כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

הפולמוס ההלכתי סביב מנהגי התימנים

הגר"י רצאבי מגדולי פוסקי תימן הביא את הפסוק "שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ" וחיזק את תלמידיו על מנהגי אבותיהם; סקירת הפולמוס ההלכתי בינו לבין הראשון לציון (היסטוריה)

62
ישראל שפירא | כיכר השבת | ט"ו בתמוז | 14.07.22
הגר"י יוסף והגר"י רצאבי
הגר"י יוסף והגר"י רצאבי (צילום: יעקב כהן)

פולמוס תורני בין הגאון רבי יצחק רצאבי מזקני ק"ק תימן, לראשון לציון הגר"י יוסף, ואביו מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל.

בספר 'שערי יצחק – השיעור השבועי' הובא ציטוט של הגר"י רצאבי שהביא את הפסוק "שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ" (דברים לב ז) וחיזק את תלמידיו הרבים בדבר קדושת מנהגי אבותיהם ואימותיהם.

לדברי הגר"י רצאבי, מאז שפורסמה סדרת הספרים 'שלחן ערוך המקוצר' (אותו כתב הרב בעצמו) התחזקה מסורת אבות מקרב יוצאי תימן, וזה סלל דרך והאיר הרבה דברים שהתחילו להתבלבל, בגלל הסביבה, או מפני ששמעו מרבנים אחרים, או שלמדו בספרים אחרים, או למדו בישיבות, וראו מנהגים אחרת מבית אבא, ואז התחילו הדברים להיות עמומים, ולהתבלבל.

עוד כותב הגר"י רצאבי: "על דבר זה יצא קצפו של בעל ילקוט יוסף, ובכל ספריו הוא מנסה להיאבק כנגד הדברים האלה, ללא הצלחה ברוך ה'... אני כבר לא עונה לו, אין צורך לענות. הציבור שלנו כבר לא מתרגש מהטענות הללו".

ממשיך הגר"י רצאבי ותוקף טענה של הגר"י יוסף כפי שכתב בספרו 'ילקוט יוסף' שם נטען שבכל ארץ תימן היו רק שלושה ספרי בית יוסף, ולכן היו טעויות במנהגים. על טענה זו של הגר"י יוסף מגיב הגר"י רצאבי: "רחמנא ליצלן", וממשיך: "כפי שאמרתי לכם, אני לא צריך להתייחס לדברים אלו, לטחון בכל פעם קמחא טחינא, לחזור על הדברים. ענינו לו, וכבר לא צריך לחזור. ב"ה הכל מודפס".

הפולמוס מגיע על רקע ויכוח ישן בין הגר"י רצאבי (וחלק מרבני תימן) אודות מנהגי תימן מול פסקי השולחן ערוך. הפרשה הראשונה הייתה סביב הדלקת נר ביום טוב שחלק מהתימנים לא מדליקים והגר"ע יוסף עודד אותם לעזוב את מנהגם. לכך חיבר הגר"י רצאבי חוברת "נר יום טוב" ובה חיזוק המנהג. סביב החוברת יצאו רבנים שלדעתם מדובר בביזוי כבודו של הגר"ע יוסף.

בנוסף מוסיף כעת הגר"י רצאבי וסובר שאף חכמי הספרדים לא סבורים כמו דעת הגר"ע יוסף, וכך דבריו: "הספרדים כיום – וק"ו בעבר – רבים התנגדו לחידושים של היביע אומר, ולשיטה שלו. הוא שינה והרס דברים רבים, ועד היום רואים את הניצנים. ישנה אי הסכמה, כמעט על כל צעד ושעל. בהרבה דברים. וזהו אחד מן הדברים שהם נלחמים בינם לבין עצמם, לגבי פרשת זכור".

כוונתו של הגר"י רצאבי הוא על מנהג נשות האשכנזים ללכת לבית הכנסת לשמוע פרשת זכור. לטענת הגר"י רצאבי, הגר"ע יוסף הכניס זאת גם לספרדים, שילכו לשמוע פרשת זכור. וכן אשה שיולדת שתברך ברכת הגומל. דברים שלא היו אצל הספרדים מאז ומעולם: "ואנחנו יצאנו חוצץ נגד זה".

