

הרב טיגר: "הספרדים רק לא ישנו את מנהגם, וספרדיה שנשואה עם אשכנזי?".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "אם הוא נהג ואבותיו נהגו להחמיר לא צריך להקל".

הרב טיגר: "לא צריך להקל?".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "לא".

תוכן שאסור לפספס
140 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
55
באשר למנהג הספרדים, עיין בספרי האחרונים, הגר"י פוזן והגר"ב זילבר, וכן בהסכמת הגר"ש קורח לספר חו"כ, שדנו בזה והעלו שגם לספרדים אין מנהג "להחמיר" בזה היות ולא היה מצוי אצלם פאה כלל וממילא לא שייך מנהג להחמיר בדבר שאינו מצוי. וכן כתבו שלא שייך בזה מנהג אבות, אלא מנהג מקומות. וכאשר נכנסה הפאה אצלם בדו
דוד06.06.21
54
לי יש פאה מיוחדת לבית לבעלי . ופאה רגילה לרשות הרבים ותאמינו לי גם אים היה מותר לא היית רוצה ללכת עים הפאה של הבית בחוץ
יהודיה ג06.06.21
כל הכבוד ככה אישה טובה וכשרה צריכה לנהוג.
גבי06.06.21
ספרי לבעלך את הסיפורים האלה לפני השינה.
חלומות פז06.06.21
הזכות תעמוד לך ולבני ביתך,אמן
כל הכבוד07.06.21
אשרייך!
אחת העם06.06.21
למה פשוט לא מטפחת בחוץ ? שרה רבקה רחל ולאה, ודאי היו עם מטפחת ולא עם פאות מכל סוג שהן פאה בבית זה מבורך, כי מרוויחה את המעלה העצומה לפי הזוהר שהיא עם כיסוי ראש בבית
אדיר07.06.21
53
חבר שלי חילוני גמור יצא עם בחורה שמוכרת פאות באינסגרם ולאורך כל הפגישה הוא לא שם לב שיש לה פאה ורק בסוף היא אמרה לו והוא כמובן צחק לאחר שהיא הראתה לו שהכל בסדר עם השיער שלה וזה רק ליופי. אבל תבינו שהיום הפאות נראות חותר משיער אמיתי די לשקר לעצמו אני רחוק שנות אור מלהיות אבק של הרב קיינבסקי אבל אפ ה
ללא שם06.06.21
לא הבנתי, אתה חושב שכל חילוני מתמצא בפאות ויודע להבחין בין פאה לשיער? הגרח"ק דיבר על מומחים בקיאים! ובפרט חילוני שלא רגיל למושג הזה, לא שם לב שמדובר בפאה. אבל חרדי יודע לזהות היטב (בעוונות). גם מה הבדיחה הזאת שהוא לא ראה את הפאות של היום, הוא עיוור לדעתך? הרי הוא חי היום, נראה לך שלא רואה את הפאות
ראובן09.06.21

הצגת כל התגובות

52
תודה רבה ויישר כח!! צריך לפרסם את זה! אגב אני מתפלאה איך כ"כ הרבה אנשים רואים את זה ומבינים מתוך זה שאסור... זה פשוט שהוא מתיר את הפאות כל זמן שאפשר להכיר שהן פאות, ולמה כ"כ מסובך להבין שזו דעת תורה? מי שמתפלא, יתפלא על עצמו שעד עכשיו האמין לכל הפשקוילים שראה ולא זכה לשמוע דעת תורה אמיתית. ושיפסיקו
יהודית06.06.21
נוח לך להבין שמותר
נוח לך 07.06.21
התורה היא תורת חיים, "וחי בהם" כתיב. אין שום ענין לחפש כל הזמן עוד ועוד חומרות ואיסורים. אם יש מאה ושלושים רבנים שמתירים, אפשר לסמוך עליהם ללא פקפוק.
אביגדור07.06.21
51
המשנה ברורה לא כתב רק שמותר לקרוא ק"ש נגד הפאה ורק ציטט את הפרי מגדים שאומר שבמקומות שנהגו מותר לקרוא ק"ש נגד זה .(חוץ מזה שבספר אם לבינה חזר בו מהיתרו הפרי מגדים כך שאין להיתר זה של המשנה ברורה שום משמעות). גם הרמ"א לא התיר אלא בבית כי כל סימן ע"ה מדבר על דין של ק"ש ולא של פריעת ראש ברשות הרבים.ומה
נננ05.06.21
תתבייש! אתה אומר לגדולי ישראל איך לפסוק?
נח06.06.21
לא קראתי את כל התגובה רק צדה את עיני בורות עצומה בסוף התגובה "כמו בגדי צבעונין ותכשיטין שאסורים ברה"ר" בחוסר בקיאותך אתה מוציא שם רע על כל בנות ישראל אם תואיל בטובך לחקור את הנושא תגלה שהאיסור בבגדי צבעונין הוא על האיש להסתכל לשם הנאה אבל לאסור לאשה ללכת ברה"ר עם תכשטין ובגדי צבעונין לא על על דעת חז
חברונר 06.06.21
נו באמת, פתחת פעם פרי מגדים? הוא מדבר על מדינות שהנשים נוהגות לצאת עם פאה, לא על ק"ש! וכותב במפורש, "ויוצאה לרה"ר כך"! (סימן ש"ג) גם הרמ"א בדרכי משה סימן ש"ג כתב במפורש כשלטי הגיבורים להתיר פאה. והמשנ"ב הביא דבריהם. בקיצור, לך תלמד.
