כיכר השבת

'יהדות התורה' לקראת פיצול?

'דגל': "הסיכוי לריצה עצמאית קיבל נפח"; 'אגודה': "הם החליטו לרוץ לבד, לא חוששים"

לאחר חשיפת 'כיכר השבת' על החלטת משרד החינוך לפרסם את ה'קול קורא' למתווה החינוך של בעלזא והוראת הגרי"ג אדלשטיין לעצור את המו"מ עם'׳אגודה', חילופי מהלומות במפלגה • 'דגל': "גברו הסיכויים לפיצול" • 'אגודה': "דגל מבזים את הרבנים והחליטו לרוץ לבד, אנחנו לא חוששים" (חרדים)

49
ישי כהן | כיכר השבת | כ"ח באב | 25.08.22
'דגל': "הסיכוי לריצה עצמאית קיבל נפח"; 'אגודה': "הם החליטו לרוץ לבד, לא חוששים"
(צילום: פלאש 90)

הפיצול ביהדות התורה קרוב מתמיד: בכירים ב'דגל התורה' אומרים הערב (חמישי) ל'כיכר השבת' כי לאחר חשיפת 'כיכר השבת' על החלטת משרד החינוך לפרסם את ה'קול קורא' למתווה החינוך של בעלזא, הפיצול ב'יהדות התורה' קיבל הערב נפח נוסף.

כפי שדווח מוקדם יותר ב'כיכר השבת', ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין הורה הערב ליו"ר 'דגל' ח"כ משה גפני לעצור את המשא ומתן עם 'אגודה', מה שהוביל לביטול פגישת המשא ומתן שתוכננה להערב.

בכיר ב'דגל' אמר ל'כיכר השבת' כי "הסיכויים לריצה עצמאית שלנו קיבלו הערב נפח גדול. המו"מ על סדר הרשימה וחלוקת התפקידים היה אמור להיות במקביל להתקדמות בנושא העקרוני של מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א, ברגע שזה לא נפתר אין לנו שום סייג ושיח על הדברים האחרים".

מנגד, ב'אגודת ישראל' אמרו ל'כיכר' כי "דגל התורה מדברת איתנו ונגד גדולי ישראל החסידיים כבר חודשיים דרך התקשורת, כנראה החליטה ללכת לבד. על פי הנתונים שלנו, אנחנו יותר גדולים מדגל התורה ואם צריך זה מה שנעשה ובגאווה גדולה".

כזכור, משרד החינוך פרסם הערב 'קול קורא' המבוסס על מתווה החינוך שהוסכם עם חסידות בעלזא, מה שהוביל לפיצוץ בין דגל התורה ואגודת ישראל וההצהרה של 'דגל' כי בכוונתם לרוץ בנפרד בבחירות הקרובות. בעקבות חשיפת כיכר השבת על פרסום הקול הקורא, הדברים הובאו בפני ראש הישיבה, הגאון רבי גרשון אדלשטיין, שהורה לנציגי דגל התורה לבטל את ישיבת המו"מ עם אגודת ישראל שתוכננה להערב.

ל'כיכר השבת' נודע, כי פרסום ה'קול קורא' נעשה בתיאום עם עסקנים בחסידות בעלזא, אך טרם ברור האם בחסידות יצטרפו למתווה כבר בחודשיים הקרובים, מה שיוביל לסיום המגעים בין סיעות 'יהדות התורה' או שמא ימתינו עד לאחר הבחירות וקבלת תמונת המצב הפוליטית.

בבעלזא הרשמית אומרים כי התוכן של ה"קול קורא" סוכם בין משרד החינוך למשרד האוצר, ואינו קשור כלל למוסדות בעלזא. "הת"תים יפעלו אך ורק לפי הוראות מרנן ורבנן האדמו"רים גדולי ישראל שליט"א. לאיש אין סמכות להפיץ שום התייחסות בשם בעלזא. כל הפרסומים הם מגמתיים ופוליטיים, ואינם נכונים בעליל".

מ׳הקול קורא׳ שהגיע לידי ׳כיכר השבת׳ עולה, כי במרכז מתווה החינוך שהוסכם בין עסקני בעלזא - בגיבוי מוחלט של האדמו״ר מבעלזא - נקבע כי מי שילמד מתמטיקה, אנגלית ועברית וישיג מעבר ל60% ומעלה יקבל תקצוב זהה לחינוך העצמאי.

