כיכר השבת

טור דעה

למה כל הרבנים נגד כהנא? // ישי כהן

ההנהגה היהודית-תורנית בישראל מאוחדת סביב ההתנגדות לרפורמות אותן מובילים מתן כהנא, נפתלי בנט, איווט ליברמן ויוליה מלינובסקי • ישי כהן מסביר את הפחד הגדול (אקטואליה)

55
ישי כהן | כיכר השבת | ל' בכסלו | 04.12.21
בנט וכהנא
בנט וכהנא (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ההנהגה היהודית-תורנית בישראל מאוחדת סביב ההתנגדות לרפורמות אותן מובילים מתן כהנא, נפתלי בנט, איווט ליברמן ויוליה מלינובסקי. זאת לא התנגדות של ההנהגה החרדית אלא התנגדות של כל שדרת ההנהגה התורנית במדינת ישראל.

כשמתן כהנא מתעורר מידי בוקר - הוא יודע שהוא מבצע רפורמות המנוגדות לדעת תורה. לא, לא דעת תורה של הרבנים הראשיים, גם לא דעת תורה של ההנהגה הרוחנית החרדית, כן, גם לא דעת תורה של רבני הערים, אלא של כולם, גם של המנהיגים הרוחניים של הציונות הדתית.

רק ביום רביעי האחרון התפאר השר כהנא כי הרב חיים דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, תומך ברפורמת הגיור שלו. מהר מאוד הגיעו ההבהרות מצד מקורביו שהסבירו כי הרב הציב מספר תנאים, והרפורמה שפורסמה מנוגדת לתנאים הללו.

שעות ספורות לאחר מכן פרסמו בכירי רבני הציונות הדתית, פה אחד, מכתב חריף וחריג בו הם תוקפים את הרפורמות שמקדמים בנט וכהנא וקוראים לצאת למחאה נגדם.

"הממשלה מקדמת שורת חוקים שמסכנת את מהות המדינה ומשנה את זהותה, עם ישראל מתקומם כנגד הניסיון הזה. אנו קוראים לציבור להתאחד ולמחות כנגד הניסיון להפוך את המדינה למדינת כל אזרחיה", כותבים הרבנים. לא פחות.

מכתב הרבנים צריך להדליק פרוז'קטור אדום לכהנא. השר שמנסה להבהיר שוב ושוב עד כמה הוא זה שבא לחזק את מעמד הרבנות הראשית והיהדות במדינה. מוטב שכהנא יעצור לרגע מריצת האמוק שלו ויעשה חשבון נפש, האם לרגע הזה הוא הגיע למלכות? האם שאף לכבוש את המשרד לשירותי דת כדי לבצע רפורמות שלדברי כל הרבנים הבכירים - החרדים והדתיים - הורסים את יהדותה של מדינת ישראל?

לכאורה, ניתן ללמד זכות על כהנא שהוא אכן מאמין בדרך שלו - למרות העגמומיות שיהודי מאמין בדרך שכזו. לכאורה, הוא אכן חושב שהוא זה שמציל את הרבנות הראשית. אבל כשכל גדולי הרבנים אומרים לך שאתה, אתה זה שהורס מה שבנו כאן במשך שבעים שנה; כדאי שתאזין, תקרא, תנסה להבין למה הם צודקים ואתה טועה.

ובכלל, כשמדברים על רפורמת הגיור צריך לזכור ולחדד: בניגוד לתדרוכים שונים, איש לא חושש שהחוק יעניק הכשר לגיורים רפורמים - שעל פי פסק הלכה המתגיירים שם יכולים לשמש כ'גוי של שבת' לכתחילה - אלא החשש האמיתי הוא מפני רבנים ליברלים שיהפכו את תחום הגיור הרגיש והקדוש לחוכא ואטלולא.

רפורמת הגיור של השר כהנא, לפחות ממה שנחשפנו עד כה, מלמדת על הרצון לנתק את הרבנות הראשית כמפקחת מרכזית. כל רב מושב נידח יוכל להקים בית דין לגיור, לגייר קטינים בניגוד להלכה, גיור סיטונאי, או שמא התבוללות סיטונאית.

ונראה כי אנו מפספסים נקודה נוספת בכל הרפורמות הללו. ייתכן ויש פה תכנית אסטרטגית שיטתית להעביר את הרבנות הראשית לידיים ליברליות להפוך אותה לצייתנית ולא משמעותית, מתן כהנא שהגיע מן הצבא שואף להפוך את הרבנות הראשית לגוף קיקיוני דוגמת הרבנות הצבאית והרבצ"ר הממושמע שכפוף לרמטכ"ל.

ועל כך, אומרים הרבנים כי יש להביע קול מחאה.

