כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

הפוסק הספרדי שחלק על גדולי ישראל והוחרם

מגדולי האחרונים היה ה'פרי חדש' - רבי חזקיה די סילוה זצוק"ל שחי במאה ה-י"ז וחיבר ספרי הלכה; עם כל גאונותו הרבה - גדולי דורו החרימו את ספרו, וכך היה המעשה (חרדים)

53
ישראל שפירא | כיכר השבת | ו' בחשוון | 12.10.21
רבי חזקיה די סילוה זצ"ל, ה'פרי חדש', כפי שמתואר בציור שנמצא בחדר הרבנים בבית הכנסת הפורטוגזי
רבי חזקיה די סילוה זצ"ל, ה'פרי חדש', כפי שמתואר בציור שנמצא בחדר הרבנים בבית הכנסת הפורטוגזי (צילום: מאת Slinging benjaminite, לפי רישיון cc Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0))

מגדולי האחרונים היה ה'פרי חדש' - רבי חזקיה די סילוה זצוק"ל. ה'פרי חדש' חי במאה ה-י"ז וחיבר ספרי הלכה על הרמב"ם ושולחן ערוך.

במקביל, ענה ה'פרי חדש' למאות שאלות שהופנו אליו, שהדפיסם ב'שו"ת'. כל זאת בתקופת כהונתו בראשות ישיבה בירושלים.

הספיק המון ה'פרי חדש' בחייו הקצרים, ונפטר בדמי ימיו טרם הגיעו לגיל ארבעים.

• • •

לאחר עלייתו מאיטליה בגיל 20, למד ה'פרי חדש' אצל הגאון רבי משה גלנטי ולאחר פטירתו כגאון צעיר, מונה להמשיכו בראשות הישיבה.

עם כל גאונותו הרבה של ה'פרי חדש', ולמרות שהיה בקיא בכל מכמני התורה, גדולי דורו החרימו את ספרו, וכך היה המעשה.

בספרו 'פרי חדש' משתמש המחבר בביטוים חריגים כלפי פוסקים קדמונים כגון מרן רבי יוסף קארו וחולק עליו.

לא בגלל כך ספר 'פרי חדש' הוחרם. היו כמה מרבותינו ה'אחרונים' שחלקו על מרן רבי יוסף קארו, ואף על רבותינו הראשונים, ולא הוחרמו בשל כך.

כדוגמה, נציין את הגאון מווילנה, היעב"ץ ואף החזון איש ועוד.

רבי חזקיה די סילוה זצ"ל, ה'פרי חדש', כפי שמתואר בציור שנמצא בחדר הרבנים בבית הכנסת הפורטוגזי (צילום: מאת Slinging benjaminite, לפי רישיון cc Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0))

אולם ה'פרי חדש' התבטא בלשונות חריפים כנגד הקדמונים שצרמו לחכמי דורו שנראו להם כזלזול.

משו"ת 'גינת ורדים' לגאון רבי אברהם בן מרדכי הלוי מרבני מצרים במאה ה-י"ז אנו למדים על הפולמוס שהעסיק את גאוני ישראל דאז.

נטען, שכאשר הגיע ספר 'פרי חדש' למצרים, גדולי ישראל עברו "על מקצת דבריו ומצאו ששלח רסן לשונו לדבר תועה על גדולי ישראל אשר מימיהם אנו שותים... ועל רבינו הגדול בית יוסף... כתב עליו שטנה".

חכמי מצרים כתגובה על לשונות ה"שטנה" פסקו: "שלא יקרא שום אדם בספר הלז, לא קריאת עראי ולא קריאת קבע".

חכמי ישראל באותו דור הדגישו שהחרם הוא רק על ספריו ולא על הרב 'פרי חדש' בעצמו.

החרם החזיק חמישים שנים, ובוטל, וה'פרי חדש' קיבל את מקומו כאחד מחשובי הפוסקים.