לפני כשבועיים הסביר ח״כ ב׳דגל׳ את הסיבה לדרישה לפיצול מ׳אגודה׳ ובשיחה עם ׳כיכר השבת׳ אמר: "הסיבה המרכזית שעניין הפיצול נמצא על שולחנו של מרן ראש הישיבה זה הסיפור של החינוך (המהלך של בעלזא). כל שאר הדברים חשובים אבל פחות רלוונטים. מה שחשוב וקריטי זה העצמאות של החינוך החרדי. על זה אפשר להגיע באמת לפיצוץ. זה דבר רגיש כי מדובר במהלך שעלול להשפיע על כלל הציבור החרדי. הגר"י אדלשטיין התבטא על כך שהאחדות היא דבר חשוב אבל לא במחיר כזה".

כזכור, אמש פורסם סקר מקיף שנערך במכון 'נתוני אמת', בהשתתפות כ-3.500 אלף משתתפים מהמגזר החרדי, עולה כי רוב הציבור הליטאי בעד פיצול בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל'.

מהסקר עולה כי 48% מהציבור הליטאי בעד פיצול בין הסיעות, בעוד 42% ענו כי הם מתנגדים לפיצול. כמו כן, 36% מהציבור החסידי תומכים בפיצול בעוד 54% מתנגדים.

ח"כ ב'דגל התורה' אמר אמש ל'כיכר השבת' כי: "אין כל התקדמות אמיתית במשא ומתן, אנחנו ממשיכים להיערך לריצה נפרדת, זה קרוב יותר מכל מערכת בחירות אחרת. אנחנו שומעים את הקולות ב'אגודה' שהם לא מוכנים להתפשר, אז שיידעו מה המחיר של זה, ריצה נפרדת, ולא מדובר באיומי סרק".

כזכור, בריאיון בלעדי ל'כיכר השבת', אישר ח"כ משה גפני את הציטוט בשם ח"כים במפלגה כי הם קרובים יותר לריצה נפרדת מ'אגודת ישראל'.

שוחחתי עם שני ח"כים ב'דגל', הרושם שקיבלתי ש'דגל התורה' הולכת לפיצול מ'אגודת ישראל', שלא מדובר בספין אלא אירוע אמיתי, האומנם?

"כן, מי שאמר לך את זה ב'דגל התורה' אמר לך דבר נכון. זה לא ברמה שלנו, זה לא ברמה של חברי הכנסת. אם נקבל הוראה ונצטרך - ננהל משא ומתן עם 'אגודת ישראל' כפי שמתנהל תמיד, על המקומות ועל איך הסיעה מתנהלת ומי עומד בראש וכו', כל זה יקרה ברמה של חברי הכנסת.

"היום יש משהו אחר, היום יש את גדולי התורה שיש להם הנחיה, בעצם אנחנו עומדים מהצד. ההנחיה לטפל בבעיות העקרוניות שעליהם דיברו גדולי התורה ואם לא הן יפתרו - נראה לי שהולכים לבד".

צודקים הח"כים שאומרים שאנחנו יותר קרובים לפיצול?

"הח"כים צודקים. הח"כים צודקים. זה אצל מרן ראש הישיבה, כמו אצל גדולי התורה האחרים במועצת גדולי התורה, הנושא הזה הוא רציני. אני לא מוסמך לענות לך. זה לא בידיים שלי, סתם אידיוט קופץ בראש, זאת לא הסמכות שלנו, זאת החלטה של גדולי התורה".

אבל זה לא סיכון ש'אגודה' לא תעבור את אחוז החסימה?

"את הסיפור הזה של הממשלה והקואליציה של מה עלול לקרות, יודעים גדולי התורה יותר טוב ממך".

אתה אומר הכל נושא עקרוני, לא מדובר במאבק על כסאות, מי יעמוד בראש?

"ממש לא, ממש לא. לכן הדגשתי, אנחנו ננהל משא ומתן על המקומות על הנושא הטכני. אבל מה שמרחף מעלינו זאת ההנחיה של גדולי התורה בנושאים העקרוניים".

ברכת כבר את יצחק גולדקנופף על כניסתו לפוליטיקה?

"לא. אני אברך אותו. לא בירכתי אותי, אני עסוק בדברים אחרים. יכול להיות שאם הייתה חתונה הייתי מזמין אותו".

תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
34
2 סמרטוטים
איייייייייייייי26.08.22
33
אני רוצה להזכיר את הבחירות היחידות שרצו בנפרד לע''ע - אגו''י-5 דגל-2
ראובן25.08.22
32
בגללכם יהיה ממשלת שמאול
אא25.08.22

הצגת כל התגובות

31
יש שני אנשים שקבלו אי פעם שני מנדטים וטוענים שהם עוברים לבד את אחוז החסימה גפני ובן גביר
שמחה26.08.22
30
א. הכנסת זה בית הכיסא ואנשים ישרים ולא מושחתים לא יכולים לסבול ולהיות שם. ב. בתשמ"ט עץ התפצלה מיהדות התורה והתוצאה היתה 5 מנדטים לאגודה על סף 6, ועץ קיבלה 1/2. 1 מנדטים בלבד. שזה כולל גם את בעלז והערבים (שלהם הובטחו מסגדים) אז גפני מהכי תייתי שדגל יותר גדולים?! ולעצם העניין כשרואים במה החברי כנסת
איסר25.08.22
29
כל כך משמח לקרוא את זה ולהבין שש"ס עצמאית. גפני יכול להתעצבן על דרעי מרחוק, שיתעללו אחד בשני דגל ואגודה. תודה לך מרן עטרת ראשנו ואור עינינו רבינו עובדיה יוסף
אברהם25.08.22
לא נעים לי לומר זאת, אבל אני אשכנזי, ואומר שאתה צודק...
צודק26.08.22
28
רוצו בנפרד האופוזיציה מחכה לכם כאילו לא מספיק סבלנו עד עכשיו מספיק עם הגאווה הסרוחה הזאת
טוב26.08.22
27
בגלל אגו מיותר, לא לקחו למוסדות שלנו למעלה ממליארד שקל מלפיד, ועכשיו הסתבכנו כל כך. כמה חבל.
רובי25.08.22
26
אפסים מונעים מאגו.קריב חוגג.נראה איך יסבלו מחוץ לכנסת
דורון25.08.22
25
אני מדבר הגיונית פיצול יכול לגרום מצד אחד שחרדים יותר יצביעו למפלגה שבהשקפה שלהם כמו אגודה ודגל כי לא נעים אח"כ לחסיד לדוגמא לראות שאגודה לא עברה כי הוא לא הצביע לה. מצד שני כחסיד של חסידות שלא מיוצגת לאגודה אני לא יודע מה אעשה כי אני לא רוצה שאגודה לא תעבור כדי שידעו את הכח של החסידים. מצד שני לי ו
חוסיד26.08.22
24
כמה ראה רבי שמואל אויערבך זצוק"ל למרחוק
נתי26.08.22
23
רודפי בצע וכבוד..ואתם תיפלו על הפרצוף שלכם..אלק חרדים..איפה האחדות
פשוט דגנרטים25.08.22
איפה האחדות אצל הדתיים? איפה האחדות אצל החילונים?
חח25.08.22
לא אצלם ולא אצלם כולם מושחתים בפוליטיקה..העור צבי מדגדג להם..
דוד26.08.22
22
כל הכבוד לבעלזא
משה25.08.22
21
רוצו בנפרד, הגיע הזמן רוב הציבור הליטאי בעד פירוד מאגודה אגודה תקעו לנו אצבע בעין יותר מידי פעמים, בכל הערים המעורבות יש להם הסכמים בשביל השטיבלים והכסף שלהם ודופקים את שאר החרדים שמעדיפים מועמד חרדי או דתי, נמאס מהצביעות שלהם אין בכל מקרה אחדות בינהם לבין דגל הגיע הזמן להתפצל. ואגודה צריכה לעשות ח
ליטאי25.08.22
20
זה שבבחירות בירושלים דגל ניצחה זה לא אומר כלום .... החסידים שולטים ואתה יכולים לקפוץ..
תומך אגודה25.08.22
19
אחרי שדגל התורה כבשו את החינוך העצמאי תוך נישול אגודת ישראל משליטה בו גם לא מצרפים את בעלז לחינוך העצמאי ואז נלחמים בהסדר של בעלז מול משרד החינוך זה קצת יותר מדי וכפיות טובה מול בעלז שבתשמט העבירו את דגל את אחוז החסימה תוך שניה אפשר לצרף את בעלז לחינוך העצמאי וחסל הפגיעה בחינוך הטהור אחרי שדגל נלח
יצחק הלוי25.08.22
18