תוכן שאסור לפספס
55 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
43
יהדות היא למצוא חן על חשבון ההלכה? מנשא לשנות סדרי עולם!! אבא גוי או אמא גויה שהתגיירה אז אוטמטית כל ילדיה הקטנים הבנים התחת לגיל 13 והבנות מתחת לגיל 12 יהיו יהודים. לרפורמים זו חגיגה לעם ישראל זה חורבן .
מאיר05.12.21
42
למה? כי רבנות היא המעסיק מס' 1 של הצבור החרדי ולאחריו משרד החינוך. מדובר בשבירת מטה לחמם של חרדים רבים ולכן המחאה מובנת בהחלט. יש למדינה מה להציע לכל אותם אלה שימצאו עצמם עכשיו ללא עבודה?!!!
למה?05.12.21
אם כך כל הבעיה היא "פרנוסה" ....לחרדים לא נורא...
יוסי05.12.21
41
צריך לנדות אותו נקודה, לשים חוצץ בין ציבור שומרי התורה והמצוות לבין דוד סתיו שלוחיו והרפורמים
אליהו04.12.21

הצגת כל התגובות

40
צודק ישי מילים כדורבנות עכשיו קצת היסטוריה לצעירים שבינינו מכלוף אוסלו היה שר הפנים הרבה שנים בשנות ה90 כשהגיעו כל הרוסים הגויים ונתן לכולם להיכנס לפה כנראה שלא עניין את הפרענק המטומטם הזה שעוד 20 30 שנה יתחילו פה בעיות עם לחתן את כל הגויים האלו אולי הוא חשב שהרוסים הם עצלנים כמו פרענקים והם ישבו ל
חנטריש04.12.21
מה זה פרענק?
כפיר.05.12.21
39
למה רב עיר מכהן שנבחר כדין לא יכול לגייר??? ופקיד (רב) ברבנות הראשית עדיף עליו??? על מה הצעקה? הנהלים אותו הדבר, איפה הבעיה ? אי אפשר לסמוך על רב עיר בגיור? ובשאר ההלכות כן אפשר???
מה ההבדל בין הרבנות לבין רב עיר ? 05.12.21
38
מה שנראה שאת מה שלא הצליחו לעשות לפני 80 שנה הולכיפ עכשיו לעשות המסרחיסטים
צחי...05.12.21
37
דרכך אלקינו להאריך אפך לרעים ולטובים והיא תהלתך
זלמן07.12.21
36
דרעק נשאר דרעק זה הם מסכנים גדולים עוד נראה את מפלתם הקבה הרים אותם גבוע כדי שיפלו חזק חזק כן הם יפלו ועוד איך יפלו ממש מגיעלים . ..
דוד כהן05.12.21
האם הסגנון המכוער מלמד שאין בדבריך כל הגיון? ומה שגיאות הכתיב הרבות מלמדות על השכלתך התורנית?
יוסף05.12.21
35
מתן כהנא עושה דברם של הרפורמים וכוונתו להזיק למרום שליהדות החרדית הוא כבר לא יזיק אבל לעם ישראל הוא יזיק, הממשלה הזאת כל כוונתה להזיק ולעקור את הדת
יואל05.12.21
34
הרב מדן בעד כהנא. הרב של עפולה בעד כהנא. הכותרת שקרית.
מר בחור04.12.21
33
ימינה מכרו את המדינה, אין להם שום ערכים או אידאולוגיה, כל מה שמעניין אותם זה רק הישרדות פוליטית
קובי04.12.21
32
ארגון צהר השפל בראשות סתיו העמלק נותן לו רוח גבית להמשיך במעשיו נגד כל גדולי ישראל! זו היא מלחמת גוג ומגוג מלחמת הרוח!
יוסף05.12.21
31
סוף סוף שר דתות שעובד לא משנה מה העיקר עובד מרויח פת לחמו ביושר
משה 05.12.21
לא רוצה לכתוב לך מהו באמת
דוד כהן05.12.21
30
רק נידוי מלא של השר המתיוון עוכר ישראל.
רפאל04.12.21
29
אנטיוכוס
רותם04.12.21
28
מאיזה כח מתן כהנא פועל, אם אין לו בכלל לגיטימציה מהציבור היהודי דתי? מקווה שלא מהדתות האחרות
גיורא04.12.21
27
לנקות את הארוות מהשחיתות
מתן כהנא בסדר גמור 05.12.21
26
אבל מה אכפת לחרדים??? הרי הם היו נגד הרבנות הראשית עוד מיום הקמתה! ועד היום הם לא מחזיקים ממנה בכלל! אז מה אכפת להם שכהנא רוצה לקחת להם את כל הסמכויות? וכי הם אוכלים מהכשרות שלה? מתחתנים עם מישהו שהתגייר בגיור שלה? אוכלים מהיתר המכירה שלה? שואלים את רבניה שאלות הלכתיות כלשהן? אז מה העניין???
