כיכר השבת

מכתב מלב כואב

"את רוצה להישאר גרושה?"; שידוכים פרק ב' - בוואטסאפ

חוי, גרושה פלוס ילד, כותבת על "חווית" השידוכים בפרק ב', וחושפת תופעה חדשה: שדכנים בוואטסאפ; איך זה עובד? האם זה טוב - ומה באמת מציק בשלב הזה של החיים? | מכתב כואב (חרדים)

44
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | א' בתמוז | 30.06.22
וואטסאפ; אילוסטרציה
וואטסאפ; אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

ישראל שלום,

תחילה אציג את עצמי. שמי חוי, גרושה פלוס ילד, אני קרוב לשנתיים בשידוכים וכמובן שהחוויה אותה אני מתארת היא מהשדכנים אותם פגשתי. אני יודעת, לא כולם כאלו, אני בטוחה שיש שדכנים אחרים טובים ומקצועיים יותר, אבל חשוב לי מאד להעלות את הסוגייה כי אני יודעת שאני לא היחידה שסובלת מזה. אני שומעת מעוד הרבה חברות שבסטטוס שלי על ההתמודדות הזאת.

בשבוע שעבר הצגת את היחס לרווקים המתבגרים ואת המשפטים הלא פשוטים שאומרים להם, ואני חושבת שזה קורה הרבה יותר כשמדובר בשידוכים שנעשים בוואטסאפ, וודאי כשמדובר בפרק ב'.

מהרגע שבו התחלתי לשמוע שידוכים, פנו אלי שדכנים בוואטסאפ וביקשו ממני למלא כרטיס עם הפרטים הטכניים שלי. אף אחד מהם לא שוחח איתי או ניסה להבין מה באמת אני רוצה. אולי בפרק א' כשמדובר בצעירים קלאסיים שפחות או יותר דומים אחד לשני זה יכול לעבוד, אבל בפרק ב' כשהמשודכים עברו מסעות ארוכים ולכל אחד יש את הסיפור שלו זה הרבה יותר מורכב.

אני מרגישה שמתייחסים אלי כאל ביזנס. כל כך קל לקחת את הכרטיס שלי ולעשות 'העבר' לאינסוף קבוצות שידוכים, אבל לא - מדובר פה באנשים ולא בתיווך דירות. בעוד ובשידוך רגיל שדכנים פונים למשודך ויודעים עליו קצת, או אפילו יושבים אתו לשיחה - כשמדובר בשידוך בוואטסאפ מבקשים ממך למלא כמה שורות ומיד מריצים הצעות.

בינתיים השדכנים מפיצים את התמונות שלי ואת הפרטים הכי אישיים שלי בכל רחבי הוואטסאפ, כשרובם לא ביקשו ממני רשות. באחד המקרים שדכן ביקש ממני תמונה לצורך שידוך ספציפי, ושלפתי באקראי תמונה ממש גרועה, ולצערי עד היום התמונה מופצת ברשת לצד הכרטיס שלי.

אני מרגישה ששדכנים מציעים הצעות לא מתאימות בגלל הקלות שבה הם יכולים להציע. הם לא צריכים להרים טלפון ולהציע הצעה, לשמוע שאלות ולברר, הם פשוט מעבירים אלי כרטיסים כשלפעמים מדובר בפרטים מובהקים שלא מתאימים כמו "מחפש גרושה ללא ילדים", והשדכן אפילו לא קרא את הפרטים. אתה לוקח כפול כסף על זה שמדובר בפרק ב' אז למה אתה לא יכול לבדוק טוב יותר לפני שאתה זורק הצעות?!

נקודה נוספת שכואבת לי מאד היא השפיטה של השדכנים. בעוד שדכנים ל'פרק ב'' בעולם האמיתי מגיעים עם היכרות עם עולם הגרושים והבנת המורכבות - שדכנים בוואטסאפ פשוט מעבירים כרטיסים מקבוצה לקבוצה. אני מרגישה שהם שופטים אותי, לא מבינים אותי ובעיקר מציעים לי הצעות לא מתאימות. אני שומעת משפטים שאומרים "את גרושה, את צריכה להתפשר על משהו", וזה כל כך מקומם - בחרתי להתגרש לא בגלל שהיה לי טוב, ובמקום לומר משפטים כמו "את צריכה להיזהר יותר, אחוזי ההצלחה בפרק ב' לא ממש גבוהים", אני שומעת עד כמה כדאי לי למהר להתחתן, ועד כמה אני צריכה להתפשר.