הגאון רבי חיים בן עטר - ה'אור החיים' הקדוש, חיבר ספר 'פרי תואר' שבא ליישב את התמיהות שהעלה ה'פרי חדש' על הפוסקים.

בעניין זה מבהילה ענוותנותו של האור החיים, כפי שהעיד החיד"א, שבילדותו הלך ביחד עם האור החיים ל'זיארה' - מסע השתטחות על קברי צדיקים, שם בין היתר עלו לקברו של ה'פרי חדש' בהר הזיתים, והאור החיים ביקש מחילה על ספרו 'פרי תואר' ואמר שהתכוון לשם שמים.

בנותן טעם לדברים, נסיים עם מעשה מאת מרן הגר"ע יוסף שהובא בפורום אוצר החכמה.

סיפר הגר"ע יוסף שה'פרי חדש' כשרצה לקחת ספר גבוה, היה עומד על גבי ספרים אחרים ברגליו, כשאמרו לו: "רבינו ספרי קודש!", הוא אמר: "אז מה? גם אני ספר קודש".

אין צורך לציין שאנו אפילו לא גרגיר של אבק בין הררי קודש רבותינו זי"ע, ואלו ואלו דברי אלוקים חיים וכו'. אנו רק מצטטים את דברי רבותינו זצללה"ה בענין זה. ככלל נבקש מקוראים שאינם תלמידי חכמים, לבל יכנסו למדורינו היומי, וכעין חרם הקדמונים לבל ילמדו פילוסופיה מתחת גיל 25. דברים שנכתבים פה, אינם בגדר חדשות אקטואליות, אלא דברי תורה למבינים בעם.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
על פי חז"ל, כשבני ישראל שלחו את שנים עשר המרגלים לארץ ישראל, כלב בן יפונה נפרד מכולם כי ברח לחברון להשתטח על קברי האבות. מי שהולך להתפלל על קברי צדיקים מתכוון ללמוד משהו מאותם צדיקים, או להתפלל שה' ישמע את תפילתו בזכות אותו צדיק, אבל אסור לפנות אל הצדיק עצמו בתפילה, משום שיש בזה מפני 'דורש אל המתים'
ללא שם13.10.21
35
הסיפור המובא בשם הרב עובדיה יוסף, הינו סיפור מומצא במקרה הטוב. כבן ליוצאי עיראק שאבותיו היו מתלמידיו של הבן איש חי הקדוש, ושמם נודע בעולם, ועוד הגנו בזמנו על הרב עובדיה יוסף כשזקני הבבלים רצו לנדותו ממש, אני יכול לומר ולכתוב כאן ללא מורא, כי יש סיפורים של הרב עובדיה שלא היו ולא נבראו והם טעות בידו.
עידן. שאבותיו תלמידי הבן איש חי הקדוש13.10.21
מי אתה שתתן תוארים לרבנים ותחליט מי מקובל ומי לא. גם הרב הלל והרב עטיה למדו מספר חודשים אצל הרב שרעבי .אז גם הם לא מקובלים. זה שהרב לא כתב בקבלה לא אומר שהוא לא ידע. הרבה מקובלים לא כתבו .... הפסיקה של הרב אפילו נגד הקבלה . כי לרב היו כללי פסיקה שונים מהמקובלים.לא עושה אותו לא יודע קבלה תשאל רבנים מ
משה13.10.21
א. אף אחד לא אמר שמרן הגר"ע יוסף היה "מקובל" ושהיה בעל "רוח הקודש" אתה ממציא דברים לבזות את זכרו של מרן הרב עובדיה... ב. והסיפור שהרב עובדיה סיפר על הפרי חדש שדרך על הספרים וכו'... זה סיפור ישן נושן שמובא באיזה ספרים.עיי"ש ג. ולגבי הבן איש חי; מרן הגר"ע טען שהוא היה מחמיר לפי הקבלה שהיה נוהג מידת
נתן הבבלי13.10.21
חצוףףף מי אתה שתדבר כך על מרן שהמציא סיפורים?? תחזור בך לפני שתפגע חצוף!
אלמוני13.10.21
34
לישראל שפירא היקר! מרן הרב שטינמן זצ"ל היה מספר על הפרי חדש שהוא קרא ללבוש "חייט" ולכן החרימו אותו למספר שנים.
כאיל תערוג13.10.21

