כיכר השבת

למרות שחזרו בהם

גדולי ישראל נגד הדיינים שהתירו אשת איש: "אינם ראויים"

מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין יצאו היום במכתב נגד שלושה דיינים מתל אביב, שהתירו אשת איש; "וישמרו שלא למנותם דיינים", נכתב • הדיינים חזרו בהם מהפסק המסעיר (חדשות)

56
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | י"ב בכסלו | 16.11.21
מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין
מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

גדולי ישראל מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין, יצאו הבוקר (שלישי) במכתב חריף, כנגד שלושה דיינים בבית הדין הדין הרבני שהתירו לאשת איש להינשא.

מדובר בדיינים הרב יאיר בן מנחם, הרב אפרים כהן והרב דניאל אדרי (מועמד ש"ס לבית הדין הגדול), שפסקו לפני תקופה - על פי חוות דעת פסיכולוגית, וביטלו את נישואי האישה מדין מקח טעות.

כבר לפני כשבוע פרצה סערה, כאשר דיינים חושבים יצאו כנגד פסק הדין וכתבו כי אותה אישה - היא אשת איש לגמרי ופסק הדין של הדיינים שגוי מעיקרא.

מכתב הדינים לפני כחודש

הבוקר כאמור, התייחסו לנושא גדולי ישראל ובמכתב שפורסם נכתב: "על משמר קדושת ישראל. הננו מצטרפים למחאת הרבנים הגאונים שליט"א על כבוד שמים אשר חולל בפריצת גדרי ההלכה, להתיר אשת איש לעלמא שלא כדין רח"ל, על ידי ג' דיינים בבית הדין הרבני בתל אביב".

"והננו בקריאה ואזהרה לכל העוסקים במינוי דיינים שיזהרו וישמרו עצמם מאוד שלא למנות דיינים או הרכבים שחלילה עלולים לפרוץ פרצות ולהורות שלא כדין, ולגלות פנים בתורה שלא כהלכה, ומעוות לא יוכל לתקון".

עוד כותבים גדולי ישראל: "ואנו פונים לכל מי שבידו לעמוד על משמר קדושת ישראל, ולעשות ככל שביכולתו לגדור מחיצת הכרם שנפרצה, ויה"ר שהשי"ת יערה רוח טהרה ממרום".

מכתב גדולי ישראל הבוקר

"וילמדו תועים בינה, ויקויים בנו במהרה הכתוב 'ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה', במהרה בימינו אמן".

ל'כיכר השבת' נודע, כי הדיינים ניסו לערב את הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף בפסק הדין - לטובתם. אך לאחר שהגר"י פסק שהאישה היא אשת איש, הדיינים חזרו בהם מפסק הדין הראשוני והוקם בית דין מיוחד בנושא.

כאמור, השם הבולט בדיינים שחתמו על ההיתר - הוא הרב דניאל אדרי, דיין ביה"ד בחיפה, מועמדו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לתפקיד דיין ביה"ד הגדול.

תוכן שאסור לפספס
56 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
חבל על דאבדין. הרב עובדיה הקדוש והצדיק היה עושה ימים כלילות כדי להקל על עגונות אבל קל בעיני הדיינים האלה להשאיר אישה בעיגונה. כמה קל לזלזל בכאב של האחר, בעיקר כשזאת אישה
ננכבהנ16.11.21
עוד סכל שמרוב רחמים מזוייפים והתיפייפות נפש אין משמעות לדין תורה אשת איש אתה קולט מזה בכלל מה הקשר עכשיו עגונה אתה נורמלי?
חצילים17.11.21
אני לא דיין וגם אתה לא דיין, לכן ראוי שנכבד את דייני ישראל גם במקרה שיש דיינים שחולקים על דעתם.
רפאל17.11.21
26
לדייינים יש מעמד של שופטים במדינת ישראל. שקנייבסקי ואדלשטיין יתעסקו בפוליטיקה של המפלגות, ויעזבו את אזרחי ישראל לנפשם. אם אין להם פתרונות לעגונות שיקימו בתי דין משלהם וישאירו את צאן מרעיתם בעגינות. אזרחי ישראל שמגיעים לרבנות רוצים רבנים ליברליים, לא מבקשים את הסכמת רבני בני ברק תודה רבה.
דודו 16.11.21
בלבולי שכל, צריך לפתוך ספרי יחוסין בהקדם.
מי זה?19.11.21
אדיוט עם תעודה מה שבטוח שעליך לא יהיה שאלה אם הקידושין שלך חלים בכלל
017.11.21
25
את כל הרשעים דרעי ממנה בשס , פושעים
קו החשיפות16.11.21

