כיכר השבת

החסד שבכל בו"ה ובו"ה

הגר"ש אלתר: "רבי חיים לא היה 'תמים'; הכיר יותר מכולנו"

לאחר שיעור בישיבת בין הזמנים וגם בישיבתו של הגר"ז ברוורמן חתן מרן שר התורה זצ"ל - ספד ראש הישיבה הגר"ש אלתר: "דנים אם ר' חיים היה תמים או לא - הוא הכיר את החיים יותר מכולנו" (חרדים)

31
שאול כהנא | כיכר השבת | ד' בניסן | 05.04.22
(צילום: דבר אמת)

לאחר שיעור תורני בישיבת בין הזמנים המרכזית בבית שמש ביום ראשון השבוע, ובשבוע קודם בישיבתו של הגר"ז ברוורמן חתנו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל לצד הראשל"צ הגר"י יוסף – ספד ראש הישיבה הגר"ש אלתר למרן שר התורה. "דנים אם ר' חיים היה תמים או לא – אבל האמת שהוא הכיר את החיים יותר טוב מכולנו", וגם "איזה חסד מיוחד עשה איתנו ר' חיים בכל בו"ה ובו"ה". תיעוד

בישיבת בין הזמנים המרכזית שבבית מדרש הגר"א ברמת בית שמש א', התקיים מעמד פתיחת לימוד "ישיבת בין הזמנים" שעל ידי איגוד בני הישיבות. כמסורת ישיבת בין הזמנים המרכזית, מוזמנים גדולי התורה לפתוח את חודש הלימוד המיוחד בדברי תורה ודברי התעוררות מעניינו של יום.

הפעם, הוזמן למקום ראש הישיבה הגאון רבי שאול אלתר, שמסר במקום שיעור עיוני על דיני טבילה במקווה וקביעת זמן ומועד הטהרה בדברי הפוסקים. השיעור ודברי ההתעוררות שלאחריו הוקדשו לזכרו של גדול הדור מרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל.

את המעמד כיבדו בהשתתפותם רבני העיר והאיזור, המרא דאתרא הגאון רבי נתן קופשיץ, הגאון רבי אלימלך קורנפלד רב קהילת הגר"א, הגאון רבי אליעזר מרגליות רב קהילת שערי תפילה, הגאון רבי אריה מרדכי יודלביץ רב קהילת מבקשי השם ובית אברהם.

"הוא לימד אותנו איך לחיות, והיה ר' חיים כשמו, התורה היא לא חמצן לחיים, אלא עצם החיים" – אמר ראש הישיבה בשם גדולי הדורות, "למרות שאנחנו לא במדריגה כזו, אבל צריך לדעת שהיה לנו כאן יהודי כזה שאצלו זמן ובין הזמנים לא היו קיימים, והכל היה מקשה אחת של תורה, כי זה עצם החיים, ובחיים עצמם אין הפסק".

הגר"ש המשיך ואמר: "כל החיים זה רכבת בלתי פוסקת שצריך לחטוף ולתפוס ממנה הזדמנויות של תורה ומצוות. ועם המבט הזה – המבט הנכון על החיים – כבר אין עייפות ועצלות, אלא רצים אחרי כל רגע. הספדים ודברי שבח אינם העיקר, אלא לדבוק בו ובדרכיו, לימוד בדברי תורתו זה הקשר העיקרי עמו".

גם בשבוע הקודם, בישיבת "דרך אמונה" בעיר לוד שבראשות חתנו של מרן זצוק"ל, הגאון רבי זליג ברוורמן, נשא ראש הישיבה הגר"ש אלתר מספד נרגש ואמר בתוך הדברים במעמד ראשי הישיבה ותלמידיה כי "יש אומרים על רבי חיים שהוא היה תמים, אחרים אומרים שהוא לא היה תמים, אך דבר אחד ברור: היה חכם יותר מכולם. הוא אולי לא הכיר את רחובות בני ברק, ולא ידע מי נשיא ארצות הברית ומי ראש הממשלה, אבל הוא ידע בהחלט איך לחיות".

קודם לכן נשא דברים הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שעורר את התלמידים לאהבת תורה והתמדה בדרכו של רבי חיים. לאחר מכן עמד ראש הישיבה הגר"ש אלתר על כוחו של רבי חיים שידע לנצל כל רגע בחייו.