הצגת כל התגובות

33
פוסק הדור ואהוב על הירושלמים. די עם הכותרות המשחיתות כל אנבנ רק להרבות שנאה
אןר13.10.21
32
פרי חדש האבא של פוסקי ההלכה קצת כבוד
ללא שם13.10.21
31
לא אומרים "זלזל"
אברהם12.10.21
30
לא כתבתה כלום כותרת פוגעת בלי לספר על הפרי חדש עוד אשכנזי שלא מבין
יוסף12.10.21
29
מוחה על התגובה בזלזול כבוד הרב עובדיה יוסף זכר צדיק וקדוש לברכה. איך אתם לא מפחדים???
מירי13.10.21
28
אני מוחה. שכתב אפס משמיץ את גדולי ישראל ומנסה לפרשן "מריבות" כאילו יש לו השגה במה הם חשבו ושהמגיבים בחלקם מדברים על החלטות של גדולי ישראל כאילו הם מינימום חברים שלהם מהכיתה...
אהרון13.10.21
27
לפי המחלוקת כאן ששפירא גרם בתגובות ויישר כח למגיב 31 אין צורך לכפול את הדברים הוא באמת השיג את המטרה שלו לגרום זלזול ושנאה בישראל אני רק מחכה לראות את הייעודים שניבאו חזל על מי שמתנהג כך מתקיימים בו במלוא עוזם וד״ל שפירא אתה לא הראשון כבר קדמך הנחש הקדמוני אשרי יחכה ויגיע לראות במתן שכרך בזה ובבא
דברי איש יאודי כשר14.10.21
26
מה זה מאה י״ז??
ללא שם13.10.21
שנת 1700 למניינם
אדם13.10.21
25
אומנם סיפור הסטורי אך מרגיש לי כלשון הרע. כל עוד לא היינו בתקופתו ולא ידענו את גדלותו אין לקטרג עליו.
מיכל12.10.21
24
ישראל שפירא, לך תשתפר, פותח את פיך על מי? פוסק ספרדי שזלזל בגדןלי ישראל עפרא לפומא. יש לכם עוד הרבה ללמוד מגדולי הספרדים בפסיקת ההלכה , לפני שאתם מגלגלים כותרות בכיכר השבת..
מרים13.10.21
23
הדור שלנו וכל גדולי חכמיה בדורנו הם עפר ואפר תחת כפות רגלו של הענק שבענקים שאין כמותו כמרן פוסק הפוסקים העצום בעל הפרי חדש זיע"א
לא היה כבושם הזה דורות רבים כמו מרן בעל 13.10.21
22
אני מוחה הכתבה מזלזלת בפוסק הדור בעל הפרי חדש
אני מוחה הכתבה12.10.21
21
מה דחוף לפתוח כל הזמן פצעים ישנים, ישראל שפירא?
יהודי12.10.21
20
חקי חיון. אסור לסתום פיות והיה אסור להחרים את ספריו של ה'פרי חדש'. יש לאפשר לכל בן.ת אדם קטן כגדול ברחבי תבל לומר באופן חופשי את אשר על לבבו.
חקי חיון 13.10.21
19
חשוב היה לכתוב כי כל החכמים האלה מחכמי ליוורנו הם.האור חיים הקדוש,הפרי חדש,והחידא
ללא שם13.10.21
אור החיים והחיד"א הם לא מליוורנו אלא היו שם. אור החיים ממרוקו והחיד"א מישראל.
מני13.10.21
18
אני מוחה הכתבה מזלזלת בפוסק הדור בעל הפרי חדש
אני מוחה הכתבה12.10.21
17
לכבוד הכותב,תודה רבה על המאמר.תלמידי חכמים אמיתיים אכן כמו הררים מורמים ולפעמים ,בלתי ניתנים להשגת ולהבין את מעשיהם.כמו שכבודו הזהרת את הקוראים,חייבים בזהירות שלא נכווה מהאש הקודש!! התרגשתי במיוחד מהסיפור של אורח חיים הקדוש זצוק"ללה.חיזקו ואימצו ,ושוב ,תודה רבה!!