הצגת כל התגובות

24
למה תמיד התואר "גדולי ישראל " שמור אך ורק למגזר הליטאי ???כאילו שאר הגדולים שיכים לעם אחר ??? השם ירחם באיזה ליקויי מאורות הדור הזה נמצא.
עלמא דשיקרא16.11.21
גם הרב יצחק יוסף סובר כמו שאר גדולי התורה. וגם הדיינים במכתב אינם על טהרת האשכנזיות. אלא אם כן בוארון אוחנונה ואלמליח הם שמות אשכנזיים...
יודע לקרוא19.11.21
23
מה יהיה עם ה שים מסורבות גט, שלא יעולות להתחתן ולהביא ילדים כי הם יחושבו לממזרים לדורות ויהיו פסולי חיתון, למה אישה צריכה להיות תלויה בבעל, למה?? שימצאו לזה פתרון, חוסר שוויון, עדיף לא להירשם כנשואים במשרד הפנים ולא להתחתן ברבנות, חובה איזה שהוא פתרון בשביל לא לעבור ברבנות
רוני 16.11.21
22
עד שלא נחזור חזרה לבתי דין של כל עיר כמו שהיה בגולה שום דבר לא ישתפר. הרבנות היא נזק אחד גדול.
מני16.11.21
21
אם הם חזרו בהם ,מה המקום לבזות ? למה הרבנים הנכבדים שמתנגדים לא מפרסמים תשובה הלכתית מנומקת ? ממתי הרב קנייבסקי מתעסק בהתרת עגונות ? והאם פרסם פעם תשובה בנושא ? או אולי הרב אדלשטיין מתעסק בנושאים אלו ?
אלי16.11.21
ממתי זוטר שכמותך קובע איזה רב מתאים לו לעסוק ובאיזה דינים? עפר לפיך
017.11.21
גדולי ישראל בכל הדורות כתבו תשובות הלכתיות,ולא השתמשו ב"דעת תורה" ,כך נהג החת"ס והנוב"י וכו ,על כן מתבקשים הליטאים להפסיק להמציא לנו מכתבים ,אלא תשובות הלכתיות מנומקות ,רצוי מגדולי תורה שעסקו בתחום.
שמערל17.11.21
מי שיש לו הו"א כזו, אין לו את היכולת להיות דיין. מדובר בהמצאה חדשה ללא כל בסיס והיא מראה על קלות דעת. רק כאשר הם ראו שיש עליהם עליהום ואין מי שתומך בהם הם נסוגו.
נו באמת...19.11.21
20
אם זה היה בית דין, שפסק לפי התורה, מה הבעיה? כל פעם שמישהו לא יאהב פסק דין, יבש לכמה רבנים, יוציא פשקוויל, ולא יישאר כלום מים ישראל ומבתי הדין שלו
ללא שם16.11.21
כנראה שהם לא פסקו לפי התורה ועל זה כל הענין ברגע שהיו נישואים ברורים קשה מאוד לעקור אותם זה בכלל לא פשוט ועוד סתם דיינים. זו פירצה בהלכה ועל זה בדיוק יצאו גדולי הדור שליט"א
אדם17.11.21
19
הרב עובדיה מאז אנו יתומים אלמנות וכמובן עגונות .
מאת שלומי16.11.21
איפה נמצא גדול כמוהו שפעל להתיר עגונות
ננכבהמ16.11.21
איזו הגזמה. היו דיינים לפניו ויהיו אחריו. אנחנו אף פעם לא יתומים יש לנו הקב"ה שדואג לנו בכל דור ודור.
מני16.11.21
הרבה יתומים ואלמנות נגרמו כתוצאה מאוסלו וד"ל..
אכן אתה צודק16.11.21
18
כל הרבנים. לא מעונינים לפטור את הבעיה. של עגונות או סרבני גט. ולכן כל הצרות. לאף אחד אין אומץ לפטור את הנושא. לא יתכן שאישה תיסבול כל החיים רק ביגלל רבנים. חסרי אומץ. המשג של םקיעת נשואין היא. קיימת זאת לא המצאה של ימינו. וניתן לפטור את זה.
דוד16.11.21
לא נכון אתה סתם אומר בלי ידיעה כמה צריך להזהיר את האנשים לא לעשות שטויות ללא התייעצות עם אנשים שמבינים אם לא בגלל זה קורה דברים כאלה
חחח16.11.21
