כיכר השבת

"בנפשנו הדבר"

זוהי עת רצון: הגיעה שעת המעשה! // דעה

השבוע המטלטל שעברנו צריך להוביל אל המסקנה המובנת מאליה: כל נפגע הוא עולם ומלואו, והוא הדמות שאנחנו צריכים להגן עליה • עכשיו הזמן למעשה • טור אישי (חרדים)

61
רפאל כהן | כיכר השבת | כ"ט בטבת | 02.01.22
זוהי עת רצון: הגיעה שעת המעשה! // דעה
(צילום: שאטרסטוק)

השבוע שחלף היה אחד השבועות הקשים שידענו בחברה החרדית, ולצערנו ידענו לא מעט. זה היה שבוע שבו המאבק היה מוחשי, בין הרע ובין הטוב, ועדיין - רבים בחרו לנסות להקטין את גודל השבר ולהפקיר לגורלם מאות אלפי נפגעים, שקיוו שאולי דווקא ממעמקים ישמעו קולות תחנוניהם הרבים והדוממים, שאולי דווקא אחרי ההלם תבוא התרופה.

חיים ולדר הוא לא הסיפור. הוא רק דוגמה אחת מני רבות לטורפים החיים בקרבנו - בגינת המשחקים, בבית הכנסת, בישיבה ובסמינר - ופועלים בלי הפסקה כדי למצוא את הקורבן הבא. הם נראים לנו הטובים מכולם, ותוך כדי פועלים כדי לטמון לנו ולילדינו את המוקש שיפלח את ליבנו לעד.

אדם שנפגע הוא אדם שנפשו נכתמה, ועליו לעבור הליך ארוך ומייגע להשקיט את ייסוריו הפנימיים. אדם שנפגע הוא אדם שאמונתו חטפה מהלומה, ולעיתים הוא נשאר עם המכה הקשה בהתמודדות פנימית ואישית. הגיע הזמן לשנות את המצב הזה, ולהראות את הדרך המוארת, לצאת מאפילה לאורה. הגיע הזמן לומר לנפגעים: אתם הצד הטוב, והעתיד צופן לכם טוב.

עלינו, על כולנו, לצאת ולחבק את הנפגעים, ולומר להם בקול חד וברור: מה שהיה לא יהיה. לעמוד איתנים מול כוחות הרשע, שמנסים לכתר אותנו בכל פינה ולעצור את הפשע.

אחד העקרונות הגדולים בתורה הוא שהנשמה קודמת לגוף. לפי תפיסה זו, אם בקורונה עמדנו והתפללנו איש איש במרפסת ביתו, שינינו מנהגים בני אלפי שנים כדי לשמור על גופנו - כאן זו הנשמה שמדממת, שזועקת בקול חרישי, נשמה שצריכה תרופה. על הנשמה הזו חשוב שנשמור.

הגיע הזמן שכולנו ננקה מעלינו עקרונות שמסייעים לטורפים להמשיך ולצוד נפשות - ולהתעורר. אסור להמשיך להסתתר מהעולם עד הרגע בו המשגיח יושב עם הבחור לפני החתונה. אסור לחכות לנערה שתגיע לפרקה. זה צריך להגיע מגיל ילדות, מהרגע שהילד מתחיל לשאול שאלות, ולהעביר את המסר לאט ובזהירות.

אם אתה אבא שהבן מספר לך סיפור על נגיעה לא רצויה של המלמד - תן לו את הביטחון לספר לך, תראה לו שכולך מקשיב, שאתה מאמין לו. ישנן פעמים רבות שילדים מספרים בכוונה חלק קטנטן מהאירוע כולו - רק כדי לבחון את תגובת הוריהם. כאשר התגובה שלך כאבא תהיה מכילה ומחבקת, אתה תציל את נפש בנך.