מישהו05.12.21
אכפת לחרדים מעם ישראלי. לדעתם הרבנות מדי מקילה בכשרות ולכן הם לא אוכלים, אבל זה עדיין כשר. עם כל הרפורמות חלק ניכר מהעם לא יאכל כשר... וכן, אכפת לחרדי מאותו אחד. כך בנושא גיור. תהיה מערכת יוחסין חרדית אבל מה עם הדתיים, מסורתיים וחילונים? לא מגיע להם להתחתן עם יהודים???
אכפת מהעם05.12.21
קודם כל ברפורמות לא באמת יפגעו הפרנסה של מישהו. חוץ מזה דווקא הם יכולים להרוויח יותר מהרפורמה. הביקוש לבדצים ירקיע שחקים כי ברגע שאי אפשר לסמוך על כשרות ממלכתית אז מי שרוצה לאכול כשר יחפש רק בדצים. וגם בעלי עסק ירצו יותר לקוחות אז הם לא יקחו כשרות מזוייפת אלא בדצ שיגדיל להם את מאגר הלקוחות כי הרי ב
תרד מההסתה האנטישמית של ממה יתפרנסו05.12.21
אתם רוצים לתקוע טריז בינינו ליהודים המסורתיים ושנהפוך לשני עמים. לא דואגים לאינטרס שלנו האישי, דואגים שלא תרעילו את היהודים המסורתיים, לרבות שיהיה להם כשר לפחות בבסיס ושלא יתבוללו עם גוים שתרמו אותם שהם פתאום יהודים כאשר הכל בשקר!
דואגים ליהודים מסורתיים שלא תהרסו אותם05.12.21
ממה יתפרנסו?! חוץ מסידור ג'ובים הם לא רואים בה שום ערך. שלא יספרו סיפורים על דאגה לגורל העם שבשדות, מדובר בצבור מתבדל, גזען, שונא שרודף כל מי שאינו כמוהו, הם כל הזמן מטיפים להתבדלות ולהגבהת החומות ופתאום עם ישראל שבשדות מעניין אותם?
ממה יתפרנסו?!05.12.21
25
כי הוא רשע מרושע
א04.12.21
24
בטווח הרחוק, היהודים יתנצרו ויתבוללו כליל בחברה באמצעות נישואי תערובת על בסיס של "דת-מדינה משותפת" בנימין זאב הרצל - 1882. 2021 - מתן אנטיוכוס כהנא, הוגה את רפורמת ההתבוללות בדרך להפוך את ישראל למדינה רב לאומית.
איתן04.12.21
23
להגיד שכל הרבנים מתנגדים לרפורמות הכשרות אינה נכונה. הרב מדן (ראש ישיבת הגוש), הרב סתיו, הרב חיים נבון, הרב ראם וכנראה עוד רבנים תומכים אבל לא בפומבי
ללא שם05.12.21
22
חוץ מחסידות חב"ד שמקרבים את כהנא אולי ייצא ממנו משהו. בושה לחבדניקים
אבי05.12.21
בושה לך ולמי שחינך אותך. חב"ד מפיצים יהדות ולא מעניין אותה פוליטיקה, כי היהדות של חב"ד לא מזוהמת בפוליטיקה. אם החרדים לא היו מתלכלים בפוליטיקה עם ישראל היה הרבה יותר קרוב למצוות מאשר היום. אל תלמד את חב"ד איך לעבוד. השיטות החרדיות של 200 השנים האחרונות פשטו את הרגל וחוץ מלהרחיק יהודים הם לא הצליחו ל
בושה לך05.12.21
21
מה חמור מבין בהלכה יהודית
שילך הטייס הזה לנהל את חיל האויר04.12.21
20
כהנא, בניטו הנוכל הצליח להנדס לך את התודעה והפך אותך למומר
אלישע04.12.21
19
כל הרבנים מטעם נגד כהנא. לרבנים האמיתיים מהעדה החרדית אין עניין להתערב. הם סבורים שכהנא מתאים לרמה של הרבנות הראשית.
תיקון לכותרת06.12.21
18
כי התורה היא פרנסתם. והשר רוצה לא יתפרנסו מהתורה.
נביא אמת05.12.21
שיספר לנו שחורבן הדת והגיור לא חשוב, כשבדיוק הפוך אם ישתקו יוכיחו שהם רבנים מחמד שרק כסף מעניין אותם והדת זה כביכול צעצוע ובלוף ח"ו. המלחמה מוכיחה שהם אמיתיים.
מה היינו עושים בלי הליצן התורן כמוך05.12.21
17