אם הם יפטרו את הבעיה, זה אולי ע"פ יהדותו של כהנא. מכיוון שע"פ היהדות שניתנה למשה בסיני אין אפשרות להפקיע קדושין ע"י אומדנא כזו. אולי כדאי שתלמד קצת תורה, ותבין שלא תמיד אפשר לבטל קדושין. ואפי' במקרי קיצון יעויין בנו"ב (איני יודע אם אתה יודע לפרש את הראשי תיבות...) שסירב להקל.
מחויב לתורה16.11.21
אני מעריך שאת מה שאתה כותב מכירים גם שלושת הדיינים (אגב - סיום לימודי דיינות מצריך בערך 30 שנות לימוד יומם ולילה...). אני לא חושב שאתה הולך ללמד אותם הלכה בטוקבק באינטרנט...
דיין16.11.21
אז אתה אחרי שלושים שנות לימוד מתקבק האינטרנט... אגב אם היה צורך בשלושים שנה לא היה דיין אחד צעיר מארבעים וחמש....
נקודה למחשבה19.11.21
אם אין לך הכשרה וניסיון של דיין והדבר לא הובא לפניך לככרעה ולא עיינת בכל פרטיו, אתה לא יכול לקפוץ ולומר שאי אפשר להפקיע את הקידושין. שב בשקט ואל תחשוב שאת יותר חכם ויותר צדיק מהדיינם!
רפאל16.11.21
17
טרור הרבנים. למה לכפות על אשה או איש להשאר בנישואים רעים.
אחות16.11.21
16
עם כל הכבוד, על אותם "גדולי ישראל" לתת פתרון אחר לאותה עגונה מחיים. ואם אין להם, מוטב שישתקו. אי אפשר לומר רק מה לא - צריך לומר מה כן. זכור לטוב מרן הרב עובדיה (וזכור לרע בנו), שהתגבר כארי להתיר עגונות אחרי מלחמת יום הכיפורים, שבה נהרגו יהודים רבים ועקבותיהם לא נודעו. ולא נח ולא שקט עד שהתיר כל העג
חנן. ב.16.11.21
אתה עם הארץ, גט על תנאי יכול להיות מבוטל ע"י הבעל. אין בהלכה מוסג של ייפוי כח בלתי חוזר... הרב עובדיה התיר במסגרת ההלכה, הוא פסק שדיסקית היא מילתא דלא עבידא איניש לאושלי. ולגבי פטרון אחר, אולי תיתן אתה פיתרון איך להסיט את כדור הארץ ממסלולו, ואל תומר מה לא אלא רק מה כן...
קצת שכל19.11.21
15
גדולי ישראל זה לא רק מי ששיך לציבור הלטאי. מספיק עם השליטה על ציבורים אחרים .
פרענק16.11.21
14
בית הדין הרבני הוא לכל אזרחי ישראל, לא מעניין אותנו דעתם של רבני בני ברק, אם הם רוצים שיקימו בית דין משלהם רק לחרדים, אזרחי ישראל אינם שפוטים של רבני בני ברק. כמה פשוט.
חיים 17.11.21
בית הדין הרבני הוקם הרבה לפני מדינת ישראל, כך שהמדינה סתם השתלטה עליו. מדובר בגוף שאמור להיות כפוף לתורה ולא לגחמותיו של מתן כהנ(א) הבעל
מי זה?19.11.21
בית הדין הרבני הוא לכל פושעי ישראל.
משה17.11.21
גדולי ישראל יודעים מה שהם אומרים!!
ה' ירחם עליך17.11.21
13
כל הדיינים שהתעסקו בתיק זה במשך שנים רבות ,דוחים את הפסקבשאט נפש,הקביעה לאדם שנשא אשה שניה חי עמה ומגדל 3 ילדים ,הוא חולה נפש,אכן תמוהה
יעקב16.11.21
12
"אין לדיין אלא מה שעיניו רואות" נחוצה כאן הבהרה: על פי איזו סמכות הביעו הדיינים הנכבדים את דעתם בנוגע לתיק אשר לא הובא לפני הרכב אחר? הייתכן שכל מי שאינו מרוצה מפסק דין ילך ויקבץ כמה חתימות של דיינים נגד פסק הדין? אין לך פגיעה קשה מזו בעצמעותם של בתי הדין הרבניים!
רפאל16.11.21
גדולי ישראל יודעים מה שהם אומרים!! די לביזוי חכמים!!
די כבר!17.11.21
אתה צודק שנחוצה הבהרה, בל מה לעשות שגדולי ישראל עדין לא עובדים אצלך.
גבי16.12.21
כשמדובר בעקירת דבר מהתורה אין כאן כל תוקף לפסק והוא כמאן דליתא
א17.11.21