בנימין06.06.21
אתה קשקשן מוחלט, אולי תשכתב את כל התורה שיתאים לסברות כרס שלך. המ"ב והרמ"א והאגרות משה והרב אלישיב והחזו"א ועוד ועוד התירו! אתה בהחלט יכול להחמיר לעצמך, ובפרט אם זה מנהגך.
יהודי06.06.21
הרב אלישיב אמר בשיעורו ששיער חתוך הוא כמו שיער של בהמה, ורק הפאות כמו שלפני 100 שנה מותרות זה מוקלט מוסרט ומתועד. זה הכוונה "אם מכירים שזה פאה ולא שיער" הרי הרב קניבסקי עצמו מתועד אוסר פאת קאסטם רגילה כי זה נראה כמו שיער!!!!!!
ירוק23.09.21
אתה באמת חולק על ר' חיים? הצחקת אותי.
חרדית06.06.21
50
חחחחחחחחחח.......... [ח" לא מה שהרב אומר] אלא שימו לב שברקע נשמע מישהו קרוב למצלמה, אולי המסריט בעצמו, מקריא מספר טלפון ליצירת קשר עם בית הרב, לא יודע אם המספר מפורסם או חסוי, אבל עכשיו הוא נהיה מפורסם.... בדקתי ב-"Truecaller" שם כתוב הרבנית קנייבסקי..... אחד ששם לב....
אחד ששם לב05.06.21
היא נפטרה מזמן....
דינה06.06.21
49
חשבתי שהחרדים מקפידים בצניעות. והנה אני רואה שהם מקלים מאוד באיסור דאורייתא. דוקא תלמידי הרב קוק מחמירים בזה יותר
חשבתי שהחרדים הם דתיים. מסתבר שלא כל כך05.06.21
תלמידי הרב קוק יצאו קוקו. רוב הנשים שלהן בכלל לא מכסות, גם השרוולים לא מכסים את המרפק, והחצאית מיני.
דודי06.06.21
תלמידי הציונות הדתית מקילים ביסודי היהדות.התחברות להרצל ונורדאו מותר להילחם נגד העדה החרדית ואגודת ישראל מותר להפיץ ספרי מינות וכפירה בשבח השמאלנים שרצו להחריב את היהדות מהיסוד מותר.
שלום 06.06.21
48
חבל שלא שאלו את דעתו לגבי המשתכנזים
מעניין05.06.21
לידיעתך, הפאה התחילה מהקהילה הספרדית באיטליה, שם השלטי גיבורים היה רב. קהילה של מגורשי ספרד, ספרדים טהורים לגמרי. אז האשכנזים אימצו את זה מהם.
גדליה06.06.21
47
המשך חלק ד- 11.דעת המשנה ברורה והביאור הלכה סימן עה' ס"ק טו'-וז"ל הביאור הלכה ד"ה מחוץ לצמתן: "...וכ"ז (מה שביאר דעתו להלכה עד כאן) לענין חצרה וחדרה, אבל לילך בשוק וחצר של רבים לכו"ע אף אם תלך במטפחת (כשרה לחלוטין וכ"ש פאה שיש צד לאוסרה ברה"ר מדאוריתא כמובא בישועות יעקב שאותו מביא המ"ב כאן בשער הציו
אנשין05.06.21
46
כבר גדול הגדולים הרבי מלובביץ' אמר שמצווה ללכת עם פאה וזה הכיסוי המושלם, ואשה עם מטפחת עלולה להוריד אותה ותכלס מה שרואים שהתירו טפח גלוי והטפח כבר נהיה טפחיים. יש כתפיים הכי רחבות לסמוך עליהם!
ללא שם05.06.21
אם אנחנו רוצים שתיהיה התגלות משיח אנחנו צריכים להבין שכל עדה צריך לכבד את מה שנהגו רבניה. גם בזמן הגמרא היו מחלוקות בין רבנים,אבל כשזה לשם שמים אז זה בסדר. גם אם רב החמיר על משהו מסויים זה עדיין לא פוסל חס ושלום מה שהרבי אמר, פשוט כל אחד מחוייב לשמוע לרב שלו, והרבי אפילו אמר לכל אחד עשה לך רב,
מענה 06.06.21
הפאות של החבדניקיות וואו וואו .... הכי ארוכות והכי פזורות שיש. לא ניתן להתבלבל בכלל. אמרי לי איך פאתך ואומר לך מי רבך. אני גרה ברחובות לידם וזה ממש קטסטרופה שם.
טייכטל06.06.21
פעם היתה עלולה להוריד אותה היום לא הוראת שעה זה אותו דבר , יש סיבה וכשהיא בטלה אז גם ההוראה בטלה
ירוק24.09.21
הרבי מלובוויץ זכותו תגן עלינו אמן תראו את אשתו הטהורה והקדושה איזה פאה צנועה ראיתי נשים בגיל 70 פלוס תלמידות של הרבי הפאה שלהם כמו הרבנית קנייבסקי הרבי מלובוויץ לא היה מתיר פאות של היום זה תלמיד שלו חסיד גדול ששמעתי מפיו שיהיו כל הצדיקים מליצי יושר על עם ישראל.