זהו צריך לשמוח המשיח בפתח! רק הוא יוכל לעשות שלום בצבור החרדי אבל עד אז כולם יצביעו לבן גביר כי נמאס ממכם גם מאגודה וגם מדגל כל אחד מחנך את השני מה איכפת לכם מה הם לומדים שילמדו את תורת מפא"י והחלוצים
יפית25.08.22
בן גביר שרק יודע לעשות מחלוקת לא יעבור בשום מצב את אחוז החסימה האגו שלו גורם לו פעם אחרי פעם לרוץ לבד ולשרוף קולות ימין ואיכשהו התמים מאמין לסקרים המוטים שנותני לו 5 כדי שירוץ לבד
עד אז..25.08.22
17
7 /8 מנדטים לפח. שינהם לא יעברו את אחוז החסימה, טיפשות וגאווה !!!
צבי הירש26.08.22
16
כל כך הרבה ילדים סובלים בגלל העצמאות הזו , יש מנהלים שדואגים לפאר והכבוד שלהם , ופחות לקדם את הילדים .. כנראה שכל מה שקורה לא בחינם , כולנו היינו בוחרי ש"ס והיום כולנו ממש לא !!
שימי25.08.22
15
הכל משמים והכל לטובה. גפני יכול לחלום על ועדת הכספים, ודרעי על משרד הפנים.
נביא אמת25.08.22
14
בעיני זה ראוי להערכה שכל מפלגה עומדת על עקרונותיה בהתאם לתפיסת העולם של החלטתם של גדולי התורה של כל זרם. חשבונות פוליטיים של צבירת כוח למען החרדים הם מישניים לעומת עמידה על עקרונות מהותיים. לכן טוב שיש איחוד של המפלגות. בכל מקרה כשירכיבו ממשלה יכניסו לגוש את שתי המפלגות.
חוה26.08.22
אין לך כיסוי טוב לרדיפה אחרי כסאות מאשר "עמידה על עקרונות".
רפאל 26.08.22
13
כתוב על היצר הרע היום אומר לו כך מחר אומר לו עשה כך עד שאומר לו לך עבוד עבודה זרה. כך גם זה המתנגדים ויתרו להם קצת פה קצת שם תראו לאיפה זה הגיע..
משה25.08.22
המתנגדים כמו המתנגדים לחסידות הכי קרובים למה שהיה מימי מתן תורה ולא מעונינים בשינויים
מוטי ברקו26.08.22
12
הגיע הזמן שבבעלזא תצטרף לשס וזה אפשרי
ברוכים הבאים לשס25.08.22
11
כל חיי לא חלמתי שאתמוך בפורוש אבל הגיע זמן לשינוי בלימודי החול כמו שהיה . השנאה למשרד חינוך היא בעצם הגנה על עסקני חנ״ע עושקי מורות.
לא מאמין שמצדד בפורוש25.08.22
10
לאלו שכבר הספיקו לשכוח-"שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש שש שלוש" ואי
21426.08.22
6/3
שלום26.08.22
תוסיף גם 4-0 באשדוד 6-4 (לא כולל זיידה ודומיו) בביתר 4-3 באלעד 2-1 בגבעת זאב, ועוד מספר ערים שגפני לא רץ בהם בנפרד כי הוא ידע שהוא יפסיד בהם
חיים אשכנזי26.08.22
6/3 בירושלים לא משקף את עמדת הכח של החסידים בכל הארץ. בעוד הציבור הליטאי מתקבץ בירושלים קרית ספר ובני ברק. הציבור החסידי קיים בכל הארץ ממטולה ועד אילת. כדאי לבדוק א ת זה. וגם כל חסידות יודעת בדיוק את מסםר המצביעים שלה. בעוד אצל גפני יותר קשה לבדוק את זה. ולא לשכוח שבמט זה היה 5/2 5/2 5/25/25/25/25/2
שךום26.08.22
9
הנציג היחיד מתוך 120 חברי כנסת שדאוג לציבור שבחר בו
וכל מי שעוסקים בצורכי ציבור באמונה25.08.22
8
נמאס מהפטורנות של דגל מה הבעיה ללמוד אנגלית ומתמטיקה ולמה כל המורות מרויחות גרושים במוסדות החרדיים דגל צריכים להזהר על הבייס שלהם
ליטאי מיושב25.08.22
