כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

העלייה לארץ ישראל; זו דעתו של הגר"ח מוולוז'ין

לפני 213 שנים עלו תלמידי הגר"א לארץ ישראל; הגר"ח מוולוזין סבר אודות העלייה כי עדיין הגאולה לא באה ולכן עם ישראל אינו צריך להתאסף בארץ ישראל אלא ללמוד תורה (היסטוריה)

22
ישראל שפירא | כיכר השבת | י"ג באלול | 21.08.21
אחת התמונות המיוחסות לגאון מווילנה
אחת התמונות המיוחסות לגאון מווילנה (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק א': לפני ימים אחדים, בתאריך ח' באלול, לפני 213 שנים בשנת תקס"ח (1808), בנמל העיר חיפה, עגנה אנייה שעל סיפונה היו ראשוני העולים ה'פרושים' תלמידי הגר"א שעליהם נמנו גדולי עולם. הגאון רבי מנחם מנדל משקלוב, הגאון רבי ישראל משקלוב, והגאון רבי סעדיה משקלוב[1] שהיו גדולי תלמידי הגאון מווילנה שעלו באותם השנים לארץ ישראל.

ישנם חוקרים שסבורים שעליית תלמידי הגר"א ותלמידי הבעש"ט שקדמה להם, הייתה מן הגורמים המשמעותיים ביותר שהשפיעו על תחילת העת החדשה בירושלים, והקמתה של מדינת ישראל.

אחד מקברניטי המדינה שהתבטאו בעניין, הוא לא אחר מראש הממשלה המיתולוגי דוד בן גוריון, שציין לשבח את העלייה החסידית תלמידי הבעש"ט. החוקרים נחלקים האם לתלמידי הגר"א היו שאיפות ציוניות לאומיות או סיבות רוחנית.

העלייה בשנת תקס"ח (1808) לא הייתה הראשונה. כבר בשנת תקל"ב (1772), בחיי מרנא הגאון, יצאה מווילנה קבוצה של עולים, ובראשה ר' עזריאל משקלוב. חבורה זו נשכחה כמעט לחלוטין מספרי ההיסטוריה.

***

גדולי ישראל מנהיגי ה'פְּרוּשים' היו יוצאי העיר שְׁקְלוֹב - רבי מנחם מנדל, רבי סעדיה ורבי ישראל טענו שהם עושים כמצוות הגר"א לעלות לארץ ישראל. זכו הם וחבריהם והניחו את התשתית להתיישבות האשכנזית-הליטאית בצפת ובירושלים באה"ק.

מרנא רבי חיים מוולוז'ין תמך כספית בעולים לארץ ישראל, ולא עלה לארץ ישראל, וראה את צוואת הגר"א בלהקים את 'אם הישיבות' ישיבת וולוז'ין ולא לעודד את כל העם היהודי לעלות לארץ ישראל.

על העלייה ההמונית לארץ ישראל התבטא הגר"ח מוולוז'ין בהיכל הישיבה: "עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל לֹא עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה הַשְׁקוּ הַצֹּאן" (בראשית כ"ט ז')

מבאר רבי חיים מוולוז'ין עדיין הגאולה לא באה - "עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל" - עם ישראל אינו צריך להתאסף בארץ ישראל!- "לֹא עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה", עם ישראל צריך ללמוד תורה שנמשלה למים - "הַשְׁקוּ הַצֹּאן".

(דברי הגר"ח מוולוזין הובאו בנספחות שצורפו לספר נפש החיים שיצא לאור בשנת תשל"ג בירושלים, ראה עוד ספר 'גאולה בדרך הטבע' מורגנשטרן אריה).

[1] רמ"מ עלה בתקס"ח ורבי ישראל עלה שנה אח"כ בתק"ע.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
כידוע ר' חיים היה מגדולי תומכי העליה ויש על כך מכתבים לתלמידי הגר"א שלו הוא לא עלה כי הגולה היתה צריכה אותו
א03.10.21
14
קשה לומר שזו דעת הגרח מוולוזין כשהגאון כל הזמן רק עודד עלייה לארץ ואף ניסה בעצמו, אפשר אולי לומר שדעת הגרח הייתה שעדיף בנתיים להקים את הישיבה כי כבר היו אחרים שעלו והוא שלח להם אף כסף להחזיק את היישוב, אך גם באירופה יש עבודה. כמובן שבדעת גדולי ישראל אנחנו לא מהרהרים אבל נראה מוזר שהוא לא ילך כמו ר
ח22.08.21
13
הנצי"ב מוולוז'ין תמך בכל מאודו בעליה לרץ ישראל, והיה גם בחובבי ציון,
שמואל22.08.21

