כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

הקטע מה'זוהר הקדוש' שהיעב"ץ קבע שהוא 'חירוף וגידוף'

"מאן פני אדון ה'? דא רבי שמעון בר יוחאי", נכתב ב'זוהר הקדוש', וישנם מרבותינו שסברו שלא יתכן שמשפט זה נבע מפי רשב"י זיע"א. וכיצד הסביר היעב"ץ את הקטע? (היסטוריה)

21
ישראל שפירא | כיכר השבת | ה' באב | 14.07.21
הרבי מויז'ניץ בציון הרשב"י
הרבי מויז'ניץ בציון הרשב"י (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

פרק ב': אמש הבאנו את דברי עלון 'קדושת מירון' שבא להסביר ולנמק ש"ציונו של אדונינו רשב"י קדושתו כקודש הקדשים ממש וממלא מקום של בית המקדש".

עורך העלון, ברוך הכישרון, ציטט עשרות מקורות של חז"ל, ראשונים ובעיקר אחרונים, שבהם נשמעה הטענה שהר מירון וקבר רשב"י הינם "בית המקדש" ו"קודש הקודשים", ולכן מסקנתו שהדברים נאמרו כפשוטו ממש, והר מירון הוא הקודש הקודשים של ימינו.

אין עסקינו לדון אודות קביעתו הנחרצת שקדושת הר מירון כקודש הקדשים ממש, שכאמור הובאו מקורות תורנים של חז"ל, ראשונים ואחרונים לכך. ברם, יש לחקור האם הקדמונים זי"ע שצוטטו, האם התכוונו כפשוטו שאכן הר מירון הוא תחליף לבית המקדש, ומעמדו בימינו זהה לקודש הקודשים?.

ממבט ראשון נראה שהקדמונים שכתבו זאת, התכוונו כמליצה, כפי שבימינו מתבטאים בעצרות בחירות: 'לשכת הגזית', 'אורים ותומים', 'סנהדרין' על פסקו של מרן שר התורה להצביע למפלגת ג', שחלילה לחשוב כך ששר התורה הוא משמש כתחליף ל'לשכת הגזית', ו'סנהדרין' וכדומה. אלא מדובר ב'מטבע לשון' ומליצה לעודד את קהל הבוחרים לבחור את הפתק הנכון, ותו לא, וכך גם הקדמונים שהתבטאו על הר מירון שמוגדר כ'קודש קודשים'.

ברם, לפחות דוגמה אחת שציטט עלון 'קדושת מירון' אינה נכונה. בעלון הובא ציטוט מתוך הזוהר הקדוש: "כתיב יראה כל זכורך את פני האדון ה', מאן פני אדון ה'? דא רבי שמעון בר יוחאי", ומכך הסיק עורך העלון ש"אדונינו הרשב"י ממלא מקום של בית המקדש".

משפט זה ישנם מרבותינו שסברו שלא יתכן שנבע מפי רשב"י. רבנו היעב"ץ שלחם כל ימיו כנגד משיח השקר שבתאי צבי ימ"ש וממשיכיו, ציטט את הקטע הנ"ל מהזוהר, וקבע שהוא חירוף וגידוף, ויש להוציאו מהספר כיון שהוא 'שיתוף', ולא יתכן שרשב"י יכריז על עצמו כ'אלוה'. ודברי נביאות כותב היעב"ץ שהוא חושש שלעתיד המינים עתידים להיתלות בקטע הנ"ל מהזוהר. (הובא בספר מטפחת סופרים).

דברי היעב"ץ התקיפים על הקטע מתוך הזוהר: "מאן פני אדון ה'? דא רבי שמעון בר יוחאי" שלטענתו אין רשב"י כתב את משפט זה, כיון שהוא לא יכריז על עצמו כאלוה ומדובר בשיתוף. ספר מטפחת סופרים (אוצר החכמה)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
מה זה משנה מי כתב את הזוהר ובאיזה שנה נכתב הרי כבר כתב הרמ״א שהזוהר זו דעת יחיד של ר״ש ואין הלכה כמו ר״ש בר יוחאי גם מה שניסו לבאר שפסקינן כר״ש בר יוחאי אחר המערה כאשר כתוב בשמו המלא אינו נכון וזה סתם חילוקים והמצאות של כמה אחרונים ללא ראיה והוכחה פשוטה לזה יש ביבמות לגבי קברי מתים של עכו״ם אם מטמאי
אמ21.07.21
18
הכוונה היא שרבי שמעון שהוא בכור בן בכור ילד לראות את פני האדון ה'. כי כתוב יראה כל זכורך את פני האדון ואומרים זה רבי שמעון שהוא בכור בני בכור והוא יראה את פני ה'
חנן הגננת 14.07.21
17
צדיק ענק שבענקים
ללא שם14.07.21