אם אתה רב קהילה שמגיעים לפתחך חשדות כגון אלו - תכיל אותם ואל תעלים אותם. לכל הפחות תעביר את הטיפול למי שמבין בזה, למומחים לטיפול בפגיעות, כאלו שכל פעולתם ולימודם הן רק למען הצלת נפשות.

אם אתם נפגעים, דעו שאתם לא אשמים. לא עשיתם דבר רע שמצדיק את מה שקרה לכם. אם זה מעמיס לכם על הנפש, פנו לבקשת עזרה. יש הרבה מאוד שיוכלו לעזור לכם.

גם לתוקפים, דעו שיש לכם יכולת לתקן ולשנות, לכפר על מעשיכם. אל תתביישו לגשת לטיפול פסיכולוגי-רפואי, שכן הכל תחת חיסיון מוחלט, שיסייע לכם לעבור את ההליך הנדרש. תהיו בטוחים שתקבלו את כל הסיוע.

אם אנחנו רוצים לשמר את "המחנה הקדוש", את אהבת השם פועמת, צריך לעשות מעשה. ישנם בתי דין לממונות או לשבת, עכשיו הזמן להקים בתי דין לפגיעות, כאלו שיוקמו בכל קהילה חרדית בארץ. במבנה בית הדין צריכים להיות רבנים ומטפלים, שישמעו יחד תלונות, גם אם אנונימיות, ויידעו איך לפעול: איך להתייחס לנפגע, ואיך להתייחס לפוגע.

בנפשנו הדבר, ואין עת טובה יותר מהרגע.

תוכן שאסור לפספס
61 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
39
שלום לכולם לצערנו הרב יש אמת בדברי אחד המגיבים בדבר עלילות ותלונות שווא המונעות מהרצון לנקום בדידי הווא עובדא כשהתגרשתי וכשנה לאחר גירושיי גרושתי הלכה לבית הספר של בתי מנישואיי הראשונים ואמרה למנהל שאני פוגע בבתי בת ה 16 והמנהל אפילו לא היה מעוניין לשמוע אותי עד שבתי התפרצה למשרדו לאחר כשעה כשזה הג
אבי02.01.22
38
יפה מאוד. כל מילה פנינה. הטיפול בקהילה שהוא מתכוון זה טיפול ולא השתקה או יהיה בסדר נפילה אחת וכדו'.. הלוואי ויתגשמו מילותיך!
יפה מאד. 02.01.22
37
כן יש לא מעט חולי נפש חרדים שמזיקים לסביבה וצריך לטפל בהם אם הם לא רוצים או לא מסוגלים לטפל בעצמם. החשוב מכל שחברה ואנשים סביב המעגל של אדם חולה זה יודיעו על מצבו וסכנה שסביב אותו חולה. מספיק לשתוק זה ממש "לא תעמוד על דם רעיך" ואחריות על כל אחד שיודע.
RAFI02.01.22

