כיכר השבת

שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי

"הוא בחור מקסים אבל מכוער"; שאלת 'המראה החיצוני' בשידוכים

"הוא מקסים, אבל נראה לא משהו", אמרת למורה; "יופי זה לא הכל בחיים", היא אמרה לך; האם אפשר להתרגל למראה החיצוני - אחרי החתונה? ומה העצה הכי בטוחה - לפני שסוגרים שידוך? (חרדים)

46
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | ד' באייר | 05.05.22
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Alexander Krivitskiy on Unsplash)

אני יודעת שתהיי בהלם כשתקראי את המכתב שלי, אבל לא הייתי מסוגלת לשבת מולך פנים מול פנים ולדבר אתך על זה.

כולן מכירות אותי בתור המורה להיסטוריה, רואות בי מין דמות מבוגרת שמחפשת להעביר את החיים עם כמה שפחות תקלות וכמה שיותר שיגרה. אבל השיחה ששמעתי בחדר המורות היום גרמה לי לשבת ולכתוב לך את המכתב הזה, ולחשוף פן שאף אחת לא מכירה במורה שפרה.

• • • • •

"הוא מקסים, אבל נראה לא משהו", כך אמרת למורה תרצה - זאת שמכונה בפי כולם "הפסיכולוגית של הסמינר", אבל התשובה שהיא ענתה לך הייתה רחוקה מלהיות פסיכולוגית.

"יופי זה לא הכל בחיים", היא אמרה לך. "את חושבת שאנשים נשארים יפים לנצח?! את לא רוצה להתחתן עם בחור נאה ולהתגרש בגיל 60 כשהוא יתחיל להזדקן, נכון?", היא המשיכה.

היא הסבירה לך על שקר החן, ועל היופי הפנימי שמקרין החוצה. היא טענה שאחרי החתונה דברים ייראו אחרת, והיא הוסיפה שכנראה בכלל "יש לך היום 'פחד חתונה' שגורם לך לראות את הבחור כמכוער - ואחרי החתונה את תצחקי על זה ותחשבי שהוא הדבר הכי יפה שיש".

לא שמעתי את המשך השיחה, אך לצערי הרב אני משערת שהיא הצליחה לשכנע אותך. הרגשתי שהיא בכלל לא מקשיבה לחוויה האישית שלך, ושהיא לא משאירה לך את האופציה שלא להשתכנע. היה לי ברור שעם קסם אישי ויכולת השכנוע של המורה תרצה - לא יעברו כמה דקות ואראה אותך מהנהנת בהסכמה - עם עיניים בורקות ושמחה של התרת הספיקות - אז החלטתי לכתוב לך את המכתב הזה.

• • • • •

את בטח מבינה שכשאני הייתי בשידוכים אף אחד לא שאל אותנו מה אנחנו רוצות או לא רוצות, וגם באותן השנים אנשים בכלל לא חיפשו 'להרגיש'. הם אולי חיפשו 'להסתדר', 'לא לריב', 'לסבול כמה שפחות', או לעבור את העולם הזה עם כמה שפחות מצוקות וסבל - אך התקווה לאושר עדיין לא הייתה אופנתית בדור שלי.

הייתי בחורת סמינר רגילה שחיה בשלווה את תקופת החיים שבין ילדה גדולה לאשה קטנה, כשיום אחד חזרתי הביתה והעיניים של אמא שלי נצצו באופן מיוחד: "מצאנו את השידוך שלך", היא אמרה. "הוא בחור מדהים, ירא שמים, למדן, בעל מידות טובות, וכמובן - ממשפחה איכותית".

לא הייתי בשידוכים, או לפחות לא ידעתי על כך, אבל מהר מאד ההתלהבות חדרה לתוכי. וכי איזו ילדה לא חולמת לעמוד תחת החופה עם שמלה לבנה ומבט מצועף בעיניים?!

ההורים קבעו לנו פגישה בלובי של מלון יוקרתי בתל אביב, ומיד כשראיתי אותו מגיע הרגשתי תחושה של החמצה. הוא היה מטופח ומסודר, אבל ממש לא לטעמי. התחלנו לשוחח ומצאנו שפה משותפת. הבחור באמת היה איכותי מאד, עמוק, והשיחה קלחה.