הצגת כל התגובות

16
אגב שימו לב בקטע המצולם מ"מטפחת ספרים", לפני הקטע שהוא מביא כראיה נגד הזוהר, "מפני האדון" וכו' , לפני זה הוא מביא ראיה שהזוהר לא יכול להיות מרשב"י, כי כתוב בזוהר פר' וארא, שהשם נתן לישמעאל חלק בא"י, והיעב"ץ כותב שזה הוכחה שבזמן כתיבת הזוהר כבר היה א"י תחת הישמעאלים, כי הרי כותב הזוהר כתב שהשם נתן
פליאה על היעבץ14.07.21
15
הכותב 'יודע דעת עליון'. יש הרבה גדולי ישראל שכן קיבלו את המשפט הזה מהזוהר. ומו"ר הרב שפירא שליט"א יודע שזה לא נכון "אינה נכונה" אשרי הדור שזכה לכאלה צדיקים וחכמים בתוכו
איזיה14.07.21
14
היעבץ בכלל סובר שלא רשבי כתב את הזוהר...
חי בהם15.07.21
13
כבר אמר רבנו האי גאון על דברים מתמיהים בתלמוד שאינם הלכה ולא חייבים להאמין בהם. ויש לנו המון סימוכין לדברי היעב״ץ שאמר על ספר הזהר שבידינו כי חלו בו ידיים.
מאיר14.07.21
12
צריך לזכור שבאותם ימים עוד היו קיימים תלמידי כת ש"ץ, שכל העבירות והכפירה שלהם הם תלו בזוהר הקדוש, כגון את בתו של אחד ממשיחי השקר שלהם, הם קראו לה "מטרוניתא" הכתוב בזוהר וכו', ולכן חיבר היעב"ץ ספר ביקורתי בעניין הזוהר, וכן אסרו ללמוד זוהר כדי שלא יבואו למכשולות,
י14.07.21
11
אין קושיא. בירושלמי כתוב שקבלת פני רבו כקבלת שכינה. וא"כ התנאים שהלכו להקביל פני רשב"י הרגישו כקבלת פני שכינה.
א.י.ל.14.07.21
10
היעב"ץ כידוע היה נגד שבתאות וחשב שבזוהר יש קטעים משבתאים אבל לא הבין את הזוהר די נכון.ראו פירוש מתוק מדבש זוהר חי ועוד פירושים שמסבירים קטע זה .וח"ו לא התכוון הזוהר לעשות אלוק את רשב"י.
עעע15.07.21
9
חס וחלילה לומר כך. הזוהר קודש קדשים, ולא חסר הסברים לפרש את הקטע הזה ע"י מפרשי הזוהר וכל המקובלים וגדולי החסידות. דעץ היעב"ץ בעניין זה לא נתקבלה בישראל, חלילה.
דוד14.07.21
מי אתה שתדבר ותכריע נגד דעתו של היעבץ. ועוד להוסיף את המילה ''חלילה '' כאילו הוא פקר רח'ל
פושטק 15.07.21
הבן איש חי שהיה מגדולי מקובלים אמר שהיעב"ץ צדק ויש חלקים בזוהר שנכנסו בשלב יותר מאוחר והם טעות
א03.10.21
8
אכן משום דברים כאלו אסרו פעם על המון עם ללמוד זוהר, אבל איך אתם תסבירו שהגר"א ותלמידיו, היו לומדים גדולים של הזוהר והתיקוני זוהר? הגר"א אפילו חיבר פירושים על תיקוני זוהר וכו' אם הגר"א הסכים עם הזוהר הזה, אז על מה יש לחשוש?
י14.07.21
7
(נא פרסמו תגובה זו למען יבינו את הזוהר) הרבי מליובאוויטש מביא בשיחה שכך גם בירושלמי (ביכורים פ"ג ה"ג) "וה' בהיכל קדשו זה רבי יצחק ברבי אלעזר בבית מדרשו בקיסרין" וההסבר לכך אומר הרבי, שצדיק שביטל את האגו לחלוטין וכל ריגשותיו זה רק לעשות רצון ה' ולהמשיך את גילוי השכינה בעולם, איננו דבר נפרד אלא צינור
משה בן אברהם14.07.21
6
אם האריז"ל והרמ"ק והחיד"א והכתם פז והרמ"ז שפירשו את הזוהר והיו בקיאים בו לא העירו כלום על הזוהר הזה סימן שיש לו הסבר (הרבי מביא שכדוגמתו בירושלמי בכורים פ"ג ה"ג וה' בהיכל קדשו זה ר' אליעזר עיי"ש וההסבר שמי שבטל לבורא לגמרי אינו מציאות נפרדת)
משה בן אברהם15.07.21
5
לבקיאים כראוי בספר הזהר. כך פירושו "להראות את פני האדון"וכו' מאן האדון דא רשב"י, והיינו שרשב"י נקרא האדון אבל לא נקרא חלילה ה' , רק נקרא האדון וכדברי חז"ל על הפסוק "צדיק מושל " מי מושל בי (היינו בקב"ה) צדיק! שהקב"ה גוזר וצדיק מבטל צדיק גוזר והקב"ה מקיים. ועל כן אומר הזוהר "מאן האדון ה' דא רשב"י "
ללא שם18.07.21
4
ראה ספר ותורה יבקשו מפיהו עלגדולי ישראל שדחו את היעב"ץ ועוד שהיעבץ עצמו חזר בו מדבריו אלו
זונדל14.07.21
3
בחבד מתייחסים לקטע הזה באריכות רבה וכמובן שאין מקומו של קטע זה אשר הוא אחד הנושאים הרגישים ביהדות להתנצחות טוקבקית ומי שרוצה להחכים ידרים והרוצה לטעות יבוא ויטעה
שמעון ביטון15.07.21
2
בירושלמי למסכת ביכורים, פרק ג' הלכה ג', נאמר: "וה' בהיכל קדשו, הא ר' יצחק בר לעזר בכנישתא מדרתא דקיסרין". האם גם התלמוד הירושלמי חשוד בשיתוף?
דודו14.07.21
1
עיין שם הגדולים מערכת ספרים ערך זוהר מש"כ על הגאון יעב"ץ בנושא זה. וכן בהגהת מנחם ציון שם.
יש לעיין14.07.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 18:58

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 15:37

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 14:41

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 14:22

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24