"הגר"ח נהג לערוך סיומים", אמר ראש הישיבה, "וב'סיום' אומרים 'אנו רצים והם רצים'. על רבי חיים יכלו לתקן תפילה מיוחדת 'אנו חיים והם חיים'. הוא חי חיים אחרים ממה שכולם חיים. הוא ידע מה המשמעות של לחיות, לנצל, לחטוף את הרגע שלא יחזור. זה המשמעות של חיים. אנשים חיים תשעים, מאה שנה, יש אפילו שיא של 118 שנה, אבל איזה משמעות יש לחיים האלו? רבי חיים היה כשמו כן הוא, רבי לחיים, רבי שמלמד איך לחיות.

"אנחנו צריכים להחליף משקפיים, את המבט, הלוואי שהיה אפשרי לערוך ניתוח לייזר על העיניים שנוכל לראות את החיים במבט רוחני כמו גדולי הדורות...".

ראש הישיבה עורר גם על מידת החסד של רבי חיים: "הוא לא רק למד תורה, אלא תורתו הייתה תורת חסד, והדבר בא לידי ביטוי בהלוויה הגדולה שבה נעשו מעשי חסד רבים. פרט לכך, רבי חיים הסכים לוותר על הדבר היקר ביותר בעיניו, שהם הרגעים הרבים שנוצלו לתורה, והוא ענה בהם לרבים שהגיעו אליו, על אף שכל רגע היה מנוצל אצלו לתורה".

"האלפים שתועדו במעונו, שכעת מתפארים בתמונות וברכות ממנו, אם מעמיקים לחשוב, הרי בעצם הם לקחו ממנו את הדבר שהיה הכי יקר לו, את הזמן", אמר ראש הישיבה, "וזה החסד הכי גדול שהוא יכל לעשות – להעניק לאחרים פיסות זמן יקרות בכל בו"ה ובו"ה שאמר. נשתדל ללמוד ולו במקצת בסבלנות ובמידת חסד לכל".

בסיום ההספד אמר הגר"ש לתלמידים: "עלינו לדבוק בדרכו וללמוד ממנו, ובמה אנחנו יכולים לחקות את רבי חיים? ללמוד ללא הסחת דעת. בזמן שלומדים – ללמוד, ללמוד בריכוז מלא ובלי שהראש יצא מהלימוד. אם ננהג כך, נוכל ללכת ולו במקצת בדרכו של רבי חיים".

תוכן שאסור לפספס
31 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
אין על ר שאול
בן אדם אמיתי06.04.22
19
ר אלתר גאון הדור
ללא שם05.04.22
18
לא אהבתי את הדרשה בכלל. ישבתי שם ושמעתי מעוד חברה שלא אהבו.
ליטאי06.04.22
ליטאי עם ספודיק שמתפלל בירמיהו!!!!!!
ל08.04.22
תנסה להתמקד בעיקר,ולא בלהשמיץ.
יהודי 07.04.22