אילו הדבר נעשה במסגרת עירעור על פסק הדין ובפני ערכאה המוסמכת לדון בעירעור לא הייתה לי כל טענה. רק תמוה בעיני מהי סמכותם של כבוד הדיינם אשר התיק לא הובא בפניהם להביע דעתם בפומבי נגד דעתו של בית הדין שעסק בתיק. וכי יעלה על הדעת ששופט שנראה לו שחברו טעה בפסיקה יצא בקול גדול נגד פסק הדין של חברו?
רפאל17.11.21
כשהסמכות נשאבת מהתורה, אזי כל אחד מחוייב למחות בסילוף, ואין צורך בסמכות פורמאלית. זה לא חוקים שנוצרו בידי אדם שכל אחד יכול לפרש כדעתו.
יהודי 19.11.21
בתי הדין אינם עצמאיים אלא כפופים לתורה. המתנגדים ראו את פסק הדין, ואת הנימוקים ההזויים ולכן חלקו. גם להבדיל בבג"צ זה עובד כך, שפוסלים נימוקים של שופט בערכאה קודמת
יהודי חושב19.11.21
11
מסורבת גט היא מיסכנה היא לא יכולה להתחתן וכבולה במעגל נישואים כושל
מישהי16.11.21
10
לכל המגיבים היקרים אני מקווה שאתם לא חרדים בושה וחרפה הייתם רוצים שהילדים שלכם יתחתנו עם ילדים שלה מה אתם חושבים שסתם הרבנים כתבו כך מספיק ממה שנאמר כדי להבין את הקושי ההלכתי בהיתר הזה כן כן מי שלא מתאים לו שלא יתחתן זאת התורה לא תהה מוחלפת
יעקב16.11.21
9
לא ייאמן קראו את פסק הדין ? למדו אותו ? שאלו את הדיינים ? מדהים כמה פרימיטיביות
james17.11.21
8
מה ולמי המכתב מיועד, האם זה יעזור? זה רק יחצנו"ת של יתד נאמן לגדוליהם. ואחרי הבית של יתד נאמן נותנים להם את הבמה כאילו מי יודע איזה פצצה הוטלה לעולם. תרגעו זה רק יום שלישי וצריך איזה ידיעה מנופחת או מכתב חדש לאוזן שמאל של הילד.
יחצ"ן16.11.21
7
כל הפתרונות של הרב גאון הגדול מרן רבינו עובדיה יוסף זק"ל היה על פי תקדימים הלכתיים של גדולי ישראל בדורות הקודמים ועכשיו באו דיינים עם פתרונות חדשים הבחנה פסיכולוגית ללא שום עבר פסיכולוגי אם תשאל פסיכולוג הוא יגיד שכל דבר הוא בעיה פסיכולוגית (לשיטת זיגמונד פרויד אבי הפסיכולוגיה הכופר) טוב עשו גדולי
אבי כהן16.11.21
6
מתי גדולי ישראל ייצאו נגד מי שכולם יודעים מה מפורסם עליו שעשה באיצטלה של מחנך הדור?
חיים16.11.21
5
מה שבטוח זה סימנים של גאולה.
חחח16.11.21
4
אם כל פעם יוצאים פשקטווילים נגד דיינים - אז איזו סמכות יש להם לדון?
לא מבין16.11.21
3
לא להתחתן ברבנות להפסיק את הקרטל הפטרכיאלי
חרדית16.11.21
כל אחד שיעשה מה שהוא רוצה בסוף על הכל צריך לתת דין וחשבון
חחח16.11.21
יותר מדי סרטים
אליהו16.11.21
2
מי מינה את ההרכב של הדיינים האלו לעסוק בגט הנזכר בי''ז אלול תשפ''א מינה הרה''ר הרב לאו את ההרכב צריך מכאן ולהבא לתקן מינויים כאלו יתבצעו ע''י שלושה דיינים בכירים ולא אחד אפילו שהוא רב ראשי הזדעזי ארץ ומלואה
אב''ד16.11.21
1
מהלך מצוין מעתה כל פסק דין שיראה למאן דהוא לא תקין הוא יקבץ מס רבנים שיכתבו גילוי דעת כנגד פס"ד ,אפשר גם תמורת אתנן נאה ומייד יחזרו הדיינים הנכבדים בהם. ממש התגשמות "השיבה שופטינו כבראשונה" ואז עוד תמהים מדוע רמת האהדה של בתי הדין הרבניים בקרב הציבור נמוכה מים המלח
ללא שם16.11.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24