דב06.06.21
45
משהו יכול לענות בקצרה על השאלה לא הבנתי את מה שנאמר בכתבה תודה לעונים.
בקצרה06.06.21
פאה שניתן לזהות שאינה שיער (כמו רוב הפאות כיום, שמי שקצת מתמצא יודע לזהות) אז מותר.
יהודי06.06.21
לא נכון. אם מכירים כלומר שזה פאה הנראית כפאה מחמת המראה הגרוע ולא המשובח שלה. אחרת בא נתיר את כל הפאות של היום שמחמת הסילסול האורך והעיצוב שלהם ניכר שזה פיאה ולא שיער?? ודאי שלא שייך. כלומר כמו הרב אלישיב שאמר בשיעורו ששיער חתוך הוא כמו שיער של בהמה, ורק הפאות כמו שלפני 100 שנה מותרות זה מוקלט מוסרט
ירוק23.09.21
44
פאה = פריצות חמורה
אליהו05.06.21
עם כל הכבוד לדעתך העניה, היא לא מעניינת אף אחד. את התאוות שלך תשמור לעצמך.
הילה06.06.21
43
אז אנחנו נלך ברחוב עם מומחים שהם יסבירו לנו מי נשואה ומי פנויה?!
רחל05.06.21
לא הבנת.... תלמיד חכם לא אמור לזהות, ולא להסתכל!!!! תקראי שוב! ואם יש איזה עם הארץ שמסתכל, שיבוא בטענות לעצמו!
מומחה06.06.21
42
מעניין מה אימותנו הקדושות, שרה רבקה רחל ולאה חושבות על השיחה הזו.... וד״ל.
אמת05.06.21
אולי הן גם היו חובשות פאה אם היו פאות בימיהן. ואולי היו פאות וגם הן חבשו פאות. מי יכול לדעת? הלכה פסוקה של ר' חיים, אין כאן מקום למחשבות "מה היו חושבות". יש הלכה ברורה, זה הכל.
יהודי06.06.21
קודם כל, לא מעניין. כי מה שמעניין זה רק מה דעת מרן, ותו לא. הוא פוסק הלכה, וההלכה נפסקת כפי חכמי הדור, ולא בשמים היא, ולא באמהות היא. דבר שני, האמהות לא התלבשו בכלל בסגנון לבוש של היום. הן לבשו "שאל" גדול, סדינים שכיסו את גופן. לא חצאית, לא חולצה, לא נעלי עקב. גם אשה החובשת מטפחת, אין קשר בינה לבין
אלחנן06.06.21
41
זה באמת פלא על ציבור שמחפש חומרות "ויצברו אותם חומרים חומרים", שדווקא בעיקרי היהדות מקילים (אפילו אם נאמר שמדובר בפאה שיש מתירים). (וידעתי בני שישיבו לי שאדרבה הפאה היא חומרה על פני המטפחת משום שערות היוצאות מהמטפחת, אבל סברא זו אין ראויה לתשובה, והאומרה אינו מחפש תשובה, וד"ל)
אברך05.06.21
כמו שאמרת, המציאות מוכיחה שהמטפחת אינה מכסה כראוי, אפילו אצל רוב היראות. והפאה תמיד מכסה, אלא שיש צנועות יותר ויש פחות, וראוי להדר בצנועות. ראוי, כמו שאמר ר' חיים. לא חייב. ולמה כבוד האברך מתווכח עם גדול הדור...?
חרדית06.06.21
עיקר היהדות הוא שהגבר לא יסתכל על אחרות, אלא על אשתו בלבד. והמציאות היא שאם מקילים במטפחת, בסופו של דבר הבעל מסתכל על השכנות שחובשות פאה. לכן מחמירים ומחייבים פאה. שגם מכסה יותר טוב את השיער בניגוד למטפחות ההזויות שיש היום. וכן כתב בהגהות יעב"ץ למסכת יבמות (סג:) הנדפסים בסוף המסכת, וזה לשונו: "אשה
דן06.06.21
לא עיקרי היהדות. כיסוי ראש לאישה הוא לא מדאורייתא. ספק אם הוא מדרבנן או דת יהודית שזה בגדר מנהג. ודאי שגם מנהג ישראל דין הוא וחובה לכסות הראש השאלה האם יש עניין להחמיר. וכבר ראינו שמרן הקל לגלות את שערות האישה עצמה עד טפח.