נפגשנו לפגישה נוספת, השיחה זרמה מעולה, אך הנורה האדומה לא הפסיקה להבהב במוחי: "אני לא אוהבת את המראה שלו. הוא ממש לא לטעמי. רציתי בחור נאה - והבחור הזה רחוק מלענות על הציפיות שלי".

שוחחתי עם אבא שלי, שטען שזה ממש שטויות. הוא טען שמדובר בבחור נאה בהחלט, אך גם אם לא זאת לא סיבה להוריד את השידוך. "תחשבי בהיגיון", הוא אמר לי. "הרי גם את חושבת שמדובר בבחור איכותי, אז לכי על זה! את רוצה להפסיד בחור מדהים רק כי הקופסה שבה הוא ארוז לא מוצאת חן בעינייך?!"

"אחרי החתונה עוד תצחקי על זה, ובכלל לא תשימי לב למראה שלו", הוא אמר, ואני חשבתי שאכן מדובר בדברי טעם. באמת יש לו מידות טובות ויראת שמים, אני מרגישה שאכפת לו ממני מאד, והרגשתי ממש טיפשה ורדודה על כך שבכלל חשבתי להוריד בחור רק בגלל שהמראה שלו שלא מצא חן בעיניי.

התארסנו, ולאחר כמה חודשים התחתנו. למרות כל ההבטחות - אחרי החתונה בכלל לא צחקתי על זה, וליתר דיוק בכיתי.

לא הצלחתי להשלים עם המראה שלו, וניגשתי שוב לשוחח עם אמא שלי. היא הסבירה לי שככה זה בהתחלה, ואולי בעוד שנה או שנתיים אתרגל למראה שלו, ושלכל אחד לוקח זמן לבנות את ביתו, אולם לאחר שעברו 15 שנות נישואין, התחלתי לחשוש שזה גם לא יקרה לעולם.

הנישואין שלנו היו מעולים, הסתדרנו מצוין והבית התנהל על מי מנוחות, אבל אני לא הצלחתי להשלים עם המראה החיצוני שלו. למרות שאני מגיעה ממשפחה מאד שמרנית וסגורה החלטתי להתייעץ עם פסיכולוגית.

• • • • •

הלכתי למישהי שמאד המליצו לי עליה, וביקשתי ממנה לעזור לי לאהוב את המראה החיצוני של האיש שלצדו אני חיה. עברתי אצלה טיפול של שנה וחצי, שלאחריו המצב היה הרבה יותר טוב - והיום אני כבר לגמרי מסכימה עם אבא שלי שטען שמדובר בבחור נאה.

כשהטיפול החל להתקדם, שאלתי את הפסיכולוגית מדוע יש אנשים שנראים לנו יפים ולאחרים הם נראים מכוערים, והאם לא מדובר במשהו אובייקטיבי שאמור להיות מוסכם על כולם? היא הסבירה לי שיש כמה גורמים לכך, והיא אף פירטה לי כמה מהם:

היא הסבירה שיש לנו בנפש מנגנון שנקרא "דפוסי היקשרות", ושאנחנו מרגישים חיבור לאנשים שמשדרים את סגנון החיבור שאליו התרגלנו בשנות חיינו הראשונות, ושצריך לעבוד קשה מאד בשביל לשנות את זה ולא תמיד זה בכלל אפשרי.

היא גם הסבירה לי שלפעמים אנחנו לא מספיק מודעים לדברים שמפריעים לנו, אבל באופן אינטואיטיבי הנפש שלנו תראה את הדמות שעומדת מולנו כחסרת חן - לא בגלל שהאדם הוא אכן כזה, אלא בגלל איזושהי תכונה שאנחנו לא אוהבים וקשה לנו להשלים אתה.

היא טענה גם שהמח שלנו מזהה אנשים על פי הדמיון שלהם לאנשים אחרים, ואם נפגש עם מישהו שדומה למישהו שלא אהבנו את האישיות שלנו - כנראה שנחשוב שהוא מכוער למרות שלאחר שיחה, כשנתחבר לחלקים הפנימיים שלו נצליח להפריד בינו לבין האדם הפחות אהוב שהוא מזכיר לנו.

היא אפילו הדגימה לי את זה:

"שלמה זה שם יפה?", היא שאלה אותי.

"לדעתי מאד", עניתי לה.

"על איזה שלמה חשבת כשענית לי?"