הצגת כל התגובות

36
כל מילה בסלע!!! אלוף
יוסי02.01.22
35
זמן רב יעבור עד שיקום "פורום תקנה חרדי". כי הרי צריך נציגות לפלגים הליטאיים ולחסידויות ולשאר קהילות, וגם חיוני שיהיו בפורום כזה נשים - כדי שנשים ובנות יוכלו להתבטא (צריך להמתין עד שיאשרו השתתפות נשים ויחליטו מיהן...). בינתיים אין ברירה אלא לפנות לעיתונאי רבינוביץ' ולרב אליהו, כי רוב הקהילות החרדיות
יהודי ישראלי03.01.22
34
הכל נכון אבל למה לא שומעים גדולי ישראל שמוקיעים את המעשים אלו? ויוצאים בהכרזה ברורה לפנות לבתי דין מי שיש לו חשש או בעיה בנושא? למה לא מחזקים את ידי הנפגעים ומחבקים אותם? מה השתיקה הזו? למה לא עושים אפס מכל הפוגעים והצבועים בתחפושת החרדית?
RAFI02.01.22
הכל בגלל שחוששים לפגוע בכבוד משפחתו של הסופר...
משחקי כבוד03.01.22
33
כל מילה פנינה ! מדויק! תתחילו לפעול !!!
נועלה02.01.22
32
תודה רבה, ריפאת קצת במילותיך הטובות את השבר שהושברנו השבוע. אבל לא די במילים. עד שלא יקומו בתי דין, פורומים כדוגמת תקנה וכתובות לרווחת הנפגעים, לא תהיה תקומה.
רונה02.01.22
איזה שבר נשברת מה קרה במקום להודות להקדוש ברוך שסוף סוף היגיע זמן ללמוד לקח ולהתחיל לגמור עם השתיקה הרועמת ולחוס סוף סוף על הילדים איני עוד בטוח כמה זמן יקח על שהלקח יישם בפילה להקדוש ברוך הוא מה שיותר מהר אל תהיה שבור יש דין ויש דיין יש מי שמנהל את העולם אני חושב אחרי שנתיים קורונ
דני02.01.22
אל תהיי תמימה. יושיבו שם דיינים אמונים על ההשקפה ש"צריך לטפל בצנעה וחלילה לפגוע בשמו הטוב של התוקף".
רפאל02.01.22
31
כל עוד רבנים ואדמו"רים נותנים גיבוי לחסידים שלהם... אין עתיד. אני הייתי נשואה לגבר שהודה שפגע בתלמי שלו בן השש, האדמו"ר מנדבורנא ז"ל הגדיר זאת "נפילה" כאילו מדובר בהדלקת חשמל בשוגג בשבת. אם אלה הם אדמורינו... אין סיכוי.
גרושת פוגע02.01.22
משום מה רק לי מרגיש שאת אימא שמנכרת את ילדיה מאביהם.
גבי02.01.22
לגבי: גם אם היא עושה את זה היא צודקת. מה עדיף לאמלל את חיי בילדים? לפגוע בהם? להפגיש אותם עם אדם שלא ראוי להתקרב לנשים ולילדים? לקרב אותם לאבא חולה הנפש שלהם שיהרוס להם תחיים? אני בתור אמא הייתי עושה בדיוק עמונה היא צודקת במאה אחוז
בלה בלה בלושי 03.01.22
30
נוצרה לצערי בעית אמון קשה בהנהגה הרבנית. התגובה של עיתון הדגל הליטאי יום אחרי . היתה בושה וחרפה כזו. שאי אפשר בכלל לשכוח.ולסלוח. מי מנהיג עיתון כזה? ולמה אין תגובה ברורה נגד האיש ומעשיו מההנהגה הרבנית העליונה? זה פשוט תחושה שאין רבנים ? אין מי שמחובר לדור הזה .
חיה03.01.22
29
בא נגיד את זה כך האדם הפשוט ברחוב מעודכן הרבה יותר טוב מההנהגה. הפערים האלו הולכים ומתרחבים והם אלו שמונעים את השינוי המיוחל.
198402.01.22
28
יישר כוח גדול לכתב ולמערכת. תמשיכו לעורר ולכתוב. אל נא תתנו לדבר להתמסמס
חנה 02.01.22
27
יפהפה. תודה💗
אני02.01.22
26
