כיכר השבת

המגעים בין 'דגל' ל'אגודה'

צוותי המו"מ התכנסו; ממתינים להכרעת הגר"ג אדלשטיין והאדמו"ר מבעלזא

צוותי המשא ומתן של 'דגל התורה ו'אגודת ישראל' נפגשו בצהריים לפגישה ראשונה לאחר נתק ממושך • הצדדים טוענים על 'אווירה טובה' אך לא נרשמה התקדמות • ממתינים להכרעת גדולי ישראל(חרדים)

57
ישי כהן | כיכר השבת | ט' באלול | 05.09.22
האדמו"ר מבעלזא והגר"ג אדלשטיין
האדמו"ר מבעלזא והגר"ג אדלשטיין (צילום: דבר אמת, יעקב נחומי)

צוותי המשא ומתן של 'דגל התורה' ו'אגודת ישראל' נפגשו בצהריים (שני) לראשונה לאחר נתק של כשבועיים. הנציגים הגיעו לבית 'דגל' בבני ברק ודנו במשך כשעתיים בסוגיות הנמצאות במחלוקת.

במרכז השיחה עלה נושא מתווה החינוך של חסידות בעלזא. במהלך הישיבה העבירו נציגי 'דגל' את דבריו החריפים של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין נגד המתווה לצד התנגדות חריפה לצירוף תלמודי התורה של 'בעלזא' לרשת 'החינוך העצמאי'.

כמו כן, במהלך הישיבה העלו הצדדים הצעת פשרה אך טרם ברור האם היא תהיה מקובלת על הגר"ג אדלשטיין והאדמו"ר מבעלזא, וכעת ממתינים להכרעתם.

ל'כיכר השבת' נוגע כי ההצעה שהונחה היום על שולחן המשא ומתן, כוללת את הסעיפים הבאים:

  1. בעלזא תקפיא את ההצטרפות למתווה החינוך.
  2. ימתינו עד אחרי הבחירות.
  3. אחרי הבחירות, אם יהיו 61 לגוש הימין ינסו לסדר להם תקציב דומה לחינוך העצמאי. אם לא יהיו 61, יצרפו את בעלזא לחינוך העצמאי.
  4. כעת ממתינים להכרעת ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין והאדמו"ר מבעלזא

גורם רשמי ב'דגל התורה', המעורב בפרטי המשא ומתן, טען בשיחה עם 'כיכר השבת' כי הגר"ג אדלשטיין העלה בימים האחרונים דרישה לפיה מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' תחתום על 'קול קורא' נגד מתווה החינוך החדש.

מ'דגל התורה' נמסר: "נציגי התנועה ישבו יחד עם נציגי אגודת ישראל בבית 'דגל התורה' בבני ברק ודנו בנושאים שעל הפרק ומחפשים פתרונות שיניחו את דעתם של גדולי ישראל".

מ'אגודת ישראל' נמסר: "הפגישה התנהלה ברוח טובה, מתוך רצון כנה של שני הצדדים להביא לריצה משותפת באחדות. בס"ד דנים בפתרונות שיהיו מקובלים על דעת גדולי ישראל".

כפי שדווח מוקדם יותר ב'כיכר השבת', בחסידות בעלזא זועמים על עצם הדיון במתווה. לדברי גורמים רשמיים בחסידות: "כ"ק מרן האדמו"ר אישר את מתווה החינוך, בנו הרה"צ מכיר כל מילה ומילה במתווה, הם אישרו אותו, הם אלו המנהיגים את עשרות אלפי החסידים, מי בכלל מאפשר לגפני לבוא ולדון בהחלטה תורנית של מנהיג רוחני כה גדול?".

לדבריהם: "פועלים להשפיל ולפגוע באדמו"ר, אנחנו לא נאפשר את זה. אם רוצים לרוץ עצמאית שירוצו עצמאית, מוכנים לא לעבור את אחוז החסימה אבל שכבוד התורה לא יפגע".

פרוש: 'דגל' רוצה את הפילוג, אנחנו גדולים מהם

ל'כיכר השבת' נודע כי במהלך ישיבה של בכירי 'אגודת ישראל' בימים האחרונים, החליטו הנציגים לשלוח מכתב רשמי ל'דגל התורה' בבקשה לחדש את המשא ומתן. במכתב ביקשו הנציגים לדון גם בנושא מתווה החינוך. אלא שבשלב הזה זעם ח"כ ישראל אייכלר, נציגו של האמו"ר מבעלזא, סירב לחתום וטען כי מדובר בפגיעה אישית במנהיגו הרוחני.