מנגד, דעתו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, שיש לאחד שורות, ושכל עדות המזרח ינהגו מנהג אחיד. לדבריו, רק בארצות המוצא יכולים להמשיך לנהוג במנהגים ייחודיים אבל כשעולים לארץ ישראל יש לקבל את פסקי השולחן ערוך, משום שכל יהודי מזרחי שעולה לארץ הוא מתבטל למנהג המקומי של ארץ ישראל.

יש לציין שגם לפי הגר"ע יוסף, בכל הנוגע לנוסח התפילה וההגיה, יכולים להישאר במנהגם.

בהמשך עולה ויכוח נוסף ומעניין אודות תוקף מנהג הזקנות, שגם הוא לדעת הגר"י רצאבי סובב סביב חשיבות המנהגים.

כפי שכתבנו בעבר הראשון לציון הגר"י יוסף פסק ב'ילקוט יוסף' (סימן רסג ברכת ההדלקה. סימן תרפה פרשת זכור) שדבריו המפורסמים של הרשב"א בדבר הצורך לשמוע לכל מנהג של "הזקנים והזקנות" אינם תקפים לכל מיני מנהגים עלומים, ואי אפשר להוכיח מדבריו למנהגים ללא בסיס הלכתי.

נימוקו של הגר"י יוסף הוא משום שדברי הרשב"א נאמרו רק לעניין קבלה ביד זקני ישראל לעניין יסודות ועיקרי האמונה, אבל לא יעלה על הדעת לקבוע הלכות על פי מנהגי נשים זקנות. כמו כן מנמק הגר"י יוסף את דבריו בכך שדברי הרשב"א נאמרו רק על קבלה שהיתה ביד הנשים בדורות הראשונים לפני למעלה מ-700 שנה, אבל לא על מנהגים של היום.

הגר"י רצאבי שולל את סברתו זו של הגר"י יוסף וטוען שזהו קל וחומר, שאם בעניינים של יסודות האמונה סומכים על הזקנים והזקנות, וכולם יודעים שהמתים יקומו כפשוטו עם הגוף, וזה לא משל, אלא דברים שיהיו ממש. דברים כאלו – אנחנו מקבלים, אז על אחת כמה וכמה ולגבי עניין כזה, שלא לעבור על ילד קטן, זה לא נשמע להם? קל וחומר בן בנו של קל וחומר, טוען הגר"י רצאבי.

[כוונתו של הגר"י רצאבי על המנהג המפורסם שלא לעבור על ילד קטן ששוכב על הרצפה, אותו הוא סבור שהוא מנהג ראוי, לעומת הגר"י יוסף שסבור שאין לו מקור ברור].

בסיום דבריו, התבטא הגר"י רצאבי בדברים חריפים: "אם אדם אינו מכבד את אביו ואת סבו, מזלזל בהם, אזי ממילא מאיפה תהיה לו אמונה. מי אמר לך, שהיתה יציאת מצרים? מי אמר לך, שהיה מעמד הר סיני? יש לנו מסורת מאבותינו. הרמב"ן אומר כלל, שהאב אינו משקר לבנו. אבא לא מספר לבנו 'סיפורי בדים'. יסוד המסורת של עם ישראל, יסודות ועיקרי האמונה, היא בקבלה מאבותינו. אז אם אתה מקעקע את היסוד הזה, אם האדם אינו מכבד את הוריו ולא מחשיב אותם ממילא הכל נופל. לכן, זה עומד מתחת ארבע הדיברות האלה. להחזיקו ולהעמידו".

מסיים הגר"י רצאבי: "א"כ בדבר הזה, אם אתה מזלזל בקבלת הזקנים והזקנות, אם אתה אומה שהם מדברים שטויות, ושהם לא מבינים, חולמים, אזי ח"ו 'שדא תכלא בכולא', על ידי זה אתה גורם שיפקפקו גם לגבי דברים אחרים. ח"ו".

נזכיר, ששיטתו של הגר"י רצאבי היא לשמר כל מנהג אפילו שכבר התבטל. כזכור בחודש חשון האחרון הגר"י רצאבי הדפיס ספר בשם 'ביצי נעמיות בבתי כנסיות' שבא לחזק ולעודד להחזיר לדבריו את מנהג הקדמון של תליית ביצי יענים בבתי הכנסיות.

בספר הובאו "ששים וששה טעמים נפלאים וראיות חזקות לתליית ביצי יענים בבתי כנסיות ובתי מדרשות בזמנינו, כנהוג בדורות שלפינו, לתועלת חיזוק הציבור וקדושתם של בתי מקדש מעט".