יש גם אלימות מילולית הכואבת ופוצעת ,ככתוב: יש בוטה כמדקרות חרב ,
ללא שם03.01.22
25
משהו יוגע לומר מה בדיוק אמרו לר' גרשון? אי אפשר להאמין היום לאף אחד
שלוימי02.01.22
24
התורה היא אחת ובית המשפט אחד וכל זמן שאין כתב אישום ופסק בית דין אין כלום
דוד02.01.22
23
לא בית דין ולא נעליים הכל ימשיך להיות שוב מושתק כמו שקורה היום עם כל הוועדות שיש. רק רשויות החוק ופרסום. זה ירתיע את המפגע הבא .
רחלי קפלן02.01.22
22
אני רואה בהרבה מקומות שכתוב שרבנים ועסקנים ידעו ושתקו...זה נכון?? מה היה האינטרס שלהם לשתוק?
ללא שם03.01.22
21
ווואו איזו כתיבה
הלוואי שנתפכח סוף סוף.וכן עכשיו זו העת ל02.01.22
20
מדויק. תודה
ללא שם02.01.22
19
לטורפים החיים בקרבנו אם אני מכיר אבא שיש לו 8 ילדים שהשליט טרור בבית באלימות מילולית וכו ובסופו של דבר התגרש וכל ילדיו פגועים עד היום . חלקם חילונים . האם גם אבא כזה הוא נכלל במאמר והוא דומה לאיש ההוא . כי גם אבא כזה הרס 8 נפשות של ילדים רכים והרס להם את החיים
לטורפים החיים 03.01.22
ל-אאא
הילדים הם תוצאת התנהגות ההורים03.01.22
אבא שדבר באלימות מילולית לעיתים זה אחרי שעמד חסר אונים מול התנהגויות חוצפניות והרסניות של ילדיו... לעיתים לא כל ענין לגופו צריך להתברר במקרה שיש אבא שאין לו כלים להתמודד מול בעיות התנהגותיות של ילד רצוי שילך להנחית הורים ויקבל כלים. לא כל פגיעה היא מצב שהילד אנוס , גם לילד יש בחירה לא לעשות דברים שי
אאא03.01.22
18
המאמרים הללו גורמים לגיהוק. הדרך יחידה לטפל בתופעה החולנית בחברה החרדית שידועה בהסתרה יהיו הסיבות אשר יהיו , שידוכים,שם המשפחה,כבוד הפוגע ועמדתו וכו..היא אחת. לבייש את הפוגע,להקיא אותו ואותם שידעו,להחרים את המוסד שבו התבצעו העבירות כשלב ראשון. שלב שני ,כל קהילה מכירה את הסוטים,מליחשושים,שמועות וכו.
Rafael02.01.22
17
כל הכבוד כל מילה בסלע. צריך גם לחשוב איך מחנכים למניעה של פגיעות כך גם אדם שרוצה לפגוע אולי ימנע מעצמו ויטופל עוד לפני שיפגע באחרים
ללא שם02.01.22
16
תודה רבה שהתעוררתם ומשנים כיוון עד עכשיו רק שבחו את הפוגע - יש לו חלק לעולם הבא יש לו יצר הרע וזה מצדיק את מעשיו גם המדברים נגדו הם הפושעים וכו' וכו' איזה שבוע קשה עבר עלינו!!! ואז רואים שזה כבר לא הולך להם ככה - הבעיה קיימת וזה אצלנו אז אולי יפסיקו את ההשתקה
לחיות מציאות 03.01.22
15
אם מלמד פוגע בתלמידי כך עושים הרבנים אם מתלוננים...הם מעבירים אותו לעיר אחרת שם לא שמעו על מעלליו כדי שיוכל לתקוף מחדש...
רפאל02.01.22
14
תודה רבה טוב מאוחר צלא כלום
כל הכבוד02.01.22
13
כתבה מהממת ונכונה
בלה בלה בלושי02.01.22
12
כיוצאת בשאלה, וגם כנפגעת. המילים האלה הם מים קרים לנפש צמאה. אין לכם מושג כמה זה חשוב שיקראו את הדברים האלה.
א.ס.03.01.22
11
לצערי מכיר מכלי ראשון אשה שבדתה סיפור ושלחה גבר ליממה במעצר עד שהחוקר הוכיח וגרם לה להודות שזו בדיה. לכן, חובה לעודד עונשים למתלוננות ששיקרו!