מורות מרויחות בדיוק כמו בחינוך הלא חרדי אולי איך יודע אשתי מורה (בלי פרוטקציה) ושכרה ע"י החינוך העצמאי בדיק כמו גיסתי בממ"ד. אגב הוא גם משולם בדיקנות כמו שעון. מה שלא נכון לגבי גננות ששכרן רעב, תשאלו את גולדקנוף (גם אצל החינוך החילוני אבל לא כמו אצלנו).
נח26.08.22
מלמד חסידי מקבל 1,000 שקל לשעה חודשית במצב הטוב הליטאי לעומת זאת (או החסיד שמלמד אצל הליטאים) מקבל 1,250-1,400
שלמה דייטש26.08.22
7
המתווה של הקול קורא הוא א. ללמוד שלושה מקצועות לפי תכנית הלימודים של משה"ח. ב. מתמתיקה 5 שעות בשבוע ג. אנגלית 4 שעות בשבוע ד. עברית - 4 מקצועות בעברית ה. להיבחן עליהם במבחנים מפוקחים של משה"ח. אז על מה אתם מדברים שבת"תים לומדים את זה ממילא...!!!!!!!!!! זו פריצה של עצמאות החינוך של הת"תים אחר כך ז
דובי25.08.22
6
נו מהמם . ממילא לא אצביע לא להם ולא להם והסיבה היחידה מבחינתי בגלל שאין להם ייצוג של אשה.
ציפי25.08.22
5
יששש ב"ה סוף סוף יש סיכוי טוב לראות את כל העסקנים המושחתים בבית הציבור החרדי יסתדר הרבה יותר טוב בלעדיהם.
ביתרי25.08.22
4
לי אין בעיה בלימטדי הממח של בעלז אבל החואי ואכן ירוצו בנפרד, מה שיגרון לי להצביע נמאס מהשתלטנות המפגרת של אגודה, כך אצביע ברצון לדגל , אין סיכוי שאצביע ג אם הן ירוצו יחד!!!
חרדי נורמלי25.08.22
3
שר ההיסטוריה בהלם ובתדהמה. לולא בעלז דגל התורה לא הייתה צולחת בשום אופן את אחוז החסימה. כולנו זוכרים את המאבק על כמה קולות שהתנהל בין דגל התורה למפלגת התחיה. ועכשיו כשלא צריכים את בעלז גומלים להם רעה תחת טובה. בסך הכל הרב רוצה שמלמד בבעלז ירויח את לחמו בכבוד כמו בחינוך העצמאי. מה רע בזה?
בעלזער 25.08.22
כולנו יודעים פולנים אוהבים כסף חסידים זה מה שמדבר על חשבון הרוחניות כמובן
חבל25.08.22
2
אני ליטאי ולומד בפונביז ומודיע :אם יתפלגו ולא יכניסו את בלז לחנ"ע לא אצביע לדגל
יצחק25.08.22
רק לא שכחת לכתוב איזה פונוביז'...
חחח26.08.22
נמאס מכל המתחזים
חחחחחח25.08.22
לפחות תכתוב את שם הישיבה כהוגן. חחח...
דודי 26.08.22
1
לביבי יש בעית מנדטים קצת יותר רצינית מבן גביר סמוטריץ עכשיו.....
ינון25.08.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24
ש

קוד מנצח: 

הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

התיעוד המלא של הפגישה | צפו

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 08.05.24

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 08.05.24
ש

שדה הקרב הדיגיטלי

פרויקט מיוחד! זהו דור העתיד של לוחמי הסייבר החרדיים

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

האם רבי עקיבא היה "נושא כליו" של בר כוכבא?

ישראל שפירא | 08.05.24

"שותף לגנץ"

משבר חוק הגיוס | החרדים זועמים על יואב גלנט ומאשימים

ישי כהן | 08.05.24

לקיים בנו חכמי ישראל

זקן המועצת הגר"מ מאיה אושפז; עבר הלילה ניתוח חירום

ישי כהן | 08.05.24

היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 07.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24

אסונות בין הזמנים

טרגדיה: אברך בן 42 טבע למוות בחוף הנפרד בבת ים

קובי רוזן | 07.05.24