כיכר השבת

מגזין ובחירות

למי החרדים יצביעו ועל מי התלונות הכי קשות? | דבר המצביעים

ימים ספורים לפני הבחירות לכנסת ה-25, השיח החרדי בוער | האם להצביע לבן גביר ואיזו מפלגה חרדית חוטפת הכי הרבה? | 'מגזין כיכר' בדיון מרתק ומחכים עם המצביעים החרדים (אקטואליה)

61
יוסי נכטיגל | כיכר השבת | ב' בחשוון | 27.10.22
למי החרדים יצביעו ועל מי התלונות הכי קשות? | דבר המצביעים
(צילום: Aharon Krohn/Flash90)

בואו נודה על האמת.

לא קל לכתוב על פוליטיקה ממקום ערכי. כל כך קל להיגרר למקומות הצהובים, לתאר את תופעת "החרדים המורדים", לברוח מהמהות ולתאר את "החרדים החדשים שהחליטו להרים את ראשם כנגד הרבנים", או בכלל על "התפוררות שלטון הרבנים". כתבה כזו אומנם תייצר רייטינג אבל היא תפספס את המהות שלה.

ל'מגזין כיכר' המלא - הקליקו כאן

בואו ננסה לדבר על המהות.

בואו ננסה לראות את אמונת החכמים היוקדת של בחורי הישיבה אבל במקביל לראות גם את הביקורת, שלפעמים גם מוצדקת, של הפעיל החברתי שמרגיש שאף אחד לא מטפל בעוולות החברתיות. בואו ננסה להבין את החוויה של החרדי הסקרן ואולי גם קצת האבוד שפתח צוהר לעולמות נוספים והיום הוא מרגיש שאף אחד לא מייצג אותו. הוא איבד את תחושת השייכות וזה עלול לגרום לו להתרחק מדרך התורה. וכן, בואו ננסה לראות גם את חבר הכנסת החרדי שאכפתי לגורל המדינה והוא יודע שאם המפלגה שלו לא תקבל מספיק קולות - המדינה הזו תהיה הרבה פחות יהודית. וכן, יש חברי כנסת שאכפת להם מגורלה של המדינה שלנו. תתפלאו.

אז בואו נתחיל מהחלק הפשוט של המשימה והיפה ביותר: עולם הישיבות.

בעולם הישיבות יש כמות הולכת וגדלה של בחורי ישיבות שאמורים לאהוב מאד את המפלגות החרדיות. המפלגות דואגות להם יותר מלכל אחד אחר, מביטות בבחורי הישיבות בגאווה ובאהבה, והבחירה הטבעית אמורה להיות המפלגות החרדיות.

אממה? יודעי דבר טוענים שעולם הישיבות הולך ונוטה יותר ויותר ימינה. בחורי הישיבות אוהבים את הלהט הבן גבירי, את החד משמעיות ואת הביטחון העצמי המופרז שלו. הם אוהבים את החד משמעיות של צדקת הדרך, ורבים במגזר החרדי אוהבים את עמידתו של בן גביר לטובת עולם הישיבות. האם בחורי ישיבות רבים יצביעו לבן גביר? האם הצעירים החרדיים שדמם תוסס רואים את בן גביר כמשיח החדש - או שמא הם דווקא חוששים מהכוחניות והאימפולסיביות שעלולה להרתיע אנשים מיושבים ואולי אחראיים יותר?

אמנם מחקר עומק לא נעשה במסגרת הזו, אבל משיחות עם בחורים עולה שרובם המכריע יצביע למפלגות החרדיות. חלקם הגדול עושה זאת מתוך תחושת השתייכות עמוקה, חלקם עושה זאת מאדישות בהוראת רבותיו, וחלק סותמים את האף והולכים להצביע למפלגות החרדיות מתוך תחושה של "אין אופציה אחרת, ואנחנו לא רוצים לראות את המדינה מתחלנת לגמרי".

כשתשאלו בחור ישיבה אם הוא אוהב את בן גביר, לא תמצאו הרבה בחורים שלא רוצים לראות בעלייתו. בחורי ישיבות רבים אוהבים את העוצמה שהוא משדר, את הביטחון בצדקת הדרך, ואת הגאווה הדתית שלו. תופעה מרתקת במיוחד תוכלו למצוא בעובדה שבחורי ישיבות רבים יצביעו לש"ס וליהדות התורה, אבל בהגיע תוצאות האמת, הם יביטו במתח בטור של בן גביר, לפא פחות ממה שיהיה אכפת להם כמה מנדטים קיבלה המפלגה החרדית שלה הם הצביעו.

(צילום: Aharon Krohn/Flash90)

האם התופעה הזו מפתיעה? בהחלט כן. מרן הרב שך זצ"ל התנגד בכל תוקף למדיניותו של הימין הקיצוני, והביע באינסוף מכתבים את דעתו שבאופן עקרוני עדיף למסור שטחים אם חיי יהודים יינצלו. כשמדובר בהצבעה למועמד ששייך לימין הקיצוני, התמיכה הזו מפתיעה אף יותר, שכן החלק לא קטן מהבחורים לא מתחברים לתפיסה המורכבת והמחושבת של רבותיהם והם מעדיפים את העמדה הקיצונית ואולי הפחות אחראית. האם יש דרך להחדיר בהם תפיסה חרדית אותנטית גם כשלא מדובר בתקופת הבחירות? האם המגזר החרדי הולך ומתקרב לתפיסות העולם של הציונות הדתית? אנחנו לא מתיימרים לענות על השאלה הזו.

למרות זאת - המספרים הגדלים והולכים של בחורי הישיבות שאך זה עתה קיבלו את זכות ההצבעה - גורמים לכך שבסופו של דבר המפלגות החרדיות מצליחות לשמר את כוחן הגם שלא להגדילו - רובו של הציבור החרדי קטן מגיל 18, ועובדה זו גורמת לכך שמבחירות לבחירות מתווספים למפלגה מצביעים חדשים שמצליחים לשמר את כוחה של המפלגה למרות העזיבה הקיימת בקצוות.

• • •

בניגוד לעולם הישיבות, הכוללים והמיינסטרים החרדי שלרובם המכריע כלל אין שאלה למי להצביע, חרדים שאינם מזדהים עם המיינסטרים החרדי ואיבדו את את תחושת השייכות הטבעית לעולם הישיבות והכוללים, מוצאים את עצמם נבוכים.

לאחר עשרות ראיונות ושיחות עומק, מתבררת תופעה מרתקת שבמידה רבה שונה לחלוטין מתופעות שראינו בבחירות הקודמות. מרחשי הציבור עולה כי אם נתניהו ינצח זה לא בזכות העובדה שהוא נתניהו אלא דווקא בזכותו של בן גביר. בעוד ובעבר היה חשוב לכולם שנתניהו ינצח - ניתן לראות לא מעט חרדים מודרניים שלא אכפת להם שלפיד יהיה ראש הממשלה. חלקם כנראה יישארו בבית מתוך הבנה שבשמאל לא באמת ידאגו להם, אולם הם גם לא יצביעו לנתניהו מתוך מחשבה שהישארותו של נתניהו על הכיסא מקבעת את התיקו ותגרור בחירות נוספות. חלקם אף מזדהה עם תפיסות המדיניות והכלכליות של השמאל, וגם אם הוא לא יצביע באופן אקטיבי לשמאל, הוא יישאר בבית ולא יעשה דבר. חשוב לציין, שלא מדובר במיינסטרים של המגזר החרדי, ואולי רק מתוצאות האמת נדע באיזו כמות מדובר.

בן גביר לעומת זאת מצליח להוציא לקלפי אנשים שכלל לא חשבו להצביע. חרדים רבים שלא הצביעו בבחירות הקודמות יוצאים להצביע בן גביר. "בבחירות הקודמות נשארתי בבית. הרגשתי שהמפלגות החרדיות לא ייצגו אותי בתקופת הקורונה והחלטתי שאני לא מצביע להן, אבל בן גביר עמד לימינו של המגזר החרדי: בפיגוע באלעד ובבני ברק הוא הגיע לשטח כשחברי הכנסת החרדיים הרגישו לא קשורים לאירוע", אומר משה - (24) בן למשפחה חוזרת בתשובה שהתחנך בישיבות ליטאיות.

"אתה לא מפחד מהכוחניות של בן גביר? הוא לא בדיוק נראה אדם מחושב ומתון?" אנחנו שואלים אותו. "זה בדיוק מה שצריך" הוא עונה. "מישהו שיחזיר את ההרתעה לערבים. רק בשפה של כוח הם מבינים. זה נראה לך נורמלי שחייל נזהר לפני שהוא יורה במחבל?", הוא רוכב על הנקודה שמדברת אל ליבם של אזרחי ישראל יותר מכל. "בן גביר יעשה סדר. גם אם הוא קצת מגזים צריך פעם אחת שיבוא אחד כמוהו ויעשה סדר", הוא אומר.

לעומתו עזריאל (28) חושש מכוחו של בן גביר: "לדעתי בן גביר אין לו גבולות והוא לא מבין את מגבלות הכח, כשאני מסתכל עליו הוא לא משדר לי אדם רגוע שהייתי רוצה לראות בעמדה בכירה. אז נכון שהייתי שמח אם בן גביר יקבל 4 מנדטים ויביע את דעותיו - אבל לתת לו 15 מנדטים זאת סכנה למדינה", הוא מכריז בביטחון של רמטכ"ל. אז למי אתה מצביע? "אני מצביע לש"ס", הוא אומר, וגם אנחנו הרמנו עיניים תמהות: מה לעזריאל האשכנזי ולמפלגתו של הרב עובדיה?

"הדבר הכי חשוב מבחינתי זה שיהדות התורה יבינו שאין להם מונופול. ברגע שהם יעמדו לתחרות מול המפלגה הספרדית הם יתחיל לעבוד", הוא עונה תשובה אסטרטגית. "הם לא עובדים כרגע?", אני שואל אותו. "קודם כל עצם העובדה שהם שמו בראש המפלגה אדם שנתפס ברחוב החרדי כאדם שפגע באוכלוסיות החלשות ביותר, מלמדת על כך שהם יורקים לנו בפרצוף ולא סופרים אותנו" הוא אומר לי. "אני רוצה שהם ירדו במנדט וילמדו שהם צריכים לקחת בחשבון שיש למצביעים שלהם לאן ללכת", הוא אומר.

מצביעים נוספים של המפלגה הביעו קיתונות של ביקורת, שעם חלקה קשה להתווכח: "הם לא מגנים או מטפלים בנושא של פגיעות בילדים, לא קיבלנו צהרונים, ואין שם שום חשיבה לטובת החרדים העובדים, אז למה שנצביע להם?", אני שואל אותו למי הוא מתכנן להצביע והוא מודיע על כך שהוא יצביע לש"ס: "לא מעניין אותי אם הם אשכנזים או ספרדים, אני לא רוצה לפגוע בגוש הימין אבל אני בהחלט רוצה שיהדות התורה יבינו שלא רק לנו יש מחויבות להצביע להם - אלא גם להם יש מחויבות לדאוג לנו לשירות. לפחות ש"ס מביאה כח אדם צעיר, היא חברתית, והיא מנסה להביא תוצאות ולא נזכרת במצביעים מבחירות לבחירות", הוא אומר.

"אני דווקא מצביע ליהדות התורה", אומר לי ליטאי בן 35 שכל חזותו אומרת "חרד"ק". "אני כועס עליהם מאד, אני רוצה שהילדים שלי ילמדו בממ"ח והמפגרים האלו נזכרים לפתוח מריבה נגד הממ"חים בתקופה שלפני הבחירות", אנחנו מצטטים אותו מילה במילה.

"הם לא נותנים לי שום דבר כחרדי עובד, ואם מישהו ידאג לי ליותר מלגות בלימודים זה כנראה לא יהיה הם" הוא טוען טענה בלתי מוכחת. "אז איך זה שבכל זאת אתה מצביע להם?", "קודם כל זה החיבור הכי משמעותי אצלי למגזר החרדי. בסופו של דבר למדתי בישיבה ליטאית ויש לי המון הכרת הטוב אליה, אני רוצה לראות את עולם התורה חזק, ומבחינתי כשאני מכניס ג' למעטפה אני תורם לעולם התורה, ואני מרגיש שייך לעולם הזה שגם ככה אני עם רגל אחת מחוצה לו".

"והעובדה שאתה מצביע להם בכל זאת, לא גורמת להם להישאר באותה המשבצת?," אנחנו רק מנסים להבין מבלי להרפות את ידיו, אך דעתו יצוקה: "אני יודע שזה נכון. אני יודע שהם יודעים שאני קהל שבוי שלהם והם מתייחסים אלי בציניות ואין בהם שום אכפתיות כלפי החרדי המודרני, ועדיין - אם המפלגות החרדיות לא יהיו חזקות עולם הישיבות יקרוס. דוד שלי מחזיק ישיבה ומי כמוני יודע כמה הוא לא ישן בלילות בעקבות הקיצוצים של הממשלה האחרונה. אם הם רוצים לנצל אותי זאת בעיה שלהם - אבל מבחינתי עולם הישיבות חשוב לי יותר מהכל".

"לי איו מושג למי אני הולך להצביע, וכנראה שאשאר בבית", אומר נחום. "בפעם שעברה לא הצבעתי ליהדות התורה לראשונה בחיי והצבעתי לסמוטריץ, אבל אני בחיים לא אצביע לבן גביר. המפלגות החרדיות מנציחות את העוני ונלחמות בכל מי שטיפה שונה מהמיינסטרים ואין לי שום כוונה לחזק אותם". "חשוב לך שביבי ינצח?", אני שואל אותו, אבל ממבע פניו נראה שלא אכפת לו מכלום. "כולם שקרנים, כולם נוכלים, נמאס לי להשתתף במשחק הזה. שיסתדרו בלעדיי". את התכנון להישאר בבית שמענו יותר מדי פעמים: לתשומת לבכם - מנהיגי מפלגות הימין שקוראים את הכתבה.

דווקא על ש"ס לא נשמעו ביקורות רבות. ש"סניקים רבים יעברו להצביע לבן גביר, אולם לא משנאת ש"ס אלא מאהבת בן גביר. הם מדברים על מפלגה חברתית יותר, פתוחה יותר, מבינה יותר לליבו של הצעיר החרדי גם זה שאינו שקוד על התורה ועל העבודה, אבל הלב שלהם נוטה אחר בן גביר. הם מתלהבים מהבשורה שהאיש מביא, וחלקם כנראה יצביע לבן גביר. ש"סניקים אחרים לעומת זאת מצהירים כי הם לעולם לא יעזבו את המפלגה של הרב עובדיה. "אם הרב עובדיה היה חי לאף אחד מאיתנו לא הייתה שאלה למי הוא היה אומר להצביע, נכון?", אומר לי ש"סניק שדווקא הביע ביקורת רבה על ש"ס. הוא טוען שהם לא כפופים לרבנים ושמנהיג המפלגה שולט בה ללא מיצרים, אולם הקלף של הרב עובדיה מנצח את הכל.

"אני רוצה מאד להצביע לבן גביר אבל הילדים שלי אומרים לי שאני חייבת להצביע ש"ס", אומרת מצביעה שיושבת על הגדר. "אני תומכת באיש הזה שלא נח לרגע, אבל הילדים שלי לומדים במוסדות ספרדיים, והם לא עושים לי הנחות. אני חושבת שבסופו של דבר אצביע לש"ס", היא מסכמת את הדיון בהשלמה.

• • •

כיצד נוכל לסכם את הדיון?

אם במקרה אתם נבחרי הציבור ואתם קוראים את הכתבה: אנא, נסו להקשיב לרחשי העם, יש אנשים כאובים, יש אנשים שמרגישים מצוקה, האם אתם מסוגלים להקשיב להם למרות שמדובר בתקופת בחירות מתוחה ורווית יצרים?

האם אתם מסוגלים להקשיב להם באמת, מבלי להאשים אותם בכך שהם ממיטים אסון על כולנו?

כי אם תקשיבו להם באמת - יש סיכוי שהם יצביעו עבורכם!

תוכן שאסור לפספס
61 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
35
מבין את הכאב .של כל המגיבים אבל יש אחד גם חרדי גם עוזר לכולם . עם רשימה פגז. ולשם חייבים להצביע כי להשאר בבית ראינו מה יצא בגלל כמה שוטים שלא יצאו על זה שלא היה להם אוטובוס בפורים. מה שנותר ובגאווה אפי' שלא הורגלנו זה שס בלבד .וכן להרגיש בן תורה ולהצביע . כי מבדיקה שלי הם עזרו לישיבות יותר מאחרים.
שמואל אריה 29.10.22
34
ההנגה החרדית שכחה מהרווקים החרדים ממעמד הביינים החרדי (כן יש כזה) מהעובדים מאלה שלא בדיוק בכללים המדויקים הגיע הזמן להציב להם תמונת מראה ולהצביע לאחת ממפלגות גוש הימין האחרות בפרט שכולם מדברים עכשיו על גוש כך שהענין לחזק את הגוש
יוני30.10.22
וסיעות הימין האחרות מאד ידאגו לחרדים!?
אני 30.10.22
33
דומני שאני עונה להגדרה חרדי מודרני. אני מהנדס רעיתי אקדמאית. מכיוון שבמסגרת עבודתי יצא לי לפגוש בח"כים של דגל, אני מצביע עבורם בלב שקט. מדובר בה"כים נבונים ופעלתנים שעושים עבודה מעולה - כמובן במסגרת האפשרויות....
מישהו29.10.22

הצגת כל התגובות

32
אני לא יודעת למי אצביע אבל מה שכן בטוח לא לג' - והכל בגלל מישהו אחד... כמו שאמר 'עזריאל'... אז כן... תציפו את זה... שידעו...
מירי27.10.22
31
אף אחד מח"כ של ש"ס לא מעניין אותם הדברים הבוערים כמו דיור בר השגה לחרדים . שכר לימוד .בת"ת ובבתי ספר שנגנבים מההורים מידי חודש" והעיקר שמנופפים עם תלושי מזון עלובים .כי רק בש"ס יש כמות גדולה כ"כ של מפגרים.
אבי 01.11.22
30
חרדי שלא מצביע ג או שס הוא כפוי טובה על 18000 שח שכל ילד שלו מקבל בגיל 18 בזכות ליצמן על טיפולי שיניים לילדים חינם בזכות ליצמן על תווי קניה שכל המדינה בזכות דרעי ועוד ועוד הטבות וזכיות שחברי הכנסת החרדים דאגו לכל פרט וכלל בלי לצאת לרחובות ולצעוק
חסיד29.10.22
29
אין שום גדול סוחף בציבור הליטאי. בעיה רצינית!
ג.ש29.10.22
28
טוענים נגד הגזירות הכלכליות של השמאל ומצפים להצביע למי שגזר גזרות כלכליות על הגננות המסכנות ?
לא הבנתי28.10.22
27
מתייחסים אל החרדים העובדים כאל סוג ד', לא מקבלים את הבנים שלהם ב"תלמודי תורה לבני אברכים" ואחר כך עוד מתרעמים עליהם שאיבדו את "תחושת ההשתייכות הטבעית לעולם הישיבות והכוללים" זורקים אותם ואחר בוכים.
רפאל27.10.22
למה ניגרע?? רבנים ועסקנים לא מתפרנסים בכבוד?? יפה ?
בנות צלפחד28.10.22
26
החלטתי לא להצביע
יעקב29.10.22
25
בגלללל כל זה הולכים לשים שס בגאווה ובגאון!!!!!!!! גאים להיות יהודים!!!!
יעלח28.10.22
24
שלא יצפו ששמים את גודלקנופף בראש והציבור החרדי יצביע בעיניים עצומות לא עוד! אני רק מקווה שלא ישארו בבית וכן יצביעו למפלגה מגוש הימין... שס או ציונות דתית זה גם אופציה סמוטריץ הוא איש עשיה אדיר וגם לא ישים רגל לחרדים שרוצים להתפרנס למחייתם ורוצים לעשות תואר כדי שלא יזדקקו לבריות... כן זה לגיטימי בהח
הניתוק ידבר בקלפי28.10.22
23
מעצם הגדרתם הם לא מקשיבים לנו אלא מצייתים צייות עיוור לגדולי הדור.
רפאל27.10.22
הם לא מקשיבים לגדולי הדור הם רק מבקשים שאנחנו נקשיב להם בזמן הבחירות
אורן28.10.22
גדולי הדור שמינו את גולדקנופף. כגון הרבה מגור הוא לא הרב שלי ומהסיבה שאני לא מתנהגת לפי ההוראות שלט בדברים האחרים אין סיבה שאלך אחריו כעיוורת דוקא בבחירות הרבה מגור אינו גדול הדור שאני שומעת לו ולכן לא רצביע לגולדקנופף אלא אשתמש בשכל הישר שהבורא נתן לי ואצביע למישהו ירא שמים יותר מגולדקנופף כמו סמוט
גדולי הדור29.10.22
ובשם הפתק שלכם יעלה להר הבית ויצפצף על כל גדולי ופוסקי הדור
דניאל30.10.22
22
רק ש"ס ש''ס ש''ס ש"ס ש"ס ש"ס ש"ס ש"ס ש"ס ש"ס ש"ס
ש''ס29.10.22
21
בבחירות האלה מרגישים היטב את התסיסה ברחוב החרדי. שלא כמו בעבר יהיו הפעם הרבה שישבו בבית ולא יגיעו לקלפי, כי למפלגות אחרות הם לא מסוגלים להצביע.
מיכאל27.10.22
כי מחזקים בכך את הבני דודים...
חבל28.10.22
אל תהיו טפשים אלא אם כן אתם רוצים את הערבים בשלטון... אפשר להצביע שס או ציונות דתית העיקר שהשמאל לא יהיה בשלטון
למה להשאר בבית?? 29.10.22
20
מה אנחנו יכולים לעשות? האדמ"ור מגור הוא הבעלים של המקום הראשון ב'אגודה', והוא החליט שהנציג שלו זה גולדקנופף האידיוט. עכשיו מה נעשה? נזרוק את אגודה מתחת לאחוז החסימה בגלל איזה נציג מטומטם? אני באמת מנסה להבין.
ליטאי28.10.22
19
גם אם מרגישים כעס על מפלגה. אסור להשאר בבית!!! לא להצביע פרושו לחזק את הערבים ואת עוכרי ישראל שבשמאל. חייבים להצביע לאחת ממפלגות הימין - וברור שעדיף למפלגה יותר חרדית.
פ.א28.10.22
ממש לא אין שום ענין להצביע למי שפוגע בך
מאיר ברוך28.10.22
18
המפלגה היחידה שלא תומכת רק במגזר שלה אלא בכלל ישראל מייצגת את כולם,נלחמ,ת על תורת ישראל, ארץ ישראל וכל אדם הכי פשוט מעם ישראל כל בני משפחתנו בעזה יתנו כוח ליהודי אמיתי שמקדש שם שמים כל זמן שעם ישראל מבוזים -שם ד' מתבזה- לא סתם נאמר שאפשר לצאת מן הגלות ,אך להוציא את הגלות מעם ישראל-הרבה יותר קשה אז
רק בן גביר27.10.22
17
רק על פי שלושת השלמויות מצביעים לשולחן ערוך
דוד31.10.22
16
אני ומשפחתי המורחבת לא יצביעו ג' הפעם בגלל הרדיפות שרודפים חסידי גור את הגר"א אלתר וחסידיו. וכל במועצת שותקים כמו כבשים.... בושה
חיים שלמה28.10.22
תבחרו לפחות שס
בן חיים29.10.22
העיקר תצביע לגוש הימין לא תפסיד מזה
אלעזר30.10.22
כנראה שאתה ומשפחתך רוצים להמשיך לסבול
אני 29.10.22
15
אני וכל הגננות והסייעות והמשפחות ננהור להצביע לגולדקנופּף......ללכת הביתה . כמו שהוא פיטר אותנו כל שנה לגנוב את הפיצויים שלנו.
Lital28.10.22
לא מצביעים לגולדקנוף, מצביעים לערכי יהדות התורה, על המלחמה בשבת והצביון היהודי במדינה, על ההכרזה שאני חרד לדבר ה', ולנציגים שידאגו לעולם התורה,גם אם אחד מהם לא שווה, זה לא הופך את השאר לשרצים. ובטח זה לא היה ברצון של אף אחד מהמפלגות, זה הנחתה של האדמור מגור. מה לעשות
מוחה31.10.22
14
מובן מדוע אשכנזים שמאוכזבים מנציגיהם שוקלים להצביע למפלגה ימנית אחרת אבל ספרדים שקיבלו נציגים עוסקים בצרכי ציבור באמונה מתוך שליחות וגאווה ספרדית, לאן יש לכם לברוח? ותפסיקו לחשוב שתמורת האצבע שלכם מגיע לכם מינימום משרה במשרד ממשלתי או וילה בקיסריה, כל המתבכינים למיניהם ששואלים במרירות מה ש"ס עשתה בש
ספרדיה שסניקית גאה!!!!29.10.22
את צודקת במיליון אחוז!!!!! אני אשכנזיה ומלאת הערכה לחכי"ם החרוצים של ש"ס שעובדים ללא ליאות, נלחמים בוועדות הכנסת, ומעבירים המון חוקים לטובת כלל אזרחי המדינה, מי הביא את הנחות הערך הצבור???? ש"ס. מי הביא את תלושי המזון? ש"ס, מי הביא ביטוח לאברכים? ש"ס ועוד המון חוקים שאולי נראים פשוטים וקטנים אך בחיי
מישהי30.10.22
אכן, אבל החכים של ג' לא פחות חברתיים משס והעבירו גם בלי סוף חוקים חברתיים, גפני נלחם בועדת הכספים לטובת התעשייה, וכן גם למעונות, והיה היור הכי מוערך עי כל חברי הכנסת פה אחד, אשר מנע המון בעיות כשהיה בועדת הפנים. ואין על החכים של ג' בפניות הציבור על כל בקשה הכי קטנה! אף חכ ממפלגה לא חרדית לא עוזר לאנ
אשכנזיה גאה31.10.22
13
אין ספק שהאנשים שהכי דואגים לתקציבי הישיבות אלו החכי"ם מג' (בכל אופן לישיבות הליטאיות), אבל הנושאים שמטרידים את האזרח הקטן לא מטרידים אותם כיוון שהוא לא בעמדת השפעה, אם הם לא טיפלו ביוקר המחייה או באפליה בסמינרים זה אין לאדם רגיל את האפשרות להוריד את גפני מהכסא, אבל אם תקציב הישיבות יקופח...
אני חושב שצריך לברר כאן משהו29.10.22
הזוי, למי בדיוק פונים אלו שלא מתקבלים בסמינרים אם לא לחברי הכנסת?? מה לעשות שהבעיה היא חוסר מקום וחברי הכנסת עדיין לא קוסמים! עם מקל קסמים
מוחה31.10.22
12
אחלה כתבה ויותר מהכל נהנתי מהחתימה שבסוף... כי אם תקשיבו להם באמת - יש סיכוי שהם יצביעו עבורכם! זה מה שהעם צריך/רוצה...
....28.10.22
11
כאשר פסיכים כמו גפני או ידוענים לשמצה כגולדקנופף מנהלים את הציבור החרדי - למה ניתן לצפות?
הנהגה לתפארת27.10.22
סתם מקשקש
בן חיים28.10.22
10
מה עם ריביות המשכנתא שעלו בצורה מטורפת? למה לא שומעים הבטחות בחירות בנושא? צריך לפטור מהעלאות הריבית (האחרונות ושיבואו) את כל משלמי משכנתא על דירה ראשונה! זו צריכה להיות הבטחת בחירות. ובפרט של המפלגות החרדיות. נכון, אמנם יש רבים בציבור החרדי שנאנקים על תשלומי שכירות ולא "זכו" להגיע לצרה של ריביות
יאיר30.10.22
9
זה מטרחף ומשגע מה בכוחו של כעס לעשות... יש הרבה טענות נכונות נגד המפלגות החרדיות אבל מה זה הטמטום הזה לא להצביע??? אם יש תקלות מעצבות ברכב אז תשרוף אותו מעצבים??? נכון שאתה דופק את הנציגים אבל אתה גם שורף את הכל!!!! העיקר להצביע!!! וכל זה עוד לפני אלוקים שיש דין ויש דיין!!
ישראל29.10.22
8
מה ההבדל בין חילונים שמונעים כספים מחרדים למנהלי מוסדות שעושקים את העובדים והעובדות בכל מיני טריקים?
שאלה28.10.22
7
ב ג' למה שמו את ה תרח הזקן בראש הרשימה וגם הרבה טענות נגדו ואלפי הגננות ומשפחתם לא יצביעו ,ל ג' ,כי הוא יביא לגור כסף שנלקח ויילקח הכול לגור
שימי 27.10.22
6
חזקתם אותי על בחירתי. בן גביר
ויי01.11.22
"ועשית ככל אשר יורוך"
מפורש בתורתינו הקדושה:01.11.22
5
מי שנשאר בבית עובר על לא תעמוד על דם רעיך
בן חיים28.10.22
ממש לא שב ואל תעשה עדיף
זלמן28.10.22
תצביע למפלגת ימין כלשהי. אל תהיה טיפש אתה רוצה את הערבים בשלטון? אז תשאר בבית
ממש לא29.10.22
כל המושג של לא תעמוד על דם רעך זה בשביל ואל תעשה...
ישראל29.10.22
איזה שטויות מי שלא מצביע 50 אחוז מצביע לצד השני
Gug29.10.22
דבר ראשון: ברגע שאצה לא מצביע בכלל אתה בעצם גורם שהגוש הנגדי יתחזק ובכל מקרה זה יחזק מישהו. אז עדיף שזה יהיה מישהו נורמלי. דבר שני: חובה חובה חובה להצביע!!!! מי שלא מצביע נקרא רוצח ממש! מי שלא יוצא להצביע שישקול שוב כדי שלא יתחרט אחרי זה. אחרי הבחירות הקודמות כל החרדים התעצבנו וצעקו על המסים שליברמן
יהודי29.10.22
4
עולמות שלמים נחרבו של יהודים שנהרגו בפיגועים וסביבם משפחותיהם תחשבו כמה תורה הם וצאצאיהם שהיי אמורים לצאת מהם נגדעו מי שלא מבין את הצער הזה ואין לא רגש של לעשות נקמה בגויים הוא אטום וערל לב לכן בן גביר ודומיהם שיש להם אהבת ישראל יהיה להם גם סיעתא דשמיא כי אין איש שם על לב
תיקון עוולות27.10.22
3
תפסיקו לחשוב רק על עצמיכם, ההוא לא דאג לי ולא בנה לי מרפסת ולא חיתן אותי... עזבו שטויות הנציגים החרדים דואגים לשימור היהדות פה בארץ שעולם התורה יוכל להתקיים וכמובן לא נותנים לגזירות כמו חד פעמי, גיור , כשרות, גיוס וכו ולא נותנים שיקחו את העיר שפיר שהוקצתה לחרדים ולא את קרית גת וכו בלעדיהם מצוקת הדיו
דייי30.10.22
2
כחסיד לאחת מהחסידויות הקטנות שנרדפת על ידי אגודת ישראל ונפגע מהדיבורים המזלזלים של דגל התורה ברבותינו ובכוחינו האלקטורלי לא רואה סיבה להצביע ליהדות התורה, אם כבר ש"ס וגם זה לא כי הם נתנו לי משהו אלא כי הם לא פגעו בי אף פעם וזה גם משהו.
שלמה דייטש28.10.22
לא קיבלת תווי קניה בזכות דרעי
חסיד29.10.22
1
".. התנגד בכל תוקף למדיניותו של הימין הקיצוני, והביע באינסוף מכתבים את דעתו שבאופן עקרוני עדיף למסור שטחים אם חיי יהודים יינצלו.." כזאת שטות יכול לכתוב רק אדם שלא למד גמרא ושו"ע. עירובין מה, א: "אמר רב יהודה אמר רב הנכרים שצרו על עיירות ישראל אין יוצאין עליהם בכלי זיינן ואין מחללין עליהן את השבת תנ
אחד העם27.10.22
צודק בהחלט! הרבי מחבדאמר שרק דיבורים על מסירת שטחים זה סכנה ליהודים ולצערינו אנחנו רואים במוחש שמאז שקמה ממשלת השמאל נהרגו בפיגועים ר"ל יהודים הי"ד
מני30.10.22
תתבייש. עפר לפיך
רפ28.10.22
מה אתה נורמלי אסור לדבר כך מפגר
נש29.10.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פעוטה בת שנה וחצי נכוותה משתיה רותחת; מצבה בינוני

קובי רוזן | 10.05.24

היסטוריה ואקטואליה

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 10.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 10.05.24

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 10.05.24

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10.05.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

שוטרים ימנעו את הכניסה | הפרטים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

קידוש השם

הפרס היוקרתי של אירופה הוענק לגר"פ גולדשמידט

חנני ברייטקופף | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24

קדושים תהיו כי קדוש אני 

המחקר של אפרת: מה קרה כשעלתה לאוטובוס בלבוש לא צנוע? | סיפור מטלטל

משה רבי | 09.05.24

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24