בור ועמרץ06.06.21
כנראה העיניים שלכם באמת עסוקות.... עיקר בעיות צניעות הם אצל ציבור חובשי הפאות אצלם אתה מוצא את המכשירים את היציאות המשותפות בזוגות החציות הקצרות והבגדים הזוועתיים
י17.07.21
40
יופי-אני מקווה שזה ישתיק את כל הבריונים שמוציאים סטיקרים ומודעות שקריות בשמו ובשם הגר''ש אלישיב וזה הדבר היחיד שיש להם בחיים (אגב הם לא עושים את זה מאהבת ישראל או משהו, זה פשוט הנושא היחידי שמעניין אותם-הם עמי ארצות בטלנים שלא עושים כלום ורק תוקפים) למעשה מי שבקי אז כל פאה נחשבת ניכרת כי וודאי שזה ל
ד05.06.21
אמן כן יהי רצון! סוף סוף דעת תורה מתפרסמת. צריך להפיץ את זה בציבור. אגב, גם הרב בן ציון אבא שאול העדיף פאה לספרדיות. ועוד רבים.
חרדית06.06.21
39
פאות. אני. אישה. פשוטה. ורוצה. שכולם. ילבשו. כובע
ללא שם05.06.21
38
אפילו לפי המתירים (כביכול..), למה אנחנו מחמירים בכל מיני דברים לא חשובים כמו אבקת חלב נוכרי, והיתר מכירה ועוגיות פפושדו (לספרדים) וכו' וכו' וכל מיני דברים לא חשובים ולא עקרוניים אבל בצניעות שזה הכי מעורר חרון אף על עם ישראל לא מחמירים ?? מחפשים קולות בספק דאורייתא למה ?? מי ששמה פאה פספסה לגמרי את
אדיר07.06.21
הגיונית
סוף סוף תגובה ה08.06.21
נראה לי שאתה פספסת לגמרי את המושג צניעות, לא מדובר על כיעור אלא על צניעות. זאת אומרת שאשה צריכה להיות בבית, ולצאת רק כשממש צריך. אבל אף אחד מחז"ל, ראשונים או אחרונים לא חשב לפסוק שאשה צריכה להיות מכוערת ברשות הרבים. אדרבה, פרק שלם במסכת שבת עוסק בתכשיטי האשה בחוץ.
לוי יצחק09.06.21
37
ראיתי בספרים הקדושים כי אישה צדקת שקירות ביתה לא ראו שערות ראשה, כי היו מכוסים בפאה, וזכתה וכל בניה היו כוהנים גדולים.
נביא אמת06.06.21
יגאל. בכל זאת המשנ''ב מצא לנכון להביא את המעשה ולציין שזה בגלל השערות
יגאל. בכל זאת המשנ''ב מצא לנכון להביא את17.07.21
אין בבית שום בעיה ואדרבה .בחוץ כל הבעיה
44406.06.21
לא כתוב שזה היה עם פאה, והמעשה היה עם קמחית.
יהודי06.06.21
לגבי קמחית, הגמ' ביומא מציינת שחז"ל לא הסכימו עמה ולא הודו לה, ואמרו לה שכנראה זכות אחרת היתה בידה ובגלל זה יצאו כוהנים גדולים.
יגאל07.06.21
36
בואו נבדוק אם אפשר היום להכיר אם זה פאה או שער אמיתי הרי היום עושים את הפאה ברמה הכי איכותית עם רשת כמו קרקפת טבעית ושביל בשער שנראה שביל של שער אמיתי מי יתיר דבר כזה ׳תראו לרב פאה כזאת נראה אם הוא יתיר
יוסף06.06.21
שוב, השאלה היא אם אנשים אחרים מבינים שזו פאה. אפילו אם זה רק בקי, מומחה. למרות שיש גם פוסקים שסוברים שעדיין אין בעיה, והעיקר שמכסה כמו שצריך, אפילו שקשה להבחין.
בית יעקבית06.06.21
35
לספרדים פוסקים בהשקפת הרציונל הרמבם הריף והראש
ללא שם05.06.21
34
רואים שזה ישן אני רוצה שיראו לו פאה של היום ואז הוא יחליט ושיסריטו...
אני05.06.21
זה משנת תשס"ט. לא נראה לי שיש כל כך הרבה שינויים מאז. גם בזמנו דיברו על "הפאות של היום". וזאת המנטרה שחוזרת כל הזמן על עצמה שוב ושוב. גם אם הוא יתיר את הפאות של תשפ"א, יגידו שבתשפ"ב זה לא תקף כי יש פאות חדשות כביכול. נ.ב. בפאות הוא לא מבין. הוא דיבר באופן עקרוני.
רונן06.06.21
33
2021. לא יאמן שבזה אנשים עסוקים. כל כך הרבה בעיות יש בעולם.
ישר כח 05.06.21
אכן יש הרבה בעיות - והפאות הן אחת מהסיבות לבעיות הללו, ועיין מסכת אבות.
דוד06.06.21
32
פאה נכרית=פריצות!אף אחד לא יכול להכחיש זאת.ומי שמכחיש זאת או שהוא לא ראה אשה מימיו או שהוא כל כך מזוהם עד שהוא לא מרגיש שום הרהור מזה.
אנשין05.06.21
ותודה לרשכבה"ג החדש..........
מישהו06.06.21
31
המשך חלק ב-תשובה בענין פאה נכרית- 5.מעת נתינת התורה הקדושה במעמד הר סיני עד לדורו של בעל השלטי גבורים שהיה בן דורו של הרמ"א, היה דבר פשוט וברור בלי שום צד של שאלה או ספק, שאסור לאשה נשואה לצאת לרה"ר בפאה נכרית מגולה בדיוק כמו שאסור לה לצאת שם גלוית ראש משום פריצות דגברי, ועל כך כתב הסבא קדישא או"ח ח
אנשין05.06.21
30
תשובה שכתבתי בענין פאה נכרית- קיצור איסור פאה נכרית. 1.גילוי שיער ברה"ר-בגדר עולם לח"ח פרק א כתב "כל הפוסקים ראשונים ואחרונים כולם העתיקו דבר זה לדינא דאם האשה יוצאת לשוק ושערותיה מגולין היא עוברת בזה על איסור דאורייתא".האיסור הוא בגלל פריצות ולכן במקום שאין שם אנשים כגון בחצר אין בעיה לגלות השיער(ו
אנשין05.06.21
נראה לך שמישהו קורא את כל המגילה הזו???!!! למי יש כח ???
אולי תקצר?06.06.21
חחחחח אתה אשכרה חולם שמישו יקרא את כלזה ואת ההמשך?!!! כחחחחחחחח
מישו06.06.21
ריצתי אם תוכל להביא קישור של כל הדיון הזה מהיכן שייבאת את זה כי כאן זה קשה לי לקרוא את זה תודה
למר אנשין06.06.21
29
1 . שהפאות דל היום אסורות כי הכל נראה אמיתי ושיער רהיל. 2. ספרדים אשריהם מחמירים ואף לא צריך להקל אם נשואה לאשכנזי כי מטפחת זה מהודר. שבוע טוב
נועם05.06.21
לא נכון, כי אמר שדווקא אם אף אחד לא מבחין שזו פאה אז אסור. אבל אם יש מומחה שמבחין, אז מותר. וודאי שרוב העולם מבחין שהפאות אינן שיער אמיתי. ורק אם כולם ואפילו מומחים יכולים לטעות שזה שיער - אז ראוי להחמיר. לא חייבים, ראוי!!!
עדינה06.06.21
28
מתוך פוסט שכתבה חוזרת בתשובה מפורסמת, איה קרמרמן: "אני מתגעגעת. יש ימים שפחות, יש ימים שקשה מאוד. יש ימים שאני לא מסוגלת יותר להסתכל בראי ולראות את עצמי מכוסה. יש ימים שאני שונאת את כיסוי הראש ויש ימים שאני משוגעת על הכתר הצבעוני של בת מלך. יש ימים שזה מאבק. יש ימים שאני מפנטזת על פאה. יש ימים שאני
הילה09.06.21
27
אמנם הדיון על פאה אך הנושא הכללי הוא צניעות (בהיבט החיצוני כאן) ולדעתי מבלי להביע דעה על נושא הפאות וכמובן מבלי לגרוע מהחשיבות של הדיון לעניין הצניעות , הבעיה היותר דחופה וחמורה היא הלבוש : דומה כי לא צריך להסביר, אך בתמצית -נשים שהולכות עם בגדים המבליטים את קויי הגוף הנשיים (בכך שצמודים ו או דקים ו
כ.ג06.06.21
שכל אחד יחנך את עצמווו
.06.06.21
שיעור יפה! תודה! ואכן את צודקת, שעיקר הבעיה כיום בצניעות אינה בפאות. תמיד מאשימים את הפאות, כאילו אין בעיות אחרות. ויש הרבה במה לטפל לפני כן.
עדינה06.06.21
26
אפשר להמשיך לצעוק סיסמאות ולהדביק פוסטרים. תכלס אישתך הולכת עם מטפחת, המטפחת מתגלשת ליותר מטפח שזה גם קולא, מה עם השערות מעל האוזן מה מאחור??? מכשילים את הציבור!!! רק פאה - כך אמר הרבי מליובאוויטש , הרבה עשו וראו את הברכה.
על מי אתם עובדים06.06.21
את הקאסטם המחטיא את הרבים זה מה הוא אמר?? היתה סיבה מסוימת שלא רלוונטית כיום. ואין למדים ממעשה רב של הוראת שעה
ירוק23.09.21
25
קודם תראו את הפאות ואל תהיו שקרנים ברשות התורה שקר
אשרת ברוריה05.06.21
באסה לכם, מה תעשו עכשיו עם הוידאו הזה? מרן הגאון רבי חיים קניבסקי אומר בפה מלא שכל הפאות מותרות, כל עוד מומחים יכולים לזהות שזה פאה... וואי וואי, אכלתם אותה לגמרי :)
אפי06.06.21
אפי הכוכב הרב אמר שאם מכירים כלומר שזה פאה הנראית כפאה מחמת המראה הגרוע ולא המשובח שלה. אחרת בא נתיר את כל הפאות של היום שמחמת הסילסול האורך והעיצוב שלהם ניכר שזה פיאה ולא שיער?? ודאי שלא שייך. כלומר כמו הרב אלישיב שאמר בשיעורו ששיער חתוך הוא כמו שיער של בהמה, ורק הפאות כמו שלפני 100 שנה מותרות זה מ
ירוק23.09.21
24
ל45 מה יש לחשוב שמים מטפחת וזהו. לאכול חזיר את חושבת?
ללא שם07.06.21
23
היום הפאות באים מעבודה שבהודו,ששם ורק שם מיצרים את כל הפאות שבעולם,ויש סרטונים וספר הישכם אוהבים את השם,ששם רואים את כל האמת מאיפה באים הפאות.ובקו הפאות 0723372978 אפשר לשמוע את כל האמת.
ללא שם06.06.21
אגב, זה שטויות.
יהודי06.06.21
כל מה שיגרום לך להשתנות הו אשטויות. אל תיכנע. תלמד מפרעה העיקש. בהצלחה בגיהנום. יש סרט של שעה שזה עבודה זרה
ירוק23.09.21
22
תעזבו אותו כבר בשקט ותתנו לרב ללמוד תורה. תפעילו את השכל הישר שלכם
דרך ארץ קדמה לתורה !!!!05.06.21
אמרת את זה גם כשהרב פסק לאסור? או שיש לך איזה אג'נדה קטנה?
גיל06.06.21
בדיוק!
מאיר06.06.21
21
שאלה האם יש התרה ללכת עם בגד מעור חזיר?
.05.06.21
כן מה הבעיה, כמו שמותר ללכת עם פרוות שועל..
אין בעיה06.06.21
20
אז בקיצור אסור?
סתם שואל05.06.21
לא, בקיצור מתיר. תקשיב טוב.
יהודי06.06.21
תקשיב וגם תבין!! אם מכירים כלומר שזה פאה הנראית כפאה מחמת המראה הגרוע ולא המשובח שלה. אחרת בא נתיר את כל הפאות של היום שמחמת הסילסול האורך והעיצוב שלהם ניכר שזה פיאה ולא שיער?? ודאי שלא שייך. כלומר כמו הרב אלישיב שאמר בשיעורו ששיער חתוך הוא כמו שיער של בהמה, ורק הפאות כמו שלפני 100 שנה מותרות זה מוק
ירוק23.09.21
19
נשות ספרד לא להקשיב לרב אשכנזי זה אסור. הרב עובדיה פסק בסוגיית הפאות ואסור לחרוג מהפסק שלו. אחרת זה עברה.
ספרדי גאה07.06.21
הרב קנייבסקי לא התיר. אמר שאם מכירים כלומר שזה פאה הנראית כפאה מחמת המראה הגרוע ולא המשובח שלה. אחרת בא נתיר את כל הפאות של היום שמחמת הסילסול האורך והעיצוב שלהם ניכר שזה פיאה ולא שיער?? ודאי שלא שייך. כלומר כמו הרב אלישיב שאמר בשיעורו ששיער חתוך הוא כמו שיער של בהמה, ורק הפאות כמו שלפני 100 שה מותר
ירוק23.09.21
ר' חיים בעצמו אמר שמי שזה המנהג שלו, כגון ספרדים ההולכים לפי פסק זה - שלא ישנו ממנהגם.
יהודי07.06.21
לא חסר פוסקים ספרדיים שהתירו. הגאון בעל "כף החיים", הגאון רבי רפאל ברוך טולדנו, אב"ד מקנאס, הגאון רבי חיים כסאר, מגדולי חכמי תימן, הגאון רבי עובדיה הדאיה, ראש ישיבת המקובלים בית אל, הגאון רבי בן ציון אבא שאול, ראש ישיבת פורת יוסף, הגאון רבי שלום משאש, רבה של ירושלים וגדול חכמי מרוקו, ועוד.
ישראל07.06.21
18
כל כן על הפאות היום נראות שיער טבעי
ללא שם07.06.21
אכן
אדיר07.06.21
זה לא הענין, שיער טבעי או לא שיער טבעי. הרי כל פאה היא משיער טבעי, גם בזמן המשנה והגמרא היו פאות משיער טבעי. הענין הוא אופן עשיית הפאה שאי אפשר לזהות שמדובר בפאה. אז המומחים והבקיאים יכולים לזהות בשניה את רוב ככל הפאות בימינו. ואברכים לא אמורים לזהות, אלה דברי הגרח"ק - מילים כדרבנות לכל הסוטים ששקוע
חיים07.06.21
17
הוא אומר בפרוש שזה להתיר למה ללכת על היתרים? צריך ללכת על לכתחילה, כמו בקיום כל המצוות...
להתיררר07.06.21
אין מושג כזה 'היתרים', יש הלכה פסוקה. מה מותר ומה אסור. אם מתחשק לך להחמיר אז תתחיל בשמירת העיניים, ועזוב את הנשים לנפשן.