הצגת כל התגובות

12
ידוע שלאשכנזים יש בעיה עם מצות ישוב הארץ. ירושה מימות המרגלים
משה21.08.21
11
האם הגר"ח היה אומר על ימינו שהיום גדול? האם הגר"ח התכוון גם ל100 שנים מאוחר יותר?
יהודי21.08.21
10
תלמידי הגר"א עלו לעורר את הקבוץ גליות ותהליך הגאולה באתערותא דלתתא ולא להתחיל אותו, ולכן ר' חיים שהיה בין מקימי ארגון "רוזני וילנא" כתב שעדיין לא הגיע הזמן לקבוץ גלויות,, וגם ר' ישראל משקלוב כתב באגרת לעשרת השבטים שבנין ירושלים קודם לקיבוץ גלויות. מכתב מר' נטע בן הגרמ"מ משקלוב תקצ"ו, בה כותב שיש לח
חיים21.08.21
9
בדיעבד התברר שתלמידי הגר"א ועליית החסידים צדקו . אלה שנקטו את שיטת "עוד היום גדול" וציפו למשיח נחשפו להתבוללות וטמיעה בחו"ל או הגיעו לאושוויץ ולבורות המוות במזרח אירופה.
משה21.08.21
הנידון כאן אינו אודות עליה המונית, כיון שכולה התבססה על תרומות של תושבי רוסיה הלבנה וכו'. לא היתה שום אפשרות שיעלה ציבור גדול.
יהודי21.08.21
מדבריך נשמע כאילו אתה מזלזל באילו שנשארו אז א. אל תכליל לא כולם נחשפו להתבוללות והיתה יהדות פורחת (חסידויות ברסלב חב''ד וגור ועוד הרבה חסידויות אחרות צמחו באירופה ) ב. מה הבעיה לאלה שחיכו באמת ובתמים שמשיח יבוא ויגאל אותם?
מנחם שמואל22.08.21
זה אפילו לא חוכמה בדיעבד כי מי יודע אם וולוז'ין וכל התלמידים שלה היו עולים לארץ וגם המשכילים היו יוצאים מוולוז'ין 'הישראלית' אם היתה הזכות לניצחון בקרב אל עלמין. אולי הכופרים היו גורמים שואה גם לא''י. אם היו באמת מסתכלים 'על שעת השקיית הצאן' במקום חזונות של השכלה וציונות לא היתה שואה. השואה לא באה ב
ש.21.08.21
8
א. מסתבר שצדקו החסידים שעלו ב. ר' חיים דיבר על זמנו הוא שלא הגיע הזמן לעלות את כולם- ואולי הוא צדק. אבל היום אנחנו רואים איך הקב"ה הביא אותנו לכאן בניסי ניסים. הודו לה' כי טוב
אליאב ויזל22.08.21
7
זה לא שהוא לא סבר שיש לעלות ושראוי לכל יהודי לעלות כי הגיעה שעת האתחלתא אלא הוא סבר שהיות ובפועל רוב היהודים לא עולים והיהדות ממשיכה בחו''ל חייבים לדאוג בעיקר ליהדות ולא רק לעלות לארץ ולכן הוא שיכול להקים שם ישיבה ולהעמיד את התורה בחו''ל צריך להישאר שם אך הוא תמך בעלייה של כל השאר ואף עשה הרבה למענ
מוטי22.08.21
6
סביר להניח שהם הגיעו לעכו ולא לחיפה.
יהודה22.08.21
5
וידוע מי ניצל מהשואה האיומה רק אלו שעלו וידוע מה אמר החלפת בהר ציון תהיה פליטה החכם והמשכיל להבין...
122.08.21
4
בספר "קול התור" שכתב ר' הלל משקלב, הוא מצטט את הגר"א והוראתו לזרז את תהליך הגאולה. יעודנו יעודו של רבנו הגאון נהורא דמשיח בן יוסף לדור אחרון. עפ״י רבנו ר׳ אלי׳ כל העקבות דאתחלתא, קבוץ גליות וישוב ארה״ק, כלליהם ופרטיהם עד הקץ האחרון הם בתפקידו של משיח הראשון, משיח בן יוסף ובאים מסטרא דשמאלא היינו מדת
אלימלך22.08.21
אני שמעתי שאין סימוכין לכך שהקול התור נכתב ע"י ר' הלל.
סליחה מכבודו22.08.21
3
איך דווקא הם קידמו את ההקמה של מדינת ישראל והיו עלייה כל כך חשובה ואילו הספרדים שנמצאים מעליית הרמבן עד היום בארץ ישראל במשך מעל 600 שנה ללא הפסקה כאשר רוב חכמי ארץ ישראל לאורך הדורות היו ספרדים , והם לא קידמו אלא רק העלייה הזו
מרן22.08.21
אני לא היסטוריון ואינני קובע. אבל יש מקום להבחין בין מי שעסקו בפיתוח כגון הקמת שכונות הקמת בתי חולים וכו'.
מחילה מכבודו22.08.21
כמה דוגמאות לשכונות שהוקמו על ידי לא אשכנזים: א.שכונת מחנה ישראל הוקמה על ידי עדת המערבים בראשות רבי דוד בן שמעון .ב.כפר השילוח/ כפר התימנים, הוקם על ידי תימנים
מחנה ישראל24.08.21
2
תשובה בסגנון "עוד היום גדול" ו"לא עת האסף המקנה" מעידה יותר על מצבו הרגשי-גלותי של המשיב מאשר על דעת תורה... וסביר להניח שאם היו שואלים את הגר"ח מוולוז'ין בשנת תש"ח על הקמת המדינה הוא עדיין היה טוען ש"עוד היום גדול" וכו'... סוג של תשובה גלותית נצחית... וברוך השם ששלח לנו את הרצל ובן גוריון.
זאב זאב22.08.21
לא נכון תלמי תלמידו הגדול של ר' חיים הנצי"ב תמך בחובבי ציון!
א03.10.21
1
טוב שהציונים לא ספרו את המנהיגים החרדיים שהצטיינ תמיד בקוצר ראות ובאזלת יד, אחרת כולם היו מסיימים באושוויץ והיהודים כאן היו עד היום עבדים נרצעים של סוריה או מצרים.
טוב שהציונים21.08.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

עוברים את הקיץ בלי דאגות

כך תקבלו הלוואה מהירה עד 250,000 ש"ח לכל מטרה

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24