פסקו זה של הגר"י רצאבי עורר סערה ופולמוס תורני בהיכלי התורה דק"ק תימן, והגאון רבי אורן צדוק, ראש בית ההוראה נזר ההוראה, ומרבני בית ההוראה 'המאורות', העריך שמנהג זה נהוג לא יותר ממאתיים שנה בתימן ולא בכל המקומות, ואף פסק ש"לדידי העני נחשב הדבר כמיותר".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
62 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
וגם הבבלים אינם ספרדים
אלכס14.07.22
כמה פעמים לחזור על זה. ספרדים אינו מקום גאוגרפי ואשכנזים אינם מקום גאוגרפי. ספרדים הם אלו שקבלו את פסיקת יהדות ספרד שאגב פוסקי ספרד נסמכו על התלמוד הבבלי. האשכנזים הם אלו שנסמכים על פוסקי אשכנז.
מני14.07.22
26
קודם צריך להבדיל בין מרן הרב עובדיה לבנו הרב יצחק הרב עובדיה היה לו תפיסה שהוא רצה להנחיל כך לדעתו והוא עשה לשם שמייפ הרב יצחק הוא אוהב את האקשן לצאת על רבנים בשיעורים בספרים זה ידוע לכל כי הוא מרגיש שיש לו גב את אבא אבל מקומו לא ברמה של גדול דור צריך להפנים את זה מה שהוא רב ראשי כולנו יודעים איך הו
שלום14.07.22
עפר לפומיה רק תנסה להיזכר במה שקרה למי שדיבר סרה על גדולי ישראל תזהר לא חטוף גם אתה!
...15.07.22
חצוף אין רפואה למכתך
-----15.07.22
הדיוט שכמותך איך אתה מעיז לדבר סרה על רבן של ישראל גדול הדור שיושב מהבוקר ועד הערב ולא ספיק פומיה אני מדבר בתור אחד שהוא בין בית אצל מרן שליט"א תתבייש לך הזהרו בגחלתן ומדוע לא יראתם לדבר בעבדי במשה אנא חוס על נפשך ועלה לביתו בירושלים לבקש ממנו סליחה ומחילה אולי יאובה ה' סלוח לו ושב ורפא לך
אחד14.07.22
איש בער לא ידע וכסיל........ כנראה שמשעמם לך בחיים ואתה לא מבין את הסכנה של חומרת השטויות שכתבת. ותחליף שם משלום "לקורח"
יהודי15.07.22
אני מוחה על ביזוי ת"ח
חיים29.09.22
אומלל ומסכן שכמוך. מבזה ת"ח גדול הדור אמיתי שכתב מליוני פסקים על פי יסודות איתנים. אתה וכמתך סתם עמי הארצות קנאים שאף פעם לא קראתם בספרי מרן הרשל"צ ואינכם מבינים כלל מיהו ת"ח. הזהרו בגחלתן חסרי דעת שמאבדים את עולמם.
בב14.07.22
בדבר אחד הוא צדק. את התפקיד של הרבנות הראשית לולאה דרעי הוא לא היה מקבל.
מני14.07.22
ה' ירחם עליך.. אנו מוחה בדבריך ותיגש מהר לכבוד הרב לבקש מחילה
חיים15.07.22
25
א כל מחלקות שלשם שמים סופה להתקיים מדובר בני ענקי תורה יען ובועז של הדורות מחד גיסא הראשון לציון מרן הרב יוסף זיע"א מנגד הרב רצבאבי שליט"א בד"כ שאומרים מנהג יש אומרים יש על מנהג מיש שיסמכו כלומר יש סימוכים של פיהם נקבע מנהג דבר שני התימנים או עדת תימן אינם ספרדים ס"ט ואינם עדות המזרח ולא ארצות המאגר
יאיר יעקב14.07.22

הצגת כל התגובות

24
אין שום פולמוס. פשוט יש שחושבים שיש להם בעלות על ההלכה ועל המנהגים. ומה לעשות שמרן הבית יוסף בעצמו כתב שמי שיש לו מנהג קדמון מיוסד על חכמי ישראל ימשיך כמנהגו. אז למעשה התימנים והמרוקאים עושים כדעת מרן. מנהגים כדמוניים שיש להם בסיס חזק ואיתן של פוסקים לא משנים. ברוך ה' ליהדות תימן וליהדות מרוקו היו ב
ניר14.07.22
כל הכבוד אתה צודק
יעקב14.07.22
23
מתוך איגרת תימן של הרמב"ם ע"ה , להבין מה זו העדה הקטנה הזו וכל היום הוגים בתורת משה. הולכים בדרך הורה רב אשי. רודפי הצדק. ומחזיקי הבדק. מעמידי עקרי התורה על תלם. מקבצים נפזרי ה' במלולם. מקימי כל המצות בדקדוקיהם במקהלותם. אין פרץ ואין יוצאת ואין צווחה ברחובותם. ברוך ה' אשר לא השבית מקימי תורה ושומרי
יהודי תימן 14.07.22
יפה. דברים חזקים מהרמב"ם זי"ע
דוד14.07.22
22
היזהרו בכבוד תלמידי חכמים.. זו מחלוקת בין גדולי עולם.. אנחנו הקטנים, צריכים להיזהר, בכבודם של תלמידי חכמים.
אשדוד14.07.22
21
הרב רצאבי גאון עולם עם כל הכבוד להגרי יוסף שמעתיק 90% מספרי מרן אביו זצל. יחד עם זאת הניסיון לשלוט על מנהגי עדות אחרות דבר זה אין לו מקום!
מנחם14.07.22
אתה בור ועם הארץ אמיתי אין לזלזל באף גדול שניהם (הרב יצחק יוסף והרב רצאבי) גדולי עולם ומי אתה שתדבר על רבנים חצוף מחוצף
עז פנים אתה14.07.22
אתה עם הארץ ובור אמיתי ילקוט יוסף שביעית והלכותיה-900 דף.ביביע אומר יש רק תשובה אחת על שביעית. כיבוד אב ואם 900 דף ,כל יביע אומר יש רק 2 תשובות בנושא. רוב הדברים הנדפסים בילקוט יוסף אין להם זכר מספרי אביו זצ"ל.
נועם ש.14.07.22
חחח צודק אתה
שלום14.07.22
20
לכל אלו שמחזיקים במנהגים של מקומות מוצאם דעו לכם שעוד כמה דורות שכולם מתחתנים זה בזה לא ישאר זכר למנהגים האלו. כי מה יעשה אדם שהוא שמינית עירקי שמינית פרסי שמינית תימני שמינית מרוקאי שמינית בוכרי שמינית גרוזיני רבע תוניסאי. ממש יעניין אותו מנהגים שהיה לאחד הסבו שלו בתימן או במרוקו. ובכלל ספרדים לא א
יוסי14.07.22
אל תדאג שום דבר חשוב לא ימחק. הפסיכולוגיה שלכם לא תעזור. המנהגים הולכים לפי האב כך ששום דבר לא ימחק.
מני14.07.22
אתה מתמם. כאילו שלא הבנת אדם שהוא מוערב בהרבה עדות אינו מרגיש שייכות לאחת העדות שיש לו יותר מלשאר העדות. מדבר אדם שנמצא במצב הזה וסתם שתדע אני אדם שמיוחס לגדולי הדור של אותו מקום. רוב האנשים המוערבים בכמה עדות לא חושבים כלל על שמירת המנהגים שהיו לסבים שלהם בחוץ לארץ זו עובדה חבל שאתם סתם גורמים לפיל
יוסי16.07.22
19
מתי תבינו תמנים הם לא ספרדים ומנהג ישראל דין הוא
נעמה14.07.22
18
קראתי בכל לב את המאמר, עבודה יפה! אך צריך לא לשכוח שחבל שנזכרים לאחר מאה שנים להחזיר עטרה ליושנה, להוציא ספרים שלצערנו אין מי שיקרא בהם כי אם אנשים מבוגרים שעוד חשו טעם של תימן, לאחר שרוב רובם של התימנים או שהשתכנזו או שהסתפרדו, לצערנו אלו שבתווך הלכו מדחי אל דחי, ואלו שהשיבו אותם בתשובה היו בד"כ ספ
אלון 14.07.22
גם לאלו שאין מנהג אבות או חזרו בתשובה או למדו בישיבה חייבים וצריכים ללמוד מה מנהג אבותנו ולא ללכת בדרך של "הספרדים". אנחנו הולכים לפי דעת רבנו הרמבם ואל לנו לשנות ולהשתנות מפני אף אחד. יהודי תימני גאה
יהודי תימני גאה 14.07.22
דבריך טעות מההתחלה עד הסוף. זו ההלכה שלא משנים מנהג אבות בארץ ! פוסקים ענקים אמרו שגם אם שינו מנהגם (למשל בגלל תעמולה וציטוטים שהוצאו מהקשרם) זה נקרא שינוי בטעות,ויחזרו למנהגם הראשון. גורן רצה לעשות נוסח אחיד,אל תלכו בדרכיו. בפרט שהמערערים שינו דעתם פעמים בלי סוף על הנוסחאות שלהם. תעזבו אותנו ותלמדו
יעקב14.07.22
מן הראוי לכתוב הרב גורן
לא מכבד 14.07.22
לא מדוייק. דווקא הדור הצעיר מחפש את השורשים שלו. אני רואה את זה אצלנו בעדת יהדות מרוקו, שלצעירים נמאס משס ומחפשים את השורשים אני רואה את זה קורה גם אצל יהודי תימן. סבלנות הדור הצעיר יחזיר את העטרה ליושנה.
טוביה14.07.22
17
א’ גם הספרדים לא נוהגים בהכל כדעת מרן ( הבית יוסף) ב’ מרן הבית יוסף כתב בהקדמה לבית יוסף שהפסקים שלו לא באו לבטל מנהגים ואיפה שיש מנהג לא צריך לבטל את המנהג ולתימנים יש מנהג
אוהב ישראל 14.07.22
16
חזק ואמץ מורי. הרב יצחק יוסף הוא רב מטעם. בעל השו״ת אגרות משה כותב שיש לרב לפסוק לשואל על פי מנהג עדת השואל, ואם אינו עושה כן, הוא נקרא טועה בדבר משנה.
ענן מאשכנז14.07.22
15
לכל מי שרוצה להבין לעומק את כל נושא ההלכה והמנהג בין הקהילות השונות מומלץ לקרוא את סדרת הספרים המדהימה דברי שלום ואמת ( חוברה ע"י חכם עצום הרב שלמה טולידנו) שם המחבר עושה סדר רציני בכל הנוגע לנושא המנהג שורשיו תוקפו וכן מקבל הקורא שם את כל ההסטוריה של ההלכה בקהילות השונות ההשפעות זה על זה הופעת הקב
על מנת לקבל פרספקטיבה רחבה14.07.22
14
אל לנו להיכנס למחלוקות גדו"י. שנשיכתן נשיכת שועל, עקיצתן עקיצת עקרב, לחישתן לחישת שרף... (מסכת אבות) גם כשהגר"י רצאבי אומר כך בחריפות על הגר"י יוסף והגר"ע יוסף, עדיין מכבדם. ת"ח שאינו קשה כברזל אינו ת"ח ("וכפטיש יפוצץ סלע" "ארץ אשר אבניה ברזל"), ואעפ"כ ינהיג עצמו להיות בנחת ("והסר כעס מליבך"). (תעני
יוסף14.07.22
מח' בין גדולי עולם היו מאז ומתמיד. אבל אנו יודעים כלל אחד שלעולם אבל לעולם!!!!! לנו אסור!!! להתערב. וכדברי היעב"ץ הידועים שאמר לאדם שהתערב במחלוקת בין גדולי עולם. משל למה הדבר דומה? לשני שרים של מלך שהתווכחו בינם והגיע אדם והתערב אז לא משנה מה אמר, יצא קצפם עליו וד"ל
תחשבו!!!15.07.22
די כבר עם ה"נשיכתם..." זה מדובר רק על ביזוי והחצפת פנים לא על ביקורת או מחלוקת הלכתית. מותר לאדם ככל שיהיה לחלוק על דעה אפילו של גדול הדור כל עוד יש לו רבנים אחרים לעמוד עליהם וכל עוד עושה זאת בדרך כבוד בלא החפצת פנים.
דניאל14.07.22
מכבדם? ????????
אלף15.07.22
13
הרב רצאבי שליט"א אשריך שאינך מפחד. רבנים כמוך הם עוגן והצלה מאלה שרוצים לעקור מנהגים קדושים. ואם כל הכבוד אף אחד לא יכול לגעת בעדת קדושים יהודי תימן שהמסורת שלהם מהעתיקות ביותר ומהמשומרות ביותר.
טוביה14.07.22
12
ישראל שפירא מקפיד מידי שבוע לפתוח פצעים ישנים ולעורר מחלוקות שוב ושוב. יצויין לשבחו שהוא דואג להרבות מחלוקות בכל המגזרים ולאו דוקא במגזר הליטאי, ממנו הוא פרש לטובת עץ
ליטאי15.07.22
11
גם המרוקאים חטפו מהלומות על מנהגיהם....אני לא מבין מה איכפת להם? למה הרצון העז הזה לבטל מנהגי עדות? ביטלו לנו כמעט את כל המנהגים...נשאר המימונה....נשארו החומרות של פסח כמו לא לאכול אורז וקטניות יבשות....וגם בזה יש הרבה מרוקאים חצופים שעשו התרת נדרים והחלו לאכול אורז בפסח....כאילו הם חכמים יותר מאבות
ה' הוא המלך14.07.22
10
לא מבין למה לבטל מנהג ומסורת של עדה ששונה ממך. תגיד לאשכנזי "תעשה כמוני זו דרך האמת זה מרן ואין אחרת"
תורת אמך 14.07.22
9
מעניין מאוד מדוע הרב יצחק יוסף שאומר שהוא מקפיד על פיסקי מרן השו"ע ועל פסקי אביו שסוברים שברבנות ההלכה היא "שבן יורש את אביו" ולכן מי שהיה רב עיר בנו אמור להמשיך אחריו, מדוע כל רבני העיר התימנים שנפטרו לא מינו את בניהם אחריהם?? מרן הגר"ש קורח רב העיר בני ברק נפטר ולא מינו את בנו אחריו אלא מינו שני ר
תימני17.07.22
גם בגן יבנה ,מטרפדים את מינוי בנו של הרב הקודם משומר צוברי זצ"ל, ומנסים להביא למינוי הרב דוד הכהן שהוא נציגו של הראשון לציון יצחק יוסף ,ושני ילדיו למדו בישיבתו של הרב יצחק יוסף. הרב דוד הכהן הינו אחיו של הרב שמעון כהן זצ"ל מאשדוד ,שביתו נשואה לבנו של הרב יהודה דרעי [אחיו של אריה דרעי] , ובתו האחרת
יהודה24.08.22
8
זה אותו ויכוח עם כל העדות, ולא יעזור כלום. המטריה הגדולה והדרך שלו המיוחדת של הרב עובדיה תנצח, ואנו רואים זאת בציבור ובישיבות. הרב תפסו את המנהג כעיקר גדול בהלכה, אך גם למנהג ישנם כללים די לפילוג ולהיבדלות
מאיר14.07.22
זו השקפה חילונית שהמנהגים גורמים לפילוג. הציבור מאס בדרכם של הרומסים,ובדור הבא,לא ישאר זכר משיטתם ! הלכה כבית הילל,כי היו נוחים ועלובים והקדימו דברי בית שמאי לדבריהם, ולא בגלל הנהגה ש"מקלו יגיד לו"
מרדכי14.07.22
בית הלל לא תמיד הקל יותר מבית שמאי. לפעמים בית הלל מחמיר הרבה יותר.
מנור14.07.22
חחחח בדיחה. במציאות הרוב לא הולך עם הרב עובדיה זצ"ל. מכבדים אותו כתלמיד חכם עצום אבל במציאות? הרוב הולכים כרבני עדתם. ואל תקשקש על "פילוג" אין שום פילוג. השוני במנהגים לא הופך אותנו למפולגים. כמו שהרב עובדיה יוסף זיע"א חלק על גדולי עולם כך גם רבנים חולקים על דרכו וזה בסדר כולל הבן שלו הרב יעקב יוסף
מני14.07.22
7
אין הרבה הבדל בין הרב יצחק יוסף לרב יצחק רצאבי. שניהם פוסקים לפי השולחן ערוך, רק שהרב רצאבי מוסיף זעיר מקצת מפסיקת תימן הקדומה. המחלוקת ביניהם היא בשאלת המינון. הרב רצאבי אינו מייצג כלל את פסיקת יהודי תימן. הוא קבע שרק במנהגים מסויימים הולכים לפי הרמב"ם, אבל בדינים הולכים לפי השו"ע. אם כן מה לו לרב
דורון24.08.22
6
מרן רשכבה״ג הגה״ר עובדיה יוסף זצ״ל היה דעת יחיד בשיטה זו. ופוק חזי ששיטתו לא התקבלה אצל רבנן ותלמידיהון.
סהל מאשכנז14.07.22
5
הרב רצאבי צודק במיליון אחוז ! די למגמה למחוק את כל העדות בגלל תירוצים בכלל לא עיניינים ! כך מפורש בכל הפוסקים הקדמונים,למי שנצמד לאמת, וכך נהגו כל גדולי עולם שבאו מחו"ל לארץ. לא להטעות אנשים. תנו לכל אחד לחיות לפי רבותיו. די להשתלטות ,לזלזול והשמצות. יש טיפוסים שזו ממש בעיה נפשית אצלם,עם תעודות. כל
מרדכי14.07.22
4
כל רבני תימן יצאו בשעתו כנגד פסקיו של הרב רצאבי, ובזלזולו השיטתי נגד מרן הרב עובדיה