דודל08.06.21
16
כולם פה שקרניים עמי הארץ כל אחת ואחת שהולכת עם פאה של גויה טמאה ומשוקצת יודעת טוב מאוד למה היא יוצאת כך לרחוב! ומי שלא יודע, על הדבר היפה צריך לכסות כמו המשכן אבל יש פה סתומות שיש להם בעית זהות יוצאות עם פאה לרחוב לא כדי שיסתכלו עליהם אלה להרגיש טוב עם עצמם.. אז למה בבית את לא צריכה להרגיש כך ואת
חסרי זהות!!27.06.21
ספרדיה מתוסכלת חחחחחח אין לך על מי להוציא את העצבים שלך? גיבורה על מיקלדת עוד אחת שמתה ללבוש פאה -----
אשכנזיה גאה11.08.21
את היית מתה ללבוש מטפחת. יא אשכנזייה מסכנה מרחמת על הגיהנום שמחכה לך, יתלו אותך מהשיערות שלך שם רחמנא ליצלון. את עוד הולכת לבכות הרבה על הפאה שלך. הרבה הרבה תבכי חכי חכי לא עכשיו עוד מעט, לה' יש סבלנות הוא מחכה ארבעים, שלושים, חמישים, שבעים שנה עד שזה מגיע. מסכנה שכמותך אפילו את האמת היצר הרע לא מאפ
חצי אשכנזיה.24.04.22
כמה קנאה ושנאה בתגובה אחת! הפאות בימינו הן של יהודיות חרדיות בעיקר, אף אחת חוץ מיהודיה לא לובשת פאה באופן קבוע. אשה עם מטפחת בסגנון הלבוש בימינו זה הדבר הכי לא טבעי, זה נראה כמו כובע רחצה, ולכן הניסיון הוא מאוד גדול. זה לא כמו רעלה שמגיעה באופן טבעי עם כיסוי ראש, קפוצ'ון. אז הקב"ה נתן לנו מתנה ב
א. א. 12.06.22
השם ישמור
איזו תגובה של אפיקורסות08.11.22
15
תפסיקו להעלות מחלוקות. ותמיד אותן מחלוקות. כל אחד שילך לפי רבותיו וישתוק. מספיק להיכנס לעניינים של קהילות אחרות.
רם06.06.21
מותר ומצווה להעלות מחלוקות הלכתיות להגדיל תורה ולהאדירה, וכש"כ להורות לרבים הלכה.
גבי06.06.21
14
חרטא, לא סיפרו לו איזה פאות יש היום...
אש05.06.21
זה לא משנה איזה פאות יש היום. יש כל מיני סוגי תסרוקות, בדיוק כמו שיש כל מיני סוגים של לבושים. אם הוא יתיר לבוש כלשהו, יגידו "לא סיפרו לו איזה לבושים יש היום". בקיצור אתם מחפשים כל דרך לא לקבל את העובדה שהוא *מתיר*.
שמשון06.06.21
זה כן משנה איזה זימה ותועבה יש היום. קאסטם!!!!! החטאת הרבים וחילול ה' הוא אמר שאם מכירים כלומר שזה פאה הנראית כפאה מחמת המראה הגרוע ולא המשובח שלה. אחרת בא נתיר את כל הפאות של היום שמחמת הסילסול האורך והעיצוב שלהם ניכר שזה פיאה ולא שיער?? ודאי שלא שייך. כלומר כמו הרב אלישיב שאמר בשיעורו ששיער חתוך ה
ירוק23.09.21
13
אשכנזיה יכולה להיראות ברחוב כמו דוגמנית גויה וספרדיה צריכה להיראות כמו האמהות הקדושות.
אם הבנתי נכון..07.06.21
חס ושלום. יהודיה מתלבשת בצניעות ובנכבדות עם פאה או עם מטפחת. אל תזכירי בנשימה אחת עם דוגמית גויה, אין ביניהן כלום. האמהות הקדושות זכו ליופי שלא היה כמותו. על שרה נאמר שנשות מצרים היו כקופות לידה. וכך צריכה בת ישראל להקפיד על מראה נעים, יפה ומכובד. פאה עדינה אינה בעיה של צניעות, היא מוסיפה נוי ונכבדו
יהודיה09.06.21
אם הבנת נכון, אז ספרדיה עם חצי כיסוי ראש כהוראת הרב עובדיה וכמנהג רעייתו, ואשכנזיה עם כיסוי שלם. אתה יכול לקרוא לזה 'דוגמנית' אבל בסך הכל מדובר על יופי, ואין אשה אלא ליופי. המצב מזכיר את מה שנאמר על אשת יפת תואר - "כדי שתהא בת ישראל שמחה, וזו עצבה; בת ישראל מתקשטת, וזו מתנוולת"...
גולן09.06.21
12
במקום להגיב כל כך הרבה שטויות, תקשיבו למה שהוא אמר- מי שמבינים, תלמיד חכם רגיל וודאי לא מבין!!!!!! אז שכל הגברים יסתמו את הפה וזהו. ברור שיש פאות שיותר גרועות משיער הראש, אבל הפיאות שאיתן משתדלות ללכת תלמידות בוגרות ב''י הם בסדר וממש לא נראות שיער למי שמבין בזה.......
אחת06.06.21
אמר שאם מכירים כלומר שזה פאה הנראית כפאה מחמת המראה הגרוע ולא המשובח שלה. אחרת בא נתיר את כל הפאות של היום שמחמת הסילסול האורך והעיצוב שלהם ניכר שזה פיאה ולא שיער?? ודאי שלא שייך. כלומר כמו הרב אלישיב שאמר בשיעורו ששיער חתוך הוא כמו שיער של בהמה, ורק הפאות כמו שלפני 100 שנה מותרות זה מוקלט מוסרט ומת
ירוק.23.09.21
11
למעשה הוא אומר ברור שאם לא ניכר שזה פאה אז אסור לגמרי. תכלס כל הפיאות של היום למעט אחד לכמה אלפים אולי, כולם נראים יותר יפה מטבעי ובוודאי שאסור
ללא שם06.06.21
לא אמר יותר יפה, אמר ניכר, ורוב מוחלט של הפאות ניכרות.