הצגת כל התגובות

17
הוא נפלא יכול להיות הכוכב של עולם הישיבות
יאיר06.04.22
16
כל מלה בסלע בשביל להיות מבין על רבי חיים צריך להיות אדם גדול כמו ראש הישיבה שליט״א, כמה שהוא צודק, רבי העניק לכלל ישראל את הדבר היקר ביותר אצלו - זמן, הוי כמה שהוא חסר לנו, הוא ודאי הגן על דורנו בחייו,
צבי05.04.22
15
לדעתי איחולי בוה"א זה פגיעה בכבוד היחיד והציבור
שרה06.04.22
קודם כל רבי חיים לא הזמין אף אחד לבוא אצלו, וכל מי שבא לביתו בא על דעת הנהגת בעל הבית שמאוד חס על זמנו היקר, שנית אתה עוד כופר שבא לחנך את גדול הדור, רואים שמתקיימים סימני עקבתא דמשיחא. מסתמא אצל כופרים כמוך, גם הוראת חז"ל שלא להוסיף מילה אחת מיותרת בשיחה עם אישה, היא כביכול פגיעה בכבוד האישה, עיין
חנה06.04.22
14
לא היה תמים? אז רק העמיד פנים שהוא לא ידע באיזו יבשת נמצאת העיר בית שמש? לא ממש ברור.
מר בחור06.04.22
13
רבי שאול אתה פה מפיק מרגליות, אני סאטמערר שאוהב לשמוע אותך.
דוד06.04.22
12
הרב אלתר תופס את הנהגת הדור. ברוך ה' לא אלמן ישראל.
תפרח05.04.22
הקב"ה לא השאיר אותנו יתומים, יש רבבות תלמידי חכמים הפזורים בכל עיר ובפרט ראשי ישיבות שהם ממשיכי ההשקפה כפי ששמענו ממו"ר רבי נתן זוכובסקי שליט"א
זילברשטיין דוב קוק06.04.22
11
תודה! מיים קרים על נפש עייפה .
ח06.04.22
10
למה באמת הגר"ש אלתר מדכא שאיפות, ופוסק כביכול מראש, שאף אחד לא יהיה כמו רבי חיים קניבסקי?????? כך מקובלני מרבותינו שאסור לדכא שאיפות, והרמב"ם כותב שכולם יכולים להיות כמו משה רבינו.
למה????????????06.04.22
לגבי הרמב״ם, ההסבר האמיתי בדברי הרמב״ם הוא שכמו שמשה רבנו ניצל את הפוטנציאל שלו ומילא את ייעודו בעולם, כך יכול כל יהודי לממש את הפוטנציאל שלו ולמלא את ייעודו, זה ההסבר בדברי הרמב״ם, כי להיות ממש כמו משה רבנו זה בלתי אפשרי ("לא קם בישראל כמשה עוד"), וחבל שלא מבינים את דברי רבותינו כראוי.
יהודי 07.04.22
אתה סתם פרובוקטיבי ס'תכל לעצמך בעיניים ותגיד אם את היכול להיות רב חיים. ככל שמתעמקים בגדולתו של ר' חיים מבינים שכמוהו לא יהיה. יהיו צדיקים אחרים. גאוני עולם שיאירו את עיני הדור, אבל לא ר' חיים.
חיים ישראל06.04.22
אין שום יאוש בעולם כלל, עיין רמב"ם הלכות תשובה פ"ה כל יהודי יכול להיות כמו משה רבינו, כ"ש שכל יהודי יכול לזכות להתמדה והבקיאות של רבי חיים קניבסקי! (לא קרה כלום שנפלט לו מהפה של רבי שאול בטעות, שכאילו לא יכולים לזכות לדגרות של רבי חיים, אתה לא צריך לטייח ולתרץ, טעויות אנוש זה דבר נורמלי)
הרמב"ם06.04.22
רבי שאול הוא איש אמת, קאצק. באמת אף אחד לא יהיה כמו רבי חיים רק תחשוב קצת מדובר על מי שצמח לצד אבא ודוד ענקים, שגידלו אותו ועקבו אחריו הניתוק שלו העצום והפרישות מכל הבלי העוה"ז כל זה לפני שמדברים על ההתמדה וההספקים שלו יכול להיות שבהתמדה יהיה ניתן לחקות אותו אבל בכל המעטפת שהיתה לו, אי אפשר בשום אופ
ככה בדיוק!06.04.22
שטויות אין שום יאוש בעולם כלל, וכתר תורה מונח לכל יהודי שרוצה לזכות בה! ר' שאול לא התכוין על "כל המעטפת" כמו שהוספת, כי כל גדול בישראל היה לו מעטפת אחר, ובכל אופן כל אחד יכול להיות הצדיק הכי גדול, ממה נפשך אם כוונת ר' שאול להיות בדיוק כמו ר' חיים, אז לא רק כמו ר' חיים א"א להיות, אלא גם א"א להיות כמ
למה????????06.04.22
פשוט, הוא ר"ל שבשמיים לא יתבעו אותך למה לא נהיית ר' חיים קנייבסקי, אלא ישאלו אותך למה לא נהיית "אתה"... נ.ב. לגבי הרמב"ם לא ידוע לי הסבר
ליטאי גאה06.04.22
9
Yu
חזק ביותר06.04.22
8
אשרינו מה טוב חלקנו שהראש ישיבה שליט״א דורש טוב לעמו
משומעי לקחו05.04.22
7
בבית שמש נכון?
ליטאי גאה06.04.22
6
מפורש בספר תניא קדישא פרק ל"ט: וכשעוסק שלא לשמה ממש לשם איזו פניה לכבוד עצמו כגון להיות תלמיד חכם וכהאי גוונא . .
יענקל06.04.22
5
א'זיסער ייד, מאוד אוהבים לשמוע את ראש הישיבה
ליטאי מבני ברק07.04.22
4
איזה מתק שפתיים. הוא מזכיר את תפארת אבותיו הקדושים כולם גאוני עולם. הפני מנחם האמרי אמת השפת אמת והחידושי הרי"מ.
ליטאי 05.04.22
3
פשוט שר התורה, אין מילים
יוסי06.04.22
אתה מתכוין שרבי חיים היה שר התורה. נכון מאוד!
נה06.04.22
2
לא יאומן איך כל פעם מתוק לשמוע את דבריו בכל ענין וענין ודבריו מתקבלים בצימאון על ידי כל המגזרים
יאיר קופמן06.04.22
1
חזק מאוד
היה מדהים !!!!05.04.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24