זה כל כך מקומם - הרי להצליח בפרק ב' זה מורכב גם בלי ההתפשרויות ומעצם העובדה שיש ילדים וטראומות מהעבר, אז להוסיף עוד פשרות שאינן נצרכות? זה כל כך מעוות! במיוחד כשאני מרגישה שהשדכן שאין לו שום היכרות עם עולם הגרושים מביט בי בצורה שיפוטית מאד, ונותן לי תחושה שאני צריכה להתפשר ושאין לי זכות לברור כ'עונש' על זה שהתגרשתי.

גם כך אנשים בפרק ב' כבר לא חולמים על השידוך המושלם עם הדרישות הכספיות או היופי הנוצץ. אנשים בפרק ב' מחפשים הרבה יותר את המהות והמידות הטובות, אז לבוא וללחוץ עליהם להתפשר?!

גם המהירות שבה מנסים לדחוף אותי, הרי בשידוך של פרק ב' מדובר בתהליך הרבה יותר מורכב. לא מספיק שבני הזוג יסתדרו ביניהם. צריך גם שהיחסים עם הילדים יעלו יפה, וזה תהליכים שלוקחים הרבה מאד זמן. אני מרגישה שכל הזמן דוחפים אותי להתחתן כמה שיותר מהר. הייתה תקופה שנפגשתי עם מישהו כמה חודשים, ובכל שבוע קיבלתי הודעות משדכנים שניסו לזרז אותי או חששו שאתארס מהצעה שלא הם הציעו.

גם כשאני מורידה הצעה ואומרים לי "בא נעבור לשם הבא" - אם יש לך הצעה טובה תציע, אבל זה לא עובד כמו ספר טלפונים שבו אני צריכה לעבור על השמות אחד אחרי השני. כשאני מעלה את הטיעונים האלו אני שומעת משפטים כמו "את רוצה להישאר גרושה?", "את לא רוצה לעזור לעצמך?" - בטח שאני רוצה לעזור לעצמי השאלה באיזה מחיר... מנסים להפעיל עלי מניפולציות ולהסביר לי עד כמה אני במצב גרוע ועד כמה אני חייבת לעזור לעצמי, כי אני גרושה עם ילדים לא עלינו.

מה גם שלדעתי אנחנו הגרושות עם הילדים שוות הרבה יותר מהרווקות או מהגרושות בלי הילדים - אנחנו יודעות להתמודד עם החיים, אנחנו בנויות, אנחנו עצמאיות, אנחנו יודעות להיות אבא ואמא ביחד, ולא מגיע לנו לקבל יחס של "התגרשת. את צריכה להתפשר".

אגב, קשה לי מאד עם זה שמתייחסים לילד שלי כאל נטל. "אההה, את גרושה עם ילד", אני מבינה שיש רווקים שלא רוצים להיות אבא בלילה אחד, אבל היחס שאני מקבלת מהשדכנים כגרושה מאד לא נעים לי. במקום שנקבל הערכה או לפחות אהדה - גם ככה החיים שלנו מאתגרים, אז לפחות שהיחס יהיה אוהד. הרי נישואין הם מחויבות ועול, ואנחנו הגרושות הרבה יותר מנוסות בהתמודדות עם מחויבות ועול.

כואב לי מאד שהדברים נעשים בחוסר מקצועיות. כשפונה אלי שדכן אני אפילו לא יכולה לדעת בוודאות שהוא אכן שדכן ולא סתם משועמם שפונה אלי. הפניה היא כל כך לא אישית, שכמעט ואין לי יכולת לסמוך על אנשים ולראות בהם משהו שהוא מעבר לספר טלפונים.