גורם בכיר ב'אגודת ישראל' אישר את הפרטים בשיחה עם 'כיכר השבת' והוסיף: "תדמיין מצב בו מנהיג פוליטי מבקש מאריה דרעי לדון בהחלטה תורנית של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בחייו. מה היה קורה כאן? קול זעקה, ובצדק. זה בדיוק מה ש'דגל התורה' עושה כעת לחסידות בעלזא. קשה שלא להבין אותם. יש להם מנהיג רוחני שקיבל החלטה על חסידיו, לאיש אסור להתערב לו. את מי הם מנסים לנצח? הם לא מנצחים את 'אגודה', הם "מנצחים" את האדמו"ר".

גפני: אנחנו קרובים מתמיד לפיצול

לדברי הגורם ב'אגודה': "תראה את התדורכים של היממה האחרונה, עוד לפני הפגישה הראשונה. מנסים לטעון שח"כ אייכלר יוזז למקום לא ריאלי. וכי מישהו חושב שאייכלר עשה צעד על דעתו? ברור לכל שכל צעד הכי קטן שהוא היה מעורב - בטח בנושא החינוך - נעשה בהכוונה ישירה של האדמו"ר, את מי הם מנסים להשפיל אם לא את האדמו"ר. הם יודעים שזה לא יקרה, אייכלר לא יוזז, אבל עצם השיח נועד לפגוע באדמו"ר".

תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
רה"י ר' גרשון יודע 'לחתוך' בלי למצמץ. הוא פילג את ישיבת פוניבז ועוד. הוא יפלג את אגודת ישראל. הוא לא חייב לשבת באותה מפלגה אם מי שהוא אינו רוצה, בדיוק כמו שהוא לא רצה לשבת באותה ישיבה עם הגר"ש מרקוביץ. הוא יפלג את המפלגה, כמו שהוא פילג את הישיבה. קשה לי להאמין שר' גרשון יוותר. בעלזא מתחה את החבל יות
יוסי06.09.22
36
מיום ליום אני נוכח לראות את גדולת וחכמת הרבי מבעלזא שליט״א. אחד האנשים החכמים בדורנו.
חרדי 05.09.22
35
הלואי ותא יגיעו להסכמות וירוצו בנפרד לא מוכנה להצביע לג אם גולדקנופפף בראשה!!! ושלא תבלבלו את המוח עם הנחיות מגדו"י.. לעשוק את הגננות הוא גם עשק לפי הנחיות מגדולי ישראל????
הלואי05.09.22