ישי כהן - האם שכחת שהחרדים התנגדו להקמת הרבנות הראשית, ואינם מכירים בה ובסמכותה? החרדים היו הראשונים לדרוש שהרבנות הראשית תהיה גוף קיקיוני, ושלא תהיה מחוברת למדינה הציונית, ואם כך, על מה הם מלינים? הרי תוכניות מתן כהנא היא גם תוכניתם..... ואילו דעת רבני הציונות הדתית הינה מובנת מאוד...
מישהו04.12.21
לרבנות יש חשיבות מכרעת לחיבור היהודים המסורתיים דרך תורת האמת. הרס הרבנות זה להפיל את היהודים בידי הרעל של השקר הרפורמי האנטי יהודי ועקירת המסורת של תורה מסיני. לחרדים מאוד חשובה הרבנות עבור שאר עם ישראל!
אתה לא מבין כלום05.12.21
16
זאת הבושה שהם מתאחדים רק נגד אנשים בחיים לא לטובת
חרדי04.12.21
15
הנוכל הכי גדול שיצא מחיל האוויר מאז רמי דותן מנוחתו עדן
אביחי04.12.21
14
גיור כהלכה!
ללא שם06.12.21
13
מתן כהנה עושה דבר טוב מאוד , שיהיה בהצלחה ברפורמות של הדת, צריך להפקיע ולסרס את הגורמים הקיצונים, בנט עד עכשיו עושה עבודה טובה.
גיא05.12.21
צודק
צדוק05.12.21
12
נוכל שקרן לא מאמין בכלום הוא רשע מרושע ותפסיקו לחשוב שיש לו כונות טובות הוא רוצה לחסל את התורה בארץ והוא יכשל יוזרק לפח האשפה של ההיסטוריה יחד עם כל צוררי התורה ו כשלונות שלהם
הוא רפורמי שונא דת04.12.21
11
בעקבות ההצלחה הפנומנלית של הספר של הנוכל "איך לנצח מגפה", החליט השר מתן כהנא לכתוב גם הוא את הספר "איך לנצח יהדות"!
עומרי04.12.21
10
זה לא כל הרבנים זה רק הרבנים שהולכים אחרי העדר ומפלדיםלומר את האמת...
חרדי שנמאס לו04.12.21
9
לך עוכר ישראל תתפטר זבל
ללא שם04.12.21
8
מתן כהנא, אתה חושב שאתה עובד עלינו כשאתה מתעטף באיצטלה של רפורמי בכדי לשבש את דת ישראל? רפורמי יכול להיות רפורמי אבל לא חייב להיות אדם רשע, עלי אתה לא יכול לעבוד, אתה לא רפורמי ולא בטיח אלא סתם אדם רשע ומרושע.
יהודי04.12.21
7
ישי כהן מהנדס לנו את התודעה ומעוות את האמת
חיים אריה04.12.21
6
מתן כהנא, בולשביק חלאה!
זאב04.12.21
5
עפ"י רפורמת הגיור של מתן כהנא, אי אפשר לבטל תעודת גיור. כלומר גם אם הגיור לא עפ"י ההלכה, אי אפשר לבטל והוא יירשם יהודי. מחד - הלכה בת אלפי שנים. מאידך - תעודה בת יומיים שהודפסה במחשב אישי. והתעודה גוברת. ומתן כהנא לא אוהב שאומרים שהוא יותר קרוב לגלעד קריב הרפורמי מאשר לרב הראשי.
יעקב04.12.21
4
המתיוונים אומרים דפוק את הדת והיהדות ואולי תשרוד את אחוז החסימה בבחירות הקרובות מאוד מלחמת השקר באמת מלחמת החושך באור מלחמת הנוכלים בישרים זדים ביד עוסקי תורתך מלחמת כהנא ביהדות ברוכים הבאים לנצרות הרפורמים החדשה מלחמה להשם בעמלק מדור דור
אוהב ישראל04.12.21
3
הרב שמואל אליהו חשף שחוק הגיור החדש שמנסה לקדם מתן כהנא הוא חוק שנותן כח לפוליטיקאים להחליט את מי לגייר, ולא לרבנים כפי שצריך להיות, ובנוסף, שאת המידע הזה הסתירו מהרבנים בממשלת הנוכל כל אדם שאינו יהודי יוכל להיות בשניה יהודי הולכים להרוס לנו כאן את המדינה היהודית ללא רחם
שמעון04.12.21
2
מתן כהנא הכריז על מתווה הגיור, אבטחה הוצמדה לתורת ישראל.
מלכה04.12.21
1
הוא חושב שהוא עובד עלינו , אנחנו משלמים מחיר של שגעון גדלות של בנט ,וכל המפלגה שלו מיישרת קו ,שחלילה הממשלה הזו לא תאריך ימים .
בראל04.12.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

צפו בתיעוד

עם תחבושות על הראש: ניצולי הפיגוע חגגו את נס ההצלה

שאול כהנא | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם