כיכר השבת

זעקת היתום | בלתי נתפס

חרדי גויס בכוח לצבא, התייתם מאביו ונכנס לדיכאון - ובתגובה הוא נכלא

במשך 35 ימים, יושב חרדי מבני ברק בכלא, לאחר שרשויות הצבא מסרבות להכיר בדיכאון אליו הוא נכנס לאחר פטירת אביו | החייל התחנן לשרת ליד הבית - אך נתקל בסירוב | צה"ל: המשפחה יכולה לבקר אותו" (צבא)

47
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | כ"ו באלול | 22.09.22
חייל חרדי | אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה
חייל חרדי | אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: דוד כהן - פלאש 90)

זעקת היתום שאינה נשמעת: מ', המגיע ממשפחה חרדית בבני ברק והוא עצמו שומר על אורח חיים חרדי, נאלץ לעזוב את לימודי העתודה בגלל סיבות אישיות, הצבא, החליט לגייס אותו ולא נענה לבקשות שלו - לשרת קרוב לביתו, כדי לסייע לאביו החולה, לאחר פטירת אביו, הוא נכנס לדיכאון, והצבא החליט לכלוא אותו באטימות שאין לשער.

סיפורו של מ' מתחיל, כמה חודשים לפני שפרצה הקורונה, אז הוא החל ללמוד בתוכנית של עתודה הצבאית, כשפרצה הקורונה, הלימודים עברו ל'לימודים מרחוק', מ' לא הסתדר עם זה (בגלל סיבות אישיות. ח"ב) והפסיק ללמוד.

בשיחה עם 'כיכר השבת' הוא מגולל את השתלשלות המקרה: "באותו הזמן אבי היה חולה דיאליזה כ-3 שנים ובדיוק באותה תקופה הדרדר מצבו לכיסא גלגלים. ולאמי העובדת היה קשה לטפל באבי לבדה ולכן הייתי צריך להיות שם לעזרה".

מ' נקרא לפני כשנה להתגייס באופן מיידי לצבא בשל הפסקת לימודיו, ולדבריו: "פניתי בבקשה שיפטרו אותי מגיוס בעקבות המצב הנ"ל הן בעקבות הטיפול הפיזי באבי והן בעקבות המצב הכלכלי שמשפחתי נקלעה אליו, וכמובן שנעניתי בשלילה ובכל זאת הגעתי לטירונות בעיר הבה"דים. תוך כדי וגם לאחר הטירונות של החודשיים, בקשה אחת ביקשתי ואף הגשתי טפסים עבור כך והבקשה הייתה לשרת קרוב לבית כדי שאוכל לעבוד בשעות הערב ואף לסייע כלכלי ופיזי בבית לאבי החולה. ובמיוחד שבאותה העת גרנו בדירה שכורה ולא מונגשת והיינו בדיוק בניסיון לעבור לדירה מונגשת על אף המצב הכלכלי הקשה שנקלענו אליו".

"ואכן", מוסיף מ': "לפני שנה התגייסתי ולאחר חודשיים של טירונות ועוד חודשיים שהייתי בקורס נהגים רחוק מהבית, נשלחתי הביתה לחופשה קצרה ובהמשך הייתי אמור להיות משובץ לשירות קל"ב, בינתיים המשכתי לפנות בבקשה למפקדת האחראית עלי שחייבים אותי בבית, ואני ממש חייב להיות קרוב ולשרת באזור מגוריי. היא ביקשה ממני מסמכים רפואיים וכו' הבאתי את כל המסמכים והיה חסר לי מסמך אחד, ביקשתי ממנה לקדם את העניין ובינתיים אני אארגן לה את המסמך, אבל בחוסר רגישות והתעלמות מוחלטת מהמצב הרגיש שובצתי לשירות בדרום הרחוק כנהג לשבוע".

"בינתיים מהסיום של הקורס - לפני קצת יותר מחצי שנה, מצבו של אבי החמיר ולכן לא הצלחתי להגיע לבסיס הנ"ל בגלל המרחק הגדול ובגלל שהייתי צריך להיות ליד אבי במצבו הקשה. וחרף התחנונים שלי לא עזר כלום ופשוט התעלמו ממני ואף פנו אלי מהבסיס שאליו שובצתי ושואלים אותי מתי אני אגיע, ובצורה קרה, מנוכרת ומנותקת מתעלמים מהמצב הקשה הרגשי שנקלעתי אליו במקום לנסות ולהבין שהמצב רגיש ולגלות הבנה ולהבין שיש פה מקרה חריג.

מאיר מספר בדמעות: "לפני כחמישה חודשים, אבי נפטר ומאותו הרגע נכנסתי למצב רגשי מאוד קשה, ומובן מאליו שבכל הזמן הזה לא היה מעניין אותי כל העניין הזה של הנפקדות. ומיותר לציין מה עבר עלי כבחור צעיר שרואה את אביו נובל ומאבד צלם אנוש עד רגעיו האחרונים, ויותר מכך במקום שאקבל סיוע מהצבא נתקלתי בבירוקרטיות ואטימות שקשה להבינם ולתארם".

כך או כך, על פי עורך דינו מנחם שטאובר, מ' עצור למעלה מ-35 ימים בגין עריקות של מספר חודשים. הוא התייצב על מנת להסדיר את מעמדו ונעצר.

עורך הדין מנחם שטאובר

"הפרקליטות הצבאית, במלחמתה ב"עריקים״, איבדה את החמלה האנושית הבסיסית ועותרת לעצור אדם שסעד את אביו אשר היה במצב קשה וסופני. אנו תקווה כי בית הדין הצבאי יקבל את בקשתנו להורות על שחרורו לאלתר", אומר עורך דין שטאובר ל'כיכר השבת'.

המשפחה של מ' מספרת כי הצבא מבקש להותירו בתקופת החגים בכלא, מה שכמובן יגרום למצבו הנפשי הרגיש גם כך להתדרדר עוד. אך כלום מכל זה לא מעניין את רשויות הצבא וכל ניסיונות הדיבור איתן נתקל בחומה בצורה של אטימות.

"זה פשוט בלתי נתפס, האמא של הבחור שהתאלמנה לא מכבר יושבת בבית ולא מפסיקה לבכות ולהתחנן שישחררו את בנה, שגם הוא במצב נפשי לא פשוט בעקבות פטירת האב, אבל נדמה שכל זה לא ממש מפריע לצבא האטום", אומר אחד מבני המשפחה ל'כיכר השבת'.

'כיכר השבת' פנה אל צה"ל כדי לקבל את תגובתם, אך הם עדיין ממשיכים בעיקשותם, למרות ש'כיכר השבת' הציג בפניהם את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים של אותו בחור, וזו לשון התגובה: "החייל הועמד לדין בגין היעדרות מן השירות שלא ברשות לתקופה של למעלה משבעה חודשים. החייל נעצר עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו, לבקשת התביעה הצבאית ובהתאם להחלטת בית הדין הצבאי".

"החייל ביקש לצאת לחופשה. הבקשה נבחנה על ידי הגורמים המוסמכים בבסיס הכליאה, ונדחתה לאחר שנמצא שהחייל אינו עומד בכללים שנוגעים ליציאה לחופשה של מי שנמצא במעצר. ניתנה למשפחתו האפשרות לבקרו בכלא".

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
41
מדינת ישראל המדינה הכי אנטישמית בעולם, עדיף להתגייס לצבא האוקראיני שם מכבדים יותר את הדת מאשר בישראל. צבא שרק בא לדכא את האוכלוסיה ואת החיילים התמימים שהולכים אליו כצאן לטבח. המדינה צריכה לשרת את האזרח לא להיפך.
מני28.09.22
40
הצבא גיבור על חרדי אומלל שגם התייתם. בא נראה אתכם על כל השמאל הקיצוני שמשתמט מצה"ל.
תורני22.09.22
39
מי החליט שהוא בדיכאון? דוקטור שטרוסברג? אני לא סומך על רבנים, צריך לתרום למדינה שלנו בעז"ה
קרן הצלת הדורות 22.09.22

הצגת כל התגובות

38
אין גזירת הגיוס, כנראה זה מקרה לא אמיתי!
משה גפני22.09.22
37
תבררו אני מאמין שלמפקד שלו מתו היום כמה צאצאים מההכי יקרים לו זעקת יתום ואלמנה זה כמו אש מטוח 00000 ואם זה עדיין לא קרה אז שיעשה הכל כדי שהיתום היקר יסלח לו כי אחרת ,,,,,,,,,
אליהו 24.09.22
36
רק בציבור שלנו החרדים אנחנו כל כל אדישים לדברים הללו ! למה ? למה אין מי שיזעק וירים קול על הפשעים האלה ? אצל החילונים או כל עדה אחרת, נניח אם היה קורה דבר כזה אצל הדרוזים או האתיופים הארץ היתה מתהפכת, לא לחינם אמר המן הרשע "עם מפוזר ומפורד מכל העמים", אתם הולכים אחריי הרבנים, והרבנים הולכים אחריהם,
יהודי מבולבל וכאוב22.09.22
מוזמן
אליהו 24.09.22
35
אין גזירת הגיוס, הכל שקרים וכזבים!
הרב שטיינמן22.09.22
34
מי שחשב שאנטישמיות רק בחו"ל אז בבקשה. בעבר אני לא יצאתי 12 שבתות מהבסיס בגלל כמה בחורים עם בעיות ת"ש הרבה יותר קלות.וקיבלנו את זה בהבנה.תיראו לאיפה הגענו
רפי22.09.22
33
עוד בדיחה שהח"כים זורעים חול בעיני הציבור מראש אין ממשלה אם הם מחייבים ללכת לצבא לא יאומן גזירה כזאת מטופשת הם לא מצליחים לבטל אז מה הם עושים שם עדיף לשלוח נשים לכנסת שמדברות הרבה כי כך טבעם ולא גברים שמדברים הרבה ולא עושים כלום זוועת עולם איך עובדים עלינו הכל רע פה מכל הבחינות החולשה זועקת רבונו של
מלכות בית דוד דחוף22.09.22
32
לרוב רופאים בחר"פ מתייחסים לכל חרדי כמשתמטים. כך קרה לי שאחד אמר לי בפרצוף שאני משקר, הלכתי למרפאה אזרחית ומצאו לי דלקת ריאות.
נתי22.09.22
31
תחילתו זה מ' או מאיר.
SJ22.09.22
30
מדובר בבחור בעייתי. ראשית - ממתי "חרדים" משרתים בעתודה אקדמית ולמה הפסיק לימודיו. שנית, הבחור הוא עריק לכל דבר ועניין. שלישית, עניין הדיכאון הוא מפוקפק ובכל מקרה אינו עילה לקבל שחרור מצהל. אין ספק שמדובר בבחור בעייתי מכל הבחינות וזאת בלשון המעטה.
האומנם אטימות?22.09.22
איכס של תגובה. דיכאון אינו מפוקפק . ולאבד הורה, מניסיון זה דבר שאתה מרגיש שהקרקע מתחת לרגליים שלך מתערערת. ועד שלא עוברים את זה על הבשר, לא יודעים מה זה. לא כולם חזקים ולא תמיד אפשר להמשיך הלאה. אחרי שנתיים מאז פטירת אבי, אני בוכה כאילו נפטר היום. זה לא עובר והזמן לא מרפה. תתבייש על התגובה הזו.
דוד 23.09.22
29
צבא זה לא ישיבה. אתה לא יכול לעשות מה שאתה רוצה. יש נהלים ויש כללים. האם החייל המדובר בן יחיד, אין לו עוד אחים/אחיות שיכלו לתמוך במשפחה?
אמא לחייל22.09.22
28
ההלך לצבא חוזר אים חברה חח
הורביץ 28.09.22
27
העו"ד, לא יכול לפנות לערכאה גבוהה יותר? אין לו עסק עם אנשי לב, יש לו עסק עם אנשים עקשנים בבחינת "ערב רב" שהאם תלך לבקר אותו ולא תרצה לצאת מהכלא הצבאי, עד שהבן יבוא איתה...
דובי22.09.22
26
רשעים מנותקים חסרי לב..עוד סיבה למה אסור לשרת
שי22.09.22
25
טעות אחת עשה הבחור .. את העו'ד הי' הבחור צריך מתחילת התהליך . הצבא זו מערכת שמכירה מספרים נתונים ולא יותר ! התיק עובר מא' לב' וכך עושים בו מה שרוצים . בשנת 1992 הבנתי בדיוק מי זה הצבא ובה' הצלחתי לצאת מהמערכת עם פטור אי התאמה .. עד היום אני גאה בזה .
טוביה 22.09.22
24
כתבתם בהמשך ששמו של החייל הוא מאיר. תשנהו ל-מ' שישאר אנונימי
..22.09.22
23
רשעים ארורים
לוי יצחק 22.09.22
22
רשעים ארורים!!!!
ברוך22.09.22
21
למה זה לא מפתיע אותי? ,,,ומדינה של גיהנום,,,
לוי22.09.22
20
רק חמור מתגייס לצבא, תסתובב ברחובות אבל אל תפקיד את גורלך וחייך ביד איזה מפקד מחלל שבת שישלח אותך למות בשביל אגו אכן היתום הזה מסכן ורחמנות עליו עליו אבל למה? למה הוא התגייס לצבא הטמא?????????