הצגת כל התגובות

34
מסכנים העסקנצ'יקים. איזה מתח.
מתח05.09.22
33
במקרה של פיצול חב"ד בהמוניה תצביע לאגודה כפי שהרבי רצה.. אני מקוה שזה לא יהיה כי אני מעוניין להצביע לבן גביר
חב"ד07.09.22
32
שום ת"ת חרדי סטנדרט לא שייך לחינוך העצמאי. החיידים הם פרטיים.
ים05.09.22
31
השמועה אומרת שעיקר הוויכוח כיון שנודע שבעלזא החייבו שבשלב הבא אחרי אישור הקול קורא, יביאו לכך שכל עובד הוראה במוסדות יעשה ככל הנדרש לקבל תעודת הוראה עם תואר, יש להם מזל שהציבור החרדי כולו עוד לא יודע מזה, כי זה יהיה חורבן היהדות החרדית
הרפורמים החדשים - בעלז05.09.22
30
אני לא מבינה באיזה זכות חושבים גפני ושאר חבר מרעיו המתנשאים הליטאים לכפות את דעתם על דעת הרבי מבעלז שליט"א. רוצים לרוץ בנפרד? תרוצו, תפאדל, רק אל תשכחו שהיתה מפלה, לפני זמן ממש לא רב שקיבלה בסקרים 7/8 מנדטים ולא עברה את אחוז החסימה. ת'אמת, בא לי שזה יקרה לכם, אולי אז האף הנפוח שלכם ירד טיפטיפונת.
שרה06.09.22
29
הטעות החמורה שעושה ר' גרשון עוד תפיל את כל עם ישראל עם ממשלה של שמאלנים חילונים וערבים.
חנוך05.09.22
28
הרבי צודק צריך ליבה גכל החינוך החרדי אנו במאה ה21 ולא בימי הביניים. נקודה!
אפשטיין חרדק05.09.22
27
איזה חוצפה לצרף את שתי התמונות של מרן רה"י עם האדמור מבלז זה לא ראוי
משה06.09.22
26
חבל שדגל לא יודעים מתי לשים ברקס... דגל לבד לא עוברת... בדיוק כמו שאגודה לבד לא עוברת... מבחינה אלקטורלית הם כבר קיבלו ויתורים... חבל שהם לא יודעים מתי לעצור... בקצב הזה זה לא הולך לפתרון אלא להתרסקות כללית של דגל ואגודה עם כל אחד מהם הולך לחוד ללא איחודים
יוסי שטיינר05.09.22
25
תראה מה חטאנו לפניך אחד של האדמור מבלז עושה לליטאים מעביר אותם על דעת קונם.... רח"ל
בשם החינוך הטהור....05.09.22
24
הרבי שליט"א צודק עברנו את ימי הביניים אנו במאה העשרים צריך לימודי ליבה בכל החינוך החרדי שיוכלו ללכת לפרנס
אפשטיין חרדק05.09.22
23
איזה יהירות כבוד התורה! ההשוואה לרב עובדיה יוסף! אדם שלא הוציא שום ספר תורני ולא הוכיח שהוא גדול הוא לא פחות גדול מגפני אולי עסקן קצת יותר מוצלח.
חסידי05.09.22
22
להשאיר את בעלז עם הציונים לחפש אין אחורה תודה
בלתי הפיך05.09.22
21
אשמח לשמוע הסבר הגיוני למה יש התנגדות לצרף אותם לחינוך העצמאי. ואם הם לא מצטרפים, איזה עוד ברירה יש לבעלז? גם לא נותנים להם להיכנס וגם מותחים עליהם ביקורת?
קסניקית05.09.22
כי יציאה של בעלזא ממוסדות הפטור של הבנים יהרוס את מוסדות הפטור שבהם לומדים כל הבנים של החסידי והליטאים..... ח
טוביה השואב05.09.22
פשוט, הם לא ממש יהיו כפופים להחלטות גדולי התורה אשר מתוים את הדרך לחינוך העצמאי
מייקי05.09.22
הסבר פשוט חיידרים אינם מורשים על ידי גדולי ישראל מאז הקמת החינוך העצמאי להצטרף דרך מוכר שאינו רשמי כדי למנוע התערבות השלטון בתכנים. יש מעט חריגים כמו אהלי ספר בק"ס. לעומת חיוך הבנות שאין איתו בעיות בדר"כ. בשנים האחרונות גם אצל הבנות יש מעטבעיות כמו יותר לימודי חול ולכן עשקהילות שאינם מצטרפות לחינוך
קסניק05.09.22
למה שר' גרשון יהיה חייב לשבת יחד עם בעלז ?
יוסי06.09.22
הסיפור נשמע הזוי למדי. איזה ''איסור'' מצאו להיות בחינוך העצמאי. אלא אם כן שוב מחרימים ''עדה קדושה'' שאינם ראויים לבוא בקהל. חלילה וחס.