וכן, אני יודעת. אסור להכליל וזה לא כולם. אני יודעת שגם בוואטאספ יש שדכנים מעולים שפועלים בצורה מקצועית וישרה. אני בטוחה שיש אנשים שנותנים את הלב ואת הנשמה, וכל מה שאני רוצה זה רק לומר - אל תחפשו את הכסף - תתנו את הנשמה. אם תתנו את הנשמה ותתעניינו באמת בכאבם ובחיפוש המייגע של הגרושים והרווקים תפגשו על הדרך את ההצלחה הכלכלית, כי כשעובדים מהנשמה ההצלחה גדולה בהרבה.

• • •

מה דעתכם על תופעת השידוכים בוואטסאפ? האם לדעתכם מדובר בתופעה חיובית או שלילית? שתפו אותנו בתגובות!

לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

תוכן שאסור לפספס
44 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
’’חכמת נשים בנתה ביתה’’ חז’’ל מלמדים אותנו שהכל מתחיל ונגמר באישה
שלמה המלך08.07.22
ואם הוא היה חולה נפש והיכה אותה? זה גם קשור לאישה? מה הקשר!!!!
גרושה שפויה27.12.23
30
בסוף השידוך יבוא בהיסח הדעת ממקום אחר, השם יביא את הזיווג, השדכן רק השתדלות, לא לסמוך עליו
אדי01.07.22
29
לא להתגרש לא להתגרש לא להתגרש לא להתגרש לא להתגרש
גרושה+330.06.22
רק להתגרש ! בעצם תלוי מה הסיפור ,לי כיף כגרושה
גרושה17.01.23
לא להתגרש ותנסי הכל למען שלום בית אבל תישארי אומללה ,נפשית פיזית ושהילדים יצאו לא נורמלים.
גרושה שפויה27.12.23

הצגת כל התגובות

28
חבל שבקלות מתגרשים... ובסוף בפרק ב חייבים להתפשר!!! ומעניין תחשבו אם היה כדאי בפרק א להתפשרות ולעבוד על המידות!הרבה פעמים ולהשאיר את האבא והאם הורים לילדים במשפחה שלמה ולא הרוסה!!!! היום הלחיצה על הדק הגירושים קלה כמה חבל הרבה פעמים גרושה מחממת את חברתה שכדאי להתגרש.. מכירה המון כאלו!!לא מדובר במק
ליאת 30.06.22
זו תגובה אמיתית? אנבליביבל!!! כאילו לא הבנת כלום מהכתבה.
מיכל01.07.22
אתה יודע הכל למה התגרשו ועם ניסו למנוע וכו וכו בקיצר "חכם ארזים :...
אתה יודע הכל ..01.07.22
27
אני נגד השידוכים בווצאפ בצורה נחרצת! זה נהיה פשוט שוק של בחורים ובחורות. אולי הווצאפ זה כלי זמין ומהיר, וכן יש במה רחבה יותר מכל מה שהכרנו עד היום, אך פה טמונה המלכודת! הפרטים והתמונות מסתובבים אצל כל הבא ליד. והלוואי שהיו לי נתונים מספריים לדעת כמה באמת חתונות יוצא מזה. עולם השידוכים הופך להיות קשה
רחלי30.06.22
אני גם הייתי בשידוכים דרך הווצאפ, התמונה שלי היתה מופצת בכל קבוצה אפשרית, ובסוף דיברתי עם איזה שדכנית אחת (דרך הווצאפ, אבל היא לא היתה מחוברת לשום קבוצה ובקושי היו לה בחורים להציע, הציעה לי רק את הארוס שלי, אני לקראת חתונה בעז"ה ) היא אפילו לא השתמשה בתמונה (בוודאות שאם הייתי רואה תמונה שלו לפני היכ
שירי30.06.22
26
להכיר בוואטסאפ??? לאיפה הגענו???!!!!!!!! פעם הייתם חרדים!!!! תעצרו את ההידדרות הזו, ואל תתנו לזה לגיטימציה!!!!
נחמי03.07.22
25
שידוכים זה דבר עדין ואחראי, לא בשביל קבוצות ווטסאפ וודאי לא להעביר תמונות.... יש דרכים ריאליות יותר ועדינות יותר
איש פשוט 01.07.22
24
אין זוג ללא בעיות ! לא יותר פשוט לטפל בבעיות בנישואין פרק א' ??
נשוי 30.06.22
23
בפרק א לא מתפשרים ולא שומעים שידוכים בוואצאפ. אז בפרק ב , שהוא הרבה יותר מורכב ,קל וחומר שאין מקום להתפשר- אין מקום לתת לסבל אחר מרחב בחיים. וכמובן שהשדכניות לא יעבירו את מספר הטלפון (או תמונה) לאף בחור עד שזה נהיה רציני.
למה וואצאפ???30.06.22
22
אני, הרי הרבה יותר לא מתפשרת בפרק ב, וכמו שלא חיפשתי שידוך בוואצאפ בפרק א אז כמובן שלא כשמדובר בפרק ב!! כמובן שאבקש משדכניות לא להעביר את מספר הטלפון שלי לכל בחור.
למה וואצאפ???30.06.22
21
כל אותם אלו שמאשימים את האישה שבחרה להתגרש. חשוב לי לומר משהו: אישה שטוב לה בבית בעלה לא מתגרשת סתם!!!!!! תפסיקו לשפוט מצבים שאתם לא הייתם בהם, כל אחת מעדיפה להיות נשואה. התגובות פה פשוט מקוממות, להגיד לאישה בעיה שלך שהתגרשת, זה תגובה חסרת רגש והבנה למצבן של גרושות. ולא אני לא גרושה, אבל מכירה מקרוב
אני03.07.22
תגובה אמנם לא עניינית, מתוכן תגובתך נשמע שככל ויש גורם אחד מבני הזוג שעליו מוטלת האחריות לפירוק התא הרי שזה לרוב באשמת הגבר... אז זו טעות, וחשוב לי לומר את מה שאני מכיר מנסיוני ומהיכרות בשטח.
אבי29.07.22
20
אני רוצה להגיד משהו, בגיל 18, 19 שלחתי את הפרטים שלי לכמה וכמה שדכנים, הייתי רווקה כמובן, והיו לי כמה דברים ספיציפיים שרציתי ולא התפשרתי עליהם וכתתי במפורש: לא מעשן, עד גיל זה וזה , עובד וחרדי,זהו. בקשות הגיוניות. כל השדכנים ללא יוצא מן הכלל שלחו לי כרטיסיות של אנשים שאם רק היו רק היו קוריאם שניה ל
שירי30.06.22
19
אז ככה, הכתיבה שלך ממש יפה! את מביעה את כאב (הכל כך מובן) שלך ונשארת מעניינת לאורך המכתב. נשמעת אשה איכותית (אם אפשר לשפוט ככה) ומאחל לך למצוא את האיש הכי מושלם בשבילך בקרוב ובשמחה! עשי לעצמך טובה, הפסקי להתייח לליצנים שאותם את מתארת כ"שדכני ווצאפ". הם לא שדכנים ולא בטיח. מי שמתייחס בצורה כזאת מסחר
וואו איזה נושא חשוב! מאיפה להתחיל? 30.06.22
18
מבינים את כאבך, אם כי הדרישות שלך מהגרושים קצת מוגזמות... ילד זה נטל ריגשי וכלכלי, לא צריך להיפגע ואין סיבה ליפות את זה, משודך שלא רוצה אישה עם ילדים לא צריך להיות פסיכולוג ולהגיב באהדה ולהכיל וכו'... הוא יכול להיות הוא :)
אב לכמה בלעה"ר30.06.22
17
אני רווקה בת 38 וממש בעד השידוכים בוואצאפ!!!!! זו דרך מעולה להיכרות. עדיף מאשר להרים טלפון יום ולילה לשדכנים שחוקרים אותך חצי שעה ואח"כ אין להם מה להציע. אין זמן וכח מיותר לבזבז על טלפונים...
הדר30.06.22
לכן את עדין רווקה
הדסה01.07.22
16
גרוע ביותר ברגשה סיזיפית
ללא שם30.06.22
15
כן,וכשפונים אלייך להיכרות בצורה מכבדת ישירה את פוסלת מבלי להניד עפעף.
עוד אחד 16.08.22
14
במקום להיפגע תחשבי מה את יכולה להוציא טוב מהווצאפ הזה, אחרת את נשארת תקועה וחבל. לדעתי זה גם אימון טוב לקראת הנישואים הבאים. אי אפשר להיות נשוי, ולהשאר עם הפרוולגיה שאפשר להיפגע. גם אם את בטוחה שאת צודקת. אלו החיים, והגיע הזמן להתקדם...
ללא שם01.07.22
13
הרבה נשים ממהרות להתגרש ואח’’כ באות לקופת העיר שתעזור להן...סוף מעשה במחשבה תחילה
עידן30.06.22
12
מצד אחד המינוס בואטצאפ כפי שאמרה, אבל מצד שני יש גם "מעלה", שזאת פלטפורמה מאד גדולה, הרבה יותר מעדכן עם מחברת, ומתוך מאגר ענק יותר קל לדוג מתאימים
דן30.06.22
11
מסכים עם מה שאת אומרת אבל לא ככ' הבנתי מה את מתרגשת שידוכים כאלו בווצאפ' של זה עניין של ביזנס וברגע שמשגעים אותך ומתחילים להטיף לך כל מיני משפטים את אומרת לו שלום ולא להתראות. ככה הכי פשוט!!!
גרוש עם שתי ילדים מתוקים 30.06.22
יותר נשמע שאת עוברת הטרדות לא שידוכים
נעמי01.07.22
10
רק רינת גרינברג השדכנית הטובה בוואטספ שנותנת את הנשמה. ( איני קרוב משפחתה-ולא עשתה לי מעולם שידוך , מהכרות אישית )
יוסי30.06.22
יש לך מספר שלה?
גרושה01.07.22
9
בקשר לגירושין אתם צריכים לדעת כל אלה שחושבים להתגרש שני הצדדים יסבלו עד 40 שנה וגם לא יצליחו להקים בית
גבריאל01.07.22
תגובה נוראית. תתבייש לך!!
אני03.07.22
8
אם היא בקשה את הגט אז תקבל מה שמגיע לה, מי שמפרק בתים על סיבה לא באמת מוצדקת וחריגה לא יזכה להקים בית מחדש, והצד השני שנאלץ לתת גט ולהתגרש בעל כורחו הוא יזכה להתחתן מחדש, בשם רב חשוב
אדי01.07.22
תהנו תגובות בלי שכל
שי03.07.22
7
שדכנות בווצפ זה הכי גרוע ולא משנה האם זה פרק א או פרק ב שדכן צריך לדבר עם המשודך פרונטלי ולהציע הצעות לעניין
נטע01.07.22
6
גרושה עם ילדים זה בעייתי מאוד . אני גרוש מוכן לשלם דמי שדכנות 30.0000 שקל .לשידוך ללא ילדים.
גרוש 01.07.22
5
אני חושב שהכי חשוב זה להתחתן עם מישהי/מישהו מתאים ואם זה מוביל לטוב אז מה רע בזה?
לטאי עצניק01.07.22
4
מציע להסכים להצעה את בחור מבוגר צעיר ברוחו מיושב בדעתו אם הוא מתון ומוכן לשמוע על גרושה פלוס ,גם בפער שנים,
אלחנן01.07.22
3
למה שלא יתייחסו לילד כנטל ?מי רוצה ילד של מישהו אחר ? רוצה להנות מזוגיות ולא מילד שלך ,זה ברור ומובן
נו באמת17.01.23
זה מאוד תלוי בנפשות הפועלות, אם תימצא התאמה בין ההורה המיועד לילד זה יכול להתאים ולא כל אחד מתאים להיות הורה לילד שאינו שלו לכן צריך לבדוק טוב כל מקרה לגופו ולא לפסול על הסף
משה14.11.23
2
אוי כמה אומללות, הגישה הזו די מסבירה למה לא התחתנת עדיין
יסכה23.04.23
1
הוא היכה את הילד באכזריות לא הייתה ברירה. מכור לסמים ואלכוהול וסרב להיגמל בכל מחיר. אז לא לשפוט אותנו שפירקנו בתים לחינם מירר יום יום את חיינו והפיל אותנו לחובות
הלוואי שהיה אפשר אחרת22.02.24
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 10:27

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

הרב זמיר כהן:

"הטענה של אחיכם יצאו למלחמה לא נאמרה על בני תורה"

חיים רוזנבוים | 07:42

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24
ש

חדש

בוט תרופות לפסח מאושר על ידי בד"צ העדה החרדית

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24