אליעזר13.10.21
16
היהדות המקראית סלדה מעלייה לקברים, היכן מצינו בתורתינו הקדושה עלייה לקבר? תפילות והדלקת נרות על קברים. לצערי הרב חוטאים בלא תנודו למת, ולפיכך לא סתם נפרץ פרץ בעם ובא לנו אסון מירון. המקום הקדוש והמיוחד ליהדות זה ירושלים מקום המקדש. כל תפילה על קברים הרי זו ע"ז ואיסור חמור.
ללא שם13.10.21
כבוד תורתו שכח שכלב ויהשוע הלכו לקברי אבות דבר פשוט
פנחס13.10.21
אההה....ואתה תלמד את אור החיים והחיד"א מה נכון ומה לא נכון?
דניאל13.10.21
לא מדוייק. ראה שכלב בן יפונה הלך להתפלל על קברי אבות. מותר להתפלל על קברים ואין זה ע"ז. ולעלות להר הבית היום אסור לכן אנו מתפללים במקום הקדוש האפשרי וזה הכותל.
מני13.10.21
שוטה גס רוח ועם הארץ, שמטיל על כלל ישראל עונשים בגלל רשעותך וטמטמוך, היכן הלך כלב בן יפונה להשתטח? ולמה? למה הוא לא התפלל להשם ישירות, למה הלך לקברי האבות?? למה פסקו הפוסקים (כגון "שדי חמד", מערכת ארץ ישראל, אות א') שעלייה לקברי צדיקים נחשבת מצווה, ומשום כך מותר לצאת לחוץ לארץ, ולא גרע מיציאה בשביל
שוטה אכזר13.10.21
אולי היהדות הקראית - בכל אופן לא המקראית... מעבר למה שהגיבו כאן על השתטחותו של כלב בן יפונה על קברי האבות, יש בזוהר אריכות גדולה במעלת התפילה על קברי הצדיקים. די לנפנף בבורות הדורסנית!!
יודע ספר13.10.21
15
להשוות את הגאון מוילנה שחולק על השו"ע לחזון איש? הגאון מוילנה היה חד בסרט, החזון איש היה תלמיד חכם בינוני מאוד, שרק מזל הכניס אותו לאותה רשימה עם גדולי ישראל האמיתיים.
בנש"ק12.10.21
שוטה רשע וגס רוח על תבזה את האינטלגנציה שלך,ולו בעיני עצמך
בנש"ק? מי אתה13.10.21
מצחיק ומגוחך. אתה נותן ציוניםחחחחחח
נא לא לסנן אותי13.10.21
למה בינוני
למן13.10.21
בושה וחרפה
בושהה13.10.21
אדיוט עם תעודה
אדם13.10.21
14
לא קראתי את הכתבה אבל לא ראוי לשפלים שכמונו לכתוב הפוסק שזלזל שהרי בעצם זה הכותב ח"ו מזלזל בפוסק עצמו שהיה גדול מופלא בתורה. קברו נמצא בסמוך לקברו של האור החיים הקדוש
הזהרו בגחלתן12.10.21
13
אין שום תואלת בסיפורים האלה מה העיניין לספר אותם מה זה מועיל
מיכאל21.11.22
12
סגנון עלוב
רונית13.10.21
11
הגר"ש סלאנט זצ"ל רבה של ירושלים לא רצה לשנות ולהחמיר מהקולות של הפר"ח כי הוא היה הרב של ירושלים [מובא בספר של הרב נחום סילמן] כמו"כ גם מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל פסק שהפר"ח הוא הרב של י-ם ולכן בי-ם הכהן יכול להיות חזן [הובא בשעה"צ] ודלא כהמשנ"ב והחזו"א שפסקו שלא יהיה ש"ץ [הובא בספר של הגרב"צ הכהן קוק של