בזהירות02.01.22
שמעתי על ילד שביקש הנחה בחנות, ובעל החנות אמר לו שאינו יכול, - ענה לו הילד (כבן 10) אז אזמין לך משטרה ואומר להם שטיפלת בי. כן זה קרה השבוע
בית שמש03.01.22
10
הפיתרון היחיד הוא שיקום בין דין שינהול על ידי גדולי ישראל בעצמם לדגומא: מרן הגר"ש כהן ומרן הרב יצחק יוסף ימנו דין בכיר מוכר שיבאו מצידים, וכך מרן הגר"ח קניבסקי ומרן הגרי"ש אלדשטין ימנו דין בכיר וכו, וגם גדולי האדמור"ים יעשו כן. תנאי חובה שלא יהיה לעסקנים משום צד שם שיכות לבית הדין וכו. ולבדין דין י
שמואל מ02.01.22
9
וכי חסר איפה להתלונן? אלא "משום מה" רוב התלונות על התעללות הבאות מתוך הציבור החרדי נצשכות חזרה. יש לנו ניסיון מר עם "טיפול בקהילה" שזה מלה מכובסת להשתקה.
#לא_עוד_השתקה02.01.22
8
כל הכבוד לכם, אתם מצילים את כבוד הציבור החרדי העסקנים שמערבים את גדולי ישראל בדברים כאלה עתידים לתת את הדין למה לא ביקשו לפגוש הרב שמואל אליהו לפני שמטילים עליו רפש. הרב אליהו היה מפגיש אותם עם הנפגעות האומללות ואז היו מבינים את עומק השבר אוי לנו שכך עלתה בימינו כל נער מבין את מה שבתי הדין לא רוצים
נחמה02.01.22
7
דיבורים יפים מי עושה משהו ???????
ללא שם02.01.22
6
חשוב מאוד מאוד כל מילה נכונה, עכשיו זו ההזדמנות. והכי כואב, שכמעט כל ילד שנפגע, הופף להיות פוגע בעוד עשרה זה מחלה מדבקת יותר מקורונה!! הצילו!!!! די לשתיקה!!!
לוי02.01.22
5
א. השו”ע מביא תקנת הקדמונים שבמקום שיש בעיה למצוא אנשים, גם נשים וקטנים מעידים (חו”מ לה,יד). ממילא גם ילדים שנפגעו יוכלו לספר על כך ובית הדין יקבל את עדותם. ב. כאשר מדובר ב”גברא אלמא”, כלומר אדם בעל מעמד וקשרים, שעלול לפגוע בדרך כלשהי במתלוננים, מותר להם להעיד שלא בפניו (חו”מ כח,טו). במקרה שלנו נפג
ללא שם02.01.22
אכן, לגבי אלימות במשפחה זה הלכה פסוקה הנוהגת למעשה גם היום שאשה וקטן וקרוב נאמנים. ולעיתים גם סומכים על אומדנה
דוד03.01.22
4
שימו לב. אל תוך עצמך מאחורי המסיכה יש דברים נסתרים מה עושים עכשיו אם זה לא אמיתי זה לא מפחיד אותי כל השמות של הספרים מפחידים.... את הכל הוא כבר בנה מלכתחילה. חולה נפש אמיתי. הפעם לא נשתוק !!!!!!!!!
חוי02.01.22
3
סורי, רק משטרה ועיתונות זה הפיתרון !
נועלה02.01.22
2
צריך לזכור שאנו חיים בתקופה בה ניתן בקלות יתר להפיל אדם על ידי עלילות שווא המכוסות באנונימיות ואפילו לא אנונימיות כמו שעשו למשה קצב, לכן בתקופתנו הסבירות שמדובר בעלילה לא פחותה מהסבירות שהתלונות נכונות, על כן יש לפעול על פי תורתנו הקדושה ולקיים משפט צדק במעמד שני הצדדים עם חקירות שתי וערב, במקרה שהנ
שמואל02.01.22
צודק לחלוטין!! הרוע שולט - שכל אחד ישמור על עצמו שלא ישפכו את דמו ויעלילו עליו כאלו דברים - לכל אחד יכול לקרות
מגיב 58 02.01.22