יהודי06.06.21
ניכר כי שיער חתוך הוא גרוע ונראה כמו מדבקת ידביקו בה שיער. (לשון השל"ג)
ירוק23.09.21
10
הסבר?
לא הבתי מתיר או לא05.06.21
מתיר, בתנאי שהמומחים יכולים להבחין שזו פאה ולא שיער. אחרת - לא ראוי.
חרדית06.06.21
9
אוי ווי!! עכשיו החזב"תים יתחילו לצעוק על הרב קנייבסקי. חבל שבמקום לחנך את הילדים שלהם. הם מנסים לחנך את כל העולם, מתירים את האסור ואוסרים את המותר.
פאנית05.06.21
מה קרה מפחדת על הפרנסה המחטיאה שלך
רבקה06.06.21
איך מחטיאה אם מדובר בהידור מצווה? התגובה שלך מחטיאה, תתביישי.
שרה06.06.21
8
נו...... נו...... המשיח צריך באמת להגיע אם כך הרב גדול הדור שליט"א אמר. לא יאומן. כשמצב הדור כל כך חלש.
מעניין מאד05.06.21
למה כי זה לא נראה לך?
גבי06.06.21
7
חבל שרב טיגר לא שאל את מרן, מה הדין פיאה שניכר שזה פיאה, אבל ההיכר נובע מזה שזה שיער מאוד יפה יותר מהטבעי, כך שכל אחד מבין שזה פיאה אבל זה נראה יפה ומושך, האם אז זה מתר ללבוש כזה דבר, רק בגלל שיודעים את האמת? ומה עם צניעות? הרי במצווה דאוריתא דרשינן טעמא דקרא לחומרא, והטעם למצוות כיסוי ראש, זה בגלל
א05.06.21
6
כל אחת יודעת מה באמת מושך תשומת לב
פלונית06.06.21
כתב הגאון רבי חיים ישראל פסח פיינהנדלר זצ"ל בספרו "אבני ישפה" (חלק ז' אה"ע סי' קט"ו ענף ב'): "נשאלתי מאשה שנוהגת לשים על פניה איפור עד שכל הפנים מכוסים והיא נראית יפה, ואומרת שכולם מסתכלים עליה כאשר היא שמה כל זה על פניה. ושאלה אם זה מותר. ולא מצאנו איסור לאשה להתקשט. וכן מפורש שקונים לאשה בגדי יום
א. פרלמן07.06.21
בק"ן טעמים אפר גם להתיר לאכול חזיר.תקרא את הקונטרס "בתוך ביתה" מביאים שם הרבה מספרי מוסר ופוסקים רבים שאסור לאשה להתייפות לפני רבים. מה שהבאת שמותר לאשה להתקטש בימי נידתה היינו לבעלה וזה פשוט וקל.
נננ07.06.21
בק"ן טעמים אפשר גם להפוך את המותר לאסור. במיוחד חוברות כמו 'בתוך ביתה' שמכילות ליקוט של הוצאת דברים מהקשרם, או בדיות בשם הפוסקים שהמקור שלהם הוא בעצמו ספר צניעות של איזה עסקן כזבן, וערבך ערבא צריך. וכן כתב הגר"י שיינפלד בשו"ת "אוסרי לגפן" (חלק ט' עמ' קע"ה ואילך): "אי אפשר לאסור להתנאות ברה"ר, דכ
מיימון09.06.21
5
שכוייח גדול !
ללא שם05.06.21
4
היה פעם מנהג, לא לעבור על דיני ממונות, אפילו למקילים, ומי שאבותיו לא עברו על דיני ממונות, ועל המנהג של דיני בין אדם לחברו, כדאי שימשיך במנהג הזה (אפילו שבימינו הוא משונה).
ז'וז'ו05.06.21
3
המשנ"ב וכה"ח סי' ע"ה מתירים פאות, ור"מ פיינשטיין כותב שאין בעיית מראית עין כי כמו שאברך מגולח יודעים שיש מכונות ולא חושדים תער, כך אשה לא חושדים שהיא גלוית ראש כי יודעים שיש פאות.
משה בן אברהם 05.06.21
השלטי גיבורים כותב להדיא שרואים שהפאה היא פאה ולא שערה והיא כמו "מגבעת ידובקו בה שערות" גם המהרי"ל דיסקין כתב זאת להדיא.מה יש להתווכח
שלום 06.06.21
2
המשך חלק ג- 8.גדרי הצניעות אינם משתנים-מנהגי הצניעות הקדומים שנהגו בנות ישראל שעוברים מדור לדור נקראים דת יהודית "הינו מה שהנהיגו מעולם האומה הישראלית וקבלו על עצמן ליזהר בזה משום צניעות" (זה לשון רבינו בעל המ"ב בספרו “גדר עולם” פרק א'). כן מובא ברש"י כתובות עב. וז"ל: "דת יהודית. שנהגו בנות ישראל וא
אנשין05.06.21
1
מה הבעיה להגיד כן או לא
ללל13.11.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24