בעלזער אייניקיל05.09.22
ההסבר הוא פשוט: אין כמעט שום חיידר ליטאי שנמצא בחינוך העצמאי והצטרף לשם בעשרות השנים האחרונות, הסיבה היא, הוראה עתיקה של הרב שך והרב אלישיב לשמור על החיידרים בטהרתם ועצמאותם המלאה החינוכית והכספית, אין שום הגיון שהחינוך העצמאי בניגוד למה שהוא נוהג כלפי הליטאים עצמם, יתן לבעלזא לעשות דין לעצמם, בעלז
נורמלי05.09.22
מאז ומעולם גדולי הדורות התנגדו בנחרצות להפוך תתי"ם לבתי ספר. צירוף חיידרים לחינוך העצמאי, הוא סתירה מוחלטת למהותו של ת"ת.
יהודי05.09.22
מרן המהרי"ד זצוק"ל וכל אדמורי בעלז זצוק"ל התנגדו ללימודי אנגלית בתתי"ם וכן ר' יוסל טורנר זצ"ל כחסיד נאמן למרן המהר"א זצוק"ל התנגד לכך. ובעלז מבקשים להצטרף לחינוך העצמאי במסגרת הבנות דהיינו עם לימודי חול מלאים כולל אנגלית ולכך מתנגדים כל גדולי ישראל כולל חברי המועצת החסידית בהחלטה מלפני כמה שנים כשזה
בעלזר מהבית 05.09.22
20
איש אינו חולק שבעלזא פועלים בהוראת האדמו"ר, אך זכותו של ראש הישיבה לחשוב שהרבי מבעלז כורת את ענף החינוך בציבור החרדי וחובה למחות במהלכיו. הם רוצים שהרבי עצמו ישוחח על הענין עם ר' גרשון? בבקשה. אבל כולם מבינים שכמו שלר' גרשון יש אנשים מטעמו, כך לרבי מבעלז יש אנשים מטעמו. אז אלו האנשים. גפני, אייכלר,
ליטאים שפויים05.09.22
הסיפור הוא לא ר' גרשון... הסיפור הוא שגפני רוצה פילוג.... הממ"ח החרדי הוא רק התירוץ... כשגפני הצטרף להסתדרות הציונית החסידים התערבו? החסידים מבינים שהם לא יחליטו בשביל הליטאים וגם לא בשביל חסידים אחרים... החסידים מסתכלים על יהדות התורה כקונפדרציה של כלל הגורמים האשכנזים. הליטאים עדיין לא הבינו זאת..
אלי05.09.22
מסכים עם כל מילה. יתרה מכך לא מבין מה אשם גפני בטענות של בעלז אם יש להם טענות על דיון כזה או אחר שיפנו לחברים שלהם מאגודה קודם כל ואחרי הכל
אחד05.09.22
19
בעלז הלך להליטאים ונפרד מהאגודה כשזה השתלם להם אז יאכלו הפירות עכשיו
גולדבערג06.09.22
18
לענד דעתי ישבו שני הגדוילים על איזה געפילטע פיש או לחילופין על מנת צולנט ויסגרו את הקצוות אפשר גם לפנות לגרפל"צ שיחווה את דעתו בענין האדמור וראש הישיבה סומכים עליו בעיניים עצומות
james05.09.22
17
כל תורה שאין עימה מלאכה סופה גוררת עוון וסופה בטלה . רואים זאת היום כמה התורה עם פלפולים ובלבולים. ללא תכלית רק מחיצות ושנאות.. ושאלה קטנה יש את רבן של כל בני הגולה לפי עיתונאים קטנים והרבי מבעלז לא שומע לו. אז הוא גם לא רב של האשכנזים.לא מובן.
בני הפרנק05.09.22
16
הבעיה הגדולה של דגל זה שהם יודעים שהם לא יעברו את אחוז החסימה לבד. הבעיה היותר גדולה של דגל זה שגם אגודת ישראל יודעים את זה.
שלוימי05.09.22
15
לא יהיה פיצול כל אחד רוצה להשיג את המירב הבעלזר ישיג מלא תקציבים , הרב אדלשטיין ישיג סוג של שליטה מבחינה רוחנית וחשוב יותר שליטה ביהדות התורה באופן די גורף לשם זה הולך
james05.09.22
14
כולנו נעלה את זכרו הטהור והקדוש של ר' יוסל טורנר ז"ל חבר חדר של הרבי מבעלז בישיבה ומאוכלי שולחנו בשנים שלאחר מכן. ונצביע רק לשומרי החינוך הטהור כמדור דור.
בית שמש05.09.22