דוד23.09.22
19
זה קורה לכל חייל או חיילת בצבא. הצבא זו פרוצדורה אחת גדולה של אנשים. או שלמזלך הטוב נתקלת באנשים טובים או שלא
לי22.09.22
18
יאיר אני רוצה לשמוע את תגובתם של שר הביטחון והח"כים החרדים בבקשה ש"כיכר השבת" יפנה איהם
יאיר22.09.22
17
הוא היה זוכה ליחס אנושי יותר בצבא הרוסי של פוטין.
נפתלי22.09.22
16
ככה זה הצבא - גם עם חילונים שמשרתים ,זה ידוע. אטומים. ומה הקשר לתמונה של העורך דין ?
בעלת תשובה.22.09.22
15
ה' ירחם.
משה22.09.22
14
אין גזירת הגיוס, לא היה ולא נברא, הכל כנראה דמיונות ושקרים של עצניקים. ואל תאמינו שהצבא כלא יתום בכלא.
דגל התורה22.09.22
13
על כל חרדי לברוח מזרועות הצבא כמו מאש
בעל ניסיון22.09.22
12
אם זה נכון, צריך לעשות הפגנות לשיחרורו. אם הפלג הירושלמי יפגינו אולי נצטרף אליהם.
משה22.09.22
מצב לא פשוט...רק
זה נכון...אני אח שלו ..22.09.22
שהשם יתברך ינחם אתכם עם כל שאר אבלי ציון וירושלים, וישלח לכם ישועה גדולה ברחמים כבר היום! כגודל היסוריים כן גודל הנס בעזרתו יתברך!
יהודית22.09.22
אמן..!!!
אח של מ ...אני אחיו..22.09.22
11
אחי החרדים, אין לנו בני התורה מה לחפש כרגע בצבא. אני אומר את זה בכאב! הצבא היום הוא נזק לכל אדם דתי וחרדי. וזה הולך ומחמיר, הן מבחינת חילולי השבת, הן מבחינת הצניעות, הן מבחינת הכוחי ועוצם ידי ועוד ועוד רבות. תמיד צריך לזכור, אנחנו מוכנים לתרום אבל לא על חשבון תורת ישראל! כשהמדינה תעשה תשובה ותסדיר
דניאל22.09.22
10
לכן אסור למסור שום אדם מישראל (וכל שכן תלמידי חכמים) אל מוסדות המדינה הציונית אלא אדרבה, עלינו לחזק את ידי הנאבקים בציונות ובמוסדותיה הטמאים, בפלסטין ארה"ק ובארצות נכר
יואל משה הירש22.09.22
9
אתם עוד לא הבנתם את מה שנטורי קרתא הבינו ממזמן: "לא מתעסקים עם הציונים" אמרו לך להביא 10 מסמכים, אל תביא 9 אמרו לך להגיע ביום ובשעה מסויימת, אל תבוא ביום אחר העדרות שלא ברשות עד 28 יום זה נפקדות, מעל 28 יום זו עריקות. ההבדל ביניהם מבחינת ההתיחסות והעונש היא תהומית. אתה בדיכאון? תביא אישור רפואי הגיע
משה22.09.22
8
לחרדים אסור ללכת לצבא!!!! הצבא זה המקום שהמפקדים בעלי שנאה לחרדים מתנכלים אליהם!!! ראו הוזהרתם...
אישה יהודיה22.09.22
7
אין לב למדינה ההרורה הזו
אנונימי22.09.22
6
צהל צבא של חלאות. לא אשלח את בני לצבא שונא ישראל כזה. זה לא הצבא שלנו היהודים
אייל להב22.09.22
צבא שונא ישראל? צבא מגן ישראל. יש לו קטעים דפוקים שצריך לטפל בהם כמובן
אר23.09.22
5
בס"ד רשעים צבא של ערב רב. הרעמטכ"ל ערב רב עלוב. דחוף לבטל גיוס חובה ולהקים צבא קבע שכיר.
הרמטכ"ל22.09.22
4
זה הבעיה עם הצבא, ברגע שאתה מתחיל איתם, אי אפשר להשתחרר מזה. אמא שלי תמיד אמרה והזהירה אותי מזה.... לכן ויתרתי ולא התגייסתי בכלל. ולא למדתי בישיבה חרדית.
יעקב 23.09.22
3
משלם יקר על טיפשוטו,המדינה אינה של החרדים והצבא הוא כור היתוך לקרירות ביראת שמים
משה22.09.22
2
הי למה הם כותבים את השם שלו? ועוד אחרי שכל הכתבה קראו לו מ'
געצל22.09.22
1
אם כל הכבוד שצה''ל מגינים על מדינת ישראל אי אפשר להתייחס לכל אדם באשר הוא בצורה כזאת, אכזריות ממש!!!
אנונימית22.09.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

"לא נתן שישפיע עליו"

עדות מצמררת: החסיד שלא ראה מעולם את הבת שלו

ישכר זלמנוביץ | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

״משנים את ההנהגה, חוזרים בתשובה״

לאחר הסערה: הרב אייל עמרמי הכריז בשיעורו של הראשל"צ: "יהיו שירים, אבל בלי כלים"

ישי כהן | 04.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24