מקנא לאמת14.07.22
שקר. ואתה מסכן. היזהר בגחלתן.
בית שמשניק14.07.22
הפוך. הם אלו שיצאו בתוקף נגד ביטול מנהגי תימן. והוא ממש לא זלזל ברב. הוא חלק עליו בדיוק כמו שהרב עובדיה זצ"ל חלק על רבנים אחרים בצורה לא פחות חריפה.
מני14.07.22
3
וגם נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם. ב"ה הרבה מבני עדת תימן השילו מעליהם את הבגדים הצואים וחזרו למנהג אבותיהם. וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ - סוף האמת לנצח. מי שמסכן ואיבד את התעודת זהות שלו משתמש בתעודה מזוייפת.
אבנר14.07.22
2
האמת היא שיש מנהג קדמון של כל הספרדים ויש איזה עדה קטנה שלא מסכימה עם זה, זה כל הסיפור
משה14.07.22
אין אמת בדבריך. תמיד היו מנהגים שונים בין כל הספרדים. במיוחד בין עדות המזרח ועדות המערב שגאוגרפית הם שונים לחלוטין.
מני14.07.22
גם ל"עדה קטנה" יש כוח גדול בישראל. ומי אתה שתזלזל "בעדה קטנה". כנראה של"עדה הקטנה" יש סימוכין חזקים יותר ולכן לא נכפפו כמו השאר ונבלעו, כנראה של"עדה הקטנה" יש רבנים חזקים ועוצמתיים כל כך שלא חשו לאף אחד תלמידיהם.
טוביה14.07.22
התימנים לא שייכים לספרדים
פקק14.07.22
כידוע גם אצל חכמי מרוקו וחכמי בבל (העיראקים) היו מנהגים שונים. ואין ספק שראוי לכל מי שיודע את מנהג אבותיו ע"פ חכמי מקומם עליו לנהוג כן. ואין כל חשש משום 'לא תגודודו', כי כן ההלכה שכל אחד יעשה כמנהג אבותיו ורבותיהם, ואפילו בעיר אחת.
בבלי14.07.22
1
מרן הגר"י רצאבי גאון אמיתי, צנוע ועניו, שומר על מסורת יהדות תימן, שכל עדה תנהג לפי מה שקיבלה מרבותיה בלי לזלזל חלילה באף רב ובאף עדה, כל גדולי ישראל מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל ומרן הגר"י שליט"א הראשון לציון כולם גדולים ושכל אחד יכבד את מנהגיו לפי רבותיו.
יוסי14.07.22
לצערי מארי רצאבי לא משמר את מנהג יהדות תימן..בטח לא המקורי שינה הרבה דברים בלשון המעטה. מארי רצאבי הוא במקור שאמי ולא בלאדי והוא הולך לפי מרן ולא לפי דעת רבנו הרמב״ם.
יהודי תימני גאה14.07.22
לא כל תימן נוהגים אותם מנהגים כידוע. יש את שרעב שדומים מאוד לספרדים במנהגים. וכן בכל מדינה היו כמה מנהגים. במרוקו למשל כמעט כל עיר זה מנהגים אחרים.
מני14.07.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פעוטה בת שנה וחצי נכוותה משתיה רותחת; מצבה בינוני

קובי רוזן | 10.05.24

היסטוריה ואקטואליה

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 10.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 10.05.24

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 10.05.24

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10.05.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

שוטרים ימנעו את הכניסה | הפרטים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

קידוש השם

הפרס היוקרתי של אירופה הוענק לגר"פ גולדשמידט

חנני ברייטקופף | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24

פרשת השבוע | צפו

האם כל יהודי יכול להיות קדוש, או שרק יהודים רמי מעלה?

כיכר השבת | 09.05.24