גם אני מתצטרף שזכותו של רבו הקוה''ט ר' יוסל מטורנר זי''ע וקדושת הקאפל שמסוגל לרפאות חולים מקרונה וסגולת העוגות גבינה ששורף באש שלו יגינו בעדו להחריב הדת על תילה בשירת חטאנו לפניך.
חסידי06.09.22
13
בלית ברירה אצביע בלי נדר אות ט
משה05.09.22
12
אני בעד "פיצול" - ובלבד- שזה יהיה יום אחרי הבחירות !
שמוליק06.09.22
11
עם בעלז נכנעת עכשיו התיאבון הליטאי רק יגדל. אח"כ יהיה קשה למצוא סיבה לפירוד הכל זה רק כסף כוח ושליטה
שיר 05.09.22
10
משוגעים תרדו מהגגות , לפי מה שמסתמן גם אגודה וגם דגל בעזרת השם לא יעברו את אחוז החסימה , וכל מה שהיה בשנה אחרונה יהיה קייטנה לאומת מה שהולך להיות בשנים הבאות ,
חיים05.09.22
9
יאללה חסידים בוא נראה את כוחכם האמת בקלפי
ליטאי 05.09.22
בריצה נפרדת לא דגל עוברים ולא אגודה... לפי מה שכתבה אחת מבעיתונאיות הליטאיות פעילים מרכזיים בדגל פסימיים באשר לסיכויי ההצלחה בריצה עצמאית... עדיף לסחוט מאגודה כמה שיותר ולא ללכת לפילוג מיותר.....
אסתי05.09.22
תגובה של תינוקית של אוהד כדורגל… דבר בהגיון ובבגרות. למה לליטאים יש זכות להכתיב לחסידים?
גם ליטאי, אבל בוגר05.09.22
הם כבר הראו את הכח שלהם בירושלים.....
ירושלמי05.09.22
ממתי כוח אמתי נמדד בקלפי לך למאה שערים וכד' ותספר לי כמה חסידים לא מצביעים את האמת כולם כבר יודעים נראה לי ...
חסיד עם קצת יותר שכל מהליטאי הכי חכם 06.09.22
6לאגודה 3לדגל
חסיד05.09.22
רואים את גפני ופורוש אתה מבין שמדובר בשני טמבלים
james05.09.22
הכת הכי קרובה ליהדות? ליטאים, הייתם אולי קרובים ליהדות עד שלא חתמתם הסכם עם הסתדרות הציוניתה רפורמית.מעניין מי מהגדוילים שלכם אישר להם. ? כנראה רבנית מירב מיכאלי החליטה הרבעיצן של מיישע גפני
יוחנן05.09.22
בכיף! אבל מה יהיה עם דגל?
שלוימי05.09.22
8
מישהו יכול להסביר לי, על פי ה"השקופה הטהויירה", אין לקבל חיידרים של בעלז לחינוך העצמאי??? מה אומרת דעת תורה? או שמא דעת תורא...
איינער05.09.22
7
חוצפה של המחוצף גפני שחושב שכל העולם שלו הגיע הזמן שיזוז הצידה לפני שיגרום לנו לעוד נזקים
יעקב 05.09.22
6
אולי מישהו יכול להסביר באופן רציני וענייני למה תלמודי התורה של בעלזא שונים משאר תלמודי התורה של הציבור החרדי, חסידי וליטאי, שאינם לא בחינוך העצמאי ולא בממ"ח השאלה היא ברצינות גמורה. לא להתקיף או לזלזל ח"ו
מ.א05.09.22
5
במקרה של פיצול אני וכל משפחתי נצביע לבן גביר נמאס מהמחלוקות ומהיהירות הרי הכל מסתכם בדבר אחד כסףףףףףףף לא אידיאולוגיה ולא דומה לה
ב. מישקובסקי07.09.22
4
מה כך כך נורא שלומדים מקצועות חול ולימודי ליבה? למה לא לתת לדור הצעיר כלים להשתלב בחברה ועבודה ?
חסידישע בחור05.09.22
3
הליטאים עמדו ראשונים בהר סיני והם מחלקים את התורה למי שיחפצו ביקרו
משה בן אברהם05.09.22
2
לא הבנתי על מה המחלוקת. מה אכפת למישהו מה שבעלז עושים או לא עושים. ומה עם חלוקת הכסאות בכנסת ? שם הכל מוסכם כבר ?
מה קמשמע לן05.09.22
1
חוצפה של הליטאים. כמו הקנאים הם חושבים שיש להם טאבו על היהדות ומנסים להכתיב להנהגה רוחנית חסידית מה לעשות. זה לא יקרה לעולם. אלא אם כן גם הם יסכימו להחליף את הפראק לאפודה זוהרת, כי כך החסידים יבקשו.
יוסי05.09.22
בינתיים הם הרוב וזכותם להתפצל
חצ'קל 05.09.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24