הוא הגאב"ד י ם13.10.21
10
בדיחה ידועה: אחד נכנס עם שולחן ערוך לשירותים. אמרו לו: ספר קודש בשירותים? ענה להם: וכי המחבר עצמו לא היה בשירותים???
שירה12.10.21
9
עורת המדור הזה שייך לבית מדרש ידוע וינקו בשנים האחרונות ממקורות זרים ולא ברוח ישראל סבא..אף אחד לא סבר שהפרי חדש הקדוש מזלזל בפוסקים קדמונים ועובדה שלפי המסופר כאן האו"ח הקדוש שחיבר ספר לענות על הגותיו ביקש מחליה והבהיר את המובן מאיליו שעשה הכל לשם שמים. כל מי שבקי בלימוד יודע שעיתים היו ויכוחים בין
שפה של עם הארץ13.10.21
גם אני מצטרף להנל
מיכאל14.10.21
8
הוא לא היה ספרדי!!! איטלקי באותם שנים הוא לא ספרדי וגם לא אשכנזי! (כמו הרמח"ל וכו') זה היה משהו בפני עצמו.
שלמה14.10.21
הפרי חדש לענ"ד נראה שהיה ספרדי. א, סילוה שם מוכר אצל הספרדים ולא אצל אשכנזים. ב. כל רבותיו היו ספרדים, כמו רבי יעקב חאגיז, רבי משה גלאנטי, רבי שלמה קוסטא, ועוד.. בנוסף אשתו הייתה ממוצא ספרדי ממשפחת מלכי. ג. תלמידו המפורסם היה רבי שלמה אלגאזי (הספרדי) ד. כידוע שכל נושאי הכלים [המפרשים] על השולחן ערו
חוקר הסטוריה15.10.21
7
אין לנו מושג במדרגות הגבוהות שהיו לחכמים הללו בדורות הקדמונים...אם ה אור החיים ביקש סליחה על קיברו מי אנו בכלל אבק......
שמעון13.10.21
6
לעניות דעתי נראה. שלא ראוי לכל אדם לכתוב כתבה כזו גם אם הסיפורים אמיתיים. מי אנחנו שנדבר על הענק שבענקים הפרי חדש שהיה קודש קודשים. הזכות נתונה לגדולי הדור שהם יודעים בדיוק מה לומר ואיך לומר את הדברים. וכבר אמרו במשנה ' הזהרו בגחלתן וכו'. זה לא צחוק זה סכנה.
מנחם12.10.21
5
אני מוחה! לא כותבים כאלה דברים! מדובר בקדוש עליון!
מוחה13.10.21
4
סיפור מיותר. מדובר בקדוש עליון שאין לנו בו כלל מושג וכמו העבודה עם האור החיים שהתנצל על קברו. דברים מסוג זה צריך לדעת איך להעביר ברגישות ובכובד ראש הראוי ובוודאי לא בכזה סנסציוניות באתר חדשות.
יענקלה12.10.21
3
בספר פניני חנוכה מר' ב"צ הכהן קוק מובא: שהגריש"א פעם אמר שיש פר"ח באיזה נושא... חיפשו וחיפשו ולא מצאו... עד שהתברר שהתכוון כפשוטו לפרי חדש... ולא לספר... וכאשר סיפרו לו כל הנ"ל סיפר שזוכר בילדותו את הציור של הפר"ח ומעליו או מתחתיו היה כתוב: "האוכל פרי חדש מברך שהחיינו"....
חחחחחחחח13.10.21
2
חוצפה לכתוב כך
ירושלים12.10.21
1
עדיף לקרוא חדשות ולא את התגובות של המדור הזה מלא בזלזול ת''ח ה' ישמור עדיף לא לכתוב כאלה כתבות אם מעוררים כאלה תגובות..
יהודה 24.02.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24