חייכתי ואמרתי לה שנזכרתי בסבא שלי שאותו מאד אהבתי.

היא הסבירה לי שככה זה עובד גם בתווי פנים, ולרוב כשאנחנו כבר מכירים את האדם לעומק אנחנו מתחילים לראות אותו בזכות עצמו, ומנתקים את הקשר ואת ההשלכה שבין הדמויות.

• • • • •

סיפרתי לה ששמעתי לא מעט על כך שמתרגלים למראה החיצוני אחרי החתונה, והיא צחקה צחוק עצוב ואמרה לי שלמרות שכמובן שיש מקרים כאלו - היא יכולה להפגיש אותי עם עשרות נשים שהבטיחו להן בצעירותן שהן יתחברו למראה החיצוני של החתן אחרי החתונה - וזה לא קרה גם אחרי עשרות שנות נישואין.

היא הסבירה לי שאומנם לפעמים זה נכון שהמראה הוא לא הכל ושמתרגלים - אבל זה רק במקרה שאחרי שקצת מכירים מתחילים לראות את בן הזוג הפוטנציאלי כנאה - אבל במקרים שבהם ממשיכים להיפגש וזה לא משתנה - כנראה שזה ימשיך ללוות את הנישואין כצל כואב.

• • • • •

אני מנסה לדמיין אותך בשלב הזה של מכתבי, המומה מגילוי הלב שלי ושואלת את עצמך אם זה לא רק המקרה הספציפי של המורה שפרה הקצת לא שגרתית, אבל לבד מהעובדה שאני יכולה להפגיש אותך עם עוד מקרים רבים שנחשפתי אליהם - אני רוצה לשאול אותך שאלה אחת, ותחשבי טוב לפני שאת עונה עליה:

את מוכנה להמר?

את מוכנה לקחת את הסיכון להתחתן בצורה כזאת ולחכות לאחרי החתונה בשביל לבדוק אם ההימור הצליח או לא? האם נראה לך שאת צריכה להיות שפן ניסויים ולחכות כל תקופת האירוסין במתח בכדי לדעת אם אחרי החתונה הכל שונה לגמרי?

את באמת רוצה למצוא את עצמך עם בעיה ענקית אחרי החתונה, כשיתכן שתוכלי לפתור אותה בטיפול פסיכולוגי משמעותי ועמוק, וייתכן שבכלל לא תוכלי לפתור?

אה, ובטח תגידי לי ש"שקר החן והבל היופי", אבל אל תשכחי את הגמרא שאומרת -ש"אשה נאה מרחיבה דעתו של אדם", ואת הגמרא של "תנו עינכם ביופי שאין האישה אלא ליופי", כך שאני לא משוכנעת שזה המקום לפתוח במלחמת ציטוטים.

אז מה אני מציעה לך? שתקשיבי ללב שלך.

לפעמים הלב שלך לא יודע לשים את האצבע על הנקודה שבאמת מפריעה לך, אבל הוא זועק את זעקתו בכל צופר פנוי שעומד לרשותו. יכול להיות אפילו שהבעיה היא בכלל אצלך, ושאצלך יש חלקים שאת צריכה לפתור בכדי שבן הזוג ייראה יפה בעינייך, וכמובן שיכול להיות שאת סתם מפחדת מהחתונה, ועדיין:

האם הפתרון הוא להמר ולהתחתן? את לא חושבת שנכון יותר לפתור את הבעיות ורק אז להתחתן מתוך יישוב הדעת ושמחה? האם את לא חושבת שהנישואין הם אתגר מספיק גדול - מכדי להתחיל אותם עם בעיה נוספת וקשה שעלולה לגרום לך לצאת לדרך ברגל שמאל?!

אני לא יודעת אם תקשיבי לי, ואני אפילו די משוכנעת שתסמכי יותר על המורה תרצה, אבל אם בכל זאת תעזי לתת מקום גם לסימני השאלה שהמורה תרצה ניסתה להשתיק - אני בטוחה שגם סימני הקריאה שיבואו לאחריהם יהיו הרבה יותר ברורים.

אני רוצה לסיים ולאחל לך שתתחתני מתוך שלוות נפש, רוגע, הבנה ברורה של כל התהליך וביטחון מלא בצעד שאותו את בוחרת. ושתגיעי לחופה בטוחה - ולאחר שהצלחת להתעמת בצורה כנה ומודעת עם כל סימני השאלה שעלו לראשך.

• • • • •

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
אני יצאתי עם בחור נפלא אך לא נמשכתי אליו והתיעצתי עם הרב בן ציון אבא שאול זצ'ל והרב אמר לצאת עוד פגישה אחת ועם לא נמשכת אליו לא להתחתן
בהצלחה06.05.22
24
ואוו
מישהו06.05.22
23
איך שהוא נראה, ואיך שהיא רואה, זה שידוך מוצלח!
יענטא השדכנית05.05.22
חחחחחחח מי את?
מהזהמשנה07.05.22

הצגת כל התגובות

22
אני ממש לא חושבת שיופי הוא פרמטר לאהבה וחיי נישואים. תחשבו על האנשים בחיים שלכן שאתם אוהבים, הם ממש לא בהכרח יפים לא מדברת כאן על כיעור יוצא דופן או סתם מראה שלא מתחברים בשום אופן אבל ברור שהמשקל שצריך לתת ליופי צריך להיות הרבה יותר קטן מאשר המשקל של הפנימיות והמידות
.07.05.22
21
טור חשוב ביותר. קולע לשערה. כשיש פיל בחדר אסור להפוך אותו לעכבר כי חלילה אחרי החתונה הפיל יכול יהפוך למפלצת.
ללא שם06.05.22
20
בחור הוריד הצעת שידוך בנימוק שהבחורה לא יפה. אמרו לו: יופי לא נשאר לתמיד. נכון, השיב הבחור, אבל כיעור כן נשאר לתמיד..
מאת יענקל מילר05.05.22
יפהההההההההההההההההההה חזקקקקקקקקקקקקקק
שירי06.05.22
19
ואם הוא מכוער בעיניך אך סיפרו לך על מידות וכו’ . אין לי ספק שתיפגשי אחרי החתונה הרבה פנימי מכוער . ונחדד שיופי ואופי זה עניין של טעם אישי ומה שרעיל לך הוא טוב עבור מישהי אחרת.
היופי הפנימי מקרין על החיצוני05.05.22
יש אנשים עם יופי פנימי מדהים שאפילו צלקות של כוויות בפנים לא מורגשות ולא מפריעות לעין במהלך שיחה איתם. ויש ההפך ...ואין לך הסבר מתקבל על הדעת למה האף שלו מפריע לך למרות שהוא ממש מעוצב ... אז תקשיבי לקול הפנימי שלך .
יופי פנימי05.05.22
18
אסור להתחתן עם מה שלא אוהבים , נקודה מכוער בעניי, זה מכוער, אצל אחרת יראה משגע והיא תאהב וכו, תחשבו על הגבר המכוער שישמע שלאשתו קשה איתו, איזה בעסה זה
נועה06.05.22
17
בנות אל תהיו טיפשות !!!!! אם אתן לא מרגישות מאה אחוז אל תתחתנו . האבא שלך הוא לא זה שצריך לחיות איתו כל החיים,
אפרת06.05.22
16
יש עוד דברים חוץ ממראה חיצוני שגורם לנו להקשר לקסם אישי הומור חכמה רוחב לב כישרון ולא תמיד מי שיפה איתו נהיה מאושרים תחשבו גם על זה תסתכלו על המכלול
אילה05.05.22
15
צודקת ב100% גם בי דוחקים להתחתן עם כל מיני מכוערים..חוצפנים,מי צריך אח"כ להתקע איתו עשרות שנים?
חיה'לה05.05.22
זה לא יפה ו... בד"כ דוחקים משהו להתחתן עם מכוערים רק אם גם הוא... תשלימי את ההמשך. סתם נקודה למחשבה. קחו את החיים בפרופורציה חבר'ה. יופי זה לא הכול ואגב מאוד אהבתי את המשפט מהכתבה: "את רוצה להפסיד בחור מדהים רק כי הקופסה שבה הוא ארוז לא מוצאת חן בעינייך?!" משפט חזק!
גילי05.05.22
תלוי כמה הקופסא לא מוצאת חן בעינייך, הקופסא הזאת אמורה להיות צמודה אלייך כל החיים, אתה לא יכול ללכת עם קופסא מגעילה ברמות רק בגלל שיש בה יהלום, יש יהלומים גם בקופסאות בינוניות עד יפות, את המכוער תשאיר למכוערת, את השמן תשאיר לשמנה בדיוק כמו שאתה משאיר את החילוני לחילוניה את הדתי לדתיה ואת החרדי לחרדי
שירי06.05.22
מגזימה
מישו17.05.22
לא אהבתי את צורת החשיבה. כי להית חילוני/ חרדי -אדם בוחר להיות רע / לעבוד על עצמך- בחירה ועבודה עצמית. להיות מכוער/ יפה- זה לא בשליטתך (חוץ מעניין של טיפוח)
חושבת אחרת18.01.23
14
וווא. מדהים. בהחלט נקודה למחשבה - אין כאן הכרעה. את נותנת לנו להחליט - אהבתי.
ע05.05.22
13
לדברי ראטה: "הדיבור החופשי והבריא על אהבה היה קיים בצורה בולטת בתקופת התנ״ך. התורה מתארת את השידוכים של האבות הקדושים בצורה מאוד גלויה ובריאה. הפסוק ׳ויאהב יעקב את רחל׳ נאמר עוד לפני שהוא התחתן איתה. הוא ראה בה את נשמתו התאומה, ואהב אותה. עם כל הכבוד לסודות הקבלה העמוקים הגנוזים בפסוקי התנ״ך, אבל הת
קטע מתוך ראיון עם מנדל ראטה | כיכר השבת09.05.22
12
השבוע קיבלתי תשובה שלילית מבחורה שמאוד רציתי, ומכיוון שכאן אני מאחורי מקלדת, אני מרשה לעצמי לבקש ממכם הודעות עידוד, למרות שזה נראה לי מגוכח לבקש, אבל בכל אופן אני יודע שזה יעשה לי טוב, אז...
דניאל06.05.22
תבוא יותר טובה אחינו אל תדאג הזמן מרפא
יהודי08.05.22
ווי זו חוויה לא קלה... תן לעצמך להתאבל, קח את הזמן לשחרר ולהשתחרר ותחזק את עצמך בלימוד התורה. שהשם יתן לך כוח להתגבר על זה מהר, ובע"ה תבוא בקרוב ממש האחת ויחידה בשבילך, הכי מושלמת והכי מתאימה. חיים מאושרים בכל!
מ06.05.22
או.. זו תשובה לעניין.
אילה06.05.22
הכי חשוב שתדע שזה לא קשור אליך! זה לא בגלל שאתה לא בסדר או שאמרת משהו לא נכון זה יכול להיות על כל שטות- ובהקשר לכתבה לצרך הדוגמא - היא לא אהבה את האף שלך ומניסיוני הגיוני מאד שעוד תקופה כשההתלהבות והרצון התפוגגו תשאל את עצמך - למען הקל הטוב ממה התלהבתי??? נס שזה ירד, כי זה לא היה לי טוב!
א06.05.22
כתבו לך שיש לה אולי מחלה או בעיות נפשיות וכו' האמת שזה מאוד מקומם אותי האם שמתם לב שבכל פעם שקורה לנו משהו , שידוך שיורד אנחנו תמיד מחפשים את הרע בשני או את במשהו המסתורי הזה שהיה יכול לקרות אבל זה טעות בשורשה כי הרי יכול שהיא בחורה מיוחדת מאוד אבל פשוט מאוד לא שלך ... זהו פשוט לא שלך .... תחשב
נקודה למחשבה06.05.22
אין לכם מושג כמה שימחתם אותי, 🙏🏻
דניאל06.05.22
תדע שיכול להיות שכלפי חוץ היא נראת מושלמת אבל כשאף אחד לא יודע אפיילו החברות הטובות - יש לה בעיות קשות, אם זה מחלת נפש או שהיא כל הזמן מתוסכלת או כל מיני דברים אחרים. וזה שהיא פסלה אותך יכול להיות שזה מתוך שיש לה בעיה כלשהיא נגיד שהיא לא מסוגלת לקבל החלטות ולכן פחדה להגיד לך כן. אני לא זוכרת איזה רב
גם אחת בשידוכים06.05.22
אתה ממש חמוד אתה תמצא את האישה המושלמת מבטיחה לך
משהי יפה06.05.22
אני מזדהה איתך גם לי זה קרה השבוע...אחרי כל כך הרבה שנים של חיפושים ויתייאשו מלהציע לי הציעו לי בחורה מדהימה, נפגשתי עם הבחורה שמאוד מצאה חן בעיניי כ"כ שמחתי אבל היא לא רצתה. אני מעודד את עצמי באמת הכי פשוטה: יש לי אבא בשמים שרואה אותי ועושה את זה ואוהב אותי אהבה כ"כ גדולה שאני אפילו לא יכול לדמיין
שבת אחים גם יחד06.05.22
נקודה למחשבה
כתבו לך שאולי יש לה איזה מחלה או בעיות נ06.05.22
11
מנסיוני ממראה עיניים ברחובות ,שיהיה לי אלף שח על כל בחור מכוער שהתחתן עם יפה ואפילו יפהיפיה
מיסטר מג'סטיק05.05.22
10
כתבה יוצאת מן הכלל!!!
חיים05.05.22
9
אם מישהי מחפשת מישהוא יפה שתפנה אליי זתם אני בן ארבע עשרה
החתיך11.05.22
8
והילדים שמקבלים גנים של מכוער. אני מכירה כזה דבר. יצאו ילדים מכוערים בדיוק כמו האבא. עכשיו האמא צריכה לסבול בעל מכוער וילדים מכוערים
אני05.05.22
צןדק. למרות שמישום מה התגובה שלך הצחיקה אותי בגלל איך שכתבת את זה: יצאו ילדים מכוערים כמו האבא והאמא תסבול חחחח
שירי06.05.22
כדאי שיהיו ילדים יפים צריך להתפלל
אחת05.12.23
7
צודקת לגמרי. אל תתחתנו עם אדם שמראהו החיצוני בעייתי בעיניכם, או משהו אחר מפריע לכם באופן משמעותי. זה לא "יעבור אחרי החתונה". להתחתן זה חשוב, אבל לא בכל מחיר, גם אם הוא בחור "מיוחד" וכדו'.
שירה05.05.22
6
כתבה מצויינת! הציבור צמא לאמת!! מישהו יכול להסביר לי איך מדברים רק על "פנימיות"??? אין ענין פיזי בחיים של הנישואין??? ממש שיגעון!! ברור מאוד שהמידות ופנימיות האדם הם לא פחות ואפילו אולי יותר חשובים מהעניין הפיזי. ה' יברך אותכם!!
אברהם05.05.22
5
אני בהלם ממה שקראתי אמא שלי כשהייתה בשידוכים נפגשה עם בחור מקסים 8 פגישות. בחור תלמיד חכם עם מידות טובות ולא הצליחה להתחבר אליו למרות שהכל היה מושלם והיא לא ידעה להצביע על מה הדבר היא עלתה לרב שייטמן וספרה לו שהיא לא מתחברת לבחור אבל היא לא יודעת מה לעשות כי הוא כל כך טוב הרב שטיימן שאל אותה אולי
ללא שם06.05.22
הרב שטיינמן היה ידוע בעניין הזה, ב"ה שזכינו
חדשניקית06.05.22
4
אבל החשוב שנמצא חן בעיני אלקים ולא אנשים כתבתי מקודם על תזונה וכושר שעוזרים לשפר מראה חיצוני אבל זה לא בהכרח שישמח כל אחד במה שהוא ושאנו מזרע ישראל שקר החן והבל היופי אשה יראת השם היא תתהלל את הדברים האלה מצאתי התיחסות אצל רב אחד הינוקא רב שלמה יהודה שליטא בשיעור שמסר דיבר קצת על השקר בעולם הזה ושהכ
יש מה לעשות 06.05.22
3
להתחתן "בגלל..." ולא- "למרות...".
כתבה מעולה06.05.22
2
יש מה לעשות
כתבה מאוד רדודה ולא ראוי לדבר על דבר כזה06.05.22
למה רדודה? ממש לא
יוסי07.05.22
1
ברור שלא מתחתנים אם לא מתחברים!!! אבל אם גורם החיבור העיקרי שמשפיע על הנפש שלנו להתחבר היא חיצוניות גרידא אנחנו בבעיה ששורשה היא הגדרת החיצוניות גם בתוך מחננו ובעיקר בתוך מחננו. אתן לכם דוגמא פשוטה: בציבור החרדי שמים דגש רב על מראה חיצוני - שבישיבות רבות המשגיחים מקבלים החלטות את מי לקבל בעיקר על מר
האמת והשלום אהבו06.05.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24