תתבייש ולא יהיה לך עולם הבא כי המניע שלך לתגובה זה לכסות על פשע בכל מיני נימוקים כאילו של דין . תחשוב מה מרגישה או מרגיש מי שכילד חווה כמוני את המלמד שכולם חשבו כמה אהב אותי. אילו ידעת מה זה עשה לי כגבר כל חיי, מה חוויתי כנער, מה קרה לי בנישואין . כמה אני דואג כל יום לילדים ומלא חרדות . תתבייש לך ומ
אין לך עולם הבא02.01.22
בית דין יהודי פועל מכח חקירת עדים. לצערנו היו מספיק עדים לומר בחוצות כי האדם מסוכן מאוד. באיזו ישיבה למדת?
נעמי02.01.22
יש לכל אחד הזדמנות להעיד ולהגיב, אם הוא בחר שלא לעשות זאת כנראה שיש סיבה..
אליש02.01.22
דברי הבל של עם הארץ שחושב שהוא יודע את כל התורה. זה נכון שיכולות להיות תלונות שוא, אבל: א. רוב התלונות אינן כאלו. ב. קודם כל צריך לשמוע. להקשיב היטב. אחר כך גם לחקור. לא כל דבר יכול להיות ע"פ דיני עדות של בית דין רגיל. יש כאן רגישויות שהפוסקים מתייחסים אליהם, ולא כאן המקום לפרט, אבל ודאי שלא חקירות
דני02.01.22
רוב התלונות אינן כאלה אתה בטוח??? אתה יודע??? במאה אחוז??? רק אני קיבלתי למעלה 50 תלונות שווא שלא היו לא מיניהם ולא מקצתיהם??
גבי02.01.22
איזה נס את מה שאתה כתבת בתי הדין והרבנים פשוט לא יודעים, קום ותגלה להם. אחרת מי יודע לאן נגיע
דני חכם הדור02.01.22
אני עצמי גרושתי העלילה נגדי למעלה מ50 תלונות שווא במטרה להשיג רכוש והכל מבלי שפגעתי בה בזבוב, אני כבר לא מאמין לאף אחד. ולמרות שהמשטרה ובית המשפט ידעו הם לא עשו כלום כי הם פיחדו!
גבי02.01.22
נראה שאתה מצדיק אנסים מובהק. צריך לברר מי אתה כדי שניזהר ממך.
הגם שמואל באנסים? 02.01.22
נראה שאת מצדיק תלונת שווא צריך לברר מי אתה אולי פני השטן..
גבי02.01.22
יש מצב שאתה לומדעברית ואז כותב אל תבייש את עצמך
ירושלים02.01.22
הציעו לולדר לבחור איזה בית דין שירצה והוא התחמק.והוא יודע למה.לשיטתך מי שמתחמק מדין לעולם אי אפשר לדון אותו.כי זה במעמד צד אחד.תהיה בטוח שרבנים גדולים ממך שדנו בענין יש להם יראת שמים לפחות כמוך
משה 02.01.22
הבעיה שהרבנים הגדולים לא קיבלו את הטענות שלך.
משה02.01.22
1
יהי רצון שהכתבה הזו תיכנס בליבם של כל גדולי ישראל ויורו לכל הקהילות לנהוג כך
פגיעה רעה-לא תיגע בי02.01.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24
ש

קוד מנצח: 

הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

התיעוד המלא של הפגישה | צפו

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 08.05.24

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 08.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

האם רבי עקיבא היה "נושא כליו" של בר כוכבא?

ישראל שפירא | 08.05.24

"שותף לגנץ"

משבר חוק הגיוס | החרדים זועמים על יואב גלנט ומאשימים

ישי כהן | 08.05.24

לקיים בנו חכמי ישראל

זקן המועצת הגר"מ מאיה אושפז; עבר הלילה ניתוח חירום

ישי כהן | 08.05.24

היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 07.05.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24